mitä tarkoittaa pätevä kaste?
perustelkaa Raamatulla ja kertokaa mitä se pätevyys tarkoittaa ja mikä on sen tarkoitus ?
Kysyn tämän osaston lestalaisilta
13
414
Vastaukset
- Jeesuksen_käsky
Jeesus käskee:
Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."- näintämäasia
Joo kyllä minulla on Raamattu ja taitaa olla parikymmentä käännöstäkin siitä, mutta kysyinkin mitä se tarkoittaa teidän teologiassanne.
Raamatun teologiassa se tarkoittaa sitä mitä Apostolit siitä kirjoittavat ja antavat opetusta sekä mallia.
Mieleeni ei tule ainuttakaan asiaa jonka vuoksi Apostolien esimerkkiä pitäisi alkaa parannella tai muuttaa, paitsi se jos halutaan puhua palturia omalle joukolle ties mistä syystä.
Kastamalla ei ole tullut vielä ainuttakaan opetuslasta eikä tule.
evankeliumin julistamisen kautta on tullut jokainen uskova sisälle Jumalan lapseuteen eikä mitään muuta tietä siihen ole eikä tule.
joka Uskoo ja kastetaan, se pelastuu lupaa Sana.
Raamatussa on siis vain yksi pätevä kaste ja se on silloin kun uudestisyntynyt pyytää saada kasteen Jeesukseen, ja se hänelle suodaan.
kaikki muut ovat keplottelua ja leikkimistä vaarallisilal vesillä. - teuta011
näintämäasia kirjoitti:
Joo kyllä minulla on Raamattu ja taitaa olla parikymmentä käännöstäkin siitä, mutta kysyinkin mitä se tarkoittaa teidän teologiassanne.
Raamatun teologiassa se tarkoittaa sitä mitä Apostolit siitä kirjoittavat ja antavat opetusta sekä mallia.
Mieleeni ei tule ainuttakaan asiaa jonka vuoksi Apostolien esimerkkiä pitäisi alkaa parannella tai muuttaa, paitsi se jos halutaan puhua palturia omalle joukolle ties mistä syystä.
Kastamalla ei ole tullut vielä ainuttakaan opetuslasta eikä tule.
evankeliumin julistamisen kautta on tullut jokainen uskova sisälle Jumalan lapseuteen eikä mitään muuta tietä siihen ole eikä tule.
joka Uskoo ja kastetaan, se pelastuu lupaa Sana.
Raamatussa on siis vain yksi pätevä kaste ja se on silloin kun uudestisyntynyt pyytää saada kasteen Jeesukseen, ja se hänelle suodaan.
kaikki muut ovat keplottelua ja leikkimistä vaarallisilal vesillä.Jeesus siunaa lapsia"
-
Markus 10:13-16.. ..
-
Mark. 16 :16. Joka sen uskoo ja saa KASTEEN, on pelastuva.
Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. . . - Kirjanoppinut
Raamatussa puhutaan vain yhdestä kasteesta. Jokainen joka on vähänkin lukenut raamattua varmaan myöntää tämän. Se on uudensynymisen peso pyhässä hengessä. Tämä hämärtyy lestadiolais piireissä kun ollaan herätysliikkeitä. Lutherin aikana kirkossa oli ja on tänäpäivänäkin kaksi sakramenttia missä saa synnit anteeksi. Raamatussa on kumminkin päin esimerkkejä pyhänhenken saamiseksi jotkut oli kastettu ja ei ollut saaneet pyhäähenkeä ja taas että kasteessa sai pyhäähenkeä niin kuin esimerkiksi drotinkin kamari palvelija kun hän oli lukemassa raamattua ja ei ymmärtänyt. Philippus lähetettiin henkeltä hänen luo ja Philippus kysyi häneltä mitäs luet jne.. ja lopuksi Philippus kysyi tältä palvelijat mikä estää kastamasta ja kun Hän oli kastettu Philippus temmatiin henkeltä pois ja tämä palvelija jatkoi matkaansa iloiten. Kirkko historia todistaa että Hänestä tuli kymmenen kaupunki piispa. Hän sai siis pyhän henken kasteessa. Lutherin suuremmassa katkismuksessa kasteen osiossa kirjoitetaan että kaste sisältää merkitykseltään myös "paavin kirkon kolmannenkin sakramentin joka on parannus" eli jos on lapsena kastettu ja kaikki kuitenkin rikkoo hyvän omantunnon liiton mikä kaste on niin kuin "tekee parannuksen" niin se tapahtuu siinnä samassa kasteessa missä se oli lapsena kastettu ei tarvi mitään uutta kastetta. Taas jos ei ole kastettu ja saisi armon ja ei ottaisi kastetta ??? Siis joka uskoo ja kastetaan se tulee autuaaksi. Yksi Usko , yksi kaste , yksi Herra jne...
- näintämäasia
Kirjanoppinut kirjoitti:
Raamatussa puhutaan vain yhdestä kasteesta. Jokainen joka on vähänkin lukenut raamattua varmaan myöntää tämän. Se on uudensynymisen peso pyhässä hengessä. Tämä hämärtyy lestadiolais piireissä kun ollaan herätysliikkeitä. Lutherin aikana kirkossa oli ja on tänäpäivänäkin kaksi sakramenttia missä saa synnit anteeksi. Raamatussa on kumminkin päin esimerkkejä pyhänhenken saamiseksi jotkut oli kastettu ja ei ollut saaneet pyhäähenkeä ja taas että kasteessa sai pyhäähenkeä niin kuin esimerkiksi drotinkin kamari palvelija kun hän oli lukemassa raamattua ja ei ymmärtänyt. Philippus lähetettiin henkeltä hänen luo ja Philippus kysyi häneltä mitäs luet jne.. ja lopuksi Philippus kysyi tältä palvelijat mikä estää kastamasta ja kun Hän oli kastettu Philippus temmatiin henkeltä pois ja tämä palvelija jatkoi matkaansa iloiten. Kirkko historia todistaa että Hänestä tuli kymmenen kaupunki piispa. Hän sai siis pyhän henken kasteessa. Lutherin suuremmassa katkismuksessa kasteen osiossa kirjoitetaan että kaste sisältää merkitykseltään myös "paavin kirkon kolmannenkin sakramentin joka on parannus" eli jos on lapsena kastettu ja kaikki kuitenkin rikkoo hyvän omantunnon liiton mikä kaste on niin kuin "tekee parannuksen" niin se tapahtuu siinnä samassa kasteessa missä se oli lapsena kastettu ei tarvi mitään uutta kastetta. Taas jos ei ole kastettu ja saisi armon ja ei ottaisi kastetta ??? Siis joka uskoo ja kastetaan se tulee autuaaksi. Yksi Usko , yksi kaste , yksi Herra jne...
Hoviherra tuli uskovaksi kärryissä kuunnelleessan evankeliumia Filippuksen tuomana, ja sen päälle hän halusi ottaa kasteen Jeesukseen.
Pyhä Henki on aina läsnä silloin kun Raamatun sanaa totuudessa julistetaan, ja hoviherrakin tunsi sen läsnäolon ja vaikutuksen jatkaen ioloiten matkaansa.
Uskoontulo eli uudestisyntyminen on toinen asia kuin Pyhän Hengen enempi vaikutus, siinä kohde ikäänkuin upotetaan Jumalan Henkeen ja koko olemus on silloin alistettuna PHengelle.
mutta itse pelastukseen ei tullu tmitään lisää, se on oma asiansa. aivan kuin uuden ihmisen luonnollinen syntymä, se on ainutkertainen, ja vaikka sen päälle tule eminkälaista kasvua ja kehitystä ihmisenä, itse syntymä pysyy aina syntymänä.
Presidentiksi valinta ei vaikut a syntymiseen samoin jos uskovainen tulee ajan kuluessa valituksi vaikka kolmen kaupungin piispaksi, hänen hengellinen syntymäsnä pysyy samana.
eli Pyhä Henki tekee ja toimii hyvin monessa roolissa, synnyttäjänä, kasvun antajana, vahvistajana työssä jne... kuolemankin lähestyessä Pyhä Henki lohduttaa ja toimii vahvistajana loppuun saakka. - näintämäkinasia
näintämäasia kirjoitti:
Hoviherra tuli uskovaksi kärryissä kuunnelleessan evankeliumia Filippuksen tuomana, ja sen päälle hän halusi ottaa kasteen Jeesukseen.
Pyhä Henki on aina läsnä silloin kun Raamatun sanaa totuudessa julistetaan, ja hoviherrakin tunsi sen läsnäolon ja vaikutuksen jatkaen ioloiten matkaansa.
Uskoontulo eli uudestisyntyminen on toinen asia kuin Pyhän Hengen enempi vaikutus, siinä kohde ikäänkuin upotetaan Jumalan Henkeen ja koko olemus on silloin alistettuna PHengelle.
mutta itse pelastukseen ei tullu tmitään lisää, se on oma asiansa. aivan kuin uuden ihmisen luonnollinen syntymä, se on ainutkertainen, ja vaikka sen päälle tule eminkälaista kasvua ja kehitystä ihmisenä, itse syntymä pysyy aina syntymänä.
Presidentiksi valinta ei vaikut a syntymiseen samoin jos uskovainen tulee ajan kuluessa valituksi vaikka kolmen kaupungin piispaksi, hänen hengellinen syntymäsnä pysyy samana.
eli Pyhä Henki tekee ja toimii hyvin monessa roolissa, synnyttäjänä, kasvun antajana, vahvistajana työssä jne... kuolemankin lähestyessä Pyhä Henki lohduttaa ja toimii vahvistajana loppuun saakka.Jäi pois, että Raamatussa EI ole ainuttakan sakramenttia, jotka kuuluvat rukousnauhojen räplääjien joukkoon.
Kaikki tapahtuu uskon kautta, siihen Ei talismaaneja tarvita.
mutta jos ihminen opetetaan kaikenlaisille tavoille, hän tulee niistä riippuvaksi ja alka auskoa niihin enempi kuin itse asian ytimeen, eli Jeesukseen Kristukseen ja Hänen työhönsä Golgatalla. - sellaistaolisilloinkin
näintämäkinasia kirjoitti:
Jäi pois, että Raamatussa EI ole ainuttakan sakramenttia, jotka kuuluvat rukousnauhojen räplääjien joukkoon.
Kaikki tapahtuu uskon kautta, siihen Ei talismaaneja tarvita.
mutta jos ihminen opetetaan kaikenlaisille tavoille, hän tulee niistä riippuvaksi ja alka auskoa niihin enempi kuin itse asian ytimeen, eli Jeesukseen Kristukseen ja Hänen työhönsä Golgatalla.Vanhan liton puolelta luemme oliko se ... kuningasten kirjassa luku 18, jossa lyödään palasiksi Mooseksen tekemän vaskikäärmeen ihan samasta syystä koska Israel oli alkanut polttaa uhreja kuka millekkin juurakolle ja se vaskikäärme oli samassa talismaanijoukossa.
Eli asia oli unohtunut, jälelle jäi isien tavat ja perinnäiset. - Kirjanoppinut
Lutherin vähä katekismus. Yksi kristinuskon yksinkertaisimmista kirjoista. Ei yhtään turhaa sanaa. Kaikki otettu Raamatusta, löytyy jokaisesta paikasta raamatun kohta ja lisä viitteitä. Itse ajattelen että ne paikat ja sanat pitää USKOA niin kuin evankeliumin. Eikä ajatella että ne ei tarkoita mitä siinä lukee. Eikö katkismuksessa olekaan täyttä Jumalan sanaa
näintämäasia kirjoitti:
Hoviherra tuli uskovaksi kärryissä kuunnelleessan evankeliumia Filippuksen tuomana, ja sen päälle hän halusi ottaa kasteen Jeesukseen.
Pyhä Henki on aina läsnä silloin kun Raamatun sanaa totuudessa julistetaan, ja hoviherrakin tunsi sen läsnäolon ja vaikutuksen jatkaen ioloiten matkaansa.
Uskoontulo eli uudestisyntyminen on toinen asia kuin Pyhän Hengen enempi vaikutus, siinä kohde ikäänkuin upotetaan Jumalan Henkeen ja koko olemus on silloin alistettuna PHengelle.
mutta itse pelastukseen ei tullu tmitään lisää, se on oma asiansa. aivan kuin uuden ihmisen luonnollinen syntymä, se on ainutkertainen, ja vaikka sen päälle tule eminkälaista kasvua ja kehitystä ihmisenä, itse syntymä pysyy aina syntymänä.
Presidentiksi valinta ei vaikut a syntymiseen samoin jos uskovainen tulee ajan kuluessa valituksi vaikka kolmen kaupungin piispaksi, hänen hengellinen syntymäsnä pysyy samana.
eli Pyhä Henki tekee ja toimii hyvin monessa roolissa, synnyttäjänä, kasvun antajana, vahvistajana työssä jne... kuolemankin lähestyessä Pyhä Henki lohduttaa ja toimii vahvistajana loppuun saakka.Kyllä minusta hänellä oli jo usko kun lähti, Jerusalemiin
pyhiinvaellukelle ja rukoilemaan . . . .
-- älä_luota_lihaan
näintämäasia kirjoitti:
Joo kyllä minulla on Raamattu ja taitaa olla parikymmentä käännöstäkin siitä, mutta kysyinkin mitä se tarkoittaa teidän teologiassanne.
Raamatun teologiassa se tarkoittaa sitä mitä Apostolit siitä kirjoittavat ja antavat opetusta sekä mallia.
Mieleeni ei tule ainuttakaan asiaa jonka vuoksi Apostolien esimerkkiä pitäisi alkaa parannella tai muuttaa, paitsi se jos halutaan puhua palturia omalle joukolle ties mistä syystä.
Kastamalla ei ole tullut vielä ainuttakaan opetuslasta eikä tule.
evankeliumin julistamisen kautta on tullut jokainen uskova sisälle Jumalan lapseuteen eikä mitään muuta tietä siihen ole eikä tule.
joka Uskoo ja kastetaan, se pelastuu lupaa Sana.
Raamatussa on siis vain yksi pätevä kaste ja se on silloin kun uudestisyntynyt pyytää saada kasteen Jeesukseen, ja se hänelle suodaan.
kaikki muut ovat keplottelua ja leikkimistä vaarallisilal vesillä.Jotkut nousivat jo Kristusta vastaan heti täälläkin. Tuo Kristuksen käskyn ja opetuksen hylkääminen tietää iankaikkista vaivaa kadotuksessa. Kuten Jeesus itse todistaa!!
Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille:
1. "Menkää kaikkeen maailmaan
2. ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Mark. 16:16
3. Joka uskoo
4. ja kastetaan,
5. se pelastuu;
6. mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Tämä on totuus. Joka maan ja taivaan Herraa asettuu vastaan ei pelastu. - Äläsiisluota
älä_luota_lihaan kirjoitti:
Jotkut nousivat jo Kristusta vastaan heti täälläkin. Tuo Kristuksen käskyn ja opetuksen hylkääminen tietää iankaikkista vaivaa kadotuksessa. Kuten Jeesus itse todistaa!!
Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille:
1. "Menkää kaikkeen maailmaan
2. ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Mark. 16:16
3. Joka uskoo
4. ja kastetaan,
5. se pelastuu;
6. mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Tämä on totuus. Joka maan ja taivaan Herraa asettuu vastaan ei pelastu.Mää voin suomentaa Sinun kirjoituksesi, joka nousee Sinua vastaan, ei pelastu.
SINULLE on tullut kastekysymys myllynkiveksi johon haluat hukuttautua.
Uudestisyntyminen ja toisten uskokaan ei ole Sinun vallassasi, alaisuudessasi.
Pidä huoli ensin omasta parantumisestasi, lue Raamattua ensin itsellesi jotta pääsisit tuosta vaatimuksen hengestäsi joilla muita vainoat. näintämäasia kirjoitti:
Joo kyllä minulla on Raamattu ja taitaa olla parikymmentä käännöstäkin siitä, mutta kysyinkin mitä se tarkoittaa teidän teologiassanne.
Raamatun teologiassa se tarkoittaa sitä mitä Apostolit siitä kirjoittavat ja antavat opetusta sekä mallia.
Mieleeni ei tule ainuttakaan asiaa jonka vuoksi Apostolien esimerkkiä pitäisi alkaa parannella tai muuttaa, paitsi se jos halutaan puhua palturia omalle joukolle ties mistä syystä.
Kastamalla ei ole tullut vielä ainuttakaan opetuslasta eikä tule.
evankeliumin julistamisen kautta on tullut jokainen uskova sisälle Jumalan lapseuteen eikä mitään muuta tietä siihen ole eikä tule.
joka Uskoo ja kastetaan, se pelastuu lupaa Sana.
Raamatussa on siis vain yksi pätevä kaste ja se on silloin kun uudestisyntynyt pyytää saada kasteen Jeesukseen, ja se hänelle suodaan.
kaikki muut ovat keplottelua ja leikkimistä vaarallisilal vesillä.Mutta kaikki oli kuitenkin kastettu!
Myös Juudas Iskariot. ?
Jeesuksenko kasteella vai Johanneksen. ?
-
- kerrty
Raamatullinen todistus
"Kaikki on kahden eli kolmen todistuksella kiinnitettämän!" Uusi Testamentti
Kasteen todistajia eli kummeja pitää olla kaksi tai kolme!
On myös ainakin kolme kirkon opettajaa kirkon alkuajalta, jotka todistavatt lastenkastamiskäytänNÖN OLEVAN PERÄISIN APOSTOLEILTA.
Kahden eli kolmen todistus on pätevä!" Raamattu
"LASTENKASTAMISKÄYTÄNTÖ ON PERÄISIN APOSTOLEILTA! Augustinus , Origenes todistivat tavan kastaa lapsia olevan peräisin apostoleilta ja Tertulianuskin kehoitti vanhempia kastamaan lapsensa.
Kirkon käytäntö kastaa lapset on peräisin apostoleilta!
Aikamosta tuhuutta on alkaa kumoamaan kirkon opettajiakin!
Kastekäytännöistä on taas todistus Kahdentoista apostolin opetuksessa, jossa on esitetty kastekäytännöt, joissa mainittu myös luterilainen käytäntö!
Olisi hyvä tutustua nuihin, kun Didakhe eli Kahdentoista apostolin opetus löytyy nentistäkin luulisin, mutta ainakin Apostolisien isien kirjasta.
Sunnuntainvietto pakanoille on mainittu Kahdentoista Apostolin opetuksessa ja Barnabaan kirjeessä! Tuo ilmoitus kulki apostoleilta piispojen ja pappien perimätietona suulliisesti ja sitten kirjoittivat ne ylös Apostolisiin sääntöihin, jotka tallenettu Ortodoksisen kirkon kanoneihin, jotka on suomennettuna..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448259Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde442244Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262122- 951718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811667- 321427
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081083Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 531005
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28870