Det svenska språket, svenskarna och finlandssvenskarna har approprierat, har stulit, Finlands historia i århundraden, till den grad att det bjuder en emot att vara en av de som stjäl den igen.
Samtidigt breddar hon också berättelsen till händelserna i Finland i stort. Hon säger att Finland fortfarande tiger om kriget 1918 och hon gör också inbördeskriget till en språkstrid:
”Det svenska språket, svenskarna och finlandssvenskarna har approprierat, har stulit, Finlands historia i århundraden, till den grad att det bjuder en emot att vara en av de som stjäl den igen.
Boëthius fortsätter "Jag tycker inte att det är det svenska språkets uppgift att återigen stjäla den finn-finska historien”.
Boëthius får mothugg från finländska journalister
Boken och de här uttalandena har fått Hufvudstadsbladets kulturchef Fredrik Sonck att reagera. Varför osynliggör Boëthius den finlandssvenska röda historien? frågar han i samband med recensionen av boken.
Journalisten Anna-Lena Laurén å sin sida skriver i en debattartikel i Dagens Nyheter (kräver inloggning):
”Men Boëthius anklagar mig alltså för det häpnadsväckande brottet att ha approprierat min egen historia. Mitt lands, min släkts, mina anhörigas historia".
Ruotsista tulee totuus, mitä ei suomalaisessa mediassa käsitellä.
Suomenruotsalaiset varastaneet Suomen historian ja
0
54
Luetuimmat keskustelut
Pyhäjärvi syvällä kusessa
Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha1371383- 1481071
Miten voi sinun
tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät67868PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE
...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.56693- 64676
- 37579
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi199565Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et33551- 39517
- 63513