Kysyn tämän osaston lestalaisilta

tahtoisikuulla

mitä tarkoittaa pätevä kaste?

perustelkaa Raamatulla ja kertokaa mitä se pätevyys tarkoittaa ja mikä on sen tarkoitus ?

13

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesuksen_käsky

      Jeesus käskee:

      Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
      Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

      • näintämäasia

        Joo kyllä minulla on Raamattu ja taitaa olla parikymmentä käännöstäkin siitä, mutta kysyinkin mitä se tarkoittaa teidän teologiassanne.

        Raamatun teologiassa se tarkoittaa sitä mitä Apostolit siitä kirjoittavat ja antavat opetusta sekä mallia.

        Mieleeni ei tule ainuttakaan asiaa jonka vuoksi Apostolien esimerkkiä pitäisi alkaa parannella tai muuttaa, paitsi se jos halutaan puhua palturia omalle joukolle ties mistä syystä.

        Kastamalla ei ole tullut vielä ainuttakaan opetuslasta eikä tule.

        evankeliumin julistamisen kautta on tullut jokainen uskova sisälle Jumalan lapseuteen eikä mitään muuta tietä siihen ole eikä tule.
        joka Uskoo ja kastetaan, se pelastuu lupaa Sana.

        Raamatussa on siis vain yksi pätevä kaste ja se on silloin kun uudestisyntynyt pyytää saada kasteen Jeesukseen, ja se hänelle suodaan.

        kaikki muut ovat keplottelua ja leikkimistä vaarallisilal vesillä.


      • teuta011
        näintämäasia kirjoitti:

        Joo kyllä minulla on Raamattu ja taitaa olla parikymmentä käännöstäkin siitä, mutta kysyinkin mitä se tarkoittaa teidän teologiassanne.

        Raamatun teologiassa se tarkoittaa sitä mitä Apostolit siitä kirjoittavat ja antavat opetusta sekä mallia.

        Mieleeni ei tule ainuttakaan asiaa jonka vuoksi Apostolien esimerkkiä pitäisi alkaa parannella tai muuttaa, paitsi se jos halutaan puhua palturia omalle joukolle ties mistä syystä.

        Kastamalla ei ole tullut vielä ainuttakaan opetuslasta eikä tule.

        evankeliumin julistamisen kautta on tullut jokainen uskova sisälle Jumalan lapseuteen eikä mitään muuta tietä siihen ole eikä tule.
        joka Uskoo ja kastetaan, se pelastuu lupaa Sana.

        Raamatussa on siis vain yksi pätevä kaste ja se on silloin kun uudestisyntynyt pyytää saada kasteen Jeesukseen, ja se hänelle suodaan.

        kaikki muut ovat keplottelua ja leikkimistä vaarallisilal vesillä.

        Jeesus siunaa lapsia"
        -
        Markus 10:13-16.. ..
        -
        Mark. 16 :16. Joka sen uskoo ja saa KASTEEN, on pelastuva.
        Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. . .


      • Kirjanoppinut

        Raamatussa puhutaan vain yhdestä kasteesta. Jokainen joka on vähänkin lukenut raamattua varmaan myöntää tämän. Se on uudensynymisen peso pyhässä hengessä. Tämä hämärtyy lestadiolais piireissä kun ollaan herätysliikkeitä. Lutherin aikana kirkossa oli ja on tänäpäivänäkin kaksi sakramenttia missä saa synnit anteeksi. Raamatussa on kumminkin päin esimerkkejä pyhänhenken saamiseksi jotkut oli kastettu ja ei ollut saaneet pyhäähenkeä ja taas että kasteessa sai pyhäähenkeä niin kuin esimerkiksi drotinkin kamari palvelija kun hän oli lukemassa raamattua ja ei ymmärtänyt. Philippus lähetettiin henkeltä hänen luo ja Philippus kysyi häneltä mitäs luet jne.. ja lopuksi Philippus kysyi tältä palvelijat mikä estää kastamasta ja kun Hän oli kastettu Philippus temmatiin henkeltä pois ja tämä palvelija jatkoi matkaansa iloiten. Kirkko historia todistaa että Hänestä tuli kymmenen kaupunki piispa. Hän sai siis pyhän henken kasteessa. Lutherin suuremmassa katkismuksessa kasteen osiossa kirjoitetaan että kaste sisältää merkitykseltään myös "paavin kirkon kolmannenkin sakramentin joka on parannus" eli jos on lapsena kastettu ja kaikki kuitenkin rikkoo hyvän omantunnon liiton mikä kaste on niin kuin "tekee parannuksen" niin se tapahtuu siinnä samassa kasteessa missä se oli lapsena kastettu ei tarvi mitään uutta kastetta. Taas jos ei ole kastettu ja saisi armon ja ei ottaisi kastetta ??? Siis joka uskoo ja kastetaan se tulee autuaaksi. Yksi Usko , yksi kaste , yksi Herra jne...


      • näintämäasia
        Kirjanoppinut kirjoitti:

        Raamatussa puhutaan vain yhdestä kasteesta. Jokainen joka on vähänkin lukenut raamattua varmaan myöntää tämän. Se on uudensynymisen peso pyhässä hengessä. Tämä hämärtyy lestadiolais piireissä kun ollaan herätysliikkeitä. Lutherin aikana kirkossa oli ja on tänäpäivänäkin kaksi sakramenttia missä saa synnit anteeksi. Raamatussa on kumminkin päin esimerkkejä pyhänhenken saamiseksi jotkut oli kastettu ja ei ollut saaneet pyhäähenkeä ja taas että kasteessa sai pyhäähenkeä niin kuin esimerkiksi drotinkin kamari palvelija kun hän oli lukemassa raamattua ja ei ymmärtänyt. Philippus lähetettiin henkeltä hänen luo ja Philippus kysyi häneltä mitäs luet jne.. ja lopuksi Philippus kysyi tältä palvelijat mikä estää kastamasta ja kun Hän oli kastettu Philippus temmatiin henkeltä pois ja tämä palvelija jatkoi matkaansa iloiten. Kirkko historia todistaa että Hänestä tuli kymmenen kaupunki piispa. Hän sai siis pyhän henken kasteessa. Lutherin suuremmassa katkismuksessa kasteen osiossa kirjoitetaan että kaste sisältää merkitykseltään myös "paavin kirkon kolmannenkin sakramentin joka on parannus" eli jos on lapsena kastettu ja kaikki kuitenkin rikkoo hyvän omantunnon liiton mikä kaste on niin kuin "tekee parannuksen" niin se tapahtuu siinnä samassa kasteessa missä se oli lapsena kastettu ei tarvi mitään uutta kastetta. Taas jos ei ole kastettu ja saisi armon ja ei ottaisi kastetta ??? Siis joka uskoo ja kastetaan se tulee autuaaksi. Yksi Usko , yksi kaste , yksi Herra jne...

        Hoviherra tuli uskovaksi kärryissä kuunnelleessan evankeliumia Filippuksen tuomana, ja sen päälle hän halusi ottaa kasteen Jeesukseen.

        Pyhä Henki on aina läsnä silloin kun Raamatun sanaa totuudessa julistetaan, ja hoviherrakin tunsi sen läsnäolon ja vaikutuksen jatkaen ioloiten matkaansa.

        Uskoontulo eli uudestisyntyminen on toinen asia kuin Pyhän Hengen enempi vaikutus, siinä kohde ikäänkuin upotetaan Jumalan Henkeen ja koko olemus on silloin alistettuna PHengelle.

        mutta itse pelastukseen ei tullu tmitään lisää, se on oma asiansa. aivan kuin uuden ihmisen luonnollinen syntymä, se on ainutkertainen, ja vaikka sen päälle tule eminkälaista kasvua ja kehitystä ihmisenä, itse syntymä pysyy aina syntymänä.
        Presidentiksi valinta ei vaikut a syntymiseen samoin jos uskovainen tulee ajan kuluessa valituksi vaikka kolmen kaupungin piispaksi, hänen hengellinen syntymäsnä pysyy samana.

        eli Pyhä Henki tekee ja toimii hyvin monessa roolissa, synnyttäjänä, kasvun antajana, vahvistajana työssä jne... kuolemankin lähestyessä Pyhä Henki lohduttaa ja toimii vahvistajana loppuun saakka.


      • näintämäkinasia
        näintämäasia kirjoitti:

        Hoviherra tuli uskovaksi kärryissä kuunnelleessan evankeliumia Filippuksen tuomana, ja sen päälle hän halusi ottaa kasteen Jeesukseen.

        Pyhä Henki on aina läsnä silloin kun Raamatun sanaa totuudessa julistetaan, ja hoviherrakin tunsi sen läsnäolon ja vaikutuksen jatkaen ioloiten matkaansa.

        Uskoontulo eli uudestisyntyminen on toinen asia kuin Pyhän Hengen enempi vaikutus, siinä kohde ikäänkuin upotetaan Jumalan Henkeen ja koko olemus on silloin alistettuna PHengelle.

        mutta itse pelastukseen ei tullu tmitään lisää, se on oma asiansa. aivan kuin uuden ihmisen luonnollinen syntymä, se on ainutkertainen, ja vaikka sen päälle tule eminkälaista kasvua ja kehitystä ihmisenä, itse syntymä pysyy aina syntymänä.
        Presidentiksi valinta ei vaikut a syntymiseen samoin jos uskovainen tulee ajan kuluessa valituksi vaikka kolmen kaupungin piispaksi, hänen hengellinen syntymäsnä pysyy samana.

        eli Pyhä Henki tekee ja toimii hyvin monessa roolissa, synnyttäjänä, kasvun antajana, vahvistajana työssä jne... kuolemankin lähestyessä Pyhä Henki lohduttaa ja toimii vahvistajana loppuun saakka.

        Jäi pois, että Raamatussa EI ole ainuttakan sakramenttia, jotka kuuluvat rukousnauhojen räplääjien joukkoon.
        Kaikki tapahtuu uskon kautta, siihen Ei talismaaneja tarvita.

        mutta jos ihminen opetetaan kaikenlaisille tavoille, hän tulee niistä riippuvaksi ja alka auskoa niihin enempi kuin itse asian ytimeen, eli Jeesukseen Kristukseen ja Hänen työhönsä Golgatalla.


      • sellaistaolisilloinkin
        näintämäkinasia kirjoitti:

        Jäi pois, että Raamatussa EI ole ainuttakan sakramenttia, jotka kuuluvat rukousnauhojen räplääjien joukkoon.
        Kaikki tapahtuu uskon kautta, siihen Ei talismaaneja tarvita.

        mutta jos ihminen opetetaan kaikenlaisille tavoille, hän tulee niistä riippuvaksi ja alka auskoa niihin enempi kuin itse asian ytimeen, eli Jeesukseen Kristukseen ja Hänen työhönsä Golgatalla.

        Vanhan liton puolelta luemme oliko se ... kuningasten kirjassa luku 18, jossa lyödään palasiksi Mooseksen tekemän vaskikäärmeen ihan samasta syystä koska Israel oli alkanut polttaa uhreja kuka millekkin juurakolle ja se vaskikäärme oli samassa talismaanijoukossa.

        Eli asia oli unohtunut, jälelle jäi isien tavat ja perinnäiset.


      • Kirjanoppinut

        Lutherin vähä katekismus. Yksi kristinuskon yksinkertaisimmista kirjoista. Ei yhtään turhaa sanaa. Kaikki otettu Raamatusta, löytyy jokaisesta paikasta raamatun kohta ja lisä viitteitä. Itse ajattelen että ne paikat ja sanat pitää USKOA niin kuin evankeliumin. Eikä ajatella että ne ei tarkoita mitä siinä lukee. Eikö katkismuksessa olekaan täyttä Jumalan sanaa


      • näintämäasia kirjoitti:

        Hoviherra tuli uskovaksi kärryissä kuunnelleessan evankeliumia Filippuksen tuomana, ja sen päälle hän halusi ottaa kasteen Jeesukseen.

        Pyhä Henki on aina läsnä silloin kun Raamatun sanaa totuudessa julistetaan, ja hoviherrakin tunsi sen läsnäolon ja vaikutuksen jatkaen ioloiten matkaansa.

        Uskoontulo eli uudestisyntyminen on toinen asia kuin Pyhän Hengen enempi vaikutus, siinä kohde ikäänkuin upotetaan Jumalan Henkeen ja koko olemus on silloin alistettuna PHengelle.

        mutta itse pelastukseen ei tullu tmitään lisää, se on oma asiansa. aivan kuin uuden ihmisen luonnollinen syntymä, se on ainutkertainen, ja vaikka sen päälle tule eminkälaista kasvua ja kehitystä ihmisenä, itse syntymä pysyy aina syntymänä.
        Presidentiksi valinta ei vaikut a syntymiseen samoin jos uskovainen tulee ajan kuluessa valituksi vaikka kolmen kaupungin piispaksi, hänen hengellinen syntymäsnä pysyy samana.

        eli Pyhä Henki tekee ja toimii hyvin monessa roolissa, synnyttäjänä, kasvun antajana, vahvistajana työssä jne... kuolemankin lähestyessä Pyhä Henki lohduttaa ja toimii vahvistajana loppuun saakka.

        Kyllä minusta hänellä oli jo usko kun lähti, Jerusalemiin
        pyhiinvaellukelle ja rukoilemaan . . . .
        -


      • älä_luota_lihaan
        näintämäasia kirjoitti:

        Joo kyllä minulla on Raamattu ja taitaa olla parikymmentä käännöstäkin siitä, mutta kysyinkin mitä se tarkoittaa teidän teologiassanne.

        Raamatun teologiassa se tarkoittaa sitä mitä Apostolit siitä kirjoittavat ja antavat opetusta sekä mallia.

        Mieleeni ei tule ainuttakaan asiaa jonka vuoksi Apostolien esimerkkiä pitäisi alkaa parannella tai muuttaa, paitsi se jos halutaan puhua palturia omalle joukolle ties mistä syystä.

        Kastamalla ei ole tullut vielä ainuttakaan opetuslasta eikä tule.

        evankeliumin julistamisen kautta on tullut jokainen uskova sisälle Jumalan lapseuteen eikä mitään muuta tietä siihen ole eikä tule.
        joka Uskoo ja kastetaan, se pelastuu lupaa Sana.

        Raamatussa on siis vain yksi pätevä kaste ja se on silloin kun uudestisyntynyt pyytää saada kasteen Jeesukseen, ja se hänelle suodaan.

        kaikki muut ovat keplottelua ja leikkimistä vaarallisilal vesillä.

        Jotkut nousivat jo Kristusta vastaan heti täälläkin. Tuo Kristuksen käskyn ja opetuksen hylkääminen tietää iankaikkista vaivaa kadotuksessa. Kuten Jeesus itse todistaa!!

        Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille:
        1. "Menkää kaikkeen maailmaan
        2. ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        Mark. 16:16
        3. Joka uskoo
        4. ja kastetaan,
        5. se pelastuu;
        6. mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Tämä on totuus. Joka maan ja taivaan Herraa asettuu vastaan ei pelastu.


      • Äläsiisluota
        älä_luota_lihaan kirjoitti:

        Jotkut nousivat jo Kristusta vastaan heti täälläkin. Tuo Kristuksen käskyn ja opetuksen hylkääminen tietää iankaikkista vaivaa kadotuksessa. Kuten Jeesus itse todistaa!!

        Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille:
        1. "Menkää kaikkeen maailmaan
        2. ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        Mark. 16:16
        3. Joka uskoo
        4. ja kastetaan,
        5. se pelastuu;
        6. mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Tämä on totuus. Joka maan ja taivaan Herraa asettuu vastaan ei pelastu.

        Mää voin suomentaa Sinun kirjoituksesi, joka nousee Sinua vastaan, ei pelastu.
        SINULLE on tullut kastekysymys myllynkiveksi johon haluat hukuttautua.
        Uudestisyntyminen ja toisten uskokaan ei ole Sinun vallassasi, alaisuudessasi.
        Pidä huoli ensin omasta parantumisestasi, lue Raamattua ensin itsellesi jotta pääsisit tuosta vaatimuksen hengestäsi joilla muita vainoat.


      • näintämäasia kirjoitti:

        Joo kyllä minulla on Raamattu ja taitaa olla parikymmentä käännöstäkin siitä, mutta kysyinkin mitä se tarkoittaa teidän teologiassanne.

        Raamatun teologiassa se tarkoittaa sitä mitä Apostolit siitä kirjoittavat ja antavat opetusta sekä mallia.

        Mieleeni ei tule ainuttakaan asiaa jonka vuoksi Apostolien esimerkkiä pitäisi alkaa parannella tai muuttaa, paitsi se jos halutaan puhua palturia omalle joukolle ties mistä syystä.

        Kastamalla ei ole tullut vielä ainuttakaan opetuslasta eikä tule.

        evankeliumin julistamisen kautta on tullut jokainen uskova sisälle Jumalan lapseuteen eikä mitään muuta tietä siihen ole eikä tule.
        joka Uskoo ja kastetaan, se pelastuu lupaa Sana.

        Raamatussa on siis vain yksi pätevä kaste ja se on silloin kun uudestisyntynyt pyytää saada kasteen Jeesukseen, ja se hänelle suodaan.

        kaikki muut ovat keplottelua ja leikkimistä vaarallisilal vesillä.

        Mutta kaikki oli kuitenkin kastettu!
        Myös Juudas Iskariot. ?
        Jeesuksenko kasteella vai Johanneksen. ?
        -


    • kerrty

      Raamatullinen todistus
      "Kaikki on kahden eli kolmen todistuksella kiinnitettämän!" Uusi Testamentti
      Kasteen todistajia eli kummeja pitää olla kaksi tai kolme!
      On myös ainakin kolme kirkon opettajaa kirkon alkuajalta, jotka todistavatt lastenkastamiskäytänNÖN OLEVAN PERÄISIN APOSTOLEILTA.
      Kahden eli kolmen todistus on pätevä!" Raamattu
      "LASTENKASTAMISKÄYTÄNTÖ ON PERÄISIN APOSTOLEILTA! Augustinus , Origenes todistivat tavan kastaa lapsia olevan peräisin apostoleilta ja Tertulianuskin kehoitti vanhempia kastamaan lapsensa.
      Kirkon käytäntö kastaa lapset on peräisin apostoleilta!
      Aikamosta tuhuutta on alkaa kumoamaan kirkon opettajiakin!
      Kastekäytännöistä on taas todistus Kahdentoista apostolin opetuksessa, jossa on esitetty kastekäytännöt, joissa mainittu myös luterilainen käytäntö!
      Olisi hyvä tutustua nuihin, kun Didakhe eli Kahdentoista apostolin opetus löytyy nentistäkin luulisin, mutta ainakin Apostolisien isien kirjasta.
      Sunnuntainvietto pakanoille on mainittu Kahdentoista Apostolin opetuksessa ja Barnabaan kirjeessä! Tuo ilmoitus kulki apostoleilta piispojen ja pappien perimätietona suulliisesti ja sitten kirjoittivat ne ylös Apostolisiin sääntöihin, jotka tallenettu Ortodoksisen kirkon kanoneihin, jotka on suomennettuna..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      112
      5088
    2. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      153
      5063
    3. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      4752
    4. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      3044
    5. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      30
      2763
    6. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2204
    7. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      2178
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      42
      1997
    9. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      41
      1798
    10. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      1568
    Aihe