Verkkoyhteyksien asennus Linux mintille (4G) ?

linuxnoob

Asensin Linux Mintin ja olen siinä täysin aloittelija joka käyttäny vaan windowsia ja dossia.
Pitäisi saada verkkoyhteys asennettua 4g modeemille ja alustana Linux Mint.
Eli käytännössä lähetin on sellainen pieni adapteri joka menee usb-porttiin.
Sama toimii nyt Windows 7:ssa jossa se asentuu melkein itsestää eli plug and play.
TP-linkin modeeemi käytössä.
Tarviiko laittaa vaan ip-osoite selaimeen jolla saa tp-linkin asetukset kuten windowsissa vai miten?

20

1112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitääkötehdäjotain

      Oletko kokeillut toimivuutta? Itsellä ei tarvinnut kuin lyödä piuha kiinni.

    • hermot.menivät

      Tappelin joskus Huawein 4G-reittimien kanssa. Ei sitä saanut toimimaan USB:n kautta. Pakko oli marssia kauppaan ja ostaa Windows 10. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. Pari vuotta aikaa, ehkä tilanne on muuttunut?

    • aslakkialatölviöstä

      Jos se "pikkupulikka" on kunnon laite riittää Wpa&Wpa2 salasanan antaminen riippumatta käyttöjärjestelmestä.
      Jos se taas on joku omituinen niin vaatii varmaan yhtä sun toista riippuen käyttöjärjestelmästä.

      • linuxnoob3

        Ahaa no ehkä se toimii salasanalla. Laite pitäisi varmaankin ensiksi näkyä laitehallinnassa.


      • aslakkialatölviöstä
        linuxnoob3 kirjoitti:

        Ahaa no ehkä se toimii salasanalla. Laite pitäisi varmaankin ensiksi näkyä laitehallinnassa.

        Mintissä ilmestyy oikealle alapalkkiin verkkosovelman kuvio jota klikkaamalla voi tehdä asetuksia.
        Tietysti sen 4G-laitteen voi, ainakin minulla voi, yhdistää Usb-liittimeen myös piuhalla,
        minulla on ksi halpisUsbpulikka joka toimii W10:llä wlanilla mutta W7 ja W8 vaatisivat pientä askartelua ja koska laiska olen niin piuha on paljon yksinkertaisempi.


    • linuxnoob2

      4g yhteydessä ei ole piuhaa vaan wlan.

      • laitehallintanäkymä

        Tukiasemaan ei tietenkään mene piuhaa. 4G-signaali kulkee luonnollisesti ilmojen halki. Tietokoneeseen nettiliikenne välittyy usb-portin kautta. Siihenhän se vekotinkin kytketään. Ei tässä ole kysymys mistään langattomasta lähiverkosta.


    • apn.asetukset.kuntoon

      Kun tökkäät sen 4g modeemin minttiin pitäis tulla ilmoitus: "uusi mobiililaajakaistayhteys..."

      Klikkaa ilmoitusta, ja seuraat näytön ohjeita. Tärkeä olis tietää mokkulan apn (acces point name) asetukset. (Jos et tiedä, kato asetukset windowsissa)
      Se pitää syöttää sinne asetuksiin manuaalisesti kohdassa laskutustyyppi: (esim. 3g dna mokkulassa se on: data.dna.fi)

      http://linuxmint-fi.info/mobiiliyhteys/

      • linuxnoob

        ei siinä mitään ilmoitusta tule. minulla on huawei honor. Ei ole apua kun liikaa eri neuvoja ja kellä on edes nokian puhelinta. Laite kyllä näkyy devices osiossa.


      • wifillä.toimii
        linuxnoob kirjoitti:

        ei siinä mitään ilmoitusta tule. minulla on huawei honor. Ei ole apua kun liikaa eri neuvoja ja kellä on edes nokian puhelinta. Laite kyllä näkyy devices osiossa.

        Huawei puhelin ei ilmeisesti tue internetyhteyden jakamista usb- johdon kautta. Mutta Wi-fi, eli langaton yhteys toimii mintin kanssa. Kokeilin juuri kaverin honorilla. Tuossa ohjeet:
        Tietokoneessa pitää myös olla wifi tuki. , jotta pääset verkkoon, ja Puhelimeen pitää syöttää Mintin salasana, kun laitat wifi yhteyden päälle.

        https://kayttoohje.fi/opasteartikkelit/huawein-internet-yhteyden-jakaminen/


    • sdfkdgjh

      Laitteita on menenlaisia. Kätevin on irrallinen reititin, jonka voi tökätä sähköpistorasiaan jatkuvan virran saamiseksi. Sillä saa samalla useamman koneen yhtä aikaa verkkoon. Yhteys sitten muodostuu kun etsii listalta tuon laitteen nimen ja antaa salasanan. Ei vaadi mitään asennuksia kannettavaan tietokoneeseen. Pöytäkone puolestaan vaatii langattoman verkkokortin, ellei halua lankaapelia välille.

      Tikut vaatii yleensä, ainakin windowsissa asennuksen ja tikuilla rikkoo/kolhii helposti USB-portit.

      • aslakkialatölviöstä

        Hyvin nuo pikkuruiset muutaman euron Wlan-pulikat toimivat pöytäkoneessa ja ovat toimineet jo vuosia eikä tarvitse asentaa mitään korttia.


      • LinuxTuhoaa

        Huawein 4G-reititin toimii todella hyvin Windows-pöytäkoneessa ilman mitään wlan-pelleilyjä. Miksi radiosaastetta pitäisi generoida elinympäristöönsä yhtään enempää mitä tarvitsee?

        Linux-käyttäjillä on erikoinen ajatusmalli korjata softavirheet lisäämällä rautaa ja viiveitä.

        Eipä ihme että energiapula uhkaa, jos ei osata ajatella säästeliäästi. Eipä ihme että maailman meret ovat täynnä muovisaastetta, kun Linux-käyttäjä tarvitsee jatkuvasti uusia apuvälineitä arkielämäänsä.

        Windows 10 toimii edelleen samalla raudalla kuin Vistan aikana. Ottakaa Linux-kehittäjät siitä mallia.


      • Helppoo.kun.osaa
        LinuxTuhoaa kirjoitti:

        Huawein 4G-reititin toimii todella hyvin Windows-pöytäkoneessa ilman mitään wlan-pelleilyjä. Miksi radiosaastetta pitäisi generoida elinympäristöönsä yhtään enempää mitä tarvitsee?

        Linux-käyttäjillä on erikoinen ajatusmalli korjata softavirheet lisäämällä rautaa ja viiveitä.

        Eipä ihme että energiapula uhkaa, jos ei osata ajatella säästeliäästi. Eipä ihme että maailman meret ovat täynnä muovisaastetta, kun Linux-käyttäjä tarvitsee jatkuvasti uusia apuvälineitä arkielämäänsä.

        Windows 10 toimii edelleen samalla raudalla kuin Vistan aikana. Ottakaa Linux-kehittäjät siitä mallia.

        Kyllä ikivanha Huawein 3g usb- mokkula toimii Mintissä ilman mitään wlan pelleilyjä.
        Eikä tarvi mitään ylimääräisiä apuvälineitä.

        Alkuasennuksetki sujuu jopa nopeammin kuin windosissa, kunhan osaa laittaa muutaman asetuksen oikein, ja yhteyden muodostaminen, ja katkaiseminen on nopeampaa kuin winukassa..


    • Reititin fiksumpi vaihtoehto. Useimmat tikut toimivat kun asetukset tekee network-managerilla joka on työpöydän alalaidassa. Yhdelle vanhemmalle tädille piti selostaa miten sitä kahvisuodatinpaperin näköistä kuvaa pitää klikata. Mintissä joku vastaava...

    • Win-bsod

      @LinuxTuhoaa luulee olevansa ylen viisas
      "Windows 10 toimii edelleen samalla raudalla kuin Vistan aikana. Ottakaa Linux-kehittäjät siitä mallia. "
      tuollaisella tyhmällä kommentillaan.
      Linuxeja toimii myös teini-ikäisillä XP-aikaisilla raudoilla.

    • Turbo-Urbo

      NÄIN SUOMI SAIRASTAA

    • linuxnoob

      Liika neuvominen täällä on sama kuin ei neuvoisi ollenkaan.
      Löysin itse tämän eli siinä pitäisi asettaa verkkoasetukset
      ennen asentamista.
      http://linuxmint-fi.info/wlan/

      • jouvaanmään

        se linix pitää kato eka asentaa siihe windoussii ja sit skulaa se bulikka siihe, jos nykii viäl nii nakkaa mac-osote linixi kautta lubuntuu ni alkaa skulaa se wintoussi.


    • MullaAuttoiHeti

      Essolla pojat kertoi että miten homma hoituu, laitoin sitte windowsin sim-kortille ja se on nyt dna-windows-suorayhteydellä nettipokeriin.
      Bensaan ei enää rahat riitä mutta pokeria on kiva pelata, mä oon täällä SPR:n takahuoneessa ja hyvin pelaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6450
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2190
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      72
      1870
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe