Ärsyttävä Stadin "slangi"

Helsinkiläinen

Kolmannen sukupolven paljasjalkaisena helsinkiläisenä en ihmettele yhtään muun Suomen nauravan meille. Ei tarvitse muuta kuin kuunnella nykynuorison puhuvan sitä suoraan nokasta sointuvaa nasaalikieltänsä, jossa joka toinen sana on "vit*u" ja se toinen sana vaihtelee jonkin englannista väännetyn uuden lainasanan mukaan. Joka viidennessä parissa sitten tämän englannista väännetyn lainasanan voi korvata sanalla "niinku" ja sitten ollaan niin helkkarin maailmaneläjää kuin vain voi olla ja tiedetään kaikesta vielä kaikki.

Nyt tämä stadilainen muuttaa maalle, JOSSA NIITÄ OIKEITA SUOMALAISIA VIELÄ ON JA NIIDEN PUHETTAKIN YMMÄRTÄÄ, NIINKU VI*TU!

40

5718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K. Jaanilainen

      jos oot oikeesti helsinkiläinen niin nostasin hattua jos semmosta käyttäsin... näköjään siellä on ihan järkeviäkin ihmisiä... näin kajaanilaisen näkökulmasta voin sanoa, että mikään murre mitä mä oon kuullu ei kuulosta niin typerältä ku helsingin slangi...

      • stadi

        oletko koskaan kuunnellut aitojen stadilaisten
        vanhojen äijien puhetta,se on slangia.Harmi että
        olet joutunut kuuntelemaan nuorison käyttämää
        paskanjauhantaa.


      • Nipsulipas

        Kuunteleppa ny ittees hyvä kajaanilaine;
        "Oletpa fiksu kun et pidä kotiseutusi murteesta."
        Onks toi nyt sun mielest hyvinki fiksuu?

        Ja mitä itse aiheeseen tulee niin sitä samaa vitun hokemista se on kaikkialla. Ja vanhaa slangia ei puhu enää kukaa joten ihan turha höpistä näit bonjaus-juttui. Tietty siit kielest on jääny paljo sanoi käyttöö, mut aika helvetin kaukana ollaa siit Handu Pumpulla-paskast (joka muute o vielä iha väärin puhuttuu)


      • stadi
        Nipsulipas kirjoitti:

        Kuunteleppa ny ittees hyvä kajaanilaine;
        "Oletpa fiksu kun et pidä kotiseutusi murteesta."
        Onks toi nyt sun mielest hyvinki fiksuu?

        Ja mitä itse aiheeseen tulee niin sitä samaa vitun hokemista se on kaikkialla. Ja vanhaa slangia ei puhu enää kukaa joten ihan turha höpistä näit bonjaus-juttui. Tietty siit kielest on jääny paljo sanoi käyttöö, mut aika helvetin kaukana ollaa siit Handu Pumpulla-paskast (joka muute o vielä iha väärin puhuttuu)

        kyllä mun faija ja sen broidi heittää vielä
        näitä bonjaus juttuja.Faija syntynyt v.35 ja sen
        broidi v.37. Pikku kundista lähtien olen saanut
        kuunnella äijien puheita ja on siinä itsellekkin
        jäänyt tätä vanhaa slangia.Toi Handu pumpulla
        vetää överiksi,ainakin se Pirkka-Pekka ei
        onnistu aivan roolissaan,yrittää ehkä liikaa.


    • e.s.p. oolainen.kinko

      kun ne käyttää Hesasta sanaa Hellu, ai nettä kyrsii sekin. Vaikka oonkin ent. maalainen, muualta tullut, silti kunnioitan stadin slangia enkä yritä sitä edes käyttää, mutta ei mitään h##"###n Hellu-a ole olemassakaan kuin kultana kainalossa. Boikotoidaan Hellu-sanaa-kaikki-ei vaan hesalaiset vaan me muutkin, maalaiset ja kaupunkilaiset.

      • pönttis

        joo, vielä ne samat kusipäät oikein helsingin sanomissa kutsuu rovaniemeä rolleksi.
        paikalliset on aina kutsuneet roiksi


      • pk:n asukki

        Helsingillä on muutamia tunnettuja lempinimiä. On Stadi, joka mieltyy 50-luvulle hurribuumiin, on Hesa, joka on yleisesti negatiivissävytteinen "haukkumanimi", ja on myös Hellu, joka on nykyaikainen ja neutraalin hyväksyttävä lyhenne Helsingille.

        Itse käytän puheessani nimeä Helsinki mutta usein kuulee myös käytettävän, hyvin sointuvaa termiä Hellu, joka puolestaan on nuorison käyttämänä varsin miellyttävä ja kaupunkimme rauhallisuutta kuvaavana erittäin positiivissävytteinen ja siten varsin sopiva kutsumanimi.

        Lempinimi Hellu myös osaltaan luo raikkaanpuhtaan tuulahduksen eripuraisuutta tihkuvaan ahtaaseen kaupunkiimme.

        Olkaamme siis tyytyväisiä kun saamme raikkaan nuorennusleikkauksen "halveksitun Hesamme" osaksi.

        "Olen Hellusta. Olen vapaa ja trendikäs."    


      • Liiiisa

        Paitsi et stadilaiset ei käytä sitä hellu nimikettä, se on jonkun landen keksimä, tällä palstalla sitä käytetään provosoimaan stadilaisia, kuten nyt. onnistuit hyvin tehtävässäsi..


      • mezzu
        pk:n asukki kirjoitti:

        Helsingillä on muutamia tunnettuja lempinimiä. On Stadi, joka mieltyy 50-luvulle hurribuumiin, on Hesa, joka on yleisesti negatiivissävytteinen "haukkumanimi", ja on myös Hellu, joka on nykyaikainen ja neutraalin hyväksyttävä lyhenne Helsingille.

        Itse käytän puheessani nimeä Helsinki mutta usein kuulee myös käytettävän, hyvin sointuvaa termiä Hellu, joka puolestaan on nuorison käyttämänä varsin miellyttävä ja kaupunkimme rauhallisuutta kuvaavana erittäin positiivissävytteinen ja siten varsin sopiva kutsumanimi.

        Lempinimi Hellu myös osaltaan luo raikkaanpuhtaan tuulahduksen eripuraisuutta tihkuvaan ahtaaseen kaupunkiimme.

        Olkaamme siis tyytyväisiä kun saamme raikkaan nuorennusleikkauksen "halveksitun Hesamme" osaksi.

        "Olen Hellusta. Olen vapaa ja trendikäs."    

        helluu käyttää melkei vaa kaikki räppärit. esim gootit ei sanoo helsinkii helluks!


      • läheltä...

        mutta kuka idiootti on keksinyt Helsingin tilalle sanan Hellu? mä tiedän, se yks hölmö tyyppi täällä koko ajan sitä kaikille hokee... ei kukaan oikeesti käytä kyseistä termiä? tai ainakaan en ole itse kuullut..

        helsinki on stadi tai hesa. ei mikään muu.


      • 948240
        pk:n asukki kirjoitti:

        Helsingillä on muutamia tunnettuja lempinimiä. On Stadi, joka mieltyy 50-luvulle hurribuumiin, on Hesa, joka on yleisesti negatiivissävytteinen "haukkumanimi", ja on myös Hellu, joka on nykyaikainen ja neutraalin hyväksyttävä lyhenne Helsingille.

        Itse käytän puheessani nimeä Helsinki mutta usein kuulee myös käytettävän, hyvin sointuvaa termiä Hellu, joka puolestaan on nuorison käyttämänä varsin miellyttävä ja kaupunkimme rauhallisuutta kuvaavana erittäin positiivissävytteinen ja siten varsin sopiva kutsumanimi.

        Lempinimi Hellu myös osaltaan luo raikkaanpuhtaan tuulahduksen eripuraisuutta tihkuvaan ahtaaseen kaupunkiimme.

        Olkaamme siis tyytyväisiä kun saamme raikkaan nuorennusleikkauksen "halveksitun Hesamme" osaksi.

        "Olen Hellusta. Olen vapaa ja trendikäs."    

        tarviiks tota sun hellu-paskaa jauhaa joka paikas! keksi jo jotain parempaa!!


      • Mie
        pönttis kirjoitti:

        joo, vielä ne samat kusipäät oikein helsingin sanomissa kutsuu rovaniemeä rolleksi.
        paikalliset on aina kutsuneet roiksi

        Kyllä Rovaniemi on Rollo, mut ei mikään "Rolle"...


      • .....
        Mie kirjoitti:

        Kyllä Rovaniemi on Rollo, mut ei mikään "Rolle"...

        kyllähän Rovaniemi on aina ollut Roi eikä mikään Rollo.
        ...vai onko se Hesa Hellu?


      • Anonyymi
        läheltä... kirjoitti:

        mutta kuka idiootti on keksinyt Helsingin tilalle sanan Hellu? mä tiedän, se yks hölmö tyyppi täällä koko ajan sitä kaikille hokee... ei kukaan oikeesti käytä kyseistä termiä? tai ainakaan en ole itse kuullut..

        helsinki on stadi tai hesa. ei mikään muu.

        Hesa vissiin sulle Tamperelainen


    • juha

      asunnut koko ikäni helsingissä ja ei minusta kunnon vanhassa slangissa ole mitään vikaa niikuin ei ole muissakaan murteissa.On kiva stadilaisena käydä joskus landella ja kuunnella paikallisten murretta:=)
      Et olen sitä mieltä et jokapaikassa on oma murre ja annetaan heidän puhuu niikuin haluuvat;=)Terveiset kohta vanha stadin bisi;=)

      • melkein

        ja musta on kanssa hauskaa kuulla eri murteita. Se lapin murre on kyl yli hilseen, puhukaas joku nyt sitä....,


      • juha
        melkein kirjoitti:

        ja musta on kanssa hauskaa kuulla eri murteita. Se lapin murre on kyl yli hilseen, puhukaas joku nyt sitä....,

        käyn kanssa rovaniemellä usein ja siellä on mukava kuunella paikallisten juttuja.Et kyllä joka paikkaan kuuluu oma murteensa:=)


    • on vai yksi oikea

      luulisi sun kolmannen polven stadilaisena sen tietävän... antaa nuorison puhua ja keksia omia sanojansa, mutta niitä ei tarvii stadin slangiin sekottaa! Kyllä mä ymmärrän jos ihmiset eivät pidä stadin slangista, jos eivät sitä ymmärrä, mutta naurettavaa tuomita meidän kieli!

    • meriblottari

      grämeli luftaa böndelle. Byggaatsä sinne bulin haussin. Älä flöidaa! Böndellä snöfää skeida.
      Meide lähtee nyt dokaa brenaa raflaa.
      Sinustahan tulee olkikuukkeli.

      • .......

        .............


      • meriblottari
        ....... kirjoitti:

        .............

        Camoon skloddi, taidat olla luigi skloddi.
        Blyysaa vähän hämy. Vai bamlaan egu suussa. "Skriinaa". Snygi mesta tää stadi!


    • Tatin kunti

      Kyl mä tikkaan tatin lankii. Sitä on ihan klihva pamlata kuntien kanssa pissellä. Lantet on vaan kateellisia kun eivät osaa pamlata lankii. Kohta taas suulperi riinaa öökaan ja voi mennä rantsuun sittaa ja ottaa renkkuu. Ja kuunnella kun vokelit sunkaa.

      • isäntä

        sie taijat nytte minnuu vejättää.Miul on nuarempi
        serkku asununna etelässä vuuesta 1998.Se asunna
        tiällä siit maetotonkan kuppeest vasempaan, kuusaita näkkyy maetotonkalta ku kahtelee,
        suvena siihen kuusaittaan kallellaan makkoilee polokupyörä.Suvena siinä näkkyy myös koevun rankaa,talavella ei nää sitä rankkaa ku on tuota
        lunta tulluna niin muan helevetisti.Serkun äetee
        oli lonkka huanona ku pankoilta putos,nytte ompi
        lonkka ehta, kolome kerttoo sairaalassa juaksuttivat ku eipä nua tohtorit mittään
        vikkaa löytänneet.Voe helevetti,se serkkuna
        taas tulloo emäntänsä kaa suvena lommailee miun
        tykö.Pittää suvena laettaa ulkohuussin katto ku
        helevetin Erkki mehtäkonneella mehtää kaataessaan
        perkele tempas huussin katon pois.Eipä se serkun
        etelän emäntä huussissa suastu käymään ku ei oo kattoo,tullee elukoita kuulema sissään,eikä meitillä oo mittään lypsävii,ompa vaa nii saatanan
        kylymä istuu paskal ku on pakkasta -32.
        Luulimpa että tua Erkki perkele pittää taukoo
        töestä kauan,oli saatana jäätynynnä kelleistään
        kii sinne huussiin istuimeen.


      • joude
        isäntä kirjoitti:

        sie taijat nytte minnuu vejättää.Miul on nuarempi
        serkku asununna etelässä vuuesta 1998.Se asunna
        tiällä siit maetotonkan kuppeest vasempaan, kuusaita näkkyy maetotonkalta ku kahtelee,
        suvena siihen kuusaittaan kallellaan makkoilee polokupyörä.Suvena siinä näkkyy myös koevun rankaa,talavella ei nää sitä rankkaa ku on tuota
        lunta tulluna niin muan helevetisti.Serkun äetee
        oli lonkka huanona ku pankoilta putos,nytte ompi
        lonkka ehta, kolome kerttoo sairaalassa juaksuttivat ku eipä nua tohtorit mittään
        vikkaa löytänneet.Voe helevetti,se serkkuna
        taas tulloo emäntänsä kaa suvena lommailee miun
        tykö.Pittää suvena laettaa ulkohuussin katto ku
        helevetin Erkki mehtäkonneella mehtää kaataessaan
        perkele tempas huussin katon pois.Eipä se serkun
        etelän emäntä huussissa suastu käymään ku ei oo kattoo,tullee elukoita kuulema sissään,eikä meitillä oo mittään lypsävii,ompa vaa nii saatanan
        kylymä istuu paskal ku on pakkasta -32.
        Luulimpa että tua Erkki perkele pittää taukoo
        töestä kauan,oli saatana jäätynynnä kelleistään
        kii sinne huussiin istuimeen.

        luulets sä et joku jaksaa lukee sun juttus loppuun..luin pari rivii ja kiitos, paskat...


    • ilona

      must ainaki helsingin "puhevika" on iha ihQ ;)

    • niinku..

      Niin, katsos sun on vaan paras tottua niinku tuohon, tai sit niinku muuttaa pois jos tosissaan niin hitosti häiritsee.. Uuden sukupolven puhe kuulostaa niinku aina yhtä naurettavalta! Yhtä naurettavalta se "oikea stadin slangi" on joskus vanhempien korvissa kuulostanut.. NIINKU, vittu..

    • gewhoehgwqpoi

      On aivan samanlaista mitä tulee nuorison kielenkäyttöön. Myös muualla Suomessa on omat murteensa. Murre on osa kulttuuria ja vaikka entinen äidinkielenopettajasi ei ehkä tätä allekirjoitakkaan niin minusta myös Standin slangi niinkun Savon tai Etelä-Pohjanmaan murrekkin ovat hienoja asioita.

      • AISANKAATAJANPOIKA

        tämäkin vuonna 2005 eli yli 5 vuotta sitten viimeksi juteltu aihe. Mun mielest stadin slangi on kaikkein parast mut oulun on kaikkein parasta. ettö fjjfåsdifdöjölkjösdakfjaskjfölksdöfksjödk


    • Slanginäyte

      Tässä Juhani "Jussi" Mäkelän kääntämänä Jouluevankeliumi vanhaksi (ja oikeaksi) Stadin slangiksi:

      1. Se oli just sillon ku toi keisari Augustus anto sellasen orderin, et hela jengin tarttee alkaa bungaa ny veroi.
      2. Tää oli eka verojuitsu ja se sattu ku sellanen karju ku Quirinius oli Syyrias bomtsikana.
      3. Ja joka tyyppi dalsi omaan stadiinsa, et sen nimi voitais skrivaa verobrujuihin.
      4. Siks toi Josis kans läks steppaileen Galileasta Nasaretin stadista tonne Juudeaan, Daavidin stadiin Beetlehemiin. Josis kuulu Daavidin sukulössiin.
      5. Se otti messiin Marian, kenen kans se styylas vakkaristi. Maria oli paksuna.
      6. Just ku ne oli siel, Maria joutu telakalle.
      7. Se busas poitsun. Se oli sen eka skidi. Se duunas sille jotain kapaloi ja pani sen hegojen skruudimestaan, ku ne ei ollu onnannu skaffaan luukkuu hodlasta.
      8. Sit niil hörneil hengas nitskulla skoobareita ulkona yöllä vaklaamas niiden elukoita.
      9. Äkkii niiden edessä staijas yks Herran enklu ja Herran kirkkaus lyysas niiden ympäril. Skoobarit rupes skagaan poskettomasti.
      10. Mut se enklu snaggas niille: "Hei, älkää ny studatko! Mul on teille vänkää askaa, se on ältsin kliffa stoori koko jengille.
      11. Tänään on Daavidin stadis födannu teille Vapahtaja. Se on Kristus, Herra.
      12. Ja täs on teille snadi vinkki: te hittaatte skidin ku on kapaloitu ja goisaa hegojen skruudimestas."
      13. Ja alta aikayksikön sen enklun kimpas oli buli rinki taivaallisii solttui ku ylisti huisisti Jumalaa tällai:
      14. "Pointsit Jumalalle korkeuksis ja lungisti vaan maassa jengin kesken ketä se diggaa".
      15. Sit ku ne enklut oli flygannu takas taivaaseen, skoobarit snaggas toisilleen: "Jebulis, ny luudataan sassiin Beetlehemiin. Siel he hiffataa, mikä tää juttu on ku Herra meille ilmotti."
      16. Ne ryysas tukka putkella sinne ja hittas Marian, Josiksen ja sen skidin ku bunkkas hegojen skruudimestas.
      17. Ku ne tsiigas sitä, ne kaveeras, mitä siit skloddist oli niille bamlattu.
      18. Ja joka tyyppi ku kuuli sen, pällisteli huuli pyöreenä, millasta hetulaa noi skoobarit stikkaa.
      19. Mut Maria jemmas koko jutun sydämeensä ja kelas sitä.
      20. Ja sit ne skoobarit läks nosteleen takas. Ne kiitti ja kehu Herraa siitä, mitä ne oli hokannu. Koko juttu oli futannu just sillai ku niille oli bamlattu.

      • Slanginäyte 2

        Ja tässä Olli Seppälän 90-luvun Helsingin "slangiksi" käännetty samainen teksti:

        Sillon Augustus, joka oli niinku keisarina, anto käskyn, ett jengin koko valtakunnas tarvii pistää sille verot.
        2. Tää oli eka kerta ku se verotti ja sillon tää Kvirinius oli Syyrias dirikana.
        3. Kaikki jengi lähti hoitaan hommat verovirastoon, jokanen omaan stadiinsa.
        4. Niin toi Joosefkin lähti Galileasta, Nasaret-Citystä, ja meni kynittäväks Juudeaan Daavidin stadiin, koska se kuulu Daavidin porukoihin.
        5. Se tsöras sinne yhdessä Marian, sen gimmafrendin kanssa, joka venas beibii.
        6. Ja ku ne oli siellä, se Maria alko synnyttää.
        7. Se oli sen eka, ja se oli kundi, siis se skidi. Maria pisti sille kapalot ja duunas sen seimeen, koska ne ei päässy paikalliseen moteliin ku se oli ihan täys.
        8. No, siellä lähellä oli jotain ihme paimenii yöllä tsiigaa niiden elukoita.
        9. Ja äkkkiä niiden edessä stondas Herran enkeli ja Herran lysis ympäröi ne.
        10. Mutt se enkuli alko heittää läppää: "Ei mitää hämminkii hei. Mä ilmotan teille karseen ilon, ja se koskee koko jengii.
        11. Just tänään teille on Daavidin stadissa syntyny Vapahtaja. Se on Kristus.
        12. Tää on teille niinku merkkinä: se skidi bunkkaa seimessä pamperseissa."
        13. Ja samalla hetkellä enkelin ympärillä oli tosi hevi taivaallinen sotajengi, joka präis tö Loord ja sano:
        14. "Jumalan on kunnia ylhäällä ja rauha täällä alhaalla meikäläisten joukossa, joita se diggaa."
        15. Kun enkelit siit sitt silpas takas taivaaseen, paimenet funtsi: "Lets kou to Piitlehem. Siellä me nähdään, mikä homma tää oikein on, tää mistä Herra meille kerto."
        16. Ne lähti kiitään ja löysi Marian ja Joosefin ja sen skidin, joka bunkkas seimessä.
        17. Kun ne näki tän, ne kerto kaiken mitä ne tiesi skidistä.
        18. Jokanen, joka kuuli paimenten jutut, oli ihan ulalla.
        19. Mutt Maria stikkas kaikki sanat ja happeningit sydämeensä ja funtsi siellä näitä juttuja.
        20. Paimenet lähti takas ja ne kiitti mennessään Jumalaa siitä, minkä ne oli kuullu ja mitä nähny. Kaikki oli just niin siistii ku niille oli sanottu.


        Mielestäni Mäkelän on paljon parempi. Mutta kielet, murteet ja slangit muuttuvat ajan rattaiden kolistessa...


      • vielä-nuori-tsali

        Mäkelän slanginnos on sitä vanhaa ja oikeaa Stadin slangia, hyvin kirjoitettu koska siinä on käytetty melko laajasti ja sekoittaen eri kaupunginosissa puhuttua perussanastoa ja vanhan slangin laajaa synonyymivarantoa.

        Seppälän käyttämä "stadin slangi" puolestaan on todellisuudessa yleissuomea jostakin Keravalta tai Järvenpäästä.


      • sakilaiset

        Ei ole mitään "oikeaa" slangia, tai sitten kaikki slangi on oikeaa;)
        Slangi elää ja muuttuu jatkuvasti. Minä en bonjannu mitä 1900 syntyneet bamlas, eikä nykyinen nuoriso ymmärrä kun minä bamlaan. Enkä minä niitä junnuja:))


      • melkeen-jo-stara
        sakilaiset kirjoitti:

        Ei ole mitään "oikeaa" slangia, tai sitten kaikki slangi on oikeaa;)
        Slangi elää ja muuttuu jatkuvasti. Minä en bonjannu mitä 1900 syntyneet bamlas, eikä nykyinen nuoriso ymmärrä kun minä bamlaan. Enkä minä niitä junnuja:))

        Tavallaan olet oikeassa siinä, että slangi - olkoon mitä slangi tahansa - ei ole koskaan pysyvästi normitettua eikä tyystin muuttumatonta kieltä, sillä ainoastaan kuolleet kielet pysyvät muuttumattomina.

        Tavallaan ei ole olemassa myöskään "oikeaa" tai "väärää" slangia. Esim. vuosina 1895 - 1920 käytetty sakilaisten puheenparsi olisi varmasti minullekin lähes vierasta kieltä, eikä ymmärrettävyysprosentti olisi kovinkaan korkealla.

        Mutta voi kuitenkin miettiä, onko Helsingin "nykynuorison" (vaikkapa 1995-syntyneet ja sitä nuoremmat) puhekielen kohdalla kysymys enää slangista, sillä ainakaan minun (1962 syntyneen, lapsuus- ja nuoruusvuodet Stadissa viettäneen) korviini kuultuna se ei tosiaankaan eroa ollenkaan siitä puhekielestä, mitä käytetään Keravalla, Järvenpäässä ja kaikkialla muuallakin Uudenmaan maakunnassa. Ei ainakaan siltä osin mitä olen nuorten puhetta sattunut kuulemaan.

        Toisin sanoen ihan ymmärrettävää yleissuomea, omanlaisella korostuksella ja "murteella" tottakai. Jokin yksittäinen slangiperäinen sana saattaa siellä täällä kuulua, mutta eiväthän "faija", "fillari", "safka" , "jengi", "messis olemine", "mesta", "frendi" ja tietyt muutkin sanat enää ole yksin Helsingin alueella käytettyjä. Kyllä ne on jo kauan aikaa tunnettu aina Joensuuta kesätoria ja Inarin kirkonkylää myöten, ja ovat ihan yleisessä käytössä noillakin seuduilla (kuten myös täällä Pirkkalassa ja muuallakin Tampereen lähettyvillä, jossa lähivuodet on tullut pyörittyä ja asuttua).

        Varsin koominen tapaus tapahtui pari vuotta sitten kun suuntasin junalla lapsuuden maisemiin. Eräässä juottolassa tuli ulkona tupakoidessa juteltua parin vieraan ja minua huomattavasti nuoremman junnun kanssa, armeijasta kuulemma olivat juuri selviytyneet. Saman kaupungin kasvatteja kuuluivat olevan kuin minäkin. Kesken kaiken alkoi jo tulla nälkäkin ja enempiä ajattelematta totesin että: kyl täs pikkuhiljaa pitäs lähtee skruudaa jotaki.

        Pojat siinä vähän naureskelivat ja toinen sanoi, että kyllä täältä ihan läheltäkin pillua löytää.

        Minä tietysti olin hetken äimän käkenä, mutta sitten tajusin, että nämä kaksi eivät todellakaan tiedä mitä "skruudaaminen" tarkoittaa. Olivat siis oikeasti luulleet, että reilusti keski-ikäinen gubbe tässä vieressä kertoo ääneen miten tekisi mieli päästä nussimaan (naista sentään kuitenkin (?)).

        Voi toki olla, etteivät nuo muuten kyllä hyvästi käyttäytyneet tsalit oikeasti olleet läheltäkään pääkaupunkiseutua. Sillä jos syntyperäinen - vaikka nuoremman polven - stadilainen ei tiedä, mitä "skruudaaminen" tarkoittaa, en voi kuin ihmetellä. Ehkä heidän "slangissaan" vastaavan asian voi ilmaista ainoastaan "pitäs lähtee syömään/ syämään / syämää jotaki", mutta suunnilleen samalla tavalla se ilmaistaa kaikkialla muuallakin Suomessa.

        Ja ei kai sentään kaikkialla Suomen maassa Stadin slangiksi huastella?


    • tatinkunti

      Min oon tatista,muut on lantelta.

      • Tasapuolisuutta

        Me olemme kaikki tatista ja lantiosta.


    • pallojalasta

      "kolmannen sukupolven paljasjalkaisena helsinkiläisenä". Etpä ole. Vedätystä. Taitaa olla spittarit ja sklobot täynnä heiniä. Kieliasusta päätellen et vaikuta pääkaupunkiseutulaiselta pätkääkään. Pääkaupunkiseutu on Suomen ainoa metropoli, jossa budjaa 1.5 mio asukasta ja ihmisiä suvaitaan, vaikka tulisi turkista, pietarista tai ehkä oulusta. Tervetuloa. Myös maahanmuuttajat on tervetulleita jos on perusteita. Skidinä leikittii Länsi-Helsingissä hiekkalaatikolla ja yksi alkoi huomautella ihmisen ihonväristä. Muut vaiensi sen heti.

      Ihmetyttää miksi kaikki tänne 5 kk sitten ängenneet pellon laidalta muuttaneet alkaa narista kun kuulee sporan kolinaa tai näkee stogen ja ihmisillä voi olla verkkarit päällä! Voi kun ahistaa hei.

      • Melkeen-jo-stara

        Hieno kirjoitus. Juuri tätähän se oikea "stadilaisuus" on, toisten ihmisten suvaitsemista ja erilaisuuden kunnioittamista. Tai tätä se ainakin on ollut.

        Oikeastaan koko nykyinen Stadi ja "stadilaisuus" on tältä pohjalta saanut alkunsa. Siellä ovat joskus 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa kaduilla ja pihoilla leikkineet ruotsinkieliset "hurrit" ja suomea jos minkälaisella murteella vääntävät "härmännit", venäjää pomiloivat "slobot" ja jiddishiä huastelevat "jutkut". On ollut" sakemanni" kauppiaiden ja käsityöläisten jälkikasvua, virolaista veljeskansaa, italian kieltäkin on saattanut kuulla jossakin kadunkulmassa kun "lasagnepojat" ovat keskenään ruvenneet jostakin kiistelemään, ja toisinaan on näköpiiriin osunut ihka oikea "nekru". Jo reilut sata vuotta sitten näkyi katukuvassa myös "muhamettilaisia" ihmisiä (tataarit).

        Ja hyvin tulivat ihmiset keskenään toimeen jo tuohon aikaan...


    • alabrassa

      Harmittaa junantuomien puolesta, kun eivät stadissa kuule slangia, vaikka Ulliksen kadut niin snygejä ovatkin, liekö kukaan budjaa siis ''helsinkiläisissä'' mestoissa etelähelsingin sijasta?

    • Anonyymi

      Minnoon aeto statilainen. Ossoon vientöö statin langia tosta vuoan.
      Eläkä eppäile!
      Oun asununna Vuosuuaressa yli kolome kuukaatta ni tiijän kyl mistä kana pissii?

    • Anonyymi

      Nyky nuori ei puhu stadin slangi. Missä korpi kuusen alla asut Pääkaupunki?Kun asiasta et tiedä mitään ja kehuskelet olet jo kolmatta sukupolvea stadilainen? Johan sulle hevosetkin nauraa!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1796
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1564
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1387
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe