Milloin Tampere seuraa perässä? Tallinnassahan paikallisille asukkaille ilmainen joukkoliikenne on ollut käytössä jo vuosikausia. Maksuton joukkoliikenne on tehokkain tapa vähentää yksityisautoilusta aiheutuvia ongelmia. Maksuttomuus myös nopeuttaa liikennettä, koska maksutapahtumasta aiheutuvat viiveet jäävät pois.
https://yle.fi/uutiset/3-10048419
Kouvola muuttaa joukkoliikenteen maksuttomaksi
44
1122
Vastaukset
- NäinOnNäkyleipä
Täällähän ollaan päinvastoin nostamassa taksoja, koska ratikka!
- turha.toivoa
Ei tule koskaan maksuton Tampereella. Suurin syyllinen siihen on ratikka ja sen hinta.
- se.on.kehitystä
Tampere ei ole Kouvola tai Tallinna. Täällä kehitys menee eteenpäin ja maksut nousevat. Hinnat hilataan ylös.
- tosi.on
Ratikkasuunnitelmassa luvattiin 5 € hinta.
- Rahat.pois
Syöttöbussitiketti siihen lisäksi
- kisko.pelastaa
Tallinnassa myös on ratikka, jota on äskettäin peruskorjattu ja laajennettu.
Liikennepolitiikka on politiikkaa eli tahdon asia.- kisko.vääntyy
Kouvolaan tarvitaan myös ratikka. VR:n varikko siellä taitaa jo olla.
- kiu876ttgf
Tallinna ratikka ei olekkaan maksanut 500 miljoonaa euroa.
- röllibussi
Tallinnassa on myös trollibussit. Joka reitille on optimaalisin kulkuväline. Varsinkin mäkisessä maastossa rollikan huima vääntö pääsee oikeuksiinsa. Ne eivät hyydy samalla tavalla kuin dieselit.
Monet näkevät, että voi olla mahdollista se, että esimerkiksi Tampereen ratikkalinjan avaamisen yhteydessä, voitaisiin Tampereella joukkoliikenteen alueella asuville antaa lahjaksi kahden matkan tutustumismahdollisuus uudistuneen joukkoliikenteen paraneviin palveluihin. Tämä kuitenkin vaatisi sen, että joukkoliikenteen vastustajat voidaan saada mukaan puoltamaan kokeilun mahdollisuutta.
Ympäristövallankumous lähtee liikkeelle pienistä teoista. Kun ihmiset saavat tieto niistä vaietuista totuuksista, joita asioihin liittyy. Eilinen, tai ainakin jokin aika sitten tullut tv:n mot ohjelma toi esille Suomenkin sisävesiä koskettavan muoviongelman. Kohteena tällä kertaa Savon sydämessä oleva järvi. Tutkimustulosten mukaan yhtenä pahimpana järvien saastuttajana ovat henkilöautot ja niiden renkaista irtoavat partikkelit, jotka kerääntyvät maamme vesistöihin. Se, että Tampereelle luontaisia karuja ylämaajärviä ei ole tutkittu, ei kuitenkaan anna olettaa, etteikö niidenkin tilanne olisi vakavasti uhattu, niiden moninaisten haittojen takia, jotka turha henkilöautoilu on tuonut mukanaan.
Monikaan ei kuitenkaan tahdo saastuttaa omaa kotikaivoaan. Ja siksi Tampereella on valittu toteutettavaksi eurooppalaisessakin mittakaavassa merkittävä ympäristöteko rajoittaa keskustan alueen pahinta saastuttajaa, eli turhaa henkilöautoilua. Turvallinen ja puhdas ratikka on ollut hyvä valinta. Joka on avaamassa ovia kotimaiselle ympäristöystävälliselle liikenneteknologialla mm. siinä muodossa, että samoja vaununa ratikkaan on valittu nyt myös Saksan kovin kilpailluille markkinoille käyttöön.
Voittoa tuottavassa Tallinnan kaupungissa on tahdottu toteuttaa liikenteen kansainväliset ympäristövaatimukset siten, että osa budjetin ylijäämästä käytetään joukkoliikenteen ylläpitoon.- mallia.Tallinnasta
Miljardiratikkaa pitäisi käyttää kyllä useamminkin kuin vain pari kertaa.
Liikkuminen joukkoliikennevälineillä tulee ratikan myötä hidastumaan ja hankaloitumaan. Käytännössä on pakko tarjota porkkanaa ja kunnolla, jotta jengi saadaan houkuteltua kyytiin.
Matkojen ilmaisuus onkin melkein ainoa tapa saada kyyditettäviä, koska suuri osa töissäkäyvistä laskee matka-ajankin euroina. Vuorokaudessa kun ei ole edelleenkään kuin 24 tuntia.
- grattis.gratis
Tampereellahan oli aikanaan kokeilu, jossa keskustassa ajoi rengaslinjaa ilmainen bussi. Ajatus oli, että ihmiset voivat jättää autonsa parkkihalleihin ja muille reuna-alueen parkkipaikoille ja tulla sitten linja-autolla keskustan kauppoihin. En tiedä, mihin se kaatui, kateuteen vissiin.
- Asiapentti
Kyllähän sen joukkoliikenteen silti joku maksaa, vaikka ilmaiseksi pääsisikin. Minusta on reilua, että käyttäjät sen maksavat. Sitäpaitsi Kouvola on pikku mesta Tampereeseen verrattuna.
- kuskit.virkamiehiksi
Tallinna on iso mesta Tampereeseen verrattuna.
Saastuttajien ja ruuhkien aiheuttajien pitää maksaa liikkumisestaan eniten. Voivat siirtyä itsekin käyttämään ilmaista joukkoliikennettä, jos tupruttelu ja jonoissa seisominen alkaa käymään lompakolle liian kalliiksi.
On aivan sama maksaako käytön kuukausikortilla vai verokortilla. Ei se lipunmyyntiorganisaatiokaan ilmaiseksi toimi. Muuttakaamme julkinen paikallisliikenne verovaroin tuotetuksi palveluksi. Näin se saadaan viilattua tehokkaaksi, kun kaikki turhat välivaiheet ja välikädet karsistaan prosessista pois.
- Microcancer
Saastuttaminen on isopointti kun verrataan kuljetusmuotoja. Kiskoliikenne on tulevaisuutta. Norjassa tutkimus on jo pidemmällä kumiseosrenkaitten osalta. Tulokset ovat olleet hälyttäviä. Katupöly sanana johdattaa harhaan. Katu ei ole pölyn syy.
- hyvääksy
Ympäristöekologian professori Heikki Setälä Helsingin yliopiston Ympäristötieteen laitoksesta ei ylläty tuloksista.
– Liikenteen merkitys saattaa olla vielä arvioitua suurempi. Liikenne jauhaa pinnoilta muovia, ja se päätyy sadevesikaivojen kautta vesistöihin. Etenkin kaupunkialueet ovat riskialuetta, hän sanoo.
Suomessa ei vesien mikromuoveja ole vielä laajemmin tutkittu. Ainoa tähän mennessä tehty löytö on Ympäristötieteen laitoksen alustava havainto: Helsingin keskustasta kerätyissä luminäytteissä oli huomattavia määriä asvaltista ja renkaista irronnutta mikromuovia.
Sulamisen myötä muovit päätyvät mereen ja järviin, edelleen kaloihin ja vesieliöihin. Samoista vesistä useat suomalaiskaupungit saavat juomavetensä.
– Kyllä mikromuovi saattaa hyvinkin olla iso ja kumuloituva ongelma. Arkipäivässämme altistumme koko ajan muoveille ja niiden kemikaaleille, sanoo erikoistutkija Outi Setälä Suomen ympäristökeskuksen merikeskuksesta.
– Muovin tuotanto kasvaa koko ajan ja tulee ennusteiden mukaan vain kasvamaan. Sitä päätyy yhä enemmän ympäristöön.
Muovi päätyy ravintoverkkoon
- uusi.paratiisi
Nyt kannttais kaikkien jokkoliikennefanien muuttaa Kouvolaan.
- aivan.mahotonta
ei pysty. ei ole Ratikkaa.
- dfghjklkjhgm
Kouvola on parempi paikka myös autoilijoille, siellä luovuttiin maksullisesta pysäköinnistä kaupungin keskusta-alueella.
- ei.enää.saa
Ratikan hinnalla Tampereelle olisi saanut 20 vuodeksi maksuttoman joukkoliikenteen.
- hintoja.nostettava
Kouvolassa on laskettu maksuttomuuden kustantavan miljoona euroa vuodessa. Ahvenanmaalla Maarianhaminassa on kokeiltu myös ilmaista joukkoliikennettä, mutta siellä kansanterveys romahti ja maksut palautettiin. Vastaavalla logiikalla matkalippujen hintoja onkin nostettava mahdollisimman paljon, jotta porukka hylkää bussit ja ratikat, ja siirtyy käyttämään terveellisiä jalkoja ja fillareita.
https://yle.fi/uutiset/3-10053182 - Ei.kiitos
Tampereen joukkoliikenteen lipputulot vuonna 2015 oli noin 40 miljoonaa. Laitetaan ratikalle ylimitoitettu hinta 500 miljoonaa, jolloin ratikan hinnalla voisi järjestää maksutoman joukkoliikenteen 12 ja puoleksi vuodeksi.
Maksan mieluummin kohtuullisia lipunhintoja ja saan ratikan. - ratikka.kallis.turhake
Ei.kiitos kirjoitti:
Tampereen joukkoliikenteen lipputulot vuonna 2015 oli noin 40 miljoonaa. Laitetaan ratikalle ylimitoitettu hinta 500 miljoonaa, jolloin ratikan hinnalla voisi järjestää maksutoman joukkoliikenteen 12 ja puoleksi vuodeksi.
Maksan mieluummin kohtuullisia lipunhintoja ja saan ratikan.Ja siitä huolimatta nysseliikennettä piti subventoida vielä 10 miljoonalla. Jatkossa luvut ovat aivan toista luokkaa, kun kallis ratikka alkaa vaatimaan verojaan. Ratioiden operointikulut ovat busseihin verrattuna moninkertaiset.
- asenne.uusiksi
ja mihinkä tämä tieto ratikan korkeista operointikuluista perustuu?
ratikka tarvitsee selvästi bussia vähemmän kuljetushenkilöstöä yhtä matkustajapaikkaa kohti. ratikan energiakulut koostuvat sähkölaskusta. vaunut ovat uusia, ja tuskin ratikan huoltaminen on paljon bussin huoltamista kalliimpaa. vai? - tkln.tulot
Ei.kiitos kirjoitti:
Tampereen joukkoliikenteen lipputulot vuonna 2015 oli noin 40 miljoonaa. Laitetaan ratikalle ylimitoitettu hinta 500 miljoonaa, jolloin ratikan hinnalla voisi järjestää maksutoman joukkoliikenteen 12 ja puoleksi vuodeksi.
Maksan mieluummin kohtuullisia lipunhintoja ja saan ratikan.2016 TKL:n tilinpäätöksessä lipputulot olivat 20,1 miljoonaa. Meneekö toinen mokoma muille?
https://www.tampere.fi/tkl/tk2016.pdf
Löytyy heti sivulta 2. - Teisko.included
tkln.tulot kirjoitti:
2016 TKL:n tilinpäätöksessä lipputulot olivat 20,1 miljoonaa. Meneekö toinen mokoma muille?
https://www.tampere.fi/tkl/tk2016.pdf
Löytyy heti sivulta 2.Taitaa mennä.
https://www.tampere.fi/tiedostot/m/tRJTz3Un5/elakelaisvaltuusto_29102015_joliTA2016.pdf - yt665r4e
Teisko.included kirjoitti:
Taitaa mennä.
https://www.tampere.fi/tiedostot/m/tRJTz3Un5/elakelaisvaltuusto_29102015_joliTA2016.pdfTuossa on aika paljon muuta kuin Tampereen joukkoliikennettä (muut kunnat). Käsittääkseni TKL hoitaa kuitenkin reilusti yli 80% Tampereen nysseliikenteestä. Silloin Tampereen joukkoliikenteen matkalipputulot olisivat jotain 25 miljoonaa euroa. Ratikan hinnalla olisi silloin saanut 20 vuodeksi maksuttomat matkat Tampereen joukkoliikenteessä.
- matkaeieuro
tkln.tulot kirjoitti:
2016 TKL:n tilinpäätöksessä lipputulot olivat 20,1 miljoonaa. Meneekö toinen mokoma muille?
https://www.tampere.fi/tkl/tk2016.pdf
Löytyy heti sivulta 2.Se 20,1 miljoonaa oli matkojen määrä vaihtoineen _ei_ lipputulot. Lipputuloista en löytänyt mainintaa, mutta liikevaihto oli noin 27 miljoonaa euroa.
- Kannatetaan
tkln.tulot kirjoitti:
2016 TKL:n tilinpäätöksessä lipputulot olivat 20,1 miljoonaa. Meneekö toinen mokoma muille?
https://www.tampere.fi/tkl/tk2016.pdf
Löytyy heti sivulta 2.Eli 20 miljoonaa per kaikki tamperelaiset tekisi vajaat 90 euroa / lärvi. Maksuttomaan nysseliikenteeseen ei tarvita siis mitään kauhean suurta veronkorotusta.
- yli200.veronmaksajalle
Kannatetaan kirjoitti:
Eli 20 miljoonaa per kaikki tamperelaiset tekisi vajaat 90 euroa / lärvi. Maksuttomaan nysseliikenteeseen ei tarvita siis mitään kauhean suurta veronkorotusta.
Joo, mutta veroja ei maksa puoletkaan tamperelaisista.
- Järki.käteen
asenne.uusiksi kirjoitti:
ja mihinkä tämä tieto ratikan korkeista operointikuluista perustuu?
ratikka tarvitsee selvästi bussia vähemmän kuljetushenkilöstöä yhtä matkustajapaikkaa kohti. ratikan energiakulut koostuvat sähkölaskusta. vaunut ovat uusia, ja tuskin ratikan huoltaminen on paljon bussin huoltamista kalliimpaa. vai?Tiedot ratikan korkeammista operointikuluista, löytyy mm.Tampereen ratikkaselvityksestä.
Kannattaisi varmaan hankkia tietoa, eikä pelkästään luulla tietävänsä. - jakolaskutehtävä
yli200.veronmaksajalle kirjoitti:
Joo, mutta veroja ei maksa puoletkaan tamperelaisista.
Veroja maksavat tietysti veronmaksukykyiset. Toinen vaihtoehto on jakaa veronmaksukykyä tasaisemmin, mutta se ei taas sovi oikeiston ideologiaan. Tästä syystä he joutuvat itse maksamaan enemmän kuin muut. Mutta näillä mennään...
- näinhän.se.menee
Ratikan lipun hinta voisi olla pysäkin väleittäin. Jokainen pysäkin väli maksaisi aina euron. Käyttäjät rahottaisivat haluamaansa liikennemuotoa ja kansanterveys paranisi, ettei turhaa mentäisi liian pitkälle.
- tre-pilattu-vuosiksi
Hervantalaisten ja Ikosen-tädin ratikka. Ei todellakaan tarvi käyttää.
Ei pidä arvostella keskeneräistä. Kyllä se mieli muuttuu, kun Mansua pääsee kokeilemaan käytännössä. Ilmaisuus olisi kyllä plussaa, mutta sitten pitäisi luultavasti tilata 2-3 kertaa enemmän kalustoa, jotta kaikki halukkaat mahtuisivat kyytiin.
- hyppää.näsijärveen
Mansu.paras kirjoitti:
Ei pidä arvostella keskeneräistä. Kyllä se mieli muuttuu, kun Mansua pääsee kokeilemaan käytännössä. Ilmaisuus olisi kyllä plussaa, mutta sitten pitäisi luultavasti tilata 2-3 kertaa enemmän kalustoa, jotta kaikki halukkaat mahtuisivat kyytiin.
Ei hyvää päivää. Tämä töyssy on rekisteröinyt typerän nimimerkkinsä. Eikö jo aikapäiviä sovittu, että ratikasta ei voi tulla mitään mansua, koska sen niminen osakeyhtiö on jo olemassa.
- Lajittelematon
Maapallon saasteet vähenee ,elikkä kulutus juhlat voivat jatkua hiukan pidempään.
- maailman.turhin
Mansen MaTu ratikka pelastaa maailan ilmastonmuutokselta. Hyvä me.
- oiva.nimi
MaTu = maailman turhin
MaTu = Mansen turhake
MaTu = manit tuhottiin - matuloiset-kulkevat
oiva.nimi kirjoitti:
MaTu = maailman turhin
MaTu = Mansen turhake
MaTu = manit tuhottiinMatu tarkoittaa maahantunkeutujaa. Mansen maturatikka tarkoittaa ratikan ilmaiskulkijoita.
- MaahanTulijat
matuloiset-kulkevat kirjoitti:
Matu tarkoittaa maahantunkeutujaa. Mansen maturatikka tarkoittaa ratikan ilmaiskulkijoita.
Myyrät tunkeutuvat maahan. Ihmiset tallaavat telluksen pinnalla oli kansalaisuus mikä tahansa. Parempi on puhua maahantulijoista, jos tarkoitetaan ulkomailta tulijota.
- VapmuurarienTampere
Kouvolassa ei taida olla vapaamuurareilla niin isoa valtaa kuin täällä Tampereella, siksi Tampereella harvoin ajatellaan tavallisen ihmisen parasta vaan ainoastaan hyväveli-kerhon etuja.
- ne.ei.hulluttele
Miksi Kouvolassa asiat on paremmin kuin Tampereella?
- Sakemannitkin
Maksuton joukkoliikenne kiinnostaa nyt myös Saksassa, jossa jopa maan hallitus haluaa kokeilla maksuttomuutta viidessä kaupungissa parantaakseen kaupunkien ilmanlaatua. Voikin siis aivan hyvin olla niin, että tulevaisuudessa maksuttomuus on uusi normaali.
Saksassa on tosin sellainen ongelma, että siellä joukkoliikenteen kapasiteetti on jo lähes täysin käytössä. Eli pitäisi tehdä ensin miljardi-investoinnit laajennuksiin. Tampereellahan tätä ongelmaa ei varsinaisesti ole, koska täällä kyseinen kapasiteetin lisäysinvestointi on juuri käynnissä.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005566856.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172194Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842148- 1011407
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101366Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841247Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461188Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249896- 78879
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173874- 63864