Korttipelin käyttöliittymän suunnitteluun ohjeita?

Tekstipohjaisia sovelluksia on tullut jonkun verran tehtyä, mutta graafisten käyttöliittymien tekeminen on tuntunut aina jääneen opettelematta. Nyt olisi hieman taas ispiraatiota koneessa.

Simppeli korttipeli voisi olla sopiva harjoittelukohde. Eli kortteja pitäisi pystyä asemoimaan näytöllä ja raahaamaan esimerkiksi hiirellä. Kortit pitää myös voida laittaa limittäin, kuten esimerkiksi pasianssissa.

Java-kieltä ajattelin käyttää. Kehityksen teen Linux-ympäristössä, mutta tavoite olisi saada siirrettyä sovelluksia joskus myös mobiililaitteisiin. Olisiko HTML-kieli kuitenkin parempi? Silloin ei tarvitsisi huolehtia ilmeisestikään alustasta? Riittäisi vaan että käyttöliittymä skaalautuisi erikokoisille näytöille?

Onko jollain heittää hatusta mitään sivustoa, jossa olisi suhteellisen selkeästi neuvottu jotain tuon tyylistä?
Ilmianna
Jaa

3 Vastausta


Käyttöliitymien teossa HTML5 tekniikka, eli HTML kuvauskieli rakenteelle ja API:lle, CSS ulkoasutyyleille ja Javascript ajoympäristö koodin suoritukselle on standardi. Ohjelmointikielellä ei ole niin väliä kunhan se käännetään Javascriptille (ja jossain kohtaa Webassemblylle) ja HTML/CSS hoitaa sitä esitystä.

Sitä voisi vaikka tehdä pelikortin div :llä komponentiksi ja sitähän sitten liikuttelee, skaalailee, ja siirtelee muiden korttien kanssa miten huvittaa.

Aloita siitä HTML:stä ja CSS:stä ja sitten kun saat niillä esitettyä mitä haluat niin voi keskittyä siihen ohjelmointipuoleen. Kielissä ja frameworkeissa on valinnanvaraa aika paljon.
Ilmianna
Jaa
Jos WEB käyttöliittymää tekee, niin itse tekisin HTML5:n Canvas elementtiin.

Jos muuten vaan harjoittelun ja huvin vuoksi turailee, niin vaikka Pythonilla ja sen pygame kirjastolla saa aika näppäräisti pyöräytettyä, mutta sitä ei taida suoraan mobiiliin saada mitenkään.
Ilmianna
Jaa
Jotain ohjeita graafisen pelin tekoon löytyy esim. sivulta:
http://wiki.freepascal.org/Peg_Solitaire_tutorial/fi
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Korttipelin käyttöliittymän suunnitteluun ohjeita?

Tekstipohjaisia sovelluksia on tullut jonkun verran tehtyä, mutta graafisten käyttöliittymien tekeminen on tuntunut aina jääneen opettelematta. Nyt olisi hieman taas ispiraatiota koneessa.

Simppeli korttipeli voisi olla sopiva harjoittelukohde. Eli kortteja pitäisi pystyä asemoimaan näytöllä ja raahaamaan esimerkiksi hiirellä. Kortit pitää myös voida laittaa limittäin, kuten esimerkiksi pasianssissa.

Java-kieltä ajattelin käyttää. Kehityksen teen Linux-ympäristössä, mutta tavoite olisi saada siirrettyä sovelluksia joskus myös mobiililaitteisiin. Olisiko HTML-kieli kuitenkin parempi? Silloin ei tarvitsisi huolehtia ilmeisestikään alustasta? Riittäisi vaan että käyttöliittymä skaalautuisi erikokoisille näytöille?

Onko jollain heittää hatusta mitään sivustoa, jossa olisi suhteellisen selkeästi neuvottu jotain tuon tyylistä?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta