En pääse munkiksi, eroan kirkosta.

kilvoittelen.kirkotonna

Näkemiin. En pääse munkiksi. Miksi kuulua kirkkoon joka ei kelpuuta jäsentään kilvoittelijaksi.

74

4496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • melkein.uskon

      Et pääse munkiksi, koska.. ?

      Toisaalta miksipä ottaisivatkaan luostariin, jos asenne on tuollainen, että eroat kirkosta kun et saa mitä haluat? Niinkö Kristuksen ruumis tekee?

    • eirahvaille

      Johan minä olen sanonut että sinne pääsee hyvistä sukujuurista, yhteiskunnallisesta asemastaan tms porvarillisesta taustasta sponsoroitu kirkon jäsen tai joku poikkeuksellinen kyky jota luostari voi sitten hyödyntää.Tässä suomen ortodoksisessa kirkossa sinulla täytyyy olla "suhteita" jotta etenet yhtään mihinkään eikä ole väliksi vaikka olisit käytökseltäsi vaikka millainen sikailija sid.

      • melkein.uskon

        No jos aloitus ei ole vaan tyhjänpäiväistä provokaatiota, just tuollasten kommenttien nostattamiseksi, niin on se nyt ihme ja kumma jos eivät vihi munkiksi ihmistä, joka on valmis luopumaan uskontunnustuksesta vastoinkäymisten edessä ("uskon yhteen, pyhään, katoliseen ja apostoliseen kirkkoon" ...).


      • Olisiko nimenomaan tuo sponsorointi se ratkaiseva tekijä? Muuten olen saattanut itseni kuulemaan jostakin että jollekin munkille olisi sponsoroitu jopa ruokkomaksuja sillä aikaa kun itse kilvoittelee munkkina mutta tiedä sitten onko vain ilkeä juoru. Aika inhottava ajatus joka tapauksessa...


      • aivan.hullua
        aivotko.hoi kirjoitti:

        Olisiko nimenomaan tuo sponsorointi se ratkaiseva tekijä? Muuten olen saattanut itseni kuulemaan jostakin että jollekin munkille olisi sponsoroitu jopa ruokkomaksuja sillä aikaa kun itse kilvoittelee munkkina mutta tiedä sitten onko vain ilkeä juoru. Aika inhottava ajatus joka tapauksessa...

        Tuo on ilkeämielinen ja täysin perätön juoru jos tuollainen on ollut liikkeellä, itse en ole moista kuuna päivänä kuullut. Munkilla ei saa olla huollettavia lapsiä joten ei ole edes periaatteessa mahdollista moinen että munkin ruokkoja sponsoroitaisiin. Herra armahda!


    • hetoitis

      Kirkoiltakos se aloittaja kysyy, pääseekö munkiksi? Kirkkoko on Jumala? Jumala ei varmaan estele vaikka aloittaja ryhtyisi munkiksi samantien. Ja mikä etu: eipä joudu julkisuuden valokeilaan, elämään pällistelevien turistien keskellä, kenenkään käskettävänä, jne. jne. Kaikessa rauhassa saa munkkeuttaan harjoittaa. Tietysti yksi pikku paha puoli asiassa on: mistä elanto? Työkkäri ei taida ymmärtää jos töihin ei mene vedoten munkkeuteensa. Tietysti voi mennä kotaan asumaan elämäntapaintiaaniksi ja pyydystää itse ruokansa. Kasvissyöjälle se Suomen oloissa vain voi talvisin olla hankalaa jos eläimiä ei halua tappaa. Valamossa sentään taitaa jouluisinkin olla lahdattua sikaparkaa jouluruokapöydässä-luulen-muistelen.

      • esimerkillinenerkki

        Juu...siinä voi vähän ikävä tulla, kun 30 asteen pakkasessa kodassa nuotion lämmössä kilvoittelee viidensadankilon soijarouhepussin kanssa.


    • ihan-ystävävyydellä-vaan

      Kuulostat ihan Paavo Väyryseltä, joka o ilmoittanut, että jos häntä ei valita Keskustan puheenjohtaksi,hän eroaa keskustasta... olisikos tuossa nyt kilvoittelun paikka? Oletkos yhtään ajatellut mitä luostarikilvoittelijalta vaaditaan?? Ei aiakaan tuota asennetta, että jos ei mennä miun pillin mukkaan iin eroan kirkosta...

    • AmbroAntoPekalle

      Tämähän on viisautta - olkaamme silti vakaat Kokeilkaapa kunnon donitsia jos munkit ei käy.

    • Cocacola.Panda

      Perusta oma luostari. Vaikka multituskonnollinen, johon paasee budhalaiset, muslimit ja kristityt. Ostatte jostain vanhan maalaistalon ja muutatte sinne asumaan. Jokainen jasen vetaa johtajan roolia aina yhden paivan ja muut harjoittelee hanen oppien mukaan. Milloin luetaan laudekset ja milloin harjoitellaan kungfua pakkasessa oranssi mekko paalla. Ei varmaan toimi pitkan palle, mutta olisi varmaan janna kokemus.

    • påwell

      On täysin tuulesta temmattu väite, että luostariin päästäkseen tarvitsisi olla joku erityinen tausta tai tuntea oikeat ihmiset. Kyllä luostariin pääsee, jos on fyysisesti ja psyykkisesti terve ortodoksimies, jolla ei ole velkaa eikä huollettavia lapsia, ja jos motiivit luostariin tulemiseksi ovat oikeat. Luostari ei voi maksaa pois velkaantuneiden velkoja eikä alaikäisten lapsien elatusmaksuja. Mahdollisuudet huolehtia sairasta ovat myös rajalliset, ja sellaisilla, jotka ovat jo luostariin tullessaan sairaita, on aika pienet mahdollisuudet päästä luostariin. Varsinkin psyykkiset sairaudet ovat suuri riski. Joskus motiivit luostariin tulemiselle voivat myös olla väärät.

      • tarkenna

        Virallisesti varmaankin näin, mutta käytäntö jotakin muuta. Vai onko sinulla omakohtaista kokemusta asiasta?


    • skiitta888

      Oma skiitta ja minimi elintaso. Ei tarvitse erota kirkosta, mulla tosin ev.lut.

      Ihan normi asunto käy, siellä voi harjoittaa uskontoaan rauhassa.Pakolliset asiat hoitaa suunnittelemalla ne hyvin ja takaisin omaan rauhaan.Naapureita en ole nähnyt moneen viikkoon, ei väliksikään.Postin käyn hakemassa yöllä.Nukun puoleenpäivään, sitten aamu kaffit ja hieman ravintoa päivän mittaan.Paastoa en ole sisäistänyt, jotain pientä silloin tällöin.

      Parturissa en ole käynyt, hiukset jo häiritsee.No laittaa ponnarille.Partaa ajelen silloin tällöin.Päivät kuluu opiskellessa maantietoa ja historiaa.Samoin teologiaa tulee luettua.Luovuin turhasta elämästä ja tämä tyyli sopii minulle.Kenellekkään en ole soittanut eikä minullekkaan soiteta.Puhelin on siis kiinni.Facebookissa lukio aikaisia kavereita ja satunnaisia tuttavuuksia.En ole heille paljoakaan kertonut uudesta elämän tyylistäni.

      Netin kautta kuuntelen ortodoksisen kamarikuoron musiikkia, samoin ort.Jumalanpalvelukset.Ikoninurkkauksessa nukunkin, itse maalattu ikoni on seinällä.Lampukkaa ei ole eikä tuohuksia.Valamossa olen käynyt muissa ortodoksissa kirkoissa taasen en.Lähin ort. kirkkokin yli 200 km päässä.Lisäksi lähi tsasounan tilaisuudet jo klo 10.00, liian aikaisin siis.

      Huoneessani on vielä muistoja entisestä materialistisestä elämästä.Kirjoja työstä ja taloudesta.Edes jotain tullut opiskeltua, nekin suoritukset tuntuvat aika tyhjiltä.No,minimitaso on säilytettävä joka tapauksessa.Ylimääräisen tavaran möin pois, ne eivät tuntuneet enää miltään.Siivottava ehkä olisi, pikku siistimiset päivittäin riittää.

      Muutos tuli sitten lukemalla ortodoksista elämän tyyliä.Henkinen sisältö on tärkeintä, oma rauha.Keskustelut elämän tavastani olen hyljännyt, kukaan ei niitä ymmärtänyt.

      • ihmettelevä7

        Jotenkin vähän surullisen kuuloista, eritoten tuo, että uskovien yhteys ei niin kiinnosta, mutta nettiyhteys täytyy silti pitää. Ei kait munkkeudessa koskaan ole ollut kyse ihmisten ja maailman hylkäämisestä tai karttamisesta, vaan päinvastoin? Itseensä käpertyneenä ihminen nojaa paljolti vain omaan nokkeluuteensa -- ja millaista kilvoittelua se on, että käpertyy itseensä. Ei tuo viestisi silti tietenkään kaikkea kerro, mutta itse ainakin saan sellaisen vaikutelman, että oot rakentanut osittain passelit ulkoiset puitteet, mutta se sisus ja sisältö pyörii jonkinlaisen itsetyydytyksen varassa. Aamurukouksetkin ovat näemmä noin-puolenpäivän-rukouksia.


      • yötönyö2

        Höpö, höpö, on kokoko aihe. Ei ortodoksit käyttäydy tai keskustele noin. Oiskohan raamatun luku ja ymmärtäminen tarpeen.


      • ihmettelevä7

        Luterilaiseksi tuo skiitta-kirjoittaja ilmoittautuikin. Kun lähitsasounan palvelukset aamukymmeneltä ovat liian aikaisin niin on se vain absurdia, ei tuollaisesta maailman karttamisesta kannata munkkeuden ja luostarilaitoksen yhteydessä puhua. "Tyhmä pitää omaa tietään oikeana, viisas se, joka neuvoja kuulee" sanoo sananlaskukin (12:15, jos tarkkoja ollaan).


      • vipahvpahga

        Sanotaanko Raamatussa, monelta ihmisen täytyy aamulla nousta ylös? Vastahan tuossa luin tutkimuksesta, jonka mukaan koululaiset joutuvat nousemaan liian aikaisin. Parempi olisi, kun koulu alkaisi kymmeneltä eikä kahdeksalta. Oppimistuloksetkin olisivat parempia, kun aamuntunnit eivät mene puolihorteessa. Kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan jo siksikin, että on töitä, joita on tehtävä kaikkina aikoina vuorotyönä. Esim. hoitajan iltavuorot kestävät klo.21-22:een. Siinä ei kovin iltauninen parane olla. Eikä toisaalta virkeänä iltavuorossa jos on klo.5 herännyt. Aikaisilla aamuheräämisillä on paremminkin ollut jokin käytännöllinen syy alunalkaen. Jotta maataloustyöt, tms. ehti tekemään kun vielä ei ollut sähkölamppuja ja kynttilätkin/öljy lamppuihin kallista. Tiedä sitten josko illanvirkku ja aamuntorkku on sattunut vain syntymään väärälle aikavyöhykkeelle. Ja säilyisikö rytmi samana jos kovinkin eri aikavyöhykkeelle matkustaa.


      • ihmettelevä7

        Sananlaskut 20:13 Älä pitkään nuku, ettet köyhdy, nouse varhain, niin syöt kylliksesi.

        Psalmi 55: 17-18 Minä huudan Jumalaa, ja hän pelastaa minut. Illoin, aamuin ja keskipäivällä minä huokaan ja valitan, ja hän kuulee ääneni.

        --

        Ei sillä, että nuo käskyjä olisivat. Mutta se, että kieltäytyy ottamasta osaa liturgiasta (tai "tsasounan tilaisuuksista", kuten tuossa viestissä oli) kun se järjestetään vain sillä syyllä, että aamulla kymmeneltä on liian aikaisin.. On se vaan erikoista, ainakin mun korvaani. Ymmärrettävää tietty, jos kerta kirkkoon on matkaa 200 km, kenties sinne lähitsasounaan on matkaa 100 km, tarina ei kerro. Ja toki totta, että ihmisiä on erilaisia ja kiistatonta on, että ihmisille sopii erilaiset rytmit. Mutta nyt on puhe munkkeudesta, tässä sivujuonteessa omaehtoisesta skiitasta, niin se vaan kalskahtaa mun korvaani laiskuudelta, velttoudelta, välinpitämättömyydeltä, itseriittoisuudelta, että tohtii verrata tuollaista munkkeuteen.

        Vaikka kodistaan tekisikin kuin skiitan ja ulkoiset puitteet muistuttaisivatkin keljassa elämistä, ei se vielä tee elämästä keljassa elämistä ja kodista skiittaa. Yhteyden tulee olla todellinen.


    • skiitta888

      Olen ollut yhteydessä ortodoksi pappiin ja hän pitää "kilvoitteluani" hyvänä.Sopeutuminen luostari elämään olisi täysi mahdottomuus.Herätys kello 06.00 ja sitten työntekoa. Mikä ihanuus onkaan nukkua puoleenpäivään.Fyysistä työtä olen tehnyt omassa metsässä, perinteistä risusavottaa ja pystykarsintaakin sekä polttopuuta..Kulut saa tietenkin metsäverotukseen. 3-4 tuntia riittää päivässä sitä työtä keväällä ja kesällä.Jonkinlainen kesäpaikkakin löytyy metsän läheltä.Metsäalaa opiskelin ja sen jälkeen taloutta.Ensin perusteet ja sitten lisäopintoja.

      Netti on hyvä maantiedon ja historian opiskelussa.Niistä aineista pidin jo lukiossa. Maailmankuva laajenee sitäkin kautta. Kaikki 195 maata mitä täällä on käy läpi pikkuhiljaa.Jokaisella maalla on historiakin.Youtubesta löytyy videoita, ei tarvitse matkustaa paikan päälle.Eurooppa on tuttu interrail ajoilta,

      Valamossa näyttää olevan klo 18.00 joka päivä IX-hetki,niihin voisi osallistua.Pitäisi siis muuttaa Valamon läheisyyteen.He huomaisivat tottakai vierailuni, hiljaisuutta he harjoittavat.Samaa harjoitan minäkin.Kävisin vain kirkossa ehkä syömässäkin.Jutella voisi pappismunkin kanssa.

      Naapurusto täällä on sitten arvostelevia "materialisteja". Heistä en enää välitä millään lailla.Nk.keskustelu on johtanut vain riitoihin,ovat omien sanojensa mukaan ateisteja.Onneksi omassa "skiitassa"saa olla rauhassa.

      Uskonto puhutteli jo aikoja sitten, se jäi sitten olemaan kunnes laajensin näkemystäni ortodoksisuuden kautta.He eivät Valamossa eikä muuallakaan ortodoksien tilaisuuksissa kiellä ev.lutin läsnäoloa.Kaikki ovat tervetulleita.Lisäksi olen lukenut ev.luttien näkemyksiä, osa ihan hyviä ja vastaavat näkemyksiäni.

      Skiitta888

      • ihmettelevä7

        Kiitos lisäviesteistä ja pahoittelut, jos vaikutin liian kriittiseltä eilen. On se todettava että hyvältähän tuo kuulostaa, kun enemmän tilannettasi kuvailet. Silti suosittelen liturgiassa käymistä jos vain suinkin mahdollista, se on mysteeri joka on sielulle hyväksi. Ilmeisesti oot kuitenkin pyrkimyksessäs vakaa ja aito jo kauan takaa, joten kaikkea hyvää valitsemallas tiellä -- sanalla sanoen; siunausta.


    • skiitta888

      Lähin tsasouna on 43 km päässä, eli liian kaukana. Kaiken "turhan" karsiminen selkeyttää elämää.Hoitaa asiansa päiväohjelmalla.

      skiitta888

    • Per-kel

      Mene vaikka vanhusten hoitajaksi niin sinusta on jotain hyötyä ! Eivät nämä uskontokunnat ihmisiä auta, päinvastoin ovat köyhien niskan päällä olleet ammoisista ajoista :(

    • skiitta8888

      Valamoon Valamon metsiä hoitamaan, miksi ei.Metsää omistan tosin itse omaksi tarpeiksi.

      Nk.kotiasketismista on maininta ortodoksi.netissä: "kotiasketismissä eletään vaatimatonta, eristäytynyttä elämää erilaisin tavoin". Tämä "maailma" hyljätään, paha on olemassa.Ekologinen ja ekonominenkin ratkaisu.Raskas verotus on pahojen voimien luoma, samoin velattomuus suojaa ahneilta rahoittajilta.

      Lisäksi yöllä on rauhallista, voi hiljentyä ja opiskella.Pelkän teologisen kirjallisuuden lukeminen on liian ahdasmielistä.Historia opettaa myös maailman pahuudesta.

      Risusavotta ei mene todellakaan hukkaan,metsä kasvaa ja tuottaa hyvinvointia pitkällä tähtäimelläkin.Lisäksi metsä on rauhoittumisen paikka.Valamossa on metsätsasounakin.

      skiitta888

    • vaeltajaksi

      Vaeltajan kertomukset-kirja antaa oivallisen esimerkin miten voi kilvoitella varsin väkevän ja pelastavaisen kilvoituksen olematta luostarikilvoittelija, vaan aivan tavallinen maallikko. Työtäkään ei vaeltajan hirveästi tee mieli tehdä, vaan vastentahtoisesti suostuu "aktiivimalliin" edes käsivammansa salliman työn ollessa kyseessä. Onnellisimmillaan on yksinäisyydessä, työttömänä, Raamattua ja Filokaliaa lukiessa ja Jeesuksen rukousta harjoittaessa. Tuollaiseen elämään nyky-yhteiskunta antaa hyvät mahdollisuudet perustoimeentulon muodossa. Aktiivimallileikkuri ja karenssit työstä kieltäytyjälle ovat silloin vain osa kilvoittelua. Mihin luostaria tarvitaan?

    • enero

      Luostaria tarvitaan luostarielämään. Elämä lähiöissä on erilaista, vaikka lukisi miten paljon tahansa.

      Kysyjä ilmeisesti luulee, että luostari on jonkinlainen lepokoti, jossa ei tehdä mitään, ja siksi on sama olla tekemättä mitään kotona.

      Totta kai voi pelastua ollen maallikko. Mutta maallikkoja ovat munkitkin (paitsi papopsimunkit).

      • niimmutta

        "Elämä lähiöissä on erilaista, vaikka lukisi miten paljon tahansa."

        Lukemisella toki on oma sijansa niin hengellisessä kuin maallisessakin elämässä, mutta eiköhän kilvoittelussa ole ennemminkin rukous se juttu. Lukemalla tuskin kukaan on pelastunut, rukous on saattanut jotakin saadakin aikaan.


    • Kai sitä voi kilvoitella yksinään kuin aavikon erakot. Ei kai sitä luostaria tarvitse jos ei ole ollenkaan sosiaalinen tai yhteisöllinen. Jaa-a..mitenköhän on oman "kilvoitukseni" laita? Toisinaan haluaisin tutustua maailmaan ja elämään syvemmin ja omassa rauhassa.

      Toisinaan taas kaipaan seuraa. Jopa elämänkumppania. Jos jotain sielunkumppanuutta jonkun kanssa löytäisi voisi erakoitua yhdessä. Ehkä. Tai lähtee koko elämän kestävälle vaellukselle tai edes pitkälle sellaiselle. Matkailu avartaa ja maailman ihmeet.

    • skiitta888

      Tulihan sitä Euroopassa pyörittyä, loppu tuloksena se hyvin tunnettu maailman turhuus.Nk.naiselämästä ei tullut mitään, se siitä.

      Ekologinen, ekonominen minimalismi.Kotiaskeettisuus.Henkinen hiljentyminen pois todella "maailmasta" jossa paha on olemassa.

      skiitta888

    • Muistelenko väärin mutta eikös jonkun myöhemmin suureksi tulleen luostarikilvoittelijan "sisään pääsy" ollut varsin hankalaa.Muistaakseni joutui pidemmän aikaa norkoilemaan ja asustamaan luostarin portilla ennen kuin lopulta suostuttiin ottamaan noviisiksi. Ehkä sinuakin koetellaan, kutsumuksesi ja uskosi vakautta siis. Nyt ei vaikuta lupaavalta kun kirkostakin olet eroamassa. Uudessa Valamossa ei vielä ole edes porttia, joten makuupussi mukaan ja vaikka krkon portaille yöpymään josko Sergei jossakin vaiheessa huomaa kutsummuksesi vakavuuden. Tai soittaa poliisit. Tai valkotakkiset.

    • petromax212

      Ortodoksinen elämäntapa riittää monelle. Luostarissa eletään luostarin sääntöjen mukaan.

      • rahvpaskia

        Mikä on ortodoksinen elämäntapa..feresit... jussipaidat ja pussihousut... huivit...pashareseptit...kulitsat..pyhät venäläiset lettureseptit....ruokablogit toimintapiirit joitten vetäjinä tietyt tyypit...sitäkö se on siltä ainakin vaikuttaa.Jumala on unohtunut jonnekkin jo kauan aikaa sitten ja maalliset tavat ja itsekkyys syrjäyttäneet Jumalan palvonnan.


      • njiekka
        rahvpaskia kirjoitti:

        Mikä on ortodoksinen elämäntapa..feresit... jussipaidat ja pussihousut... huivit...pashareseptit...kulitsat..pyhät venäläiset lettureseptit....ruokablogit toimintapiirit joitten vetäjinä tietyt tyypit...sitäkö se on siltä ainakin vaikuttaa.Jumala on unohtunut jonnekkin jo kauan aikaa sitten ja maalliset tavat ja itsekkyys syrjäyttäneet Jumalan palvonnan.

        Eletään maallisina ihmisinä ortodoksisine tapakulttuureineen. Kyllä se Jumala siellä taustalla vaikuttaa.


    • merijärviseutu87

      Hoidetaan työ&talous. Näiden jälkeen voi hiljentyä.

      Se on ortodoksinen elämän tapa.

    • mietis.tältä.kantilta

      Miksi et pääse? Haluaisitko vähän avata syitä kielteiselle päätökselle, vai halusitko vain ilmoittaa erostasi? Ehkä sinua ja vakaumustasi sekä kutsumustasi koetellaan. Ehkä elämässäsi on jokin seikka joka estää luostarikilvoituksesi tällä hetkellä, mutta jolle voit tehdä jotakin. Ehkä voit harkita jotakin luostaria ulkomailla. Jos luostarikilvoitus on kutsumuksesi, Jumala kyllä löytää sinulle sopivan luostarin. Kirkosta eroamalla et luostariin pääse, ja saattaa sillä jokin vaikutus olla pelastukseenkin.

    • kerttkkl

      Joku trollaa!

    • seonselvää

      Varmaa on ettei ainakaan kirkosta eroajat pääse luostariin ja miksi pääsisikään. Jos noin helposti luopuu kirkosta kuinka olisi pysynyt luostarissakaan?!

    • vendito1972

      Munkiksi ei todellakaan monesta ole, toinen kilvoittelun muoto avioliitto kuulostaa minun kannaltani vielä kovemmalta.

      Jostain (?) luin että täällä ihan normi maailmassa on munkkeja/nunnia jotka elävät aivan jokapäiväistä elämää keskuudessamme.He ovat kuitenkin piispojen valvonnan alla.Nämä ulkoiset tunnusmerkit siis puuttuvat.

      • Hjuuuyttiij

        Ovat yleensä korkeasti koulutettuja ja näin työelämässä.


    • houbatalump8

      Ei tommoinen kontrolluituna oleminen kiinnosta päivä ohjelmineen eikä aikatauluineen.

      Turhasta elämästä luopuminen, minimalismi ja oma vapaa elämä poissa "maailmasta" jossa paha vallitsee on minun valintani.

      Tänäänkin sai nukkua puoleenpäivään.

      • slvahvpöa

        Ainahan voi perustaa luostarin, jossa valvotaan öisin ja nukutaan puolillepäivin. Kello kaksitoista tulee igumeni ja rämpsäyttää kattilankannet yhteen. Kyllä siinä unisinkin herää.


    • kht540

      Yhteisössä on sitten muitakin, yksin asumalla saa olla niinkuin haluaa.Välttää ristiriidat ym.

      Aikatauluton,vapaa elämä.se on hienoa.

    • sipuli_sipuli

      Otsikon tapainen tyyppi, joka alkaa heti kiukutella kun ei oma tahto toteudu, ei kuitenkaan kestäisi luostarissa päivääkään.

    • lemoni3232

      On se vaativaa Valamossa.Oma "yhteisö" on paras.

    • äaösldkfjgh

      Olen todella tyytyväinen kun valitsin kotiasketismin.Kaikenlainen kanssakäyminen muiden kanssa on ollut vain samaa utelua maallisista,henkilökohtaisista ja jne.asioista.Yksinkertaisesti en jaksa enää vastailla näihin kysymyksiin.Jätin siis kaiken ja valitsin puhumattomuudenkin.

      Turhanpäiväinen, siis todella turha materialismi oli vain "toimimista" vallitsevassa ympäristössä jossa kaiken maailman mainonta&markkinointi koneistot toimivat kokoajan.

      Sähköpostia en ole käyttänyt pitkään aikaan, puhelin on kiinni. Eipä sen puoleen ei minulla olisi mitään kirjoitettavaa eikä sanottavaakaan kenellekkään.Täysi hiljaisuus nytkin on hienoa,kellokin on 03:37.

      Tänne on ihan kiva anonyymisti kirjoittaa näkemyksiään.Vaikea sanoa kuinka moni on valinnut kotiasketismin, muitakin on täällä "maailmassa" jotka elävät näin Tietysti eräät "piirit" ihmettelevät valintaani, puhuminen tästäkin olisi mielestäni aivan turhaa.

      Ennen ryhtymistäni tähän kotiasketismiin opiskelin ortodoksista teologiaa. Käsitys maailmasta muuttui täysin.Uskonnosta puhuminen tuon prosessin aikana, niin,äkkiä leimataan nk."hihhuliksi" jos vakaumuksestaan puhuu.Täysi hiljaisuus tämänkin suhteen.

      Nyt hyvää yötä.

    • Miksi IHMEESSÄ aikuinen ihminen haluaa luostariin ja leikkimään kuuliaisuutta ja kyselemään igumenin lupia tekemisilleen??? Pelottaako aikuisuus ja vastuu omasta elämästä liikaa?

    • jbdvowe

      Fingerporin sarjakuvassa Konevitsassa ryhmämatkalla olleen matkaseurueen jäsen kysyy oppaalta: "Koska päästään tutustumaan itse laitteeseen?"

    • alkaajokyllästyttämään

      Vika ei ole luostariin hakeutujassa jos hän on vilpitön ja täyttää velattomuuden ja huollettavia ei ole ja pää on terve.Vika on luostarien maallistuneissa käsityyksissä siitä millaisia ihmisiä he haluavat sinne.Pääsääntöisesti heille merkitsee siinä raha, tuottavuus ja maine.Ei se kuinka harras, nöyrä ja asiaansa asennoitunut ihminen on.

      Valamossa on varsinkin ihan outoa menoa.Yksi seurakuntalainen kertoi miten eräs munkki oli keskenpäivän paskakäsillään rynnännyt trapesan keittiöön jääkaapille kinkkusiivua vetämään jaoli mennessään tokaissut että v ttu.Mitä se tuollainen meno oikein on?Eräs sukulainen taas kerran kertoi kuinka joku hänen tuttavansa oli ollut talkoolaisena ja munkit pistäneet keittiön päreeksi ja korjausmiehet oli sieltä löytäneet piiloviinapulloja *illulehtiä.

      Mitä tuo tuommoinen sirkus oikein on.Eilen katsoin sitten sattumalta jonkin toisen yhteisön videota athoksen luostarista.Mikä miehiä viehättää toisten miehien seurassa niin paljon.Kaikki kaljuja risupartoja möhömahoineen ja vaatteet koristeltuja ja kaulassa koruja ja isot mänööverit.Varmaan kivaa kun saa tuntea olevansa kuin kuningäs ja ympärillä lakeijoita.

      • käy_itsekin_katsomassa

        Hyvää paastonaikaa sinullekin, ystävä!


      • voipyhäsylvisentään
        käy_itsekin_katsomassa kirjoitti:

        Hyvää paastonaikaa sinullekin, ystävä!

        No minkä minä ihmisten puheille mahdan...vaikka itse olen srk musta lammas mutta tämän viimeisen tapahtuman minulle kertoi srk puhtoinen lammas joka on ollut talkoolaisena siellä.Häntä kunnioittaa kaikki ja nykyisin on hänelläpalvelustehtäväkin kirkossa.Hän tosin onminustakin levitellyt mieleisiään juttuja kun on ollut vähän miehenkipeä.No omapahan on asiansa jos on sepittelijä sitten.Toisen ensimmäisen kertoi minulle sukulainen jonka tuttu on todella ahkera valamon vieras ja talkoolainen.Juu ja olen minäkin siellä käynyt useamman kerran mutten koskaan talkoolaisena minulle riittää pistäytyminen kerran pari vuodessa.No onko se meno hengellistä tuolleensa?Minä kyllä syntini tiedän mutten olekkaan miksikään luostarikilvoittelijaksi pyrkimässä enkä välitä maineestakaan kummemmin.


      • sitä_rataa
        voipyhäsylvisentään kirjoitti:

        No minkä minä ihmisten puheille mahdan...vaikka itse olen srk musta lammas mutta tämän viimeisen tapahtuman minulle kertoi srk puhtoinen lammas joka on ollut talkoolaisena siellä.Häntä kunnioittaa kaikki ja nykyisin on hänelläpalvelustehtäväkin kirkossa.Hän tosin onminustakin levitellyt mieleisiään juttuja kun on ollut vähän miehenkipeä.No omapahan on asiansa jos on sepittelijä sitten.Toisen ensimmäisen kertoi minulle sukulainen jonka tuttu on todella ahkera valamon vieras ja talkoolainen.Juu ja olen minäkin siellä käynyt useamman kerran mutten koskaan talkoolaisena minulle riittää pistäytyminen kerran pari vuodessa.No onko se meno hengellistä tuolleensa?Minä kyllä syntini tiedän mutten olekkaan miksikään luostarikilvoittelijaksi pyrkimässä enkä välitä maineestakaan kummemmin.

        No yks minkä mahdat on kun juoruja kuulet, että yhdestä korvasta sisään, toisesta ulos! Ei niitä tarvi suustaan päästää (tai sormenpäistänsä kun ollaan näin netissä), sillä niinhän se on, että se mitä suustaan päästää on se mikä ihmisen saastuttaa. Ihan näin paaston hengessä kun asiaa pyörittää.

        15 Pietari sanoi hänelle: "Puhuit vertauskuvin. Selitä meille, mitä tarkoitit." 16 Jeesus vastasi: "Oletteko tekin yhä noin ymmärtämättömiä? 17 Ettekö käsitä, että se, mikä menee suusta sisään, jatkaa kulkuaan vatsaan, ja sitten se ulostetaan. 18 Mutta se, mikä tulee suusta ulos, on lähtöisin sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen. 19 Juuri sydämestähän lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, siveettömyys, varkaudet, väärät todistukset ja herjaukset. 20 Nämä ne ihmisen saastuttavat, ei se, että syö pesemättömin käsin."


      • sinnersowhat
        sitä_rataa kirjoitti:

        No yks minkä mahdat on kun juoruja kuulet, että yhdestä korvasta sisään, toisesta ulos! Ei niitä tarvi suustaan päästää (tai sormenpäistänsä kun ollaan näin netissä), sillä niinhän se on, että se mitä suustaan päästää on se mikä ihmisen saastuttaa. Ihan näin paaston hengessä kun asiaa pyörittää.

        15 Pietari sanoi hänelle: "Puhuit vertauskuvin. Selitä meille, mitä tarkoitit." 16 Jeesus vastasi: "Oletteko tekin yhä noin ymmärtämättömiä? 17 Ettekö käsitä, että se, mikä menee suusta sisään, jatkaa kulkuaan vatsaan, ja sitten se ulostetaan. 18 Mutta se, mikä tulee suusta ulos, on lähtöisin sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen. 19 Juuri sydämestähän lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, siveettömyys, varkaudet, väärät todistukset ja herjaukset. 20 Nämä ne ihmisen saastuttavat, ei se, että syö pesemättömin käsin."

        Ja Kristus se sai tuomita ja viskata retelöitsijät temppelistä mutta rahvaatko sitten eivät saa paheksua pahoja tapoja?

        Miten erikoista ajattelua ketätässä tuomittiin kun puhuttiin yleisellä tasolla mitä luostarissa puuhaillaan?Ketä tässä tuomittiin jos puhutaan yleisellä tasolla siitä miten tekopyhiä ihmiset ovat?

        Mainittiinko joku nimeltä tai onko tässä joku tunnistettavissa, minä en ainakaan tunnista koska ne ihmiset keneltä kuulin eivät hekään maininneet nimiä kunhan päivittelivät touhuja.

        Minulle on aivan yksi ja sama kuka koittaa siloitella omaa mainettaan kun haluaa jotain maallista kuten puolison tai jonkun pikkutittelin minua ennemminkin kiinnostaaa SE miten esimerkiksi kirkkoherrat ja muut papit suhtautuvat sitten esimerkiksi mustamaalattuun ihmiseen kun mustamaalaaja ja omia etujaan tavoitteleva on siveyden sipuliksi ja nuhteettomuuden perikuvaksi lyöttäytyvä ihminen.

        Esimerkiksi tämä kikkelinkipeä nainen on ylennyt kirkonpiirissä mutta sen sijaan minä naureskelen itse partaani mielessäni miten pikkumainen ja tekopyhä sellainen ihminen on näyttää pienuutensa tuolla toiminnalla ja SAMALLA...samalla minä näen kuinka luotettava on nuhteettomana pidetty kirkkoherra jos alentuu USKOMAAN tälläistä hattaraa.

        Win-win he saavat ja minä saan.Ymmärrätkö?

        Näin näkee miten maallisia on ihmiset vaikka ne kuinka kävisivät ahkerasti kirkossa!Mitä järkeä sitten siinä on, ei mitään.Elää elämäänsä täysin toisten ehdoilla ja koittaa olla heille mieliksi että saisi hyväksyntää.Mitä hengellistä siinä sitten on?

        Toisekseen jos on säännöt niin miksi joku niistä saa poiketa ja se hyväksytäänja toista siitä taas paheksutaan.

        Toivottavasti hengellinen valheellisuus ja hengellinen tekopyhyys ja eriarvoisuus kirvoittaa jonkun opetuspuheen pitäjän kielenkantimet.


    • hevigee

      Jos Valamoon on vaikea päästä, niin vielä vaikeampi Lintulaan. Mitäköhän nuo mahtaisivat nunnat ajatella, jos luostariin olisi pyrkimässä entinen punkkari, entinen saatananpalvoja, joku aktivisti tai jollakin tapaa keskivertonaisihmisestä jotenkin poikkeava yksilö...Voihan sitä ihminen olla vaikka kuin vahvasti uskova, mutta siltikään ei ole jokin iltaisin ketjusilmukoita virkkaava harmaavarpunen, joka käskystä vääntää marjapiirakoita ja veisaa virsiä. Eihän sitä työhönotossakaan saisi syrjiä ihmisiä epäolennaisten seikkojen vuoksi.

      • käteväemäntäsyndrooma

        No joo ei mutta vilaiseppas vaikkanykypappien vaimoja sitä ollaan niin modernia ja siveää sipulia...paskat pelkkiä suorittajia ovat ja itsekeskeisiä pröystäilijöitä.Katoppa ympärilles.Ei niitä ruustinnoja ole valittu hengellisten ominaisuuksien perusteella vaan titteleiden ja sukupuiden perusteilla, tietty ulkonäkö on plussaa jos on sellanen naapurin martta tyyppi.


    • Ei kauaakaan kun keskustelin yhden munkin kanssa ja sanoi että tekemistä riittää välillä turhankin paljon , on myymälässä myyntiä ja paikkojen esittelyjä jne jne jne ... harvempi siellä kait kilvoittelee joten muuta metsään jos et kilvoitteluasi kykene ihmisten ilmoilla toteuttamaan äläkä syyllistä muita siitä ettet oikeasti edes halua kilvoitella .

    • neron.leimaus

      Semminkään vielä, kun koko luostarissa ole mitään järkeä. Mitä ihmeen maailmastavetäytymistä on mennä satatuhatpäisen turistilauman kuvattavaksi? Tavan maaseudulla asuva tallikka ei koko elämänsä aikana tapaa niin monia ihmisiä, kun munkki luostarissa. Suomesta löytyy ihmisiä, jotka joutuvat elämään askeettisemmin kuin munkit. On esim. 7500 asunnotonta.

      • narsissimukset

        No se selfish manner tietenkin...mitä ne muuta siellä tekee ihmiset kun koittavat saada itsensä näkyville ja kuuluville ihmisyhteisössä sama juttu seurakunnissa.


    • puli_puli

      Sehän juuri on kilvoitusta että luopuu omasta rauhasta ja mukavuudesta.

      • erakkosalamunkki

        Jaa on vai, minä kun ajattelin luopuessani mailmasta ja erakoiduttani mökkiini eläväni kuin entisaikojen erakkomunkit, ei vastuussa kenellekään maalliselle elämästään.


    • kerrosyy

      Edelleenkin olisi hyvä kuulla MIKSI aloittaja ei pääse munkiksi. Kai sen voi kertoa kun on tämmöisen aloituksenkin tehnyt.

    • weirdydeirdy

      Nimenomaan oma paikka jossa voi hiljentyä on paras.

    • pah.asti

      "Näkemiin...". Ei siis hyvästi?

    • ylezässä

      Ylen sivuilla oli juttu nunna Elisabethistä, city-nunna.

      Ihmiset ovat sekoittaneet hänet muslimiksi.Aika tiukkaa elämää aikatauluineen eletään cityssäkin.

    • jeshjeshjeshhhhhh

      Entäs tämä:
      https: //yle.fi/uutiset/3-956114.

    • munkkitähdellä

      Kyllä joku hiipuva maaseutu on munkille/nunnalle paras ympäristö.

      Ei city.

      • klnkjbahbvs

        Munkille varmaan, mutta nunnalle ei- jos yksin elää. Maaseudun könsikkäitä ei kiinnosta tähtäimessä olevan naisen sielunelämä, vaan...


      • yabonomari

        Sairas juoppo!


    • eräsvierailija

      Mitä olen tutustunut ortodoksmiin on se ollut mielenkiintoinen "kokemus".Jotenkin vain ihmetyttää kun se ei ole itsenäinen vaan autonominen.

      Valamossa voi käydä, kiva paikka. Lintula hiljaisempi.

      • hyväsitavaksi

        Mitä sitä ihmettelet?, se on suomen ortodokseille hyväksi, että on läheiset suhteet vanhaan patriarkaattiin, pysyy usko ehyenä ja alkuperäisenä.

        Konstantinopolin ekumeeninen patriarkaatti on yksi viidestä alkuperäisestä ns. vanhasta patriarkaatista, joista yhdestä (Rooma) on muodostunut paavin johtama roomalaiskatolinen kirkko.


    • mitteeihmettätuassiisa

      Onkos aloittaja yrittänyt nunnaksi? Jos ei munkiksi pääse.

    • kummmaa

      Kyllähän jokaisen halukkaan ortodoksin pitäisi munkiksi päästä.

      • uteliaseunukki

        Harrastaako luostarissa elävät itsetyydytystä?


      • yötönyö2

        Tosi "hieno" kommentti keskellä yötä känniläiseltä.


      • uteliaseunukki

        Sinulla ne vaan on känniläiset mielessä vitun tuomitseva vanha elitisti käppänä.

        Veikkaan että harrastavat ainakin miespuoliset mutta silti pääsevät luostariin vastaavasti naiset ei.Miehet eivät kykene olemaan ilman seksiä ja silti he saavat etuuksia mennä luostariin.

        MIKSI ON NÄIN?

        Ja yötönyö voi jättää vastaamatta tähän hiton putkinäköinen vanha ukko.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe