jäähdytin.....

pitääkö

Semmonen juttu että eilen katsoin jäähdyttimeen niin ei näyttäyt olevan nestettä, niin kysyys kuuluu että pitääko sinne laittaa vettä vai riittääö se että lisää uudet jäähdytysnesteet sinne paisuntasäiliöön, siitä säiliöstä menee letku siihen jäähdyttimeen

6

1243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älykkyys000

      parempi kun et laita mitään sinne jos noin törppö olet

    • Osa-aikaeläkeläinen

      Auton merkistä riippuen on hyvinkin tarkkaa mitä nestettä sinne laitat. Kun tiedät sopivan litkun, kaada sitä jäähdytin melko täyteen. Jotakin on pielessä kun neste ei ole tullut säiliöstä syylariin.

    • äbäläwäbälä

      Jos sinulla on jäähdytysjärjestelmä jossa korkki myös jäähdyttimessä kuten kysymyksen perusteella näyttäisi olevan, ja jonka lähistöltä menee pikkuletku paisuntasäiliöön, täytä jäähdytin kylmänä ja laita korkki kiinni, ja sen jälkeen paisuntasäiliö valmistajan suosittelemalle tasolle valmiilla 50/50 jäähdytinneste-vesiseoksella, mieluiten tislattua vettä, ns. akkuvettä.

      Älä avaa jäähdyttimen korkkia kuumana!

    • 567uythgfds

      jäähdytimeen ei lisätä vettä eikä jäähdytysnestettä se että paisuntasäiliössä on letku joka menee jäähdyttimeen niin se riittä lisäät, sinne paisuntasäiliöön ne jäähdytysnesteet niin sitä lekua kautta ne menee sinne jäähdyttimeen

      • kjhfkjhfkjhbfkjhkdfj

        Paisuntasäiliöjärjestelmiä on kahta eri tyyppiä, päävirtauspaisuntasäiliötyyppisiä joissa painekorkki vain paisuntasäiliössä, ja kysyjän tapauksen kaltaisia (yleensä japsit) joissa on painekorkki jäähdyttimessä ja siitä pikkuletku paisuntasäiliöön joka on taas ilmakehän paineessa, ja joka on oikeammin vain automaattinen ilmaussäiliö. Jos tässä järjestelmässä jäähdytin on päässyt syystä tai toisesta tyhjentymään, ei tämä järjestelmä ime paisuntasäiliöstä nestettä muussa tapauksessa kuin aina moottorin jäähtyessä sen nesteen tilavuuden pienentyessä, ja jos vajaus on suuri ei systeemi ime nestettä tarpeeksi paisuntasäiliöstä jäähdyttimen täyttämiseksi vaan jäähdyttimeen jää ilmaa koska neste kutistuu vain tietyn määrän jäähtyessään. Jos vajaus on suurempi kuin tämä määrä, ei jäähdytin täyty kunnolla. Jäähdytin ei tyhjene syyttä joten tärkeintä olisi selvittää se oikea vika.

        Paineisessa päävirtaustyypissä taas nestettä lisätään ainoastaan paisuntasäiliöön jonka neste on samassa kierrossa ja paineessa kuin muukin moottorin neste.


      • opelisti

        Mikä estää lisäämästä nestettä ensin jäähdyttimeen? Jos jäähdytin on reilusti vajaa nesteestä, täytän aina sen ensin. Loput paisuntasäiliön kautta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe