Aihe

Muistatteko Auto-Kontkasen (Toyota)?

hyvät_muistot

Joensuussa sijaitsi aikoinaan perheyritys, autokauppa Auto-Kontkanen Oy joka myi uutta Toyotaa. Siellä oli hyvä kaupantekomeininki, tuli ostettua kaksi peräkkäistä Corollaa sieltä Veli-Matti Remekseltä. Liike meni muistaakseni 1994 lama-aikana konkurssiin kun autokauppa oli seis. Remes on näköjään siirtynyt etelä-Suomeen harjoittamaan maahantuontikauppaa eli työllisti sitten itsensä.

Kertokaapa muistojanne tuosta Auto-Kontkasesta! Sen muistan, että siellä oli aina iso valikoima eri mallisia Toyotia ja markkinoivat hanakasta autokohtaisia lisävarusteita kuten levikesarjoja ja spoilereita jne, jotka tuolloin 80-90-luvulla olivat kova sana.

32

2466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dementikko_

      en muista

    • w43gtesxdgazsedx

      Kyseisen Kontkasen autoliikkeen yhteydessä oli kahvio tai baari, jossa oli tuoreet ja maukkaat munkit sekä ihan hyvä kahvi.

      Aikoinaan varusmiehinä, kun suoritimme armeijan ajokorttia, ajotuntien aikaan odottelimme siinä baarissa omaa ajovuoroa ja kävimme välillä tutustumassa tarjolla olleeseen Toyota-valikoimaan. Kahvit ja munkit oli varusmiehen kukkarolle vähän kalliihkoja, mutta ei sitä aina malttanut välttää kiusausta ja silloin tällöin munkkikahvit tuli odotellessa nautittua.

      Oi niitä aikoja...

    • muistoteikuolekoskaan

      Missä kohtaa tuo autoliike sijaitsi?

      • 35yghsehaewgz

        Liike sijaitsi Tulliportinkadulla.

        Jos en ihan väärin muista, niin samassa talossa, jossa nykyään on Pohjolan Rengas.

        Ihmeellistä, että tuon tiedon kertominen suoli24:ssä on jotenkin sääntöjen vastaista.

        Yritän kuitenkin vielä uudelleen.


    • 747848949

      Kontkanen sijaitsi Pienteollisuustalossa.

      • wtgaegzsaegesa

        Niin, Kontkasen autokoulu.

        Kontkasen Toyota-kauppa oli Tulliportinkadulla.

        -


      • 7474636
        wtgaegzsaegesa kirjoitti:

        Niin, Kontkasen autokoulu.

        Kontkasen Toyota-kauppa oli Tulliportinkadulla.

        -

        Minkäpä minä sille jos ei muistisi ylety aiempiin aikoihin. Kontkanenhan toimi ennen PT-taloa Siltakadun Shellin takana.


      • wgzbwgsvzs
        7474636 kirjoitti:

        Minkäpä minä sille jos ei muistisi ylety aiempiin aikoihin. Kontkanenhan toimi ennen PT-taloa Siltakadun Shellin takana.

        No jokos sinun ajokorttisi oli peruutettu siihen aikaan, kun Kontkanen myi autoja Tulliportinkadulla?

        Vai onko kyse vain pelkästä lähimuistin pätkimisestä?

        -


    • Kauheita-aikoja

      Autoliike Kontkanen oli Tulliportinkatu 54:ssa ja Pohjalan Rengas oli siinä edellisessä eli 52:ssa, jos oikein muistan - ja minähän muistan.
      Kontkasen Koneliike ja samoin autokoulu oli ainakin jossakin vaiheessa PT-talossa.
      Ensimmäinen työpaikkani (se oli vuonna 1967 ja minä vain 15 v.) oli myös PT-talossa. Olin mukulakivikiitäjä eli kortteliohjus, jos nyt tiedätte mikä se on.
      "Ammattikunnan" tupakkapaikka oli Pankkitalon luiskassa. Siltakadun puolella.
      Tämän päivän kakarat ei lähde niihin hommiin, eikä tarviikaan. Ei kolmipyörän veivaaminen 50 jopa 100 kilon kuorman kanssa, -40 asteen pakkasessa ole lapsen hommaa.
      Pyörä kuormineen saattoi painaa yli 200 kiloa. Kyllä siinä taisi joskus itkukin päästä kun nujusit Tikkamäentietä ylös.
      Oltiin melkoinen "Musta veljeskunta".
      Siitä huolimatta, hengissä vielä ollaan.

      • 4tge3wgttgf3we

        Mitä varten piti olla erillinen tupakkapaikka?

        Siihen aikaanhan tupakointi oli sallittua ja suotavaa likipitäen kaikkialla?

        Työllisyystilannekin oli jotakin ihan muuta kuin nykyään. Jopa "keskenkasvuiset" saattoivat valita useista avoimista paikoista mieleisensä.

        -


      • Kauheita-aikoja
        4tge3wgttgf3we kirjoitti:

        Mitä varten piti olla erillinen tupakkapaikka?

        Siihen aikaanhan tupakointi oli sallittua ja suotavaa likipitäen kaikkialla?

        Työllisyystilannekin oli jotakin ihan muuta kuin nykyään. Jopa "keskenkasvuiset" saattoivat valita useista avoimista paikoista mieleisensä.

        -

        Se vain muotoutui sellaiseksi paikaksi jossa kiitäjät tapasivat, useimmiten sattumalta. Siihen aikaan melkein kaikilla ruoka- ja myös erikoisliikkeillä oli oma mukulakivikiitäjä. Vanha kunnianarvoisa Kauppahalli, se ainoa oikea, oli lähellä, ja muitakin kauppoja oli pilvin pimein. Silloin ei ollut Cittareita, eikä Prismoja, vaan lähes joka korttelissa oli ns. maitokauppa, kenkäkauppa, tv-radioliike jne...
        Olihan se tavallaan mukavaakin, mutta raskasta, ihan liian raskasta.


      • 234t54eshres4wetgr
        Kauheita-aikoja kirjoitti:

        Se vain muotoutui sellaiseksi paikaksi jossa kiitäjät tapasivat, useimmiten sattumalta. Siihen aikaan melkein kaikilla ruoka- ja myös erikoisliikkeillä oli oma mukulakivikiitäjä. Vanha kunnianarvoisa Kauppahalli, se ainoa oikea, oli lähellä, ja muitakin kauppoja oli pilvin pimein. Silloin ei ollut Cittareita, eikä Prismoja, vaan lähes joka korttelissa oli ns. maitokauppa, kenkäkauppa, tv-radioliike jne...
        Olihan se tavallaan mukavaakin, mutta raskasta, ihan liian raskasta.

        Ja tupakoivat firman "kalliisti maksamalla" työajalla?

        Varmaan raskaitakin keikkoja oli, mutta yhtä lailla lienee ollut niitä vähemmän raskaita. Jotkut asiakkaat saattoivat pyytää kiitäjää kahville tai tarjota juomarahaa. Toki niitäkin oli, jotka uhkailivat pomolle soittamisella...

        Pyörissä ei ollut satelliittipaikantimia, joilla kiitäjän kulloinenkin sijainti olisi voitu reaaliajassa tai epämääräisen ajan kuluttua jälkikäteenkin selvittää. Kiitäjän kuljettajalla ei ollut taskussa kännykkää, johon pomo olisi voinut soitella kiireellisiä lisätilauksia.

        Tuon ikäiset kiitäjät taatusti osasivat käyttää työaikansa mahdollisimman "luovasti" ja oppivat vielä koko ajan lisää. Luonnollisesti oli olemassa jokin minimi tavaramäärä, joka piti saada hoidettua perille, ettei tullut liikaa sanomista.

        Eikä ne kevyitä olisi olleet vaihtoehtoiset työtkään, aputöissä rakennustyömaalla, tehtaissa tai konepajoilla.


      • Kauheita-aikoja
        234t54eshres4wetgr kirjoitti:

        Ja tupakoivat firman "kalliisti maksamalla" työajalla?

        Varmaan raskaitakin keikkoja oli, mutta yhtä lailla lienee ollut niitä vähemmän raskaita. Jotkut asiakkaat saattoivat pyytää kiitäjää kahville tai tarjota juomarahaa. Toki niitäkin oli, jotka uhkailivat pomolle soittamisella...

        Pyörissä ei ollut satelliittipaikantimia, joilla kiitäjän kulloinenkin sijainti olisi voitu reaaliajassa tai epämääräisen ajan kuluttua jälkikäteenkin selvittää. Kiitäjän kuljettajalla ei ollut taskussa kännykkää, johon pomo olisi voinut soitella kiireellisiä lisätilauksia.

        Tuon ikäiset kiitäjät taatusti osasivat käyttää työaikansa mahdollisimman "luovasti" ja oppivat vielä koko ajan lisää. Luonnollisesti oli olemassa jokin minimi tavaramäärä, joka piti saada hoidettua perille, ettei tullut liikaa sanomista.

        Eikä ne kevyitä olisi olleet vaihtoehtoiset työtkään, aputöissä rakennustyömaalla, tehtaissa tai konepajoilla.

        No ei ainakaan minua pyydetty kahville, eikä tuputeltu juomarahoja. Toisinaan tuli tiukka paikka kun jostakin lähetyksestä puuttui jokin artikkeli. Syytönhän se lähetti oli siihen jos kaupassa ei jotakin ollut, mutta lähetti siitä ne haukut ensiksi sai.
        Onneksi ei tarvinnut antaa kenellekään omasta maksasta sitä puuttuvaa maksapalaa tai kyljestä possunkylkeä. Minun kyljestä sitä ei olisi paljon irronnut kun olin niin laiha että lyhtytolpan takana seistessä näkyi vain korvat, jos nekään.
        Siinä hommassa oppi kyllä tuntemaan kaupungin ns. V-naamat. Jos ei omalle kohdalle sattunut niin ammattikaverit kyllä jakoivat tietoa.
        Muistan vieläkin paljon niitä nimiä, vaikka elossa niistä tuskin on enää yksikään. Pääosin olivat sitä hyväosaista porukkaa. Joissakin talouksissa oli kotiapulainen, mutta muistelenpa, ettei heistä kukaan ollut ilkeä. Jotkut olivat "pikisilmää" kohtaan tosi kivoja.
        Tupakkataukojen vastapainoksi mentiin sitten sitäkin lujempaa. Tiettävästi mukulakivillä ei kuitenkaan yhdenkään kermapurkin sisältö muuttunut voiksi.


      • a34tgatga34g
        Kauheita-aikoja kirjoitti:

        No ei ainakaan minua pyydetty kahville, eikä tuputeltu juomarahoja. Toisinaan tuli tiukka paikka kun jostakin lähetyksestä puuttui jokin artikkeli. Syytönhän se lähetti oli siihen jos kaupassa ei jotakin ollut, mutta lähetti siitä ne haukut ensiksi sai.
        Onneksi ei tarvinnut antaa kenellekään omasta maksasta sitä puuttuvaa maksapalaa tai kyljestä possunkylkeä. Minun kyljestä sitä ei olisi paljon irronnut kun olin niin laiha että lyhtytolpan takana seistessä näkyi vain korvat, jos nekään.
        Siinä hommassa oppi kyllä tuntemaan kaupungin ns. V-naamat. Jos ei omalle kohdalle sattunut niin ammattikaverit kyllä jakoivat tietoa.
        Muistan vieläkin paljon niitä nimiä, vaikka elossa niistä tuskin on enää yksikään. Pääosin olivat sitä hyväosaista porukkaa. Joissakin talouksissa oli kotiapulainen, mutta muistelenpa, ettei heistä kukaan ollut ilkeä. Jotkut olivat "pikisilmää" kohtaan tosi kivoja.
        Tupakkataukojen vastapainoksi mentiin sitten sitäkin lujempaa. Tiettävästi mukulakivillä ei kuitenkaan yhdenkään kermapurkin sisältö muuttunut voiksi.

        Niinpä.

        Valitettavasti ne V-naamat vaan kuuluvat olennaisena osana palveluammattiin. Täytyyhän sitä palveluammatissa huonojakin puolia olla.

        On myös vaikeata uskoa, etteikö ammattikunnasta olisi löytynyt kekseliäitä henkilöitä ja heidän toteuttamiansa vastatoimia tai muita pikku kepposia V-naamojen päivien piristeeksi.

        Mopoikäiset poikalapset kun tuppaavat olemaan semmoista porukkaa, joka varsinkin vähän ärsytettynä keksii kaikenlaista hauskaa, eikä läheskään joka tempusta edes jää kiinni...


    • dertyu

      Isän kanssa käytiin useampikin uusi corolla sieltä ostamassa. muistan hyvin kun olin mukana.

    • Toi.ota

      Minkä takia se Kontkanen lopetti myymästä toyotaa kun onhan se ihan hyvä automerkki ja Jaappanista peräisin.

      • Onon-elämä-on

        Elämä on - siksi.
        Tarkoittaa sitä, että sinäkin ymmärrät talouden kylmiä tosiasioita kunhan kasvat aikuiseksi.


      • Anonyymi

        Myihän se Kontkanen oikeitakin autoja kuten Citroen.
        Heillä oli Korpivaaran edustus ja asiakkaille lähetettiin heidän Automies lehteään,
        eräässä numerossa oli juttu jossa kerrottiin ryhtyvän tuomaan Lotusta,
        johtaja Ennevaaralta kysyttiin miksi niin harvinainen auto otettiin myyntiin, johon
        tämä vastasi että kun näissä muissa merkeissä ei ole mitään, paitsi Citroenissa
        niin päätettiin lisätä valikoimaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myihän se Kontkanen oikeitakin autoja kuten Citroen.
        Heillä oli Korpivaaran edustus ja asiakkaille lähetettiin heidän Automies lehteään,
        eräässä numerossa oli juttu jossa kerrottiin ryhtyvän tuomaan Lotusta,
        johtaja Ennevaaralta kysyttiin miksi niin harvinainen auto otettiin myyntiin, johon
        tämä vastasi että kun näissä muissa merkeissä ei ole mitään, paitsi Citroenissa
        niin päätettiin lisätä valikoimaa.

        Sitikka ei edelleenkään ole auto, se on kulkuneuvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitikka ei edelleenkään ole auto, se on kulkuneuvo.

        Sitikka oli varsinkin siihen aikaan vuosikymmenet muita valmistajia edellä ja on
        sitä vieläkin.
        Sen aikuiset tojotat taas kuin säilykepurkkeja joihin ei mahtunut ihmiset eikä
        varsinkaan tavarat, jousituksesta ei voinut puhuakaan, valtaosa kaksiovisia mikä
        jo erottaa sellaiset oikeista autoista, talvikelissä ei mitään ajettavuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitikka ei edelleenkään ole auto, se on kulkuneuvo.

        Totuushan on että hyviä ranskalaisia saa vain grillikioskilta...


    • toi.ota

      Se on kylmä taloutellinen tosiasia jotta Toyota on hyvä firma ja automerkki vai onko omissa ajatuksissa klappia. Toyotassa ei ole sitä. Se on kylmä tosiasia.

    • Anonyymi

      Kyllä muistan oikein hyvin Tulliportinkadun Auto-Kontkasen ja vieressä toimineen Kone-Kontkasen. Näiden "välissä" oli tuo keskustelussa mainittu kahvila, Irjan kahvila nimeltään. Siellä isän ja automyyjän kanssa munkkikahvit maistuivat.

      Toyotan maahantuojalle Korpivaaralle kuului myös Suzuki-merkki, en kuitenkaan muista oliko Kontkasella näitä, Kiteen Waschkolla ainakin oli.

      Toyotan myynti siirtyi Joensuussa Kontkasen jälkeen Autoniekalle (Avainkujalle uusiin tiloihin), sittemmin siinä jatkoi O.K. Auto, ja nyt tämän muutettua toisaalle paikalla toimii käytettyjen autojen liike. Kone-Kontkasen päässä Tulliportinkadun Kontkasen tiloja on jo vuosia puolestaan toiminut Nuorisoverstas.

      Meillä olevan avaimenperän mukaan Joensuussa on ollut myös Vene-Kontkanen, tästä ei kyllä ole mitään muistikuvaa.

      Hiljattain ennen PT-talon purkua lopettanut Autokoulu Kontkanen on sitten ihan eri yritys. Siellä kävi isäni ajokortin ja itse myös 3 eri korttia - surullista, että lopetti.

    • Anonyymi

      Autokoulu Kontkasella minäkin 1986 kävin C kortin suorittamassa Volvon kuormurilla

      • Anonyymi

        Niinkö kävit? Minäpä kävin kaikki kortit ja korotukset Käyhkön firmassa. Tietääkseni se on olemassa vieläkin. Ensimmäisen kortin (h-auto) jo 60-luvun lopulla.


    • Anonyymi

      Minäkin käytin Irjan kahvilaa, vaikkei se halvin ollutkaan. Niin varusmiehenä kuin työssäkävijänä.
      Mutta siellä oli Joensuun parhaimmat ja "suurimmat munkit".
      Niitä muistelen edelleen....
      Aaah.....

      • Anonyymi

        Oliko Irjalla Joensuun isoimmat ja parhaimmat " munkit".
        Harmi kun tiennyt käydä ihailemassa.


    • Anonyymi

      Ostin aikoinaan kontkasen autoliikkeestä käytetyn ladan.

    • Anonyymi

      Ketä kiinnostaa tämmöset paskahorinat jostain iän vanhoista liikkeistä?

      • Anonyymi

        Vanhoilla on muistoja, sinullakin sitten kunhan ikää tulee...


      • Anonyymi

        Eihän näitä ole mikään pakko lukea, jos ei kiinnosta.

        Voi vapaasti jättää lukematta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Olet aivan oikeassa! Ja usein vanhemmat ihmiset eivät edes muista kompensoida pieremisestä aiheutuvaa hiilijalanjälkeä ja huolehtia siitä että pierut olisivat vähäpäästöisiä luomupieruja. Onneksi nyt suomen vihreiden toimeksiannosta ollaan kehittämässä uusia saastuttamattomia sähköpieruja ja se on hyvä asia.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      279
      19870
    2. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      40
      13963
    3. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      347
      10584
    4. Liedenpohja

      Mikä hässäkkä siälä on päällä ??
      Virrat
      73
      7795
    5. Karanteenimääräyksiä rikkovaa ei rangaista.

      Ulkomailta tuleva koronatartuttaja saa Suomessa liikuskella ja juhlia estoitta. Omantunnon kysymys on noudattaako karanteenimääräyksiä toista on mones
      Maailman menoa
      362
      4781