Heti Talvisodan alkupäivinä suomalainen JR 40 kärsi Pelkosenniemellä yli sadan miehen tappiot kaatuneina. Verisin päivä oli 18.12.1939 jolloin 84 miestä kaatui.
Suomen sotahistoriassa on käsitelty hyvin vähän näitä, nykyisen Suomen alueella käytyjä ankaria taisteluja.
Talvisodan Pelkosenniemi
14
959
Vastaukset
- huitoivat.ilman.offia
Eikös tämä porukka joutunut yölliseen puukkotappeluun, jossa ystävä erotettiin vihollisesta kokeilemalla, onko reppu selässä? Metsän läpi koukanneilla venäläisillä oli, yllätetyillä suomalaisilla ei ollut. Siinäkö lie tappiot tulleet?
- Eri-tappelu
Tuo puukkotappelu käytiin Mäntyvaaralla erillispataljoonan toimesta.
Taisi jäädä noin 300 ryssänraatoa palstan stallarien säälittäviksi.
- JR40-pysäytti
Pelkosenniemellä ylivoimaisen vihollisen raskaassa taistelussa. Hyökkääjä menetti satoja kaatuneita, ja perääntyi kymmeniä kilometrejä.
Tämä tiedoksi palstan stallareille ennen kuin jatkatte valeitanne.
Taistelu on tarkkaan selvitetty kaikissa Talvisotaa käsittelevissä tutkimuksissa.
Avaaja antaa tarkoituksella vääriä tietoja.- lahtarin.arkea.Suomessa
Nykypäivänä stallarit vaanivat oikeamielisiä suomalaisia kaikkien kulmien takana. Elämä on jatkuvaa kamppailu yhä ja alati uhkaavaa stalinismia vastaan.
Mikä avauksessa oli väärää tietoa? - Esitit-asian-kuin
JR 40 olisi hävinnyt taistelun. Se oli todellisuudessa Lapin taistelujen ratkaiseva käänne.
Lisäksi valehtelit, ettei taistelua olisi sotahistorioissa käsitelty. - lahtarin.arkea.Suomessa
Esitit-asian-kuin kirjoitti:
JR 40 olisi hävinnyt taistelun. Se oli todellisuudessa Lapin taistelujen ratkaiseva käänne.
Lisäksi valehtelit, ettei taistelua olisi sotahistorioissa käsitelty.Miksi valehtelet? Minä en ole kirjoittanut avausta. Eikä avauksessa väitetä JR40:n hävinneen taistelua, todetaan vain sen kärsimät tappiot.
Sinua ehkä ärsyttää tosiasioihin perustuva tieto siitä, että rakastetun pääsihteeri Stalinin johtama Neuvostoliitto ja sen kunniakas Puna-armeija voittivat Summan taistelun helmikuussa 1940? - Summa_Summarum
lahtarin.arkea.Suomessa kirjoitti:
Miksi valehtelet? Minä en ole kirjoittanut avausta. Eikä avauksessa väitetä JR40:n hävinneen taistelua, todetaan vain sen kärsimät tappiot.
Sinua ehkä ärsyttää tosiasioihin perustuva tieto siitä, että rakastetun pääsihteeri Stalinin johtama Neuvostoliitto ja sen kunniakas Puna-armeija voittivat Summan taistelun helmikuussa 1940?Harald Öhquist kirjoittaa mitä suomenruotsalaiset aiheutti!
Aina vaan Suomen ruotsalaisia mollataan Talvisodan Summan murtumisesta. Kaikkihan sen tietää, että olisihan se murtunut ennemmin tai myöhemmin. Mutta kun kerran hurrit oli sillä kertaa murtokohdassa, niin huonopa sitä on kieltääkään. Olihan Oksasen pataljoona sitä ennen ollut yli kuukauden samalla kohdalla ja vitja piti!
Harald Öhquist kirjoittaa mitä suomenruotsalaiset aiheutti: "se kivi, joka pani koko maanvieremän liikkeelle"
Katsoin kerran mitä Summasta kirjoitettiin alan perusteoksessa eli Harald Öhquist:in kirjassa Talvisota minun näkökulmastani! Harald Öhquist, joka Talvisodan puhjetessa komensi II Armeijakuntaa, kirjoittaa kirjassaan Talvisota minun näkökulmastani, (Wsoy 1949, 402 s.) Mannerheim -linjan menetyksen syistä hyvin kuvaavan kommentin.
Valokuvat Summasta on todella hienoja, oikeita laajakuvia kirjan väliin taitettuina. Öhquist kirjoittaa mitä suomenruotsalaisten juoksentelusta seurasi, mutta hän ei mainitse kyseessä olleen juuri suomenruotsalaisen pataljoonan. Itse läpimurrosta kertovassa kohdassa ei mainita sanallakaan ruotsinkielisiä joukkoja. Miksikähän ei? No kirjoittaja itse oli niin hurri kuin vain voi olla ja tuo suomenkielinen teoskin on suomennettu ruotsin kielisestä alkuperäiskäsikirjoituksesta!
Näin siis Harald Öhquist kirjoittaa Mannerheim -linjan menetyksen syistä sivulla 198 Summan murtumisen tapahtumia käsitellessään:
Päivä on 11.2.1940 ja juttu kuuluu näin:
"Niinkuin omista muistiinpanoistani käy selville, en itse saanut päivän mittaan tietää paljonkaan enemmän kuin että Lähteen kaistalla oli etulinja suurimmaksi osaksi menetetty ja sisäänmurto saatu pysäytetyksi vasta tukilinjaan. Kun se, mitä siellä silloin tapahtui, joutui olemaan lähimpänä syynä siihen, että Mannerheimlinjasta luovuttiin koko matkalla merestä Muolaanjärveen -, se kivi, joka pani koko maanvieremän liikkeelle -,
Öhquist Harald Talvisota minun näkökulmastani
WSOY, 1949, 404 15 liitekarttaa 1.p
Alkuperäisteos:
Öhquist Harald: Vinterkriget 1939-1940 ur min synvinkel
Söderströms, 1949, 391 s. 1.p - Tuorein-tutkimus
Summan taistelusta, todistaa ruotsinkielisten syyllistämisen täysin aiheettomaksi.
Jussi Jalonen: "Summan tarina", Helsinki 2017. - w.siege
Summassa vaan tuli ryssiä panssareiden, tykistön ja ilmapommitusten tukemana niin ettei suomalaiset vaan saaneet niitä pysäytettyä. Kokeneet joukot olivat umpiväsyneitä ja pahoja tappioita kärsineitä.
Liika on liikaa - Turhaa_syyttelyä
w.siege kirjoitti:
Summassa vaan tuli ryssiä panssareiden, tykistön ja ilmapommitusten tukemana niin ettei suomalaiset vaan saaneet niitä pysäytettyä. Kokeneet joukot olivat umpiväsyneitä ja pahoja tappioita kärsineitä.
Liika on liikaaTuskinpa siellä olisi yleistilanne muuttunut, vaikka jokin toinen pataljoona olisi vielä yhden päivän pitempään jaksanut pitää asemat. Naapurilla riitti divisioonia loppuun kuluneiden tilalle ja jossain kohdassa oli pakko antaa myöten. Jos ei Lähteen lohkolla, niin ehkäpä Marjapellonmäessä.
- pohjolan.syysjää
Haanpään mukaan siellä meni ihmisiä teuraaksi 'Malli Cajanderin' takia. Haanpää väitti jäätyneiden slaavien 'olleen kuin painajaisunesta'.
- OikeaRes.ltn
lahtarin.arkea.Suomessa kirjoitti:
Nykypäivänä stallarit vaanivat oikeamielisiä suomalaisia kaikkien kulmien takana. Elämä on jatkuvaa kamppailu yhä ja alati uhkaavaa stalinismia vastaan.
Mikä avauksessa oli väärää tietoa?"Mikä avauksessa oli väärää tietoa? "
Ainakin se, että nimimerkki "res.luutn" (todellisuudessa "Tarkkispoika" olisi oikeasti luutnantti reservissä! Kirjoitetaan muutoin res. ltn!
- Tyhmälle-sekoilijalle
"Jos Summan tarina on likikään tuon Polonin elämänkerran tasoa, niin Jalonen saa kertoa ihan mitä lystää hurrien sankariteoista."
En ole lukenut Jukka Jalosen Polonin elämäkertaa, mutta tiedän hänet hyväksi tutkijaksi monien keskustelujemmekin perusteella.
" Summan tarina" on nuoren historiatutkijapolven parhaita töitä. Kyse ei ole mistään "hurrien sankariteoista", vaan erinomaisen syväluotaavasta tutkimuksesta tavallisista ihmisistä suurtaistelussa ihmis- ja materiaaliylivoimaa vastaan.
Summa ei koskaan murtunut, mutta asemat taipuivat ylivoiman alla. - punapako.savukoskelle
Haanpään taistelusta tekemä romaani oli vuoden 1940 myydyimpiä. Tappiot johtuivat suomalaisten huonosta varustuksesta.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315376- 363711
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833273- 112525
- 292112
- 122047
- 1631876
- 1051352
- 141338
- 1371154