Mitä mieltä olette Babtisti seurakunnasta?
Babtisti seurakunta
52
3131
Vastaukset
- 1234567---
Baptisteilla sama pyhäpäivä sunnuntai kuin monilla muillakin vapailla suunnilla, ja monia muitakin yhtäläisyyksiä. Aikoinani olen käynyt heidän kokouksissaan silloin tällöin.
- Anonyymi
Eikös baptistit (kastajat) ole vähän varakkaampia ja koulutetumpia eli paremmassa sosioekonomisessa asennossa olevia helluntailaisia.
Helluntailaiset taas on hieman huonommassa sosioekonomisessa ja noin muutenkin hankalassa asennossa olevia (kastajia). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös baptistit (kastajat) ole vähän varakkaampia ja koulutetumpia eli paremmassa sosioekonomisessa asennossa olevia helluntailaisia.
Helluntailaiset taas on hieman huonommassa sosioekonomisessa ja noin muutenkin hankalassa asennossa olevia (kastajia).Eli palstan idea on heittää kehään juttu ja sitten kukin vuorollaan tekee arvausleikistä oman tarinan.
Joopa, joo.
Aikoinaan- eräässä seurakunnassa käydessäni, eräs kuulija heitti kysymyksen jostain toisesta seurakunnasta. Mitä tähän pastori sanoi- viisaana miehenä.
Emme lähde arvostelemaan toisia seurakuntia, mutta, jos pitäisi tehdä asiassa jotain, - niin meidän pitää kutsua sen seurakunnan pastroin meille kertomaan seurakunnastaan.
Ja kas, hymyilin pastorin viisudelle. hän ei antanut huutakauppaa syntyvän keskusteluun, sen ja sen mielipiteillä ja arvaisluilla.
Sama pätee tänäänkin.
Tuli edesmennyt isäpappa mieleen. Hän neuvoi- "Älä usko juttuihin, ellet itse näe tapahtumaa"! Hänkin oli viisas neuvoissaan... Huhupuheita ja juttuja ei kannata levitellä.
Palstalla on paljon hamekankaisia puhujia- suomeksi juoruakkoja ja heidät tunnetaan jänkhäämisestään, vuodesta toiseen.
Huomasin luterilaisessa kirkossani viime sunnuntailta, tunsin palstalla kirjoittavan, että kas, hän onkin tullut "meille"- ilmeisesti vain ehtoolliselle, mene ja tiedä. Mutta, sieltä ehtoollispöydästä palatessaan huomasin hänet..
Olen joskus kaupassa - mussa asiapuolen jutussa- jututtanut hänet.
Oli rauhottunut- ehkä ikä on tuonut viisautta. - Anonyymi00047
Anonyymi kirjoitti:
Eli palstan idea on heittää kehään juttu ja sitten kukin vuorollaan tekee arvausleikistä oman tarinan.
Joopa, joo.
Aikoinaan- eräässä seurakunnassa käydessäni, eräs kuulija heitti kysymyksen jostain toisesta seurakunnasta. Mitä tähän pastori sanoi- viisaana miehenä.
Emme lähde arvostelemaan toisia seurakuntia, mutta, jos pitäisi tehdä asiassa jotain, - niin meidän pitää kutsua sen seurakunnan pastroin meille kertomaan seurakunnastaan.
Ja kas, hymyilin pastorin viisudelle. hän ei antanut huutakauppaa syntyvän keskusteluun, sen ja sen mielipiteillä ja arvaisluilla.
Sama pätee tänäänkin.
Tuli edesmennyt isäpappa mieleen. Hän neuvoi- "Älä usko juttuihin, ellet itse näe tapahtumaa"! Hänkin oli viisas neuvoissaan... Huhupuheita ja juttuja ei kannata levitellä.
Palstalla on paljon hamekankaisia puhujia- suomeksi juoruakkoja ja heidät tunnetaan jänkhäämisestään, vuodesta toiseen.
Huomasin luterilaisessa kirkossani viime sunnuntailta, tunsin palstalla kirjoittavan, että kas, hän onkin tullut "meille"- ilmeisesti vain ehtoolliselle, mene ja tiedä. Mutta, sieltä ehtoollispöydästä palatessaan huomasin hänet..
Olen joskus kaupassa - mussa asiapuolen jutussa- jututtanut hänet.
Oli rauhottunut- ehkä ikä on tuonut viisautta.Uskovaiset arvostelee ja haukkuu muitakin uskovaisia ja heidän oppitulkintojaan ihan häpeilemättä eikä siinä mitkään seurakunnan seinät mitään estä.
- Jotaintietoa
Kävin aikoinaan Helsingin baptistiseurakunnan kokouksissa. Autoritäärinen johtohahmo Portaankorva. Joka ei hyväksynyt yhteen aikaan ainakaan sitä, että
kävi muiden yhteisöjen kokouksissa paitsi niissä mihin itse piti yhteyksiä vaikka kehui omaa ekumeenisuuttaan ja erinomaisuuttaan. Pikkulafka, yhden ukkelin yritys tyyppinen seurakunta. - hdfdhdgh
On erikseen Suomen Baptistiyhdyskunta ja sen seurakunnat.
Sitten on erikseen vapaita seurakuntia, joilla on nimenä baptistiseurakunta. Jälkimmäiset ovat samankaltaisia kuin perinteiset helluntaiseurakunnat. Kaikissa on henkilöiden ja historian tuomat paikalliset erityispiirteet.- takauksellaporukkaan
Juu juu....rahaa jumalalle keräävät.-)
Pietarsaaressa siis.
Sitouttavat uusia värvättyjä takailemalla ristiin rastiin toistensa asuntolainoja. Yhden uuden maahanmuuttaja käännynnäisen pariskunnan talolainapaperissakin on kymmenen takaajaa...
Ja sitten tulee vääjäämättä tämänkin pariskunnan aika taata jonkun toisen laina. - Anonyymi
takauksellaporukkaan kirjoitti:
Juu juu....rahaa jumalalle keräävät.-)
Pietarsaaressa siis.
Sitouttavat uusia värvättyjä takailemalla ristiin rastiin toistensa asuntolainoja. Yhden uuden maahanmuuttaja käännynnäisen pariskunnan talolainapaperissakin on kymmenen takaajaa...
Ja sitten tulee vääjäämättä tämänkin pariskunnan aika taata jonkun toisen laina.tarinasi on putinilaista puhetta, eli olen roikkumassa toisten kukkaroilla ja raha-arkun luona voivottelen, että siihen meni lesken - "elämiseen" pantava raha..
No, tästähän Raamattukin kertoi, mutta toisella tapaa- opettaakseen asiantiimoilta.
Mutta, jos sinulle perkeleen valtakunta on ihana- huumeet torillla mainio- lapsemme puukkojen kanssa tökkimässä toisiaan. niin mitä täällä valitat?
Mene sinne- nosta paidanhelmaa ja sano, että rakkaat lapset- tässä olen uhratkaa minut uskomme alttarilla. Meidän maailmamme on IN- ihmiskauppa ja sodat - sitä kannatan tapani mukaan ja menen taas itkemään sitä, että toiset kirkossa uhraavat
pitäen hengellisen kodin kunnossa--
Mutta minä en. Korkeintaan käyn kuokkimassa siellä toisten pöydissä.
Olen siten hyväksikäyttäjä ja valittaja- tapani mukaan.
Mutta, sinulle vinkuja- itse- aiheutettu ongelmasi elämässä on sinun itsesi vastuulla.
Se ei vapauta sinua mittapaikalla.
Ei esim. maailmassa, joka ryyppää ja tekee pahaa- saa vapautusta oikeuedessa, puolustautuessa --perisyntiinsä- viinaan vedoten. Se perisynti ei meidän oikeuslaitoksen tuomareihin päde. He katsovat, että itse ostit- itse joit- itse humalluit ja itse myös vastaat.
Ei ole pakko juoda ja tehdä pahaa....
Tässä on oikeuden päätös- se on laki- valtakunnassamme on laki ja sitä pitää noudattaa - tahi on lain alla. Teoista vastaa ihan ite-
No, seurakunnissa vastataan omista menoista, siellä on verot, sähkölaskut, vesimaksut- toiminnan kulut, remontteja, jne. jne. jne. ja seurakuntalainen hoitaa hengellisen kotinsa, kuten omassa kodissa.
Ei siipeilleä, kuten sinä asiaa ajat. Tapasi mukaan.
Mutta, evankeliumi on ilmainen- mutta toiminnan hoitaminen tuo kustannuksia.
Muutoin, Isokirja mainitsee viimeisellä tuomiolla mielenkiintoisen näköalan.
Siellä, sai joku kymmenenkaupunkia hallittavaksi- koska täällä hoiti leiviskänsä ok.
Olisikohan siinä jonossa vaikka ne kolme- henkilöä, jotka omasta pussistaan ostivat koko kirkoksi rakennettavan paikan, rakensivat sen, tekivät liikemiehinä sinne yrittäjälle ravintolan, ruokapaikan, siis, joka tuloillaan ylläpitää tätä kirkkorakennusta - joka on köyhille nuorille "hengellinen tukipaikka" jossa saavat illanistujaisia pitää, sekä sunnuntain kokouksia. Vieläpä nämä kolme- hoitivat kaupunkimme lastentarhankin rakentamista- jne.
Eli mietihän sitä, kun aina rallatat uhraamisista.... ja itse et tee mitään.
Mene jäkättämään sinne nuorten kirkkoon ja vingu, ettei rahaaaa - minä sanon niin. ei rahhaa kolehtiin vaan riettauteen, se on minun idea- niinhän sinä ajattelet.
Kärjistän tuollaiset puheesi, koska palstalla aina olet se sikaporsas- joka huutaa... - Anonyymi00048
Anonyymi kirjoitti:
tarinasi on putinilaista puhetta, eli olen roikkumassa toisten kukkaroilla ja raha-arkun luona voivottelen, että siihen meni lesken - "elämiseen" pantava raha..
No, tästähän Raamattukin kertoi, mutta toisella tapaa- opettaakseen asiantiimoilta.
Mutta, jos sinulle perkeleen valtakunta on ihana- huumeet torillla mainio- lapsemme puukkojen kanssa tökkimässä toisiaan. niin mitä täällä valitat?
Mene sinne- nosta paidanhelmaa ja sano, että rakkaat lapset- tässä olen uhratkaa minut uskomme alttarilla. Meidän maailmamme on IN- ihmiskauppa ja sodat - sitä kannatan tapani mukaan ja menen taas itkemään sitä, että toiset kirkossa uhraavat
pitäen hengellisen kodin kunnossa--
Mutta minä en. Korkeintaan käyn kuokkimassa siellä toisten pöydissä.
Olen siten hyväksikäyttäjä ja valittaja- tapani mukaan.
Mutta, sinulle vinkuja- itse- aiheutettu ongelmasi elämässä on sinun itsesi vastuulla.
Se ei vapauta sinua mittapaikalla.
Ei esim. maailmassa, joka ryyppää ja tekee pahaa- saa vapautusta oikeuedessa, puolustautuessa --perisyntiinsä- viinaan vedoten. Se perisynti ei meidän oikeuslaitoksen tuomareihin päde. He katsovat, että itse ostit- itse joit- itse humalluit ja itse myös vastaat.
Ei ole pakko juoda ja tehdä pahaa....
Tässä on oikeuden päätös- se on laki- valtakunnassamme on laki ja sitä pitää noudattaa - tahi on lain alla. Teoista vastaa ihan ite-
No, seurakunnissa vastataan omista menoista, siellä on verot, sähkölaskut, vesimaksut- toiminnan kulut, remontteja, jne. jne. jne. ja seurakuntalainen hoitaa hengellisen kotinsa, kuten omassa kodissa.
Ei siipeilleä, kuten sinä asiaa ajat. Tapasi mukaan.
Mutta, evankeliumi on ilmainen- mutta toiminnan hoitaminen tuo kustannuksia.
Muutoin, Isokirja mainitsee viimeisellä tuomiolla mielenkiintoisen näköalan.
Siellä, sai joku kymmenenkaupunkia hallittavaksi- koska täällä hoiti leiviskänsä ok.
Olisikohan siinä jonossa vaikka ne kolme- henkilöä, jotka omasta pussistaan ostivat koko kirkoksi rakennettavan paikan, rakensivat sen, tekivät liikemiehinä sinne yrittäjälle ravintolan, ruokapaikan, siis, joka tuloillaan ylläpitää tätä kirkkorakennusta - joka on köyhille nuorille "hengellinen tukipaikka" jossa saavat illanistujaisia pitää, sekä sunnuntain kokouksia. Vieläpä nämä kolme- hoitivat kaupunkimme lastentarhankin rakentamista- jne.
Eli mietihän sitä, kun aina rallatat uhraamisista.... ja itse et tee mitään.
Mene jäkättämään sinne nuorten kirkkoon ja vingu, ettei rahaaaa - minä sanon niin. ei rahhaa kolehtiin vaan riettauteen, se on minun idea- niinhän sinä ajattelet.
Kärjistän tuollaiset puheesi, koska palstalla aina olet se sikaporsas- joka huutaa...No niin niin ja taas hieman ylhäältä annetaan...
Aina tuo sama murskatuomio.
Voi voi ja voooi voi.
- Kunhankyselen
Millaisia ns. sääntöjä heillä on?
- capiche
En ole huomannut mitään "sääntöjä". Raamattuun uskovia ja sitä opettavia seurakuntia. Nimensä mukaisesti kastavat aikuisena upottamalla. Karismaattisia eivät ole.
- Stadinman
Väkisin yrittävät pitää kaatuvaa seurakuntaa pystyssä. Se loppuu.
Hyvää pabtisteissa on sielunjen voittamisen into. Tervettä uskoa yleisesti ottaen.Pe.ku kirjoitti:
"pabtisteissa"
Kaksi kirjainta väärissä paikoissa.
Oikea muoto on "baptisteissa".Eipäs vaan babtisteissa.
Tv: Bablo the Babtisti 😇
- Babtistibabbi.Bablo
Babtisti Bablo bailaa bubissa Babelin Belsebbuubin bileissä.
- onhyväseurakunta
Babtistit on parhaita.
- mietokastike
Ke-babtistit ovat parhaita ranskalaisten kanssa.
- Riisillä
Riisin. Tykkään vaikka ei henkkoht kokemusta.
- NäinUskon
Kirka Babitsin oli varmasti asiallinen mies!
- Näkymätöntäkö.uskoa
OLiko Kirka uskossa? Sitä en ole tiennytkään. Mistä se näkyi?
"Mitä mieltä olette Babtisti seurakunnasta?"
Tarkoitatko kysymyksessäsi baptisteja, seurakuntia, vaiko baptistiseurakuntia?
Tai kysytkö, mitä mieltä joku baptisti on seurakunnasta?
Ilmeisesti tarkoitat kai baptistiseurakuntia, joka sulla on unohtunut laittaa yhdyssanaksi.- Samaatietä
Minulla sama vika! En osaa yhdyssanoja. Mietin myös, millainen tuo babtistien usko on tai siis millaisia oppeja heillä on? En tunne ketään, joka kuuluisi kyseiseen seurakuntaan.
Kaste heillä taitaa olla yhtenä sakramenttinä.
Miten he eroavat helluntaiseurakunnasta? Onko opillisia näkemyseroja?
Minua kiinnostaa millä tavalla he uskovat.
Onko äärikarismattisuutta ilmennyt heidän seurakunnassaan yms? Entä lähetystyö? - capiche
Samaatietä kirjoitti:
Minulla sama vika! En osaa yhdyssanoja. Mietin myös, millainen tuo babtistien usko on tai siis millaisia oppeja heillä on? En tunne ketään, joka kuuluisi kyseiseen seurakuntaan.
Kaste heillä taitaa olla yhtenä sakramenttinä.
Miten he eroavat helluntaiseurakunnasta? Onko opillisia näkemyseroja?
Minua kiinnostaa millä tavalla he uskovat.
Onko äärikarismattisuutta ilmennyt heidän seurakunnassaan yms? Entä lähetystyö?Olen käynyt aika paljonkin baptistiseurakunnissa maailmalla.
Baptistit painottavat uudestisyntymistä ja henkilökohtaiseen uskonratkaisuun nojaavaa aikuiskastetta. Seurakunnat pitävät tärkeänä raamatun opettamista, evankeliointia ja lähetystyönä. Baptistien käsityksen mukaan PH:n lahjoja ovat vain opettaminen, saarnaaminen ja evankeliointi. Muiden karismaattisten lahjojen ei uskota toimivan nykyaikana.
Yksittäiset baptistit saattavat kuitenkin olla myös karismaattisia. Helluntaiherätyksen juurethan ovat 1800-luvulla Yhdysvalloissa vaikuttaneissa baptisti- ja metodistikirkkojen pyhitysliikkeissä. - Anonyymi
capiche kirjoitti:
Olen käynyt aika paljonkin baptistiseurakunnissa maailmalla.
Baptistit painottavat uudestisyntymistä ja henkilökohtaiseen uskonratkaisuun nojaavaa aikuiskastetta. Seurakunnat pitävät tärkeänä raamatun opettamista, evankeliointia ja lähetystyönä. Baptistien käsityksen mukaan PH:n lahjoja ovat vain opettaminen, saarnaaminen ja evankeliointi. Muiden karismaattisten lahjojen ei uskota toimivan nykyaikana.
Yksittäiset baptistit saattavat kuitenkin olla myös karismaattisia. Helluntaiherätyksen juurethan ovat 1800-luvulla Yhdysvalloissa vaikuttaneissa baptisti- ja metodistikirkkojen pyhitysliikkeissä.Aikuiskaste? Kastettu myös alle 18 v aikoinaan aikuisikä 21v.Aikuiskasteella 7-18v Eri seurakunnista lähdettiin perustamaan baptistiseurakuntaa,kun ei päästy johtotehtäviin.
- Anonyymi
Samaatietä kirjoitti:
Minulla sama vika! En osaa yhdyssanoja. Mietin myös, millainen tuo babtistien usko on tai siis millaisia oppeja heillä on? En tunne ketään, joka kuuluisi kyseiseen seurakuntaan.
Kaste heillä taitaa olla yhtenä sakramenttinä.
Miten he eroavat helluntaiseurakunnasta? Onko opillisia näkemyseroja?
Minua kiinnostaa millä tavalla he uskovat.
Onko äärikarismattisuutta ilmennyt heidän seurakunnassaan yms? Entä lähetystyö?auttaisiko, että kysyt heiltä suoraan. Täällä on tori- huutosakki äänessä. Heiltä et saa kokonaisnäkemykseesi vastausta.
Kysäse vaikka Rahkoselta. Hän on pitkänlinjan mies- ehkä vielä toimenkuvassa, eikä eläkkeellä, en tiedä. Hän on jollain tavalla oppinut - tässä yhteiskuntajärjestelmässä.
Pauli tietää ja vastaa kiireiltään... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
auttaisiko, että kysyt heiltä suoraan. Täällä on tori- huutosakki äänessä. Heiltä et saa kokonaisnäkemykseesi vastausta.
Kysäse vaikka Rahkoselta. Hän on pitkänlinjan mies- ehkä vielä toimenkuvassa, eikä eläkkeellä, en tiedä. Hän on jollain tavalla oppinut - tässä yhteiskuntajärjestelmässä.
Pauli tietää ja vastaa kiireiltään...googlaa pauli rahkonen 2025
https://www.youtube.com/watch?v=iTRl9Evv2SY
- ihanoikeita
Katso esim. Porin baptistiseurakunnan sivuja ja sieltä vaikka Uskoontulo todistuksia. Oppi on Raamattuun perustuvaa aikuiskasteineen. Muistuttavat helluntailaisia, kuitenkin ilman ylimääräisiä torontosätkytyksiä. Raamatun Sana, rukouselämä, tiivis seurakuntayhteys ovat mallillaan. Baptistiseurakuntia on paljon Baltiassa, Venäjällä ja yleensä Euroopassa. Henkeni yhtyy heidän opetuksiinsa, vaikka osaa heistä pidetään vähän lain alla olevina.
- Samaatietä
Olen yrittänyt jotain netistä katsoakkin. Mitä tarkoitat tuolla lain alla olevina, miten se baptisteilla ilmenee?
- capiche
Samaatietä kirjoitti:
Olen yrittänyt jotain netistä katsoakkin. Mitä tarkoitat tuolla lain alla olevina, miten se baptisteilla ilmenee?
En huomannut baptisteissa erityistä lakihenkisyyttä. Helluntailaisiin verrattuna seurakuntaelämä oli minusta vapaampaa. Toki tulkitsevat raamattua kirjaimellisesti, kuten hellaritkin - miinus karismaattisuus.
Lakihenkisyys riippuu usein pastorista tai siitä millaista porukkaa seurakunnassa käy. Saman kirkkokunnan seurakunnat saattavat olla siinä suhteessa hyvinkin erilaisia.
- ihanoikeita
Se sanonta tarkoittaa, että noudattavat vaelluksessaan kirjaimellisesti Raamattua, vaikka joskus voi olla Jumalan tahto harjoittaa enemmän laupeutta (armahtavaisuutta) kuin uhria (tiukkaa määräyksen tekemistä).
- Samaatietä
Tiedän mitä tuo sanonta tarkoittaa, mutten sitä, miten se ilmenee juuri Baptisteilla.
Miten se käytännössä heillä ilmenee? Missä kohdin lakia?
Tai voiko sanoa, osoittaa jotain erityisiä lainkohtia? - ihanoikeita
Joissain Baptistiseurakunnissa kysymyksessä: Uudelleen avioituminen. Nämä kuitenkin käsitellään seurakunnassa tapaus kerrallaan. Historia on hyvin samankaltaista kuin esim. Suomen helluntaiseurakunnissa suhtautuminen uudelleenavioitumiseen (uskossa ollessa/"kylmällä paikalla/luopiona ja sieltä takaisin palanneena).
- Samaatietä
ihanoikeita kirjoitti:
Joissain Baptistiseurakunnissa kysymyksessä: Uudelleen avioituminen. Nämä kuitenkin käsitellään seurakunnassa tapaus kerrallaan. Historia on hyvin samankaltaista kuin esim. Suomen helluntaiseurakunnissa suhtautuminen uudelleenavioitumiseen (uskossa ollessa/"kylmällä paikalla/luopiona ja sieltä takaisin palanneena).
Kuulostaa terveeltä näin äkkiseltään! Eniten karsastan tuota äärikarismattisuutta seurakunnissa. Sitähän ilmenee osittain ainakin helluntaisssa ja Vapaaseurakunnassa, joissa olen joskus käynyt.
Tuon toteaminen ei tarkoita sitä, että pitäisin kyseisiä suuntauksia karismaattisia, vaan että uskontojen sisällä voi olla vaikutteita karismaattisista ilmiöistä, joita kaikki seurakuntaan kuuluvatkaan eivät hyväksy. - Samaatietä
Samaatietä kirjoitti:
Kuulostaa terveeltä näin äkkiseltään! Eniten karsastan tuota äärikarismattisuutta seurakunnissa. Sitähän ilmenee osittain ainakin helluntaisssa ja Vapaaseurakunnassa, joissa olen joskus käynyt.
Tuon toteaminen ei tarkoita sitä, että pitäisin kyseisiä suuntauksia karismaattisia, vaan että uskontojen sisällä voi olla vaikutteita karismaattisista ilmiöistä, joita kaikki seurakuntaan kuuluvatkaan eivät hyväksy.Esim. juuri parantumisrukouksia osalta, kaikki seurakuntaan kuuluvat, eivät halua niissä käydä.
Helposti musta maalataan koko yhteisö esim jonkun tietyn porukan kautta, joka nostattattaa seurakunnassa karismaattisista.
Eli tuo on juuri sitä, miten eksytys kulkee myös seurakuntien sisällä, niinkuin me tiedämme. Tuohan on kaikille selvä! - capiche
Samaatietä kirjoitti:
Kuulostaa terveeltä näin äkkiseltään! Eniten karsastan tuota äärikarismattisuutta seurakunnissa. Sitähän ilmenee osittain ainakin helluntaisssa ja Vapaaseurakunnassa, joissa olen joskus käynyt.
Tuon toteaminen ei tarkoita sitä, että pitäisin kyseisiä suuntauksia karismaattisia, vaan että uskontojen sisällä voi olla vaikutteita karismaattisista ilmiöistä, joita kaikki seurakuntaan kuuluvatkaan eivät hyväksy.Kävin aikanaan baptistiseurakunnassa saamassa hyvää raamatun opetusta juuri siksi, että olin väsynyt karismaattiseen kohkaamisen. Epäterveitä ilmiöitä oli seurakunnissa ennen uuskarismaattisuuttakin. Mutta uuskarismaattisuus on tehnyt niistä uuden normaalin, joka hiipii vaivihkaa seurakuntiin.
- Samaatietä
capiche kirjoitti:
Kävin aikanaan baptistiseurakunnassa saamassa hyvää raamatun opetusta juuri siksi, että olin väsynyt karismaattiseen kohkaamisen. Epäterveitä ilmiöitä oli seurakunnissa ennen uuskarismaattisuuttakin. Mutta uuskarismaattisuus on tehnyt niistä uuden normaalin, joka hiipii vaivihkaa seurakuntiin.
en ole itse käynyt vuosiin seurakunnissa. Viime käynnistä yli ,2 vuotta. Näin sivusta seuranneena, olen samaa mieltä, että karismaattisuutta on pesiytynyt moniin seurakuntiin.
Ehkä vanhoillislestadiolaisuus on poikkeus.
- Jotain.sinne.päin
Olisiko oikein kirjoittaa pabtistien seurakunta, vai pabtistiseurakunta?
- PasiToivonen
>>Henkeni yhtyy heidän opetuksiinsa, vaikka osaa heistä pidetään vähän lain alla olevina. >>
Orjanomistajien uskonto.- capiche
"Orjanomistajien uskonto."
Yhtä hyvin voi sanoa, että helluntailaisuus on rikollisten ja alkoholistien uskonto. Tai luterilaisuus antisemitistien ja natsien uskonto. Sillä kristinusko on kaikkien syntisten uskonto.
Jeesus sanoi: eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.
- Pietari.oli.baptisti
Raamatun seurakunnat olivat baptstiseurakuntia kaksituhatta vuotta sitten.
- PasiToivonen
Ja Westboron baptistiseurakunta (opettele kirjoittamaan) on baptistiseurakunta tänään.
http://www.godhatesfags.com/ - Anonyymi
nostetaan.
- Anonyymi
SBYK on vanhoillinen. Kielillä ei yleensä puhuta äänekkäästi tai ollenkaan. Maltillista käytöstä. Ei huutoa, rauhallisesti puhuttua saarnaa.
Baptistilähetys on pahempi kuin hellarit. Ainoa oikeassa oleva lahko. Protestiliike noin 30 vuoden takaa. Entisiä vapislaisia ja hellareita perustajina.- Anonyymi
Perustivat uuden seurakunnan ,kun sopua ei ollut,mutta osa palannut takaisin ehkä perustaneet uusia seurakuntia ,joita löytyy joka lähtöön.kerrankin kuljin 8 srk:n ohi pääsin kohteeseeni.
- Anonyymi
Babtistit ja luterilainen kirkko tulevat hyvin toimeen keskenään ja eroa toiminnassa on tuskin lainkaan.
- Anonyymi
Olen käynyt joskus seitsemännenpäivän Baptistien kirkossa viettävät pyhäpäivää lauantaina.
- Anonyymi
Käydessäni Baptistien kirkossa aikoinaan, heillä oli sunnuntai pyhänä, niin on nykyäänkin.
Missähän päin Suomea Baptistien kirkossa pyhäpäivä on lauantai ? En ole koskaan missään täällä Suomessa törmännyt sapattia viettäviin Baptisteihin.
Nykyään Antisemitismi nostaa vahvasti päätään Jumalan siunaamaa ja pyhittämää sapattia kohtaan.
1234567---
Rauhan tervehdys.
Baptistien tyypillinen ongelma on lain alle jääminen, oma vanhurskaus ja ulkokultaisuus.
https://www.youtube.com/watch?v=3NpPp6CDSkQ
Siunauksin, MM.- Anonyymi
Vapaat baptistit, Kokkola.
- Ihan jees, järjellä ei tunteella.
SBYK
- Vanhoillista ja jylhää, vähän kuin ev.lut. kirkko uskovien kasteella.
Baptistilähetys
- Riivattujen yhteisö. Kannattaa kiertää kaukaa.- Anonyymi
Kalvinistiset baptistit ovat
reformoidun teologian (kalvinismin) periaatteita noudattavia baptisteja, jotka korostavat Jumalan suvereniteettia ja predestinaatiota (ennaltamääräämistä) mutta säilyttävät baptistien keskeiset opit kuten uskovien kasteen ja paikallisseurakunnan itsehallinnon. Suomessa he toimivat "Suomen reformoitujen baptistiseurakuntien yhdyskunta" -nimisen järjestön alaisuudessa, johon kuuluvat esimerkiksi Jyväskylän ja Tampereen reformoidut baptistiseurakunnat, ja heidän uskontunnustuksensa pohjautuu historiallisesti merkittävään vuoden 1689 Lontoon baptistien uskontunnustukseen
- Anonyymi00045
Baptistilähetys on oma seurakuntien ketjunsa osa baptistilähetyksen seurakunnista käyttää nimeä baptistiseurakunta vaikka eivät liity Suomen baptistikirkkoon. Näiden lisäksi Suomessa toimii muitakin yksittäisiä baptistiseurakunta nimisiä seurakuntia Esim. Helsingissä https://beroianbaptisti.fi/fi
- Anonyymi00046
Reformoitu Baptisti Yhdyskunta on kalvinisti opiltaan eli pelastusta ei voi menettää. Kokoukset ovat kaavamaisia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251268
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924- 94904
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede23857Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat286750- 94730
- 109646
- 34638
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet131558