Alaikäisten kirkollisvero

Sivuhuomio Mark5:lle. Kirjoitit "Ei ole mitään perustetta poistaa kirkon verotusoikeutta, koska kirkollisveroa peritään vain niiltä, jotka kuuluvat kirkkoon ja kirkkoon kuuluminen on täysin vapaaehtoista."

Mitä olet mieltä niistä, jotka ovat töissä ennen sitä vuotta jona täyttävät 19? Veroahan menee alaikäisenkin tuloista, ja vaikka 18-vuotias voi erota ilman vanhempien lupaa, vero menee vuoden loppuun.

14

1179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Mitä olet mieltä niistä, jotka ovat töissä ennen sitä vuotta jona täyttävät 19? Veroahan menee alaikäisenkin tuloista, ja vaikka 18-vuotias voi erota ilman vanhempien lupaa, vero menee vuoden loppuun."

No, jos se on Vapaa-ajattelijoiden mukaan väärin, niin voittehan vaatia korjausta siihen, mutta ei se edellytä, että koko kirkollisvero pitäisi poistaa.

• Mutta onko se SINUSTA väärin?

(Yleisemmin kiinnostaa onko mitään asiaa, jossa olisit samaa mieltä kuin VA-liitto.)

• jori.mantysalo kirjoitti:

Mutta onko se SINUSTA väärin?

(Yleisemmin kiinnostaa onko mitään asiaa, jossa olisit samaa mieltä kuin VA-liitto.)

Mark5, tämä jäi odottamaan vastausta.

• jori.mantysalo kirjoitti:

Mutta onko se SINUSTA väärin?

"Mutta onko se SINUSTA väärin?"

Ihmisen pelastus ei riipu siitä, milloin veroa peritään ja milloin ei. Koska Vapaa-ajattelijat eivät tietääkseni kuulu kirkkoon, heidän ei tarvitse tietääkään, onko se oikein vai väärin.

• Mark5 kirjoitti:

Ihmisen pelastus ei riipu siitä, milloin veroa peritään ja milloin ei. Koska Vapaa-ajattelijat eivät tietääkseni kuulu kirkkoon, heidän ei tarvitse tietääkään, onko se oikein vai väärin.

Olen tietoinen siitä, että kristinuskon mukaan pelastus ei riipu kirkollisverosta.

Mutta ei tämä vastaa kysymykseen. Kai sinustakin joku välillä toimii reilusti ja toinen epäreilusti -- mitä mieltä olet valtion toiminnasta tässä?

• TheMainman
        Mark5 kirjoitti:

No, jos se pelastus ei riipu verosta, nin miksipä sitä tarvitsisi periä...

• Halllooo

Eikö kirkon pitäisi itse kerätä kymmenyksensä uskovilta?

• Sekulaarist

Kaste ei ole vain rituaali, koska sen kautta tai sen varjolla kirkko saa liittää vauvat jäsenikseen kaikkine juridisine seuraamuksineen (kirkollisverovelvollisuus, pakollinen uskonnonopetus peruskoulussa ja lukiossa).

"Sekapareja" on paljon, ja tällöin perheelle luontevampi valinta on, että lapsi jätetään liittämättä uskonnolliseen yhdyskuntaan.

Kastatetun lapsen voi myös erottaa kirkosta. Ja 15-vuotias voi itse erota, molempien huoltajien suostumuksella.

• "Kaste ei ole vain rituaali, koska sen kautta tai sen varjolla kirkko saa liittää vauvat jäsenikseen kaikkine juridisine seuraamuksineen (kirkollisverovelvollisuus, pakollinen uskonnonopetus peruskoulussa ja lukiossa)."

Samalla tavalla suomalaisten vanhempien vauvat liitetään Suomen kansalaisiksi kaikkine seuraamuksineen ja vieläpä ilman kastettakin.

• ghgk

Ei ole mitään perustetta kieltää kirkkoa keräämästä jäsenmaksua, mutta on toki hyvät perusteet vastustaa sitä, että se saa kerätä jäsenmaksunsa verona, tai tarkemmin sanottuna kerätyttää ne verottajalla/työnantajalla.

• Olen kyllä tuota mieltä, mutta silti tästäkin aivan erikoisena poikkeuksena nousee 18 täyttäneiden tilanne, joka maksavat täysi-ikäisinäkin veroa vuoden loppuun saakka.

• "Ei ole mitään perustetta kieltää kirkkoa keräämästä jäsenmaksua, mutta on toki hyvät perusteet vastustaa sitä, että se saa kerätä jäsenmaksunsa verona, tai tarkemmin sanottuna kerätyttää ne verottajalla/työnantajalla. "

Valtio kerää verotulot myös suoraan palkasta. Jos se ei ole väärin, niin ei kirkollisverokaan ole väärin.

• Mark5
        jori.mantysalo kirjoitti:

Olen kyllä tuota mieltä, mutta silti tästäkin aivan erikoisena poikkeuksena nousee 18 täyttäneiden tilanne, joka maksavat täysi-ikäisinäkin veroa vuoden loppuun saakka.

"Olen kyllä tuota mieltä, mutta silti tästäkin aivan erikoisena poikkeuksena nousee 18 täyttäneiden tilanne, joka maksavat täysi-ikäisinäkin veroa vuoden loppuun saakka."

Ihminen, joka haluaa palvella Jumalaa antaa ilomielin kirkollisveron, vaikka ylimenevältäkin ajalta. Jumala pitää hänestä kyllä huolen ja antaa hänelle kaiken mitä hän elämiseen tarvitsee.
        Vapaa-ajattelijat menevät harhaan, koska he katsovat kaikkia asioita jumalattoman ihmisen näkökulmasta.

• Mark5 kirjoitti:

"Olen kyllä tuota mieltä, mutta silti tästäkin aivan erikoisena poikkeuksena nousee 18 täyttäneiden tilanne, joka maksavat täysi-ikäisinäkin veroa vuoden loppuun saakka."

Ihminen, joka haluaa palvella Jumalaa antaa ilomielin kirkollisveron, vaikka ylimenevältäkin ajalta. Jumala pitää hänestä kyllä huolen ja antaa hänelle kaiken mitä hän elämiseen tarvitsee.
        Vapaa-ajattelijat menevät harhaan, koska he katsovat kaikkia asioita jumalattoman ihmisen näkökulmasta.

Kommentoin tätä tuolla ylempänä. Lainaan vielä jumalanpalveluksen opasta, messun lopetuksesta: "Jumalanpalvelus antaa esimakua taivasten valtakunnan juhlailosta, mutta suuntaa myös arjen keskelle. Se ei irtaannuta maailmasta, vaan lähettää kristityt hoitamaan ja rakentamaan sitä."

Kysymykseni koski tätä maailmaa. Nähdäkseni voit aivan hyvin luterilaisuuden oikeaoppisuuden säilyttäen kommentoida sitä, millainen valtio ja laki on hyvä, millainen huono. Itse asiassa sinulla taitaa olla siihen jonkinlainen velvollisuuskin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      86
      3579
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2046
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      195
      1971
    4. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      87
      1404
    5. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      343
      1394
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1147
    7. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      13
      1014
    8. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      84
      1001
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      28
      908
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      64
      839
    Aihe