SFP med sina 9 riksdagsledamöter erhåller

LexSoini

1 333 575 euro i partistöd. De stora partierna får förstås mycket mera när de har så många fler representanter i riksdagen.
Centern får 7 260 575 euro, Sannfinländarna 5 630 650 euro.
Blå Framtid får inget alls.
Från och med år 2015 har utbrytningsgrupperna inte varit berättigade till partistöd.
Lagändringen drevs igenom av Sannfinländarnas dåvarande ordförande Timo Soini.

23

2519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skattebetalare

      Kunde inte partistöden slopas ?

      • Jo och nej. Man har konstaterat att det blir rättvisare att om staten stöder partierna. Utan partistöd skulle vissa partier ha pengar, andra knappt alls. Partistödet är en viss garanti för demokrati, och att inte bara pengar avgör.


    • skadeglad

      Är Soini månne litet bitter ?

      • detstämmer

        Rätt åt honom , som man bäddar får man ligga.


    • observatör

      SFPs partistöd kommer att minska när alla kunniga SFPare lämnar sjunkande båten. Wallin är ju redan tredje av sfp:s ledamöter som hoppar av under eller efter den här valperioden. Haglund har redan gått och Nylund har lovat sluta.
      Talar sit klara språk om problem i SFP ledning.

      • väntaochse

        Tror nog att flera andra partiers partistöd kommer att minska också, inte bara SFP.


      • Det statliga partistödet betalas per riksdagsman, och har ingenting att göra med representanternas kompetens.

        SFP:s egna pengar korrelerar inte heller med riksdagsmännens kompetens.
        SFP får sin beskärda del av Kulturfondens avkastning oberoende, vilket på intet sätt har med riksdagen att göra.


    • Duke.Ellington

      Onhan siinä vielä euroja, josta jakaa rkp:n eliitille

    • räkääsyäväAstrid

      Puålueet eivät pärjää ilman puoluetukea.
      Åvatkå siis kyvyttömiä?

    • grönare

      Kanske de Blåa skiftar lite färg.

    • lsutb

      Tämän turhakkeen voisi jo poistaa, ja antaa rahat vaikka ruokajakelun, leipäjonojen tukemiseen.

      • . . . . . . tai jättää vain lainaamatta ulkomailta?


      • Peppu-Reino kirjoitti:

        . . . . . . tai jättää vain lainaamatta ulkomailta?

        Är du pansionerad? Vad tycker din fru, att du sitter i nätet dygnet runt? Är du med i SFP:s
        arbete mot fennopellena? Är du en riktig finlandssvensk? Vi samlas, vill du vara med?


      • seniorita67
        Finlandssvenskar kirjoitti:

        Är du pansionerad? Vad tycker din fru, att du sitter i nätet dygnet runt? Är du med i SFP:s
        arbete mot fennopellena? Är du en riktig finlandssvensk? Vi samlas, vill du vara med?

        Pensionerad heter det, det väl annars en fin sysselsättning att surfa på nätet när man är pensionär.
        Man är i gott sällskap.


    • bravoSoini

      Finns det inte också Lex Lindström, historiska beslut.

    • Persuilla menee hyvin, kun puolue hajosi saavat koko puoluetuen. Kannatus on palannut jo yli kaksi kertaa suuremmaksi kuin RKP:n, ja heidän linjansa on Euroopassa valtaamssa sijaa.
      Tanskan demarit meni vielä pitemmälle pakolaispolitiikassa, kuin Persut.
      Mikä tauti vaivaa RKP:tä? Miksi parhaat miehet jättävät uppoavan veneen?
      Presidenttiehdokas oli jo jäähdyttelijä ja sai inimimäärän ääniä. Onko Anna-Maija jotenkin vaikea ihminen, kun kukaan ei halua olla hänen kanssaan tekemisissä?
      Ajatelkaa, jos Persut kasvaa taas isoksi ja Siniset menee ohi RKP:n?

      • -Mikä tauti vaivaa RKP:tä? Miksi parhaat miehet jättävät uppoavan veneen?

        Kriittinen massa ån ylitetty.
        Naiset jättää maan.
        Miehet puålueen.


    • Man måste vara nöjd med 4%.

      • litetskillnad

        Bättre än 1, 6 % iallafall.Man måste ju ta i beaktande att persuna är ett STORT PARTI.


      • realistisk
        litetskillnad kirjoitti:

        Bättre än 1, 6 % iallafall.Man måste ju ta i beaktande att persuna är ett STORT PARTI.

        Svårt att tro att det blir någon ny jytky för dem. Föralldel, under sker ju.


      • hjälpfrånovan
        realistisk kirjoitti:

        Svårt att tro att det blir någon ny jytky för dem. Föralldel, under sker ju.

        Tidigare var Soini på bönefrukostar som säkert hjälpte, nu är de Blåa som får förbön.


      • ibibeln
        hjälpfrånovan kirjoitti:

        Tidigare var Soini på bönefrukostar som säkert hjälpte, nu är de Blåa som får förbön.

        Är det inte sagt att de som har mycket ska få ännu mera ?


    • våraskattepengar

      Alla partistöd borde slopas.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      169
      1653
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      107
      959
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      81
      776
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      653
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      447
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe