Kerran meinasin mennä esikoisten seuroihin, kun siellä saarnasi Purtanen, mutta arvatkaa mitä...??
En mennytkään, koska tahdoin olla, kuuliainen sille Jumalan sanalle, jota hän ennen saarnasi.
Nimittäin vuosi ennen hajaannusta, Helsingissä, hän saarnasi, että: "se mikä kristillisyydessä on voitettu, on rakkaudella voitettu" ja että: "kristittyjen tulee pysyä yhdessä, ja tehdä työtä kristillisyyden sisäpuolella, erimielisyyksistä huolimatta, eikä lähteä eriseuroja perustamaan".
Purtanen saarnasi!
44
7534
Vastaukset
- HPPH
Jepulis, juuri näin. Muistakaa vielä mitä sama mies sanoi luettuaan päätöksen työryhmästä.
- teuta011
Et sinäkään halua muistella oikein sitä vaan vinoon.
-
- ghghghghghgh
Muistakaa myös kuinka "rakkaudella" on esikoislestadilaisuudessa toimittu.
Mustakaa puheenjohtajien ja varsinkin rautasen toimintaa ylimääräisessä kokouksedda ja lahdessa juhannuksena pari vuotta sitten
Rakkaudesta varman oli kyse kun jyrättiin päätöksiä ohi yhdistyksen sääntöjen ja maallisten lakien.
muistakaa, kuinka rakkaudella on karjuttu hiiristä ja rotista...- virtoolainen
Rautiainen vaihtoon on liian ylimielinen viimeksi hän sanoi että lukekaa ilmoitustaululta
täys mulkku - Näinsyntisenäherra
virtoolainen kirjoitti:
Rautiainen vaihtoon on liian ylimielinen viimeksi hän sanoi että lukekaa ilmoitustaululta
täys mulkkuJuu ällöttävän leuhka ja ylimielinen. Tervehtii, että " olen insinööri Rautiainen". Ittensä täynnä oleva. Näkee jo kengän asennosta tämän.
- Dins
Dipl.ins Rautiainen
- RautiainenTheKing
Rautiainen on hyvä äijä! Viimesen päälle mies!
Kaltaisillenne persereijille pitääkin toisinaan tunkea paskaa suuhun.
Mutta ei se tahallaan ollu inhottava teille...
Se vaan Rautiainen unohti, että te olette hengellisesti niin sokeita, että ette näe edes luonnollisesti lukea... - NäreeONäinens
Rautiainen on hieno mies. Kerra ku kysyin et, hei mikä sä oot koulutukseltas, ni se sano et, ei sil oo mitää välii ku taivaas ei oo mitää pestei. Ja et riittää vaa ku o jumalan lapsi ja pysyy siinä loppuu asti.
Kovasti oli huolissaa ja harmissaa esikoiset ry ystävistänsä..
- outtuhggj
Hiiret ja rotat ovat kirkossa jyrsivät lahoja puita
- kovakorvaisuutta
PH:varoituksista huolimatta suurin osa lähti ja erosi omaan lahkoonsa, muutoksen tuulet mukaan ottaen, kyllä ihmetellä täytyy näitä, ei varoitukset auttaneet.
- teuta011
kovakorvaisuutta kirjoitti:
PH:varoituksista huolimatta suurin osa lähti ja erosi omaan lahkoonsa, muutoksen tuulet mukaan ottaen, kyllä ihmetellä täytyy näitä, ei varoitukset auttaneet.
Vai varoitukset ? Hirmuisia huutoja ne minusta oli !
Vai onko aika tehnyt jo tepposia ? "ottudij"
-
Kuinka niin, Moni kirkko on yli 200 vuotta vanha
eikä' mitään lahoa missään . . . .
.
Paitsi itselläsi ...
-
- TulkaaTulkaa
Se on ihme.. Niinkun Halmeen Eeroltakin, että jäi sellainen kasetti...
Se on Purtanen ja Halme molemmat saarnannu näitä tälläsiä uusia yhdistyksiä vastaan. Ja molemmat ovat saarnanneet että tulisi vielä pitää kristillisyyden vanhimpien käsiä ylhäällä.
Mutta me rukoilemme Jumalaa, että Purtasen ja muidenkin vanhojen saarnaajiemme silmät eriseurassa aukeaisi, ja he tulisivat vielä takaisin tänne, josta ovat hengen ja elämän kerran saaneet!
Sama tuli palaa yhä edelleen.- Muukalainen122
Vielä 1960- ja 1970-luvuilla ei pienillä paikkakunnilla ollut Lapin Vanhimpien rooli kovin keskeinen. Vain jotkut saarnaajat olivat joskus käyneet Jellivaarassa, mutta eivät hekään kaikki.
Joulun jälkeen luettiin saarnaajan povitaskusta esiin otettu lapin lähetyskirje monine mutkikkaine nimineen.
Monet saarnaajat olivat saaneet elävän uskon 1930-luvun heräyksissä. Ei silloin mielletty kovin selvästi, että olemme saaneet elävän uskon Lapinmaan seurakunnalta ja erikoisesti tietyiltä Lapin Vanhimmilta.
Kyllä kunnia siitä annettiin aivan erikoisesti Taivaan Jumalalle.
Sitten 1960-luvulla tapahtui myös Lapinmaalla hajaannus. Sekin oli omiaan antamaan käsitystä, että myös Lapinmaa saattoi erehtyä. Tulihan juuri leeviläisyysvaara sieltä. Silloin sitä ei mielletty erehtymättömäksi. Koko Suomen esikoisuus oli mennä leeviläisyyteen.
Vasta nyt 2000-luvun taitteessa on syntynyt ymmärrys, että juuri Lapinmaan seurakunta on se seurakunta, joka ei saata eksyä eikä siinä ole puolueita eikä hajaannuksia.
Sanalla sanoen siitä on tullut Lutherin tarkoittama pyhien yhteys, josta hän käyttää myös nimitystä kristikunta. Oikeasti hän puhuu myös näkymättömästä seurakunnasta ja näkyvästä seurakunnasta.
Näin on saatu oiva peruste exlusiiviselle seurakuntaopille. - NäiOnAsia
Muukalainen122 kirjoitti:
Vielä 1960- ja 1970-luvuilla ei pienillä paikkakunnilla ollut Lapin Vanhimpien rooli kovin keskeinen. Vain jotkut saarnaajat olivat joskus käyneet Jellivaarassa, mutta eivät hekään kaikki.
Joulun jälkeen luettiin saarnaajan povitaskusta esiin otettu lapin lähetyskirje monine mutkikkaine nimineen.
Monet saarnaajat olivat saaneet elävän uskon 1930-luvun heräyksissä. Ei silloin mielletty kovin selvästi, että olemme saaneet elävän uskon Lapinmaan seurakunnalta ja erikoisesti tietyiltä Lapin Vanhimmilta.
Sitten 1960-luvulla tapahtui myös Lapinmaalla hajaannus. Sekin oli omiaan antamaan käsitystä, että myös Lapinmaa saattoi erehtyä. Tulihan juuri leeviläisyysvaara sieltä. Silloin sitä ei mielletty erehtymättömäksi. Koko Suomen esikoisuus oli mennä leeviläisyyteen.
Vasta nyt 2000-luvun taitteessa on syntynyt ymmärrys, että juuri Lapinmaan seurakunta on se seurakunta, joka ei saata eksyä eikä siinä ole puolueita eikä hajaannuksia.
Sanalla sanoen siitä on tullut Lutherin tarkoittama pyhien yhteys, josta hän käyttää myös nimitystä kristikunta. Oikeasti hän puhuu myös näkymättömästä seurakunnasta ja näkyvästä seurakunnasta.
Näin on saatu oiva peruste exlusiiviselle seurakuntaopille.Ohho kun pystyykin puhumaan ristiin.. :)
("Vielä 1960- ja 1970-luvuilla ei pienillä paikkakunnilla ollut Lapin Vanhimpien rooli kovin keskeinen. Vain jotkut saarnaajat olivat joskus käyneet Jellivaarassa, mutta eivät hekään kaikki.")
JA HETI PERÄÄN:
("Sitten 1960-luvulla tapahtui myös Lapinmaalla hajaannus. Sekin oli omiaan antamaan käsitystä, että myös Lapinmaa saattoi erehtyä. Tulihan juuri leeviläisyysvaara sieltä. Silloin sitä ei mielletty erehtymättömäksi. Koko Suomen esikoisuus oli mennä leeviläisyyteen.")
Se on muuten niin että täältä kävi monet saarnaajat jo paljon ennen leeviläisten hajaannuksia lapin seuroissa. Mm Luoman kalle ja sen aikaiset saarnaajat, jotka muistivat ja elivät jo sitä edeltäneen hajaannuksen aikoja joloin vanhoilliset jättivät Laestadiuksen ja raattaman opin.. - Muukalainen122
Ei pienten paikkakuntien saarnaajat useinkaan matkailleet Jellivaarassa. K. Luomahan oli lähetysmatkalla jo sotarintamallakin. Toki silloinkin pidettiin yhteyttä Lappiin. Asetelma ei kuitenkaan ollut sama kuin nyt.
Kyllä Kalle Luoma, opettaja Hirvonen ja Jonas Rusthol-Karhu olivat puhuneet aivan itsenäisesti. Jopa jossain kohdin hieman toisinkin, kuin Lapin Vanhimmat. Siihen aikaan korostettiin enemmän Lestadiusta ja Raattamaata. (Kuuntelin lapsena vanhempieni puhetta).
Muutenhan tunnut olevan samaa mieltä. - Jeesusyksin
Ei o taidettu saada henkeä ja elämää miltään poppoolta, vaan Jeesukselta Kristukselta. Hän on uskon alkaja. Usko on lahja taivaasta, ei miltään herätysliikkeeltä.
- Sesiinä
Muukalainen122 kirjoitti:
Näin on saatu oiva peruste exlusiiviselle seurakuntaopille.Tulihan juuri leeviläisyysvaara sieltä. Silloin sitä ei mielletty erehtymättömäksi. Koko Suomen esikoisuus oli mennä leeviläisyyteen............
Ihme Leevi kun piti niin tiukasa kiinni niistä ymmärryksistä joita oli niiltä vanhoilta lapin saarnaajilta saanu ettei voinut hyväksyä jos nyt vähän sivistetään rovastin saarnoja.Ei ne vanhat varmaan ymmärtäneet että uusi aika kaipaa uusia muotoja vaan vielä kirjoittivat vastalauseita teokseen Lestadiolaisuuden historia..
- yksplusyksonkaks
' If you judge people, you have no time to love them,' sanoi aikoinaan eräs viisas, ahkera ja nöyrä Jumalan ihminen. Aika Raamatun mukainen oivallus, joka sopii valitettavan hyvin kaikkialle ja kaikkiin aikoihin.
Erityisesti meidän oman lestadiolaisyhteisön/-yhteisöjen ongelmat johtuvat aika pitkälti tuomitsemisesta eli siitä, että meillä on Kristuksen opin lisäksi ylimääräisiä ja ehdottomia oppi- ja arviointiperusteita:
Esikoislestadiolaisuus nojaa kolmeen oppipylvääseen:
1. Kristuksen oppiin
2. lestadiolaiseen perinteeseen, joka sisältää muut poissulkevan seurakuntaopin.
3. vanhinten ja erityisesti lapin vanhinten asemaan.
Esikoisuus nojaa kahteeni oppipylvääseen:
1. Kristuksen oppiin
2. lestadiolaiseen perinteeseen, joka on lähes kloonattu esikoislestadiolaisuudesta.
Noihin Kristuksen opin lisäyksiin mahtuu kaikki riidan aiheet.- Muukalainen122
Hyvin kiteytetty!
Traagista on, että hajaannus johtui aivan ihmisten päätettävissä olevista asioista. Perinnekin on hyvin samankaltainen.
- Vaino_jatkuu_täällä
Miksi valehtelette? Kaikki tapahtui toisinpäin. 20 vuotta iisaksonilaiset vainosivat mm. Heikki Purtasta, yrittivät pakottaa tottelemaan ruotsalaista iisaksonilaisjohtoa. Iisakonilaisten vainon uhreja on paljon, nyttemmin he, jotka selvisivät iisaksonilaisvainoista hengissä, ovat Esikoiset ry:n kutsumina palvelemassa meitä Kristuksen sanalla.
Hävetkää rosvot ja valehtelijat!- 8009099068
äläpä höpäjä
"vaino jatkuu täällä "
-
Kirjoitit asiallisesti, ehkä aika oli vähän pidempikin,
-
A Iisakson aloitti jo n.1935, ja joutui lopettamaan
Virallisen toimen 1948 ... sen jälkeen hän aloitti
oman versionsa ja "Leeviläisyyden".
-padasjoenukko kirjoitti:
"vaino jatkuu täällä "
-
Kirjoitit asiallisesti, ehkä aika oli vähän pidempikin,
-
A Iisakson aloitti jo n.1935, ja joutui lopettamaan
Virallisen toimen 1948 ... sen jälkeen hän aloitti
oman versionsa ja "Leeviläisyyden".
-Tai nimi tuli ilmeisesti Levi Älgren ja siitä toisesta .
oliko se pikku Leevi en nyt jaksa muistaa kuitenkin
se oli n. 1965 jolloin oli jo AI palannut raihnaisena kotiin.
ja kuoli vielä sinä vuona . . .
-- steeviläinen
padasjoenukko kirjoitti:
Tai nimi tuli ilmeisesti Levi Älgren ja siitä toisesta .
oliko se pikku Leevi en nyt jaksa muistaa kuitenkin
se oli n. 1965 jolloin oli jo AI palannut raihnaisena kotiin.
ja kuoli vielä sinä vuona . . .
-Levi Älvgren ja "pikku-Leevi" oli yksi ja sama henkilö, mutta Leevin lisäksi oli vielä myös Sten Johansson, joka sitten vähän myöhemmin lähti erilleen leeviläisistä, ja syntyi steniläisyys. Steniläisyydessä ulkoiset asiat eivät olleet ihan yhtä tärkeitä kuin leeviläisyydessä. Esim esiliinojen vaatiminen naisilta oli steniläisten mielestä turhaa.
- Hupakkosi
Kylmä tosiasiahan on, että Purtsi jätti meidät, siis suuremman osan seurakunnasta ja lähti Niemisen poikaitten kanssa perustamaansa yhdistykseen, sääli.
- lopeta_saasta_valehtelu
Kirjeitse nämä miehet erotettiin ja syynä oli, etteivät he suostuneet iisaksonilaisten perustaman vapaakirkon pappeina toimimaan, koska ovat evankelisluterilaisen kirkon jäseniä.
- mustaeimuutuvalkeaksi
Lähetysmatkoista ei muuten häpeä valehtelija kotiseurakunnassa työ jatkui kunnes lähtivät ovet naristen
- Terve.vaanmenoa
No on teillä murheet, heh heh. Kiistelette jostain purasesta... Ja usko on heitetty romukoppaan. Usko Jeesukseen Kristukseen, joka antaa synnit anteeksi, ei tekojen tähden, vaan armosta. Huh huh. Pysyn kaukana teistä
- Partaveikko12
Purtanen on sekaisin kuin käkikello!
- Pirun.juonia
No problem.
Ongelmahan on vain se, että otetaanko sakramentit itselle suitsait vai yhteistyössä kirkon kanssa, jonka jäseniä ollaan ja joita siis jäseninä sitoo yhdistyksen ja kirkon lait.
Ruotsin Lapista ilmoitettiin, että sakramentit otetaan itselle ja ne, jotka eivät taivuta tähän itseään eivät tee lähetysmatkoja.
Sittemmin Henki ilmoitti, että ne paikallissaarnaajat, jotka eivät hyväksy omia sakramentteja, eivät saarnaa. Myöskään lukkarit eivät veisaa.
Lisäksi Henki ilmoitti, että kun rukoushuoneella otetaan omat ehtoolliset käyttöön, kahdessa paikassa ei käydä ehtoollisella ja saastuteta molempia lähteitä.
Eriseuraa oli se, että ei taivuta itseään Oddin ja Gunnarin tahdon alle sakramenttien itselle otossa.
Esikoiset ry on perustettu siksi, että voidaan tehdä yhteistyötä Venäjän kristittyjen kanssa. Venäjällä kun laki kieltää toiminnan Inkerin kirkon ulkopuolella.
Vanhimmat Gunnar ja Odd kielsivät menon Inkeriin, jos sinne ei saa mennä ne, jotka vaativat omia sakramentteja Inkerin kirkon ulkopuolella. Muiltahan lähetysmatkat olivatkin jo kiellettyt.
Skisman aihe oli taipumisesta Oddin ja Gunnarin heidän mielestään erehtymättömälle Hengen vaatimukselle omista sakramenteista.
PS.
Kirkko ei ole vieläkään hyväksynyt kirkollista vihkimystä samaa sukupuolta oleville. - RehellinenMediaLOL
Nimenomaan näin olen minäkin kuullut että vetoa lyötiin jo enennkuin tiedettiin kenestä edes tulee Miss Suomi. Mutta täys sikahan Renny on, Geenan kanssa naimisissa ollessaan hässi kaikkea mahdollista liikkuvaa, assistentinkin pisti paksuksi. Geena ei onneksi katsonut sitä läpi sormien. Todennäköisesti Tarjallekin valehdellut että Katariina on menneen talven lumia, tuu käymäön....
Ei todellakaan mikään unelma aviomies mistä naiset haaveilee ja näkeehän että mitään tasokkaita naisia Rennyllä ei ole Katariinan, Tarjan eikä Geenan jälkeen ollut. Tietävät naiset jo kiertää kaukaa ja koska jotakin on Reijonkin leipänsä eteen tehtävä on ollut pakko muuttaa Intokiinaan asti. Tie noussut pystyyn Hollywoodissa niin perusteellisesti ettei muuta vaihtoehtoa enää ollut.
Hyi vittu.
Auswitchiin vaan tuollainen paskasäkki.- höhrenny
HÖH. Ketä tällä palstalla kiinnostaa jonkun rentun jutut? Muutakuin rukouksen kohteena.
- Vuokkoveihijoki
Heh heh kirkko ei ole vieläkään hyväksynyt samaa sukupuolta olevien vihkimistä, taidat olla oikeesti viisas!
- Rukoillaanjohdatusta
Sehän oli sakramenttiratkaisun yksi peruste. Kirkon oppia ei tällä kohtaa ole vielä muutettu.
- Tottaon
Rukoillaanjohdatusta kirjoitti:
Sehän oli sakramenttiratkaisun yksi peruste. Kirkon oppia ei tällä kohtaa ole vielä muutettu.
Ja vaikka vihkeis homot,mitä minun siitä on. En hae kirkosta puhdasta Kristuksen oppia sillä Takkinen on jo maininnut että Jumala löysi miehen,LLL kuolleen Luterilaisen kirkon nurkalta.Minulle riittää kun saan asetussanat kuulla oikein,meidän Herramme Jesuksen Kristuksen ruumis ja veri,sinun edestäsi annettu ja vuodatettu jne...ikävää se kyllä on kun kirkko vaipuu syvemmälle ja syvemmälle
- teuta011
Tottaon kirjoitti:
Ja vaikka vihkeis homot,mitä minun siitä on. En hae kirkosta puhdasta Kristuksen oppia sillä Takkinen on jo maininnut että Jumala löysi miehen,LLL kuolleen Luterilaisen kirkon nurkalta.Minulle riittää kun saan asetussanat kuulla oikein,meidän Herramme Jesuksen Kristuksen ruumis ja veri,sinun edestäsi annettu ja vuodatettu jne...ikävää se kyllä on kun kirkko vaipuu syvemmälle ja syvemmälle
Paljonko olet tehnyt sen eteen, että kirkko
voisi olla pinnalla, eikä vaipuisi syvemmälle?
- - Tottaon
teuta011 kirjoitti:
-Ei taida paljon olla tehtävissä sen eteen,kun normi pappienkin on vaikea vaikuttaa kirkon piispoihin ja johtoon.ja papille tulee nootti jos menee saarnaamaan raamatun jälkeen,niin mitä minä voin muuta kuin olla esikuvana ja rukoilla isä meidän rukouksen jossa on asiaa paljon. Ehkä voin muutakin,kerrotko mitä? Jos vaikka teenkin mutta en tiedä sitä.
- Tottaon
teuta011 kirjoitti:
-Nii millai sää sit avitat että kirkko pysyis pinnall?
- VapisevaLammas
Heikki, voisitko kommentoida tuohon aloittajan viestiin, kiitos!
- kukalieoliskaan
Olisko paras ottaa puhelin käteen ja soittaa henkilölle, jolta jotain haluat kysellä, vapisevalammas! Sillä tavoin asiat yleensä hoituvat - keskustelupalstoilta (suomi24) ei löydy muuta kuin riitaa ja toraa.
VapisevatLampaat voivat kyllä löytää laitumen. Hän itse on sen luvannut:
Hesekiel 34. luvusta:
"11. Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen.
12. Niinkuin paimen pitää huolen laumastaan, kun hän on lampaittensa keskellä ja ne ovat hajallaan, niin minä pidän huolen lampaistani, ja minä pelastan ne joka paikasta, minne ne ovat hajaantuneet pilvisenä ja pimeänä päivänä.
13. Minä vien ne pois kansojen seasta ja kokoan ne muista maista, tuon ne omaan maahansa ja kaitsen niitä Israelin vuorilla, puronotkoissa ja kaikissa maan asuttavissa paikoissa.
14. Hyvillä ruokamailla minä niitä kaitsen, ja Israelin korkeilla vuorilla on niillä oleva laitumensa. Siellä ne saavat levätä hyvällä laitumella, ja lihava ruokamaa niillä on oleva Israelin vuorilla.
15. Minä itse kaitsen lampaani ja vien itse ne lepäämään, sanoo Herra, Herra.
16. Kadonneet minä tahdon etsiä, eksyneet tuoda takaisin, haavoittuneet sitoa, heikkoja vahvistaa; mutta lihavat ja väkevät minä hävitän. Minä kaitsen niitä niin, kuin oikein on.
17. Mutta te, minun lampaani! Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan, oinasten ja vuohipukkien välillä.
18. Eikö teille riitä, että olette hyvällä laitumella, kun vielä tallaatte jaloillanne loput laitumestanne, ja että saatte juoda kirkasta vettä, kun vielä hämmennätte jaloillanne loput?
19. Ja onko minun lampaitteni oltava laitumella siinä, mitä jalkanne ovat tallanneet, ja juotava sitä, mitä jalkanne ovat hämmentäneet?
20. Sentähden sanoo Herra, Herra niille näin: Katso, minä, minä tuomitsen lihavan lampaan ja laihan lampaan välillä.
21. Koska te olette kylki- ja niskavoimalla sysineet ja sarvillanne puskeneet kaikkia heikkoja, kunnes olette saaneet ne ajetuiksi ulos ja hajallensa,
22. niin minä tahdon vapauttaa lampaani, etteivät ne enää jää ryöstettäviksi; ja minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan välillä.
23. Ja minä herätän heilleYHDEN paimenen heitä kaitsemaan, palvelijani Daavidin; hän on kaitseva heitä ja oleva heidän paimenensa.
24. Ja minä, Herra, olen heidän Jumalansa, ja minun palvelijani Daavid on ruhtinas heidän keskellänsä. Minä, Herra, olen puhunut." - teuta011
kukalieoliskaan kirjoitti:
Olisko paras ottaa puhelin käteen ja soittaa henkilölle, jolta jotain haluat kysellä, vapisevalammas! Sillä tavoin asiat yleensä hoituvat - keskustelupalstoilta (suomi24) ei löydy muuta kuin riitaa ja toraa.
VapisevatLampaat voivat kyllä löytää laitumen. Hän itse on sen luvannut:
Hesekiel 34. luvusta:
"11. Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen.
12. Niinkuin paimen pitää huolen laumastaan, kun hän on lampaittensa keskellä ja ne ovat hajallaan, niin minä pidän huolen lampaistani, ja minä pelastan ne joka paikasta, minne ne ovat hajaantuneet pilvisenä ja pimeänä päivänä.
13. Minä vien ne pois kansojen seasta ja kokoan ne muista maista, tuon ne omaan maahansa ja kaitsen niitä Israelin vuorilla, puronotkoissa ja kaikissa maan asuttavissa paikoissa.
14. Hyvillä ruokamailla minä niitä kaitsen, ja Israelin korkeilla vuorilla on niillä oleva laitumensa. Siellä ne saavat levätä hyvällä laitumella, ja lihava ruokamaa niillä on oleva Israelin vuorilla.
15. Minä itse kaitsen lampaani ja vien itse ne lepäämään, sanoo Herra, Herra.
16. Kadonneet minä tahdon etsiä, eksyneet tuoda takaisin, haavoittuneet sitoa, heikkoja vahvistaa; mutta lihavat ja väkevät minä hävitän. Minä kaitsen niitä niin, kuin oikein on.
17. Mutta te, minun lampaani! Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan, oinasten ja vuohipukkien välillä.
18. Eikö teille riitä, että olette hyvällä laitumella, kun vielä tallaatte jaloillanne loput laitumestanne, ja että saatte juoda kirkasta vettä, kun vielä hämmennätte jaloillanne loput?
19. Ja onko minun lampaitteni oltava laitumella siinä, mitä jalkanne ovat tallanneet, ja juotava sitä, mitä jalkanne ovat hämmentäneet?
20. Sentähden sanoo Herra, Herra niille näin: Katso, minä, minä tuomitsen lihavan lampaan ja laihan lampaan välillä.
21. Koska te olette kylki- ja niskavoimalla sysineet ja sarvillanne puskeneet kaikkia heikkoja, kunnes olette saaneet ne ajetuiksi ulos ja hajallensa,
22. niin minä tahdon vapauttaa lampaani, etteivät ne enää jää ryöstettäviksi; ja minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan välillä.
23. Ja minä herätän heilleYHDEN paimenen heitä kaitsemaan, palvelijani Daavidin; hän on kaitseva heitä ja oleva heidän paimenensa.
24. Ja minä, Herra, olen heidän Jumalansa, ja minun palvelijani Daavid on ruhtinas heidän keskellänsä. Minä, Herra, olen puhunut."Tämä teksti sopii nykyisille Es/Lestoille jotka
on juuri tuollaisia märehtiöitä. . .
- - koviapakkasia
teuta011 kirjoitti:
Tämä teksti sopii nykyisille Es/Lestoille jotka
-taas piru viettelee laittamaan emakoista ja pakkasista jotain
pysyn lujana enkä laita - KiellettyLuku
teuta011 kirjoitti:
Tämä teksti sopii nykyisille Es/Lestoille jotka
-Tuo raamatunt teksti ei sovi millekkään Esikoisille sillä he eivät ole ollenkaan tuon kaltaisia märehtijöitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812