Ajokorttiuudistuksen muutoksia (kysymys!)

Hei! Poika täyttää toukokuun alussa 18, ja haluaisi aloittaa jo autokoulun. Heinäkuussa on kuitenkin tulossa ajokorttiuudistus, joka toisi paljon muutoksia nykyisiin järjestelyihin. Olemme vertailleet hintoja autokoulujen välillä, ja tulevat aika kalliiksi, n. 1700-2000 €. Tietääkö joku ajokouluopettaja tai muu tietäjä, että onko nyt keväällä tulossa mitään muutoksia tämän asian suhteen? Olen kuullut kuulopuheena, että 2. ja 3. vaihe saattaisivat poistua jo kevään aikana, jolloinhan poika voisi aloittaa jo nyt, ettei tarvisi niin paljon pulittaa. Ne vaiheet ovat kovin kalliita.
Osaako joku vahvistaa tämän tiedon, tai osaa sanoa että kannattaisiko vain suosiolla odottaa heinäkuuhun?
Ilmoita


Opeta ihan ite, ja omalla autolla, poljin täytyy olla ja sun tarvii mennä kirjallisiin.
Ilmoita
Uudistuksen yhteydessä on tarkoitus siirtää jatko-opetus suoritettavaksi ennen ajokoetta. Eli heinäkuun jälkeen ajokokeeseen pääsee vasta kun nuo on suoritettu. Lisäksi kuljettajatutkintoa muutetaan nykyistä haastavammaksi, jolloin ajokortin suorittaminen ei ainakaan tule edullisemmaksi.
Ilmoita
Oman lapsen kyseessä ollen tärkein pointti on tietysti hinta. Vai mitä?
7 VASTAUSTA:
No on tietenkin! Jenkeissä ajoin kortin muutama vuosi sitten ja maksoin 350 taalaa...eikä ole vieläkään hinta noussut...joten mikä suomessa maksaa samasta lapusta 1700-2000€? Järjetön hinta suomessa!Autokoulut rahastavat aivan sumeilematta nuoria! En luota yhteenkään suomalaiseen autokouluun,pelkkää kusetusta!
HuijariKoulut kirjoitti:
No on tietenkin! Jenkeissä ajoin kortin muutama vuosi sitten ja maksoin 350 taalaa...eikä ole vieläkään hinta noussut...joten mikä suomessa maksaa samasta lapusta 1700-2000€? Järjetön hinta suomessa!Autokoulut rahastavat aivan sumeilematta nuoria! En luota yhteenkään suomalaiseen autokouluun,pelkkää kusetusta!
Kuinka monta tuntia opetusta sait 350 taalan hinnalla? Kerro myös meille kaikille, että kuinka paljon vakuutukset maksaa jenkkilässä jos perheessä on uusi ajokortti :D
Aivan niin kuin kallis maksu takaisi paremman ja turvallisemman opetuksen.
Taasko täällä hilluu se autokoululiiton " mainosmannekiin " Henkeen ja vereen autokouluja mainostaa ainoaksi oikeaksi tieksi autoilun saloihin....
Ei käy kaikilla pytyillä tämä mies....
HuijariKoulut kirjoitti:
No on tietenkin! Jenkeissä ajoin kortin muutama vuosi sitten ja maksoin 350 taalaa...eikä ole vieläkään hinta noussut...joten mikä suomessa maksaa samasta lapusta 1700-2000€? Järjetön hinta suomessa!Autokoulut rahastavat aivan sumeilematta nuoria! En luota yhteenkään suomalaiseen autokouluun,pelkkää kusetusta!
On On
ajomiesoon kirjoitti:
On On
Jenkeissä kaikki isompaa--autokoululiiton petterillä ei hissi kulje ylimpään kerrokseen saakka...
Paljonko saa prowikkaa kun kehuu kallista autokoulua ???

PS. Vanhalla autolla oppii ajamaan, missä pikkasen ohjauksessa klappia ja jarrut jäykät, kuten lada samarassa.... TULEE OIKEITA AJAJIA.....
HuijariKoulut kirjoitti:
No on tietenkin! Jenkeissä ajoin kortin muutama vuosi sitten ja maksoin 350 taalaa...eikä ole vieläkään hinta noussut...joten mikä suomessa maksaa samasta lapusta 1700-2000€? Järjetön hinta suomessa!Autokoulut rahastavat aivan sumeilematta nuoria! En luota yhteenkään suomalaiseen autokouluun,pelkkää kusetusta!
Typerä mortti täällä autokoulut ovat yksityisiä ja byrokratia kallista siellä ne ovat voittoa tavoittelemattomia valtion laitoksia kvg ennenku huutelet
+Lisää kommentti
Kiitos vastauksista. Olemme vähävaraisia, jolloin hinta on aika tärkeässä roolissa tässä asiassa. Odotamme nyt uutisia lisää tästä aiheesta, joskos voisi sitten tehdä päätöksen.
2 VASTAUSTA:
Hae opetuslupa sillä saa parhaiten opetettua ajamisen saloihin....
Itse opetin oman nuorison ajamaan autokorttia vanhalla autolla, missä ei ollu apseja, hipsejä eikä sipsejä. Ajatin kärrin kaa mökille rakennustawarakkin harjoitusluvilla....
Ajopäiväkirjan mukaan noin 1000 km ajatin ja inssi ekalla kiitoksien kans läpi...
Bensoihin meni alle 100 euroa, polkimen asennus omatoimisesti poljin tori.fi:stä 30 eskoo...
Nyt ei tarvi edes sitä katsastaa eikä käydä teorikokeessa....

Kuka menee nylettäväksi autokouluun muutaman ajotimman tähden..
ajomiesoon kirjoitti:
Hae opetuslupa sillä saa parhaiten opetettua ajamisen saloihin....
Itse opetin oman nuorison ajamaan autokorttia vanhalla autolla, missä ei ollu apseja, hipsejä eikä sipsejä. Ajatin kärrin kaa mökille rakennustawarakkin harjoitusluvilla....
Ajopäiväkirjan mukaan noin 1000 km ajatin ja inssi ekalla kiitoksien kans läpi...
Bensoihin meni alle 100 euroa, polkimen asennus omatoimisesti poljin tori.fi:stä 30 eskoo...
Nyt ei tarvi edes sitä katsastaa eikä käydä teorikokeessa....

Kuka menee nylettäväksi autokouluun muutaman ajotimman tähden..
Ny kolmisen vuotta päivittäin nuoriso ajellu ILMAN KOLARIA !!!!

Pistäppä linkkiä missä autokoulussa ajetaan paremmin....

Petteri ei osaa kuin lässyttää sontaa !!!!
+Lisää kommentti
Uutta tietoa pitäisi tulla maaliskuun alussa, jos eduskunta viitsii tehdä työnsä.
Ilmoita
Tottakai hinta vaikuttaa. Edes korkeampi hinta ei takaa hyvää opetusta vaan edullisemminkin voi saada hyvän opin.

Paras tulos voisi olla opetuslupa, jolla ajomäärät riittäviksi ja siihen jonkinverran hyvän autokouluopettajan tuntia päälle.
Ilmoita
nousee,varma tieto, käy nyt !
Ilmoita
Trafi:

"Harjoittelu- ja syventävä vaihe poistuu
Henkilöautokortin suorittamisen nykyisestä jaosta perus- sekä harjoittelu- ja syventävään vaiheeseen luovutaan ja 1.7.2018 jälkeen kaikki pakollinen koulutus tulee saada ennen tutkintoon menemistä.

Siirtymäaikana
Jos olet suorittanut henkilöauton kuljettajantutkinnon ennen lakimuutoksen voimaantuloa, sinun on toimitettava Trafin palveluntuottajalle Ajovarmalle todistus harjoittelu- ja syventävän vaiheen suorittamisesta kahden vuoden kuluessa tutkinnon suorittamisesta.

Jos et ole vielä ehtinyt käydä vanhaa harjoittelu- ja syventävän vaiheen koulutusta, on sinun lakimuutoksen jälkeen suoritettava uuden lain mukainen riskikoulutus ja toimitettava siitä saamasi todistus Ajovarmaan.

Jos olet menossa kuljettajantutkintoon juuri lain voimaantulon jälkeen heinä-elokuussa 2018, voit käydä suorittamassa syventävän vaiheen jo ennen tutkintoa. Näin ajokortin saaminen ei viivästyisi lakimuutoksen vuoksi. Kaikki pakollinen perusvaiheen opetus tulee olla suoritettuna ennen syventävän vaiheen opetuksen suorittamista. Tämä mahdollisuus on käytössä vain lain vahvistamisen ja voimaantulon (1.7.2018) välisenä aikana.

Ennen kuljettajantutkintoa suoritetulla syventävän vaiheen opetuksella ja siitä saadulla todistuksella voi korvata riskikoulutuksen kuljettajantutkintoon tultaessa 1.9.2018 saakka."
Ilmoita
Jos olet jo saanut ajokortin, mutta et ole käynyt Harjoitteluvaiheen ja Syventävän vaiheen koulutuksia, ehdit, jos olet nopea, käydä ne ennen 1.7.2018, kun tuo laki muuttuu.

Jos olet käynyt esim. Harjoitteluvaiheen, mutta et Syventävää vaihetta, tai et ole käynyt kumpaakaan, etkä niitä käy ennen 1.7.2018, niin sen jälkeen et voi niitä käydä noilla nimillä ja hinnoilla, vaan uusi 8 tunnin RISKIKOULUTUS korvaa nuo kaksi vaihetta.

Minkä hintainen Riskikoulutus sitten on?

Mitä, jos ajokortin jo saanut on ehtinyt käydä Harjoitteluvaiheen (hinta lähes 200 euroa), mutta pitää mennä Riskikoulutukseen siksi, kun Syventävä vaihe on käymättä vielä heinäkuussa, niin paljonko se Riskikoulutus hänelle maksaa?

Luultavasti Riskikoulutus maksaa enemmän kuin Syventävän vaiheen koulutus, vai voisiko se olla edullisempi kuin Syventävä vaihe???? Please, autokoulun väki, kertokaahan meille, tack! :)

Syventävän vaiheen koulutus maksaa monissa paikoissa 250-350 euroa + ratamaksu päälle.

Henkilö on voinut käydä esim. 200 euron Harjoitteluvaiheen koulutuksen, jota ei ilmeisesti mitenkään hyvitetä hänelle, vaan hänen on kai käytävä Syventävän vaiheen puuttumisen vuoksi koko Riskikoulutus - osa siitä ei kai riitä - , maksoipa se mitä vaan. NÄINKÖ SE MENEE?

Olisi varmaan pitänyt kirjoittaa pienellä nuo harjoittelu- ja syventävä vaihe, mutta koska ne ovat koulutusten nimiä, ajattelin laittaa ne isolla. :)
1 VASTAUS:
Lakimuutoksen tarkoitus on alentaa ajokortin hankinnan kustannuksia, joten jos uusi riskikoulutus on kalliimpi kuin entiset kakkos ja kolmosvaiheet, niin tämäkin lakimuutos meni provarihallituksella päin persettä.

Mutta ihan samahan se oli aikoinaan mopokortin kanssa, ajo-opetuksen hinnat oli ihan jotain muuta mitä silloinen hallitus kuvitteli niiden olevan (Suvi Linden, Kokoomus)
+Lisää kommentti
Vanhassa syventävässä vaiheessa oppilaat ajoivat rataharjoittelun omilla autoilla ja yhtä opettajaa kohti radalla saattoi olla kuusi oppilasta. Uudessa riskienhallintakoulutuksessa oppilaat ovat ajokortittomia ja ajavat koulun autolla ja opettaja istuu vieressä. Tästä Suomen Autokoululiitto varoitteli jo etukäteen, mutta politikkoja asia ei juurikaan kiinnostanut.

Tarkkaa hintaa riskienhallintakoulutukselle ei vielä pystytä laskemaan, koska laki on jo lukkoon lyöty, mutta asetukset ja Trafin ohjeet puuttuvat. Sanotaan kuin savolaisvitsissä, että voi olla että hinta nousee, mutta voi olla ettei nousekaan.

Harjoitteluvaihe on jo käytännössä historiaa ja ne jotka ovat sen jo suorittaneet, kärsivät siitä taloudellisesti, mutta toivotaan, että heille oli siitä jotain käytännön hyötyä.
1 VASTAUS:
Kiitos sinulle vastauksesta.

Soitin kolmeen autokouluun. Yhdestä sanottiin, että heillä tuo Riskikoulutus - osio kuuluu pakettiin, eli sitä ei hinnoitella erikseen. Autokoulun hinta lakimuutoksen jälkeen taisi heillä olla noin 1600 €, mutta en nyt muista, kuuluiko siihen inssit ym. viranomaiskulut - Riskikoulutus kuitenkin kuului siis hintaan.

Toisesta autokoulusta sanottiin, että huhujen mukaan Riskikoulutus sisältää paljon yksilöopetusta, joten hinta varmasti nousee reilusti yli tuon Harjoittelu-/Syventävän -koulutuksen. Hän suositteli, että kannattaa mennä niihin ennen lain voimaantuloa.

Kolmannesta autokoulusta ei uskallettu sanoa Riskikoulutuksen hinnasta vielä mitään. On jotenkin outoa, että autokoulut eivät muka tiedä edes suunnilleen, paljonko heillä n. kuukauden kuluttua autokoulu maksaa.

Harjoitteluvaihe -koulutus, joka on siis käyty, oli aika tyhjänpäiväinen juttu. Pari teoriatuntia ja yksi ryhmäajo, jossa oli siis mukana kuski, ope ja yksi oppilas - hinta lähes 200 euroa. Ei siitä haittaakaan ollut, mutta ei ollut hintansa veroinen.

Mielestäni pitäisi olla niin, että ne, jotka ovat jo ajokortin saaneet, mutta joilla on käymättä Harjoittelu- ja Syventävä-koulutus, pitäisi saada Riskikoulutus samaan tai alempaan hintaan.

Ei ole reilua, että he esim. ovat maksaneet jo yli 2000 euroa ajokortista ja joutuisivat vielä maksamaan Riskikoulutus -osiosta vaikka 500 euroa, jos uuden lain mukaan lähes samaan aikaan valmistuvat saavat ajokortin esim. 1600 eurolla.

Mitähän Kuluttajaliiton väki tästä ajattelee...
+Lisää kommentti
Tämä on ikuinen ongelma Trafin kanssa. Trafi yllätettiin taas ns. housut kintussa, eli töitä alettiin tehdä aivan liian myöhään.
Riskienhallintakoulutus on kuitenkin seuraavanlainen: Teoriaopetusta 4h ja ajo-opetusta 4h. Ajo-opetuksesta yksi tunti on taajama-ajoa, yksi tunti maantieajoa, yksi tunti pimeänajon koulutusta ja yksi tunti liukkaankelin koulutusta.
Pimeänajo suoritetaan ainakin näin kesällä simulaattorilla, mutta muista simulaattoriajoista ei vielä ole varmaa tietoa. Näillä tiedoilla kuitenkin uskallan sanoa, että ei tämä voi olla kalliimpi kuin nykyinen syventävä vaihe.
Syventävä vaihe sisältää 3h ajoa opettaja/oppilas koulun autolla ja 2h ajoa ajoharjoitteluradalla omalla autolla. Teoriaopetusta on 3h.
Mitä tekee ratayhtiöt, jotka hallinnoivat liukasratoja. Nythän oppilaat käyvät perusvaiheessa yhden ja syventävässä vaiheessa kaksi tuntia radalla. Tästä siis poistuu 66%. Kun työt vähenee, niin pelottaa, että nousevatko ratavuokrat.
Ilmoita
Juu, ei ihan tunnu Trafin hommat tarkasti suunnitelluilta.

Kun teoriaopetuksen määrä vähenee, mutta teoriakoe on kuitenkin vaikeampi kuin ennen, niin uusimisia tulee enemmän. Oppilas häviää rahaa ennen kuin riittävä teoriatieto on päässä. Rahaa menee viranomaistaholle uusittuina koemaksuina, mutta ,meneekö rahaa myös autokouluille, eli pitääkö oppilaan ottaa lisää teoriaopetusta, vai opetteleeko hän itsenäisesti uusintakoetta varten?

Moni ajokortin saanut on jo käynyt pimeän ajon, harjoitteluvaiheen ja liukkaankelin ajot. Nekö pitää käydä syventävässä osiossa uudelleen ison maksun kera?

Toki kertaus on opintojen äiti, ja hyvähän nuo on hallita, mutta ennen vanhaan ei edes käyty liukkaan kelin opetusta, josta nyt saa maksaa ratamaksuina ja opetuksena useampaan kertaan. Syventävä koulutus voi maksaa ratamaksun kera 420 euroa.

Olisihan se kohtuullista saada tietää, onko kalliimpaa mennä syventävään koulutukseen nyt vain vasta lakimuutoksen jälkeen.
Ilmoita
Juu, ei ihan tunnu Trafin hommat tarkasti suunnitelluilta.

Kun teoriaopetuksen määrä vähenee, mutta teoriakoe on kuitenkin vaikeampi kuin ennen, niin uusimisia tulee enemmän. Oppilas häviää rahaa ennen kuin riittävä teoriatieto on päässä. Rahaa menee viranomaistaholle uusittuina koemaksuina, mutta ,meneekö rahaa myös autokouluille, eli pitääkö oppilaan ottaa lisää teoriaopetusta, vai opetteleeko hän itsenäisesti uusintakoetta varten?

Moni ajokortin saanut on jo käynyt pimeän ajon, harjoitteluvaiheen ja liukkaankelin ajot. Nekö pitää käydä syventävässä osiossa uudelleen ison maksun kera?

Toki kertaus on opintojen äiti, ja hyvähän nuo on hallita, mutta ennen vanhaan ei edes käyty liukkaan kelin opetusta, josta nyt saa maksaa ratamaksuina ja opetuksena useampaan kertaan. Syventävä koulutus voi maksaa ratamaksun kera 420 euroa.

Olisihan se kohtuullista saada tietää, onko kalliimpaa mennä syventävään koulutukseen nyt vain vasta lakimuutoksen jälkeen.
Ilmoita
Joissain autokouluissa sentään ilmoittavat fiksuksi, paljonko riskikoulutus tulee maksamaan. Hinta Antin Autokoulussa, Helsingissä:
Riskikoulutus
499 €
+ mahdolliset viranomaiskulut, jotka tarkentuvat 1.7.2018 mennessä.

Lähde : https://www.antinautokoulu.fi/kurssit/riskikoulutus/helsinki/

Eräässä toisessa koulussa taas sanottiin, että on samanhintainen suunnilleen, koska tuntimäärä opetukselle on sama. Ota tässä sitten selvää....
Ilmoita
Halvemmaksi arvoi eräs autokouluope. Perusteli sillä, että tulee vähemmän rata-ajoa. Onpa Antin autokoulussa sitten kallis hinta.
Ilmoita
Capissä 299€ ja sis.kaiken mitä riskikoulutuksessa vaaditaan.
1 VASTAUS:
Ja taas CAP pitää tätä palstaa mainoskanavana :(
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ajokorttiuudistuksen muutoksia (kysymys!)

Hei! Poika täyttää toukokuun alussa 18, ja haluaisi aloittaa jo autokoulun. Heinäkuussa on kuitenkin tulossa ajokorttiuudistus, joka toisi paljon muutoksia nykyisiin järjestelyihin. Olemme vertailleet hintoja autokoulujen välillä, ja tulevat aika kalliiksi, n. 1700-2000 €. Tietääkö joku ajokouluopettaja tai muu tietäjä, että onko nyt keväällä tulossa mitään muutoksia tämän asian suhteen? Olen kuullut kuulopuheena, että 2. ja 3. vaihe saattaisivat poistua jo kevään aikana, jolloinhan poika voisi aloittaa jo nyt, ettei tarvisi niin paljon pulittaa. Ne vaiheet ovat kovin kalliita.
Osaako joku vahvistaa tämän tiedon, tai osaa sanoa että kannattaisiko vain suosiolla odottaa heinäkuuhun?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta