Löysin tällaisen linkin hakusanalla Pyhä Henki. En tiedä kuka on tuo kirjoittaja siis en ole ennen kuullut vaikka nimellään kirjoittaa. Hämmästyttävä näkökulma mutta mitä mieltä olette onko huuhaa ukko vain mikä?
https://kangasalanhelluntaiseurakunta.fi/koti/blogit
Mielenkiikntoinen näkökulma!
23
841
Vastaukset
- hakukonealgoritmi
Taisi olla sellaista jumalan johdatusta, onneksi olkoon.
Pyhä henki neuvoo,tekee eläväksi,opettaa jakaa armolahjoja niinkuin haluaa.
- tammenkaataja
Tammi ei kasva kuivalla maalla, sillä tammi on istutettu.
- hienosti.avaa.Sanaa
Siellähän on todella paljon asioita selitettynä. Mies näyttää olevan aivan selvästi juutalainen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Henki
Se oli sitä helluntalaista näkemystä aiheesta aloittajan linkissä. Tuossa on yleiskristillistä näkemystä, mutta antamassani wikipediassa on myös linkki siihen, miten hellarit asian näkevän. Itse olen vuosia pyörinyt hellarinuorten parissa ja meinasin tässä liittyä heihin virallisesti. Siellä Pyhä Henki näkyi siinä, että jumiksessa taisi joku puhua kielillä. Heidän näkemyksensä eroaa jonkin verran luterilaisesta.
Itse kerran rukoilin sen puolesta, että Pyhä Henki tulee minuun. Vuosi oli 2011 ja rukoilun ilta oli 25.12.2011. Seuraavana päivänä tuli sähkökatkos ja ulkona oli jotain 8-9 astetta plussan puolella. En saanut Pyhä Henkeä elämääni, mutta erikoinen päivä oli tuo 26.12.2011 eli Tapaninpäivä. Myöhemmin koin niin, että elämääni tuli Pyhä Henki ja elin jonkinlaisessa hurmoksessa pari kuukautta. Olin uskonnollinen hihhuli, mutta elin elämäni kaksi onnellisinta kuukautta kenties?
"Paavali mainitsee Pyhän Hengen lahjoina esimerkiksi Jeesuksen tunnustamisen Herraksi, kyvyn jakaa viisautta ja tietoa, uskon voiman, parantamisen lahjan, voiman tehdä ihmeitä, profetoimisen lahjan, kyvyn erottaa eri henget toisistaan, kielillä puhumisen lahjan, sekä kyvyn tulkita kielillä puhujaa (1. Kor. 12). Näistä lahjoista käytetään myös nimitystä armolahja."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Henki- mielestäni.oli.asiaa
Oliko siinnä linkissä' mielestäsi jotain väärin ja hänhän aikoi kirjoittaa lisää myöhemmin? Eikös näkemys ollut aivan Sanan mukainen?
mielestäni.oli.asiaa kirjoitti:
Oliko siinnä linkissä' mielestäsi jotain väärin ja hänhän aikoi kirjoittaa lisää myöhemmin? Eikös näkemys ollut aivan Sanan mukainen?
No, täytyy sanoa se, että linkin ajatus "Pyhä Henki - vihollinen" on aika erikoinen. Lisäksi vähän vierastan sitä linkin perinnettä, jota helluntalaisuus edustaa. En ole hellari, vaikka hyväksyn heidät puolueessani KD. Esimerkiksi siinä puolueessani puheenjohtaja Sari Essayah on helluntalainen taustoiltaan.
Sanotaan, että moniin asioihin suhtaudun vähän varovaisesti, sillä en tiedä kaikkien todenperäisyyttä tai kristillistä kontekstia. Mikä on vierasta niin on vähän arveluttavaa? Kristillisyyteni pohjaan pitkälti Evankeliumeihin ja niihin sanoihin, jotka Jeesus on sanonut.
En ole vielä opiskellut teologian perus- ja aineopintoja - joten olen teologisesti vasta lapsenkengissä akateemisesti. Sen takia en ole riittävän tietäväinen arvioimaan jonkun käsityksiä Pyhästä Hengestä.- mielestäni.oli.asiaa
Faith.Hope.Love kirjoitti:
No, täytyy sanoa se, että linkin ajatus "Pyhä Henki - vihollinen" on aika erikoinen. Lisäksi vähän vierastan sitä linkin perinnettä, jota helluntalaisuus edustaa. En ole hellari, vaikka hyväksyn heidät puolueessani KD. Esimerkiksi siinä puolueessani puheenjohtaja Sari Essayah on helluntalainen taustoiltaan.
Sanotaan, että moniin asioihin suhtaudun vähän varovaisesti, sillä en tiedä kaikkien todenperäisyyttä tai kristillistä kontekstia. Mikä on vierasta niin on vähän arveluttavaa? Kristillisyyteni pohjaan pitkälti Evankeliumeihin ja niihin sanoihin, jotka Jeesus on sanonut.
En ole vielä opiskellut teologian perus- ja aineopintoja - joten olen teologisesti vasta lapsenkengissä akateemisesti. Sen takia en ole riittävän tietäväinen arvioimaan jonkun käsityksiä Pyhästä Hengestä.Juu olen samaa mieltä tuosta otsikosta, se oli aika provosoiva, mutta kun luki tekstin, niin se oli todella osuva luonnehdinta siitä kuka pitää Pyhää Henkeä vihollisena. Otsikkohan oli muuten Pyhä Henki ystävä vai vihollinen, ei sanottu Pyhä Henki vihollinen. Siinä on mielestäni aika iso ero.
Minun mielestä siinnä oli aika kansantajuisesti selitetty asiaa ilman teologian kiemuroita. Ainakin minä joka en ole mikään kouluja ja kursseja käynyt teologi ymmärsin asian hyvin. Katselin sen seurakunnan ohjelmaa ja huomasin saman tyypän olevan puhumassa sunnuntaina siellä seurakunnassa. Menisin kuuntelemaan jos asuisin lähempänä mutta tältä Turkusesta on vähän pitkä matka Kangasalalle. Onkohan kyseessä sen seurakunnan pastori? mielestäni.oli.asiaa kirjoitti:
Juu olen samaa mieltä tuosta otsikosta, se oli aika provosoiva, mutta kun luki tekstin, niin se oli todella osuva luonnehdinta siitä kuka pitää Pyhää Henkeä vihollisena. Otsikkohan oli muuten Pyhä Henki ystävä vai vihollinen, ei sanottu Pyhä Henki vihollinen. Siinä on mielestäni aika iso ero.
Minun mielestä siinnä oli aika kansantajuisesti selitetty asiaa ilman teologian kiemuroita. Ainakin minä joka en ole mikään kouluja ja kursseja käynyt teologi ymmärsin asian hyvin. Katselin sen seurakunnan ohjelmaa ja huomasin saman tyypän olevan puhumassa sunnuntaina siellä seurakunnassa. Menisin kuuntelemaan jos asuisin lähempänä mutta tältä Turkusesta on vähän pitkä matka Kangasalalle. Onkohan kyseessä sen seurakunnan pastori?Tässä lainaus siitä aloittajan linkistä, sen tekstin alku. Ehkä olen varovainen sen takia, että monet tuntemani helluntalaiset ovat jotenkin hurmahenkisiä verrattuna luterilaisiin. He rukoilevat hurmoksessa, puhuvat kielillä ja hakevat jotenkin sitä Pyhä Henkeä elämäänsä. Heidän oppinsa eroaa jotenkin luterilaisesta muutenkin kuin pelkän kasteen kohdalla. Hellareilla ei ole lapsikastetta vaan aikuiskaste. Jeesuksen yllä leijui Pyhä Henki kyyhkysen tavoin, silloin kuin hänet kastettiin Johannes Kastajan toimesta. Samaa Pyhää Henkeä helluntalaiset tavoittelevat aivan eri tavalla elämäänsä kuin luterilaiset. Itse olen luterilainen ja sen takia vierastan vähän seuraavanlaista linkin aloitusta?
"Pyhä Henki - ystävä vai vihollinen?
Eikö ole kummallinen kysymys?
Eihän Pyhä Henki voi olla koskaan kenenkään vihollinen, mutta miksi kuitenkin jotkut vihaavat, eivätkä voi sietää Pyhää Henkeä.
He vihaavat todellisuudessa Pyhän Hengen tekoja, ja toimintaa.
Mitä enemmän sielunvihollinen saa eksyttää ihmisiä ja kokonaisia kansoja, niin sitä enemmän he pitävät Pyhää Henkeä vihollisenaan, kuitenkin tiedostamatta ketä he vihaavat..."- mitä_sitten
Sinä saat urheilukisoista tunne kuohuja.
mitä_sitten kirjoitti:
Sinä saat urheilukisoista tunne kuohuja.
Lähinnä siitä, että Suomi voitti tällä vuosikymmenellä maailmanmestaruuden ja pääsi vuonna 2016 jääkiekossa finaaliin. Kauheasti nuo urheilukisat eivät tunne kuohuja aiheuta. Mitä tarkoitat tuolla sanomallasi?
- mielestäni.oli.asiaa
Lainasit vain alkuosan josta sai sen käsityksen että hän puhuu vain kielilläpuhumisesta. Ei siitä ollut sanaakaan, ei kasteesta eikä muustakaan, vaan paljon tärkeämmästä asiasta synnistä. Tämän vuoksi sanoo monen vihaavan Pyhää Henkeä.
Näin sitä näkyy saavan väärän käsityksen jos lukee vain osan. Oletko eri mieltä tuosta minkä hän sanoo Pyhän Hengen paljastavan? Minun mielestä joka olen vain tällainen tavallinen uskova tuossa on selvästi sanottu tämän päivän ongelma tehdään synnistä luvallista niin silloin ei kukaan tee syntiä kun se on tehty oikeaksi mutta Pyhä Henki kuitenkin tuo sen esiin että se on silti syntiä.
Ei tuossa ole mielestäni mitään painotusta mihinkään uskonsuuntaan. Minä olen syntynyt ja kasvanut umpiluterilaisessa perheessä jossa ei noista asioista puhuttu mitään.
Tässä lainaus loppuosasta.
"Synnissä elävä, ja synnin hyväksyvä ihminen ei halua kenenkään sanovan, tai edes vihjaavan jonkun asian olevan väärin ja syntiä.
Nykyinen vapaamielinen suuntaus tahtoo kaiken synnin muutettavan luonnolliseksi ihmisten erilaisuudeksi, josta ei saa sanoa pahaa sanaa, vaan on suvaittava kaikki.
Pyhän Hengen eräs tehtävä on osoittaa mikä on syntiä Jumalan silmissä, ja kuinka maailma on väärässä hyväksyessään synnin, ja tehdessään siitä laillista, sekä normaalia.
Laitan tähän tuon kohdan Raamatusta, jota ei synnin hyväksyjät siedä.
Joh.16:7. Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne, 8. ja hän tulee ja paljastaa, että maailma on väärässä, hän paljastaa, mitä on synti, mitä vanhurskaus ja mitä tuomio. 9. Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun, 10. vanhurskaus tulee julki siinä, että minä menen Isän luo ettekä te enää näe minua, 11. ja tuomio on siinä, että tämän maailman ruhtinas on tuomittu."
Jatkan myöhemmin (viikon päästä, ensi lauantaina, jos Jumala suo) lisää Pyhästä Hengestä. - mielestäni.oli.asiaa
Anteeksi jätin vahingossa tuon hänen mainintansa viikkon päässä jatkosta laittamatta lainausmerkkeihin.
- mielestäni.oli.asiaa
Näkyy jatkaneen sarjaa niinkun lupasi tehdä. On näkyy sellainen lauantaikirjoittaja.
- Mies.Nokialta
Eräs tamperelainen tuttu oli kuulemassa tänään tuota linkin kirjoittajaa. Oli kuulemma oikein asiallinen ja kiihkoton puhuja. Tiesi ja tunsi asiat joista puhui.
- mielestäni.oli.asiaa
Puhuiko hän Pyhästä Hengestä vai mistä aiheesta?
- Mies.Nokialta
mielestäni.oli.asiaa kirjoitti:
Puhuiko hän Pyhästä Hengestä vai mistä aiheesta?
Soitin ja kysyin. Ei puhunut vaan puhui nykymaailman houkutuksista ja paholaisen juonista. Tuttuni tykkäsi kovasti hyvästä selkeästä esityksestä ja kaiken kertomansa perustelusta ja runsaasta asiatiedosta. Oli kuulemma vanhempi mieshenkilö.
- mielestäni.oli.asiaa
Lauanataikirjoittaja on näkyy taas jatkaneen sarjaa kato linkistä.
- hyvä.on.linkki
Kerrankin täältä löytyi hyvä linkki jossa on paljon asiaa sellastakin josta ei tavan tallaaja ole tiennyt mitään.
- shmuel
Näkyy olevan juuri tämä palstan aiheeseen liittyvää asiaa. Lupaa vielä jatkaakin.
https://kangasalanhelluntaiseurakunta.fi/koti/blogit - jörömörö
Pitää koittaa tulisiko se pyhähenki näyttämään oikeat eurojackpotti numerot ennen arvontaa vai luotanko tietokoneen arpomiin.
- Anonyymi
Todella hämmästyttävää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2956707Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652059- 1751797
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151267- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691170Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71146RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j531047Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411031Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288972