Lisäpäivät/eläke niiden perusteella

Ymmällään-oleva

Miten lisäpäiväoikeus syntyy?

Ikää nyt 62 vuotta, työttömäksi jäin 2014, kun firma jossa työskentelin lopetti toimintansa.

Kuvittelin, että kun olen saanut peruspäivärahaa jo 500 päivää ja senkin jälkeen yli 200 päivää, niin olisin niin kuin lisäpäivillä. Olenko?

Muuttaako se tilanteen, että olen työttömänä onnistunut tekemään satunnaisia töitä, eli olisiko pitänyt olla tekemättä yhtään mitään lisäpäiväoikeuden saadakseen, vaikka pikkuhommia olisi ollut.

Osaako joku valaista?

Kiitos etukäteen.

10

1095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhh

      Miten niin peruspäivärahaa? Olethan saanut varmaan ansiosidonnaista päivärahaa liitolta 500 päivää, eiks vaan? Sittenhän saat lisäpäiviä sen jälkeen. Edellyttäen, että ne 500 päivää alkoivat kun olit noin 59 v. ja risat. Tämä lienee selvää jo itsellesekin.

    • miten_on

      Mikäli kysyjä on syntynyt 1955 tai 56 niin 500 päivää piti alkaa 58 v ja 1 kk ja silloin saa olla ansiosidonnaisella eläkeikään asti mutta eikö kysyjä ole ollut työttömyyskassan jäsen silloin hän saa vain peruspäivärahaa, väärässä paikassa on paha säästää....

      • Ymmällään-oleva

        Kysymyksessä ei viitattu ansiosidonnaiseen.

        Ilmeisesti en osannut kysyä riittävän selvästi. Anteeksi.


    • hajo145

      Olen syntynyt loppuvuodesta v. 1956 ja minulla tuli 500 päivää ansiosidonnaista täyteen joulukuussa 2017. Soitin työttömyyskassaan ja kysyin, että miten minun pitää toimia päästäkseni lisäpäiville. Sieltä sanottiin, että ei mitenkään, vaan he tekevät päätöksen lisäpäivistä. Ovat päätöksensä tehneet (mitään paperia ei ole siitä tullut) ja minä saan päivärahaa neljän viikon välein kuten aikaisemminkin.
      Olen huomannut, että omista asioista kannattaa aina kysyä päivärahan maksajalta, oli se sitten Kela tai joku työttömyyskassa. Heille maksetaan siitä, että palvelevat asiakkaitaan. Ja jos et ymmärrä, mitä he puhuvat, niin kysy uudestaan. Omista asioista saa aina kysyä!

    • Vanhh

      En ymmärrä ketjun aloitustekstiä. Eihän lisäpäiviä ole olemassa ilman ansiosidonnaista.

      • Ymmällään-oleva

        Ensimmäinen lause menee näin: "Miten lisäpäiväoikeus syntyy?"
        Nyt taisin saada jo vastauksen.

        Tuo selvittää asian. Sitä eivät vaan osanneet Kelalta kertoa soittaessaan minulle. Ja TE-toimiston "suosituksesta" eläkettä aioin anoa. Että sellaiset suositukset...

        Siksi kysyin täältä, kun en asiasta tiennyt. Olen tehnyt kauan ja paljon töitä, mutta vähän ollut asiaa noiden lisäpäivien yms. kanssa.

        "Jos olet syntynyt vuonna 1957 tai aiemmin ja saanut työttömyyspäivärahaa 500 päivän jälkeen myös lisäpäiviltä, voit halutessasi hakea vanhuuseläkkeesi jo 62 vuoden iässä. Voit itse valita, haetko vanhuuseläkettä vai jatkatko työttömyyspäivärahalla 65-vuotiaaksi asti."

        https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/ikaantyneiden-tyottomyysturva/#title


        Kuvittelin työttömyyspäivärahaksi myös peruspäivärahaa. Kuvittelin väärin. Missään en kirjoittanutkaan ansiosidonnaisesta.


      • Kyselee

        Miten tämä menee nyt kun tullut aktiivimalli. Saako lisäpäivillä oleva jäädä 62-vuotiaana eläkkeelle vai sotkeeko aktiivimalli tätä mahdollisuutta?


      • työnsä.tehnyt
        Ymmällään-oleva kirjoitti:

        Ensimmäinen lause menee näin: "Miten lisäpäiväoikeus syntyy?"
        Nyt taisin saada jo vastauksen.

        Tuo selvittää asian. Sitä eivät vaan osanneet Kelalta kertoa soittaessaan minulle. Ja TE-toimiston "suosituksesta" eläkettä aioin anoa. Että sellaiset suositukset...

        Siksi kysyin täältä, kun en asiasta tiennyt. Olen tehnyt kauan ja paljon töitä, mutta vähän ollut asiaa noiden lisäpäivien yms. kanssa.

        "Jos olet syntynyt vuonna 1957 tai aiemmin ja saanut työttömyyspäivärahaa 500 päivän jälkeen myös lisäpäiviltä, voit halutessasi hakea vanhuuseläkkeesi jo 62 vuoden iässä. Voit itse valita, haetko vanhuuseläkettä vai jatkatko työttömyyspäivärahalla 65-vuotiaaksi asti."

        https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/ikaantyneiden-tyottomyysturva/#title


        Kuvittelin työttömyyspäivärahaksi myös peruspäivärahaa. Kuvittelin väärin. Missään en kirjoittanutkaan ansiosidonnaisesta.

        "Kuvittelin työttömyyspäivärahaksi myös peruspäivärahaa. "
        Niin minäkin kuvittelen edelleen ja ne lisäpäivät on ne mitkä menee yli sen 500pv. Työttömyyskorvaustahan voi saada aina 65v. saakka, mutta itse haluaisin jäädä "vanhuuseläkkeelle" , kun tuo 500 lisäpäivä ( 62v. ) tulee täyteen.Ja eläkkeen saa täysimääräisenä, mikäli se ei ehdi muuttua taas..
        Jos jollakin on muuta tietoa, niin laita linkki.


      • Anonyymi
        työnsä.tehnyt kirjoitti:

        "Kuvittelin työttömyyspäivärahaksi myös peruspäivärahaa. "
        Niin minäkin kuvittelen edelleen ja ne lisäpäivät on ne mitkä menee yli sen 500pv. Työttömyyskorvaustahan voi saada aina 65v. saakka, mutta itse haluaisin jäädä "vanhuuseläkkeelle" , kun tuo 500 lisäpäivä ( 62v. ) tulee täyteen.Ja eläkkeen saa täysimääräisenä, mikäli se ei ehdi muuttua taas..
        Jos jollakin on muuta tietoa, niin laita linkki.

        Soita työeläkeyhtiöön , mihin tahansa, jos et tiedä omaasi,, sitä kautta haetaan tuo työttömän vanhuuseläke 62-v. Työeläkeyhtiön sivuilta myös löytyy tietoa.


    • Anonyymi

      Kelan peruspäivärahaa "nauttivat" pääsevät nykyään myös lisäpäiville tiettyjen sääntöjen puitteissa.
      Saa nähdä pääsenkö minäkin vai ehtiikö Orpo ja hengenheimolaiset poistaa lisäpäivät ennempää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1372
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    Aihe