Pääsikö Mooses koskaan Luvattuun maahan?

Mitä mieltä olet kun olet Raamattua lukenut❓

303

14040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No, ei päässyt...

      • Minusta pääsi vaikka ei silloin kuin muut isralilaiset.


      • Vinkki: Matteus 17


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minusta pääsi vaikka ei silloin kuin muut isralilaiset.

        Ei päässyt. Kuoli.


      • saviseutulainen

        Mooses ei päässyt koskaan luvattuun maahan. Korkealta vuorelta se hänelle ennen hänen kuolemaansa näytettiin.
        Miksi ei päässyt? Syy löytyy Raamatusta. Ei muuta kuin Sanaa tutkailemaan.
        :)


      • saviseutulainen kirjoitti:

        Mooses ei päässyt koskaan luvattuun maahan. Korkealta vuorelta se hänelle ennen hänen kuolemaansa näytettiin.
        Miksi ei päässyt? Syy löytyy Raamatusta. Ei muuta kuin Sanaa tutkailemaan.
        :)

        Matteus 17 sanoo muuta.


      • todentotta_
        usko.vainen kirjoitti:

        Matteus 17 sanoo muuta.

        Taattua usko.vaisen nokkeluutta.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Matteus 17 sanoo muuta.

        Onko Matteus siis kovempi luu kuin Jahwe, joka sanoi Moosekselle että sinähän et sinne pääse?


      • aivotko.hoi kirjoitti:

        Onko Matteus siis kovempi luu kuin Jahwe, joka sanoi Moosekselle että sinähän et sinne pääse?

        "Herra sanoi Moosekselle: "Tämä on se maa, josta olen puhunut Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille ja jonka olen vannonut antavani heidän jälkeläisilleen. Minä olen antanut sinun nähdä sen, mutta sinä et pääse sinne.""
        Olisiko niin, että alkukielessä tuossa on "sinne et nyt pääse". Tai joku muu juuri siihen aikaan rajaus.

        Mutta kuten luit Mooses ja Elia olivat Taadorilla tai Hermonilla. Vuodestahan ei täyttä varmuutta ole.


      • usko.vainen kirjoitti:

        "Herra sanoi Moosekselle: "Tämä on se maa, josta olen puhunut Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille ja jonka olen vannonut antavani heidän jälkeläisilleen. Minä olen antanut sinun nähdä sen, mutta sinä et pääse sinne.""
        Olisiko niin, että alkukielessä tuossa on "sinne et nyt pääse". Tai joku muu juuri siihen aikaan rajaus.

        Mutta kuten luit Mooses ja Elia olivat Taadorilla tai Hermonilla. Vuodestahan ei täyttä varmuutta ole.

        Mutta kuten luit Mooses ja Elia olivat Taadorilla tai Hermonilla. Vuoresrahan ei täyttä varmuutta o


      • Siioninasukki
        usko.vainen kirjoitti:

        Mutta kuten luit Mooses ja Elia olivat Taadorilla tai Hermonilla. Vuoresrahan ei täyttä varmuutta o

        On sitä tutkittu, se on Siionin vuori, kirkastusvuori.


      • saviseutulainen kirjoitti:

        Mooses ei päässyt koskaan luvattuun maahan. Korkealta vuorelta se hänelle ennen hänen kuolemaansa näytettiin.
        Miksi ei päässyt? Syy löytyy Raamatusta. Ei muuta kuin Sanaa tutkailemaan.
        :)

        1 Mooses nousi Moabin tasangolta Nebonvuorelle, Pisgan huipulle, joka on Jordanin itäpuolella vastapäätä Jerikoa. Herra näytti hänelle koko maan: Gileadin, Danin, 2 Naftalin, Efraimin ja Manassen alueet ja koko Juudan maan läntiseen mereen saakka, 3 Negevin sekä Jordanin alangon, sen syvänteen, joka ulottuu Jerikosta, Palmukaupungista, Soariin asti. 4 Herra sanoi Moosekselle: "Tämä on se maa, josta olen puhunut Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille ja jonka olen vannonut antavani heidän jälkeläisilleen. Minä olen antanut sinun nähdä sen, mutta sinä et pääse sinne."
        5 Mooses, Herran palvelija, kuoli Moabin maassa, kuten Herra oli määrännyt. 6 Herra hautasi hänet laaksoon, joka on Bet-Peorin lähellä Moabissa, mutta kukaan ei tähän päivään mennessä ole saanut tietää hänen hautansa paikkaa. 7 Mooses oli kuollessaan sadankahdenkymmenen vuoden ikäinen, mutta hänen näkönsä ei ollut hämärtynyt ja hän oli vielä täysissä voimissaan. 8 Israelilaiset itkivät Moabin tasangolla Mooseksen kuolemaa, kunnes kolmenkymmenen päivän suruaika kului umpeen. 9 Joosua, Nunin poika, oli täynnä viisauden henkeä, sillä Mooses oli pannut kätensä hänen päälleen ja siunannut hänet. Israelilaiset tottelivat häntä ja tekivät niiden ohjeiden mukaisesti, jotka Herra oli Moosekselle antanut.


      • Siioninasukki kirjoitti:

        On sitä tutkittu, se on Siionin vuori, kirkastusvuori.

        Missä niin sanotaan 😳


      • pertsa2012 kirjoitti:

        1 Mooses nousi Moabin tasangolta Nebonvuorelle, Pisgan huipulle, joka on Jordanin itäpuolella vastapäätä Jerikoa. Herra näytti hänelle koko maan: Gileadin, Danin, 2 Naftalin, Efraimin ja Manassen alueet ja koko Juudan maan läntiseen mereen saakka, 3 Negevin sekä Jordanin alangon, sen syvänteen, joka ulottuu Jerikosta, Palmukaupungista, Soariin asti. 4 Herra sanoi Moosekselle: "Tämä on se maa, josta olen puhunut Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille ja jonka olen vannonut antavani heidän jälkeläisilleen. Minä olen antanut sinun nähdä sen, mutta sinä et pääse sinne."
        5 Mooses, Herran palvelija, kuoli Moabin maassa, kuten Herra oli määrännyt. 6 Herra hautasi hänet laaksoon, joka on Bet-Peorin lähellä Moabissa, mutta kukaan ei tähän päivään mennessä ole saanut tietää hänen hautansa paikkaa. 7 Mooses oli kuollessaan sadankahdenkymmenen vuoden ikäinen, mutta hänen näkönsä ei ollut hämärtynyt ja hän oli vielä täysissä voimissaan. 8 Israelilaiset itkivät Moabin tasangolla Mooseksen kuolemaa, kunnes kolmenkymmenen päivän suruaika kului umpeen. 9 Joosua, Nunin poika, oli täynnä viisauden henkeä, sillä Mooses oli pannut kätensä hänen päälleen ja siunannut hänet. Israelilaiset tottelivat häntä ja tekivät niiden ohjeiden mukaisesti, jotka Herra oli Moosekselle antanut.

        Matteus 17
        1. Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen.
        2. Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo.

        3. Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.

        4. Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle yhden".


      • usko.vainen kirjoitti:

        "Herra sanoi Moosekselle: "Tämä on se maa, josta olen puhunut Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille ja jonka olen vannonut antavani heidän jälkeläisilleen. Minä olen antanut sinun nähdä sen, mutta sinä et pääse sinne.""
        Olisiko niin, että alkukielessä tuossa on "sinne et nyt pääse". Tai joku muu juuri siihen aikaan rajaus.

        Mutta kuten luit Mooses ja Elia olivat Taadorilla tai Hermonilla. Vuodestahan ei täyttä varmuutta ole.

        "Olisiko niin, että alkukielessä tuossa on "sinne et nyt pääse". Tai joku muu juuri siihen aikaan rajaus."

        Eipä taida olla. Tai jos väittät sellaisen olevan, olkoon todistamisen taakka sinulla. Itse en alkukieliä osaa, ja väittäisin että jos tuollainen aikamääre olisi alkukielessä olisi se niin merkityksellinen asia, että se tavalla tai toisella olisi huomioitu käännöksessä.


      • aivotko.hoi kirjoitti:

        "Olisiko niin, että alkukielessä tuossa on "sinne et nyt pääse". Tai joku muu juuri siihen aikaan rajaus."

        Eipä taida olla. Tai jos väittät sellaisen olevan, olkoon todistamisen taakka sinulla. Itse en alkukieliä osaa, ja väittäisin että jos tuollainen aikamääre olisi alkukielessä olisi se niin merkityksellinen asia, että se tavalla tai toisella olisi huomioitu käännöksessä.

        Kyllä siinä joku selitys pitää olla koska Jumalan sanahan ei ole ristiriitainen


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä siinä joku selitys pitää olla koska Jumalan sanahan ei ole ristiriitainen

        Ei ole ristiriitainen. Mooses ei päässyt luvattuun maahan.


      • saviseutulainen
        todentotta_ kirjoitti:

        Taattua usko.vaisen nokkeluutta.

        Niinpä:

        3. Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.
        4. Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle yhden".

        Jumalan Sana ei totisesti ole mikään viisastelun ja nokkeluuden lähde eikä väline.


      • saviseutulainen kirjoitti:

        Niinpä:

        3. Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.
        4. Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle yhden".

        Jumalan Sana ei totisesti ole mikään viisastelun ja nokkeluuden lähde eikä väline.

        Väitätkö sinä, että Mooses ei ollutkaan Kirkastusvuorella 😳❓


      • aivotko.hoi kirjoitti:

        Ei ole ristiriitainen. Mooses ei päässyt luvattuun maahan.

        Kyllä pääsi myöhemmin ja eri olemuksessaan koska oli Kirkastusvuorella.


      • pojot.järjestykseen
        usko.vainen kirjoitti:

        Matteus 17
        1. Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen.
        2. Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo.

        3. Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.

        4. Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle yhden".

        Ota huomioon että tässä on nyt kyseessä vanhurskauttamisoppi. Eli koko Raamatun ja uskon keskus, kaiken pähkinä. Jos Mooses pääsi Luvattuun maahan (ymmärrän kyllä että tarkoitat kuoltuaan) -niin se tarkoittaa että lain tekojen kautta voi tulla vanhurskaaksi.

        Etkö oikein ymmärrä selkeästi tämän asian pojoa että miksikähän se Mooses ei sinne päässyt ja mitä Jumala tahtoo sillä kertoa?


      • pojot.järjestykseen kirjoitti:

        Ota huomioon että tässä on nyt kyseessä vanhurskauttamisoppi. Eli koko Raamatun ja uskon keskus, kaiken pähkinä. Jos Mooses pääsi Luvattuun maahan (ymmärrän kyllä että tarkoitat kuoltuaan) -niin se tarkoittaa että lain tekojen kautta voi tulla vanhurskaaksi.

        Etkö oikein ymmärrä selkeästi tämän asian pojoa että miksikähän se Mooses ei sinne päässyt ja mitä Jumala tahtoo sillä kertoa?

        Et sinäkään tuossa kehossasi taivaaseen mene.


      • saviseutulainen
        pertsa2012 kirjoitti:

        1 Mooses nousi Moabin tasangolta Nebonvuorelle, Pisgan huipulle, joka on Jordanin itäpuolella vastapäätä Jerikoa. Herra näytti hänelle koko maan: Gileadin, Danin, 2 Naftalin, Efraimin ja Manassen alueet ja koko Juudan maan läntiseen mereen saakka, 3 Negevin sekä Jordanin alangon, sen syvänteen, joka ulottuu Jerikosta, Palmukaupungista, Soariin asti. 4 Herra sanoi Moosekselle: "Tämä on se maa, josta olen puhunut Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille ja jonka olen vannonut antavani heidän jälkeläisilleen. Minä olen antanut sinun nähdä sen, mutta sinä et pääse sinne."
        5 Mooses, Herran palvelija, kuoli Moabin maassa, kuten Herra oli määrännyt. 6 Herra hautasi hänet laaksoon, joka on Bet-Peorin lähellä Moabissa, mutta kukaan ei tähän päivään mennessä ole saanut tietää hänen hautansa paikkaa. 7 Mooses oli kuollessaan sadankahdenkymmenen vuoden ikäinen, mutta hänen näkönsä ei ollut hämärtynyt ja hän oli vielä täysissä voimissaan. 8 Israelilaiset itkivät Moabin tasangolla Mooseksen kuolemaa, kunnes kolmenkymmenen päivän suruaika kului umpeen. 9 Joosua, Nunin poika, oli täynnä viisauden henkeä, sillä Mooses oli pannut kätensä hänen päälleen ja siunannut hänet. Israelilaiset tottelivat häntä ja tekivät niiden ohjeiden mukaisesti, jotka Herra oli Moosekselle antanut.

        Kiitos, että toit Raamatun paikan tänne!


      • saviseutulainen kirjoitti:

        Kiitos, että toit Raamatun paikan tänne!

        Matteus 17
        1. Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen.
        2. Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo.

        3. Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.

        4. Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle yhden".


      • ihmetteliä.ansassa
        usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä pääsi myöhemmin ja eri olemuksessaan koska oli Kirkastusvuorella.

        Mitä ihmeen väliä sillä on mielestäsi?


      • ihmetteliä.ansassa kirjoitti:

        Mitä ihmeen väliä sillä on mielestäsi?

        Sitä väliä, että kaikki ei ole miltä näyttää. Etkö sinä kestä Raamatun tutkimista 😳❓


      • lastensanaleikki
        usko.vainen kirjoitti:

        Sitä väliä, että kaikki ei ole miltä näyttää. Etkö sinä kestä Raamatun tutkimista 😳❓

        Tuo ei ole mitään raamatun tutkimista vaan pelkkää lapsellista ja hyödytöntä leikkimistä.


      • lastensanaleikki kirjoitti:

        Tuo ei ole mitään raamatun tutkimista vaan pelkkää lapsellista ja hyödytöntä leikkimistä.

        Mitä nyt kiukuttelet😳❓ Kerro toki oma kantasi Kirkastusvuori tapahtumasta.


      • kelpaakoselitys.sulle
        usko.vainen kirjoitti:

        Mitä nyt kiukuttelet😳❓ Kerro toki oma kantasi Kirkastusvuori tapahtumasta.

        Kerron. Olen jo yrittänyt montakin kertaa mutta kerrotaan nyt taas:


        Mooses ei päässyt luvattuun maahan koska Mooses edusti lakihurskautta virkansa kautta. lakihurskaus ei peri autuutta eli Mooseksen pääsemättömyys sinne oli alunperinkin Jumalan tarkoitus koska Hän halusi sillä osoittaa että lakia noudattamalla ei päästä taivaaseen.

        Mooses kuvaa siis yritystä lain kautta taivaaseen, Luvattu maa kuvaa esikuvallisesti taivasta.

        Nämä ovat ESIKUVIA!


      • eimaallinen.vaan
        kelpaakoselitys.sulle kirjoitti:

        Kerron. Olen jo yrittänyt montakin kertaa mutta kerrotaan nyt taas:


        Mooses ei päässyt luvattuun maahan koska Mooses edusti lakihurskautta virkansa kautta. lakihurskaus ei peri autuutta eli Mooseksen pääsemättömyys sinne oli alunperinkin Jumalan tarkoitus koska Hän halusi sillä osoittaa että lakia noudattamalla ei päästä taivaaseen.

        Mooses kuvaa siis yritystä lain kautta taivaaseen, Luvattu maa kuvaa esikuvallisesti taivasta.

        Nämä ovat ESIKUVIA!

        Mooses peri paljon parempaa: hän päsi TAIVAALLISEEN ISÄNMAAHAN!


      • usko.vainen kirjoitti:

        Väitätkö sinä, että Mooses ei ollutkaan Kirkastusvuorella 😳❓

        Kysymys ei ollut minulle mutta vastaan silti. Ei ollut Mooses kirkastusvuorella. Mooses oli ollut kuolleena jo toistatuhatta vuotta.


      • kelpaakoselitys.sulle kirjoitti:

        Kerron. Olen jo yrittänyt montakin kertaa mutta kerrotaan nyt taas:


        Mooses ei päässyt luvattuun maahan koska Mooses edusti lakihurskautta virkansa kautta. lakihurskaus ei peri autuutta eli Mooseksen pääsemättömyys sinne oli alunperinkin Jumalan tarkoitus koska Hän halusi sillä osoittaa että lakia noudattamalla ei päästä taivaaseen.

        Mooses kuvaa siis yritystä lain kautta taivaaseen, Luvattu maa kuvaa esikuvallisesti taivasta.

        Nämä ovat ESIKUVIA!

        Ei vaan minä kysyin Kiekastusvuoritapahtunasta.


      • aivotko.hoi kirjoitti:

        Kysymys ei ollut minulle mutta vastaan silti. Ei ollut Mooses kirkastusvuorella. Mooses oli ollut kuolleena jo toistatuhatta vuotta.

        Jaa, ettei siellä ollut Elia eikä Mooses ? No, keitäs siellä sitten oli 😳❓


      • saviseutulainen kirjoitti:

        Mooses ei päässyt koskaan luvattuun maahan. Korkealta vuorelta se hänelle ennen hänen kuolemaansa näytettiin.
        Miksi ei päässyt? Syy löytyy Raamatusta. Ei muuta kuin Sanaa tutkailemaan.
        :)

        Mooses kohotti sauvansa jaiski kahdesti kalliota, ja siitä alkoi juosta vettä, piti iskeä vain yhden kerran.


      • tammi23 kirjoitti:

        Mooses kohotti sauvansa jaiski kahdesti kalliota, ja siitä alkoi juosta vettä, piti iskeä vain yhden kerran.

        Niin, tai oikeammin ei pitänyt lyödä ollenkaan kalliota sauvalla vaan käskeä.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jaa, ettei siellä ollut Elia eikä Mooses ? No, keitäs siellä sitten oli 😳❓

        Molemmat olivat olleet kuolleina toistatuhatta vuotta. Kuinka he olisivat olleet kirkastusvuorella? Jumala kielsi Moosesta pääsemästa luvattuun maahan.


      • eikannata.yrittää
        usko.vainen kirjoitti:

        Ei vaan minä kysyin Kiekastusvuoritapahtunasta.

        Taitaa olla toivotonta


      • eikannata.yrittää kirjoitti:

        Taitaa olla toivotonta

        Niinpä 😏


      • aivotko.hoi kirjoitti:

        Molemmat olivat olleet kuolleina toistatuhatta vuotta. Kuinka he olisivat olleet kirkastusvuorella? Jumala kielsi Moosesta pääsemästa luvattuun maahan.

        Ei uskova ihminen kuole vaan jatkaa elämäänsä Jumalan luona.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Niin, tai oikeammin ei pitänyt lyödä ollenkaan kalliota sauvalla vaan käskeä.

        Ota sauva ja kutsu sitten veljesi Aaronin kanssa kaikki israelilaiset koolle. Puhukaa kansan nähden kalliolle ja käskekää sen antaa vettä. Näin saat veden pulppuamaan kalliosta ja juotat sekä ihmiset että karjan.


      • tammi23 kirjoitti:

        Ota sauva ja kutsu sitten veljesi Aaronin kanssa kaikki israelilaiset koolle. Puhukaa kansan nähden kalliolle ja käskekää sen antaa vettä. Näin saat veden pulppuamaan kalliosta ja juotat sekä ihmiset että karjan.

        Juuri noin.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Matteus 17
        1. Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen.
        2. Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo.

        3. Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.

        4. Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle yhden".

        Mooses ei Matteus 17 mukaan ollut päässyt luvattuun maahan. Hän meni Mooseksen kirjan mukaan kuoleman jälkeen "heimonsa tykö".

        Mutta hyvä nähdä kuinka usko.vainen JAKSAA tutkia Raamattua. Tosin näköjään heikolla menestyksellä.


      • torre12 kirjoitti:

        Mooses ei Matteus 17 mukaan ollut päässyt luvattuun maahan. Hän meni Mooseksen kirjan mukaan kuoleman jälkeen "heimonsa tykö".

        Mutta hyvä nähdä kuinka usko.vainen JAKSAA tutkia Raamattua. Tosin näköjään heikolla menestyksellä.

        Kerro toki mitä Kirkastusvuorella sitten tapahtui jos siellä ei olleet Jeesus, Elia ja Mooses 🤓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kerro toki mitä Kirkastusvuorella sitten tapahtui jos siellä ei olleet Jeesus, Elia ja Mooses 🤓

        Evankelistan sepitelmää todennäköisimmin. JOS koko kirkastusvuoriepisodilla on yhtään mitään historiallista pohjaa niin joku hurmostila, näky...mutta pistäisin lanttini likoon evankelistan mielikuvituksen puolesta.


      • aivotko.hoi kirjoitti:

        Evankelistan sepitelmää todennäköisimmin. JOS koko kirkastusvuoriepisodilla on yhtään mitään historiallista pohjaa niin joku hurmostila, näky...mutta pistäisin lanttini likoon evankelistan mielikuvituksen puolesta.

        Se on sinun ymmärryksesi asiasta.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Se on sinun ymmärryksesi asiasta.

        Mikä on sinun ymmärryksesi?


      • pertsa2012 kirjoitti:

        1 Mooses nousi Moabin tasangolta Nebonvuorelle, Pisgan huipulle, joka on Jordanin itäpuolella vastapäätä Jerikoa. Herra näytti hänelle koko maan: Gileadin, Danin, 2 Naftalin, Efraimin ja Manassen alueet ja koko Juudan maan läntiseen mereen saakka, 3 Negevin sekä Jordanin alangon, sen syvänteen, joka ulottuu Jerikosta, Palmukaupungista, Soariin asti. 4 Herra sanoi Moosekselle: "Tämä on se maa, josta olen puhunut Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille ja jonka olen vannonut antavani heidän jälkeläisilleen. Minä olen antanut sinun nähdä sen, mutta sinä et pääse sinne."
        5 Mooses, Herran palvelija, kuoli Moabin maassa, kuten Herra oli määrännyt. 6 Herra hautasi hänet laaksoon, joka on Bet-Peorin lähellä Moabissa, mutta kukaan ei tähän päivään mennessä ole saanut tietää hänen hautansa paikkaa. 7 Mooses oli kuollessaan sadankahdenkymmenen vuoden ikäinen, mutta hänen näkönsä ei ollut hämärtynyt ja hän oli vielä täysissä voimissaan. 8 Israelilaiset itkivät Moabin tasangolla Mooseksen kuolemaa, kunnes kolmenkymmenen päivän suruaika kului umpeen. 9 Joosua, Nunin poika, oli täynnä viisauden henkeä, sillä Mooses oli pannut kätensä hänen päälleen ja siunannut hänet. Israelilaiset tottelivat häntä ja tekivät niiden ohjeiden mukaisesti, jotka Herra oli Moosekselle antanut.

        Herra hautasi hänet laaksoon, joka on Bet-Peorin lähellä Moabissa, mutta kukaan ei tähän päivään mennessä ole saanut tietää hänen hautansa paikka.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Se on sinun ymmärryksesi asiasta.

        Eikös Jeesus noussut kuolleista esikoisena? Kuinkas hän olisi esikoinen jos Mooses ja Elia jotka olivat kuolleet jo kauan aikaa sitten olivat jo ylösnousseet?

        "Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet. Kun kerran kuolema sai alkunsa ihmisestä, samoin kuolleiden ylösnousemus on alkanut ihmisestä. Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi, jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus ja sen jälkeen Kristuksen omat, kun hän tulee." 1. Kor. 15:20-23


      • aivotko.hoi kirjoitti:

        Mikä on sinun ymmärryksesi?

        Sitä olen tässä ketjussa sinulle selvittänyt🤓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sitä olen tässä ketjussa sinulle selvittänyt🤓

        No kerro siis miksi Jeesusta sanotaan Raamatussa esikoisena ylösnousseeksi jos jengiä oli jo ennen häntä noussut taivaaseen?


      • aivotko.hoi kirjoitti:

        Eikös Jeesus noussut kuolleista esikoisena? Kuinkas hän olisi esikoinen jos Mooses ja Elia jotka olivat kuolleet jo kauan aikaa sitten olivat jo ylösnousseet?

        "Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet. Kun kerran kuolema sai alkunsa ihmisestä, samoin kuolleiden ylösnousemus on alkanut ihmisestä. Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi, jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus ja sen jälkeen Kristuksen omat, kun hän tulee." 1. Kor. 15:20-23

        Jeesus oli ensimmäinen. Elian kuolemasta ei Raamattu kerro vaan Elia otettiin taivaaseen tulisilla vaunuilla.
        Mooses ei ole vielä saanut ylösnousemusruumistaan. Kun Jeesus palaa maanpäälle noutamaan omiaan silloin kaikki aikaisemmin kuolleet nousevat uusissa ruumiissaan ylös siellä missä sitten heidän ruumiinsa ovatkin.


      • aivotko.hoi kirjoitti:

        No kerro siis miksi Jeesusta sanotaan Raamatussa esikoisena ylösnousseeksi jos jengiä oli jo ennen häntä noussut taivaaseen?

        Eivät he ole vielä ylösnousseet, eivätkä saaneet uutta ruumista. Vain heidän sielunsa on Jumalan luona.


      • Miten sinä usko.vainen selität tuon kohdan? Jos kuolleet uskovat ovat taivaassa jo nyt, missä ovat muut? Entä se viimeinen tuomio, onko se siis jo ollut tai onko se sitä mukaa kuin ihmiset kuolevat?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Miten sinä usko.vainen selität tuon kohdan? Jos kuolleet uskovat ovat taivaassa jo nyt, missä ovat muut? Entä se viimeinen tuomio, onko se siis jo ollut tai onko se sitä mukaa kuin ihmiset kuolevat?

        Muiden sielut ovat tuonelassa odottamassa vääräin ylösnousemusta viimeiselle tuomiolle.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Muiden sielut ovat tuonelassa odottamassa vääräin ylösnousemusta viimeiselle tuomiolle.

        Eikö siis kaikkia herätetä samalla kertaa ja kirjat avata?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Eivät he ole vielä ylösnousseet, eivätkä saaneet uutta ruumista. Vain heidän sielunsa on Jumalan luona.

        Mutta jos vain heidän sielunsa olivat Jumalan luona ketkä sitten olivat kirkastusvuorella? Evankelista kertoo Mooseksen ja Elian olleen niin konkreettisia että Pietari ehdotti jopa majan rakentamista heidän levätäkseen.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Eikö siis kaikkia herätetä samalla kertaa ja kirjat avata?

        Ei. Kun Jeesus palaa noutamaan omansa silloin herätetään vain Jeesukessa kuolleet jotka Jeesus noutaa täällä olevien kanssa luokseen.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ei. Kun Jeesus palaa noutamaan omansa silloin herätetään vain Jeesukessa kuolleet jotka Jeesus noutaa täällä olevien kanssa luokseen.

        Miten siis käy Mooseksen ja Elian ylösnousemuksen? Jäävätkö he pelkiksi sieluiksi? Hehän eivät kuolleet "Jeesuksessa", kuolivathan he toistatuhatta vuotta ennen Jeesuksen syntymää.


      • aivotko.hoi kirjoitti:

        Mutta jos vain heidän sielunsa olivat Jumalan luona ketkä sitten olivat kirkastusvuorella? Evankelista kertoo Mooseksen ja Elian olleen niin konkreettisia että Pietari ehdotti jopa majan rakentamista heidän levätäkseen.

        Jumala antoi heille muodon jotta opetuslapset näkisivät heidät.
        Mutta kuten muistat eivät he jääneet Pietarin vieraiksi.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kerro toki mitä Kirkastusvuorella sitten tapahtui jos siellä ei olleet Jeesus, Elia ja Mooses 🤓

        Sekoitat luvatun maan, joka oli Israelin heimon maa, siihen että kirkastusvuorella ilmestyi mies, joka ainoana ei päässyt luvattuun maahan.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jumala antoi heille muodon jotta opetuslapset näkisivät heidät.
        Mutta kuten muistat eivät he jääneet Pietarin vieraiksi.

        Etköhän tee omia päätelmiäsi? Missä sanotaa Jumalan antaheen heille muodon opetuslasten nähdä?


      • aivotko.hoi kirjoitti:

        Miten siis käy Mooseksen ja Elian ylösnousemuksen? Jäävätkö he pelkiksi sieluiksi? Hehän eivät kuolleet "Jeesuksessa", kuolivathan he toistatuhatta vuotta ennen Jeesuksen syntymää.

        Myös he saavat uudet ruumiit kuten kaikki muutkin ihmiset Jumalan valtakunnassa.


      • aivotko.hoi kirjoitti:

        Etköhän tee omia päätelmiäsi? Missä sanotaa Jumalan antaheen heille muodon opetuslasten nähdä?

        Jumala pystyy antamaan muodon enkeleillekin.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Myös he saavat uudet ruumiit kuten kaikki muutkin ihmiset Jumalan valtakunnassa.

        Mutta hehän eivät kuolleet "Jeesuksessa"


      • aivotko.hoi kirjoitti:

        Mutta hehän eivät kuolleet "Jeesuksessa"

        He kuolivat Jumalaan luottaen ja Messista odottaen.


      • usko.vainen kirjoitti:

        He kuolivat Jumalaan luottaen ja Messista odottaen.

        Eli ilman Krtistusta Jumalaan luottaen pääsee taivaaseen. Tuskinpa he Jeesusta odottivat. Juutalaisten messiasodotus oli aivan toisen tyyppistä ja jatkuu muuten edelleen.


      • aivotko.hoi kirjoitti:

        Eli ilman Krtistusta Jumalaan luottaen pääsee taivaaseen. Tuskinpa he Jeesusta odottivat. Juutalaisten messiasodotus oli aivan toisen tyyppistä ja jatkuu muuten edelleen.

        Ei, kukaan ei pääse ilman Kristusta taivaaseen. Jos uskoo Jumalaan uskoo myös Hänen lupaukseensa Messiaasta. Tässä uskossa tai ilman sitä kuoltiin ennen Jeesuksen maan päälle tulemista.


      • ruutana_sädekehänä

      • usko.vainen kirjoitti:

        Ei, kukaan ei pääse ilman Kristusta taivaaseen. Jos uskoo Jumalaan uskoo myös Hänen lupaukseensa Messiaasta. Tässä uskossa tai ilman sitä kuoltiin ennen Jeesuksen maan päälle tulemista.

        Ennen Jeesusta ei kukaan uskonut hänen kaltaiseensa Messiaaseen. Juutalaisten messiaaniset odotuksent olivat täysin tämänpuoleisia, täysin maallisen johtajahahmon odotusta, joka siis edelleen juutalaisilla jatkuu.


      • Jeesus-aina-mukana
        aivotko.hoi kirjoitti:

        Ennen Jeesusta ei kukaan uskonut hänen kaltaiseensa Messiaaseen. Juutalaisten messiaaniset odotuksent olivat täysin tämänpuoleisia, täysin maallisen johtajahahmon odotusta, joka siis edelleen juutalaisilla jatkuu.

        Juutalaiset uskoivat Jumalaa ja Jumalan lupaukseen, että Messias tulee. He pelastuivat lain kautta.


      • hyväuskis
        usko.vainen kirjoitti:

        Missä niin sanotaan 😳

        Ei missään. Sinä olet oikeassa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ei uskova ihminen kuole vaan jatkaa elämäänsä Jumalan luona.

        11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
        11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"


      • pertsa2012 kirjoitti:

        11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
        11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

        Onhan tuo hullua.

        Mutta ken siihen uskoo, se onnen saa.


      • pertsa2012 kirjoitti:

        11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
        11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

        Aamen!


      • lhkölhk

        Mitä väliä. Mosse oli muuten täyspaska johtaja ja suunnistaja kun eto reissu kesti niin kauan. Sillä taisi olla huono esimies.


      • lhkölhk
        pertsa2012 kirjoitti:

        11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
        11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

        Ettexte pölijät vielä 2000 vuoden venaamisenkaan jälkeen tajua että "iankaikkinen elämä" jatkuu geeniratana jälkeläisissämme jos on jatkuakseen, ei minään muuna. Sen suurempaa huomionosoitusta ei ole yhdellekään varattu. Ja tästä kuviosta voi skipata sen jumalankin hane.
        Sorit siitä, teitä on huijattu.


      • Lutheran
        usko.vainen kirjoitti:

        Matteus 17
        1. Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen.
        2. Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo.

        3. Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.

        4. Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle yhden".

        Niin pääsi se sinne kuoltuaan, mutta ei elämänsä aikana.


      • KTuomari
        saviseutulainen kirjoitti:

        Niinpä:

        3. Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.
        4. Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle yhden".

        Jumalan Sana ei totisesti ole mikään viisastelun ja nokkeluuden lähde eikä väline.

        Temppeleitä taikka majoja voidaan "nimetä kenelle tahansa".


      • Anonyymi
        aivotko.hoi kirjoitti:

        Ei päässyt. Kuoli.

        Böö!
        Mooses tuli Suomeen hallitsemaan meittii savolaisia ja eulaisia.


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Matteus 17
        1. Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen.
        2. Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo.

        3. Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.

        4. Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle yhden".

        Aamen!


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Vinkki: Matteus 17

        Ok, vinkistä vaarin.


      • Anonyymi
        todentotta_ kirjoitti:

        Taattua usko.vaisen nokkeluutta.

        Se on tämän palstan suola.


      • Anonyymi
        aivotko.hoi kirjoitti:

        Onko Matteus siis kovempi luu kuin Jahwe, joka sanoi Moosekselle että sinähän et sinne pääse?

        Miten niin?


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Vinkki: Matteus 17

        Nyt hoksasin.


      • Anonyymi
        saviseutulainen kirjoitti:

        Mooses ei päässyt koskaan luvattuun maahan. Korkealta vuorelta se hänelle ennen hänen kuolemaansa näytettiin.
        Miksi ei päässyt? Syy löytyy Raamatusta. Ei muuta kuin Sanaa tutkailemaan.
        :)

        Kyllä pääsi.


    • Voihanvitalis

      4Moos.14:35 Ja tämä sanoo, taas muuta.

    • näinsevaanonkuulkaa

      Asiasta ei onneksi tarvitse olla mitään mieltä, riittää kun lukee Raamatusta Jumalan sanan jossa todetaan ettei Mooses päässyt sinne eläessään. Sille oli suuri syyy: nimittäin lain kautta ei päästä luvattuun maahan eli Jumalan autuuteen.

      Se että Mooses oli yhdessä Elian ja Kristuksen kanssa Siionin vuorella, on eri asia eikä tätä pidä sekoittaa siinä tarkoituksessa luvattuun maahan pääsemiseen kuin aloituksessa sekoitetaan.

      Eläessään ja lain edustajana Mooses ei sitä saavuttanut, eli hän ei saavuttanut sitä virkansa puolesta, mutta henkilönä tottakai (!) Mooses tuli iautuaaksi uskonsa kautta ja siten pääsi hengelliseen luvattuun maahan. Aloituksessa oleva ajatusleikki on ihme kikkailua, mitä semmoinen hyödyttää?

      • Ei se ole kikkailua vaan Raamatun tutkimista 🤗


      • Olenrobotti
        usko.vainen kirjoitti:

        Ei se ole kikkailua vaan Raamatun tutkimista 🤗

        Mutta oikea hengellinen ymmärrys on kuitenkin se, että Mooses ei virkansa puolesta päässyt luvattuun maahan koska lain töitä tekemällä sinne ei pääse ja tämän Jumala sääti esikuvaksi ja tärkeäksi opiksi. En ymmärrä mitä tarvetta tai hyötyä tätä selkeää asiaa on sekoittaa?

        Kukaan ei liene epäile etteikö Mooses tullut autuaaksi.

        Se ettei Mooses sinne päässyt, on eräs koko Raamatun tärkeimpiä opinkohtia koko kristillisyyden kannalta. Tätä ei ole syytä leikin tähden sekoittaa tai hämmentää.


      • Olenrobotti kirjoitti:

        Mutta oikea hengellinen ymmärrys on kuitenkin se, että Mooses ei virkansa puolesta päässyt luvattuun maahan koska lain töitä tekemällä sinne ei pääse ja tämän Jumala sääti esikuvaksi ja tärkeäksi opiksi. En ymmärrä mitä tarvetta tai hyötyä tätä selkeää asiaa on sekoittaa?

        Kukaan ei liene epäile etteikö Mooses tullut autuaaksi.

        Se ettei Mooses sinne päässyt, on eräs koko Raamatun tärkeimpiä opinkohtia koko kristillisyyden kannalta. Tätä ei ole syytä leikin tähden sekoittaa tai hämmentää.

        Ei se ole sotkemista vaan asian tutkimista. Ehkä sinä et ole kaikkea ymmärtänyt....


      • herätyskaveri
        usko.vainen kirjoitti:

        Ei se ole sotkemista vaan asian tutkimista. Ehkä sinä et ole kaikkea ymmärtänyt....

        Okei, Mooses siis oli kirkastusvuorella. Mitä arvelet sen merkinneen Moosekselle tuossa tilanteessa että hän oli kuoltuaan Luvatulla maalla?

        Luuletko että se itse MAA on jotain pyhää tai pyhäksi tekevää? Että kun pääsee edes kuoltuaan vaikka yhden kerran sinne seisomaan niiin sitten tulee autuaaksi?

        Ehei rakas ystävä, nyt sinulta on kyllä tähätyspiste mennyt hukkaan kun rupeat leikittelemään tällaisella asialla. Eikö sinulla muka todella ole mitään parempaa tekemistä?


      • herätyskaveri kirjoitti:

        Okei, Mooses siis oli kirkastusvuorella. Mitä arvelet sen merkinneen Moosekselle tuossa tilanteessa että hän oli kuoltuaan Luvatulla maalla?

        Luuletko että se itse MAA on jotain pyhää tai pyhäksi tekevää? Että kun pääsee edes kuoltuaan vaikka yhden kerran sinne seisomaan niiin sitten tulee autuaaksi?

        Ehei rakas ystävä, nyt sinulta on kyllä tähätyspiste mennyt hukkaan kun rupeat leikittelemään tällaisella asialla. Eikö sinulla muka todella ole mitään parempaa tekemistä?

        En minä väittänyt sen merkitsevän sitä tai tätä.
        Mutta tulipa osoitetua, että ei asiat aina ole niinkuin luullaan. Kannattaa lukea Raamatua tarkemmin.


      • keppostelut.pois
        usko.vainen kirjoitti:

        En minä väittänyt sen merkitsevän sitä tai tätä.
        Mutta tulipa osoitetua, että ei asiat aina ole niinkuin luullaan. Kannattaa lukea Raamatua tarkemmin.

        Sinä et nyt näytä tajuavan tätä asiaa mikä merkitys oli sillä ettei Mooses päässyt luvattuun mahan. Vai käsitätkö? Jos käsität niin kerro sillä sen käsittävällä ei enää ole tarvetta mihinkään sanoilla kepposteluihin.


      • keppostelut.pois kirjoitti:

        Sinä et nyt näytä tajuavan tätä asiaa mikä merkitys oli sillä ettei Mooses päässyt luvattuun mahan. Vai käsitätkö? Jos käsität niin kerro sillä sen käsittävällä ei enää ole tarvetta mihinkään sanoilla kepposteluihin.

        Tottakai käsitän. Mooses rikkoi Jumalan käskyn. Kai sinäkin sen tiedät 😳❓


      • Kysynsinulta.nyt
        usko.vainen kirjoitti:

        Tottakai käsitän. Mooses rikkoi Jumalan käskyn. Kai sinäkin sen tiedät 😳❓

        Kyllä, Mooses rikkoi Jumalan käskyn tai oikeastaan kapinoi Jumalaa vastaan Meribassa ja sen tähden sanottiin ettei hän pääse siihen maahan, mutta etkö todella ihan oikeasti ymmärrä isompaa kuvaa miksei Moosesta päästetty luvattuun maahan? Tarkoitan asian varsinaista, hengellistä merkitystä jonka takia tämä kaikki tapahtui?


      • Kysynsinulta.nyt kirjoitti:

        Kyllä, Mooses rikkoi Jumalan käskyn tai oikeastaan kapinoi Jumalaa vastaan Meribassa ja sen tähden sanottiin ettei hän pääse siihen maahan, mutta etkö todella ihan oikeasti ymmärrä isompaa kuvaa miksei Moosesta päästetty luvattuun maahan? Tarkoitan asian varsinaista, hengellistä merkitystä jonka takia tämä kaikki tapahtui?

        Anna sinulle tilaisuusden kertoa sen 😉


      • Lutheran

        Ei kukaan kyllä pelastu eikä ole pelastunut ja tullut autuaaksi omien tekojensa kautta, kyllä se Mooseskin oli syntinen kuten aivan kaikki ihmiset nyt ja aina, kukaan ihminen ei ole ollut synnitön eikä tule ikinä olemaan, se on ihmiselle täysi mahdottomuus, Mooses on pelastunut ja tullut autuaaksi vain ja ainoastaan Jeesuksen sovitustyön kautta ja eiköhän hän uskonut siihen ainakin jossain vaiheessa.


      • Lutheran kirjoitti:

        Ei kukaan kyllä pelastu eikä ole pelastunut ja tullut autuaaksi omien tekojensa kautta, kyllä se Mooseskin oli syntinen kuten aivan kaikki ihmiset nyt ja aina, kukaan ihminen ei ole ollut synnitön eikä tule ikinä olemaan, se on ihmiselle täysi mahdottomuus, Mooses on pelastunut ja tullut autuaaksi vain ja ainoastaan Jeesuksen sovitustyön kautta ja eiköhän hän uskonut siihen ainakin jossain vaiheessa.

        Kaikkihan tuohon aikaan hepr. raamatun mukaan päätyivät sheoliin joka oli kuolleiden loppusijoituspaikka ei paha eikä hyvä. Ei ollut mitään ajatusta että pitäisi pelastua joltain mikä odottaa kuoleman jälkeen .Laki oli ja on elämää varten.


    • Vähän.tietoa

      Mooses on kuitenkin Taivaassa. Juudan kirjeessä on lainattu apokryfisesta kirjasta "Mooseksen taivaaseenastuminen" erästä kohtaa. Kun ylienkeli Miikael riiteli saatanan kanssa Mooseksen ruumista, niin Miikael sanoi saatanalle, että rangaiskoon sinua Herra.

      Vanhassa testamentissa kerrotaan Herran itsensä haudanneen Mooseksen, ja hautapaikkaa ei tiedetä.

      • Haudattiinhan Jeesuskin.


      • haudattiinhaudattiin
        usko.vainen kirjoitti:

        Haudattiinhan Jeesuskin.

        Niin...?


      • haudattiinhaudattiin kirjoitti:

        Niin...?

        Niin, ei se tarkoita, että ihminen katoaisi vaikka hänet haudataan 😉


      • ei.taidatullaselvää
        usko.vainen kirjoitti:

        Niin, ei se tarkoita, että ihminen katoaisi vaikka hänet haudataan 😉

        Niin...? ja se liittyy mihin?


      • ei.taidatullaselvää kirjoitti:

        Niin...? ja se liittyy mihin?

        Siihen mihin edellä vastasin 🤗


      • Lutheran

        Siis meinaatko että Isä hautasi Mooseksen vai Isä, Poika ja Pyhä Henki yhdessä. Jumalahan on kolmiyhteinen, Jumalalla on kolme eri persoonaa, Isä, Poika ja Pyhä Henki


      • KTuomari

        Minäpäs lykkään muutamia keppejä teidän "asiantuntijoiden rattaisiin kysymällä", otaksutteko te jokaisen Apostolin lentäneen jo taivaalliseen hallitukseen, sen ylimmän hallituksen jäseniksi ? Kyllä, tai EI, riittää ??? Ei turhia sepustuksia tarvita. Raamattu-perusteiset syyt riittävät.


    • tööttt

      Mooses ei enää kuulunut siihen joukkoon joka Punaisen meren ylitti erämaavaelluksen aikaan - oliko Mamren tammikko hänen hautapaikkansa?
      - raamatun tekstit silti jääneet nykyajan ihmisillekin kerrottavksi.

    • tietoa.hänestä

      Ketju on taas fantastinen esimerkki usko.vaisen ylivoimasta keskustelijana. Hän pesee rautaisella asiantuntemuksellaan ja teräksisellä argumentoinnillaan kaikki muut 36-0!!!

      • uskisfani

        Muut jankuttavat, eivätkä usko tosiasioita. Jopa yrittävät taas käydä henkilöön kun eivät muuta voi.....


      • aaltoja.nyt

        Huomataanpas myös usko.vaisen kristallinkirkkaina soljuvat lauseet ja virheetön oikeinkirjoitus!


      • aaltoja.nyt kirjoitti:

        Huomataanpas myös usko.vaisen kristallinkirkkaina soljuvat lauseet ja virheetön oikeinkirjoitus!

        Älkäähän nyt 😊


      • tuntematon_ihailia
        uskisfani kirjoitti:

        Muut jankuttavat, eivätkä usko tosiasioita. Jopa yrittävät taas käydä henkilöön kun eivät muuta voi.....

        Atteja ja lipilaareja raivostuttaa usko.vaisen perusteellisuus. Hän ei säästä vaivojansa, vaan selittää asiat vastaansanomattomasti perin pohjin niin että tyhmempikin ymmärtää. Ja tyhmempiähän kaikki muut ovatkin!


      • tasa-arvonäkökulma
        tuntematon_ihailia kirjoitti:

        Atteja ja lipilaareja raivostuttaa usko.vaisen perusteellisuus. Hän ei säästä vaivojansa, vaan selittää asiat vastaansanomattomasti perin pohjin niin että tyhmempikin ymmärtää. Ja tyhmempiähän kaikki muut ovatkin!

        Ystävällisyys kaikissa tilanteissa on minun mielestäni usko.vaisen paras tuntomerkki, ja provosoitumattomuus. Sekä kärsivällisyys.


      • ihailtavaa
        tasa-arvonäkökulma kirjoitti:

        Ystävällisyys kaikissa tilanteissa on minun mielestäni usko.vaisen paras tuntomerkki, ja provosoitumattomuus. Sekä kärsivällisyys.

        Kyllä, en ole koskaan lukenut, että hän olisi hermostunut, vaikka kuinka räyhikset yrittävät.


      • sanan.kuulia
        tasa-arvonäkökulma kirjoitti:

        Ystävällisyys kaikissa tilanteissa on minun mielestäni usko.vaisen paras tuntomerkki, ja provosoitumattomuus. Sekä kärsivällisyys.

        Minä arvostan sitä että uskovainen kirjoittaa aina samalla nimimerkillä. Ne jotka väittävät että uskiksella olisi 10 000 muuta nimimerkkiä ovat naurettavia pellejä isänsä saatanan asialla. He yrittävät vaan siirtää huomion pois hänen ylivoimaisesta sanankäytöstään!


      • niisk_
        ihailtavaa kirjoitti:

        Kyllä, en ole koskaan lukenut, että hän olisi hermostunut, vaikka kuinka räyhikset yrittävät.

        Hänellä on yksinkertaisesti kultainen sydän


      • Lauri_Love
        niisk_ kirjoitti:

        Hänellä on yksinkertaisesti kultainen sydän

        Jokainen toivoisi, että hänellä olisi usko.vaisen kaltainen ystävä. Harvalla on. 😢😢😢


      • murskaava.ylivoima
        uskisfani kirjoitti:

        Muut jankuttavat, eivätkä usko tosiasioita. Jopa yrittävät taas käydä henkilöön kun eivät muuta voi.....

        Kun hän tässä ketjussa sanoi Kysynsinulta.nyt:lle "Anna sinulle tilaisuusden kertoa sen 😉" niin Kysynsinulta.nyt meni sanattomaksi! :D


      • jännääää-
        murskaava.ylivoima kirjoitti:

        Kun hän tässä ketjussa sanoi Kysynsinulta.nyt:lle "Anna sinulle tilaisuusden kertoa sen 😉" niin Kysynsinulta.nyt meni sanattomaksi! :D

        Henkilöön käyminen jatkuu muilla nikeillä.....


      • Heh. Usko.vainen on ainoa, joka on aivan pihalla siitä mitä Mooseksen elämässä ja kuolemassa on tapahtunut.


      • jännääää- kirjoitti:

        Henkilöön käyminen jatkuu muilla nikeillä.....

        Kiitos kaikille kaunista sanoista. Tämä oli nyt varmaan tässä. Hyvin pysyttiin asiassa vaikka pari räyhääjä yrittikin tapansa mukaan sotkea


    • hellarien.haarakonttori

      Tässä ketjussa todella näkee miten pihalla viidesläisyydessä ollaan raamatun ymmärtämisasioissa. Muka Mooses pääsi luvattuun maahan koska oli kirkastusvuorella kuolemansa jälkeen, muka Mooses ei päässyt luvattuun maahan koska isko kaksi kertaa kallioon eikä vain yhtä...

      Alan olla entistä vakuuttuneempi ettei viidesläisyys ole muuta kuin helluntailaisuuden nimikirkollinen versio, lahkolaisuuden harhaopin jatke. Parempi karttaa koko liikettä kun siellä olevien käsitys ei edes kaikkein yksinkertaisimmista Raamatun perusasioistakaan ole edes pyhäkoululaisen ekaluokan tasoa. Kyllä se jotain kertoo liikkeen hengellisestä katsannosta.

      • Unohdit ihan kertoa mitä siellä Kirkastusvuorella sitten tapahtui 🤓


      • KTuomari

        Eiväthän "telttalaiset"muuta tarvitse kuin pelkästään hallelujan jankuttamista
        sekoittuneena "hurmahenkisyyteen", jolla ei ole rajoja, suut vaahdossa.


    • AsiatAsiana

      Merkityksetöntä spekulaatiota liittyen taruun, jossa luultavasti ei paljoa totta ole.

      • Sinun on varman ihan turha sitten osallistua🤗


      • AsiatAsiana
        usko.vainen kirjoitti:

        Sinun on varman ihan turha sitten osallistua🤗

        Älä sure, en aiokaan. Jos minun on valittava sinun juttujesi ja hyvän kirjan välillä, peli on selvä. Eiköhän tämänkin ketjun pyörittely käytännössä ole lähinnä sinun omin voiminesi tapahtunutta.

        Oikein kivaa loppuiltaa kuitenkin silti sinulle ja koeta nyt välillä sanoa edes vaikka jotakin sille mielikuvitusvaimollesi. 😘😘😘


      • AsiatAsiana kirjoitti:

        Älä sure, en aiokaan. Jos minun on valittava sinun juttujesi ja hyvän kirjan välillä, peli on selvä. Eiköhän tämänkin ketjun pyörittely käytännössä ole lähinnä sinun omin voiminesi tapahtunutta.

        Oikein kivaa loppuiltaa kuitenkin silti sinulle ja koeta nyt välillä sanoa edes vaikka jotakin sille mielikuvitusvaimollesi. 😘😘😘

        Sinä taidat tuntea itsesi aika mitättömäksi 😏


      • hänonmyösromantikko
        AsiatAsiana kirjoitti:

        Älä sure, en aiokaan. Jos minun on valittava sinun juttujesi ja hyvän kirjan välillä, peli on selvä. Eiköhän tämänkin ketjun pyörittely käytännössä ole lähinnä sinun omin voiminesi tapahtunutta.

        Oikein kivaa loppuiltaa kuitenkin silti sinulle ja koeta nyt välillä sanoa edes vaikka jotakin sille mielikuvitusvaimollesi. 😘😘😘

        "Oikein kivaa loppuiltaa kuitenkin silti sinulle ja koeta nyt välillä sanoa edes vaikka jotakin sille mielikuvitusvaimollesi. 😘😘😘"

        Esim. "haluan elää kanssasi loppuelämäni rakas"


      • sitäonliikkeellä
        usko.vainen kirjoitti:

        Sinä taidat tuntea itsesi aika mitättömäksi 😏

        Se on yleinen tunne räyhiksillä.


      • perussuolainen
        usko.vainen kirjoitti:

        Sinä taidat tuntea itsesi aika mitättömäksi 😏

        Taas lopuksi näytit atelle kaapin paikan! 🗄 HYVÄ!!!


      • AsiatAsiana
        usko.vainen kirjoitti:

        Sinä taidat tuntea itsesi aika mitättömäksi 😏

        En tunne. Tunnen monenlaisia tunteita sinua kohtaan ja päällimmäinen niistä on sääli. Heti toisena nousee esiin hämmästys. Kaltaisesi kirjoittajan olemassaolo on monille ja myös minulle mysteeri. Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä kokemukset ovat sinustakin tehneet sen mikä olet.

        Komas tunne on jonkinlainen suuttumus, mutta se ei kohdstu sinuun vaan tämän palstan ylläpitäjiin. He mahdollistavat sen, että sinun kaltaisesi ihmiset pääsevät ääneen ja pystyvät jopa jossakin määrin sotkemaan tätä palstaa. Muutosta kuitenkaan ei ole näköpiirissä.

        Se, kun itseäsi kiittelet ei ole enää edes kornia. Et myöskään taida enää erottaa, milloin sinua ehkä oikeasti joku kiittää ja milloin sinulle kettuillaan? Oikeammin kyse lienee siitä, löytyykö täältä niin sekaisin olevaa ihmistä, että hän sinua jotenkin hyvänä kirjoittajana pitäisi.

        Koetas nyt kuitenkin kiitellä kovasti itseäsi. Minä lähden tästä töihin.


      • AsiatAsiana kirjoitti:

        En tunne. Tunnen monenlaisia tunteita sinua kohtaan ja päällimmäinen niistä on sääli. Heti toisena nousee esiin hämmästys. Kaltaisesi kirjoittajan olemassaolo on monille ja myös minulle mysteeri. Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä kokemukset ovat sinustakin tehneet sen mikä olet.

        Komas tunne on jonkinlainen suuttumus, mutta se ei kohdstu sinuun vaan tämän palstan ylläpitäjiin. He mahdollistavat sen, että sinun kaltaisesi ihmiset pääsevät ääneen ja pystyvät jopa jossakin määrin sotkemaan tätä palstaa. Muutosta kuitenkaan ei ole näköpiirissä.

        Se, kun itseäsi kiittelet ei ole enää edes kornia. Et myöskään taida enää erottaa, milloin sinua ehkä oikeasti joku kiittää ja milloin sinulle kettuillaan? Oikeammin kyse lienee siitä, löytyykö täältä niin sekaisin olevaa ihmistä, että hän sinua jotenkin hyvänä kirjoittajana pitäisi.

        Koetas nyt kuitenkin kiitellä kovasti itseäsi. Minä lähden tästä töihin.

        On luultavasti niin, että usko.vaisen tarina on pitkä. Eli alkaa jo lapsuudesta. Hänen kuva itsestään on vääristynyt jo kauan sitten.

        Tässä tuli esille se, että hän ei ymmärrä asioita. Hän "tutki" Raamattua saaden tulokseksi sen, että Mooses pääsi luvattuun maahan. Sellaista ei löytynyt hänen esittämästä Matteus 17 luvusta.

        Luvattu maa oli se mihin israelilaiset menivät asumaan. Kirkastusvuorella ilmestyi mies, joka ei koskaan päässyt luvattuun maahan.

        On ihme kuinka usko.vainen on näin sekaisin. Vielä suurempi mysteeri on kuinka hän luulee olevansa fiksu ja muita viisaampi.


      • AsiatAsiana
        torre12 kirjoitti:

        On luultavasti niin, että usko.vaisen tarina on pitkä. Eli alkaa jo lapsuudesta. Hänen kuva itsestään on vääristynyt jo kauan sitten.

        Tässä tuli esille se, että hän ei ymmärrä asioita. Hän "tutki" Raamattua saaden tulokseksi sen, että Mooses pääsi luvattuun maahan. Sellaista ei löytynyt hänen esittämästä Matteus 17 luvusta.

        Luvattu maa oli se mihin israelilaiset menivät asumaan. Kirkastusvuorella ilmestyi mies, joka ei koskaan päässyt luvattuun maahan.

        On ihme kuinka usko.vainen on näin sekaisin. Vielä suurempi mysteeri on kuinka hän luulee olevansa fiksu ja muita viisaampi.

        Hyvin mielenkiintoista olisi nähdä usko.vainen reaalimaailmassa. Se voisi selittää monia asioita.


    • ämmäinepäpyhät.tarut

      Paavali antaa hyvän ohjeen tämän ketjun suhteen:

      "Mutta epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen." (1.Tim. 4:7)

    • Kuolikohan Obi-Wan Kenobi oikeasti Darth Vaderin valomiekkaan vai veikö Voima hänet juuri ennen osumaa?

      Tällaista pohdiskelen...

      • sesinä.olet

        Typerä jumalaton pilkkaaja!


      • sesinä.olet kirjoitti:

        Typerä jumalaton pilkkaaja!

        En ole! Han Solo ampui ensin!

        Kaikki muu on härskiä sievistelyä ja mielen haureutta. Voima ei ikinä anna sitä anteeksi.


      • ruutana_sädekehänä
        Kollimaattori kirjoitti:

        En ole! Han Solo ampui ensin!

        Kaikki muu on härskiä sievistelyä ja mielen haureutta. Voima ei ikinä anna sitä anteeksi.

        Juuri noin. Nyt puhuit vakavia sanoja veli.


    • hyvä.usko.vainen

      Huikea usko.vaisen tahti kun vastasi ristikuulusteluun. Keskustelu jäi vähemmälle kun tykitys alkoi. Hienoa, tätä lisää!

      • uskovainen.kans

        Nettiapologiaa parhaimmillaan.


      • todellakin_
        uskovainen.kans kirjoitti:

        Nettiapologiaa parhaimmillaan.

        Aamen!


      • Aamenta
        uskovainen.kans kirjoitti:

        Nettiapologiaa parhaimmillaan.

        Aamenta myös!


    • äitykkä

      Ei päässyt.Eikös Raamatun sana näin kerro.

      • lue.ketju

        Lue ketju.


      • lue.Raamattua
        lue.ketju kirjoitti:

        Lue ketju.

        Ei tätä ketjua kannata lukea vaan Raamattua. Suosittelen.


      • ÄläKiukuttele
        lue.Raamattua kirjoitti:

        Ei tätä ketjua kannata lukea vaan Raamattua. Suosittelen.

        Tässä ketjussa uskis tuo Raamatun kohdan joka vastaa asiaan.


      • ketjun.läpikammennut
        ÄläKiukuttele kirjoitti:

        Tässä ketjussa uskis tuo Raamatun kohdan joka vastaa asiaan.

        Ei se uskiksen tuoma kohta vastaa asiaan.


      • ÄläKiukuttele kirjoitti:

        Tässä ketjussa uskis tuo Raamatun kohdan joka vastaa asiaan.

        Heh. "Uskis" antoi väärän kohdan. Siinä ei Mooses mennyt luvattuun maahan. Usko.vainen valehteli.


      • matteus17
        ÄläKiukuttele kirjoitti:

        Tässä ketjussa uskis tuo Raamatun kohdan joka vastaa asiaan.

        Kyllä, Matteuksen 17 alussa Mooses on kirjastusvuorella Luvatussa maassa.


      • matteus17 kirjoitti:

        Kyllä, Matteuksen 17 alussa Mooses on kirjastusvuorella Luvatussa maassa.

        Mooseksen kirjassa Mooses ei päässyt luvattuun maahan, israelilaiset saivat maan asuttavaksi.

        Matteus sanoo Mooseksen ilmestyneen juuri siinä luvatussa maassa. Onko tämä taas eräs Raamatun ristiriita, jonka usko.vainen toi esille?

        Vai todetaanko että kuoleman jälkeen kaikki muuttuu toiseksi?


      • matteus17
        torre12 kirjoitti:

        Mooseksen kirjassa Mooses ei päässyt luvattuun maahan, israelilaiset saivat maan asuttavaksi.

        Matteus sanoo Mooseksen ilmestyneen juuri siinä luvatussa maassa. Onko tämä taas eräs Raamatun ristiriita, jonka usko.vainen toi esille?

        Vai todetaanko että kuoleman jälkeen kaikki muuttuu toiseksi?

        Ei siinä mitään ristiriitaa ole, kuten usko.vainen toi esille.
        Mooses ei päässyt Luvattuun maahan silloin kun muut isralilaiste pääsivät, vaan myöhemmin.


      • matteus17 kirjoitti:

        Ei siinä mitään ristiriitaa ole, kuten usko.vainen toi esille.
        Mooses ei päässyt Luvattuun maahan silloin kun muut isralilaiste pääsivät, vaan myöhemmin.

        Heh.

        Kuoleman jälkeen käy niin, että lause "et pääse luvattuun maahan", romuttuu ja Jumalan sana ei toteudu.

        On sinulla selitykset!


      • matteus17
        torre12 kirjoitti:

        Heh.

        Kuoleman jälkeen käy niin, että lause "et pääse luvattuun maahan", romuttuu ja Jumalan sana ei toteudu.

        On sinulla selitykset!

        Tuokin väitteesi on kumottu jo aiemmin ketjussa.


      • matteus17 kirjoitti:

        Tuokin väitteesi on kumottu jo aiemmin ketjussa.

        Heh.

        Mutta ei Raamatun sanaa ja Jumalan määräystä voi kumota. Ilmestyminen ei varmaan ole sitä mitä tarkoitetaan luvattuun maahan pääsemisellä.

        Toisaalta olemme varmoja siitä, että Jumalan tahto toteutui: Mooses kuoli ennen kuin muu kansa meni luvattuun maahan.


      • palleilla.kaljuun
        torre12 kirjoitti:

        Heh.

        Mutta ei Raamatun sanaa ja Jumalan määräystä voi kumota. Ilmestyminen ei varmaan ole sitä mitä tarkoitetaan luvattuun maahan pääsemisellä.

        Toisaalta olemme varmoja siitä, että Jumalan tahto toteutui: Mooses kuoli ennen kuin muu kansa meni luvattuun maahan.

        Vain Mooseksen maallinen ruumis kuoli.


      • palleilla.kaljuun kirjoitti:

        Vain Mooseksen maallinen ruumis kuoli.

        Ja se sitten ratkaisi sen, ettei Mooses päässyt Jumalan kansalle lupaamaan asuinpaikkaan

        Tämä on jo selvä.


      • palleillakaljuun
        torre12 kirjoitti:

        Ja se sitten ratkaisi sen, ettei Mooses päässyt Jumalan kansalle lupaamaan asuinpaikkaan

        Tämä on jo selvä.

        Se lykkäsi Mooseksen pääsyä Luvattuun maahan. Pääsi sinne Mooseksen ja Elian kanssa kuten Matteus 17 kertoo.


      • palleillakaljuun kirjoitti:

        Se lykkäsi Mooseksen pääsyä Luvattuun maahan. Pääsi sinne Mooseksen ja Elian kanssa kuten Matteus 17 kertoo.

        Aha. Sait kuin saitkin Jumalan valehtelijaksi.


      • palleillakaljuun
        torre12 kirjoitti:

        Aha. Sait kuin saitkin Jumalan valehtelijaksi.

        En suinkaan. Jumala ei sanonut, että Mooses ei pääsisi KOSKAAN Luvattuun maahan.


      • palleillakaljuun kirjoitti:

        En suinkaan. Jumala ei sanonut, että Mooses ei pääsisi KOSKAAN Luvattuun maahan.

        Aha. "Sinä et pääse luvattuun maahan".

        Mielestäsi se jätti mahdollisuuden joskus päästä. Olet kyllä omituinen.


      • palleillakaljuun
        torre12 kirjoitti:

        Aha. "Sinä et pääse luvattuun maahan".

        Mielestäsi se jätti mahdollisuuden joskus päästä. Olet kyllä omituinen.

        Niin se vaan on.


      • palleillakaljuun kirjoitti:

        Niin se vaan on.

        Jumala siis jätti mahdollisuuden päästä luvattuun maahan, vaikka esti sen.

        Kyllä Jumala on sekava. Minäkin varmaan saan tehdä mitä lystään.


      • palleillakaljuun
        torre12 kirjoitti:

        Jumala siis jätti mahdollisuuden päästä luvattuun maahan, vaikka esti sen.

        Kyllä Jumala on sekava. Minäkin varmaan saan tehdä mitä lystään.

        Ei Junala ole sakava vaan sinä. Jumalalla on kaikelle oma aikansa.


      • palleillakaljuun kirjoitti:

        Ei Junala ole sakava vaan sinä. Jumalalla on kaikelle oma aikansa.

        Puuttuu vielä se, että Jumala olisi sanonut Moosekselle, että kyllä hän aikanaan perille pääsee.

        Tosin aika vaikeaa, sillä Mooses kuoli ja "meni heimonsa tykö".


      • palleillakaljuun
        torre12 kirjoitti:

        Puuttuu vielä se, että Jumala olisi sanonut Moosekselle, että kyllä hän aikanaan perille pääsee.

        Tosin aika vaikeaa, sillä Mooses kuoli ja "meni heimonsa tykö".

        Raamattu ei kerro kaikkea mitä Jumala ja Mooses ovat keskustelleet.


      • palleillakaljuun kirjoitti:

        Raamattu ei kerro kaikkea mitä Jumala ja Mooses ovat keskustelleet.

        Ja sinä keksit puuttuvat sanat ja tarinan?

        Minulle riittää se, että Jumala sanoi Moosekselle, ettei hän pääse luvattuun maahan, ja sitten Mooses kuoli ja meni heimonsa tykö.

        Siinä on riittävästi tarinaa raamatullisesti.

        Katsotko Mooseksen nousseen kuolleista ja ilmestyneen samassa ruumiin hahmossa? Mistä opetuslapset tunsivat hänet Moosekseksi? Kuulostaa keksityltä tarinalta.


    • Obadja151cm

      Mooses pääsi Luvattuun maahan. Ihan kuten kaikki Kristuksessa kuolleet herätetään esikuvana ylösnousemuksesta Jumala herätteli Mooseksenkin syvästä uneesta. Ihmisille haudattu ihminen on kuollut mutta on olennaisesti elävä, Jumala tämän tajuaa. Elävyys ei katoa sielusta ja hengestä, savi on tarkoitettua lyhyeen käyttöön . Mooses oli ylösnousemusruumiissa Luvatussa maassa n.30 jKr

      • oikein_

        Kyllä.


    • Kirjakääröt

      Heb.3:17 Biblia (1776). Mutta kenelle hän neljäkymmentä ajastaikaa vihainen oli? eikö niille, jotka syntiä tekivät, joiden ruumiit korvessa hukkuivat?

    • Siinain.erämaa

      Kuinka on pyöriä 40 v niin pienellä alueella eksyksissä.

      • näin_vaan_on

        Myyttiä koko juttu. Ei mahdollista todellisuudessa.


      • Jengin gps ei löytänyt signaalia.


      • aivotko.hoi kirjoitti:

        Jengin gps ei löytänyt signaalia.

        Jengin GPS-laite oli liitonarkki ja signaalina oli Jahve ja yhteysongelmat todellakin haastavia kuten tarina kertoo.


    • luvattumaa

      Miksi te kirjoitatte aivan kuin Israelin maa oli se luvattu maa?

      Heb,11:13." Uskossa nämä kaikki kuolivat eivätkä luvattua saavuttaneet, vaan kaukaa he olivat sen nähneet ja sitä tervehtineet ja tunnustaneet olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä.
      14. Sillä jotka näin puhuvat, ilmaisevat etsivänsä isänmaata.
      15. Ja jos he olisivat tarkoittaneet sitä maata, josta olivat lähteneet, niin olisihan heillä ollut tilaisuus palata takaisin;
      16. mutta nyt he pyrkivät parempaan, se on taivaalliseen. Sentähden Jumala ei heitä häpeä, vaan sallii kutsua itseään heidän Jumalaksensa; sillä hän on valmistanut heille kaupungin. "

      Israelin maa on vain osa tästä maasta. Myös siella asuvilla elämä on täynnä koettelemuksia.
      Aabraham asui Kanaanin maassa, mutta kaipasi parempaan maahan.

      Tuo maa on se tuleva luvattu maa. Siellä on paikka myös Moosekselle, joka odottaa jossakin Jeesuksen luona kunnes tuo luvattu maa tulee tänne maan päälle.

      • Huono selitys.

        Luvattu maa oli se johon israelilaiset johdatettiin Egyptistä lähdön jälkeen. Aikaa kului 40 vuotta, ei tuhansien vuosien jälkeen kukaan enää sinne vaeltanut.

        Mooseksen ilmestyminen oli siis aivan toinen asia. Tuntuu huijauksen maku. Muista: rehellisyys maan perii.


      • palleillakaljuun
        torre12 kirjoitti:

        Huono selitys.

        Luvattu maa oli se johon israelilaiset johdatettiin Egyptistä lähdön jälkeen. Aikaa kului 40 vuotta, ei tuhansien vuosien jälkeen kukaan enää sinne vaeltanut.

        Mooseksen ilmestyminen oli siis aivan toinen asia. Tuntuu huijauksen maku. Muista: rehellisyys maan perii.

        Luvattu maa oli ja on edelleenkin se jonka Jumala lupasi Aabrahamille ja hänen jälkeläisilleen.


      • palleillakaljuun kirjoitti:

        Luvattu maa oli ja on edelleenkin se jonka Jumala lupasi Aabrahamille ja hänen jälkeläisilleen.

        Ja juuri siihen maahan Jumala esti Mooseksen pääsyn.

        Tämä selvä.


      • luvattumaa

        Vielä nytkin monet kaipaavat päästä israelin maahan. Miten se voi olla niin luvattu maa? Jaffa on täynnä ilotaloja., Jerusalemista kiistellään jatkuvasti, arabit ja ortodoksijuutalaiset kivittävät.
        Aabraham tunnusti olevansa vieras jas muukalainen Kanaanin maassa, hän pyrki taivaalliseen. Niin minäkin pyrin! Ei minua Israel kiinnosta, Suomikin on parempi asua.


      • IsraelHI-
        luvattumaa kirjoitti:

        Vielä nytkin monet kaipaavat päästä israelin maahan. Miten se voi olla niin luvattu maa? Jaffa on täynnä ilotaloja., Jerusalemista kiistellään jatkuvasti, arabit ja ortodoksijuutalaiset kivittävät.
        Aabraham tunnusti olevansa vieras jas muukalainen Kanaanin maassa, hän pyrki taivaalliseen. Niin minäkin pyrin! Ei minua Israel kiinnosta, Suomikin on parempi asua.

        Israel on ihana maa vaikka arabit tekevätkin kaikkensa sen tuhoamiseksi.


      • IsraelHI- kirjoitti:

        Israel on ihana maa vaikka arabit tekevätkin kaikkensa sen tuhoamiseksi.

        Älä puhu paskaa. Ilman arabikansalaisten työpanosta ja Länsirannan viljelijöiden talouspanosta ei maa olisi pitkälle pötkinyt ja se myönnetään jo Likudissakin.


      • atabit.laiskoja
        KTS kirjoitti:

        Älä puhu paskaa. Ilman arabikansalaisten työpanosta ja Länsirannan viljelijöiden talouspanosta ei maa olisi pitkälle pötkinyt ja se myönnetään jo Likudissakin.

        Älä itse puhu paskaa. Arabit ovat laiskoja räyhääjiä joille ei työnteko maita. Miten on Gazzakin nyt kun siellä ei mitään muuta tehdä kuin kaivetaan tunneleita ja rakennetaan raketteja. Länsi elättää tuon rupusakin.


      • atabit.laiskoja kirjoitti:

        Älä itse puhu paskaa. Arabit ovat laiskoja räyhääjiä joille ei työnteko maita. Miten on Gazzakin nyt kun siellä ei mitään muuta tehdä kuin kaivetaan tunneleita ja rakennetaan raketteja. Länsi elättää tuon rupusakin.

        Ja kuitenkin Palestiinan väki kävi töissä Israelin puolella siihen asti kun Israel sulki rajan.


      • arabit.laiskoja
        torre12 kirjoitti:

        Ja kuitenkin Palestiinan väki kävi töissä Israelin puolella siihen asti kun Israel sulki rajan.

        Tottakai Israel sulki rajan koska sieltä tuli terrorosteja ja satoja israelilaisia tapettiin noiden terroristien toimesta. Mutta eikös palejen pidä tehdä töitä Gazzassa joka kn kuin kaatopaikka?


      • arabit.laiskoja kirjoitti:

        Tottakai Israel sulki rajan koska sieltä tuli terrorosteja ja satoja israelilaisia tapettiin noiden terroristien toimesta. Mutta eikös palejen pidä tehdä töitä Gazzassa joka kn kuin kaatopaikka?

        Taisi raja mennä kiinni, koska Palestiinan väki koki Israelin miehittäjänä ja alkoi vastustamaan kovin keinoin.

        Mutta töissä he kävivät. Nyt tilanne on vaikeaa, koska Egyptin rajaliikenne on suljettu.


      • arabit.laiskoja
        torre12 kirjoitti:

        Taisi raja mennä kiinni, koska Palestiinan väki koki Israelin miehittäjänä ja alkoi vastustamaan kovin keinoin.

        Mutta töissä he kävivät. Nyt tilanne on vaikeaa, koska Egyptin rajaliikenne on suljettu.

        Israel on luovuttanut Gazzan paleille. Miksi palet eivät tee töitä Gazassa vaan tunkevat Israeliin ja Egyptiin? Gazza on kuin kaatopaikka siellä on kyllä hommia.


      • arabit.laiskoja kirjoitti:

        Israel on luovuttanut Gazzan paleille. Miksi palet eivät tee töitä Gazassa vaan tunkevat Israeliin ja Egyptiin? Gazza on kuin kaatopaikka siellä on kyllä hommia.

        Gazan talous on hurjassa nousussa ja taloja tehdään vaikka savitiilistä jos ei parempaa materiaalia ole. Siellä ei laiskotella!

        HYVÄ!


      • KTS kirjoitti:

        Gazan talous on hurjassa nousussa ja taloja tehdään vaikka savitiilistä jos ei parempaa materiaalia ole. Siellä ei laiskotella!

        HYVÄ!

        Jaa, miksi sitten sinne syydetään miljardeja dollareita avustuksia joka vuosi 😳❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jaa, miksi sitten sinne syydetään miljardeja dollareita avustuksia joka vuosi 😳❓

        Onkohan kyseessä kehitysmaa? Köyhyyttä?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jaa, miksi sitten sinne syydetään miljardeja dollareita avustuksia joka vuosi 😳❓

        Myös Israeliin, kuten varmasti tiedät, syydetään avustuksia joka vuosi.

        Miksi muitakin ei siis saisi avustaa?

        "YHDYSVALLAT antaa Israelin sotilasmenoihin historiallisen suuren avustussumman. Israel saa vuosittaisia avustuksia lähes 34 miljardia euroa seuraavien kymmenen vuoden aikana, kertovat uutistoimistot."

        Mitä miltä muuten olet tekilkö Obama hyvän päätöksen kun lahjoitti rahat Israelille?


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Myös Israeliin, kuten varmasti tiedät, syydetään avustuksia joka vuosi.

        Miksi muitakin ei siis saisi avustaa?

        "YHDYSVALLAT antaa Israelin sotilasmenoihin historiallisen suuren avustussumman. Israel saa vuosittaisia avustuksia lähes 34 miljardia euroa seuraavien kymmenen vuoden aikana, kertovat uutistoimistot."

        Mitä miltä muuten olet tekilkö Obama hyvän päätöksen kun lahjoitti rahat Israelille?

        Israeliin "syydetään " rahaa puolusteuksenne muuten maan talous on kehittynyt yhtenä maailmassa parhaiten.
        Islaelin vienti mm. teknologiassa ja lääketieteessä on vertaansa vailla.
        20% kaikista myönnetyistä Nobel-palkinnoista on myönnetty juutalaisille 🇮🇱🤓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Israeliin "syydetään " rahaa puolusteuksenne muuten maan talous on kehittynyt yhtenä maailmassa parhaiten.
        Islaelin vienti mm. teknologiassa ja lääketieteessä on vertaansa vailla.
        20% kaikista myönnetyistä Nobel-palkinnoista on myönnetty juutalaisille 🇮🇱🤓

        Ihan varmasti kehittyy kun sille lahjoitetaan 34 miljardia jota ei tarvitse kerätä veroina kansalaisilta eikä tarvitse maksaa takaisin koskaan.

        Vertailun vuoksi kyseessä oleva summa vastaa merkittävää osaa esim. Suomen valtion velasta.



        :-)


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Ihan varmasti kehittyy kun sille lahjoitetaan 34 miljardia jota ei tarvitse kerätä veroina kansalaisilta eikä tarvitse maksaa takaisin koskaan.

        Vertailun vuoksi kyseessä oleva summa vastaa merkittävää osaa esim. Suomen valtion velasta.



        :-)

        Mutta palet eivät kehity vaikka niille lajoitetaan moninkertaisia summia 😫


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Ihan varmasti kehittyy kun sille lahjoitetaan 34 miljardia jota ei tarvitse kerätä veroina kansalaisilta eikä tarvitse maksaa takaisin koskaan.

        Vertailun vuoksi kyseessä oleva summa vastaa merkittävää osaa esim. Suomen valtion velasta.



        :-)

        Tästä voit tutustua asiaan 🤗
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Israelin_talous


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mutta palet eivät kehity vaikka niille lajoitetaan moninkertaisia summia 😫

        Kerrot varmasti lähteen tuolle että kyseessä on "moninkertaisia summia".


      • usko.vainen kirjoitti:

        Tästä voit tutustua asiaan 🤗
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Israelin_talous

        Tuolla ei kerrota lähdettä tälle: "vaikka niille lajoitetaan moninkertaisia summia"

        Moninkertaisia tarkoittaa siis 34 miljardia kerrottuna X.

        Eli lähde tälle on?


      • unohtuiko
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Ihan varmasti kehittyy kun sille lahjoitetaan 34 miljardia jota ei tarvitse kerätä veroina kansalaisilta eikä tarvitse maksaa takaisin koskaan.

        Vertailun vuoksi kyseessä oleva summa vastaa merkittävää osaa esim. Suomen valtion velasta.



        :-)

        Lähde?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mutta palet eivät kehity vaikka niille lajoitetaan moninkertaisia summia 😫

        Miten "miljardit dollarit" muuttuivat moninkertaiseksi 34 miljardiin nähden?


      • unohtuiko kirjoitti:

        Lähde?

        Esim.:
        HS
        Kaleva
        Iltalehti
        Turun Sanomat
        Iltasanomat
        STT
        Telegraph
        Reuters
        Fortune
        NYT
        Jerusalem Post

        Jne.

        Löytyisikö sinulta lähdettä tuolle "usko.vainen" nimimerkin esittämälle luvulle?

        :-)


      • unohtuiko
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Esim.:
        HS
        Kaleva
        Iltalehti
        Turun Sanomat
        Iltasanomat
        STT
        Telegraph
        Reuters
        Fortune
        NYT
        Jerusalem Post

        Jne.

        Löytyisikö sinulta lähdettä tuolle "usko.vainen" nimimerkin esittämälle luvulle?

        :-)

        Missä linkki?


      • ei.mitään.vientiä

      • ei.mitään.vientiä kirjoitti:

        Tässä
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Palestiina_(valtio)

        Tuollakaan ei ole tietoa että olisi moninkertainen määrä avustuksia (siis moninkertainen verrattuna 34 miljardiin).

        ELi mikä on lähde tuolle väitteelle moninkertaisesta avusta?


      • unohtuiko kirjoitti:

        Missä linkki?

        Laitapa nyt ensin lähde tuolle väitteelle mitä "usko.vainen" esitti.

        Onko se Jerusamem Post?

        Reuters?

        Vai mikä?

        :-)


      • unohtuiko
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Laitapa nyt ensin lähde tuolle väitteelle mitä "usko.vainen" esitti.

        Onko se Jerusamem Post?

        Reuters?

        Vai mikä?

        :-)

        Saanko linkin väitteeseesi Israelin samista miljardeista, kiitos.


      • unohtuiko kirjoitti:

        Saanko linkin väitteeseesi Israelin samista miljardeista, kiitos.

        Nimimerkki "usko.vainen" ei ole ilmoittanut minkäänlaista lähdettä esittämälleen tiedolle.

        Miksi et kysy häneltä lähdettä hänen esittämälleen "tiedolle"?

        Minä toki laitan tarvittavat linkit heti kun nimimerkki "usko.vainen" kertoo lähteensä omalle väitteelleen.

        :-)



      • unohtuiko
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Nimimerkki "usko.vainen" ei ole ilmoittanut minkäänlaista lähdettä esittämälleen tiedolle.

        Miksi et kysy häneltä lähdettä hänen esittämälleen "tiedolle"?

        Minä toki laitan tarvittavat linkit heti kun nimimerkki "usko.vainen" kertoo lähteensä omalle väitteelleen.

        :-)

        Minä pyydän sinulta linkkiä väitteellesi. Älä sinä jankuta usko.vaisesta vaan todista omat väitteesi, kiitos.


      • unohtuiko kirjoitti:

        Saanko linkin väitteeseesi Israelin samista miljardeista, kiitos.

        Onko muuten tuo nimimerkki "usko.vainen" esittämä väite mielestäsi totta vaikka sille ei ole mitään lähdettä pystytty kertomaan?

        Saatika linkkiä lähteeseen?


      • unohtuiko kirjoitti:

        Minä pyydän sinulta linkkiä väitteellesi. Älä sinä jankuta usko.vaisesta vaan todista omat väitteesi, kiitos.

        KUten jo kerroin:

        Nimimerkki "usko.vainen" ei ole ilmoittanut minkäänlaista lähdettä esittämälleen tiedolle.

        Miksi et kysy häneltä lähdettä hänen esittämälleen "tiedolle"?

        Minä toki laitan tarvittavat linkit heti kun nimimerkki "usko.vainen" kertoo lähteensä omalle väitteelleen.

        :-)

        Onko muuten tuo nimimerkki "usko.vainen" esittämä väite mielestäsi totta vaikka sille ei ole mitään lähdettä pystytty kertomaan?

        Saatika linkkiä lähteeseen?


      • ei.mitään.vientiä
        torre12 kirjoitti:

        Eli köyhyyttä on. Sellaista jota ei Suomessa voi kuvitellakaan. Palestiinan ja Suomen ero on valtava.

        Miksi palestiinalaiset eivät tee mitään itse vaan odottavat vain muualta rahaa. Israelin elättää heitä.


      • unohtuiko
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        KUten jo kerroin:

        Nimimerkki "usko.vainen" ei ole ilmoittanut minkäänlaista lähdettä esittämälleen tiedolle.

        Miksi et kysy häneltä lähdettä hänen esittämälleen "tiedolle"?

        Minä toki laitan tarvittavat linkit heti kun nimimerkki "usko.vainen" kertoo lähteensä omalle väitteelleen.

        :-)

        Onko muuten tuo nimimerkki "usko.vainen" esittämä väite mielestäsi totta vaikka sille ei ole mitään lähdettä pystytty kertomaan?

        Saatika linkkiä lähteeseen?

        Minä pyydän linkkiä sinun väitteillesi sinulta. Etkö pysty? Sano se suoraan, äläkä jankuta usko.vaista.


      • ei.mitään.vientiä kirjoitti:

        Miksi palestiinalaiset eivät tee mitään itse vaan odottavat vain muualta rahaa. Israelin elättää heitä.

        Israel olisi halunnut tukea 4 miljardia vuodessa USA:lta, tähän USA ei suostunut. Miksi he eivät kerää noitakin rahoja veroina omilta kansalaisiltaan?

        Miksi he odottavat vain rahaa muualta?


      • ei.mitään.vientiä kirjoitti:

        Miksi palestiinalaiset eivät tee mitään itse vaan odottavat vain muualta rahaa. Israelin elättää heitä.

        "Uutistoimisto Reutersin tietojen mukaan Israel on suostunut suuren avustussuman vastineeksi tiettyihin lupauksiin. Ensinnäkin Israel lupaa olla pyytämättä Yhdysvaltain kongressilta muuta rahoitusta kuin vuotuiseksi sovitun 3,4 miljardia."


      • unohtuiko kirjoitti:

        Minä pyydän linkkiä sinun väitteillesi sinulta. Etkö pysty? Sano se suoraan, äläkä jankuta usko.vaista.

        Pyydä toki myös nimimerkki "usko.vainen" osoittamaan lähteen ja linkin esittämälleen väitteelle jos se linkki ja lähde tekee siitä toden.

        Koska "usko.vainen" ei ole pystynyt esittämään lähdettä niin sinun mielestäsi väite on valhe?

        Vai uskotko tuon väitteen ilman mitään kritiikkiä tai vaatimusta lähdetietoon? Tai ilman linkkiiä?

        Kerrohan miksi et kysy häneltä mitään?


      • unohtuiko kirjoitti:

        Minä pyydän linkkiä sinun väitteillesi sinulta. Etkö pysty? Sano se suoraan, äläkä jankuta usko.vaista.

        Tehdään diili:

        Kerro lähde tuolle nimimerkki "usko.vainen" esittämälle väitteelle, esim. mikä lehti, mikä uutistoimisto, millä hakusanoilla tieto löytyy googlaamalla.

        Sen jälkeen laitan yhden linkin joihikin noista kertomistani lähteistä.

        Reilua eikö vain?

        Joten laita lähdetieto, sellainen joka löytyy googlaamalla esittämilläsi hakusanoilla.

        :-)


      • unohtuiko
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Pyydä toki myös nimimerkki "usko.vainen" osoittamaan lähteen ja linkin esittämälleen väitteelle jos se linkki ja lähde tekee siitä toden.

        Koska "usko.vainen" ei ole pystynyt esittämään lähdettä niin sinun mielestäsi väite on valhe?

        Vai uskotko tuon väitteen ilman mitään kritiikkiä tai vaatimusta lähdetietoon? Tai ilman linkkiiä?

        Kerrohan miksi et kysy häneltä mitään?

        Minua kiinnostaa Israelin saamat tuet josta vain sinä puhuit. Tarkoittaako tuo kiemurtelusi sitä, että sinä valehtelit?


      • unohtuiko kirjoitti:

        Minua kiinnostaa Israelin saamat tuet josta vain sinä puhuit. Tarkoittaako tuo kiemurtelusi sitä, että sinä valehtelit?

        Ei tarkoita.

        Mutta tarkoittaako se että nimimerkki "usko.vainen" ei ole esittänyt edes mitään lähdettä saatika linkkiä väitteelleen että hän valehtelee?

        Mitä mieltä olet? Valehteleeko nimimerkki "usko.vainen" ?

        Minä pystyn esittämään linkin(t) koska tahansa.

        Pystytkö sinä tai pystyykö "usko.vainen" ?


        Tehdään diili:

        Kerro lähde tuolle nimimerkki "usko.vainen" esittämälle väitteelle, esim. mikä lehti, mikä uutistoimisto, millä hakusanoilla tieto löytyy googlaamalla.

        Sen jälkeen laitan yhden linkin joihikin noista kertomistani lähteistä.

        Reilua eikö vain?

        Joten laita lähdetieto, sellainen joka löytyy googlaamalla esittämilläsi hakusanoilla.

        Otatko haasteen vastaan? Vai jatkatko jankutustasi?


      • anna.paskan.olla
        unohtuiko kirjoitti:

        Minua kiinnostaa Israelin saamat tuet josta vain sinä puhuit. Tarkoittaako tuo kiemurtelusi sitä, että sinä valehtelit?

        Ihan ajan hukkaa on ton jankan kanssa käyttää aikaasi.


      • anna.paskan.olla kirjoitti:

        Ihan ajan hukkaa on ton jankan kanssa käyttää aikaasi.

        Nimimerkki "usko.vainen" ei muuten ole vieläkään esittänyt minkäänlaista lähdettä tuolle väittelleen.

        Osaatko sinä esittää lähteen?

        Vai toteammeko että väite on valhe?

        Os. yllä löytyy listä lähteistä joissa minun esittämäni tieto on esitetty.

        Teetkö sinä diilin?

        Tehdään diili:

        Kerro lähde tuolle nimimerkki "usko.vainen" esittämälle väitteelle, esim. mikä lehti, mikä uutistoimisto, millä hakusanoilla tieto löytyy googlaamalla.

        Sen jälkeen laitan yhden linkin joihikin noista kertomistani lähteistä.

        Reilua eikö vain?

        Joten laita lähdetieto, sellainen joka löytyy googlaamalla esittämilläsi hakusanoilla.


      • unohtuiko
        anna.paskan.olla kirjoitti:

        Ihan ajan hukkaa on ton jankan kanssa käyttää aikaasi.

        Niin on taas kerran tehtävä. Jankka on toivoton tapaus.


      • KTuomari
        arabit.laiskoja kirjoitti:

        Tottakai Israel sulki rajan koska sieltä tuli terrorosteja ja satoja israelilaisia tapettiin noiden terroristien toimesta. Mutta eikös palejen pidä tehdä töitä Gazzassa joka kn kuin kaatopaikka?

        Mistä maasta ovat parhaat ja julmimmat terroristit lähtöisin ???


      • ShalomBuddy
        KTuomari kirjoitti:

        Mistä maasta ovat parhaat ja julmimmat terroristit lähtöisin ???

        Mistäkö maasta. Mossad Israelista.


      • ShalomBuddy kirjoitti:

        Mistäkö maasta. Mossad Israelista.

        Kerro muutama heidän terrori-iskunsa😉


    • Mitä tulee itse episodiin, niin oliko kyseessä todella Mooses ja Elia vaiko vain Pietarin käsitys asiasta, joka periytyi edelleen Markukselle, Matteukselle ja Luukakselle.

    • Kuplapuhkee

      Matt.17:4 "Herra, meidän on tässä hyvä olla." Mark.9:5 "Rabbi, meidän on tässä hyvä olla." Luuk.9:33 "Mestari, meidän on tässä hyvä olla."

    • Jisreel

      Ei päässyt ennen kuolemaansa.

      • Jumalallaeioleaikaa

        Aivan mutta pääsi kuitenkin.


      • Juuri niin.


      • Jos Mooses oli autuas sielu niin häntä tuskin kiinnosti pätkääkään enää maalliset maat.


      • niin.kö
        usko.vainen kirjoitti:

        Juuri niin.

        Niinkö Raamattu opettaa, että ihminen ennen tai heti maallisen kuolemaksi kuvatun tapahtuman jälkeen pääsee luvattuun maahan?


      • niin.kö kirjoitti:

        Niinkö Raamattu opettaa, että ihminen ennen tai heti maallisen kuolemaksi kuvatun tapahtuman jälkeen pääsee luvattuun maahan?

        No ainakin taivaalliseen maahan ja sehän se on se Uuden Testamentin juju. Usko.vaisesta en tiedä. Hän tuskin on edes kiinnostunut taivaallisesta kotimaasta. Kunhan trollaa.


      • niin.kö kirjoitti:

        Niinkö Raamattu opettaa, että ihminen ennen tai heti maallisen kuolemaksi kuvatun tapahtuman jälkeen pääsee luvattuun maahan?

        Vasta sen jälkeen kun Jeesus oli ensin sinne mennyt. Mooses kuoli ennen Jeeusta.


      • KTS kirjoitti:

        No ainakin taivaalliseen maahan ja sehän se on se Uuden Testamentin juju. Usko.vaisesta en tiedä. Hän tuskin on edes kiinnostunut taivaallisesta kotimaasta. Kunhan trollaa.

        Väitätkö, että Mooses nousikin kuolleista ennen Jeesusta 😳❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Väitätkö, että Mooses nousikin kuolleista ennen Jeesusta 😳❓

        Väitätkö että Mooses ei kuolemansa jälkeen ollut missään. Se on ateismia.


      • KTS kirjoitti:

        Väitätkö että Mooses ei kuolemansa jälkeen ollut missään. Se on ateismia.

        Vastaa nyt vain kun sinulta kysyin 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Vastaa nyt vain kun sinulta kysyin 🤗

        Vastaa itse


      • KTS kirjoitti:

        Vastaa itse

        Menikö hermo taas 😂❓


      • Niin tunnut olevan kun et edes omaa nikkiä keksi 😂😂😂


    • Niin no, sinähän et sitä tiedä kun et ole Raamattua lukenut mutta näköjään osaat"kirjoittaa" eli siitä se lähtee. Aika yleinen taito meillä suomessa tuo , lukutaito ja tiedätkö sillä samalla taidolla voi lukea ei ihan mitä vaan :o Se on siis vähän kuin pyöräily , eli kyl se sieltä muistuu mieleen.

    • sulkapallokyykky

      paavo lipponen on yhtä kuin mooses. suoritti ajokortin vanhoilla päivillään joten varmaan matkalla/menossa luvattuun maahan.

      • moosespääsiperille

        Paavo oli viimeinen pääministeri jonka aikana ei valtionvelka kasvanut. Ja taisi olla ensimmäinenkin.


    • Kirjakääröt

      4Moos.14:16 Biblia (1776). Koska Herra ei kyvennyt viemään tätä kansaa siihen maahan, jonka hän oli valalla vannoen luvannut, tappoi hän heidät erämaahan!

      • 13 Mooses sanoi Herralle: "Egyptiläiset ovat kuulleet, että sinä voimallasi veit tämän kansan pois heidän luotaan, 14 ja he ovat kertoneet siitä myös kaikille tämän maan asukkaille. He ovat saaneet kuulla, että sinä, Herra, asut tämän kansan keskellä, että olet ilmestynyt sille näkyvässä hahmossa, että sinun pilvesi on kansan yllä ja että kuljet edellämme päivisin pilvipatsaassa ja öisin tulipatsaassa. 15 Jos nyt teet lopun tästä kansasta, niin muut kansat, jotka ovat kuulleet sinun teoistasi, sanovat: 16 'Herra ei kyennyt viemään kansaansa siihen maahan, jonka hän oli vannonut antavansa sille, ja siksi hän tappoi sen autiomaahan.' 17 Herra, näytä nyt voimasi suuruus! Olethan sanonut: 18 'Herra on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä on suuri. Hän antaa anteeksi pahat teot ja rikkomukset, mutta ei jätä syyllistä rankaisematta. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen hän panee lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista.' 19 Koska siis armosi on suuri, anna kansallesi anteeksi sen pahat teot, niin kuin olet tähänkin asti antanut sille anteeksi aina Egyptistä lähdöstä saakka."

        20 Herra sanoi: "Minä annan anteeksi, niin kuin pyysit. 21 Mutta niin totta kuin minä elän ja niin totta kuin Herran kirkkaus ja valta ulottuu kaikkialle, 22 yksikään näistä ihmisistä ei pääse perille tuohon maahan. He ovat nähneet minun kirkkauteni ja ne suuret teot, jotka tein Egyptissä ja täällä autiomaassa, mutta siitä huolimatta he tottelemattomuudessaan ovat yhä uudestaan koetelleet minun kärsivällisyyttäni. 23 He eivät saa nähdä sitä maata, josta valalla vannoen annoin lupauksen heidän esi-isilleen. Kukaan niistä, jotka ovat minua halveksineet, ei pääse sinne. 24 Vain palvelijallani Kalebilla on toisenlainen henki, ja hän on aina uskollisesti seurannut minua. Siksi minä vien hänet siihen maahan, jossa hän kävi, ja hänen jälkeläisensä saavat ottaa sen omakseen. 25 [i] Tasangolla asuu amalekilaisia ja kanaanilaisia. Huomenna teidän on käännyttävä toiseen suuntaan ja jatkettava matkaanne autiomaahan Kaislamerelle* vievää reittiä pitkin."


      • kontekstia
        usko.vainen kirjoitti:

        13 Mooses sanoi Herralle: "Egyptiläiset ovat kuulleet, että sinä voimallasi veit tämän kansan pois heidän luotaan, 14 ja he ovat kertoneet siitä myös kaikille tämän maan asukkaille. He ovat saaneet kuulla, että sinä, Herra, asut tämän kansan keskellä, että olet ilmestynyt sille näkyvässä hahmossa, että sinun pilvesi on kansan yllä ja että kuljet edellämme päivisin pilvipatsaassa ja öisin tulipatsaassa. 15 Jos nyt teet lopun tästä kansasta, niin muut kansat, jotka ovat kuulleet sinun teoistasi, sanovat: 16 'Herra ei kyennyt viemään kansaansa siihen maahan, jonka hän oli vannonut antavansa sille, ja siksi hän tappoi sen autiomaahan.' 17 Herra, näytä nyt voimasi suuruus! Olethan sanonut: 18 'Herra on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä on suuri. Hän antaa anteeksi pahat teot ja rikkomukset, mutta ei jätä syyllistä rankaisematta. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen hän panee lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista.' 19 Koska siis armosi on suuri, anna kansallesi anteeksi sen pahat teot, niin kuin olet tähänkin asti antanut sille anteeksi aina Egyptistä lähdöstä saakka."

        20 Herra sanoi: "Minä annan anteeksi, niin kuin pyysit. 21 Mutta niin totta kuin minä elän ja niin totta kuin Herran kirkkaus ja valta ulottuu kaikkialle, 22 yksikään näistä ihmisistä ei pääse perille tuohon maahan. He ovat nähneet minun kirkkauteni ja ne suuret teot, jotka tein Egyptissä ja täällä autiomaassa, mutta siitä huolimatta he tottelemattomuudessaan ovat yhä uudestaan koetelleet minun kärsivällisyyttäni. 23 He eivät saa nähdä sitä maata, josta valalla vannoen annoin lupauksen heidän esi-isilleen. Kukaan niistä, jotka ovat minua halveksineet, ei pääse sinne. 24 Vain palvelijallani Kalebilla on toisenlainen henki, ja hän on aina uskollisesti seurannut minua. Siksi minä vien hänet siihen maahan, jossa hän kävi, ja hänen jälkeläisensä saavat ottaa sen omakseen. 25 [i] Tasangolla asuu amalekilaisia ja kanaanilaisia. Huomenna teidän on käännyttävä toiseen suuntaan ja jatkettava matkaanne autiomaahan Kaislamerelle* vievää reittiä pitkin."

        Kiitos!


    • Kirjakääröt

      5Moos.1:40 Biblia (1776). Vaan palatkaat te ja menkäät korpeen, Punaisen meren tietä.

      • sananselitystä

        korpi = puustoinen suotyyppi, pääpuulajina yleensä kuusi.


    • Sanakirjaa

      Korpi: 1. suotyyppi, jolla kasvaa puita, enimmäkseen kuusta ja koivua. 2. (arkikielessä) syrjäseutu, alue joka on kaukana tiheämmästä asutuksesta.

    • Kirjakääröt

      4Moos.26:65 Biblia (1776), Sillä Herra oli sanonut heille, että heidän piti totisesti kuoleman korvessa, ja ei yksikään jäänyt heistä elämään, ainoastansa Kaleb Jephonnen poika ja Josua Nunin poika.

    • yksi__sarvinen

      Ei. Etkä sinä ole mikään uskovainen, vaan samaa osastoa enkeliterapia....den kanssa. Akkojen hommaa sellainen.

      • entäsinä

        Oletko sinä uskovainen?


      • raaka.totuus
        entäsinä kirjoitti:

        Oletko sinä uskovainen?

        Tosimies ei uskontoa tarvitse vaan nauttii todellisuuden sellaisenaan. Siihen pystyvät vain harvat ja valitut.


    • jätun

      rai rai perjantai

      • minun-on-ikävä

        Onko sinunkin usko.vaista ikävä?


    • jesajjes

      &%&%# Mikä, päivä no Räyhiks = usko.vainen = hlö.55 päivä!!!

    • 456bcvb6757

      8832e 32 Räyhiks = usko.vainen = hlö.55 päivä!!!

    • oleRaamattualuk

      olet Raamattua luk

    • uskis.vainen

      Ei päässyt, meni suoraan konalan baarin

      • Anonyymi

        Perhokalastus


    • VaraMosse

      Voihan mosoes!

    • MoosesIte

      ko Matteus siis kovempi luu kuin Jahwe, joka sanoi Moosekselle

    • NäinsevaanonN

      Kyllä vaan mooses

      • Anonyymi

        Mooses pääsi luvattuun maahan jälkikäteen, kun Jeesus oli kirkastusvuorella.
        UT kertoo, että siellä oli myös Mooses ja Elias.


    • Anonyymi

      Ei päässyt jäi matkalle niin kuin sinäkin.

    • Anonyymi

      Tärkein nyt ensin pääsikö peräneitseenä?

    • Anonyymi

      Ainakin Mooses oli maailman surkein suunnistaja.

      • Anonyymi

        Totta matka a ei kummoinen noin 200 metriä per päivä.


      • Anonyymi

        joo tuo on totta :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta matka a ei kummoinen noin 200 metriä per päivä.

        Sen matkan tarkotus olikin koulutus tulla tuntemaan Jumala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen matkan tarkotus olikin koulutus tulla tuntemaan Jumala.

        Omenapuuru suussa ei saa ajaa sillalla ettei räsähdä alas..


    • Anonyymi

      Hyvä kysymys.

      • Anonyymi

        Erinomainen


    • Anonyymi

      Mainio kysymys!

    • Anonyymi

      Kyllä pääsi.

    • Anonyymi

      Pääsi kuten on tiedettykin.

    • Anonyymi

      Hyvä kysymys. Hyvä vastaus.

    • Anonyymi

      Ei ennen kuolemaansa.

    • Anonyymi

      MOOSES EI PÄÄSSYT KOSKAAN LUVATTUUN MAAHAN, VAIN NÄKISEN KAUKAA JA KUOLI VUORISTOSSA.

      • Anonyymi

        Kyllä pääsi, oli kirkastusvuorella Jeesuksen,Elisan ja kolmen opetuslapsen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pääsi, oli kirkastusvuorella Jeesuksen,Elisan ja kolmen opetuslapsen kanssa.

        KYllä, suoraan UT:sta


    • Anonyymi

      Pääsi, mutta vasta kuolemansa jälkeen.

      • Anonyymi

        M;itä juutalaisuus kertoo kuoleman jälkeisestä elämästä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        M;itä juutalaisuus kertoo kuoleman jälkeisestä elämästä?

        Odotellaan sitä


    • Anonyymi

      Hyvää pohdintaa tässä ketjussa.

      • Anonyymi

        Osittain kyllä.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoista.

    • Anonyymi

      Kyllä pääsi, siis jos kysymyksessä on putkimies Mooses Lipponen?

      • Anonyymi

        "Pääsikö Mooses koskaan Luvattuun maahan?"

        Kyllä Mooses Laukkanen ainakin pääsee pian Luvattuun taivaaseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pääsikö Mooses koskaan Luvattuun maahan?"

        Kyllä Mooses Laukkanen ainakin pääsee pian Luvattuun taivaaseen.

        Tarkoitatko että Raamtun Mooses ei päässyt??


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko että Raamtun Mooses ei päässyt??

        Hepr. raamatun Moses ei päässyt ja Moseksen tarina on siellä, ei muiden uskontojen kirjoissa.


      • Anonyymi
        dikduk kirjoitti:

        Hepr. raamatun Moses ei päässyt ja Moseksen tarina on siellä, ei muiden uskontojen kirjoissa.

        Tottakai pääsi kun kertomus jatkuu UT:ssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai pääsi kun kertomus jatkuu UT:ssa.

        Kertomus ei jatku missään, vaan tarinan mukaan Moses kuoli pääsemättä Luvattuun maahan eikä ole jatko-osaa .Samuelista on tarina jonka mukaan hän nousi sheolista elävien ilmoille ja tunnistettiin vaatteesta jota oli pitänyt jo eläessään .
        Mihinkään näistä tarinoista ei kuulu jonkun muun uskonnon luoma uusi tarina. Islamissa Moses on Musa ibn Imran, Moseksen vanhemmathan olivat Amram ja Jocheved .


      • Anonyymi
        dikduk kirjoitti:

        Kertomus ei jatku missään, vaan tarinan mukaan Moses kuoli pääsemättä Luvattuun maahan eikä ole jatko-osaa .Samuelista on tarina jonka mukaan hän nousi sheolista elävien ilmoille ja tunnistettiin vaatteesta jota oli pitänyt jo eläessään .
        Mihinkään näistä tarinoista ei kuulu jonkun muun uskonnon luoma uusi tarina. Islamissa Moses on Musa ibn Imran, Moseksen vanhemmathan olivat Amram ja Jocheved .

        Tottakai jatkuu. UT on suora jatko VT:hen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai jatkuu. UT on suora jatko VT:hen.

        Ei hepr. raamattuun ole jatko-osaa.
        Kristinusko ja islam ovat uusia uskontoja, vaikka niitä ei olisi olemassakaan ilman juutalaisuutta ja sen kirjoituksia, ei suoraa uskonnollista yhteyttä ole. Kummallakin kristinuskolla ja islamilla, on oma uusi sanomansa, keskenään eroava ja juutalaisuudesta eroava .


      • Anonyymi
        dikduk kirjoitti:

        Ei hepr. raamattuun ole jatko-osaa.
        Kristinusko ja islam ovat uusia uskontoja, vaikka niitä ei olisi olemassakaan ilman juutalaisuutta ja sen kirjoituksia, ei suoraa uskonnollista yhteyttä ole. Kummallakin kristinuskolla ja islamilla, on oma uusi sanomansa, keskenään eroava ja juutalaisuudesta eroava .

        Tämä on kristinuskon palsta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on kristinuskon palsta.

        Moses ei ollut kristitty vaan oli hepr. raamatun tarinan hahmo ja tarinassa maailman luoja ilmoitti Moseksen kuolleen ja Jumalan itsensä haudanneen hänet.

        5.Moos. 34:4 JHWH sanoi Moosekselle: "Tämä on se maa, josta olen puhunut Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille ja jonka olen vannonut antavani heidän jälkeläisilleen. Minä olen antanut sinun nähdä sen, mutta sinä et pääse sinne."
        5 Mooses, JHWH:N palvelija, kuoli Moabin maassa, kuten JHWH oli määrännyt.
        6 JHWH hautasi hänet laaksoon, joka on Bet-Peorin lähellä Moabissa, mutta kukaan ei tähän päivään mennessä ole saanut tietää hänen hautansa paikkaa.
        7 Mooses oli kuollessaan sadan kahdenkymmenen vuoden ikäinen, mutta hänen näkönsä ei ollut hämärtynyt ja hän oli vielä täysissä voimissaan.
        8 Israelilaiset itkivät Moabin tasangolla Mooseksen kuolemaa, kunnes kolmenkymmenen päivän suruaika kului umpeen. "


      • Anonyymi
        dikduk kirjoitti:

        Moses ei ollut kristitty vaan oli hepr. raamatun tarinan hahmo ja tarinassa maailman luoja ilmoitti Moseksen kuolleen ja Jumalan itsensä haudanneen hänet.

        5.Moos. 34:4 JHWH sanoi Moosekselle: "Tämä on se maa, josta olen puhunut Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille ja jonka olen vannonut antavani heidän jälkeläisilleen. Minä olen antanut sinun nähdä sen, mutta sinä et pääse sinne."
        5 Mooses, JHWH:N palvelija, kuoli Moabin maassa, kuten JHWH oli määrännyt.
        6 JHWH hautasi hänet laaksoon, joka on Bet-Peorin lähellä Moabissa, mutta kukaan ei tähän päivään mennessä ole saanut tietää hänen hautansa paikkaa.
        7 Mooses oli kuollessaan sadan kahdenkymmenen vuoden ikäinen, mutta hänen näkönsä ei ollut hämärtynyt ja hän oli vielä täysissä voimissaan.
        8 Israelilaiset itkivät Moabin tasangolla Mooseksen kuolemaa, kunnes kolmenkymmenen päivän suruaika kului umpeen. "

        Olet väärällä palstalla


    • Anonyymi

      Hieno kysymys.

    • Anonyymi

      Ainakin Mooses oli historian surkein suunnistaja.

    • Anonyymi

      Tiedetään! Tiedetään!

    • Anonyymi

      Yllättävä vastaus.

    • Anonyymi

      Olen lukenut, että pääsi kirkastusvuorelle.

    • Anonyymi

      Juu ja ei.

    • Anonyymi

      Ehkä.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      60
      4305
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      175
      2669
    3. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2468
    4. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      218
      2421
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      434
      1656
    6. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      163
      1517
    7. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      1514
    8. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      98
      1318
    9. 79
      1281
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      59
      1239
    Aihe