Mikä on sapatin merkitys?

Oletteko miettineet, että miksi vietämme sapattia? Jumala siunasi ja pyhitti sapatin. Sapatti on muisto luomistyön loppuun saattamisesta ja levon lahjasta. Mutta minkä laajemman merkityksen Jeesus itse halusi sapatista antaa?

Laitan tähän Bacchiocchin kirjasta Sapatti ja sunnuntai seuraavan lainauksen:

"...Kristus halusi tehdä sapatista lunastustyönsä aikaansaamien siunausten pysyvän symbolin. Tämän vuoksi Kristus samasti sapattitoimintansa niiden pappien työhön, jotka temppelissä sapattina saivat lain mukaan toimia, koska heidän työnsä oli luonteeltaan lunastustyötä. Todellisena temppelinä ja pappina Kristus samoin sapattina tehosti pelastavaa toimintaansa (Mark. 3:4,5; Matt. 12:1-14; Joh. 5:17; 7:23; 9:4), niin että syntiset, jotka saatana oli sitonut (Luuk. 13:16), saattoivat kokea ja muistaa sapatin lunastuksensa muistomerkkinä. Apostolinen yhteisö ymmärsi tämän sapatin laajemman merkityksen ja tehtävän..."

24

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Adventisti

      Sapatin merkitys käy hyvin ilmi Mooseksen ensimmäisen kirjeen alusta: sapatti pyhitettiin, koska "Jumala lepäsi kaikesta luomistyöstään". On aika vaikea kuvitella, että Jumala olisi väsynyt työstään ja olisi tarvinnut lepoa, joten kyse oli varmaankin siitä, että hyvää työtä piti juhlia. Ehkä työ oli iso ruopeama ja sen päätteeksi oli ajatus pitää taukoa työn teosta.

      Joka tapauksessa sapatti näyttäisi tekstin mukaan olevan Jumalaa itseään varten. Hän kun (Raamattu) ei luomisen yhteydessä kerro mitään siitä, koskisiko sapatin lepo muuta luomakuntaa. Luomisen merkitys on kiistämättä ihmiskunnalle suuri mutta entäpä sapatin? Vai pitäisikö sitä juhlia Mooseksen ensimmäisen kirjan parin ekan luvun mukaan jostakin muusta syystä? Vasta myöhemmin sapatille annetaan uusia merkityksiä ihmisiä ajatellen. Näin sanoo eksegetiikka. Raamatuntutkimus, joka ei lisäile olemattomia merkityksiä Raamatun teksteihin.

      • Raamatussa sanotaan, että sapatti on ihmistä varten.

        Mark. 2:27-28
        27 Ja Jeesus sanoi heille: "Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. 28 Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra."


      • Adventisti
        Yksi_usko kirjoitti:

        Raamatussa sanotaan, että sapatti on ihmistä varten.

        Mark. 2:27-28
        27 Ja Jeesus sanoi heille: "Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. 28 Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra."

        Vietätkö sinä sapattia orjuudesta vapautumisen muistoksi?


      • Adventisti kirjoitti:

        Vietätkö sinä sapattia orjuudesta vapautumisen muistoksi?

        Pääsiäistä vietettiin sen vuoksi, kun israelilaiset vapautuivat Egyptin orjuudesta.

        5 Moos. 16:1->
        "Ota vaari aabib-kuusta ja vietä pääsiäinen Herran, sinun Jumalasi, kunniaksi, sillä aabib-kuussa Herra, sinun Jumalasi, vei sinut pois Egyptistä..."

        Miksi vietän sapattia?

        lainaan Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat, sapatti ja kevään juhlat seuraavaa:

        "...Sapatin viettämiselle on monia hyviä syitä. Sapatista iloitseminen antaa meille runsaan siunauksen, sillä Isä kuljettaa meidät kukkuloitten ylitse (Jes. 58:13-14). Muita syitä kunnioittaa sapattia:
        * JHWH Elohim vietti sitä (1. Moos. 2:2-3).
        * JHWH Elohim antoi seuraajilleen sapattikäskyn (2 Moos. 20:8-10, 5 Moos 5:12-14)
        * Messias Jeshua piti sapatin (Mark. 1:21, 3:1-2, 6:2, Luuk 4:16 ja 13:10)
        * varhaiset uskovat pitivät sapattikäskyt, myös Jeshuan ristinkuoleman jälkeen (mark. 16:1)
        * apostoli Paavali jatkoi sapattikokouksissa käymistä (Apt 13:13-14, 17:2 ja 18:4)
        * uskovat jatkoivat sapattikokouksia useita vuosisatoja Messiaan jälkeen (Apt 15:21 ja 16:13)
        * Isä antaa erityisen muistomerkin ja nimen sekä ilon siunauksen niille, jotka pitävät Hänen sapattinsa (Jes. 56:6-7)
        * sapatin vietto on JHVH Elohimin ja Hänen kansansa välisen liiton merkki (2. Moos. 31:13, 17, 3 Moos. 19:3, Hes. 9:4 ja 20:12, Ilm 7:3).

        Batya Wootten ei ole muuten adventisti.


    • henkkawanderlust

      Sapatin merkitys löytyy Raamatusta, ei muista kirjoista.

    • ellenhömppää

      Sapatin oikea merkitys on: "merkkinä juutalaisille" olemassa olosta, omaisuuskansana.
      Ennen Moosesta ihmisille/juutalaisille ei annettu velvollisuutta viettää sapattia.

      Pakanoille, joita enemmistö advareitakin on ei ole pakkoa viettää A. sapattia B. lepopäivää.
      Mutta lepopäivän vietto on kyllä suotavaa, koska elimistömme tarvitsee lepoa.

      Eedenissä Jumala lepäsi. Ihminen ei. Miksi? Koska Edenissä työ ei ollut kirottu ja työ oli kevyttä. Mutta senkään jälkeen kun työ oli kirottu, ei annettu sapattimääräystä.

      Kristityille pakanoille, joita enemmistö adventistejakin on on annettu määräyksinä: "Rakasta Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Siinä on koko laki."
      Apt.15 luku vielä tarkentaa:"Karttakaa haureutta ja epäjumlille uhrattua lihaa, sekä verta".

      Joten aloittaja turhaan jorisee juttujaan. Ellen hömppä ja huuhaa juttuja.

      • Raamatussa sanotaan, että sapatti on ihmistä varten. Kait muutkin kuin vain juutalaiset ovat ihmisiä?

        Mark. 2:27-28
        27 Ja Jeesus sanoi heille: "Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. 28 Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra."


    • Vastaakysymykseen

      Turhaan haette sapattikiistoja ja usko Jeesukseen ei ole yhtä sapattia ja sapatilla öyhötystä. Jätetään sapattiöyhötys valhejuutalaisille ja eriseuraisille sapattilahkolaisille.

      Miksi Uudessa Testamentissa ei ole sapattikäskyä mutta muut käskyt löytyvät?

      • Miksikö UT:ssa ei ole sapattikäskyä? Koska juutalaiset pitivät sapatin. Myös Jeesus piti sapatin. Sapatin pitäminen oli itsestään selvyys juutalaisille, apostoleille ja alkuseurakunnalle. Sapatti on Luojan lahja ihmiselle.

        Raamatussa sanotaan, että sapatti on ihmistä varten.

        Mark. 2:27-28
        27 Ja Jeesus sanoi heille: "Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. 28 Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra."


    • Uususkonnoista

      Seitsemännen päivän adventismi ja jehovalaisuus ovat amerikkalaisia uususkontoja.
      Näissä harhaopeissa on oikean ja väärän sekoitusta.
      Molemmille lahkon jäsenille uskotellaan että he kuuluvat korvausteologisesti lopunajan jäännösseurakuntaan.

      • Ei se nyt noin ole. Adventistit eivät opeta sitä, että vain adventistit pelastuvat, eikä myöskään sitä, että muissa seurakunnissa olevat eivät pelastu. Päin vastoin. Tietosi on pelkkää luuloa.


    • Laitan tähän vielä nuo aloituksessa olleet Raamatun paikat.

      Mark. 3:4-5
      4 ja kysyi sitten fariseuksilta: "Kumpi on sapattina luvallista, tehdä hyvää vai tehdä pahaa, pelastaa ihmishenki vai tappaa ihminen?" He eivät vastanneet mitään. 5 Jeesus loi heihin vihaisen katseen; hän oli murheissaan heidän sydämensä kovuudesta. Hän sanoi miehelle: "Ojenna kätesi." Mies ojensi kätensä, ja se tuli ennalleen.

      Matt. 12:1-14
      Sapatin Herra
      1 Niihin aikoihin Jeesus kerran kulki sapattina viljapellon laitaa. Hänen opetuslastensa tuli nälkä, ja he alkoivat katkoa tähkäpäitä ja syödä. 2 Fariseukset näkivät sen ja sanoivat Jeesukselle: "Katso nyt, opetuslapsesi tekevät sellaista, mitä sapattina ei ole lupa tehdä." 3 Mutta Jeesus vastasi heille: "Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen miehensä olivat nälissään? 4 Hän meni Jumalan huoneeseen ja söi uhrileivät, vaikka niiden syöminen oli sallittua ainoastaan papeille, ei hänelle eikä hänen miehilleen. 5 Tai ettekö ole laista lukeneet, että papit tekevät temppelissä sapattinakin työtä mutta ovat silti syyttömiä? 6 Minä sanon: tässä teillä on enemmän kuin temppeli. 7 Jos te ymmärtäisitte, mitä tämä tarkoittaa: 'Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja', te ette tuomitsisi syyttömiä. 8 Ihmisen Poika on sapatin herra."

      Saako sapattina parantaa?
      9 Jeesus kulki edelleen ja meni sen seudun synagogaan. 10 Siellä oli mies, jonka käsi oli surkastunut. Fariseukset tahtoivat nostaa syytteen Jeesusta vastaan ja kysyivät häneltä: "Saako sapattina parantaa?" 11 Jeesus vastasi heille: "Jos jollakulla teistä on lammas ja se putoaa sapattina kuoppaan, niin kai hän tarttuu siihen ja nostaa sen sieltä ylös! 12 Ja onhan ihminen paljon arvokkaampi kuin lammas. Kyllä sapattina on lupa tehdä hyvää." 13 Sitten hän sanoi miehelle: "Ojenna kätesi." Mies ojensi kätensä, ja se tuli ennalleen, yhtä terveeksi kuin toinenkin käsi. 14 Mutta fariseukset menivät ulos ja ryhtyivät suunnittelemaan, miten saisivat Jeesuksen raivatuksi pois tieltä.

      Joh. 5:17
      17 Mutta Jeesus sanoi heille: "Minun Isäni tekee työtään taukoamatta, ja niin teen myös minä."

      Joh. 7:23
      23 Jos kerran ihminen ympärileikataan sapattinakin, ettei Mooseksen lakia rikottaisi, niin miksi te olette vihoissanne siitä, että minä sapattina paransin koko ihmisen?

      Joh. 9:4
      4 Nyt, kun vielä on päivä, meidän on tehtävä niitä tekoja, joita lähettäjäni meiltä odottaa. Tulee yö, eikä silloin kukaan kykene tekemään työtä.

      Luuk. 13:16
      16 Tätä Abrahamin tytärtä on Saatana pitänyt siteissään jo kahdeksantoista vuotta. Eikö häntä olisi saanut päästää vapaaksi sapatinpäivänä?"

    • lomalehmä

      >>Sapatti on muisto luomistyön loppuun saattamisesta ja levon lahjasta.>>(Yksi_usko" aloituksessaan)

      >>Joh. 5:17
      17 Mutta Jeesus sanoi heille: "Minun Isäni tekee työtään taukoamatta, ja niin teen myös minä.">>("Yksi_usko" edellä)

      Miten nämä nyt sitten sopivat yhteen?

      • Eihän tuossa nyt ole mitään ristiriitaa. Jeesus - Jeshua osoitti selvästi, että sapattina on lupa tehdä hyvää. Pappien saarnaaminen sapattina on hyvä, sillä se voi päästää ihmisiä synnin kahleista. Hyvän tekeminen sapattina on luvallista. Jeesus - Jeshua itse saarnasi ja paransi joka päivä. Se on oikein.


      • lomalehmä
        Yksi_usko kirjoitti:

        Eihän tuossa nyt ole mitään ristiriitaa. Jeesus - Jeshua osoitti selvästi, että sapattina on lupa tehdä hyvää. Pappien saarnaaminen sapattina on hyvä, sillä se voi päästää ihmisiä synnin kahleista. Hyvän tekeminen sapattina on luvallista. Jeesus - Jeshua itse saarnasi ja paransi joka päivä. Se on oikein.

        Vai ei ristiriitaa? Edellä kerrot luomistyön loppuunsaattamisesta, jonka päälle huilataan , sitten lainaat raamatunpaikkaa, jossa luojan väitetään edelleen "painavan duunia".


      • lomalehmä kirjoitti:

        Vai ei ristiriitaa? Edellä kerrot luomistyön loppuunsaattamisesta, jonka päälle huilataan , sitten lainaat raamatunpaikkaa, jossa luojan väitetään edelleen "painavan duunia".

        Ristiriita on sinun päässäsi, ei Raamatussa. Sapattina on lupa tehdä hyvää. Myös papit tekevät hyvää saarnatessaan syntisille vapautusta.


    • Martti.Luther

      Lauantaisapatti on kumottu uudessa liitossa. Kristittyjen pyhäpäivä on sunnuntai. Mooseksenuskoiset lainorjat viettävät turhaa uskonnollista pakkolauantaisapattia.

      • Kerroppa mikä on sunnuntaisapatti? Sitä ei ole olemassakaan. Sapatti on aina tarkoittanut juuri sitä sapattia, jota juutalaisetkin pyhittävät. Eli perjantai-illasta lauantai-iltaan (auringon laskusta).

        2 Moos. 20:8-11
        8 "Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

        Jeesus - Jeshua ei ole koskaan muuttanut sapattia sunnuntaille, vaan Hän itse piti sapattia lauantaina. Samoin apostolit, alkuseurakunta ja pakanaseurakunnat.


      • pyhitettysunnuntai

        No Jeesushan on itse pyhä sunnuntai . Pyhäpäivä. Pyhä Jeesus.


      • pyhitettysunnuntai kirjoitti:

        No Jeesushan on itse pyhä sunnuntai . Pyhäpäivä. Pyhä Jeesus.

        Paavi itse on pyhä sunnuntai.


      • lomalehmä
        Yksi_usko kirjoitti:

        Kerroppa mikä on sunnuntaisapatti? Sitä ei ole olemassakaan. Sapatti on aina tarkoittanut juuri sitä sapattia, jota juutalaisetkin pyhittävät. Eli perjantai-illasta lauantai-iltaan (auringon laskusta).

        2 Moos. 20:8-11
        8 "Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

        Jeesus - Jeshua ei ole koskaan muuttanut sapattia sunnuntaille, vaan Hän itse piti sapattia lauantaina. Samoin apostolit, alkuseurakunta ja pakanaseurakunnat.

        >>Jeesus - Jeshua ei ole koskaan muuttanut sapattia sunnuntaille, vaan Hän itse piti sapattia lauantaina. Samoin apostolit, alkuseurakunta ja pakanaseurakunnat. >>

        Kun muutenkin niin tarkka olet, niin ole loppuun saakka: Juutaslaisten sapatti ei alkanut perjantai-iltana kestääkseen lauantaihin. Sapattia lukuunottamatta viikonpäivillä ei ollut nimiä - vain järjestysluku. Sapatti alkoi siis kuudennen päivän iltana ja päättyi sen lopussa.
        Missään ei ole sanottu kuinka monentena viikonpäivänä luominen alkoi eli monesko viikonpäivä oli ensimmäinen viikonpäivä,, joten on mahdotonta tietää mille meikäläiselle viikonpäivälle viikon seitsemäs päivä sijoittuu - nimittäin luomisesta lähtien laskiessa.


      • lomalehmä kirjoitti:

        >>Jeesus - Jeshua ei ole koskaan muuttanut sapattia sunnuntaille, vaan Hän itse piti sapattia lauantaina. Samoin apostolit, alkuseurakunta ja pakanaseurakunnat. >>

        Kun muutenkin niin tarkka olet, niin ole loppuun saakka: Juutaslaisten sapatti ei alkanut perjantai-iltana kestääkseen lauantaihin. Sapattia lukuunottamatta viikonpäivillä ei ollut nimiä - vain järjestysluku. Sapatti alkoi siis kuudennen päivän iltana ja päättyi sen lopussa.
        Missään ei ole sanottu kuinka monentena viikonpäivänä luominen alkoi eli monesko viikonpäivä oli ensimmäinen viikonpäivä,, joten on mahdotonta tietää mille meikäläiselle viikonpäivälle viikon seitsemäs päivä sijoittuu - nimittäin luomisesta lähtien laskiessa.

        <<Missään ei ole sanottu kuinka monentena viikonpäivänä luominen alkoi>>

        Raamatussa kerrotaan mitä tapahtui 1. 2. jne päivinä. Tätä seitsenjakoa on noudatettu paratiisista lähtien. Juutalaiset ovat tämän säilyttäneet meillekin.


    • silpokoonitsensä

      Juutalaisrabbit huusi Ristiin naulit ristiin naulitse kun Jeesus käski antaa anteeksi olla kivittämättä ja paransi sairaita sapattina. koska juutalaisarabien babylon sydän on PAATUNUT KIVEKSI heidän omien syntiensä tähden . Heillä on peite silmillä moosestakin lukiessa tänään. Lankesivat pois armosta eivätkä löydä rauhaa. Heillä ei ole lepoa missään . Kristus on lain loppu pelastukseksi jokaiselle joka uskoo. Gal5. Eläinuhri ei pelasta .

      • Juutalaiset ylipapit ja heidän miehensä huusivat, mahdollisesti myös roomalaiset sotilaat. Sen sijaan kansa oli Jeesuksen puolella ja olisi tehnyt Hänestä kuninkaan.

        Ristillä Jeesus pyysi anteeksi kansan puolesta, jotka olivat tulleet juhlille eivätkä tienneet mitään Jeesuksesta.

        Jeesus antoi anteeksi syntiselle naiselle sanoen, ettei tämä enää syntiä tekisi.

        Jeesus paransi sairaita sapattina, sillä sapattina on lupa tehdä hyvää.

        Juutalaiset löytävät Jeshua Messiaan aina vain enenemässä määrin. Kiitos siitä Herralle, että tuo peite otetaan pois heidän silmiltään.

        Tuo kivisydän se on kristityilläkin yhtä lailla, ainoastaan Jeesus - Jeshua voi tuosta kivisydämestä tehdä lihasydämen.

        Rauhan löytää se, joka vilpittömästi ja sitkeästi etsii Herraa rukoillen ja uskossa.

        Jotka löytävät Jeesus - Jeshuan, heillä on lepo Herrassa.

        Kristus on lain päämäärä. Tuossa on käännösvirhe.

        Eläinuhria ei enää tarvita, eikä mitään muutakaan uhria, sillä Jeesuksen yksi uhrikuolema on kertakaikkisesti riittävä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1595
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1302
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      282
      1226
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      111
      1049
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      877
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      805
    7. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      218
      797
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      719
    9. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      701
    10. Olen etsinyt sinua

      Jokainen päivä olet sydämeni. En voinut käsittää silloin kun ensimmäisen kerran sinut näin, että hän, tuo kauniin ihana
      Ikävä
      20
      674
    Aihe