Babtisti seurakunta

Kunhankyselen

Mitä mieltä olette Babtisti seurakunnasta?

33

2652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1234567---

Baptisteilla sama pyhäpäivä sunnuntai kuin monilla muillakin vapailla suunnilla, ja monia muitakin yhtäläisyyksiä. Aikoinani olen käynyt heidän kokouksissaan silloin tällöin.

• Jotaintietoa

Kävin aikoinaan Helsingin baptistiseurakunnan kokouksissa. Autoritäärinen johtohahmo Portaankorva. Joka ei hyväksynyt yhteen aikaan ainakaan sitä, että
      kävi muiden yhteisöjen kokouksissa paitsi niissä mihin itse piti yhteyksiä vaikka kehui omaa ekumeenisuuttaan ja erinomaisuuttaan. Pikkulafka, yhden ukkelin yritys tyyppinen seurakunta.

• hdfdhdgh

On erikseen Suomen Baptistiyhdyskunta ja sen seurakunnat.

Sitten on erikseen vapaita seurakuntia, joilla on nimenä baptistiseurakunta. Jälkimmäiset ovat samankaltaisia kuin perinteiset helluntaiseurakunnat. Kaikissa on henkilöiden ja historian tuomat paikalliset erityispiirteet.

• takauksellaporukkaan

Juu juu....rahaa jumalalle keräävät.-)
        Pietarsaaressa siis.
        Sitouttavat uusia värvättyjä takailemalla ristiin rastiin toistensa asuntolainoja. Yhden uuden maahanmuuttaja käännynnäisen pariskunnan talolainapaperissakin on kymmenen takaajaa...
        Ja sitten tulee vääjäämättä tämänkin pariskunnan aika taata jonkun toisen laina.

• Kunhankyselen

Millaisia ns. sääntöjä heillä on?

• capiche

En ole huomannut mitään "sääntöjä". Raamattuun uskovia ja sitä opettavia seurakuntia. Nimensä mukaisesti kastavat aikuisena upottamalla. Karismaattisia eivät ole.

• Stadinman

Väkisin yrittävät pitää kaatuvaa seurakuntaa pystyssä. Se loppuu.
      Hyvää pabtisteissa on sielunjen voittamisen into. Tervettä uskoa yleisesti ottaen.

• "pabtisteissa"

Kaksi kirjainta väärissä paikoissa.
        Oikea muoto on "baptisteissa".

• Babtistibabbi.Bablo

Babtisti Bablo bailaa bubissa Babelin Belsebbuubin bileissä.

• onhyväseurakunta

Babtistit on parhaita.

• mietokastike

Ke-babtistit ovat parhaita ranskalaisten kanssa.

• Riisillä

Riisin. Tykkään vaikka ei henkkoht kokemusta.

• NäinUskon

Kirka Babitsin oli varmasti asiallinen mies!

• Näkymätöntäkö.uskoa

OLiko Kirka uskossa? Sitä en ole tiennytkään. Mistä se näkyi?

• "Mitä mieltä olette Babtisti seurakunnasta?"

Tarkoitatko kysymyksessäsi baptisteja, seurakuntia, vaiko baptistiseurakuntia?
      Tai kysytkö, mitä mieltä joku baptisti on seurakunnasta?

Ilmeisesti tarkoitat kai baptistiseurakuntia, joka sulla on unohtunut laittaa yhdyssanaksi.

• Samaatietä

Minulla sama vika! En osaa yhdyssanoja. Mietin myös, millainen tuo babtistien usko on tai siis millaisia oppeja heillä on? En tunne ketään, joka kuuluisi kyseiseen seurakuntaan.
        Kaste heillä taitaa olla yhtenä sakramenttinä.
        Miten he eroavat helluntaiseurakunnasta? Onko opillisia näkemyseroja?
        Minua kiinnostaa millä tavalla he uskovat.
        Onko äärikarismattisuutta ilmennyt heidän seurakunnassaan yms? Entä lähetystyö?

• capiche
        Samaatietä kirjoitti:

Minulla sama vika! En osaa yhdyssanoja. Mietin myös, millainen tuo babtistien usko on tai siis millaisia oppeja heillä on? En tunne ketään, joka kuuluisi kyseiseen seurakuntaan.
        Kaste heillä taitaa olla yhtenä sakramenttinä.
        Miten he eroavat helluntaiseurakunnasta? Onko opillisia näkemyseroja?
        Minua kiinnostaa millä tavalla he uskovat.
        Onko äärikarismattisuutta ilmennyt heidän seurakunnassaan yms? Entä lähetystyö?

Olen käynyt aika paljonkin baptistiseurakunnissa maailmalla.

Baptistit painottavat uudestisyntymistä ja henkilökohtaiseen uskonratkaisuun nojaavaa aikuiskastetta. Seurakunnat pitävät tärkeänä raamatun opettamista, evankeliointia ja lähetystyönä. Baptistien käsityksen mukaan PH:n lahjoja ovat vain opettaminen, saarnaaminen ja evankeliointi. Muiden karismaattisten lahjojen ei uskota toimivan nykyaikana.

Yksittäiset baptistit saattavat kuitenkin olla myös karismaattisia. Helluntaiherätyksen juurethan ovat 1800-luvulla Yhdysvalloissa vaikuttaneissa baptisti- ja metodistikirkkojen pyhitysliikkeissä.

• ihanoikeita

Katso esim. Porin baptistiseurakunnan sivuja ja sieltä vaikka Uskoontulo todistuksia. Oppi on Raamattuun perustuvaa aikuiskasteineen. Muistuttavat helluntailaisia, kuitenkin ilman ylimääräisiä torontosätkytyksiä. Raamatun Sana, rukouselämä, tiivis seurakuntayhteys ovat mallillaan. Baptistiseurakuntia on paljon Baltiassa, Venäjällä ja yleensä Euroopassa. Henkeni yhtyy heidän opetuksiinsa, vaikka osaa heistä pidetään vähän lain alla olevina.

• Samaatietä

Olen yrittänyt jotain netistä katsoakkin. Mitä tarkoitat tuolla lain alla olevina, miten se baptisteilla ilmenee?

• capiche
        Samaatietä kirjoitti:

Olen yrittänyt jotain netistä katsoakkin. Mitä tarkoitat tuolla lain alla olevina, miten se baptisteilla ilmenee?

En huomannut baptisteissa erityistä lakihenkisyyttä. Helluntailaisiin verrattuna seurakuntaelämä oli minusta vapaampaa. Toki tulkitsevat raamattua kirjaimellisesti, kuten hellaritkin - miinus karismaattisuus.

Lakihenkisyys riippuu usein pastorista tai siitä millaista porukkaa seurakunnassa käy. Saman kirkkokunnan seurakunnat saattavat olla siinä suhteessa hyvinkin erilaisia.

• ihanoikeita

Se sanonta tarkoittaa, että noudattavat vaelluksessaan kirjaimellisesti Raamattua, vaikka joskus voi olla Jumalan tahto harjoittaa enemmän laupeutta (armahtavaisuutta) kuin uhria (tiukkaa määräyksen tekemistä).

• Samaatietä

Tiedän mitä tuo sanonta tarkoittaa, mutten sitä, miten se ilmenee juuri Baptisteilla.
        Miten se käytännössä heillä ilmenee? Missä kohdin lakia?
        Tai voiko sanoa, osoittaa jotain erityisiä lainkohtia?

• ihanoikeita

Joissain Baptistiseurakunnissa kysymyksessä: Uudelleen avioituminen. Nämä kuitenkin käsitellään seurakunnassa tapaus kerrallaan. Historia on hyvin samankaltaista kuin esim. Suomen helluntaiseurakunnissa suhtautuminen uudelleenavioitumiseen (uskossa ollessa/"kylmällä paikalla/luopiona ja sieltä takaisin palanneena).

• Samaatietä
        ihanoikeita kirjoitti:

Joissain Baptistiseurakunnissa kysymyksessä: Uudelleen avioituminen. Nämä kuitenkin käsitellään seurakunnassa tapaus kerrallaan. Historia on hyvin samankaltaista kuin esim. Suomen helluntaiseurakunnissa suhtautuminen uudelleenavioitumiseen (uskossa ollessa/"kylmällä paikalla/luopiona ja sieltä takaisin palanneena).

Kuulostaa terveeltä näin äkkiseltään! Eniten karsastan tuota äärikarismattisuutta seurakunnissa. Sitähän ilmenee osittain ainakin helluntaisssa ja Vapaaseurakunnassa, joissa olen joskus käynyt.
        Tuon toteaminen ei tarkoita sitä, että pitäisin kyseisiä suuntauksia karismaattisia, vaan että uskontojen sisällä voi olla vaikutteita karismaattisista ilmiöistä, joita kaikki seurakuntaan kuuluvatkaan eivät hyväksy.

• Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

Kuulostaa terveeltä näin äkkiseltään! Eniten karsastan tuota äärikarismattisuutta seurakunnissa. Sitähän ilmenee osittain ainakin helluntaisssa ja Vapaaseurakunnassa, joissa olen joskus käynyt.
        Tuon toteaminen ei tarkoita sitä, että pitäisin kyseisiä suuntauksia karismaattisia, vaan että uskontojen sisällä voi olla vaikutteita karismaattisista ilmiöistä, joita kaikki seurakuntaan kuuluvatkaan eivät hyväksy.

Esim. juuri parantumisrukouksia osalta, kaikki seurakuntaan kuuluvat, eivät halua niissä käydä.
        Helposti musta maalataan koko yhteisö esim jonkun tietyn porukan kautta, joka nostattattaa seurakunnassa karismaattisista.
        Eli tuo on juuri sitä, miten eksytys kulkee myös seurakuntien sisällä, niinkuin me tiedämme. Tuohan on kaikille selvä!

• capiche
        Samaatietä kirjoitti:

Kävin aikanaan baptistiseurakunnassa saamassa hyvää raamatun opetusta juuri siksi, että olin väsynyt karismaattiseen kohkaamisen. Epäterveitä ilmiöitä oli seurakunnissa ennen uuskarismaattisuuttakin. Mutta uuskarismaattisuus on tehnyt niistä uuden normaalin, joka hiipii vaivihkaa seurakuntiin.

• Samaatietä
        capiche kirjoitti:

Kävin aikanaan baptistiseurakunnassa saamassa hyvää raamatun opetusta juuri siksi, että olin väsynyt karismaattiseen kohkaamisen. Epäterveitä ilmiöitä oli seurakunnissa ennen uuskarismaattisuuttakin. Mutta uuskarismaattisuus on tehnyt niistä uuden normaalin, joka hiipii vaivihkaa seurakuntiin.

en ole itse käynyt vuosiin seurakunnissa. Viime käynnistä yli ,2 vuotta. Näin sivusta seuranneena, olen samaa mieltä, että karismaattisuutta on pesiytynyt moniin seurakuntiin.
        Ehkä vanhoillislestadiolaisuus on poikkeus.

• Jotain.sinne.päin

Olisiko oikein kirjoittaa pabtistien seurakunta, vai pabtistiseurakunta?

• PasiToivonen

>>Henkeni yhtyy heidän opetuksiinsa, vaikka osaa heistä pidetään vähän lain alla olevina. >>

Orjanomistajien uskonto.

• capiche

"Orjanomistajien uskonto."

Yhtä hyvin voi sanoa, että helluntailaisuus on rikollisten ja alkoholistien uskonto. Tai luterilaisuus antisemitistien ja natsien uskonto. Sillä kristinusko on kaikkien syntisten uskonto.

Jeesus sanoi: eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.

• Pietari.oli.baptisti

Raamatun seurakunnat olivat baptstiseurakuntia kaksituhatta vuotta sitten.

• PasiToivonen
    • Anonyymi

nostetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1672
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1498
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      943
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      879
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      831
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      748
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      740
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      738
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      720
    Aihe