Kouvola muuttaa joukkoliikenteen maksuttomaksi

MilloinTampereelle

Milloin Tampere seuraa perässä? Tallinnassahan paikallisille asukkaille ilmainen joukkoliikenne on ollut käytössä jo vuosikausia. Maksuton joukkoliikenne on tehokkain tapa vähentää yksityisautoilusta aiheutuvia ongelmia. Maksuttomuus myös nopeuttaa liikennettä, koska maksutapahtumasta aiheutuvat viiveet jäävät pois.

https://yle.fi/uutiset/3-10048419

44

1035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NäinOnNäkyleipä

      Täällähän ollaan päinvastoin nostamassa taksoja, koska ratikka!

    • turha.toivoa

      Ei tule koskaan maksuton Tampereella. Suurin syyllinen siihen on ratikka ja sen hinta.

    • se.on.kehitystä

      Tampere ei ole Kouvola tai Tallinna. Täällä kehitys menee eteenpäin ja maksut nousevat. Hinnat hilataan ylös.

    • tosi.on

      Ratikkasuunnitelmassa luvattiin 5 € hinta.

      • Rahat.pois

        Syöttöbussitiketti siihen lisäksi


    • kisko.pelastaa

      Tallinnassa myös on ratikka, jota on äskettäin peruskorjattu ja laajennettu.

      Liikennepolitiikka on politiikkaa eli tahdon asia.

      • kisko.vääntyy

        Kouvolaan tarvitaan myös ratikka. VR:n varikko siellä taitaa jo olla.


      • kiu876ttgf

        Tallinna ratikka ei olekkaan maksanut 500 miljoonaa euroa.


      • röllibussi

        Tallinnassa on myös trollibussit. Joka reitille on optimaalisin kulkuväline. Varsinkin mäkisessä maastossa rollikan huima vääntö pääsee oikeuksiinsa. Ne eivät hyydy samalla tavalla kuin dieselit.


    • Monet näkevät, että voi olla mahdollista se, että esimerkiksi Tampereen ratikkalinjan avaamisen yhteydessä, voitaisiin Tampereella joukkoliikenteen alueella asuville antaa lahjaksi kahden matkan tutustumismahdollisuus uudistuneen joukkoliikenteen paraneviin palveluihin. Tämä kuitenkin vaatisi sen, että joukkoliikenteen vastustajat voidaan saada mukaan puoltamaan kokeilun mahdollisuutta.
      Ympäristövallankumous lähtee liikkeelle pienistä teoista. Kun ihmiset saavat tieto niistä vaietuista totuuksista, joita asioihin liittyy. Eilinen, tai ainakin jokin aika sitten tullut tv:n mot ohjelma toi esille Suomenkin sisävesiä koskettavan muoviongelman. Kohteena tällä kertaa Savon sydämessä oleva järvi. Tutkimustulosten mukaan yhtenä pahimpana järvien saastuttajana ovat henkilöautot ja niiden renkaista irtoavat partikkelit, jotka kerääntyvät maamme vesistöihin. Se, että Tampereelle luontaisia karuja ylämaajärviä ei ole tutkittu, ei kuitenkaan anna olettaa, etteikö niidenkin tilanne olisi vakavasti uhattu, niiden moninaisten haittojen takia, jotka turha henkilöautoilu on tuonut mukanaan.
      Monikaan ei kuitenkaan tahdo saastuttaa omaa kotikaivoaan. Ja siksi Tampereella on valittu toteutettavaksi eurooppalaisessakin mittakaavassa merkittävä ympäristöteko rajoittaa keskustan alueen pahinta saastuttajaa, eli turhaa henkilöautoilua. Turvallinen ja puhdas ratikka on ollut hyvä valinta. Joka on avaamassa ovia kotimaiselle ympäristöystävälliselle liikenneteknologialla mm. siinä muodossa, että samoja vaununa ratikkaan on valittu nyt myös Saksan kovin kilpailluille markkinoille käyttöön.
      Voittoa tuottavassa Tallinnan kaupungissa on tahdottu toteuttaa liikenteen kansainväliset ympäristövaatimukset siten, että osa budjetin ylijäämästä käytetään joukkoliikenteen ylläpitoon.

      • mallia.Tallinnasta

        Miljardiratikkaa pitäisi käyttää kyllä useamminkin kuin vain pari kertaa.

        Liikkuminen joukkoliikennevälineillä tulee ratikan myötä hidastumaan ja hankaloitumaan. Käytännössä on pakko tarjota porkkanaa ja kunnolla, jotta jengi saadaan houkuteltua kyytiin.

        Matkojen ilmaisuus onkin melkein ainoa tapa saada kyyditettäviä, koska suuri osa töissäkäyvistä laskee matka-ajankin euroina. Vuorokaudessa kun ei ole edelleenkään kuin 24 tuntia.


    • grattis.gratis

      Tampereellahan oli aikanaan kokeilu, jossa keskustassa ajoi rengaslinjaa ilmainen bussi. Ajatus oli, että ihmiset voivat jättää autonsa parkkihalleihin ja muille reuna-alueen parkkipaikoille ja tulla sitten linja-autolla keskustan kauppoihin. En tiedä, mihin se kaatui, kateuteen vissiin.

    • Asiapentti

      Kyllähän sen joukkoliikenteen silti joku maksaa, vaikka ilmaiseksi pääsisikin. Minusta on reilua, että käyttäjät sen maksavat. Sitäpaitsi Kouvola on pikku mesta Tampereeseen verrattuna.

      • kuskit.virkamiehiksi

        Tallinna on iso mesta Tampereeseen verrattuna.

        Saastuttajien ja ruuhkien aiheuttajien pitää maksaa liikkumisestaan eniten. Voivat siirtyä itsekin käyttämään ilmaista joukkoliikennettä, jos tupruttelu ja jonoissa seisominen alkaa käymään lompakolle liian kalliiksi.

        On aivan sama maksaako käytön kuukausikortilla vai verokortilla. Ei se lipunmyyntiorganisaatiokaan ilmaiseksi toimi. Muuttakaamme julkinen paikallisliikenne verovaroin tuotetuksi palveluksi. Näin se saadaan viilattua tehokkaaksi, kun kaikki turhat välivaiheet ja välikädet karsistaan prosessista pois.


    • Microcancer

      Saastuttaminen on isopointti kun verrataan kuljetusmuotoja. Kiskoliikenne on tulevaisuutta. Norjassa tutkimus on jo pidemmällä kumiseosrenkaitten osalta. Tulokset ovat olleet hälyttäviä. Katupöly sanana johdattaa harhaan. Katu ei ole pölyn syy.

      • hyvääksy

        Ympäristöekologian professori Heikki Setälä Helsingin yliopiston Ympäristötieteen laitoksesta ei ylläty tuloksista.

        – Liikenteen merkitys saattaa olla vielä arvioitua suurempi. Liikenne jauhaa pinnoilta muovia, ja se päätyy sadevesikaivojen kautta vesistöihin. Etenkin kaupunkialueet ovat riskialuetta, hän sanoo.

        Suomessa ei vesien mikromuoveja ole vielä laajemmin tutkittu. Ainoa tähän mennessä tehty löytö on Ympäristötieteen laitoksen alustava havainto: Helsingin keskustasta kerätyissä luminäytteissä oli huomattavia määriä asvaltista ja renkaista irronnutta mikromuovia.

        Sulamisen myötä muovit päätyvät mereen ja järviin, edelleen kaloihin ja vesieliöihin. Samoista vesistä useat suomalaiskaupungit saavat juomavetensä.

        – Kyllä mikromuovi saattaa hyvinkin olla iso ja kumuloituva ongelma. Arkipäivässämme altistumme koko ajan muoveille ja niiden kemikaaleille, sanoo erikoistutkija Outi Setälä Suomen ympäristökeskuksen merikeskuksesta.

        – Muovin tuotanto kasvaa koko ajan ja tulee ennusteiden mukaan vain kasvamaan. Sitä päätyy yhä enemmän ympäristöön.

        Muovi päätyy ravintoverkkoon


    • uusi.paratiisi

      Nyt kannttais kaikkien jokkoliikennefanien muuttaa Kouvolaan.

      • aivan.mahotonta

        ei pysty. ei ole Ratikkaa.


      • dfghjklkjhgm

        Kouvola on parempi paikka myös autoilijoille, siellä luovuttiin maksullisesta pysäköinnistä kaupungin keskusta-alueella.


    • ei.enää.saa

      Ratikan hinnalla Tampereelle olisi saanut 20 vuodeksi maksuttoman joukkoliikenteen.

      • hintoja.nostettava

        Kouvolassa on laskettu maksuttomuuden kustantavan miljoona euroa vuodessa. Ahvenanmaalla Maarianhaminassa on kokeiltu myös ilmaista joukkoliikennettä, mutta siellä kansanterveys romahti ja maksut palautettiin. Vastaavalla logiikalla matkalippujen hintoja onkin nostettava mahdollisimman paljon, jotta porukka hylkää bussit ja ratikat, ja siirtyy käyttämään terveellisiä jalkoja ja fillareita.

        https://yle.fi/uutiset/3-10053182


      • Ei.kiitos

        Tampereen joukkoliikenteen lipputulot vuonna 2015 oli noin 40 miljoonaa. Laitetaan ratikalle ylimitoitettu hinta 500 miljoonaa, jolloin ratikan hinnalla voisi järjestää maksutoman joukkoliikenteen 12 ja puoleksi vuodeksi.

        Maksan mieluummin kohtuullisia lipunhintoja ja saan ratikan.


      • ratikka.kallis.turhake
        Ei.kiitos kirjoitti:

        Tampereen joukkoliikenteen lipputulot vuonna 2015 oli noin 40 miljoonaa. Laitetaan ratikalle ylimitoitettu hinta 500 miljoonaa, jolloin ratikan hinnalla voisi järjestää maksutoman joukkoliikenteen 12 ja puoleksi vuodeksi.

        Maksan mieluummin kohtuullisia lipunhintoja ja saan ratikan.

        Ja siitä huolimatta nysseliikennettä piti subventoida vielä 10 miljoonalla. Jatkossa luvut ovat aivan toista luokkaa, kun kallis ratikka alkaa vaatimaan verojaan. Ratioiden operointikulut ovat busseihin verrattuna moninkertaiset.


      • asenne.uusiksi

        ja mihinkä tämä tieto ratikan korkeista operointikuluista perustuu?

        ratikka tarvitsee selvästi bussia vähemmän kuljetushenkilöstöä yhtä matkustajapaikkaa kohti. ratikan energiakulut koostuvat sähkölaskusta. vaunut ovat uusia, ja tuskin ratikan huoltaminen on paljon bussin huoltamista kalliimpaa. vai?


      • tkln.tulot
        Ei.kiitos kirjoitti:

        Tampereen joukkoliikenteen lipputulot vuonna 2015 oli noin 40 miljoonaa. Laitetaan ratikalle ylimitoitettu hinta 500 miljoonaa, jolloin ratikan hinnalla voisi järjestää maksutoman joukkoliikenteen 12 ja puoleksi vuodeksi.

        Maksan mieluummin kohtuullisia lipunhintoja ja saan ratikan.

        2016 TKL:n tilinpäätöksessä lipputulot olivat 20,1 miljoonaa. Meneekö toinen mokoma muille?
        https://www.tampere.fi/tkl/tk2016.pdf

        Löytyy heti sivulta 2.


      • Teisko.included

      • yt665r4e
        Teisko.included kirjoitti:

        Taitaa mennä.

        https://www.tampere.fi/tiedostot/m/tRJTz3Un5/elakelaisvaltuusto_29102015_joliTA2016.pdf

        Tuossa on aika paljon muuta kuin Tampereen joukkoliikennettä (muut kunnat). Käsittääkseni TKL hoitaa kuitenkin reilusti yli 80% Tampereen nysseliikenteestä. Silloin Tampereen joukkoliikenteen matkalipputulot olisivat jotain 25 miljoonaa euroa. Ratikan hinnalla olisi silloin saanut 20 vuodeksi maksuttomat matkat Tampereen joukkoliikenteessä.


      • matkaeieuro
        tkln.tulot kirjoitti:

        2016 TKL:n tilinpäätöksessä lipputulot olivat 20,1 miljoonaa. Meneekö toinen mokoma muille?
        https://www.tampere.fi/tkl/tk2016.pdf

        Löytyy heti sivulta 2.

        Se 20,1 miljoonaa oli matkojen määrä vaihtoineen _ei_ lipputulot. Lipputuloista en löytänyt mainintaa, mutta liikevaihto oli noin 27 miljoonaa euroa.


      • Kannatetaan
        tkln.tulot kirjoitti:

        2016 TKL:n tilinpäätöksessä lipputulot olivat 20,1 miljoonaa. Meneekö toinen mokoma muille?
        https://www.tampere.fi/tkl/tk2016.pdf

        Löytyy heti sivulta 2.

        Eli 20 miljoonaa per kaikki tamperelaiset tekisi vajaat 90 euroa / lärvi. Maksuttomaan nysseliikenteeseen ei tarvita siis mitään kauhean suurta veronkorotusta.


      • yli200.veronmaksajalle
        Kannatetaan kirjoitti:

        Eli 20 miljoonaa per kaikki tamperelaiset tekisi vajaat 90 euroa / lärvi. Maksuttomaan nysseliikenteeseen ei tarvita siis mitään kauhean suurta veronkorotusta.

        Joo, mutta veroja ei maksa puoletkaan tamperelaisista.


      • Järki.käteen
        asenne.uusiksi kirjoitti:

        ja mihinkä tämä tieto ratikan korkeista operointikuluista perustuu?

        ratikka tarvitsee selvästi bussia vähemmän kuljetushenkilöstöä yhtä matkustajapaikkaa kohti. ratikan energiakulut koostuvat sähkölaskusta. vaunut ovat uusia, ja tuskin ratikan huoltaminen on paljon bussin huoltamista kalliimpaa. vai?

        Tiedot ratikan korkeammista operointikuluista, löytyy mm.Tampereen ratikkaselvityksestä.

        Kannattaisi varmaan hankkia tietoa, eikä pelkästään luulla tietävänsä.


      • jakolaskutehtävä
        yli200.veronmaksajalle kirjoitti:

        Joo, mutta veroja ei maksa puoletkaan tamperelaisista.

        Veroja maksavat tietysti veronmaksukykyiset. Toinen vaihtoehto on jakaa veronmaksukykyä tasaisemmin, mutta se ei taas sovi oikeiston ideologiaan. Tästä syystä he joutuvat itse maksamaan enemmän kuin muut. Mutta näillä mennään...


    • näinhän.se.menee

      Ratikan lipun hinta voisi olla pysäkin väleittäin. Jokainen pysäkin väli maksaisi aina euron. Käyttäjät rahottaisivat haluamaansa liikennemuotoa ja kansanterveys paranisi, ettei turhaa mentäisi liian pitkälle.

    • tre-pilattu-vuosiksi

      Hervantalaisten ja Ikosen-tädin ratikka. Ei todellakaan tarvi käyttää.

      • Ei pidä arvostella keskeneräistä. Kyllä se mieli muuttuu, kun Mansua pääsee kokeilemaan käytännössä. Ilmaisuus olisi kyllä plussaa, mutta sitten pitäisi luultavasti tilata 2-3 kertaa enemmän kalustoa, jotta kaikki halukkaat mahtuisivat kyytiin.


      • hyppää.näsijärveen
        Mansu.paras kirjoitti:

        Ei pidä arvostella keskeneräistä. Kyllä se mieli muuttuu, kun Mansua pääsee kokeilemaan käytännössä. Ilmaisuus olisi kyllä plussaa, mutta sitten pitäisi luultavasti tilata 2-3 kertaa enemmän kalustoa, jotta kaikki halukkaat mahtuisivat kyytiin.

        Ei hyvää päivää. Tämä töyssy on rekisteröinyt typerän nimimerkkinsä. Eikö jo aikapäiviä sovittu, että ratikasta ei voi tulla mitään mansua, koska sen niminen osakeyhtiö on jo olemassa.


    • Lajittelematon

      Maapallon saasteet vähenee ,elikkä kulutus juhlat voivat jatkua hiukan pidempään.

    • maailman.turhin

      Mansen MaTu ratikka pelastaa maailan ilmastonmuutokselta. Hyvä me.

      • oiva.nimi

        MaTu = maailman turhin
        MaTu = Mansen turhake
        MaTu = manit tuhottiin


      • matuloiset-kulkevat
        oiva.nimi kirjoitti:

        MaTu = maailman turhin
        MaTu = Mansen turhake
        MaTu = manit tuhottiin

        Matu tarkoittaa maahantunkeutujaa. Mansen maturatikka tarkoittaa ratikan ilmaiskulkijoita.


      • MaahanTulijat
        matuloiset-kulkevat kirjoitti:

        Matu tarkoittaa maahantunkeutujaa. Mansen maturatikka tarkoittaa ratikan ilmaiskulkijoita.

        Myyrät tunkeutuvat maahan. Ihmiset tallaavat telluksen pinnalla oli kansalaisuus mikä tahansa. Parempi on puhua maahantulijoista, jos tarkoitetaan ulkomailta tulijota.


    • VapmuurarienTampere

      Kouvolassa ei taida olla vapaamuurareilla niin isoa valtaa kuin täällä Tampereella, siksi Tampereella harvoin ajatellaan tavallisen ihmisen parasta vaan ainoastaan hyväveli-kerhon etuja.

    • ne.ei.hulluttele

      Miksi Kouvolassa asiat on paremmin kuin Tampereella?

    • Sakemannitkin

      Maksuton joukkoliikenne kiinnostaa nyt myös Saksassa, jossa jopa maan hallitus haluaa kokeilla maksuttomuutta viidessä kaupungissa parantaakseen kaupunkien ilmanlaatua. Voikin siis aivan hyvin olla niin, että tulevaisuudessa maksuttomuus on uusi normaali.

      Saksassa on tosin sellainen ongelma, että siellä joukkoliikenteen kapasiteetti on jo lähes täysin käytössä. Eli pitäisi tehdä ensin miljardi-investoinnit laajennuksiin. Tampereellahan tätä ongelmaa ei varsinaisesti ole, koska täällä kyseinen kapasiteetin lisäysinvestointi on juuri käynnissä.

      https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005566856.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      442
      2114
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      217
      1839
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1522
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1501
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1253
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1201
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      144
      1192
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      37
      1052
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1016
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      97
      1010
    Aihe