Trumpetit raikaa mutta sanan taikaa

BassoTrumpettiIte

Niinpä olemme taas saaneet satasen täyteen ja päivitämme soitinta pillihuilusta muurejakin kaatamaan pystyvään trumpettiin, vai kaatopiko ne Jerikon muurit sittenkin vetopasuuna?
No häl vällii, nyt puhalletaan Ossi Runnetta ja Satchmoa

95

1732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edson

      Jerikost en tiijä, mut mahottomuus kaato Berliinin muurin ja voitas lähtee kaatamaan sitä Trumpin muurii kans.

      • CharlieTrumpetti

        Minä olin paikalla kun Berliinin muuri kaatui. Myös sen aikaisessa passissa on leima DDR Check point Charlielta sen viimeisenä toimintapäivänä. Historia havisi silloin. Olin todistamassa jepu jepu muttei kepu kepu


      • Charlien-kusetus

        Todista väitteesi että oli paikalla, älä kerro satuja lukemasi mukaan.

        Missä olit - 90-91 ? Tietysti paikalla historian muuttumista todistamassa?

        Ei se mitään jos muisti heittää mutta valehtelu , ?? Kerro ihmeessä mitä siitä saat ?


    • edson

      Jahas, täällä on valtakunnan syyttäjäkin paikalla. Tänne siirtynyt, kun sai potkut

      Mulla on yksi tiilenpala, siis siitä muurista. Todista, ettei se ole väärä pala. Mutta "asiaan"

      Asiaan ? Jaa-a, vasta sitten, kun alkaa olymppialaiset.

      https://yle.fi/uutiset/3-10042081 Joitakin aikoja sitten pidin tarkkaa kirjanpitoa kokonaiskustannuksista, auton hankintahinnasta alkaen. Mutta en sitä enää tee, sillä jokainen tietää, että se on "kallista". Siitä huolimatta nelipyöräkodista en luovu.

      • Dr.Whoo

        Jaahas, Satchmo ei ollutkaan ihan turha mies.

        https://www.youtube.com/watch?v=l7N2wssse14

        Auton kuluja ei juuri kannata ynnäillä, joka tapauksessa summat ovat niin suuria että pyörryttää. Asiaa on helpompi sietää kun ei tarkkoja lukuja mietiskele. Samaan tapaan kuin että tyhmänä on helpompi elää kuin viisaana, kun ei mistään mitään ymmmärrä. Vai onko?

        Mutta "asiaan". Coffee culinaristina suosittelen Oatlyn kahvikauramaitoa kahvin joukkoon. Ravistettuna ei sekoitettuna. Kahvin pitää tietysti olla vastajauhettua. Nautitaan isosta mukista useaan kertaan päivässä. Mukin muodolla ja värillä ei ole merkitystä. Mutta Väyrysen Vuokkomuki ei kelpaa.

        Huamenna sitten pitäis tietää kelle ainoan äänensä antaa. On se kyllä niin väärin, että kenen tahansa pölvästin ääni on saman arvoinen kuin meikäläisen erittäin kultivoitunut ääni.


      • CharlieTrumpetti

        Moten Gurken.
        Joo, kyllä se on niin, että esimerkiksi meikäläisellä Berliinin muurilla sen kaatuessa olleella pitäisi olla kaksi ääntä.
        Tuo kauramaito on vielä testaamatta. Otankin sen tämän päivän hankintaohjelmaan.


      • edson
        Dr.Whoo kirjoitti:

        Jaahas, Satchmo ei ollutkaan ihan turha mies.

        https://www.youtube.com/watch?v=l7N2wssse14

        Auton kuluja ei juuri kannata ynnäillä, joka tapauksessa summat ovat niin suuria että pyörryttää. Asiaa on helpompi sietää kun ei tarkkoja lukuja mietiskele. Samaan tapaan kuin että tyhmänä on helpompi elää kuin viisaana, kun ei mistään mitään ymmmärrä. Vai onko?

        Mutta "asiaan". Coffee culinaristina suosittelen Oatlyn kahvikauramaitoa kahvin joukkoon. Ravistettuna ei sekoitettuna. Kahvin pitää tietysti olla vastajauhettua. Nautitaan isosta mukista useaan kertaan päivässä. Mukin muodolla ja värillä ei ole merkitystä. Mutta Väyrysen Vuokkomuki ei kelpaa.

        Huamenna sitten pitäis tietää kelle ainoan äänensä antaa. On se kyllä niin väärin, että kenen tahansa pölvästin ääni on saman arvoinen kuin meikäläisen erittäin kultivoitunut ääni.

        "Mukin muodolla ja värillä ei ole merkitystä. Mutta Väyrysen Vuokkomuki ei kelpaa"

        Nyt soimaa omatunto. Juon juhlamokkaa muumimukista. Juhlamokkaa, joka on jauhettu/paahdettu ties milloin ja mistä. Ja vielä 3-4 mukillista päivässä, helekutti soikoon.

        Tällasii me valkoisissa tennissukissa kulkijat olemme. Ennen vielä sekoitettiin vain kossua kahviin, ei koskaan mietitty ees Liebfraumilch'iä sekaan, vaikka loppuosa viittaisi kuinka jopa maitoon. Ainakin huonolla kielipäällä saattaa noin kuvitella, mutta takaan, että neljännen kossukaffeen jälkeen kielitaito kyl parani.


      • CharlieTrumpetti

        Minä huomasin tuon alkoholin kielitaitoa nopeasti parantavan vaikutuksen jo vuonna 62 Gdanskissa. Hörpättiin tuhdisti puolalaista pihlajanmarjawotkaa sikäläisessä punabaarissa ja kas, hetken päästä juteltiin täyttähäkää puolalaisten yhtä lailla samaa juomaa nauttineiden kanssa ja täysin ymmärsimme toistemme jutut. Kova oli pälpätys. Tosin seuraavana päivänä koko kielitaito oli kadonnut, mutta pikakäyttöön erinomainen kielisuihku.


      • edson
        CharlieTrumpetti kirjoitti:

        Minä huomasin tuon alkoholin kielitaitoa nopeasti parantavan vaikutuksen jo vuonna 62 Gdanskissa. Hörpättiin tuhdisti puolalaista pihlajanmarjawotkaa sikäläisessä punabaarissa ja kas, hetken päästä juteltiin täyttähäkää puolalaisten yhtä lailla samaa juomaa nauttineiden kanssa ja täysin ymmärsimme toistemme jutut. Kova oli pälpätys. Tosin seuraavana päivänä koko kielitaito oli kadonnut, mutta pikakäyttöön erinomainen kielisuihku.

        Jotenkin tuttua, vaikka en oo puolan kielen taitoja koskaan testannutkaan. Mut viime matkalta oli kiva muisto puhua "tanskaa" ruotsia, englantia ja suomea että "no niin" Ilman kossuvissyäkin onnistuu.

        Silloin, kun näkee, että keskustelukumppanin naamalla hymy, se riittää


    • edson

      "Samaan tapaan kuin että tyhmänä on helpompi elää kuin viisaana, kun ei mistään mitään ymmmärrä. Vai onko?"

      Sanovat, että tieto lisää tuskaa. No kyl maar mä haluaisin lisätä tietooni ja päästä eroon tuskista. Varmaan sit jos tietäs jostain kauhian paljon ja kuulis jonkun väittävän jotain aivan puuta heinää, niin ainakin alkas suututtaa.

      Meillä tai ainakin minulla on testaamatta se nyhtökaura.

      Auton kuluja kirjasin uteliaisuuttani aikoinani ylös, kirjaan vieläkin, mutta en laske enää kuinka paljon maksaa ajettu km todellisuudessa. Silloin, kun asuntoauton kulut ylittävät "tulot" en suunnittele ajamista, vaan säästän, että voin tehä reissun.

      Tää vaatimaton kiinteä omaisuus, sitä myös koetan säilyttää. Ihan vaan senkin takii, jos joku pojista kiinnostuu eli sitä en kykenisi panemaan haisemaan eli vaikka maapallon ympäri matkoihin.

    • CharlieTrumpetti

      Nyhtökauraa tai härkistä en ole minäkään vielä edes uskaltanut ajatella.
      Kirjanpito sensijaan on aina ollut henkilökohtaisesti helppoa. Olen kuun vaihteessa vain katsonut onko tilillä tarpeeksi rahaa ja jos ei ole ollut tarpeelliseksi katsomassani reservimäärässä eli "muutamassa kymmenessä tuhannessa" eurossa päivittäiskäyttötilillä niin olen sitten ajellut hiukan vähemmin viikot verran.

    • Dr.Whoo

      "Varmaan sit jos tietäs jostain kauhian paljon ja kuulis jonkun väittävän jotain aivan puuta heinää, niin ainakin alkas suututtaa. "

      No tota puutaheinää tulvii joka tuutista aamusta iltaan, ei kannata käyttää energiaansa siitä suuttumiseen.

      Mie kyllä aattelen tosta "omaisuudesta" niin, että paree olis käyttää kaikki itse viimeistä penniä myöten. Ja pakkokin se on, meikäläisen tuleva "eläke" ei riitä elämiseen. Tässä asiassa olen toiminut lyhytnäköisesti kuten niin monet pienyrittäjät; eli en ole maksanut riittävästi eläkevakuutusmaksuja. Nyt se on jo myöhäistä. En ole koskaan kyllä kuvitellutkaan jääväni eläkkeelle. Kaadun hautaan saappaat jalassa.

      Mutta eri se on teillä vaurailla suureläkeläisillä..

      • CharlieTrumpetti

        Kaik on kyl itekii pantu menemään. Tietysti hikisen eläkkeen tueksi on oltava hiukan tyynyyn sijoitettua reserviä. Perintöjen jättö onkin ihan vanhanaikaista. Jos omat lapset on saanut aikuisiksi ja itsensä mieluiten elättämään kykeneviksi niin siinäpä se. Loppu yrittämiseen ja harrastamiseen.
        Tuon reservin tietysti laitoin lainausmerkkeihin minäkin. Oikeasti summien sijasta pitäisi kirjoittaa "riittävä"
        Näistä yrittäjäeläkkeistä ollaan kuitenkin viran puolestakin ihan täysin selvillä ja moni palkansaaja ihan turhia kuvittelee.
        Todellisuudessa yrittäjät, etenkin pienyrittäjät ovat ihan oman kykynsä armoilla ja usein joudutaan tinkimään juuri eläkemaksuista.
        Minun strategiani oli silloin maksullisessa työelämässä ollessani saada maksettua riittävästi eläkettä, jotta sillä sitten sinkkueläkeläisenä kohtuullisesti toimeen tulisi.
        Ts. nuorena tienattiin paljon, maksettiin paljona ja jossain vaiheessa sitten hilluttiin pitkät vuodet ulkomailla kerryttämättä eläkettä. Hyvin on toiminut.


      • edson

        "paree olis käyttää kaikki itse viimeistä penniä myöten"

        Minua velvoittaa itse saamani pesämuna ja hyvä niin. Osan toki olin(-mme) itselleni pesämunasta ostanut, mutta pirssin myynti on ihan ekstraa. Jotain tolkkua sentään tällaisellekin tuhlarille.

        Suureläkkeeni. Yrittäjäeläkkeen kuukautisanti noin 90 ekua. Kokonaiseläke alle tonnin.

        Kusessa oon, jos traktori hajoo. Ei ei, en ole, vaan sopeudun. Kusessa oon, jos auto laukee. En oo vaan säästän ja korjautan. No jos ei jaksa puita tehä, niin sit oon kusessa. En oo, sillä näillä sähkön hinnoilla pystytään kaksistaan kulut hoitamaan. Sit vast kuoleman hetkellä saatan olla kusessa.


      • CharlieTrumpetti

        Me iollaan kaikki "kädellisiä" eikä kymmenpeukaloisia. Me selvitään aina, kunnes vikatemies korjaa. Viikatemies rules.
        Tämä on pelkkä mielipide ja ei perustu paikallistietoon, mutta uskoisin, että jossain Pehmisten kustannustasoss selviää tonnilla vielä nälkää näkemättä, jos on muutamakin sormi jäljellä Zetorista puhumattakaan.
        Turkkuses joe lähel ja Kallios vois joutuu killinkinsä tarkemmin laskemaan tonnin kokonaistuloilla. Puhun nyt siis sinkkutaloudesta, jollaista itse edustan

        Ja p vieköön, jäi se kaurajuoma ostamatta, mutta sain kuitenkin vietyä Eikalle hänen tilaamansa huulivoiteen.


    • edson

      Nappaan tuolta aikaisemmasta sen soijan, mantelin ym. vedenkulutustarpeet.

      Joo, ei ollut tarkoitus ketään syyllistää mistään mantelimaidosta ja sen juonnista. Kyl maapallolla kasvatetaan kaikenlaista kaikella tapaa ja jos minä jätän avokadon ostamatta, niin toinen sen ostaa eli summamummaarum. Se pitäs kait olla niin, että riittää, kun on ite opettelemassa ees joillekin tavoille. Mut kait se on joku totuus, että puhtaan veden ongelma on ja tulee olemaan muistutuksena kaikille jostain. Ja moni muukin juttu muistuttaa.

      Nää jutut, jos niihin halutaan vaikuttaa, niin se kestää ja kestää. Kestäähän meillä vielä veljeskapinankin ruotiminen. Ja kuhan päästään hyökkäyssotaan, niin ... tai no, sitä ne ei Suomessa käsitellä varmaan koskaan.

    • CharlieTrumpetti
    • DenTrumpeten

      Dr. Whoolle pn kyllä kerrottava, että ei maistu hassummalle tämä Kotivarankaan kylmäsavustettu hevospaisti tällaisina ohutsiivuina.
      Tällaista eläkeläisen perusmuonaa! ;)

      • Dr.Whoo

        Siellä sitä vaan kroisos eläkeläiset savuhevosilla mässäilee. Mulle on kuulemma kattilassa porisemassa pinaattikeittoa..

        Mutta meikäläistä koetellaan muutenkin, taas kärähti kiukaan vastus. Näköjään keskimäärin kolme vuotta ne kestää. Ei muuta kuin netistä uudet, 3 kpl Harvian 2670W vastuksia, hinta 125 ekua toimituskuluineen.


    • edson

      Nuo saunan vastusten hinnat suhteessa uuteen kiukaaseen ... ei kait siihen kovin paljon jää työpalkkaa, jos ne itse ostaa ne vastukset ja asentaa.

      Ny mun täytyy kertoo. Olemme löytäneet toisemme, me kakarat, jotka kasvoimme samalla alueella Hesassa. Voi niitä muistoja. Nyt meitä on jo 12 ja toiset mokomat tulevat, jos uskaltavat facen suljettuun ryhmään.

      Lähettelemme kuvia nuoruudestamme ja koetamme tunnistaa kuka kukin on. Samoin eri leikkipaikoista ja ties mistä muusta, no kaikista kepposistakin ja niitähän riitti 50 luvun penskoilla.

      • TöötTrumpetti

        Helppohan teidän nuorien on sellaisia ryhmiä löytää kun osa on vielä elossa. Meidän hyvin aikuisten joukoissa on ja harvennus käynyt niin että kavereita on todella vaikea löytää, Meidän kolmen kokoontuvanm lisäksi tiedämme ja olemme olleet nettiyhteyksissä vain kolmen muun kanssa. Kaksi lisää on tiedossa, mutta molemmat jo kärsineet ensimmäisen aivohalvauksen, mutta toipuneet suht hyvin..

        Piti nousta näin aikaseen vahtimaan että Lokari juo vastajauhetun kahvinsa jo poistuu äänestyskopin suuntaan kitkat vinkuen.

        Facessa ei ole kait kukaan tai on mutta vain rajoitetusti kuten minä voidakseni kirjautua eräälle yleisasiakeskustelufoorumille.


      • Dr.Whoo

    • edson

      Whoolle sattunut silmään hyvä juttu. Ja vielä ilman navigaattoria. Tähtien mukaan yöllä ja auringon mukaan päivällä. Ei vaan, kyl vaatii tiettyä asennetta, kun lähtee. Mut kyl mä passin voimassa pitäisin.

      Traktori on kyllä sellanen peli, että sen kanssa saa olla varovainen. No koht varmaan on fillarikin sellanen peli, vaikka sanovatkin, että kun sillä ajamisen oppii, ei sitä unohda.

      • Dr.Whoo

        Joo, tommoset tarinat pistää miettimään. Mie ite voisin haluta tehdä juuri noin kuin tuo Martti. Mutta en uskaltais, tai edes kykenis moiseen. Onhan tässä myös nää perhe ym. siteet.

        Yksi asia mikä vois myös olla vaikeaa miulle on se, että pitäis olla enemmän ulospäin suuntautunut persoona kuin mie oon, tämmönen introvertti. Mites sitä osais olla riittävän sosiaalinen tullakseen hyväksytyksi uudessa ympäristössä? Aikoinaan asuin jonkin aikaa hesassa, jo silloin olin kuten laulun henkilö: "Olen alien, turkulainen helsingis".


      • edson
        Dr.Whoo kirjoitti:

        Joo, tommoset tarinat pistää miettimään. Mie ite voisin haluta tehdä juuri noin kuin tuo Martti. Mutta en uskaltais, tai edes kykenis moiseen. Onhan tässä myös nää perhe ym. siteet.

        Yksi asia mikä vois myös olla vaikeaa miulle on se, että pitäis olla enemmän ulospäin suuntautunut persoona kuin mie oon, tämmönen introvertti. Mites sitä osais olla riittävän sosiaalinen tullakseen hyväksytyksi uudessa ympäristössä? Aikoinaan asuin jonkin aikaa hesassa, jo silloin olin kuten laulun henkilö: "Olen alien, turkulainen helsingis".

        Minulla on vähän sellainen tunne, että hyväksytyksi tulemiseen riittää jopa hiljaisuus, positiivisuus ja siis iloinen ilme kasvoilla. Ja silmiin katsominen

        Muistan yhden kokemuksen Lapista, kun olin siellä saamelaisten seassa. No siellä ei törmännyt kielimuuriin, osaavat kauttaaltaan suomea. Silloin allani oli Lada Niva ja pysähdyin eräälle talolle välillä Angel-Karigasniemi. Jo vain vanhempi mies tuli heti juttelemaan, että "et varmaan ole ylpeä mies, kun Ladalla ajelet". Eli tiettyä ulkoista vaatimattomuutta siellä jotkut arvostavat.

        Poika vähän ihmettelee eteläisen saksalaisen huonoa palvelua ja jopa töykeyttä. Ei pidä tietty yleistää, mutta jotain perää siinä on oltava, koska tunnen poikani ja hän ei ole pollea ainaskaan. Tää ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen, mutta ... ei kuuna päivänä ainakaan minulla ole tullut mieleen asumista Saksassa. Mutta ehottomasti siellä on kiva käydä.

        Matkailuauto ei sido juuri yhteen paikkaan, no kustannuksia toki tulee jos vaihtaa paikkaa kuin mustalainen hevosta

        Mulle pitää olla joku satama Suomessa. Ihan pikku vaatimaton mökkirahjuskin riittää, mihin sitten palata.

        Joo ja matkalla kunnon nettiyhteydet on oltava ja vaikka asettuisi aloilleenkin, niin ilman nettiä ei tuu mitään. Sillä meinaan pitää kyllä perheeseenkin yhteyttä. Mutta netti vain siis taustalla, on paljon paljon muuta ... jaa-a, lähtiskös? Ei voi, kumppani ei kyl pärjää, vaikka niin väittääkin.


    • HevoisTrumpetti
      • edson

        Tandemhevonen


    • TyöTrumpetti

      Tuossa matkailussa on monenlaista ajatusta ja ihmistä liikkeellä. Oikeastaan varsin tyypillistä suomalaisille on mennä ihan omin nokkineen muiden joukkoon paikkaan missä ei toisia suomalaisia ole, eli yleisellä tasolla suomalaiset ovat individualisteja kun taas saksalaiset ja ruotsalaiset ovat joukkokansaa. Yllättäen tuolla maailmalla tapaa soolopaikoissa myös ranskalaisia. Lopulta kuitenkin oma aseene ratkaisee haluaako olla soolona ulkomailla ja miten.
      Itse vaikka olen vuosikymmeniä ollut soolona siellä, en koskaan kadottanut sidettä tai halua olla jollain tasolla kotimaassa. Toisaalta mitään ongelmaa ei ollut asua välillä jopa ainoana eurooppalaisena melkoisen suureessa kaupungissa kuten se 120000 asukkaan International City.
      Tuo Sinnikkään yrittäjän Dr. Whoon ajatus edes pienestä mökkirahjasta on kuin minulle tehty. Siksi kai vietän eläkepäiviä Kallion kolossa. Tosin jos haluaisin voisin muuttaa isompaan vaikka Lappeenrantaan. Mutta mihin sinkku hirveesti hoidettavia neliöitä tarvitsisi?
      Aikoinaan oli ajatuksissa jopa hankkia se mökkirahja Turkista tai Romaniasta joissa eräässä vaiheessa melkoisesti aikaa vietin. No siinä kohtaa force majeure sattuma saneli Suomen eduksi.
      Netti olisi tietenkin nykyaikana välttämättömyys olipa missä tahansa. Sillähän minäkin olin kotimaan tasalla nettiin siirryttyäni joskus 91. Windows 3.1 versiolla ja Microsoft Worksillä. Oli muuten mahtava ohjelma se Works. Mahtui yhdelle korpulle ja kaikki tarpeellinen oli mitä tänä päivänäkään tarvitsisi kirjoittamisessa, esittämisessä tai kirjanpidossa. Myös Exelin tapainen oli.
      Kaikki oli ennen paremmin, eller hyr? Zetoritkin savutti enemmän ;)

      • Dr.Whoo

        Hehee, korput ja lerput muistan hämärästi kyllä, vaikkakin diskettien aikaan minä vasta enemmän tietsikoita aloin käyttämään.

        Juuri jostain luin, että jenkkien ilmavoimien ydinohjussiilojen tietokoneiden tallennusvälineinä käytetään yhä 8-tuumaisia levykkeitä. Eli siis ilmeisesti niitä lerppuja..


    • Dr.Whoo

      Idioottirobo taas herännyt talviunestaan näköjään. Mitäs hirveitä taas lienee poistellut?

      "Minulla on vähän sellainen tunne, että hyväksytyksi tulemiseen riittää jopa hiljaisuus, positiivisuus ja siis iloinen ilme kasvoilla. Ja silmiin katsominen"

      Kaikki muu jotenkin luonnistuu, mutta iloinen ilme meikäläisen turpavärkissä vaatisi jo plastiikkakirurgia. Sen verran kyynisyyteen taipuvainen maailman menoa katsellessa olen. En ole varsinainen kyynikko kuitenkaan, toivottavasti, sen verran vastenmielinen luonteenpiirre se on.

      Ja juu, tommosella tandem hepalla pitäis kyllä olla ylimääräiset jalat tossa mahan alla, muuten menee selkä pahasti notkolle.

    • PikaTrumpett

      "mutta iloinen ilme meikäläisen turpavärkissä vaatisi jo plastiikkakirurgia. "
      Sinähän kuvailit tuossa ilmiselvät Niinistön ja Torvaldsin

      Mitä lie robo poistellutkin niin ei ollut minulta ainakaan pois.

      • Dr.Whoo

        No ilmankos vaikuttavat mukiinmeneviltä miehiltä, molemmat. Ei tosin Väyrysen Vuokkomukiin.


    • SuurTrumpetti

      No niin, nyt on entinen Salon nimismies, tuleva isä ja ranskanbulldogin omistaja valittu johtajaksemme. Mitäs nyt sanotaan?
      (Mie en sano mittään ku jäin vähemmistöön)

    • edson

      Hyvii kirjoituksii olette aikaan saaneet. Ainakin kaksi oli minun postauksia poistettu. Molemmat kuvia maakuopasta, asumuskuopasta. Sen kyllä joskus aiemminkin olen palstoille lähettänyt. Ei kuva vain siitä, että pienikin pakopaikka Suomessa täytyy minulle olla, sil kyl mä oon suomalainen, mutta en kuulu kansaan.

      Kyl nyt Väyrysen loppulaskenta on vihdoin alkanut. Torvaldsilla mielestäni aito ilme. Niinistöllä joskus väännelty ilme. Mut kyl Niinistö kaiken kaikkiaan on ihan jees.

      Joo, ei tartte olla naamalla iloinen ilme matkoilla, kotona riittää tämä http://bot.fi/2ae3 ...tarkoitin varmaan lähinnä positiivista ilmettä.

      • SteveKekanaTrumpet

        Hej Edsol,
        Löysit jostain värikuvaksi muutetun Isoisäsi kuvan :)


    • StevePakanaTrumpetti
      • edson

        Isoisä kuunteli surullisen tarinan, mut rakkaus siinä kuitenski säilyi.

        Mä en enää ladaa osta, sellasta päivää ei tuu.

        En oo viittiny kysyy lapsuuden yhdeltä kaverilta, joka asustaa yhä kotiaan, että millasta on uida sinilevässä. Omaan nilkkaan tollaset kysymykset klopaalissa maailmassa kuitenki tulee


      • edson
        edson kirjoitti:

        Isoisä kuunteli surullisen tarinan, mut rakkaus siinä kuitenski säilyi.

        Mä en enää ladaa osta, sellasta päivää ei tuu.

        En oo viittiny kysyy lapsuuden yhdeltä kaverilta, joka asustaa yhä kotiaan, että millasta on uida sinilevässä. Omaan nilkkaan tollaset kysymykset klopaalissa maailmassa kuitenki tulee

        Naapuriketjussa surraan, kun Väyrynen ja Huhtasaari ...


      • FaceTrumpetti

        Missä ketjussa? Kerro mullekin, niin meen het lukemaan mitä Puavosta ajattelevat paitsi jos on facessa. Sinne en sotkeennu!


    • VetoTrumpetti

      Robo näyttää ahneesti poistavan jonkun kuvapostauksia. Liekö Pehtoorin. Ei ainakaan minun. Se on välillä paljon aktiivisempi, kuin välillä.
      Onneksi ei tuota lunta ole kovin paksua kerrosta tullut. Sopivan valkeeta että valaisee.
      Nyt on maailma taas entisellään eli mitään muuta ei tapahdu kuin lakkoja kun saatiin tuo presidentti itäeurooppalaisilla prosenteilla valittua.
      Rokkaakin on tuossa iso kattilallinen. Tällä kertaa eurooppalaistettua rokkaa eli mukana pussillinen pakastevihanneksia.

    • edson

      Hellou

      taas eilen MOT kertoi sellaista, että ... jo 1960 luvulla on tiedetty muovin haitoista.

      Kyl on tuskasta joskus aatella, että mihin olemassaolomme oikein perustuu. Suomessa toitotetaan, että kaik on hyvin silloin klopaalisti, ja meillä eritoten pienenä vientimaana, kun USA:n talous kasvaa. Siellähän kasvaa valtavasti myös muoviteollisuus. Joopa joo.

      Joo ja eilen illan dokkari Machines. Koita täs nyt sit uskoo vaikkapa kestävään kehitykseen. Täyttä pashaa ja tätä ne päättäjätkin jaksavat jauhaa että juu. Uskoo ken haluaa siis kestävyyksiin

    • Ali-Trumpetti

      Hah hah hey, terveisiä raittiista ja räntäisestä iltapäivän mittaisesta tankkaus yms kurvailusta. Peräti 2 ostospaikassa kävin. Kaaren Prismasssa vain kävelemässä mitään ostamatta.

      Sitä ihmettelin että raadio sepustaa koko ajan että koko Suomi pakkasella, mutta en kyllä pakkasta missään kohtaa kohdannut vaan sulaa ja räntää.

      No jo vain näkee heti että Edsonin "Isä" on sukusa aikaisemmin lanseeratulle isoisälleen. Lihaksiakin on niin että niillähän nostaisi Zetorin.

      • edson

        Joo, kyl lihaksia :) on juu ja siksi jouduin tämän oman kuvan ja yhdistetyt työ ja pyhävaatteeni http://bot.fi/2am8 vain lähettämään suvun kehityksestä ja samankaltaisuudesta. Joku sanos että siis toimin variksenpelättimenä mutta sanokoot.

        Ai niin, miksi vain vaatteet? No kun lihakseni eivät sisään mahtuneet


      • bentti-bitti
        edson kirjoitti:

        Joo, kyl lihaksia :) on juu ja siksi jouduin tämän oman kuvan ja yhdistetyt työ ja pyhävaatteeni http://bot.fi/2am8 vain lähettämään suvun kehityksestä ja samankaltaisuudesta. Joku sanos että siis toimin variksenpelättimenä mutta sanokoot.

        Ai niin, miksi vain vaatteet? No kun lihakseni eivät sisään mahtuneet

        Velatkin ovat saatavia kuten läskikin lihaksiksi muuttuu.


    • edson

      No ni ja sit maantielle, mutta ei ihan vapaasta tahdosta.

      Kyl, kun kuukausi eteenpäin, niin tahtokin vapautuu.

      Tossa on joku bittihemmo, vapaus riistetty, mutta nykyään kun saa pehmustetusta ja pyöreästä huoneestakin heitellä bitteä.

    • VäliTrumpetti

      Vai on emäntä pakottanut maantielle. Muuten pitää paikkansa, että kuukausi eteenpäin niin on taas talavi kaadettu. Toivopttavasti pysyy helemikuukin suhteellisen lämpimänä eli ilman hirmupakkasia. Minulle hirmupakkanen on yli "-5C". Valoahan alkaa jo olla maisemassa enemmän.

      Epäilen että kyse ei ollut bittihemmosta. Hemmohan on miehen nimi tai viite, mutta mene ja tiedä. Hällä väliä kuten aina.

    • MyllyTrumpetti

      Oletko Edsolvent muuten huomannut, että Raision Mylly ostarissa oli eilen iso tulipalo.
      Missähän se Lokari nyt pääsee muhkeilla yrittäjätienesteillään shoppailemaan?

    • edson

      Kyllä kyllä, kun naisella on mielessä vaate ja mahdollinen ale, niin mieheltä katoaa vapaa tahto eli ei tahtos ei.

      Mikäs siinä, kaksi tuntia parkkialueella ja lämpö päälle ja lukulasit silmille, nukahdin.

      Kyl minulle riittää kans miinus viis ja alemmat pakkaset. Huomenna taitaa taas saada Julmettu duunii. Mutta mitä noista huomisista vielä

      Tie oli kivan sula ja renkaat raapi asvalttii.

    • LumiTrump-etti

      Nyt saa nähdä pääseekö ovesta edes kadulle huamenna. Semmoset on ennusteet etelärannalle. Puhuvat ihan lumihelvetistä. Onneksi on muonaa ja onneksi tänään parkkeerasin pollen kadun vastapuolelle eli nokka alamäen suuntaan. Siitä pitäisi päästä liikkelle keskelle aarattua tietä vaikka jokunen kinos olisi kasaantunutkin. En kylläkään ole niiden kinosten ihailija..

      Ennusteen mukaan Pehmoinen taitaa tällä kertaa säästyä isommilta myräköiltä. Toisaalta sitten ei oo isällekään zetor hommia

      • bertti-täti

        Ihan kauheeta, minkä kinoksen taakse voi trumpetin polle jäädä, ihan lumihelvetin.


    • edson

      Kyllä ennusteet lupaavat zetorillekin hommii. Lumisade toki vain tänään klo 16-21 suunnilleen, joten selviän yhdellä lumenajokerralla ja huomenna saa nukkua sitten taas kuin ellun kana.

      Näyttää että Hesassa on tullut lunta aamusta asti. Ja huomenaamulla ainakin hiukka lisää. Lapset pääsevät persmäkeen ja aikuiset saavat löllötellä sisällä. Ainakin ne joilla ei oo pikkulapsii

    • edson

      Miten sitä ny huomenna pääsee töihin, kauppaan.

      Ei muuta ku työttömät riksakuskeiksi. EK laskee huomenna paljonko Suami ny menettääkään, ku ei sellulaivat, sahatavara ja alihankkijoiden paperikoneiden laakerit tai tai tai lähe satamasta ku vasta muutan tunnin viiveellä.

      On muuten harvinasita, että SAK on ny työttömän asialla. Sekin vielä juu.

      • LakkoTrumpetti

        Ei nyt kyllä mene täysin jakoon, mitä SAK kluvittelee saavansa aikaan poliittisella lakolla muuta kuin hankaluuksia itselleen ja ihmisille joita sanoo edustavansa.

        Saksassa on aika hyvä malli missä muistaakseni 690 euroon asti sai tienata ilman veroja ja työnantajan maksaa tuohon asti palkkioita ilman työnantajamaksuja tai velvoitemaksuja. Se on hyvä lisä millä voi minkä tahansa laatuinen työtön käydä rehellisesti tienaamassa lisätuloja menettämättä työttömyys päivärahaa tai sosiaalitukia. En muista enää kuinka pitkään siellä saa nostaa ansiosidonnaisia.

        Se aktiivimalli varmaankin oli hyvää ajatellen tehty, mutta erittäin huonosti ajateltu. Siksi kai saatiin sopiva syy alkaa lakkoilemaan.


      • edson
        LakkoTrumpetti kirjoitti:

        Ei nyt kyllä mene täysin jakoon, mitä SAK kluvittelee saavansa aikaan poliittisella lakolla muuta kuin hankaluuksia itselleen ja ihmisille joita sanoo edustavansa.

        Saksassa on aika hyvä malli missä muistaakseni 690 euroon asti sai tienata ilman veroja ja työnantajan maksaa tuohon asti palkkioita ilman työnantajamaksuja tai velvoitemaksuja. Se on hyvä lisä millä voi minkä tahansa laatuinen työtön käydä rehellisesti tienaamassa lisätuloja menettämättä työttömyys päivärahaa tai sosiaalitukia. En muista enää kuinka pitkään siellä saa nostaa ansiosidonnaisia.

        Se aktiivimalli varmaankin oli hyvää ajatellen tehty, mutta erittäin huonosti ajateltu. Siksi kai saatiin sopiva syy alkaa lakkoilemaan.

        "Ei nyt kyllä mene täysin jakoon, mitä SAK kluvittelee saavansa aikaan poliittisella lakolla"

        No luulen, että kansalaisten kysymys, 130 000 allekirjoittanutta, aktiivimallista tuo asian uudelleen käsittelyyn. Ja ehkä siihen SAK tähtää (tai sitten ei)

        No joo, on kyllä Suomessa vähän hankalaa, jotkut tarvitsevat työntekijöitä, joita ei sitten löydy. Samalla on kait aika valtavat muuttoaallot, asunnoista pullaa tai ainakin edullisimmista asunnoista. Jotain kait pitää jäädä käteen työn tekemisestäkin.

        Ny mä lähen auraushommiin


    • SaksanTrumpetti

      Joo, katselin tarkemmin sitä säätutkaa ja kyllä näyttävät "lumihelvetin" reunat Pehmoista pyyhkäisevän. Se on hyvä vaan, tulee vähän talvihommia ja pääsee raittiiseen ihoa punertavaan ilmaan.
      Minä en ole vielä edes käynyt portaalla katsomassa miltä katu näyttää. Varmaan näyttää "Nilsiältä", missä asuu kaverini lisänimeltään Lypsyjakkara. Saksan ajan kavereita.

      • edson

        Säätila just ny, voi voi, mutta pahimmat ja välttämättömät tehty ja huomenna päivällä paikkaukset. Eipä tuota 15 cm enempää ja pakkaslunta. Jos julmetti pettäs, niin ... no ei sittenkään hätää, mutta jos kauppias häippäsis, niin sit tulis nälkä. Kehtaavat nämä jotkut täällä ajaa varta vasten 65 km, että pääsevät Jämsän Liiteriin. Kuulemma maito halvempaa, ehkä leikkeleet, jauhot ja joku muu yksittäistuote hetken jne. En sorsi Liiteriä, mutta että ajetaan pitkä matka pelkästään tuon takia, niin sitä en oikke kässää.

        Tuo kuulostaa hyvältä tuo 700 netto käteen muut tuet. Noillahan maksaa just ja just yksiön vuokrat :) No lisää asuntoja sinne, missä on työpaikkoja ja työntekijöistä kysyntää. 50-60 neliön vuokra öbaut korkeintaan 600 ekuu.


      • YliAliTrumpetti

        Älähän nyt. Se sakun systeemihän sallii sen noin 700 euron verovapaan tienaamisen ilman minkään avustuksen tai korvauksen siitä muuttumatta eli jos saa oletettua työttömyyspäivärahaa vaikka 1000 egee kk niin siihen saa halutessaan tehdä tuon 700 päälle oikeaa työtä mistä joku maksaa korvausta eikä sekään joudu muuta kuin ilmoittamaan verottajalle että sen verran on ilman veroja ja lisäkuluja jollekin maksettu.
        Siinähän swe työtön silloin voisi pienellä lisätyöllä tienatakin 1700 euroa lähes nettona kk ja jos ei sillä sinkku elä niin millä!
        Ei sen puoleen ennen pitkää miekii muutan maalle ja vuokraan isomman kolon pienemmällä hinnalla Kallioon verrattuna.

        Hitto vie. Lokari on kyllä luistanut lumessa ojaan nyt kitkoillaan. Niin on pahat kelit olleet. Huomenna on kuitenkin vietävä polle hirnahtelemaan


      • edson
        YliAliTrumpetti kirjoitti:

        Älähän nyt. Se sakun systeemihän sallii sen noin 700 euron verovapaan tienaamisen ilman minkään avustuksen tai korvauksen siitä muuttumatta eli jos saa oletettua työttömyyspäivärahaa vaikka 1000 egee kk niin siihen saa halutessaan tehdä tuon 700 päälle oikeaa työtä mistä joku maksaa korvausta eikä sekään joudu muuta kuin ilmoittamaan verottajalle että sen verran on ilman veroja ja lisäkuluja jollekin maksettu.
        Siinähän swe työtön silloin voisi pienellä lisätyöllä tienatakin 1700 euroa lähes nettona kk ja jos ei sillä sinkku elä niin millä!
        Ei sen puoleen ennen pitkää miekii muutan maalle ja vuokraan isomman kolon pienemmällä hinnalla Kallioon verrattuna.

        Hitto vie. Lokari on kyllä luistanut lumessa ojaan nyt kitkoillaan. Niin on pahat kelit olleet. Huomenna on kuitenkin vietävä polle hirnahtelemaan

        Oletettu työttömyyspäiväraha ? Ansiosidonnaista tarkoittanet. Kun siltä tippuu, niin sit on siinä peruspäivärahalla öbaut 500 ekuu. No sinkku elää silläkin, riippuu tietysti vuokran suuruudesta, ja kuinka elää.

        Olen kyllä hiukka taipuvainen uskomaan siihen, että osa suomalaisista ei tee työtä, jos vain jotenkin pystyy sen välttämään. Saattaa kuitenkin olla marginaalinen ryhmä. Ihmisen ominaisuuksiin taitaa kuulua lekottelu, jos siihen mahdollisuus annetaan. Ja mitä raskaampaa työtä, sitä haluttomammaksi ihminen käy. Ei voi yleistää, mutta ketkähän tekevät Euroopassakin paskasempia hommia. Olikohan se muutama vuosi sitten, kun Moskovassa alettiin häätämään vieraspaikkakuntalaisia, ja kohtheti oli kaupunki roskanen ja piti peruuttaa häädöt.

        Tietysti myös kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos et saa palkkaa, millä elää köyhyyden yläpuolella edes kohtuullisesti, niin vaikeata on kertoa, että työ kannattaa aina. Jotain pitää jäädä aina käteen jo varmuuden vuoksikin, yllätyksien varalle.


    • TuubaTrumpetti

      Aber hallo alle arbeitern und arbeitsgebern wie Lokari the Suuri
      Olipa hyvin ennakoiotu kinokset ja parkkeerattu kulkuneuvo niin, että sillä pääsi suoraan kinosten yli alamäkeen sulalle maantielle. Taas ovat parkkipaikat vähissä ja kuten tavallista kaikki lumet ovat aurattu minu puolelle katua ja siitä kaikki parkkipaikat aurauskinosten alla.
      Yllättävän sula keli oli. Kinostakaan ei ollut kuin kädellä pyyhkäistävä määrä tuulilasissa. Huomennakin pitäisi päästä Eikka vierailulle mahdollisesti pakastuvien nuoskakinosten yli. Pitäisi kyllä onnistua.
      Mää ole sit vähä pihan noist ansiosidonnaisista ja muista päivärahoista kun en ole koskaan sellaisia saanut tai ottanut. Kuulopuheisiin joutuu käsityksensä perustamaan.

      Sitä on kuitenkin hankalampi ymmärtää, että joku ihan pakoilisi työntekoa kun itsestä tuntuis ettei ole mitään tekemistä ja jo sen vuoksi alkais tekeen jotain vaikka ilimatteeks tai ruokapalkalla

      Kun tiedän että joku tallentaa jokaisen kirjoitukseni myöhempiin kuviteltuhin kettuiluihin, niin jo ihan etukäteen kerron, että kielet kiinnostavat minua ja olenkin alkanut perehtymään Navajon kielen sanastoon. Se se vasta eriskummallinen kieli onkin ja sieltä löytyy yllättäviä ilmauksia

      • Dr.Whoo

        Nizhónígo hííłchʼįʼ neeʼaʼdooleeł.

        Minä säästin eli tienasin satoja euroja vaihtamalla kiukaan vastukset, enkä siis ostanut uutta kiuasta. Onneksi olen myös täysin pätevöitynyt vastusasentaja. Toisin sanoen pätevä vastustaja.

        Nyt pääsen siis kohta saunaan, kunhan olen käryttänyt rasvat ynnä muut kuonat vastuksista sekä uusista oliviinidiapaaseista.

        Kelit ovat olleet täällä ihan hyvät.


      • RunningBullTrumpetti

        din4 y1’1sh9


    • edson

      Se on ny onni ylimmillään Niinistö / Haukioilla. Omasta puolestani on kyllä onniteltava.

      Muuten täällä "ei missään" juurikaan ole talvea kummempaa. Ruottissa oli jossain hieman kummempaa, siis se lumentulo.

      Sympatiani jaoin jo eilen niille lakkoilijoille. Ihan oikein tekivät. Ja mikä itku joillain, kun yksi päivä haittasi niin paljon että. Surkuhupaisaa.

      • Dr.Whoo

        Mie tässä lounastaessa mietin kumpi on täs lautasella parempaa: teriaki kana vai couscous savulohisalaatti? Pulmallista.

        Mitä tulee lakkoihin, ite en ole ollu koskaan vielä lakossa. Jos tupakkilakkoja ei lasketa. Pulmallista lakoissa usein ja varsinkin eilisessä on sen kohdistuminen oikeaan osoitteeseen. Puhutaan satojen miljoonien tappioista lakon seurauksena elinkeinoelämälle, ynnä kaikenlaisesta harmista joka kohdistuu vain tavalliseen kansaan. Lakon oikean "vastapuolen", eli ministeriautojen takapenkillä istuvien idioottien mukavuustasoon se ei vaikuttanut tuon taivaallista.


    • edson

      Mä luulen, ettemme pääse yksmielisyyteen lakoista ylipäätään, eikä tietty ole tarpeenkaan. Sen kuitenkin soisi, että lait valmisteltaisi silviisiin, ettei tartte heti todeta, että korjaamisen varaa on. Otettaisi myös huomioon perustuslakivaliokunta. Vastuuministeri (siniset) on varmaan jossain häppäämässä viiniä, kun ei ole vastaamassa tekosistaan. Ja muutenkin "työläisiä" edustavat siniset kumman hiljaisia, paitsi se oravan lempiruoka joka heti ykskantaan, me emme muuta mitään lakeja.

      Kerron erään makuelämyksen http://bot.fi/2b6a tästä lautasellisesta. Ensimmäistä kertaa maistoin nyhtökauraa ja ei muuten jää viimeiseksi kerraksi. Annoksessa olisi riittänyt kolmekin "lihapullaa", niin täyttäviä ne olivat.

      • Dr.Whoo

        Kaura on muutenkin suosittua nyt. Sen väitetään alentavan kolesterolia.
        Kauraleipiä varsinkin on jos jonkinlaisia. Totuuden nimessä on kyllä sanottava, että aika harva niistä on kovin kulinaristinen elämys. Mutta niitä tulee kyllä ostettua kun sitä jotenkin yrittää valita syötävänsä myös terveysperusteisesti. Eikä aina sitä ruisleipääkään viitti. Vaikka aivan uunituore ruisleipä onkin herkkuva.


      • edson
        Dr.Whoo kirjoitti:

        Kaura on muutenkin suosittua nyt. Sen väitetään alentavan kolesterolia.
        Kauraleipiä varsinkin on jos jonkinlaisia. Totuuden nimessä on kyllä sanottava, että aika harva niistä on kovin kulinaristinen elämys. Mutta niitä tulee kyllä ostettua kun sitä jotenkin yrittää valita syötävänsä myös terveysperusteisesti. Eikä aina sitä ruisleipääkään viitti. Vaikka aivan uunituore ruisleipä onkin herkkuva.

        "kulinaristinen elämys"

        Minulle kyllä olivat nuo "lihapullat" sellainen elämys, että ... no "lisäaineilla", sipuli, feta jotain tekemistä kait. No en ole kulinaristi pätkääkään. Jotain kokolihapihviä en ole syönyt aikoihin. "Paistijauheliha" ja kana korvanneet aika lailla lihan tarvetta ja nyt kyllä tuli listalle tuo nyhtökaura. Ja ei ole hinnallakaaan toistaiseksi pilattu, 400 gr hiukka noin 4 egee ja siitä saimme kahden päivän pullat. Täytyy kuitenkin tarkistaa vielä tuo hinta. Kumppani tuo kaupastamme tänään sitä.

        Ja mikä on sitten todellinen paistijauhelihan hinta, kun siitä otettaisi pois tuet?


      • edson
        edson kirjoitti:

        "kulinaristinen elämys"

        Minulle kyllä olivat nuo "lihapullat" sellainen elämys, että ... no "lisäaineilla", sipuli, feta jotain tekemistä kait. No en ole kulinaristi pätkääkään. Jotain kokolihapihviä en ole syönyt aikoihin. "Paistijauheliha" ja kana korvanneet aika lailla lihan tarvetta ja nyt kyllä tuli listalle tuo nyhtökaura. Ja ei ole hinnallakaaan toistaiseksi pilattu, 400 gr hiukka noin 4 egee ja siitä saimme kahden päivän pullat. Täytyy kuitenkin tarkistaa vielä tuo hinta. Kumppani tuo kaupastamme tänään sitä.

        Ja mikä on sitten todellinen paistijauhelihan hinta, kun siitä otettaisi pois tuet?

        No hiukka tarkistusta tuohon hintaan. 250 gr ja hinta 3,99 ekuu. Siis nyhtökaura. Se kuitenkin on silviisiin esikypsennettyä, ettei siitä liru paistettaessa vettä/rasvaa, joten se on täyttä tavaraa.


    • MieTrumpetti

      Häiskänderot on niin ajassa kiinni että jopa ovat jo ehtineet syödä nyhtökauraakin. Minulla se on vielä jäänyt vain niistä kuulemisen tasolle. Mieluummin syön edelleenkin argentiinalaista sisäfilettä puuhiiligrillattuna.

      Tuo Pehtoori kyseli, että mikähän olisi paistijauhelihan hinta jos siitä otettaisiin kaikki tuet pois. No en osaa sanoa juuri paistijauhelihan kohdalta mutta 83 maata tutkittuani viimeisen noin 55 vuoden aikana olen kyllä ihan erehtymättä todennut, että mitä vähemmän tukia on elintarvikkeen tuotanto ja jakeluketjussa, sitä halvempi on sen lopullinen hinta kuluttajalle.

      Se tuki menee takuuvarmasti ihan muuhun kuin sen elintarvikkeen hinnan alentamiseen.

      Eikkalassa kaikki ennallaan

      • Dr.Whoo

        Jaa öö, mistäs tuista ny puhutahan... maataloustukien päätarkoitus on kai turvata maan omavaraistalous sapuskan osalta. Lisäksi ajatuksena on ollut halventaa siten kuluttajahintoja.

        Mutta käytännössä se johtaa tehottomaan tuotantoon, koska maatalouden ei tarvitse toimia normaalien markkinatalouden periaatteiden mukaan. Lisäksi raaka-aineen osuus tuotteen kuluttajahinnoissa pitemmälle jalostetussa ruuassa on pieni.

        Perskeles, Suamessa veronmaksaja maksaa jokaista maatalouden tuottamaa euroa kohden tukea noin kaksi euroa. Toi pistää jo vähän miettimään.


      • SieTrumpetti

        Ny vetääsen tän iha hatuust, mut sellanen on muistikäsitys, että meitä korkeampia tuottajatukia maksetaan vain Japanissa joillekin eriiseille ja Sveitsissä ja Norjassa. Kaikki muuten vielä meitäkin kalliimpia maita kuluttajahinnoiltaan.

        Myös EU maista meidän tukemme pär Jussuf ja alkutuotekilo on ylivoimaisesti suurin.
        Meillä toki maailman kalleimpiin kuuluvien elintarvikkeiden loppuhintatasoa nostavat myös kauppakilpailun puute ja varsin keskitetty elintarviketeollisuus eli kilpailun puute

        Meiltä lähes tyystin puuttuvat erilaiset pienvalmistajat ja tilavalmistajat mitkä ovat heti Itämeren etelärannasta alken hyvin yleisiä ja pitävät sekä laadun että hinnan kuluttajille asiallisena.

        Myös elintarvikevientimme toimii vain kovilla tuilla eli jokaista vietyä kiloa maksamme merkittävästi kohdemaan ostajalle. Hölömölä siitä tulloopi miäleen.

        Mutta ol kui ol niin kyllä osterit ja kaviaari aina maistaa tai kaniinia voi uunissa paistaa

        Pehtooria vaan käy kateeks. Sil on siinä lähimaisemissa pakuria, peuraa ja madetta sen minkä jäksaa pyytää ja kokata. Ja kun on kuopin pakurijuomaa kipannut niin voi vaikka rokata.


      • jussuf-juurikas
        SieTrumpetti kirjoitti:

        Ny vetääsen tän iha hatuust, mut sellanen on muistikäsitys, että meitä korkeampia tuottajatukia maksetaan vain Japanissa joillekin eriiseille ja Sveitsissä ja Norjassa. Kaikki muuten vielä meitäkin kalliimpia maita kuluttajahinnoiltaan.

        Myös EU maista meidän tukemme pär Jussuf ja alkutuotekilo on ylivoimaisesti suurin.
        Meillä toki maailman kalleimpiin kuuluvien elintarvikkeiden loppuhintatasoa nostavat myös kauppakilpailun puute ja varsin keskitetty elintarviketeollisuus eli kilpailun puute

        Meiltä lähes tyystin puuttuvat erilaiset pienvalmistajat ja tilavalmistajat mitkä ovat heti Itämeren etelärannasta alken hyvin yleisiä ja pitävät sekä laadun että hinnan kuluttajille asiallisena.

        Myös elintarvikevientimme toimii vain kovilla tuilla eli jokaista vietyä kiloa maksamme merkittävästi kohdemaan ostajalle. Hölömölä siitä tulloopi miäleen.

        Mutta ol kui ol niin kyllä osterit ja kaviaari aina maistaa tai kaniinia voi uunissa paistaa

        Pehtooria vaan käy kateeks. Sil on siinä lähimaisemissa pakuria, peuraa ja madetta sen minkä jäksaa pyytää ja kokata. Ja kun on kuopin pakurijuomaa kipannut niin voi vaikka rokata.

        "Myös EU maista meidän tukemme pär Jussuf ja alkutuotekilo on ylivoimaisesti suurin."

        Hatusta siis vedetty, kannattaa vetää vain niitä kaneja.
        Koko EU:n maataloustuki -potista mm. Ranska vetäisee n. 20 %, sitten tulee Saksaa, Espanjaa jne. Suomi luokassa "muut", ei erikseen mainittu edes.

        Pitää erottaa mikä on kansallista- ja mikä eu-tukea.
        Alkutuotekilo voi olla kalliimmasta päästä mutta sitä ei saa tuottaja hinnasta vaan välistävetäjät. Kansallisen tuen suuruus johtuu kustannusten noususta /kilo/ hehtaari, miksi?
        Tuottaja joutuu maksamaan kohonneet polttoainekustannukset,kohonneet laitekustannukset, ulos myydyn lannoitetehtaan rajut hinnannostot jne.

        Näihin kustannuksiin ei jalostajat ja -kauppa osallistu vaan ostohinnat tuottajille kustannusten kasvaessa ovat yhä pudonneet ja kuin myös tuottajien tulotaso.
        Eipä mulla muuta.

        Ps. Keskustelkaa siitäkin mikä vientiteollisuuden haara kustantaa itse itsensä ilman suuria tukia tuottavasti.


      • edson
        jussuf-juurikas kirjoitti:

        "Myös EU maista meidän tukemme pär Jussuf ja alkutuotekilo on ylivoimaisesti suurin."

        Hatusta siis vedetty, kannattaa vetää vain niitä kaneja.
        Koko EU:n maataloustuki -potista mm. Ranska vetäisee n. 20 %, sitten tulee Saksaa, Espanjaa jne. Suomi luokassa "muut", ei erikseen mainittu edes.

        Pitää erottaa mikä on kansallista- ja mikä eu-tukea.
        Alkutuotekilo voi olla kalliimmasta päästä mutta sitä ei saa tuottaja hinnasta vaan välistävetäjät. Kansallisen tuen suuruus johtuu kustannusten noususta /kilo/ hehtaari, miksi?
        Tuottaja joutuu maksamaan kohonneet polttoainekustannukset,kohonneet laitekustannukset, ulos myydyn lannoitetehtaan rajut hinnannostot jne.

        Näihin kustannuksiin ei jalostajat ja -kauppa osallistu vaan ostohinnat tuottajille kustannusten kasvaessa ovat yhä pudonneet ja kuin myös tuottajien tulotaso.
        Eipä mulla muuta.

        Ps. Keskustelkaa siitäkin mikä vientiteollisuuden haara kustantaa itse itsensä ilman suuria tukia tuottavasti.

        Asiallinen kommentti, mutta tässä kysymys.

        "Keskustelkaa siitäkin mikä vientiteollisuuden haara kustantaa itse itsensä ilman suuria tukia tuottavasti."

        Jos nyt viittaat johonkin metsään, niin haluaisin sanoa, että olet metsässä, mutta en niin sano. Sensijaan muistelen palveluvientiä, korkean teknologian vientiä ainakin mieluummin kuinsavupiippuvientiä


      • jussuf-juurikas
        edson kirjoitti:

        Asiallinen kommentti, mutta tässä kysymys.

        "Keskustelkaa siitäkin mikä vientiteollisuuden haara kustantaa itse itsensä ilman suuria tukia tuottavasti."

        Jos nyt viittaat johonkin metsään, niin haluaisin sanoa, että olet metsässä, mutta en niin sano. Sensijaan muistelen palveluvientiä, korkean teknologian vientiä ainakin mieluummin kuinsavupiippuvientiä

        En täysin metsässä vaikka metsään menisinkin. Mainitsemasi alat kyllä nousukiidossa mutta ilman tukia niitäkään ei ole kehitetty vientituotteiksi.

        Ja korkealle jalostettu "metsän" anti, puutuotteet, puurakentaminen ovat tulevaisuutta siinä kuin mainitsemasi. Mutta näitä ei "aasia" kopio markkinoille samalla tavalla kuin teknologian tuotearsenaalin.


      • edson
        jussuf-juurikas kirjoitti:

        En täysin metsässä vaikka metsään menisinkin. Mainitsemasi alat kyllä nousukiidossa mutta ilman tukia niitäkään ei ole kehitetty vientituotteiksi.

        Ja korkealle jalostettu "metsän" anti, puutuotteet, puurakentaminen ovat tulevaisuutta siinä kuin mainitsemasi. Mutta näitä ei "aasia" kopio markkinoille samalla tavalla kuin teknologian tuotearsenaalin.

        Tuet nimenomaa tuotekehittelyyn, koulutukseen, viennin avuksi jne. Mutta ei ylijäämämaidon vientiin. Se, että jos joku muu maa tukee peruselintarvikkeiden vientiä, niin tuotteisiin ilmoitus tai siis uutisointia asiasta. Ainakin minä silloin ostan mieluummin vähän kalliimpaa kotimaista. Ei paluuta enää voivuoriin ja veroilla tuettuun peruselintarvikkeiden vientiin

        Eikä kyllä sellunkaan vientiin, ei "raakojen" kaivostuotteiden vientiin, vaan jalostusasteen kohottamiseen. Ja monipuolisempaan teollisuustuotantoon.

        No ni, ny mä meen hakeen sisään ilman tukia olevaa lämpöenergiaa.


    • HyöTrumpetti

      Tässäpä näppärä diesel home sinkkumatkailijalle. Tällaasella voisi cruisailla pitkin järvi Suomea etsimässä kadonneita mateita ja vaikka ostaa matkalla Tammelan torilta Kivikylän hevoislenkkiä.
      http://but.fi/7ar

    • TyöTrumppi

      Tuosta maataloustuesta tul het mieleen, että onkohan tässä Amerikan Pehtoori puimassa ja kuljettamassa viljaa pienemmillä tuilla kuin meitin MTK väellä?
      https://ibb.co/mVit9R

    • LocariCarTrump-et

      Cun wielä tapani mukaan cucun, niin laitetaanpä tästä ajankuluksi american lokarin kulkupeli malliksi kaikkien diesel homeiden rinnalle: https://ibb.co/hzXO9R

      • Dr.Whoo

        Ja hyytävä säätila -15. Uusi jääkausi lienee alkanut?


      • HähäTrump-etti

        Se poistettuhan oli "riisipussi" hähähäähä :)


      • Dr.Whoo

        Jumprahuiti, ilmeisesti uuden auton kuvaa ei sallita, mutta vanhojen kyllä. Ja samaa konsernia toi riisipussi nissan nykyään edustaa kuin ranskanpulla rellukin, mikä tietysti on huano juttu. (Nissanin kannalta)


    • edson

      Minul on sellainen aavistus, että jos kirjoitan tuista, niin silloin astun epävakaalle pohjalle ilman tietoo. Joten siis tarkoitin kait jotain sellaistakin, että se kaura tulee siis ihmisen suuhun ilman suurempaa kiertokulkua ja lisätukia, kun ei käy lehmän pötsissä kiertelemässä ja tule osaksi kaasuna taivaalle eli lehmä pitäs jalostaa röyhtäisy ja piereskelyvapaaksi ja ... jos unohetaan se maidon osuus, niin sitähän saa Valiolta, kuten sähköä töpselistä

      Oon vasta heräämässä ja helevetti sentään, ilman pattereita ja ilmalämpöpumpun tehtävän mahdottomuuden johdosta tässä kirjuutuspaikalla 9,2 mutta katsokaa niitä pakolaisia, joilla ei oo mitään.

      Se mahdottomuus tulee siitä, että ei se laite pysty kierrättämään sentään joka kolkkaan mukavuutta.

      • KauraTrumpetti

        Miul tääl kaupunkivirroissa toimii talon patterin lisäksi ylimääräinen lattiapatteri ja pikalämmitys kuumailmapuhallin. Lämpöä on aina sen verran kun tarttee tai haluaa maksaa. Mut zetorii tääl ei oo millä sais parkkiosille auratut kinokset pois ja kaapunti ei ole edes lapiollista siirtänyt pois.
        Sopivan viileessä toimii aineenvaihduntakin paremmin.
        Tuista puheenollen, niin jokaisessa kaurahiutaleessakin on kaikki tuet ja mukaan lukien niiden tukien osuus mitä ei ilmoiteta maataloustuiksi kuten jussien eläkkeet jotka me maksamme kokonaan, ympäristötuet ja monta muutakin osatukea.
        Noiden tukien kokonaissumma mukaan lukien kaikki EU kautta kierrätettävät tuet on vuodessa runsaat 4 miljardia euroa


      • jussuf-juurikas
        KauraTrumpetti kirjoitti:

        Miul tääl kaupunkivirroissa toimii talon patterin lisäksi ylimääräinen lattiapatteri ja pikalämmitys kuumailmapuhallin. Lämpöä on aina sen verran kun tarttee tai haluaa maksaa. Mut zetorii tääl ei oo millä sais parkkiosille auratut kinokset pois ja kaapunti ei ole edes lapiollista siirtänyt pois.
        Sopivan viileessä toimii aineenvaihduntakin paremmin.
        Tuista puheenollen, niin jokaisessa kaurahiutaleessakin on kaikki tuet ja mukaan lukien niiden tukien osuus mitä ei ilmoiteta maataloustuiksi kuten jussien eläkkeet jotka me maksamme kokonaan, ympäristötuet ja monta muutakin osatukea.
        Noiden tukien kokonaissumma mukaan lukien kaikki EU kautta kierrätettävät tuet on vuodessa runsaat 4 miljardia euroa

        "runsaat 4 miljardia euroa"...

        Josta kansallista n 2 miljd. ja loput "takaisintuloa" Eu:n jäsenmaksuista, jätetäänkö vai otetaanko.


    • edson

      Vai Leaf ehkä ja Trumpetti haaveilee Tammelan toripysäköintiin uutta dieselhomea.

      Tässä on jäänyt sen viimoisen auton haaveksunta ensi kesän matkan haaveksunnan jalkoihin. Jos oisikin pehtoori, niin ei tarttis ehkä haaveksua.

      No haaveksutaan lisää. Isompi takka.

      Ja sitten niihin toteuttamiskelpoisiin asioihin. Tietyltä kohtia tonttia puut pois ja aurinkopanelit peliin. Jo nyt saisi kilowatteja tai ainakin watteja.

    • edson

      Trumpetti :"Lämpöä on aina sen verran kun tarttee tai haluaa maksaa. "

      Tuos oot niin oikees kuin vain voit olla, mutta ... eikä mitään muttia. Toi on perseestä tuo kaupungin lumenpoisto.

      Mieluummin 4 miljardia auroihin kuin aseisiin :)

    • edson

      "Tuista puheenollen, niin jokaisessa kaurahiutaleessakin on kaikki tuet"

      Toistamalla toistan, että se hiutale ei kulje lehmän vatsan kautta. Tämä ei tarkoita sitä, että lehmiä haluaisin teurastaa, en edes ammua, mutta pikkuhiljaa tulee olemaan niin, että kasvispainotteiseksi ruokavaliomme tulee muuttumaan.

      Ja lihaproteiininkin lähteet lisääntyvät.

    • Dr.Whoo

      Toistamalla toistan, että tää vastajauhettu kahvi kera kauramaidon on huippua.

      Mitä tulee lehmiin, niitä mää en ainaskaan syö. Mutta aurajuustosavulohta joka odottaa jääkaapissa kyllä syön. Terveisiä höyrystä.

      • edson

        Täytyy kokeilla kyl tuota kauramaitoakin. Mut niin laiska oon, etten kahvia ala jauhamaan.

        Ja nyt maistamaan lasagnea kera nyhtökauran

        Terveisiä "jääkaapista"


      • VapaanlihanTrumpetti

        Se kauramaito on ihan OK. Määki oon testannu sen. Niistä kasvimaidoista mantelimaito oli huonointa ja kalleinta. Soyamaitokin menetteli vaikka soija on kauraa mahottomasti hirveempi luontotuholainen mikä meikäläisiä peruSvihreitä aina jurppii.

        Olen nyt ollut tosi vihreässä eli herbesoppalinjassa ollut jo melkein kaksi viikkoa. Nyt alkaa loppumaan ja pääsee taas sisäfileen ja kaviaarin pariin ja eroon kasviksista ja veganiudesta.

        Sivumennen sanoen eräs ero suomalaisessa ja esimerkiksi brasilialaisessa yleislihassa on, että Suomessa valtaosa on lysynsä lypsänytta eläkelehmää ja Eteläamerikassa taas pampaksella vapaana mylvähdellytta lihakarjaksi kasvatettua nuorehkoa nautaa. Ja joko ilman tai hyvin pienillä tuilla tuotettua ja vietyä.


      • Dr.Whoo

        On muuten hyvää tommonen maitoon tehty pinaattisoppa, mitä mulle on iltalämmikkeeksi viime aikoina tarjoiltu.


      • TattiTrumpetti

        Juu, pinaattisoppa on kyllä ajoittain tosi hyvää. Mulle se tulee pari kertaa vuodessa ihan kuin suklaanhimo. Ilmeisesti on silloin rauta vajonnut ja kroppa huutaa pinaattia tasapainoa korjaamaan. Olen kuitenkin aina käyttänyt niika kaupan valmiskeittoja ja kyl nekii menettelee.
        Se onkin niitä harvoja kasvisrukia mitä meikäläinenkin ajoittain kaipaa.
        Tosin kyl esimerkiksi hernesvelliin voi kätkeä kasviksia ja juureksia niin että ne menee ninkuin huomaamatta. Sit tilli ja suolakurkku, erityisesti valkosipulisuolakurkku ovat mukiinmeneviä "vihanneksia". Ai niin ja tatit. Eiks nekin ole vihan neksia tavallaan vaikka oikeastaan kuuluvat sisäfilesarjaan maultaan.


    • edson

      Koulun yhden päivän ruokalistalla oli aina pinaattikeitto, nakit ja vehnässämpylä. Ei tullu musta kipparikallee kuiteskaan.

      Meil on hernesvellissä aika usein porkkanaa.

      Pampaksella vilistävät naudat ne kait ovat aitoa luomua. Mut kun ei edes sisäfile uppoa, en tiedä miksi.

    • edson

      Tsiisus, Yle lähetti olympialaisten kiekkokisojen Suomen matseja useammassakin lähetyksessä männeellä viikolla. Oli kiva muistella.

      Ja tulevalla viikolla taas jeeeeeee !!! Jotain eläkeläisille laiskureille

      • Jänöjussipata-pasuuna

        Minä kieltäydyn olemasta eläkeläislaiskuri. Yritän , siis ainakin yritän kehitellä jotain touhuttavaa. Hällä väliä mitä. Kirjotus on yks mukavasti työllistävä touhu vaikkei siinä lihakset hirveesti liikuntaa saa.
        Kyllähän tässä itse argentiinalaisista sisäfileistä herjaa enemmän heitetään, mutta fakta niiden laadusta ja tuottamisesta pitää paikkansa. Siellä muuten lähtee jänistäkin ihan maailmankauppaan. Ei lähe meiltä. Kaiki hirvet ja peuratkin päätyy metsästäjien omiin kaappeihin vaiika Ruotsistakin liikenee myyntiin. Samma Virosta eli Eerstistä


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe