Syömisestä puhuminen

mitenkähän

Siis käyn terapias puhumassa masennuksesta mut viime kerroil se on ottanu puheeks mun laihuuden ja huomannu et paino on tippunu paljon. En ite oo omasta mielest mitekää laiha ja haluisin vaa enemmä laihuttaa enkä tämän takia haluis puhua senkanssa syömisistä. Ni en oikee tiiä voisinks vaa valehella ja puhuu täyttä sontaa vai pitääks mun sanoa rehellisesti? Kun en millään haluis mihkää seurantaa

6

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • key1

      Joskus kannattaa jopa valehdella, jotta mielenrauha säilyisi kaikilla osapuolilla.

      • muuallevalehtelemaan

        Eikös se terapia ole silloin aivan turhaa, jos siellä vain valehdellaan.


      • key1

        Hyvä pointti. Voi tosiaan miettiä, onko terapiasta itselle hyötyä, jos laihtuminen on ajatuksissa päällimmäisenä.


      • mitenkähän

        Siis en mä muista asioista valehtele muutakun noista syömisistä. En vain halua puhua siitä


    • renttusisko

      Kyllä mä vahvasti suosittelen rehellisyyttä hoitotahoille. Itse olen kertonut syömisongelmistani, mutta faktahan on se, ettei aikuista ihmistä (en tiedä, oletko täysi-ikäinen?) voi pakottaa syömään eikä myöskään ainakaan omalla kohdallani pakkohoidon kriteerit täyty, olisihan mut muuten jo laitokseen taas heivattu. Puhun syömisistä hoitotahoilleni samalla tavalla kuin muistakin asioista. Kun kerroin ensimmäisen kerran näistä, ainoa asia, joka mulle vannotettiin oli, etten missään tapauksessa saisi katkaista hoitosuhdetta. Että tärkeintä on se, että käyn siellä ja vain puhun. Ja siihen pystyin sitoutumaan. Myöhemmin pystyin sitoutumaan, että jos veriarvot yms. muut testit alkaa vaikuttamaan siltä, että olen akuutissa hengenvaarassa, tilanteeseen saa puuttua. Käytännössä kävin labroissa ja ekg:ssä. Käyn myös ravitsemusterapiassa, jossa on punnitus samalla. Sielläkin olen rehellinen. Askeleet eteenpäin mitoitetaan sen mukaan, mihin pystyn sitoutumaan. Rehellisyydessä on se hyvä puoli, että mulle ainakin on jätetty neuvotteluvaraa. Jos en johonkin ehdotettuun pysty sitoutumaan, minä sanon sen. Sitten etsitään jotakin, mihin pystyn sitoutumaan ja katsotaan, miten sen kanssa menee käytännössä. Mua ei ahdista hoitavien tapaaminen, koska salattavaa ei ole. Pelaan avoimin kortein, koska se on ainoa keino saada apua kokonaistilanteeseeni, joka on mielenterveyden puolella ollut erittäin haastava vuosikausia jo ennen tätä syömispelleilyä. Ja tekee hyvää purkaa näitä rehellisesti jonkun sellaisen kanssa, joka ei tuomitse ja joka haluaa auttaa! Jo se puhuminen auttaa. Ei mulla ole vielä painonlasku rauhoittunut yhtään vaikka säännöllisesti puhun näistä hoitotahoilleni. En tiedä, miten hoitoni etenee, mutta ainoa tavoitteeni, johon todennäköisesti pystyn sitoutumaan ja johon haluan sitoutua on rehellisyys hoitotahoille. Ihan turhaa sinne on mennä valehtelemaan. Jos hoitavat eivät ole tilanteen tasalla niin ei ole apukaan tilanteen tasalla. Eli tarjotut menetelmät ja keinot ja työstettävät asiat eivät ole ajantasalla, jos hoitavat eivät tiedä, mikä asiakkaan tilanne oikeasti on. Jos oikeasti haluat apua, ole rehellinen. Itse olen jopa raivorehellinen, koska se on _ainoa keino saada apua juuri siihen tilanteeseen, jossa milloinkin olen_.

    • neam1

      Puhu niinkuin itsestä tuntuu. Jos ei huvita puhua syömisestä, älä puhu. Jos jossain vaiheessa muutat mieltäsi, puhu. Tärkeintä että teet sen omalta kannaltasi. Tosin jos asia vaivaa sua hirveesti niin ehkä on helpompi puhua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe