Ei piispa vaan lähetyssaarnaaja
Monet kirjalliset lähteet, kuten Legenda nova ja Turun piispainkronikka 1400-luvulta, väittävät, että Köyliönjärven uhri Henrik oli Uppsalan hiippakunnan järjestyksessään neljäs piispa.
Mikko Heikkilän tutkimusten mukaan uhri ei kuitenkaan ollut Uppsalan piispa vaan suomalaisittain Heinärikki-niminen lähetyssaarnaaja Heinrich, joka oli yläsaksan murrealueelta kotoisin ollut sisterssiläinen pappismunkki. Hän tuli englantilaissyntyisen Siward-nimisen piispan seurueessa Saksasta Pohjolaan lähetystyöhön Hampurin-Bremenin arkkipiispa Adalberon lähettämänä ilmeisesti vuonna 1123.
...... laitettiin hieman syöttiä, että luette uudistettua tietoa.
http://www2.uta.fi/ajankohtaista/uutinen/uusi-tutkimus-piispa-henrikista
Oli senverran mielenkiintoinen, että jaan linkin luettavaksi. Kiitos Mikko Heikkilälle
Piispa Henrikin tarinasta tietoa
oli.lähetyssaarnaaja
0
118
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723033
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792168
- 951976
- 361793
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329