Lämmitämme pakkasilla järeää, kivestä muurattua takkaa sähkölaskun pienentämiseksi.
Jos laitamme hormipellit liia aikaisin kiinni, jääkö häkä alakertaan vai nouseeko yläkertaan?
Miten häkä "käyttäytyy"?
65
9050
Vastaukset
- jjoutava
Hormipeltiä ei kannata laittaa aivan kiini vaan hieman raolleen jos epäilee tulevan häkää. Alhaalta se huone alkaa täyttymään sitä häkästä.
- iäkkäät.ok-asujat
Niin me yleensä tehdäänkin, mutta lämmityksestä vastaava vaimo joutui sairaalahoitoon. Eilen tuli illalla naapuri käymään.
Sanoi että täällä haiskahtaa lievältä häkäkaasulta. Se vanha takka vetää huonosti. Hiillos oli jo ihan musta kun pellit suljin.
"Alkaa se huon alhaalta täyttymään siitä häkästä". Nyt pitää tutkia, miksi lämmityksen jälkeen tuuletettu takanuuni voi vielä tuoksahtaa. - Oikeat-niksit
Onko huonolaatuista polttopuuta, voi kerätä nokea uuniin ja hormiin jos veto polton aikana liian pienellä. Veto isommalle polton aikana ja sutari käymään viimeistään keväällä. Sutari osaa neuvoa juuri sinun uunisi lämmitysniksit, kyllä se siitä:)
iäkkäät.ok-asujat kirjoitti:
Niin me yleensä tehdäänkin, mutta lämmityksestä vastaava vaimo joutui sairaalahoitoon. Eilen tuli illalla naapuri käymään.
Sanoi että täällä haiskahtaa lievältä häkäkaasulta. Se vanha takka vetää huonosti. Hiillos oli jo ihan musta kun pellit suljin.
"Alkaa se huon alhaalta täyttymään siitä häkästä". Nyt pitää tutkia, miksi lämmityksen jälkeen tuuletettu takanuuni voi vielä tuoksahtaa.Häkä ei haise.
- onko-tämä-oppimista
eppu2 kirjoitti:
Häkä ei haise.
"Häkä ei haise."
Näin olen minäkin käsittänyt, koska eihän näitä häkä kuolemia muutoin tulisi, mutta se nyt ihmetyttää, koska joskus olen kuullut/lukenut, että häkä varoitin on laitettava alas, ei siis ylös kattoon?
Olihan meillä lapsuuskodissa hellat, uunit, savusaunat ja ne pönttöuunit kamareissa, joita me lapsetkin lämmitimme ja isä neuvoi, että yhtään sinistä liekkiä ei saanut tulla hiilloksesta, kun pellit suljetaan ja mitään vahinkoa ei onneksi koskaan tapahtunut.
Viellä voin opetella noita "pönttöuuneja" lämmittämään, koska tyttäreni luona on sellainen ja sattuikin huvittava tapaus, silloin joskus, kun heidän lapsi oli konttaus iässä ja me mietimme, kuinka se etupelti sen uunin edessä saadaan tiiviisti kiinitettyä, että lapsi ei siihen satuta itseään?
Abropoo, kun keksimme, että sen voi siirtää siitä poiskln siksiaikaa, kun uuni ei ole lämmin ja silloin, kun vaara on suurin, niin ei se tenavakaan sinne mene! onko-tämä-oppimista kirjoitti:
"Häkä ei haise."
Näin olen minäkin käsittänyt, koska eihän näitä häkä kuolemia muutoin tulisi, mutta se nyt ihmetyttää, koska joskus olen kuullut/lukenut, että häkä varoitin on laitettava alas, ei siis ylös kattoon?
Olihan meillä lapsuuskodissa hellat, uunit, savusaunat ja ne pönttöuunit kamareissa, joita me lapsetkin lämmitimme ja isä neuvoi, että yhtään sinistä liekkiä ei saanut tulla hiilloksesta, kun pellit suljetaan ja mitään vahinkoa ei onneksi koskaan tapahtunut.
Viellä voin opetella noita "pönttöuuneja" lämmittämään, koska tyttäreni luona on sellainen ja sattuikin huvittava tapaus, silloin joskus, kun heidän lapsi oli konttaus iässä ja me mietimme, kuinka se etupelti sen uunin edessä saadaan tiiviisti kiinitettyä, että lapsi ei siihen satuta itseään?
Abropoo, kun keksimme, että sen voi siirtää siitä poiskln siksiaikaa, kun uuni ei ole lämmin ja silloin, kun vaara on suurin, niin ei se tenavakaan sinne mene!Häkävaroittimissa on tarkat ohjeet niiden sijoittamisesta, ne on myös aika herkkiä.
Ylös ne sijoitetaan, ehkä siksi, kun häkä ilmaa kevyempänä nousee ylös. (mikä onkin tullut jo täällä esiin)
Tuo sininen liekkihän se, minkä jo muksuna oppi.
Itsellä on tapana hakata kaikki mahdolliset kekäleen näköiset vielä pieneksi, ettei sinistä liekkiä nouse ja vielä vähän imuttaa, suupellin laskemisella hetkeksi ´´huulille.´´- iäkkäät.ok-asujat
eppu2 kirjoitti:
Häkä ei haise.
Laitoin kiinni kesällä hormin sadekattoa. Se piti kiinnittää kuparilangoilla useasta kohtaa kiinni. Vasara vahingossa luiskahti johonkin niistä hormeista.
Ei kai se voi kuumeta, vaikka vetoa voi hiukan vähentääkin?
Korkea ok-talon hormistokin on mittava. Uuden hormiston muuraaminen maksaisi tuhansia euroja. Ei sellaseen ole varaa, jos muutama vuosi vaan enää toiminta-aikaa. iäkkäät.ok-asujat kirjoitti:
Laitoin kiinni kesällä hormin sadekattoa. Se piti kiinnittää kuparilangoilla useasta kohtaa kiinni. Vasara vahingossa luiskahti johonkin niistä hormeista.
Korkea ok-talon hormistokin on mittava. Uuden hormiston muuraaminen maksaisi tuhansia euroja. Ei sellaseen ole varaa, jos muutama vuosi vaan enää toiminta-aikaa.Mihinkähän asti se on mennyt.
Nuohooja olisi varmaan oikea henkilö tuossa asiassa auttamaan.
Kannattaisi varmaan soittaa hänelle, saattaisi saada sen ongittua sieltä.- Anonyymi
"Alkaa se huon alhaalta täyttymään siitä häkästä". Nyt pitää tutkia, miksi lämmityksen jälkeen tuuletettu takanuuni voi vielä tuoksahtaa.Ei häkä haise,,,,,,,,,,,,,,,, ei todellakaan.
- Anonyymi
Korkea ok-talon hormistokin on mittava. Uuden hormiston muuraaminen maksaisi tuhansia euroja. Ei sellaseen ole varaa, jos muutama vuosi vaan enää toiminta-aikaa.Osta kalastusmagneetti ja narua ja koita onkia, älä pudota lisää hormiin.
- kerttuleena
Jos varalta poraat reijän keskelle hormipeltiä, ei tarvitse pelätä pientä häkää, vaikka pellin olisikin laittanut pikkiriikkisen liian aikaisin kiinni.
Jos on sinistä liekkiä, ei kannata peltiä kiinni laittaa, Ilmaa kevyempää tavaraa se häkä on, ylöspäin häkä nousee.- kerttuleena
Uskon tähän faktaan
ilma 28,966 g/mol
häkä 28,01 g/mol
Tämän painovertailun mukaan häkä on kepeämpää.
Ehkä myös käytännössä tämän kertoo se, että joskus onnettomuustilanteissa,
joku on saattanut tuupertua lattialle ja esim oven alaraosta ripauskin happea,
on pelastaa
mutta yläpetillä nukkunut on taatusti menehtynyt. - jjoutava
Veli oli on rakennusvaiheessa kellarissa kun kamiina oli päästänyt häkää sinne, vaimo meni hakemaan häntä löysi istumassa pakkasessa oven ulkopuolella. Hänet nostettiin pystyyn ja talutettiin edestakaisin pihalla, viltti laitettiin hartioille kun palelluksissakin oli. Vähitellen virkosi tajuihinsa, mutta lähellä oli kuolema.
Oli hyvä keskustella häkävaarasta, että oikeni tuo minunkin esittämä 'fakta'
- CO2_tappaa
Kuten todettu, häkä on ilmaa kevyempää ja nousee ylös.
Kun kerran takka on, mene ja osta häkävaroitin, ei ole kalliita.
esim: https://www.prisma.fi/fi/prisma/airam-hakavaroitinNo, nythän mä hokasin! Tai ymmärsin sen jo aikaiseminkin, että jos matkustat Tallinnaan kantosiipialuksella ja on tupakalla siellä takaosassa, niin satamassa olet jo häkämyrkytyksen saanut. Näin kävi minulle.
Olihan siellä aikamoinen haju/katku, mutta kun halu oli tupakoida siellä toisten seurana, niin siellähän minä värjöttelin koko matkan. Perillä oli ruokailu Hotellissa, mutta minä olin niin huonovointinen, että oksensin ja lepäilin parituntia. Taas olin kunnossa, onneksi.
Googlailin minäkin tuosta "häkä" sanasta ja paljon siellä oli juttua, jopa keskustelupalstakin, mutta se jäi mieleeni, että häkämyrkytyksen saaneelle voi jäädä pysyvä "vamma", en muista mikä ja miten, mutta nyt on kaikki minun vikani siinä, että olen saanut häkämyrkytyksen!DD Harmi, että kaikkia entisiä "vajavaisuuksiani" ei voi laittaa tuon Tallinnan matkan piikkiin.- Nytsehuutaa
Hään ja ilman painoero on kuitenkin niin pieni, että jos huonetilassa liikutaan ja siten edes vähän aiheutetaan ilmankin liikettä, häkä voi olla siellä ilmassa sekoittuneena niin, ettei se kaikki ole alkuun noussut ylös.
Palovaroitin taas on ainakin vakituisissa asunnoissa lakisääteisesti pakollinen varuste. Ja mitä enemmän huonetiloja, sitä useampia niitä tulisi olla. Itsellä on ok-talossa myös erilliset häkähälyttimet, mutta ovat niin vietävän herkkiä että puulämmityskauden aikana pidän sellaista vain makkarissa, siis peruspalovaroittimen lisäksi. Olkkarissa oleva häkähälytin on joskus innostunut pillittämään jopa keittiön levyn lähes olemattoman pienistä käryistä.
Häkämyrkytyksiä ja häkään kuolemisiakin on aikojen saatossa sattunut. Varovainen pitää olla. Lämmitän itsekin yli 60-v. vanhan rintamamiestyyppisen talon pönttöuunia varsinkin kovemmilla pakkasilla ja säästän sähkölaskussa. Kun uunissa on vielä pikkuisen hehkuvaa hiillosta jäljellä, niin otan metallikauhalla uunin tyhjäksi tuhkasta ja vielä jonkin verran hehkuvista hiilistä ja metalliseen tuhka-astiaan laitettuna vien sen tuhkasankon ulos kivipatiolle turvalliseen paikkaan jäähtymään. Sitten tyhjennän tuhkasankon isompaan tuhkatynnyriin. Tällä menettelyllä saan pönttöuunin pellin kiinni vähän aikaisemmin verrattuna siihen, että jäisin odottelemaan pienimpienkin hiilenhehkujen siitymistä kokonaan.
- saastuttaa.ilmaa.vähemmä
Vanhemman tulipesän savupellit fuskaavat riittävästi. Kun hiillokko on tummunut meillä on aina pistetty pellit kiinni. Ei ongelmia.
Nuohooja tilataan hyvissä ajoin ennen lämmityskauden alkua. Opeteltiin kantapään kautta että peltien pitää olla auki ainakin viikkoja ennen syksyn ensimmäistä lämmitystä.
Näin hormeihin ei kehity sitä ilmanpainelukkoa. Tuuletettu hormi vetää hyvin, sisälle savuttamatta. Tietysti aina kuivat puut.
- lämmintä-tupaan
Olen puita polttanut näin vanhana kauan sillä tässä nykyisessä talossa on tavallaan savupiippu joka vetää ilmaa pois. Vanha kansa sanoi sinistä liekkiä ei hiilissä saa olla kun laittaa pellit kiinni, asian totuutta en tiedä.
Puun poltosta tai tavasta on paljon kokemuksia myös niin sanotusta häkäpoltosta puut saivat olla märkiä sitä parempi oli palo--hyöty suhde, savua ei tullut piipusta. Uuni oli esi-uuni 800L vuorattu keraaminen toimi sähköllä ilma, esiilma kaikki keraamista josta kaasu tavalliseen pannuun. Esi uunin paino 850kg.
Tämän kokeilun jälkeen tuli ilma-vesi lämpöpumppu ja sen jälkeen öljy-----alkuun, öljy on pää lämpö on myös avotakka jossa kasetti toimii hyvin.
Pellettiä olen myös kokellut, täyttä sontaa on ollut erilaisia järjestelmiä.
Öljy on hyvä maksaa saman kuin diesel Ruotsissa. Öljy ei ole sitä mitä se oli 15 vuotta sitten, pannut ovat myös toista luokkaa.
Kauko-lämpö on kuntien raha kirstu! - Per-kel
Ennenvanhaan heittivät saunassa "Häkälöylyt" :)
- peffat.nokisina
Meillä niitä sanottiin meillä nokilöylyiksi. Noki pelmahti kivistä lauteille, josta sen saattoi huuhdella pois. Meillä ei edes käytetty peflettiä.
- Per-kel
Nykyään lorautan kaljaa kiville, naapurin kiusaksi ku haju leviää :D
- Temppuilijatorvinen
Per-kel kirjoitti:
Nykyään lorautan kaljaa kiville, naapurin kiusaksi ku haju leviää :D
Koitas lirittaa kiukaalle..saattaa tulla juoksukilpailu ulos
- sähkö-puulämmitys
Häkä on tosiaan hajuton myrkyllinen kaasu. Jos uuninluukut suljetaan liian aikaisin häkä ei hiilien päällä pala sinistä liekkiään, eli vetoa pitä jättää sen poistumiseen.
- Aikuisiakin
Ei aikuinen ihminen voi olla noin uusavuton. Pellit suljetaan AINA vasta kun hiillos on taatusti musta,eikä edes hiilten alla tuhkassa pilkoita mitään punaista.
Se on sillä siisti-hyvin yksinkertaista. Aikuisiakin kirjoitti:
Ei aikuinen ihminen voi olla noin uusavuton. Pellit suljetaan AINA vasta kun hiillos on taatusti musta,eikä edes hiilten alla tuhkassa pilkoita mitään punaista.
Se on sillä siisti-hyvin yksinkertaista.Aivan Aikuisiakin!
Teetettyäni vuolukivitakan aikoinaan tänne tupaani,sen mukana tuli paksu eeppos,kuinka sitä lämmitetään ja nimenomaisesti,kuinka se takka raitistetaan,ennenkuin pellit suljetaan.
Sinne ei saa todellakaan saa jäädä hiilenhiiltä.
Alaluukkua pidetään selällään,niinkauan,että kaikki hiilet ovat sammuneet ja vain tuhka on jäljellä.
Minä aikoinaan olin lähellä kuolla häkään ja olen todella varovainen lämmitysten suhteen.
Lämmitän päivittäin neljä tulipesää ja olen jo niin arka häälle,että heti alkaa särkemään päätä,jos vähänkin sitä tulisi sisälle?
Mummoni täytti aikoinaan 85 vuotta,hän asui hellahuoneessa poikansa talossa.
Lähdin häntä juhlimaan poikani kanssa,joka silloin oli kolmen ikäinen.
Mummoni odotti vieraita ja lämitti sitä hellaansa jatkuvasti,muttei niitä muita vieraita tullut.
No illalla nukkumaan mennessämme,mummoni halusi,että minä nukun poikani kanssa siinä sängyssä ja hän nukkuu lattialla.
Mummoni jääräpäisyys pelasti minun ja poikani hengen.
Heräsin yöllä ja pääni oli haljeta sanoin mumolleni,täällä on häkää.
Voe,voe,ne puut siellä hellanuunissa,voivotteli mummo!
No saatuani ne hiiltyneet puut sieltä hellanuunista pellolle ja herätettyäni enoni,niin mummo joka nukkui siellä lattialla oli saanut sitä häkää eniten ja hän menehtyi kahden viikon päästä.
Olen todella aina luullut,että häkä on raskaampaa ja laskeutuu alas?- sähkö-ja-puulämmittäjä-
Aikuisiakin kirjoitti:
Se on sillä siisti-hyvin yksinkertaista.Eivät nämä asia ole taulukkojuttuja."Pellit suljetaan AINA vasta kun hiillos on jo mustunut.
Nau! Meillä on saman palomuurin ympärille muurattu 3 tulipesää n. 20 vuotta sitten.
Hormi, kuten talokin on 1920 luvun lopulla tehty.
Hormi on epäkäytännöllinen. Olohuoneen massiivinen tiilitakka ja kammarin korkea pönttöuuni ovat samaan savuhormiin yhdistetty. Pitäisi olla joaisella tulipesällä oma horminsa.
Ensin täytyy takkauunin syttyä hyvin että pönttäriinkin voi laittaa tulet.
Näillä kahdella on tuplapellit. Ison eteisen erillinen pystyuuni on taas varustettu yhdellä savupellillä. Hormi on niin kulunut että heti kun sininen häkäliekki on sammunut, pellin voi pistää kiinni. Niistä englapellin rakosista tulipesä tuulettuu aivan riittävästi.
Mut se takka-pystyuunisysteemi vaatii sen huolellisen tuuletuksen, niin että hiilet ovat mustuneet. Jos sulkee aikaisemmin, takka antaa hajua huoneistoon, mutta ei se häkää ole vaan tiilien ja laastin ikävää hajua. Häkä ei haise.
Remontin yhteydessä saneerausyritys poisti keittiön puuhellan pois, koska uusi kaapisto ei olisi muuten mahtunut. Ratkaisu oli oikea; yhden miehen ruuat voi valmistaa sähköliedellä ja lämmittää mikrouunilla.
Kuluvan pakkasjakson aikana puulämmitys on säästänyt kymppejä, niin ettei sähköpatterit naksuta lähes yötäpäivää sähkölaskua tekemässä.
- Anonyymi
Minä suljen pellit, vaikka uunissa on viel pieni tuli. Ei siitä mitään häkää tule. Pieni liekki polttaa myrkyt pois.
- Anonyymi
Toivottavasti et ole ihan aikuisten oikeasti tosissasi?
- Anonyymi
iso polttaa vielä paremmin kaiken pois
- Anonyymi
Totta. Olet aivan selvästi sulkenut peltisi ja ymmärrys on jäänyt jumiin tai poistunut kokonaan ennen sulkemista.
- Anonyymi
pskapalstan kysymyspalsta
onko häkä kasvihuonekaasu
onko ilo kaasu kasvihuonekaasu
onko happi kasvihuonekaasu
onko typpi kasvihuonekaasu
jos on tai ei ole niin millä perusteella? - Anonyymi
Pelliä ei saa sulkea koskaan liian aikaisin. Sulje vasta kun hiillos on punainen ja musta.
- Anonyymi
Hittojako höpiset? Hiilloksen täytyy olla kokonaan sammunut, ei yhtään punaista. Snaijannetko?
- Anonyymi
Miksi ne pellit pitää ylipäätään sulkea?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ne pellit pitää ylipäätään sulkea?
No jos kerran lämmität, niiin ethän tahdo, että se lämpö leijuu hormin kautta harakoille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos kerran lämmität, niiin ethän tahdo, että se lämpö leijuu hormin kautta harakoille.
Kun kammarin muuri on lämmitetty, on aivan sama mitä hormiin menee.
Muuri pysyy juuri niin kuumana kuin haluan.
Oleellisempaa on se ettei pellin päällä keväisin ole lehtikasaa,
lepakonraatoja tms.
Parempi että putoavat pohjalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
lepakonraatoja tms.
Parempi että putoavat pohjalle.Kylmenee jos jätät pellin auki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
lepakonraatoja tms.
Parempi että putoavat pohjalle.Jasso, ilmeisesti puhallat tai paasaat sen muurin pysymään "kuumana".
- Anonyymi
Kokemukset varaavan takan lämmittämisestä.
Kalikoiden kunnollisen syttymisen jälkeen veto sopivan pieneksi, että savut häipyvät hormiin mutta ennen ulostumista ehtii mahdollisimman paljon lämmöstä sitoutumaan takan massaan.
Vetoa on muutettava palamisen edistymisen myötä.
Loppuhenkonen. Kun hiilloksen pinnalla on kunnon kerros tummaa nukkaa mutta alla on vielä hehkuvaa hiiltä niin pellit ja luukut kiinni.
Meidän takkamme oli olohuoneen nurkassa jonka seinustalla oli avoin makuualkovi.
Häkä itsessään on ilmaa kevyempi ja hajuton mutta joskus siihen liittyy jotain katkua joka vähäisessäkin määrässä on varoitussignaali. Koskaan ei ollut merkkiäkään häästä.
Kertalämmiteisessä saunassa sain pentuna kerran häkämyrkytyksen joka vei tajun.
Isäni ja 8 vuotta vanhempi veljeni olivat samaan aikaan kanssani ylälauteella eivätkä huomanneet mitään ennen pökräämistäni.
Siis mitään hajua ei ollut.
Toisella kerralla, huomatessani outoa oloa, menin alas istuskelemaan ja olo koheni.
Jälkilöylyssä ei enää ollut häkää.- Anonyymi
Valehtelet sillä jos elimistöön joutuu häkää, siinä ei hetken istuskelu auta. Olet vaan lämmöstä pökrännyt, minulle kävi niin kerran kun olin erityisen lämpimänä kesäpäivänä äidin mukana torilla hänen ollessaan siellä kalaa myymässä, poks vaan ja kaikki pimeni mutta taju palasi nopesti.
Häkä menee vereen eli verenkiertoon keuhkojen hengitysilmasta ja se onkin vähän pahempi juttu... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valehtelet sillä jos elimistöön joutuu häkää, siinä ei hetken istuskelu auta. Olet vaan lämmöstä pökrännyt, minulle kävi niin kerran kun olin erityisen lämpimänä kesäpäivänä äidin mukana torilla hänen ollessaan siellä kalaa myymässä, poks vaan ja kaikki pimeni mutta taju palasi nopesti.
Häkä menee vereen eli verenkiertoon keuhkojen hengitysilmasta ja se onkin vähän pahempi juttu...Mistä poimit tuon HETKEN?
Siirryin alas odottelemaan, että porukalla siirrymme pesuhuoneen puolelle.
Liittyen viimeiseen virkkeeseesi.
Jos keuhkojen kautta vereen imeytyvä häkä on se pahempi juttu niin mikä olisi se vähemmän paha tapa?
Hiilimonoksidi ei ole hermokaasu joka imeytyy ihonkin läpi.
Entä hiilidioksidi. Sekin tappaa tietyissä olosuhteissa. Sehän se vasta kamala onkin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä poimit tuon HETKEN?
Jos keuhkojen kautta vereen imeytyvä häkä on se pahempi juttu niin mikä olisi se vähemmän paha tapa?
Entä hiilidioksidi. Sekin tappaa tietyissä olosuhteissa. Sehän se vasta kamala onkin!Häkä eli hiilimonoksidi syrjäyttää verestä hapen!
Jos tilanne on se, että veressä on häkää jo niin paljon ja siis happea niin vähän että sen takia ihminen pyörtyy, siinä aletaan olla kuoleman porteilla ja on vähintäänkin iso mahdollisuus että aivoihin tulee hapenpuutteen seurauksena varsin nopeastikin (minuuteissa) pysyviä vaurioita.
Kun edessänne on se netti, katsokaa sieltä, sieltä ja lukekaa mitä siellä kerrotaan esim. häkämyrkytyksestä, sen oireista, seurauksista ja mahdollisesta hoidosta jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Häkä eli hiilimonoksidi syrjäyttää verestä hapen!
Jos tilanne on se, että veressä on häkää jo niin paljon ja siis happea niin vähän että sen takia ihminen pyörtyy, siinä aletaan olla kuoleman porteilla ja on vähintäänkin iso mahdollisuus että aivoihin tulee hapenpuutteen seurauksena varsin nopeastikin (minuuteissa) pysyviä vaurioita.
Kun edessänne on se netti, katsokaa sieltä, sieltä ja lukekaa mitä siellä kerrotaan esim. häkämyrkytyksestä, sen oireista, seurauksista ja mahdollisesta hoidosta jne.Se on aika inhottava aine...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä poimit tuon HETKEN?
Entä hiilidioksidi. Sekin tappaa tietyissä olosuhteissa. Sehän se vasta kamala onkin!Siirryin alas odottelemaan...ei h_lvetti, tuo on jo huippujuttua, nimittäin häkä ilmaa kevyempänä laskeutuu juuri alas...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siirryin alas odottelemaan...ei h_lvetti, tuo on jo huippujuttua, nimittäin häkä ilmaa kevyempänä laskeutuu juuri alas...
Virkkeesi lopussa on äsittämätön ristiriita!!!!!!!!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Virkkeesi lopussa on äsittämätön ristiriita!!!!!!!!!!
Tuo häältä karkuun meno alas lattiatasolle oli toinen kerta kun sain saunassa häkää. Ostopuiden vuoksi oli isäni lämmityksessä nuuka eikä turhia lämpöjä taivaalle leskenut.
Ensimmäisellä häkäkerralla meni saunassa taju. Olin alle kouluikäinen joten pienessä massassa se tehosi kun aikuiset eivät tienneet mitään!
En tiennyt minäkään ennen kuin heräsin talossa sängyssä kamfetin hajuun ja äitini olinaan.
Minut oli tolkuttomana kannettu sisään ja ryhdytty imppauttamaan kamferttia.
Jonkin aikaa saattoi olla hieman pään särkyä mutta en ainakaan muista mitään muuta.
Nousin tolpilleni seuraavana aamuna.
Lopetettuani ketjupolttamisen 38 vuotisena oli muiden oireiden mukana lievää päänsärkyä.
Kävin työpaikkalekurilla joka rauhoitteli sen menevän ohi. Häkämolekyylit muka tekivät hapelle tilaa. En tiedä totuutta muuta lieväkin särky häipyi parissa päivässä.
Muut kiusat olivat sitkeämpiä.
- Anonyymi
1989v, rakensim ok talon ,jossa uuni,hella ,varaava takka ja saunakin puilla, on edelleen , nää asiat pitää hallita ,ei vielä häkäongelmia, mut jo pienenä oppinut ,kuinka pellit kiinni, ja KUN EI PALA SINISTÄ LIEKKIÄ JA VAIK AIVAN VÄHÄN HEHKUU VIELÄ,NIIN PELLIN VOI LAITTAA KIINNI ,EIVÄT OLEN NIIN TIUKKOJA ET VÄHÄ HÄKÄ MENEE KYLLÄ ULOS .. PUNAISENA EI SAA HEHKUA ,KUN PELLIN LAITTAA KIINNI. JA JOS EI LUOTA OSTAA HÄKÄVAROITTIMEN JOPA KAKSI ,NIIN SE ILMOITTAA KYLLÄ JO PIENESTÄKIN ,MIKÄ EI HAITTAA VIEL I8HMISELLE. EI KALLIITA . FAKTAA ON NÄÄ.
- Anonyymi
Häkä on ilman painoista, suunnilleen, laita 2-3 häkävaroitinta lähelle uunia. Koeta savulla mihin suuntaan ilma kulkee. Häkä kulkee sinne mihin ilma.
Minä kyllä sulkisin ensin alhaalta ja uuniluukun. kaikki laitetaan meillä kiinni kun on vielä sinistä liekkiä hiilillä. piipun päässä meillä on sähköinen luukku. Piippu lämmittää yläkerran vierashuonettakin mukavasti, ei tarvi lämmittää kuin silloin kun siellä majaillaan.
Jos saat häkää , tuttavien mukaan on syytä mennä varovasti ulkoilmaan, ei sii nopeasti hengittämään täysin puhdasta. Totuutta en tiedä meillä ei ole saatu häkämyrkytyksiä.- Anonyymi
Häkä on siis ilmaa raskaampaa, sivulla on vahingossa kirjoitettu kertaalleen että kevyempää...häkä siis laskeutuu huonetilassa helpommin alas kuin nousee ylös..
Älä kuitenkaan ala pelleillä asian kanssa kuten klo 20:30 kommentoija esittää!
Yleensä häkämyrkytys johtaa kuolemaan ilman ulkopuolista apua ja harvoin esim. tulipalotilanteessa kukaan ehtii tulla riittävän ajoissa apuun eikä häkämyrkytyksen saanut itse kykene enää toimimaan, saati toimimaan järkevästi, se on menoa silloin...Häkä on elimistölle myrkky joka kerran verenkiertoon päästyään ei sieltä pienellä raittiin ilman hengityksellä enää poistu, kas kun se sitoutuu vereen paljon happea voimakkaammin...
Mutta toistan, perehtykää asiaan, jopa internetistä on luettavissa kohtuullisen todenmukaista tietoa asiasta!
nim. Tuttavien mukaan niin ja näin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Häkä on siis ilmaa raskaampaa, sivulla on vahingossa kirjoitettu kertaalleen että kevyempää...häkä siis laskeutuu huonetilassa helpommin alas kuin nousee ylös..
Älä kuitenkaan ala pelleillä asian kanssa kuten klo 20:30 kommentoija esittää!
Yleensä häkämyrkytys johtaa kuolemaan ilman ulkopuolista apua ja harvoin esim. tulipalotilanteessa kukaan ehtii tulla riittävän ajoissa apuun eikä häkämyrkytyksen saanut itse kykene enää toimimaan, saati toimimaan järkevästi, se on menoa silloin...Häkä on elimistölle myrkky joka kerran verenkiertoon päästyään ei sieltä pienellä raittiin ilman hengityksellä enää poistu, kas kun se sitoutuu vereen paljon happea voimakkaammin...
Mutta toistan, perehtykää asiaan, jopa internetistä on luettavissa kohtuullisen todenmukaista tietoa asiasta!
nim. Tuttavien mukaan niin ja näinCO ilmaa raskaampaa? Höpö!Höpö! Kaiken lisäksi normaali ilmassa se poistuu altistuksen loputtua
CO2 on raskaampaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
CO ilmaa raskaampaa? Höpö!Höpö! Kaiken lisäksi normaali ilmassa se poistuu altistuksen loputtua
CO2 on raskaampaa.Olet nero!
- Anonyymi
Jos tulipesässä palava tuli toimii kuten se yleensä toimii ja poistoreitti eli hormi on kunnollinen ja kunnossa niin palamiskaasut liikkuvat tietysti ulkoilmaa kohti ja vastaavasti palamisilma liikkuu palopaikkaa eli tulipesää kohti.
Em. kokeiluehdotus on siis jokseenkin "pöllö".
Ja totuus häkämyrkytyksestä on, että ilman nopeaa ulkopuolista apua myrkytyksen saanut usein menehtyy tai vähintään saa hapenpuutteesta vakavia vammoja aivoihinsa.
- Anonyymi
Viimeksi kun nuohooja kävi niin ihmettelin savupellin häkäreiän pienuutta. Eihän se ole kuin about 10-12mm.
Nuohooja sanoi, että häkä kyllä menee pienestäkin reiästä aika sukkelasti.
En tiedä mutta, jätän aina pellin vähän auki ja suljen vetoluukut ilmavirran
tukkeeksi.- Anonyymi
Se häkäreikäkin on tarpeeton jos pelti suljetaan kokonaan vasta sitten kun palaminen on varmasti täysin ohi, eihän häkää sen jälkeen enää synny...Ja jotta tulipesä ylipäätään tuulettuisi ja jotta siitä reiästä jotain poistuisi, jostain on tilaan päästävä myös korvausilmaa mutta sinä kuulemma suljet visusti kaikki vetoluukut...ja jos sinne korvausilmaa päästetään ja syntyy virtausta eli läpivetoa niin siinähän pienestäkin reiästä ehtii esim. vuorokaudessa häipyä taivaan tuuliin enin osa rakenteisiin varautuneesta lämmöstä eli jäähdytettäisiin samoja rakenteita joista juuri on saatu puuta polttamalla lämpimiksi...tuo se jo hölmöläisen hommaa olisikin!
- Anonyymi
Saa paremmin nukuttua, kun ei sulje kokonaan pelliä. Onneksi ei enää tarvitse sellaisessa huoneessa, asunnossa asua, se oli nuoruusaikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saa paremmin nukuttua, kun ei sulje kokonaan pelliä. Onneksi ei enää tarvitse sellaisessa huoneessa, asunnossa asua, se oli nuoruusaikaa.
Vissiin enempi sitten jotain henkimaailman juttuja kun tuollainen asia valvottaa..?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vissiin enempi sitten jotain henkimaailman juttuja kun tuollainen asia valvottaa..?
Jos pelkää, että häkä ei ole häipynyt vielä kokonaan, niiin onko / kuuluuko se "henkimaailman" juttuihin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pelkää, että häkä ei ole häipynyt vielä kokonaan, niiin onko / kuuluuko se "henkimaailman" juttuihin?
Paree pitää varansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paree pitää varansa.
Kumman suhteen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos epäily ohittaa tiedon, silloin se kuuluu muihin juttuihin, eli erityisesti henkimaailman juttuihin pelkoineen...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos epäily ohittaa tiedon, silloin se kuuluu muihin juttuihin, eli erityisesti henkimaailman juttuihin pelkoineen...
Kuulostaa järkevältä perustelulta. "Tiedon" lisäksi tosin osaaminenkin aiheuttaa pelkoja ja epävarmuutta, silloin ei ehkä ole muista olomuodoista kyse.
- Anonyymi
Hyviä pellenlauseita
"Häkä eli hiilimonoksidi syrjäyttää verestä hapen!"
"Häkä on siis ilmaa raskaampaa, sivulla on vahingossa kirjoitettu kertaalleen että kevyempää."
"CO ilmaa raskaampaa? Höpö!Höpö! Kaiken lisäksi normaali ilmassa se poistuu altistuksen loputtua"
kaikki nämä on kyseenalaisia. Ette osaa yhtään fysiikkaa
häkä siis tuhoaa hemoglobiinin ja sitä kautta hapen hengityksen
nyt asetelma raskaampi / kevyempi riippuu moolimassasta ja ilma on oleellisesti typpeä jonka molekyylin moolimassa on 28 mutta häkä on hiilimonoksidia jonka moolimassa ON SAMA eli fifty-sixty-tilanne
mutta koska ilmassa on painavampia osia happi ja ... niin ilma on raskaampaa kuin häkä
hiukan mutta VAIN HIUKAN ei ole takeita että häkä nousisi kattoon
ja koska KOSTEA ILMAN SISÄLTÄÄ VETTÄ jonka moolimassa on vain 18 on kostea
ilma taas kevyempää niin siinä voi suunta vaihtua eli ilma nousee kattoon ja häkä lilluu alhaalla- Anonyymi
Olet sattumoisin valitettavan väärässä ja valitettavan vähän selvittänyt asiaa!
Tässä moolimassoilla tms. ei ole mitään merkitystä vaan merkitystä on sillä tiedolla että häkä kemiallisen koostumuksensa seurauksena sitoutuu veren punasoluihin monta kertaluokkaa voimakkaammin kuin happi ja siten syrjäyttää hapen jne.
Suosittelen lukemaan edes alkeita, netistäkin löytyy kohtuullisen todellista tietoa esim. niinkin kummallisella hakusanalla kuin "häkämyrkytys" tms....
Suositeltavaa olisi toki myös opetella kirjoittamaan ilman merkillisiä rivivälihyppelyjä, käyttämään pilkkuja ja pisteitä jne.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865