Kiperä tilanne! Mitä tekisit?

help_

Eli auto hylättiin vajaa kuukausi sitten muutaman jarruihin liittyvän vian takia. Ne on nyt korjattu, mutta airbag valo syttyi palaaman perkele ja muutama päivä aikaa viedä uusinta leimalle. Vikakoodit luettu ja turvavyönkiristimeen liittyvä maavuoto kyseessä. Johdotus luultavasti, 90luvun saksalainen auto kyseessä. En millään kerkeä autoa korjaamaan. Eli mitä tapahtuu seuraavaksi?

Jos vien uusintakatsastukseen ja airbag valo palaa niin sehän on automaattisesti hylky, mutta tämä ns. uutena vikana. Uusintakatsastus maksaa 25€.

Voin jättää leimaamatta nyt ja korjata ajan kanssa vian = auto on käyttökiellossa. Eli joudun tekemään uuden määräaikaiskatsastuksen koko paskaan. Toisaalta päästömittaus pitäisi olla 3kk voimassa. Eli 40€ maksaisi uusi leima ilman päästökatsastusta.

Onko mitään järkeä hakea toinen hylky vaikka jarrut on laitettu kuntoon? Niin mukavaa katsastus setää tuskin löytyy kuka leiman antaa vaikka bägin valo palaa. Vai ottaako riskin?

5

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PuhuvaKatsuri

      Vastaus riippuu aivan siitä, onko "vajaa kuukausi" oikeasti alle kuukausi vai ei.

      Jos jälkitarkastusaikaa todellakin on vielä muutama päivä jäljellä, niin ei muuta kuin jälkitarkastukseen vaan. Jälkitarkastuksessa tarkastetaan vain määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat kokonaisuutena. Eli jos olet jarruja korjannut, ei tuo turvatyynyn häiriövalo ole mitenkään voinut syttyä remonttia tehdessä. ABS-jarrujärjestelmän häiriövaloon puuttuminen olisi jälkitarkastuksessa edes jollain tapaa perusteltua. Jälkitarkastuksessa voidaan arvostella myös uusia vikoja, mikäli kyseessä on ajokiellon arvoinen, välitöntä vaaraa tai ympäristöhaittaa aiheuttava vika. On tietysti mahdollista, ettei jarrujen korjaustyöt ole onnistuneet, jolloin tietysti jälkitarkastus hylätään..

      Jos jälkitarkastusaika on umpeutunut, on vaihtoehtoja kaksi: esität auton määräaikaiskatsastukseen temppuilevan häiriövalon kanssa, jolloin saat selville myös sen, että onko edellisessä määräaikaiskatsastuksessa jäänyt mahdollisesti muitakin vikoja havaitsematta - tiedät korjata jälkitarkastukseen sitten nekin. Toinen vaihtoehto on korjata turvatyynyjärjestelmä ennen määräaikaiskatsastusta, jolloin ongelmaksi muodostuu ne mahdollisesti autossa piilevät viat, joista saattaa hylkäys kuitenkin tulla.

      Hyväksytysti suoritettu päästömittaus on kolme kuukautta voimassa, ja jos ensimmäinen katsastus on suoritettu ajallaan, on auto katsastamattomuuden takia käyttökiellossa vasta kahden kuukauden kuluttua ensimmäisen katsastuksen päivämäärästä (tai mikäli on menty katsastukseen oikein hyvissä ajoin, käyttökieltoon auto menee vasta auton katsastusajan päätyttyä - käyttöönottopäivämäärä tai vanhemmilla rekisteritunnuksen viimeisen numeron määrittelemä ajankohta).

    • help_

      Kiitos! Kyseessä on vanha vika joka nyt ilmestyi sitten uudestaan ja kuten sanoin kyseessä on takamatkustajan turvavöiden kiristimeen liittyvä vika, luettu läppärin kanssa koodit. Ei enää katoa vaikka koodit nollaa, eli on pakko korjata.

      Jarrut on kunnossa kyllä, uudet osat vaihdettu!

      Eli jos bägi valo palaa ja vaikka siellä takana ei ikinä kukaan matkustaisikaan (tavaraa takapenkit täynnä), niin ei auta itkut katsastusmiehelle. Tuntuu vaan tyhmälle hakea uusi hylätty lappu ja maksaa 25€ tästä. Korjausaikaa ei ole enää.

      • jepap

        Mikä hylätty lappu? Ei airbag -valo ole jarruihin liittyvä vika, menee heittämällä jälkitarkastus läpi. Jos ei mene, vaihda asemaa sellaiseen jossa Trafin ohjeita noudatetaan.


      • apua_

        Ei olekkaan, mutta uusi vika ja turvallisuuteen liittyvä josta lukemani mukaan tulee automaattisesti hylky kun katsastus setä käynnistää auton niin näkee valon. Noh kokeilemallahan se selviää hyvin pian.

        AutoJobbarille; Vähillä vioilla/kuluilla menty tähän asti ~7-8vuotta, mutta nyt vähän v-mäisempi vika paikallistaa/korjata. Jossain vaiheessa lähtee vaihtoon kyllä. Eikä se välttämättä vaihtamalla parane. Vikoja on niissä 2000-luvun autoissakin. Toki tietyissä merkeissä vähemmän..


    • AutoJobbari

      Ajat vielä 90-luvun autolla?
      Olisiko jo aika vaihtaa 2000-luvun autoon?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      807
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      671
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe