Joensuussa sijaitsi aikoinaan perheyritys, autokauppa Auto-Kontkanen Oy joka myi uutta Toyotaa. Siellä oli hyvä kaupantekomeininki, tuli ostettua kaksi peräkkäistä Corollaa sieltä Veli-Matti Remekseltä. Liike meni muistaakseni 1994 lama-aikana konkurssiin kun autokauppa oli seis. Remes on näköjään siirtynyt etelä-Suomeen harjoittamaan maahantuontikauppaa eli työllisti sitten itsensä.
Kertokaapa muistojanne tuosta Auto-Kontkasesta! Sen muistan, että siellä oli aina iso valikoima eri mallisia Toyotia ja markkinoivat hanakasta autokohtaisia lisävarusteita kuten levikesarjoja ja spoilereita jne, jotka tuolloin 80-90-luvulla olivat kova sana.
Muistatteko Auto-Kontkasen (Toyota)?
57
4396
Vastaukset
- dementikko_
en muista
- w43gtesxdgazsedx
Kyseisen Kontkasen autoliikkeen yhteydessä oli kahvio tai baari, jossa oli tuoreet ja maukkaat munkit sekä ihan hyvä kahvi.
Aikoinaan varusmiehinä, kun suoritimme armeijan ajokorttia, ajotuntien aikaan odottelimme siinä baarissa omaa ajovuoroa ja kävimme välillä tutustumassa tarjolla olleeseen Toyota-valikoimaan. Kahvit ja munkit oli varusmiehen kukkarolle vähän kalliihkoja, mutta ei sitä aina malttanut välttää kiusausta ja silloin tällöin munkkikahvit tuli odotellessa nautittua.
Oi niitä aikoja...- Anonyymi
Kyllä olikin Suihkon Irjalla hyvät ja isot munkit! Niitä ihailtiin yli rajojen. Olin itse töissä korjaamossa 1985-1992. Se oli aluksi Veljekset Kontkanen, mutta muuttui loppuajasta Autokontkaseksi. meni konkurssiin, koska Jukka Kontkanen otti valuuttalainaa ja sehän tiedetään, miten kävi yhdessä yössä.
- muistoteikuolekoskaan
Missä kohtaa tuo autoliike sijaitsi?
- 35yghsehaewgz
Liike sijaitsi Tulliportinkadulla.
Jos en ihan väärin muista, niin samassa talossa, jossa nykyään on Pohjolan Rengas.
Ihmeellistä, että tuon tiedon kertominen suoli24:ssä on jotenkin sääntöjen vastaista.
Yritän kuitenkin vielä uudelleen. - Anonyymi
Tulliportinkatu 54
- Anonyymi
Kontkasen exmyyjä tuli junalla hakemaan myynnissä ollutta Kaarinaa Varkaudesta , ei tingannut hintapyynnöstä ja läksi kohti jojensuuta tyytyväisenä.
- 747848949
Kontkanen sijaitsi Pienteollisuustalossa.
- wtgaegzsaegesa
Niin, Kontkasen autokoulu.
Kontkasen Toyota-kauppa oli Tulliportinkadulla.
- - 7474636
wtgaegzsaegesa kirjoitti:
Niin, Kontkasen autokoulu.
Kontkasen Toyota-kauppa oli Tulliportinkadulla.
-Minkäpä minä sille jos ei muistisi ylety aiempiin aikoihin. Kontkanenhan toimi ennen PT-taloa Siltakadun Shellin takana.
- wgzbwgsvzs
7474636 kirjoitti:
Minkäpä minä sille jos ei muistisi ylety aiempiin aikoihin. Kontkanenhan toimi ennen PT-taloa Siltakadun Shellin takana.
No jokos sinun ajokorttisi oli peruutettu siihen aikaan, kun Kontkanen myi autoja Tulliportinkadulla?
Vai onko kyse vain pelkästä lähimuistin pätkimisestä?
- - Anonyymi
Kyllä muistuu ammattikouluajoista Tulliportinkadun Repo Runtti Rengasperse ja Kontakasen autokauppa.
- Kauheita-aikoja
Autoliike Kontkanen oli Tulliportinkatu 54:ssa ja Pohjalan Rengas oli siinä edellisessä eli 52:ssa, jos oikein muistan - ja minähän muistan.
Kontkasen Koneliike ja samoin autokoulu oli ainakin jossakin vaiheessa PT-talossa.
Ensimmäinen työpaikkani (se oli vuonna 1967 ja minä vain 15 v.) oli myös PT-talossa. Olin mukulakivikiitäjä eli kortteliohjus, jos nyt tiedätte mikä se on.
"Ammattikunnan" tupakkapaikka oli Pankkitalon luiskassa. Siltakadun puolella.
Tämän päivän kakarat ei lähde niihin hommiin, eikä tarviikaan. Ei kolmipyörän veivaaminen 50 jopa 100 kilon kuorman kanssa, -40 asteen pakkasessa ole lapsen hommaa.
Pyörä kuormineen saattoi painaa yli 200 kiloa. Kyllä siinä taisi joskus itkukin päästä kun nujusit Tikkamäentietä ylös.
Oltiin melkoinen "Musta veljeskunta".
Siitä huolimatta, hengissä vielä ollaan.- 4tge3wgttgf3we
Mitä varten piti olla erillinen tupakkapaikka?
Siihen aikaanhan tupakointi oli sallittua ja suotavaa likipitäen kaikkialla?
Työllisyystilannekin oli jotakin ihan muuta kuin nykyään. Jopa "keskenkasvuiset" saattoivat valita useista avoimista paikoista mieleisensä.
- - Kauheita-aikoja
4tge3wgttgf3we kirjoitti:
Mitä varten piti olla erillinen tupakkapaikka?
Siihen aikaanhan tupakointi oli sallittua ja suotavaa likipitäen kaikkialla?
Työllisyystilannekin oli jotakin ihan muuta kuin nykyään. Jopa "keskenkasvuiset" saattoivat valita useista avoimista paikoista mieleisensä.
-Se vain muotoutui sellaiseksi paikaksi jossa kiitäjät tapasivat, useimmiten sattumalta. Siihen aikaan melkein kaikilla ruoka- ja myös erikoisliikkeillä oli oma mukulakivikiitäjä. Vanha kunnianarvoisa Kauppahalli, se ainoa oikea, oli lähellä, ja muitakin kauppoja oli pilvin pimein. Silloin ei ollut Cittareita, eikä Prismoja, vaan lähes joka korttelissa oli ns. maitokauppa, kenkäkauppa, tv-radioliike jne...
Olihan se tavallaan mukavaakin, mutta raskasta, ihan liian raskasta. - 234t54eshres4wetgr
Kauheita-aikoja kirjoitti:
Se vain muotoutui sellaiseksi paikaksi jossa kiitäjät tapasivat, useimmiten sattumalta. Siihen aikaan melkein kaikilla ruoka- ja myös erikoisliikkeillä oli oma mukulakivikiitäjä. Vanha kunnianarvoisa Kauppahalli, se ainoa oikea, oli lähellä, ja muitakin kauppoja oli pilvin pimein. Silloin ei ollut Cittareita, eikä Prismoja, vaan lähes joka korttelissa oli ns. maitokauppa, kenkäkauppa, tv-radioliike jne...
Olihan se tavallaan mukavaakin, mutta raskasta, ihan liian raskasta.Ja tupakoivat firman "kalliisti maksamalla" työajalla?
Varmaan raskaitakin keikkoja oli, mutta yhtä lailla lienee ollut niitä vähemmän raskaita. Jotkut asiakkaat saattoivat pyytää kiitäjää kahville tai tarjota juomarahaa. Toki niitäkin oli, jotka uhkailivat pomolle soittamisella...
Pyörissä ei ollut satelliittipaikantimia, joilla kiitäjän kulloinenkin sijainti olisi voitu reaaliajassa tai epämääräisen ajan kuluttua jälkikäteenkin selvittää. Kiitäjän kuljettajalla ei ollut taskussa kännykkää, johon pomo olisi voinut soitella kiireellisiä lisätilauksia.
Tuon ikäiset kiitäjät taatusti osasivat käyttää työaikansa mahdollisimman "luovasti" ja oppivat vielä koko ajan lisää. Luonnollisesti oli olemassa jokin minimi tavaramäärä, joka piti saada hoidettua perille, ettei tullut liikaa sanomista.
Eikä ne kevyitä olisi olleet vaihtoehtoiset työtkään, aputöissä rakennustyömaalla, tehtaissa tai konepajoilla. - Kauheita-aikoja
234t54eshres4wetgr kirjoitti:
Ja tupakoivat firman "kalliisti maksamalla" työajalla?
Varmaan raskaitakin keikkoja oli, mutta yhtä lailla lienee ollut niitä vähemmän raskaita. Jotkut asiakkaat saattoivat pyytää kiitäjää kahville tai tarjota juomarahaa. Toki niitäkin oli, jotka uhkailivat pomolle soittamisella...
Pyörissä ei ollut satelliittipaikantimia, joilla kiitäjän kulloinenkin sijainti olisi voitu reaaliajassa tai epämääräisen ajan kuluttua jälkikäteenkin selvittää. Kiitäjän kuljettajalla ei ollut taskussa kännykkää, johon pomo olisi voinut soitella kiireellisiä lisätilauksia.
Tuon ikäiset kiitäjät taatusti osasivat käyttää työaikansa mahdollisimman "luovasti" ja oppivat vielä koko ajan lisää. Luonnollisesti oli olemassa jokin minimi tavaramäärä, joka piti saada hoidettua perille, ettei tullut liikaa sanomista.
Eikä ne kevyitä olisi olleet vaihtoehtoiset työtkään, aputöissä rakennustyömaalla, tehtaissa tai konepajoilla.No ei ainakaan minua pyydetty kahville, eikä tuputeltu juomarahoja. Toisinaan tuli tiukka paikka kun jostakin lähetyksestä puuttui jokin artikkeli. Syytönhän se lähetti oli siihen jos kaupassa ei jotakin ollut, mutta lähetti siitä ne haukut ensiksi sai.
Onneksi ei tarvinnut antaa kenellekään omasta maksasta sitä puuttuvaa maksapalaa tai kyljestä possunkylkeä. Minun kyljestä sitä ei olisi paljon irronnut kun olin niin laiha että lyhtytolpan takana seistessä näkyi vain korvat, jos nekään.
Siinä hommassa oppi kyllä tuntemaan kaupungin ns. V-naamat. Jos ei omalle kohdalle sattunut niin ammattikaverit kyllä jakoivat tietoa.
Muistan vieläkin paljon niitä nimiä, vaikka elossa niistä tuskin on enää yksikään. Pääosin olivat sitä hyväosaista porukkaa. Joissakin talouksissa oli kotiapulainen, mutta muistelenpa, ettei heistä kukaan ollut ilkeä. Jotkut olivat "pikisilmää" kohtaan tosi kivoja.
Tupakkataukojen vastapainoksi mentiin sitten sitäkin lujempaa. Tiettävästi mukulakivillä ei kuitenkaan yhdenkään kermapurkin sisältö muuttunut voiksi. - a34tgatga34g
Kauheita-aikoja kirjoitti:
No ei ainakaan minua pyydetty kahville, eikä tuputeltu juomarahoja. Toisinaan tuli tiukka paikka kun jostakin lähetyksestä puuttui jokin artikkeli. Syytönhän se lähetti oli siihen jos kaupassa ei jotakin ollut, mutta lähetti siitä ne haukut ensiksi sai.
Onneksi ei tarvinnut antaa kenellekään omasta maksasta sitä puuttuvaa maksapalaa tai kyljestä possunkylkeä. Minun kyljestä sitä ei olisi paljon irronnut kun olin niin laiha että lyhtytolpan takana seistessä näkyi vain korvat, jos nekään.
Siinä hommassa oppi kyllä tuntemaan kaupungin ns. V-naamat. Jos ei omalle kohdalle sattunut niin ammattikaverit kyllä jakoivat tietoa.
Muistan vieläkin paljon niitä nimiä, vaikka elossa niistä tuskin on enää yksikään. Pääosin olivat sitä hyväosaista porukkaa. Joissakin talouksissa oli kotiapulainen, mutta muistelenpa, ettei heistä kukaan ollut ilkeä. Jotkut olivat "pikisilmää" kohtaan tosi kivoja.
Tupakkataukojen vastapainoksi mentiin sitten sitäkin lujempaa. Tiettävästi mukulakivillä ei kuitenkaan yhdenkään kermapurkin sisältö muuttunut voiksi.Niinpä.
Valitettavasti ne V-naamat vaan kuuluvat olennaisena osana palveluammattiin. Täytyyhän sitä palveluammatissa huonojakin puolia olla.
On myös vaikeata uskoa, etteikö ammattikunnasta olisi löytynyt kekseliäitä henkilöitä ja heidän toteuttamiansa vastatoimia tai muita pikku kepposia V-naamojen päivien piristeeksi.
Mopoikäiset poikalapset kun tuppaavat olemaan semmoista porukkaa, joka varsinkin vähän ärsytettynä keksii kaikenlaista hauskaa, eikä läheskään joka tempusta edes jää kiinni...
- dertyu
Isän kanssa käytiin useampikin uusi corolla sieltä ostamassa. muistan hyvin kun olin mukana.
- Toi.ota
Minkä takia se Kontkanen lopetti myymästä toyotaa kun onhan se ihan hyvä automerkki ja Jaappanista peräisin.
- Onon-elämä-on
Elämä on - siksi.
Tarkoittaa sitä, että sinäkin ymmärrät talouden kylmiä tosiasioita kunhan kasvat aikuiseksi. - Anonyymi
Myihän se Kontkanen oikeitakin autoja kuten Citroen.
Heillä oli Korpivaaran edustus ja asiakkaille lähetettiin heidän Automies lehteään,
eräässä numerossa oli juttu jossa kerrottiin ryhtyvän tuomaan Lotusta,
johtaja Ennevaaralta kysyttiin miksi niin harvinainen auto otettiin myyntiin, johon
tämä vastasi että kun näissä muissa merkeissä ei ole mitään, paitsi Citroenissa
niin päätettiin lisätä valikoimaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myihän se Kontkanen oikeitakin autoja kuten Citroen.
Heillä oli Korpivaaran edustus ja asiakkaille lähetettiin heidän Automies lehteään,
eräässä numerossa oli juttu jossa kerrottiin ryhtyvän tuomaan Lotusta,
johtaja Ennevaaralta kysyttiin miksi niin harvinainen auto otettiin myyntiin, johon
tämä vastasi että kun näissä muissa merkeissä ei ole mitään, paitsi Citroenissa
niin päätettiin lisätä valikoimaa.Sitikka ei edelleenkään ole auto, se on kulkuneuvo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitikka ei edelleenkään ole auto, se on kulkuneuvo.
Sitikka oli varsinkin siihen aikaan vuosikymmenet muita valmistajia edellä ja on
sitä vieläkin.
Sen aikuiset tojotat taas kuin säilykepurkkeja joihin ei mahtunut ihmiset eikä
varsinkaan tavarat, jousituksesta ei voinut puhuakaan, valtaosa kaksiovisia mikä
jo erottaa sellaiset oikeista autoista, talvikelissä ei mitään ajettavuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitikka ei edelleenkään ole auto, se on kulkuneuvo.
Totuushan on että hyviä ranskalaisia saa vain grillikioskilta...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totuushan on että hyviä ranskalaisia saa vain grillikioskilta...
Totuushan on että sinä olet syntynyt sieltä toisesta reiästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totuushan on että sinä olet syntynyt sieltä toisesta reiästä.
ilmankos iho haisee pskalle...
- Anonyymi
Teki konkurssin lama-aikana, valuuttalainat....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totuushan on että hyviä ranskalaisia saa vain grillikioskilta...
Vaikea uskoa noita grillijuttujen kertojia, eivä ole koskaan ajaneet mukavilla autoilla,
Rapeista kun puhutaan niitä olivat nimenomaan Tojotat ja Tatsunit samassa sarjassa kuin enklantilaiset.
- toi.ota
Se on kylmä taloutellinen tosiasia jotta Toyota on hyvä firma ja automerkki vai onko omissa ajatuksissa klappia. Toyotassa ei ole sitä. Se on kylmä tosiasia.
- Anonyymi
Kylmä tosiasia on ainakin se että toyota ei ole auto se nyt on vain kylmä tosiasia.
- Anonyymi
Kyllä muistan oikein hyvin Tulliportinkadun Auto-Kontkasen ja vieressä toimineen Kone-Kontkasen. Näiden "välissä" oli tuo keskustelussa mainittu kahvila, Irjan kahvila nimeltään. Siellä isän ja automyyjän kanssa munkkikahvit maistuivat.
Toyotan maahantuojalle Korpivaaralle kuului myös Suzuki-merkki, en kuitenkaan muista oliko Kontkasella näitä, Kiteen Waschkolla ainakin oli.
Toyotan myynti siirtyi Joensuussa Kontkasen jälkeen Autoniekalle (Avainkujalle uusiin tiloihin), sittemmin siinä jatkoi O.K. Auto, ja nyt tämän muutettua toisaalle paikalla toimii käytettyjen autojen liike. Kone-Kontkasen päässä Tulliportinkadun Kontkasen tiloja on jo vuosia puolestaan toiminut Nuorisoverstas.
Meillä olevan avaimenperän mukaan Joensuussa on ollut myös Vene-Kontkanen, tästä ei kyllä ole mitään muistikuvaa.
Hiljattain ennen PT-talon purkua lopettanut Autokoulu Kontkanen on sitten ihan eri yritys. Siellä kävi isäni ajokortin ja itse myös 3 eri korttia - surullista, että lopetti.- Anonyymi
Oi niitä aikoja, kun Toyotallakin oli 80- ja 90-lukujen taitteessa kolme eri urheiluautomallia samaan aikaan myynnissä: MR2, Celica ja Supra. Tuli käytyä Kontkasellakin ihailemassa pikkupoikana näitä "Toyota Special Cars" -sarjalaisia...
- Anonyymi
PT-talossa mahtoi olla toinenkin autokoulu.
Kävin nimittäin -73 tai -74 autokoulun ja ajot ajettiin C-kadetilla, sillä pitkäkeppisellä. - Anonyymi
Auto-Niekka oli tosiaan ysärillä, jatkoi Kontkasen jälkeen Tojotan myyntiä. Siellä oli myyntipäällikkönä sellainen viiksinaamainen ketku, rosvo. Vittumainen tyyppi, oli tyranni liikkeessä.
- Anonyymi
Autokoulu Kontkasella minäkin 1986 kävin C kortin suorittamassa Volvon kuormurilla
- Anonyymi
Niinkö kävit? Minäpä kävin kaikki kortit ja korotukset Käyhkön firmassa. Tietääkseni se on olemassa vieläkin. Ensimmäisen kortin (h-auto) jo 60-luvun lopulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinkö kävit? Minäpä kävin kaikki kortit ja korotukset Käyhkön firmassa. Tietääkseni se on olemassa vieläkin. Ensimmäisen kortin (h-auto) jo 60-luvun lopulla.
Ootpa iso mies kun ihan kaikki korotukset kävit.Onko suu jo vaahdossa kaikkitietävyydessä?
- Anonyymi
-85 varmaan samalla kuorkilla, Usko niminen opettamassa.
- Anonyymi
Minäkin käytin Irjan kahvilaa, vaikkei se halvin ollutkaan. Niin varusmiehenä kuin työssäkävijänä.
Mutta siellä oli Joensuun parhaimmat ja "suurimmat munkit".
Niitä muistelen edelleen....
Aaah.....- Anonyymi
Oliko Irjalla Joensuun isoimmat ja parhaimmat " munkit".
Harmi kun tiennyt käydä ihailemassa.
- Anonyymi
Ostin aikoinaan kontkasen autoliikkeestä käytetyn ladan.
- Anonyymi
oliko 2105 1,3 koneella vai 2017 1,5 koneella vai ehta 1200L vaakamittaristolla?
- Anonyymi
Ketä kiinnostaa tämmöset paskahorinat jostain iän vanhoista liikkeistä?
- Anonyymi
Vanhoilla on muistoja, sinullakin sitten kunhan ikää tulee...
- Anonyymi
Eihän näitä ole mikään pakko lukea, jos ei kiinnosta.
Voi vapaasti jättää lukematta. - Anonyymi
Olet aivan oikeassa! Ja usein vanhemmat ihmiset eivät edes muista kompensoida pieremisestä aiheutuvaa hiilijalanjälkeä ja huolehtia siitä että pierut olisivat vähäpäästöisiä luomupieruja. Onneksi nyt suomen vihreiden toimeksiannosta ollaan kehittämässä uusia saastuttamattomia sähköpieruja ja se on hyvä asia.
- Anonyymi
Kiinnostaa, koska nykyajan autoliikkeet ovat toistensa kopioita; kliinisiä sieluttomia lasipalatseja joiden geelitukkamyyjät nuoria melkein teinejä, eivät tiedä tekniikasta ja auton nappuloista jne mitään. Ei neuvotteluvaraa välirahassa, meno harmaan tasaista.
Toista oli vielä ysärillä, oli perhefirmoja ja persoonallisia automyyjiä ja kaupantekohalukkuutta.
- Anonyymi
KUKA VANHOJA MUISTELEE, SITÄ TIKULLA SILMÄÄN!
- Anonyymi
Tuossa naula,aloita ensin😹
- Anonyymi
Hyvät muistot jäi 10v siellä töissä
- Anonyymi
Missähän automyyjä Veli-Matti Remes nykyisin on?
- Anonyymi
Kävin siellä kerran mummon kanssa, mutta mummo pieraisi hirmuisen haisupierun ja meidät heitettiin pihalle. Oli niin pajan hajuinen pieru.
- Anonyymi
Myynti-intoa oli tuolla, tekivät kovia tarjouksia ja oli monta kertaa vuodessa viikonloppunäyttelyitä. Jaettiin grillimakkaraa ja mehua, ja lettuja. Sai mitä vaan Toyotan lisävarustetta kuten korisarjoja ja spoileria sekä aluvannetta. Remes oli paras myyjä, ostin yhden lisävarustellun Corolla 1,6 ruiskun joka kirkkaanpunainen, aluvanteet ja korinväriin maalatut sivupeilit ja takasiipi. Oli harvinaista v.1992. Harmi kun lama vei konkkaan.
- Anonyymi
Muistan autosi, ajoit varmaan korttelirallia perjantai-iltaisin? Corolla oli hieno!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistan autosi, ajoit varmaan korttelirallia perjantai-iltaisin? Corolla oli hieno!
Kyllä vaan. Vahasin auton aina Auto glymillä punainen + kultainen. Kiilsi.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.2013338Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha242161- 242071
Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.901935Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?701598Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se241361- 81251
Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo361247Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351207Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61198