Älkää heittäkö tölkkejä pelloille!

Että-sillai

Kohta kevät saapuu ja sulava lumi paljastaa peltojen reunoilta autoista ulos heitettyjä juomatölkkejä. Mikäli tölkit ovat pelloilla joilla viljellään rehua elukoille, tämä usein tietää turhia kuolemantapauksia karjassa ja tulojen menetystä kotieläintaloutta harjoittaville. Jos asia ihmetyttää, niin kerrataan vielä...

Mikäli alumiinisia tölkkejä ei huomata tiheässä nurmi-/viljakasvustossa rehuntekoaikaan, päätyy tölkki rehuun lehmien ruokintapöydälle. Nyt moni ajattelee, että "eihän yksi tölkki haittaa usean tuhannen kilon rehusatsissa." VÄÄRIN! Ajo-/ tarkkuussilppurilla tai noukinvaunulla tehdessä tölkki siivuttuu/murskautuu pieniksi paloiksi. Jopa alle 0,5cm kokoisiksi paloiksi. Vaikka nauta valikoi rehun, eikä usein syö vieraita esineitä rehun seasta, niin näin pienet palat jäävät kuitenkin huomaamatta.

Jokainen voi nyt kuvitella, mitä pienet terävät tölkin palat tekevät naudan sisuksille, kun se märehtiessään liikuttaa rehupalaa edestakaisin. Tilalla on jouduttu lopettamaan lähes vuosittain jokin lehmä juuri tästä syystä. Eläin ehtii kärsiä usein useamman päivän, kunnes todetaan ettei mitään voida tehdä. Teurastamolta saadaan sitten viestiä, että alumiinisirpale siellä oli ja ruokatorvi sekä pötsi sisäpuolelta riekaleina.

Kyllähän usein metalliset vierasesineet saadaan pois kun eläinlääkäri antaa magneetin, mutta eipä tehoa alumiiniin. Joten säästäkää meidät ylimääräiseltä vaivalta ja kierrättäkää ne v##un tölkit asianmukaisesti. Kiitos!

3

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henela1212

      tämä on ikuinen ongelma meilläkin..aina keväällä tienvarsi pelloilla on tölkkejä..vituttaa

    • aasdfasdfasdf

      kerrankin asiallinen kirjoitus tällä palstalla.

    • Tölkit_pois_pelloilta

      Maksaisivatkohan tilalliset minulle jonkun kohtuullisen korvauksen siitä, että kiertäisin heidän peltojensa reunoja noita tölkkejä etsimässä? Voisin ihan hyvin tehdä tuommoisen jutun. Siinä saisi liikuntaa, ja jos vielä saisin pitää tölkit itse, niin jokusen roposenkin. Korvaukseksi en välttämättä vaatisi mitään törkeitä liksoja vaan jotain ihan pientä. Mielestäni ihmisten olisi hyvä tehdä tämmöistä asiallista yhteistyötä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3620
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2972
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2870
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2748
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      23
      2663
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2445
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      250
      2130
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1887
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1817
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      181
      1810
    Aihe