Paaston aika on alkanut. Paastoatteko te palstalaiset? Uskovaisten vastaukset toki nyt kiinnostavat erityisesti. Jos paastoat, millä tavalla, jos saa udella? Jos et, miksi et?
Paastoatteko?
paastonaika
10470
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Ymmärrä jo seettä oon kiva :) m-n
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Onki meilläMies kaikki hyvin?
- Otatko yhteyttäKaivattuusi tänä vuonna?
- Persut nousi kakkospaikalle ohi kokoomuksen - SDP alle 23%Näin tosiaan näyttää, että persujen kannatus nousee hitaasti kohti vaaleja. Se on toki ollut heille tavallista aiemminkin.
- Nainen tiedätkö miksi estin sinutKyse ei ole inhosta tai mistään sellaisesta
Vastaukset 10
Vanhimmat
En paastoa koska en tunne siihen tarvetta. Paastoatko sinä?
Osaisiko joku selittää, mikä on paaston teologia? Mikä on perimmäinen uskoon liittyvä syy, miksi paastotaan? Olen antanut itseni ymmärtää, että se on katumus. Jos se syy on syntien katumus, eikö "paastoaminen" (eli syntien katumus) ole ajankohtaista aina kun on tehnyt syntiä eikä vain keväisin?
Entä kieltäymys? Onko sillä tekemistä paaston teologian kanssa?
Tässä artikkelissa vastataan noihin kysymyksiin. http://www.luterilainen.net/paaston-aika-mutta-miksi/
En tapaa viettää "kalenteripaastoja", mutta paastoan silloin tällöin itsekseni.
Paastota toki voi milloin tahansa ja onkin hyvä paastota silloin kun kokee sen tarpeelliseksi. Se on aina hyödyllistä. Esimerkiksi ortodoksit paastoavat tietyin poikkeuksin aina keskiviikkoisin (Pyhän ristin ja Jumalansynnyttäjän muistoksi) ja perjantaisin (Kristuksen kärsimyksen muistoksi) ja ennen ehtoollista sekä muutamina muinakin ajankohtina.
Paaston tarkoituksena on nimenomaan katumus. Myös hengellinen kehittyminen on merkittävässä roolissa. Hengellisyyttähän voi myös kehittää, sitä ei sovi unohtaa, aivan kuten pianonsoitossa tai käsitöissäkin kehittyy enemmän niitä harjoittaessaan, myös hengellisyyteen pätee tämä. On helposti ymmärrettävissä vaikkapa se, että vaikka on verrattain helppoa osata erottaa hyvä huonosta ja oikea väärästä, se mielen maltti joka vaaditaan vakaana pysymiseen, sen saavuttaminen ja ylläpitäminen on aivan eri asia. Tätäkin voi paastoten itsessään kehittää.
Kurinalaisuus, pidättyväisyys ja itsehillintä ovat taitoja, joita paasto ihmiselle opettaa -- jokainen voi omalta osaltaan arvioida, onko itsellään petraamista niiden kohdalla.
Yhteisellä paastolla on yhteisen katumuksen tarkoitus. Se palvelee muistuttamaan, kuinka tärkeää onkaan katua ja tehdä katumuksesta todellisuutta -- jopa arkea. Se on myös valmistava pääsiäiseen, joka on suurin kristikunnan juhlista ja toki silläkin on oma vertauskuvallisuutensa, että 40 päivää pääsiäisen jälkeen on helluntai, joka on taas juhla Herramme taivaaseen astumisen kunniaksi.
Nähdäkseni yhteisen paastoamisen kyseenalaistaminen menee samaan lokeroon, kuin vaikkapa pääsiäisen ja joulun kyseenalaistaminen. Yhteinen paasto on elimellinen osa sitä iloa, joka meillä on pääsiäisessä.
Kysymystäsi kieltäymyksestä en ymmärrä. Paasto on kieltäymystä, joten kieltäymys on osa paastoa.
Miksi kaikki yhtäkkiä kysyvät paastoamisen perään? Tänään päivällä viimeksi minulta kysyttiin paastoanko kun kerta olen kristitty.
Minä paastoan aina sen ajan kun nukun. Sitten lisäksi valveilla ollessakin aterioiden välillä tulee useita tunteja oltua syömättä.
Mistä tunnistaa vegaanin juhlissa? Hän kertoo sen!
Aijaa, luulin ettei kukaan halua syödä sen kera,kanssa..
Vetäkää psalamiviinietikkaa rakkana, niin ei turhat kysymykset tule mieleen (kuten.palstan.hihhuli) heh, ei siinä uskalla edes hikkasta kun on liian™ hapokas™ olo
Juu, 5:2-dieetti eli ns. pätkäpaasto elikkäs intermittent fasting käytössä. Tekee hyvää pötsimakkaroille.