Riittääkö Vitarassa lämpö pakkasilla

Lämpeneekö

Miten Vitara lämpenee ja miten riittää sisälämpö erilaisessa ajossa näillä pakkasilla?

37

2299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ola_Nurmes

      Kone ei lämpiä enään yli -10 asteen kunnolla. Jos pakkasta eneemmän, kuin 15, niin kunnolliset toppavaatteet pitää olla päällä, muutoin paleltaa kovasti. Näin ainakin meidän 1.6 Vitara, vuosimalli 2016.
      Toisaalta turha tänne on asiallisesti vastata mitään omaan kokemukseen liittyen, kun joku häirikkö kohta väittää ihan päinvastaista.

    • Svitara

      S Vitara ainakin lämpiää hyvin oli nopeammin lämpenevät auto TM:talvitesteissä viime talvena hyvin on tarennu ainoa miinus on että ei saa kunnon lohkolämmitintä vaan on öljypohjassa on säteilylämmitin mutta se kai tärkeintä onkin että öljyt kiertää kylmänä

    • Atkerkki

      Suzukin 1.6 litraisessa riittää lämpöä ja siinä on oikea lohkolämmitin!

      • Ola_Nurmes

        Juuri tätä tarkoitin. Aina on joku häirikkö, joka haluaa eripuraisuutta ja sekaannusta näissä keskusteluissa. Harmi toisaaltaan. Toisaaltaan, joku tykkää äidistä ja toinen taas tyttärestä, heh.
        Mun Vitaran, kun ottaa aamulla pois lohkolämmittimestä, jossa se on ollut pari tuntia, pakkasta 22 ja kun on ajanut 80km/h vauhtia yli puolituntia, niin lämpömittari ei ole noussut, kun vajaa vartin normaalista. Ohjaamoon tuleva ilma on haaleaa ja hanskat kädessä oltava. Jonkun tasamaan tallaajan mielestä tämä lämpiää hyvin ja tarkenee. Edellinen vanha saksalainen autoni samassa tilanteessa oli aivan eri luokkaa, kyllä tarkeni ja kone lämpesi täyteen lämpöön 10 min ajon jälkeen.


      • TSI2012
        Ola_Nurmes kirjoitti:

        Juuri tätä tarkoitin. Aina on joku häirikkö, joka haluaa eripuraisuutta ja sekaannusta näissä keskusteluissa. Harmi toisaaltaan. Toisaaltaan, joku tykkää äidistä ja toinen taas tyttärestä, heh.
        Mun Vitaran, kun ottaa aamulla pois lohkolämmittimestä, jossa se on ollut pari tuntia, pakkasta 22 ja kun on ajanut 80km/h vauhtia yli puolituntia, niin lämpömittari ei ole noussut, kun vajaa vartin normaalista. Ohjaamoon tuleva ilma on haaleaa ja hanskat kädessä oltava. Jonkun tasamaan tallaajan mielestä tämä lämpiää hyvin ja tarkenee. Edellinen vanha saksalainen autoni samassa tilanteessa oli aivan eri luokkaa, kyllä tarkeni ja kone lämpesi täyteen lämpöön 10 min ajon jälkeen.

        hei sulla on termostaatti sökönä. helppo vaihtaa itsekkin. kyllä auto lämpenee 10km ajolla täyteen lämpöönsä kovallakin pakkasella vaikkei pitäisi lohkolämmittimessä. Suzuki on todella lämmin auto, 34asteen pakkasella saa todella kuumaksi ohjaamon. entinen 2016 vw golf bensakoneella oli sitten uudesta asti pakastinarkku, ei lämmennyt -5 pakkasesta ylöspäin vaikka lämmöt normaalit, sisääntuleva ilma oli kylmää, 3kertaa käytin huollossa eikä mitään vikaa ollut. ei auttanut viimasuojatkaan kun ongelma ei ollut nesteen lämmössä vaan lämmityslaitteen heikkoudessa.


    • Ketjun_avaaja

      Mitähän 2016 TM-talvitestissä lämpenemisestä on sanottu. Vitara oli vuoden 2016 talviautotestissä mukana? Jollain varmaan löytyy. Lisäksi Nurmeksen Ola nyt ainakin on selvä trolli joten hänen kommentit voi ohittaa, on se niin ilmiselvää.


      https://tekniikanmaailma.fi/tm-talviauto-2016-on-valittu/

      • MooHoilanen

        Noh noh, voihan siellä termarissa olla vikaa. Ei tarvi olla trolli jos suitsassa sattuu olemaan joku vika.


      • röllikkäjahnukka
        MooHoilanen kirjoitti:

        Noh noh, voihan siellä termarissa olla vikaa. Ei tarvi olla trolli jos suitsassa sattuu olemaan joku vika.

        Varsinainen trolli on perseaukinen Suzuki bisneksessä mukana oleva jahnu, joka haluaisi olla itc osaaja.
        Kauppa, kun ei käy, ei sitten vaan millään, vaikka itkis ja kusis.....


    • noniinjopas

      Toinen talvi menossa Vitaralla 1.6AT ja lämpöä on riittänyt kaikilla pakkasilla. Nopeasti alkaa lämpenemään. Jos jollain ei tahdo lämmetä auto, on termarissa vikaa eli se vuotaa ja koneen lämmöt painuvat pihalle kyylarista.

    • Nipponkippon

      Todennäköisesti sinun autossasi on viallinen termostaatti. Vie huoltoon niin ongelma poistuu.
      Oikeasti 1,6 Vitara lämpenee 10 minuutissa normilämpöön jos pakkasta on -20.

    • Jokkeri12345

      Jos pakkasta yli 10, niin 1.6 manuaali Vitara ei lämpee enään kunnolla. 20 minuutin ajon jälkeen mittari on noussu neulan paksuuden verran ja puhaltaa haaleaa ilmaa. Edellinen 10 vuotta vanha Vectra lämpes 5 minuutin ajon jälkeen täyteen lämpöön ja oli lämmin sisältä. Tää Vitara on pohja noteeraus. Akku kesti juuri yli kaksi vuotta, eli ei menny takuuseen.

      • Varma_tieto

        Termostaatti rikki; auki koko ajan.


    • TyytyväinenVitaraKuski

      Hyvin lämpenee ja hyvin riittää.

      • KylmääKyytiä

        Huonosti ainakin meillä lämpee näillä pakkasilla. Ei tarvii paljain käsin ajella. Termostaatin toiminta huollossa varmistettu.


    • Vitaristi

      S Vitara kyllä lämpiää nopeasti liekö vesijäähdytteinen turbon ansiosta ?

      • SVitara

        Mulla Vitara S ja lämpiää todella huonosti. Yli kympin pakkasissa paleltuu sisällä.


    • Ketjun_avaaja

      Tarkistutin termarin toiminnan huollossa ja toiminta oli OK. Eli ei ollutkaan termostaattivika. Sen kyllä huomasin että kun ajaa -20C pakkasella 80-kympin rajoitusalueella Auto-modella (auto myös automaattivaihteinen) niin automaatti haluaa bensiinitaloudellisuuden nimissä käyttää suurta vaihdetta ja n. 1500r/min kierrosnopeutta vakkarilla ajettaessa. Silloin ei lämmöt nouse. Kun pistää vaihteenvalinnan manuaalille ja pakottaa koneen kiertämään noin 2000r/min tai enemmän niin tilanne muuttuu taas normaaliksi.

      Satasen rajoituksella tai vaihtelevammassa taajamaliikenteessä lämmöt kyllä riittää. Jos kovat pakkaset jatkuu niin maskinsuojaa alan katselemaan...

      • manu_automaatti

        Sport-asennnon käyttö auttaa asiaan.Automaattivaihteisto toimii isommalla kierrosalueella.
        Käytän itse pääasiassa Sport-modea 1.6 Vitara automaatissa.
        Bensan kulutus on automaatissa 0.3 l/100 km isompi kuin manuaalivaihteistolla jossa käytetään pääasiassa Auto-modea kun olen 20tkm seurannut molempien autojen käyttökustannuksia.


      • Ketjun_avaaja

        "Sport-asennnon käyttö auttaa asiaan"

        Jep, pitää paikkansa normaaliajossa ilman vakkaria, mutta miten mielestäsi vakkarin kanssa?

        Mikähän sen Vitara "säteilylämmittimen" teho mahtaa olla?


    • Ketjun_avaaja
    • vitarallallaa

      Vitarassa mitään maskisuojia tarvii..

      omalla ajan toista talvea ilman ongelmia joka päivä,, asetuksena Auto mode ja vakkaria käytän paljon ja nopeudet 80 - 100 km/h. Hyvin lämpenee ja tarkenee. Paremminkin välttelen kovia nopeuksia ennenkuin moottori on kunnolla lämmennyt. Ei ole hyväksi sille jos liikaa huudattaa kylmänä.

      Epäilen trollausta tuolla palelijalla tai sitten lämmityslaitteessa on ilmaa tai ylipäänsä liian vähän nestettä.

      • Ketjun_avaaja

        "Vitarassa mitään maskisuojia tarvii."

        Samoin Vitara todettiin TM talviautotestissä nopeimmin lämpiäväksi; ja myös myyjä muisti mainita hyvät lämmöt monet kerrat. Ne olivatkin ne syyt, ennakko-odotus, miksi termarin tarkastututin, vaan kunnossa oli heidän ilmoituksensa mukaan. Nyt ei ole enää niin kovia pakkasia kuin viikolla mutta kuin ne lämmöt olisi nyt kuin selvästi parempia kuin ennen tsekkausta. Siis lämpömittarin viisari laskeutuu kohtisuoraan alas mitä ei koko viikkona tehnyt. Voikohan termostaatti jotenkin satunnaisesti jumittaa? Vai olisivatko vaihtaneet termarin kaikessa hiljaisuudessa...

        Auto on loppukesästä 2017 uutena hankittu ja marraskuussa ns. vapaaehtoinen alkuhuolto tehty, all OK. Ns. säteilylämmitin (oikeasti lämmitystavalla ei ole mitään tekemistä säteilylämmittimen kanssa) saa parissa tunnissa mittatikun öljyn selvästi lämpimäksi aamun -18C pakkasella. Huollon mukaan moottorin kannalta parempi mutta kuskin kannalta huonompi kun jäähdytysneste ei suoranaisesti lämpene, vaan öljyt.


    • Snautt

      Kylmä on ainakin minun -16 mallisessa Vitarassa kovemmalla pakkasella. Kone lämpii hyvin ja sisällä tarkenee liiaksikin alle 10 pakkas asteen, mutta sen yli kun mennään, loppuu lämpö ja kone ei nouse lähellekkään normaaliin lämpöön.

      • Ketjun_avaaja

        Edellisessä autossa oli ihan rutiinijuttu kovempien pakkasten tullen pistää syylärin eteen reilun saapaslaatikon kannen kokoinen pahvilätkä. Sille oli kuin suunniteltuna tilaa konepellin noston jälken puhottaa alas ja parilla nippusiteellä kiinni. Vaikutus moottorin ja sitäkautta sisätilan lämpiämiseen oli tavattoman hyvä. Samaa pitää näköjään jatkaa tälläkin...

        Uskoisin että tuolla on vaikutuksensa: https://www.virtasenkauppa.fi/maskisuoja-suzuki-vitara-vm.-2015-tammer-suoja-30936


      • 1-6_2016
        Ketjun_avaaja kirjoitti:

        Edellisessä autossa oli ihan rutiinijuttu kovempien pakkasten tullen pistää syylärin eteen reilun saapaslaatikon kannen kokoinen pahvilätkä. Sille oli kuin suunniteltuna tilaa konepellin noston jälken puhottaa alas ja parilla nippusiteellä kiinni. Vaikutus moottorin ja sitäkautta sisätilan lämpiämiseen oli tavattoman hyvä. Samaa pitää näköjään jatkaa tälläkin...

        Uskoisin että tuolla on vaikutuksensa: https://www.virtasenkauppa.fi/maskisuoja-suzuki-vitara-vm.-2015-tammer-suoja-30936

        Ei auttanut maskisuoja minulla.


      • Ketjun_avaaja
        1-6_2016 kirjoitti:

        Ei auttanut maskisuoja minulla.

        -Oma arvaus on kanssa se että koska suojaa ei saa lähelle syyläriä niin etumaskissa kauempana oleva kuvassa näytetty ei ehkä suojaisi yhtä hyvin.

        Auttoiko yhtään?


    • tsusuki

      jos Suzuki ei pakkasilla lämpene nopeasti niin vaihtakaa termostaatti. joku tuolla mainitsi että termostaatin toiminta huollossa tutkittu toimivaksi....? miten ihmeessä sen voi tutkia toimivaksi...?ei termostaatteja tutkita vaan se vaihdetaan uuteen. ei ihme jos huolto mennyt mönkään. eli aina uusi termari ja bensa auto lämpenee ja pysyy lämpimänä kovallakin pakkasella tyhjäkäynnillä.

      • Helposti.näin

    • scrossia_

      Tosi kylmä auto, kokoajan flunssassa, kun paleltaa, Merkki menee vaihtoon.

      • Bwerty

        Tänään aamulla -16C ja Boosterjet lämpeni täyteen lämpöön 80-kympin alueella alle 10-kilometrin matkalla.
        Oikein kovilla pakkasilla, muistaakseni jotain -25... -30C diesel Golf ja Skoda on itsellä pakottaneet käyttämään pienempää vaihdetta kuin muuten olisi ollut tarvetta matka-ajossa, että lämpö säilyy edes siedettävänä.


      • huokausJaSyvä
        Bwerty kirjoitti:

        Tänään aamulla -16C ja Boosterjet lämpeni täyteen lämpöön 80-kympin alueella alle 10-kilometrin matkalla.
        Oikein kovilla pakkasilla, muistaakseni jotain -25... -30C diesel Golf ja Skoda on itsellä pakottaneet käyttämään pienempää vaihdetta kuin muuten olisi ollut tarvetta matka-ajossa, että lämpö säilyy edes siedettävänä.

        "Oikein kovilla pakkasilla, muistaakseni jotain -25... -30C diesel Golf ja Skoda on itsellä pakottaneet käyttämään pienempää vaihdetta kuin muuten olisi ollut tarvetta matka-ajossa, että lämpö säilyy edes siedettävänä"

        Siinäpä esimerkki pullalla kasvatetusta uusavuttomasta. Moottori lämpiää nopeiten/tehokkaimmin/parhaiten vedättämällä matalilla kierroksilla isolla vaihteella. Ei siis ihme, jos poloinen paleltui.


      • TSI_ja_pakkanen
        huokausJaSyvä kirjoitti:

        "Oikein kovilla pakkasilla, muistaakseni jotain -25... -30C diesel Golf ja Skoda on itsellä pakottaneet käyttämään pienempää vaihdetta kuin muuten olisi ollut tarvetta matka-ajossa, että lämpö säilyy edes siedettävänä"

        Siinäpä esimerkki pullalla kasvatetusta uusavuttomasta. Moottori lämpiää nopeiten/tehokkaimmin/parhaiten vedättämällä matalilla kierroksilla isolla vaihteella. Ei siis ihme, jos poloinen paleltui.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/9737083/vw-tsi-kylma-skoda-tsi-lammin

        >>kyllä minunkin mielestäni asia on niin, että Volkkari ja Skoda ovat yhtä huonoja lämpiämään, silloin kun puhutaan 1.2TSI ja 1.4TSI-moottoreista. Tehdas on fuskannut mitoittamalla lämmityslaitteen liian pieneksi pohjoisiin olosuhteisiin.<<

        >>VAG-uusien bensakoneiden huonosta lämmöntuotosta tässä keskustellaan eikä omahyväisestä minä-tiedän-kaiken-asenteesta.<<

        >>Auto on kaupunkiajossa hidas lämpenemään ja jäähtyy aina kun pysähdytään. Näinhän oli lehtikirjoituksessa olleella VW POlollakin.<<

        >>ketjun pääasiallinen aihe oli pienten ahdettujen bensamoottereiden kyky tuottaa ohjaamoon lämpöä-ei lisälämmittimien konfikset.<<

        >>Meillä polo 1,2 tsi dsg,on todella kylmä talvella. Ollaan pärjätty runsaalla moottori-ja sisätilanlämmittimen käytöllä,penkinlämmittimellä ja lämpimällä pukeutumisella. Meillä ongelmaa pahentaa varmaan vielä se että ajo suurimmalta osin 40 ja 60km/h rajoituksella ja dsg pitää moottorin pyörintänopeuden varsin pienenä.<<

        >>Tämän keskustelun aiheena kun ei alunperinkään ollut Webaston käyttökokemukset ja käyttöniksit, vaan se, että TSI-moottorilla varustetut autot ovat kylmiä.<<

        https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t2525/

        >>Käsittääkseni lämmityslaite on identtinen Golfin kanssa, eli lämmöt on niukassa.
        >>Suosittelen polttoainetoimista lisälämmitintä, jonka Octaviaan saa tehdasvarusteena kohtuuhintaan<<


        >>Auto lämpenee parhaiten mahdollisimman epätaloudellisella ajotavalla <<

        >>Eli normaalia pienempi vaihde, ja reilusti kaasua<<


    • Tuulivaroitus

      Suzukissa tulee lämmin kun yrittää pysytellä sillä kaistaviivojen välissä.

      • kaistaviivojenvälissä

        Muhahahahshshshshsssss. Vai että oikein Atkerkki. Muhahahahshshshshshsss.


    • milläsvedätät

      Moottori lämpiää nopeiten/tehokkaimmin/parhaiten vedättämällä matalilla kierroksilla isolla vaihteella

      Tuo ei vaan onnistu turbovitaralla 80-kympin alueella kun vaikka käytät suurinta vaihdetta niin kierrokset on siinä 1500 ja menee tosi keveään ja vedättämiseen pitääs varmaankin painaa jarrua vai mitä tarkoitat vedättämisellä ??

    • Atkerkki

      Muhahahshshshshshssss. Mie en kestä röllejä. En kestä, toistan en kestä. Muhahahshshshshssssss.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1174
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      48
      687
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe