mihin tarvitsette uskoa?

xjfjfjdj

Miten tämän voi sanoa lyhykäisyydessä ilman viittauksia raamattuun?

7

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Usko.Toivonen

      Kun katson ulos ikkunasta ja näen siellä vilisevän elämän.

    • siinäpäsitä

      Ei mitään Uskoa voi ilmaista ilman Raamatun olemassaoloa!

      koita aloittaja keittää kaurapuuroa ilman kauroja heti huomenaamulla.

      • aloitaja

        No kylläpäs voi esimerkiksi kuvailemalla minkälainen ihminen on tai miten se kontrolloi elämää tai mitä se anta/tekee. Ei siihen raamatun lauseita tarvitse.


      • capiche
        aloitaja kirjoitti:

        No kylläpäs voi esimerkiksi kuvailemalla minkälainen ihminen on tai miten se kontrolloi elämää tai mitä se anta/tekee. Ei siihen raamatun lauseita tarvitse.

        Minä en tullut uskoon, koska elämäni oli surkeaa ja mennyt pieleen. Päinvastoin, nautin elämästä ja olin saavuttanutkin paljon. Mutta sisimmässä oli silti pieni tyhjyys, jota eivät pystyneet ihmissuhteet, ura, maailmanympärysmatkat yms. täyttämään.

        Koin hengellisen heräämisen eräällä matkalla istuessani yksin upealla rannalla. Tunsin yhtäkkiä olevani rakkauden ympäröimä. Ja ymmärsin, että Jumala veti minua puoleensa.

        Siitä Jumala-suhteeni alkoi vähitellen rakentumaan. Tutkin raamattua, joka opettaa miten elää sovussa niin Jumalan kuin ihmistenkin kanssa. Ja ennen pitkään hakeuduin seurakuntaankin. Usko on kuitenkin minun ja Jumalan välinen asia ja saan elämänohjeeni raamatusta. Ja seurakuntien opetusta arvioin raamatun perusteella.

        En ole kokenut uskoa rajoittavana. Jumalan sanaa tutkiessa myös muuttuu niin, ettei välttämättä halua enää tehdä samoja asioita. Sen verran on tullut elämänkokemusta hankittua, jotta tietää, ettei mikään niistä kokemuksista korvaa sitä, minkä Jumala-suhteesta saa.

        Mitä sitten olen saanut? Mielenrauhaa, tasapainoa, johdatusta, erittäin mielenkiintoisen elämän, uskovia ystäviä ympäri maailmaa. Uskon toki kuolemanjälkeiseen elämään. Mutta en ole uskossa kuoleman pelon vuoksi. Jumala-suhde antaa tähän elämään niin paljon positiivista sisältöä, ettei sekään harmittaisi, jos kuoleman jälkeen ei oli mitään.

        Uskoa ei voi oikeastaan ymmärtää ulkopuolelta, se on koettava sisältä päin. Kyse ei ole siitä, että annetaan lista asioista, joihin pitäisi uskoa. Usko on pikemminkin kasvava ja kehittyvä Jumala-suhde. Usko ei myöskään ole sokeaa, Jumala ymmärtää myös kysymykset ja ihmettelyn.


      • saviseutulainen

        Ja kaikille, jotka ottivat Hänet ( Jeesuksen Kristuksen ) vastaan, Hän ( Jeesus Kristus ) antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi; niille, jotka uskovat Hänen ( Jeesuksen Kristuksen ) nimeensä, ja jotka eivät ole syntyneet verestä eivätkä lihan sekä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

        Herra Jeesus sanoo:
        "Kenellä Poika on, sillä on myös Isä. Kenellä Poikaa ei ole, sillä ei ole Isääkään".


      • aloitttaja
        capiche kirjoitti:

        Minä en tullut uskoon, koska elämäni oli surkeaa ja mennyt pieleen. Päinvastoin, nautin elämästä ja olin saavuttanutkin paljon. Mutta sisimmässä oli silti pieni tyhjyys, jota eivät pystyneet ihmissuhteet, ura, maailmanympärysmatkat yms. täyttämään.

        Koin hengellisen heräämisen eräällä matkalla istuessani yksin upealla rannalla. Tunsin yhtäkkiä olevani rakkauden ympäröimä. Ja ymmärsin, että Jumala veti minua puoleensa.

        Siitä Jumala-suhteeni alkoi vähitellen rakentumaan. Tutkin raamattua, joka opettaa miten elää sovussa niin Jumalan kuin ihmistenkin kanssa. Ja ennen pitkään hakeuduin seurakuntaankin. Usko on kuitenkin minun ja Jumalan välinen asia ja saan elämänohjeeni raamatusta. Ja seurakuntien opetusta arvioin raamatun perusteella.

        En ole kokenut uskoa rajoittavana. Jumalan sanaa tutkiessa myös muuttuu niin, ettei välttämättä halua enää tehdä samoja asioita. Sen verran on tullut elämänkokemusta hankittua, jotta tietää, ettei mikään niistä kokemuksista korvaa sitä, minkä Jumala-suhteesta saa.

        Mitä sitten olen saanut? Mielenrauhaa, tasapainoa, johdatusta, erittäin mielenkiintoisen elämän, uskovia ystäviä ympäri maailmaa. Uskon toki kuolemanjälkeiseen elämään. Mutta en ole uskossa kuoleman pelon vuoksi. Jumala-suhde antaa tähän elämään niin paljon positiivista sisältöä, ettei sekään harmittaisi, jos kuoleman jälkeen ei oli mitään.

        Uskoa ei voi oikeastaan ymmärtää ulkopuolelta, se on koettava sisältä päin. Kyse ei ole siitä, että annetaan lista asioista, joihin pitäisi uskoa. Usko on pikemminkin kasvava ja kehittyvä Jumala-suhde. Usko ei myöskään ole sokeaa, Jumala ymmärtää myös kysymykset ja ihmettelyn.

        Kiitos hyvästä vastauksesta. Tämä auttoi ymmärtämään asiaa jota pohdin. Jumala on vähän kuin työkalu jolla rakentaa itseään ja elämää.


    • Emme voi olla ilman uskoa. Uskomme aina johonkin. Yleinen tiedon määritelmä on "hyvin perusteltu uskomus". Perimmäisissä kysymyksissä joudumme tekemään uskonratkaisun, olimmepa teistejä, ateisteja tai panteisteja. Itselleni on hyvin tärkeää, että uskon totuuteen. Se onko usko hyödyllistä on toki myös yksi asia mitä pohtia, mutta ei yhtä tärkeä. Jos uskomus ei ole tosi, sillä ei lopulta ole juurikaan arvoa. Olen vakuuttunut että kristinusko on totta. Mikäli en olisi, en haluaisi olla kristitty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      132
      1387
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe