Ostin audin A4 2.0tdi 190hv vm 2017. Ostin nelivedon eli quattron. Ihmettelin liukkaiden kelien tultua miksi auto käyttäytyy kuten etuveto eikä kuten aito quattro joka minun vanha audini oli eli torsen tekniikalla. No se selvisi nopeasti sitten että tämä uusi malli onkin haldex ”neliveto” eli ei ole oikea neliveto ollenkaan vaan käytännössä auto on etuvetoinen ja sitten lipsuessa siirtää voimaa taakse. Ero on aivan valtava verrattuna torsen tyyppiseen eli aitoon quattroon. Tällä etuveto quattrolla jää sutimaan valoihin melkein samaan tyyliin kuten etuvedolla kunnes järjestelmä lopulta pitoa löytää ja pääsee eteenpäin. Kyllä teki audi suuren virheen siirtyessään heikkotasoiseen volvoista tuttuun haldex ”nelivetoon”. Onneksi vielä löytyy muilta merkeiltä tässä hintaluokassa aitoa nelivetoa. Audista pitää maksaa lähes 100 tonnia saadakseen alkuperäisen quattron.
Quattro olikin lopulta etuveto. Haldex!!
67
19754
Vastaukset
- Vanhaparempi
Ultra quattro on ihan paska oikeesti. Sillä ei meinaa päästä viivalta liukkaalla edes eteenpäin kun jää sutii.
- Surkeaaon
Nykyinen audin quattro jossa ultra järjestelmä on kaikkea muuta kun hyvä. Audi meni totaalisesti metsään muuttaessaan järjestelmää taloudellisemmaksi tehokkuuden ja pidon kustannuksella.
- Ajan_ratikalla
Onneksi tekevät edes jotain saastan vähentämiseksi.
- Audo
Tarkoititko itseasi?
- Lfkfkfk
Valintani on subaru jossa kunnon neliveto.
- Kytkeytyvä4wdihanhyvä
Tarkoitatko viskokytkimellä toteutettua vai haldex tyyppisellä monilevykytkimellä toteutettua "kunnollista" nelivetoa vai kenties vanhemmissa olevaa manuaalisesti kytkettävää...
- TSI2012
aivan romujahan kaikki vag yhtymän autot ovatkin jo uutenakin. paaliin vaan suoraan.
- Anonyymi
Hyvin on pelannut 12 kpl ilman vikoja ja yli miljoona km alkaneena, kun käynyt vain tankilla ja huollossa ja renkaan vaihdossa ja pesussa. Ajamisen etumatkaa-Audi quattro.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin on pelannut 12 kpl ilman vikoja ja yli miljoona km alkaneena, kun käynyt vain tankilla ja huollossa ja renkaan vaihdossa ja pesussa. Ajamisen etumatkaa-Audi quattro.
unohdit se saatanallisen öljyn lisäämisen viikottain
- Ocu1.8TSI.132kWWebasto
halteksia vaan pohjaan, se eristää ääntä ja tärinää.
- Exaudi
Vaihdettu opeliin audi. Halusin kunnollisen nelivedon, opelin järjestelmä on sama kuin range roverissa ja focus RS:ssä. GKN:n valmistama twinster järjestelmä...torque vectoring ja ei muuten lipsu yhtään niinkuin quattrolla(haldex).
- Uusieikelpaa
Quattro ei ole enää quattro. Aikanaan audin neliveto oli kyllä paras, nykyään quattro on vain harhaanjohtava markkinointikikka useissa audeissa. Tosin esim Q7 on vielä saatavilla myös alkup.quattro.
- Kauppanimi
Quattro on vain kauppanimi. Quattro voi olla, ja on ollutkin joko Haldex tai Torsen. Poikittaismoottorisissa on ollut Haldex ja pitkittäismoottorisissa on ollut Torsen.
Quattro ei sen kummemmin tarkoita mitään.
Subarulta löytyy oikeat nelivedot.- Bigissue
Juuri näin. Mutta tosiaan vuosia vuosia sitten oli torsen quattroja enempi mutta näistä ollaa siirrytty ”etuveto” haldexiin kustannus ja päästö/polttoaine syistä. Olen ajanut uutta audin haldex pohjaista ultra quattroa ja se on todella huono talvella siitä ei pääse yli eikä ympäri..ero kuin yö ja päivä torsenin tyyppiseen. Talvella kun laitat kaasun pohjaan lumisella tiellä jää ultra quattro paikalleen nykimään kun torsen lähtee rajusti eteenpäin.
- Yarisman
Toyotan Hybridi versioiden neliveto on paljon parempi kuin Audin haldex. Siinä on polttomoottori etuvedolle ja sähkö takavedolle. Se on liikkeelle lähdössä samanveroinen kuin torsen neliveto.
- kujhytbny
Yarisman kirjoitti:
Toyotan Hybridi versioiden neliveto on paljon parempi kuin Audin haldex. Siinä on polttomoottori etuvedolle ja sähkö takavedolle. Se on liikkeelle lähdössä samanveroinen kuin torsen neliveto.
Mitähän eroa sinunkin mielestä on liikkeelle lähdössä Haldexilla ja Torsenilla? -unohdetaan tässä nyt se että teoriassahan Haldex on parempi koska selviää yhden renkaan nollapito tilanteesta.
- näinon
Hölmöt, quattro on Italiaksi neljä, siitä se on otettu ja kyllä se on silloin harhaanjohtavaa mainontaa, jos myy quattro kauppanimellä EI nelivetoista autoa.
- Anonyymi
kujhytbny kirjoitti:
Mitähän eroa sinunkin mielestä on liikkeelle lähdössä Haldexilla ja Torsenilla? -unohdetaan tässä nyt se että teoriassahan Haldex on parempi koska selviää yhden renkaan nollapito tilanteesta.
Ei muuten selviäaina, katso Youtube videoita. Sitäpaitsi monet Haldexit kuumenevat ja veto lakkaa täysin. Niin ei käy Torsen quattrossa. Torsen quattron toimintaa voi muokata ja parantaa lukoilla.
- Anonyymi
näinon kirjoitti:
Hölmöt, quattro on Italiaksi neljä, siitä se on otettu ja kyllä se on silloin harhaanjohtavaa mainontaa, jos myy quattro kauppanimellä EI nelivetoista autoa.
quattro tarkoittaa että moottori vie 4 litraa öljyä satasella holmöt
jokohan lie takaisinkutsu kamppanja haldex viritelmän vikojen takia.
- premiummies
Älä sinä juoppo nyt taas sotkeennu sellaisiin keskusteluihin, mistä et mitään ymmärrä. Mitä sä sä kuvittelet että korjauskampanjassa tehtäisiin, jos kerran kyseessä ei ole vika, vaan ominaisuus. No, juopothan ovat juoneet aivonsa, eivätkä ymmärrä tässäkään ketjussa olevia kirjoituksia.
- Ylträäääää
Haldex on surkea. Lähinä avustava neliveto muttei lähellekkään jatkuvaa nelivetoa. Suosittelen välttämään esim 190hv diesel quattroa joka on haldex eli kuten audi sen sanoo: ulta quattro.
- oil-injection
kun vielä saisivat audista öljyn kulutuksen kuriin ,jos nelivetoja osaavat jo tehdä
- volvostiiiiii
Hankin vuonna 1999 vm 1990 Audi 200 Turbo Quattron 2,2 l 20 venttiliä . .jossa on 220 hv.
Ajoin sillä yli 200000 km,pelasi tosi hyvin.
Siinä oli SE OIKEA neliveto.- Anonyymi
ajattele paljonko olet silläkin audilla öljyä polttanut vuodesta 1999
- täälläpuhutaanpaljon
Onkohan teistä kukaan edes ajanut saatikka ostanut uutta Audi Quattroa uudella tekniikalla?
- ik7uj6hy5t
Aivan samaa meinasin kysyä, juttujen perusteella aloittaja ei ainakaan eikä kyllä suurin osa muistakaan.
Eli kyseessä samat trollaajat jotka muutenkin tämän palstan täyttää - Paskojavalitettavasti
Mulla on ollut 2 ultra quattroa. Sekä vanha 2,5tdi allroad oli aikanaa jossa oli tuo torsen ja se oli mahtava. Nämä uudet ultrat on olleet A4 malleja 2.0tfsi quattro 252hv ja 2.0tdi(190kw)quattro, kummatkin ihan yhtä paskoja lumessa menemään...ei voi vertaa mitenkään oikeaan audi quattroon. Mutkassa huomaa sen suurimman eron kun ultra sutii edestä ja tuntuu etuvedolta ja samoiten liikennevaloista kun lähdet ja painat kaasun pohjaan ultralla niin se paska jää paikalleen sutimaan ja nykii vaikka kuinka pitkään täydellä kaasulla. Vanha lähti täydellä kaasulla hienosti eteenpäin vaikka oli kuinka liukasta. Ultra quattro on suuri rimanalitus ja harhaanjohtamista, se ei ole todellinen neliveto.
- ei-teinipoju
Paskojavalitettavasti kirjoitti:
Mulla on ollut 2 ultra quattroa. Sekä vanha 2,5tdi allroad oli aikanaa jossa oli tuo torsen ja se oli mahtava. Nämä uudet ultrat on olleet A4 malleja 2.0tfsi quattro 252hv ja 2.0tdi(190kw)quattro, kummatkin ihan yhtä paskoja lumessa menemään...ei voi vertaa mitenkään oikeaan audi quattroon. Mutkassa huomaa sen suurimman eron kun ultra sutii edestä ja tuntuu etuvedolta ja samoiten liikennevaloista kun lähdet ja painat kaasun pohjaan ultralla niin se paska jää paikalleen sutimaan ja nykii vaikka kuinka pitkään täydellä kaasulla. Vanha lähti täydellä kaasulla hienosti eteenpäin vaikka oli kuinka liukasta. Ultra quattro on suuri rimanalitus ja harhaanjohtamista, se ei ole todellinen neliveto.
Pitääkö sitä lähteä täydellä kaasulla?
- liimatta
Tuollahan haetaan polttoainesäästöä, perinteinen neliveto nostaa audin mukaan kulutusta noin 0,3 litraa satasella.
Uusi hienostunut sähköinen järjestelmä irrottaa voimansiirrosta normaalissa ajossa, koko takavetojärjestelmän ja oikean vetoakselin, eli normaalissa tilassa auto on yksivetoinen.
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/audin-uusi-nelivetojarjestelma-uhkana-perinteikkaalle-quattrolle/
Se, että ostaja on haksahtanut ostamaan liikkellelähtöavusteisen auton nelivetona voi olla seurausta siitä, että ostaja ei ole tutustunut kunnolla siihen mitä on ostamassa. Valmistajakin on ehkä tietoisesti johtanut asiassa harhaan.- Eiolehyvä
Niin se on. Uusi ”quattro” ei ole nelivetoa nähnytkään. Sutii sutii ja nytkyttää vaan.
- T.Asauspyörästö
"...eli normaalissa tilassa auto on yksivetoinen"
HöpöHöpö, mikään auto ei ole yksivetoinen jollei sitten puhuta jostain Messerschmittistä.
ks Wiki ja "tasaupyörästö" - liimatta
T.Asauspyörästö kirjoitti:
"...eli normaalissa tilassa auto on yksivetoinen"
HöpöHöpö, mikään auto ei ole yksivetoinen jollei sitten puhuta jostain Messerschmittistä.
ks Wiki ja "tasaupyörästö"Olet oikeassa.
Tekstissähän luki että järjestelmä irrottaa oikean TAKAvetoakselin, eikä siis etuvetoakselia niinkuin halusin ymmärtää. Siinä olisikin kyllä seuraava säästön paikka, yksivetoinen auto :)
Joo, vähän liikaa väsymystä, niin tämmöseksi menee havaintokyky. - T.Asauspyörästö
liimatta kirjoitti:
Olet oikeassa.
Tekstissähän luki että järjestelmä irrottaa oikean TAKAvetoakselin, eikä siis etuvetoakselia niinkuin halusin ymmärtää. Siinä olisikin kyllä seuraava säästön paikka, yksivetoinen auto :)
Joo, vähän liikaa väsymystä, niin tämmöseksi menee havaintokyky.Harmi, monasti pääsee kinaamaan oikein kunnolla onko vaikka etuvetoauto yksi- vai kaksivetoinen. Monella elää tiukassa usko siihen että vai yksi rengas vetäisi... Eipä silti, kyllä tasauspyörästön toiminta on tai oli itselle varsin kova pähkinä purtavaksi ihan jo perusmuodossaan. Haldeksin teoriaa pureskellaan nykyisin. Jostain syystä vaikka fysiikka ja sähkötekniikka on aina sujunut paljon helpommin....
- 4wheeldrive
T.Asauspyörästö kirjoitti:
Harmi, monasti pääsee kinaamaan oikein kunnolla onko vaikka etuvetoauto yksi- vai kaksivetoinen. Monella elää tiukassa usko siihen että vai yksi rengas vetäisi... Eipä silti, kyllä tasauspyörästön toiminta on tai oli itselle varsin kova pähkinä purtavaksi ihan jo perusmuodossaan. Haldeksin teoriaa pureskellaan nykyisin. Jostain syystä vaikka fysiikka ja sähkötekniikka on aina sujunut paljon helpommin....
Ei siinä kuitenkaan kaukaa olla hakemassa sitä yksivetoista kun tavallisesta normaalista etu- tai takavetoisesta puhutaan. (ei siis näistä uudenaikaisista)
Kun ajoneuvo on vähänkin kaarrossa, niin siellä todellakin on ” yksiveto” päällä.
Toinen tilanne on silloin kun mennään suoraan ja yksi pyörä alkaa lipsumaan, eikä löydä pitoa ja jäädään lopulta paikalleen naukumaan ” yksivetoisena”.
Otetaan nyt sitten esille tämä sama ajoneuvo ja kytketään tasauspyörästön lukko päälle. Näin saamme sitten siitä ” kaksivetoisen” käyttöön. Ennen vanhaan oli jopa sellaisiakin ajoneuvoja, joissa ei ollut luistavaa kytkintä siellä välissä ja niillä ei pystynyt kääntäämää mihinkään lukko päällä. (ei siis henkilöautoina)
Kun sitten tarkastellaan perinteistä nelivetoautoa, niin havaitaan, että ilman lukkoa se vetää ” kaksivetoisena” . Kun siihen kytketään lukko päälle saadaan sitten ne kaikki pyörät vetämään.
Näillä uudenaikaisilla nelivetoisilla ei ole juuri muuta yhteistä noiden vanhojen kanssa, kuin että sieltä kulkee voimalinja kaikkiin pyöriin - se mikä pyörä milloinkin vetää sen päättää tietokone.
Ilmeisesti aitoa ”nelivetoista” ei enää kukaan tuo länsimarkkinoille, koska polttoaineen säästäminen on tullut määräävään asemaan ja se määrittlee autotekniikan kehityksen suunnan. - T.Asauspyörästö
"Ei siinä kuitenkaan kaukaa olla hakemassa sitä yksivetoista kun tavallisesta normaalista etu- tai takavetoisesta puhutaan"
-Väärin. Mennään suoraan tai mutkassa kaartaen molemmilla renkailla pitää olla pitoa ja vääntöä eteenpäin jos halutaan edetä ajossa. Jos vain toisella puolella olisi pitoa ja sitä vetoa, vastakkainen puoli alkaa sutimaan ja meno loppuu riippumatta siitä ajetaanko mutkassa vai suoralla.
Normaalilla tasauspyörästöllä yksiveto ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Jos et usko niin seuraavan jää-vesikelin sattuessa asenna kulunein löytämäsi kesärengas nastarenkaan tilalle vetävälle akselille ja käy koittamassa miten kertomasi yksipyöräveto toimii mutkassa tai suoralla. Eli kun molemmilla renkailla on pitoa niin tasauspyörästö jakaa molemmille renkaille silloin vääntöä. Tasauspyörästöä voisi selittää eräänlaisena orsivaakana, ilman punttia toisella puolella vastakkainen puoli painuu mitä pienimmästä voimasta.
"https://fi.wikipedia.org/wiki/Tasauspyörästö"
"Tasauspyörästö on autoissa ja muissa pyörillä liikkuvissa laitteissa voimansiirron osa, jonka tehtävänä on antaa YHTÄ PALJON vääntöä kummallekin vetävälle pyörälle, vaikka ne pyörisivätkin eri nopeudella. Tasauspyörästöä tarvitaan siksi, että laitteen samalla akselilla olevat pyörät pyörivät kaarteessa eri nopeudella. Tavanomaisen tasauspyörästön heikkoutena on se, että jos toinen pyörä on liukkaalla ja toinen pitävällä pinnalla, niin vain liukkaalla oleva pyörä pyörii ja laite jää sutimaan paikalleen. Laitteissa, joissa tällainen ominaisuus häiritsee liikaa, kuten maastoautoissa, työkoneissa ja kilpa-autoissa, käytetään tasauspyörästön lukkoa tai luistonestoa." - 45800
T.Asauspyörästö kirjoitti:
"Ei siinä kuitenkaan kaukaa olla hakemassa sitä yksivetoista kun tavallisesta normaalista etu- tai takavetoisesta puhutaan"
-Väärin. Mennään suoraan tai mutkassa kaartaen molemmilla renkailla pitää olla pitoa ja vääntöä eteenpäin jos halutaan edetä ajossa. Jos vain toisella puolella olisi pitoa ja sitä vetoa, vastakkainen puoli alkaa sutimaan ja meno loppuu riippumatta siitä ajetaanko mutkassa vai suoralla.
Normaalilla tasauspyörästöllä yksiveto ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Jos et usko niin seuraavan jää-vesikelin sattuessa asenna kulunein löytämäsi kesärengas nastarenkaan tilalle vetävälle akselille ja käy koittamassa miten kertomasi yksipyöräveto toimii mutkassa tai suoralla. Eli kun molemmilla renkailla on pitoa niin tasauspyörästö jakaa molemmille renkaille silloin vääntöä. Tasauspyörästöä voisi selittää eräänlaisena orsivaakana, ilman punttia toisella puolella vastakkainen puoli painuu mitä pienimmästä voimasta.
"https://fi.wikipedia.org/wiki/Tasauspyörästö"
"Tasauspyörästö on autoissa ja muissa pyörillä liikkuvissa laitteissa voimansiirron osa, jonka tehtävänä on antaa YHTÄ PALJON vääntöä kummallekin vetävälle pyörälle, vaikka ne pyörisivätkin eri nopeudella. Tasauspyörästöä tarvitaan siksi, että laitteen samalla akselilla olevat pyörät pyörivät kaarteessa eri nopeudella. Tavanomaisen tasauspyörästön heikkoutena on se, että jos toinen pyörä on liukkaalla ja toinen pitävällä pinnalla, niin vain liukkaalla oleva pyörä pyörii ja laite jää sutimaan paikalleen. Laitteissa, joissa tällainen ominaisuus häiritsee liikaa, kuten maastoautoissa, työkoneissa ja kilpa-autoissa, käytetään tasauspyörästön lukkoa tai luistonestoa."Oletko kuivalla asfaltilla polkaissut kaasupolkimen pohjaan normaalivetoisella autolla? . Suoraan tai kaartaen ei mitään väliä.
Tietysti tehoa täytyy tähän kokeeseen olla riittävästi. Kysymys kuuluu, kuinka monta mustaa viivaa siihen jää näkyviin? - T.Asauspyörästö
45800 kirjoitti:
Oletko kuivalla asfaltilla polkaissut kaasupolkimen pohjaan normaalivetoisella autolla? . Suoraan tai kaartaen ei mitään väliä.
Tietysti tehoa täytyy tähän kokeeseen olla riittävästi. Kysymys kuuluu, kuinka monta mustaa viivaa siihen jää näkyviin?"Oletko kuivalla asfaltilla polkaissut kaasupolkimen pohjaan normaalivetoisella autolla? . Suoraan tai kaartaen ei mitään väliä."
-En enkä edes aio moista temppua edes tehdä, en omalla en vuokra-autolla, en laina-autolla. Mielestäni asfaltinpolttaminen on merkki mukulamaisuudesta.
-Kertomassasi esimerkissä tasauspyörästö toimii juurikin kuvatulla tavalla. Se mustaa raitaa jättävä rengas sutii samalla kun pitävä rengas hoitaa myös eteenpäin vievän voiman välittämisen asfalttiin. Voima on sama, liiallisen voimantarjonnan johdosta vaan jompi kumpi puoli luistaa, mutta eteenpäin vievä voima on sama molemmissa renkaissa. Mten tämä muka todistaisi siitä että VAIN oinen puoli vetäisi??
Esimerkissä tosin kitkaa ja pitoa riittää molemmille renkaille mutta alkeisfysiikan lakien mukaan lepokitka on suurempi kuin liukukitka ja tasauspyörästöön suhteutettuna molemmilla renkailla voima on yhtä suuri, toisella puolela voima vain karkaa osin luistona. ja voi olettaa että kiihtyvyys on huonompi kuin sudittamatomassa kiihdytyksess.
Vrt formula-analyysit kun jollain lähtö menee pilalle kun rengas pääsee sutaisemaan. Tosin lukkojarrutus antaa keskimäärin parhaan hidastuvuuden tietääkseni, mutta se johtunee siitä ettei mikään systeemi osaa tehdä ideaalia ei-lukkiutuvaa jarrutusta. ABS:tkin lukitsee ensin renkaan ja sitten helppaa, lopputulema ei ole ideaali.
-Miten ihmeessä perustelet sen että tasauspyörästössä toinen puoli ei vetäisi lainkaan??? Ja oletko koskaa pyöritellyt demo-akselistoa jossa on renkaat ja tasauspyörästö, ja veivi kardaanin tilalla...? - 4wheeldrive
T.Asauspyörästö kirjoitti:
"Oletko kuivalla asfaltilla polkaissut kaasupolkimen pohjaan normaalivetoisella autolla? . Suoraan tai kaartaen ei mitään väliä."
-En enkä edes aio moista temppua edes tehdä, en omalla en vuokra-autolla, en laina-autolla. Mielestäni asfaltinpolttaminen on merkki mukulamaisuudesta.
-Kertomassasi esimerkissä tasauspyörästö toimii juurikin kuvatulla tavalla. Se mustaa raitaa jättävä rengas sutii samalla kun pitävä rengas hoitaa myös eteenpäin vievän voiman välittämisen asfalttiin. Voima on sama, liiallisen voimantarjonnan johdosta vaan jompi kumpi puoli luistaa, mutta eteenpäin vievä voima on sama molemmissa renkaissa. Mten tämä muka todistaisi siitä että VAIN oinen puoli vetäisi??
Esimerkissä tosin kitkaa ja pitoa riittää molemmille renkaille mutta alkeisfysiikan lakien mukaan lepokitka on suurempi kuin liukukitka ja tasauspyörästöön suhteutettuna molemmilla renkailla voima on yhtä suuri, toisella puolela voima vain karkaa osin luistona. ja voi olettaa että kiihtyvyys on huonompi kuin sudittamatomassa kiihdytyksess.
Vrt formula-analyysit kun jollain lähtö menee pilalle kun rengas pääsee sutaisemaan. Tosin lukkojarrutus antaa keskimäärin parhaan hidastuvuuden tietääkseni, mutta se johtunee siitä ettei mikään systeemi osaa tehdä ideaalia ei-lukkiutuvaa jarrutusta. ABS:tkin lukitsee ensin renkaan ja sitten helppaa, lopputulema ei ole ideaali.
-Miten ihmeessä perustelet sen että tasauspyörästössä toinen puoli ei vetäisi lainkaan??? Ja oletko koskaa pyöritellyt demo-akselistoa jossa on renkaat ja tasauspyörästö, ja veivi kardaanin tilalla...?Kiitos infosta. En minäkään polta asfalttia, vaikka se joskus onkin kiehtonut ajatuksena. Otin sen nyt vain tähän harhaiseen käsitykseeni tämän tasauspyörästön toiminnasta.
Ainoa mikä minua häiritsee noissa opastusteksteissäsi, on niiden agressiivinen sävy. Eikö opettajan pitäisi pyrkiä vääntämään rautalankaa, siten että se ei kimpoaisi tyhmemmän silmille?
Olet täysin oikeassa tuon vedon jakautumisen suhteen. Minä olen kyllä kaikennäkösiä kulkupelejä ajanut, mutta koska olen suhtautunut niihin vain kuskin näkövinkkelistä, niin en ole pysähtynyt tutkimaan yksityiskohtia.
Vuosia sitten kun olin maansiirtoajossa telivetoisella autolla ja jäin tyhjänä jumiin tasaiselle jääpinnalle, niin nostin lavan pystyyn katsoakseni mitkä pyorät siellä pyörii.
Normaalin vedon ollessa päällä siellä pyöri kaksipyörää ja kun kytkin lukon päälle, niin siellä pyöri kaikki neljä pyörää.
Kokeilin sitten miten murske auttaa liikkeelle lähtöä. Normaalivedolla kun heitin murskaa niille tyhjää pyöriville pyörille, niin ne kaksi muuta pyörää alkoivat pyöriä tyhjää.
Kun sitten laitoin lukon päälle, niin ei tarvinnut heittää sitä murskaa muuta kuin yhden pyörän alle päästäkseni liikkeelle.
Tuolta ajalta tulevat nuo väärät käsitykseni tuosta tasauspyörästöstä. Nyt on sitten päivitykset kohdallaan, kiitos siitä. - T.Asauspyörästö
4wheeldrive kirjoitti:
Kiitos infosta. En minäkään polta asfalttia, vaikka se joskus onkin kiehtonut ajatuksena. Otin sen nyt vain tähän harhaiseen käsitykseeni tämän tasauspyörästön toiminnasta.
Ainoa mikä minua häiritsee noissa opastusteksteissäsi, on niiden agressiivinen sävy. Eikö opettajan pitäisi pyrkiä vääntämään rautalankaa, siten että se ei kimpoaisi tyhmemmän silmille?
Olet täysin oikeassa tuon vedon jakautumisen suhteen. Minä olen kyllä kaikennäkösiä kulkupelejä ajanut, mutta koska olen suhtautunut niihin vain kuskin näkövinkkelistä, niin en ole pysähtynyt tutkimaan yksityiskohtia.
Vuosia sitten kun olin maansiirtoajossa telivetoisella autolla ja jäin tyhjänä jumiin tasaiselle jääpinnalle, niin nostin lavan pystyyn katsoakseni mitkä pyorät siellä pyörii.
Normaalin vedon ollessa päällä siellä pyöri kaksipyörää ja kun kytkin lukon päälle, niin siellä pyöri kaikki neljä pyörää.
Kokeilin sitten miten murske auttaa liikkeelle lähtöä. Normaalivedolla kun heitin murskaa niille tyhjää pyöriville pyörille, niin ne kaksi muuta pyörää alkoivat pyöriä tyhjää.
Kun sitten laitoin lukon päälle, niin ei tarvinnut heittää sitä murskaa muuta kuin yhden pyörän alle päästäkseni liikkeelle.
Tuolta ajalta tulevat nuo väärät käsitykseni tuosta tasauspyörästöstä. Nyt on sitten päivitykset kohdallaan, kiitos siitä.Sorry jos ja kun on tullut äkkijyrkkää tekstiä. Hiukan se on jäänyt päälle näillä palstoilla kuin ennaltaehkäisevanä toimena, se kun turhan monella kirjoittajalla on tavoitteena selvästikin aikaansaada ärtymystä tai pahaa mieltä muissa. Kun hiukkaakaan on aistivinaan sen suuntaista niin tahtoo mennä verbaalinen käsi valmiiksi kuin nyrkkiin; pahoittelut!
-Oma ensimmäinen kokemus tasauspyörästön ihmeestä oli Valmet 361 traktorin kanssa. Se oli jäänyt kiinni molemmat takarenkaat jäisessä montussa ja ajaen irtiottoyritys ei johtanut mihinkään. Siispä ajattelin yrittää käsin heijaamalla veto päällä.... Hidas ykkönen päälle ja tyhjäkäyntiä ja siinä toinen rengas suti kaikessa rauhassa. Laskin kokeeksi käden, sen kummemmin kiinni ottamatta, sen hitaasi sutivan renkaan päälle ja ihme tapahtui. Lähes pikkusormella sai sutimisen siirtymään toiselle takarenkaalle. ja sama sielltä toisella. Tuo käsittääkseni vastaa kokemustasi murskan käytöstä? - 4wheeldrive
T.Asauspyörästö kirjoitti:
Sorry jos ja kun on tullut äkkijyrkkää tekstiä. Hiukan se on jäänyt päälle näillä palstoilla kuin ennaltaehkäisevanä toimena, se kun turhan monella kirjoittajalla on tavoitteena selvästikin aikaansaada ärtymystä tai pahaa mieltä muissa. Kun hiukkaakaan on aistivinaan sen suuntaista niin tahtoo mennä verbaalinen käsi valmiiksi kuin nyrkkiin; pahoittelut!
-Oma ensimmäinen kokemus tasauspyörästön ihmeestä oli Valmet 361 traktorin kanssa. Se oli jäänyt kiinni molemmat takarenkaat jäisessä montussa ja ajaen irtiottoyritys ei johtanut mihinkään. Siispä ajattelin yrittää käsin heijaamalla veto päällä.... Hidas ykkönen päälle ja tyhjäkäyntiä ja siinä toinen rengas suti kaikessa rauhassa. Laskin kokeeksi käden, sen kummemmin kiinni ottamatta, sen hitaasi sutivan renkaan päälle ja ihme tapahtui. Lähes pikkusormella sai sutimisen siirtymään toiselle takarenkaalle. ja sama sielltä toisella. Tuo käsittääkseni vastaa kokemustasi murskan käytöstä?Minäkin ryhdistäydyin ja menin oikein Youtubesta sitä toimintaa ihmettelemään.
Siellähän se kuvattiin oikein selvästi - kuten olit jo kertonutkin.
Nyt taidan sen sitten muistaa autoilu-urani loppuun saakka :D
On se vain todella villi systeemi, kun sen näkee toiminnassa.
Minulle ei tullut mieleen ottaa siitä pyörästä kiinni, mutta jotain samanlaista siinä videossa annettiin ymmärtää kun puhutaan tavallisesta perästä.
Varmaan vastaa samaa kuin 0-16 murske :) Hyvää talven jatkoa.
- S90D5awd
Volsun inssit päättänyt että näillä mennään niin se on volsu uskovaisten siihen tyytyminen.
- Ajan_ratikalla
Niin, miksi ostit?
- Liikkuvuusturva
Kahteen Audiin pettyneenä olen omistanut kolme Mersua ja kaksi Bemaria. Aivan loistavia verrattuna audiin, 4matic ja xdrive huippupelejä! Ei enää ikinä Audia, Liikkuvuusturva on ainoa toimiva asia tuossa romussa.
- Anonyymi
Henkilöauto/paketiauto 4matic on aivan surkea neliveto. Ei edes kestä kunnon kuormitus, varo ettei hajoa jakolaatikon ketju. Saako ketjua vieläkään irtonaisena? Perät ei kestä. ESP tappaa menot.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=143379
- 4353423
Niin no bemarissa on myös kytkeytyvä neliveto.
- AjamisenIloa11
Bemarissa taitaa olla 60 taakse by default ja sitten pidon mukaan 0-100. Eli kaukana etuvedosta ellei takapyörät ole rullien päällä. Ja sen huomaa ajossa, Ajamisen Iloa!
- Raatoooppeli
Taitaa olla moottorilehtiä lukevien miesten unelmointipalsta,mulla on.(Kun oliskin)
- Nietvag
Joo eikö ollukkii ikävä ylläri ? Mä en ikinä osta vaggilaista enkä oo ostanukkaa. Aina kuulee jotai paskaa niistä voisin kertoo vaikka kaikki tyyppiviat ja muutki viat mitä niissä tulee millonki ja missä km vaiheessa. Mutta joo sama juttu tossa "nelivedossa" on audi tt,audi rs3, mitä näitä nyt on. Haldex on iha perseestä suoraa sanottuna esim. Honda cr-vssäkin on sama. Jos joskus hankin nelivedon nii subaru. Muuten mersu,bmw,toyota
- valtamerkkisiellä
Käykääpä urpot joskus Alpeilla ajelemassa, valtiolla ei ole niin väliä Italia, Itävalta, Sveitsi, Saksa jne... kunhan menette vain sinne vuosistoon tai miksei niiden välisiin soliinkin.
Katselkaapa minkä merkkisiä nelivetoautoja siellä on eniten, kun siellä on oikeesti mäkiä ja talvella oikea talvi,
Jos ei ole varaa tai halua lähteä katsomaan, voin paljastaa asian.
Audeja. Ihan vitusti Audeja.- Miksi_valehtelet
Joka ainoa vuosi on tullut käytyä jo yli 20 vuoden ajan eikä siellä Audit mitenkään pistä silmään vaikka kai niitäkin on. Nelivetoisia on muttei juuri Audeja vaan maastureita.
- Anonyymi
Ei muuten oo, vaan ihan vitusti Daccia Dustereita. Suunnilleen joka viides auto on Dusteri.
Tämä havainto toissa keväältä, niin italian, sveitsin, kuin ranskan puoleisilta alppien rinteiltä ja kaupungeista, erityisesti pikkukylistä. Ihan helkutisti Dusteteita. Katseltiin silmät pyöreinä ja ihmeteltiin asiaa. Lisksi italian puoella näkyi aikas monta neliveto pandaa, osa ikäloppuja.
- VoiCVoe
Tänään A5 2.0 TDI "Quattro" (nämä kaikki luki perässä ja takakulmaa työnsi sivulle joten pelkkä etuveto se ei ollut) yritti näyttää jäisellä tiellä. Auto heilui kaistalla ja eteneminen oli sen verran surkeeta että täräytin xDrivella heittämällä ohi. Siinä se suuren suuri ero bemarin ja romun välillä.
- Hohhoijakkaa
Ja autoissanne oli varmasti samanlaiset renkaat?
- VoiCVoe
Ero oli valtava! Tuskin Audissa oli 10v vanhat renkaat.
- Anonyymi
bmw on mopo.
- tunnotonrahtisika
Paljon parempi ratkaisu olisi takaveto plus avustava etuveto
Sitten minä heräsin ja laskin kissan ulos... Sinulla ei ole ollut eikä tule olemaan Quattroa! Mutta kyllä maailmaan trolleja mahtuu.
Ostin juuri A4 Quattron jossa on mollaamasi neliveto. Ei sudi kuin peilijäällä ja silloinkin sutii kaikki 4 pyörä yhtä aikaa. Parin kilometrin auraamaton metsäautotie menee kuin kesällä ajaisi.- Anonyymi
Ja kun laskin kissan ulos huomasin samalla laskeneen alleni. Tajusin nimittäin ettei minulla ikinä ole varaa ostaa quattroa.
- Quattro190hp
Torsen systeemin ongelma on että se ei lähde liikkeelle jos yksikin pyörä rullilla.
Toinen ongelma on että jos joku pyörä sutii voimakkaasti niin pyörästö hajoaa. Tästä on ihan auton käyttöohjekirjassa varoitus.
Ainoat jatkuvat henkilöauton nelivedot on Mersulla ja Subarulla. Muilla on jollakin tapaa kytkeytyvä. Tai no Teslan systeemistä en ole varma. Siinä kun on sähköt molemmissa päissä. - skodaquattro190hp
nm valtamerkkisiellä vast,onhan venäjälläkin ladoja eniten mutta ei se tarkoita että olisi paras
- Etuvetoinenko
Totta puhut. Olin minäkin kiinnostunut tästä ”nelivedosta” viime talvena. Onneksi tajusin, miksi ostaisin tämän tuhansia enemmän maksavan kun se toimii kuitenkin kuin etuvetoinen. Päädyin etuvetoiseen Audiin. Olen muuten tyytyväinen, mutta ärsyttää kun pitää moottoriin lisätä hiukan öljyä, kuuluu huollon mukaan olevan normaalia. No, näillä mennään.
- Anonyymi
Aika järkyttävää tuo Haldex-Ultra-Quattro...
Quattro on audin paras lisävaruste. Lähes kaikesta muusta voi joustaa.
Etuvetona kannattaa ostaa halvempi VAG kuten passat.
Torsen A4 B8.5 on hemmetin hyvä vielä.
Harmi kun tietyn mallin jälkeen homma kustaan huolella.
Miten muut huomannu ultran surkeuden?- Anonyymi
Mitenkähän olet itse tuon surkeuden huomannut?
- Anonyymi
Samalla tavalla kuin BMW nelivedon surkeuden.
- Anonyymi
Mulla oli samalla korilla(B9) kuin tänä pävinä 2016 mallin A4 Quattro ja se oli Torssen pyörästöllä. Taakse 60 ja eteen 40%, muistaakseni. Se oli toiseksi hienoin neliveto mitä on tullut vastaan. Paras on kun auto menee nelivetona sähköllä niin edessä ja takana on omat sähkömoottorit.
Tykkäsin Audin nelviedosta mutta se vaihteisto oli masokistin keksimä. - Anonyymi
Huoh, oon nyt ajellu muutaman vuoden Audi TT TDI: llä, kaupunkien välillä, auraamattomilla maalaisteillä, käynyt vuorotyössä ja sudittamut umpilumessa työpaikan lähiristeykset. Aina tykittää voiman ilman viivettä taakse niin, että perä heittää ja tasaa heiton saman tien. En oikein tiedä siistimmin käyttäytyvää nelivetoa, enkä haluakaan tietääkään, ohjelmoitu ja neljällä takareiällä pakokaasuja, suoralla putkella puhaltava, takaputkisto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18986Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875