lopunajat = älyn loppu

Aivan aluksi sanon, että tällä palstalla ja täällä esiintyvillä mielipiteillä ja kirjoituksilla on vain äärimmäisen pieni , jos sitäkään, kosketuspinta todeliiseen maailmaan. Ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä ei edes käy näitä keskusteluja, ei esitä näitä kysymyksiä saati tuhlaa aikaansa yrittäessään niihin vastailla. Tämä on oma pieni maailma, jossa me kukin syystä tai toisesta aiheesta kiinnostunut käytämme aikaamme naputtelemalla näitä tekstejä. Osa yrittää parhaansa mukaan kirjoittaa perusteltuja mielipiteitä, osa kirjoittaa tieten tahtoen pelkkää potaskaa. Huolestuttava on vaihtoehto, että palstan "uskovien" kaltaiset kirjoittajat olisivat tosissaan. Pelkään, että ainakin osa on.

Tässä vasta äskettäin mediassa kerrottiin tutkimuksesta, jonka mukaan suomalaiset ovat tyhmentyneet jo vuosikymmeniä. Vaikka suhtaudunkin tietyllä varauksella ns. älykkyystutkimuksiin, en aivan suoralta kädeltä lähtisi tyrmäämään tutkimuksen tulosta. Voisi ajatella että kun yhteiskunta, teknologia, kieli ym. ovat jatkuvassa muutoksessa on myös ihmisen älykkyys "ajassa mukana" siten, että ne älyn lajit korostuvat jotka ovat relevantteja. Älykkyyden tutkimuksen menetelmistä taas voisi ajatella, että ne tulevat askeleen perässä, kuten rosvo ja poliisi.

Nykyään tietoa on valtavasti enemmän kuin koskaan ennen ihmiskunnan historiassa. Kuka tahansa voi saada aiheesta kuin aiheesta silmänräpäyksessä paljon tietoa, keskenään ristiriitaistakin. Suuri osa tiedosta on tieteen ja tutkimuksen valeasuun verhottua asennemuokkausta esim. kaupallisiin tarkoituksiin. Tieto pirstaloituu yhä kapeampii erityisaloihin niiden osaajineen ja heidän tiedon jakamisen vaikuttimineen. Medialukutaito, lähdekritiikki yms. ovat koko ajan tärkeämpiä ja tärkeämpiä. Pirstaleisen tiedon asettaminen kontekstiinsa vaatii myös laajaa yleissivistystä, joka sekin käsitteenä toki elää, laajenee ja muuttuu ajan mukana.

Tiedon ja sen taustalla olevien mahdollisten asenteellisten vaikuttimien hahmottaminen alkaa olla melkoisen haastavaa. Kun tähän lisätään silloin tällöin kuultavat huolestuttavat uutiset vaikkapa lukutaidon, laajojen tekstikokonaisuuksien ymmärtämisen ja jopa koulutuksen heikkenemisen saralta, alkavat vaikkapa palstan kirjoitukset asettumaan perspektiiviin, vaikka kuten sanoin, ne eivät sellaisenaan korreloi ulkomaailman kanssa.

Siinä missä yleissivistys, laajojen tekstikokonaisuuksien ymmärtäminen ja vaikkapa lähdekritiikki vaativat kurinalaista ja kriittistä ajattelua, tunteenomainen "tieto" tuntuisi olevan kovassa nousussa. Joka alan itseoppineita guruja jakaa "tietoaan" vaikkapa internetin ihmeellisessä maailmassa jakaen pitkälti subjektiivisia näkemyksiään omasta kiinnostuksen kohteestaan. Osa on toki harmitonta, mutta osa haitallista, jopa vaarallista. Yksi esimerkki haitallisista "asiantuntijoista" ovat nykyään muodissa olevat ravintogurut, jotka joskus radikaaleinekin näkemyksineen asetetaan vaikkapa virallisten ravitsemussuositusten edelle omia ravintovalintoja tehdessä. Guru on mediaseksikäs, sosiaalisessa mediassa suosittu, edustaa jotakin muodissa olevaa suuntausta kuten jo hiipumassa oleva karppaus tai vaikkapa luomuintoilu.

Tunne menee helposti ohi älyn ja rationaalisen ajattelun. Viralliset ravitsemussuositukset ovat tylsiä, vaikka ne perustuvat kymmenien vuosien tutkimuksiin laajoilla kansanryhmillä. Kosmologia, biologia, psykologia ovat tylsiä, koska ne vaativat isojen asiakokonaisuuksien ymmärtämistä, pitkien ajanjaksojen hahmottamista ja toisaalta asettavat ihmisen, subjektiivisen kokijan asemaan joka ei oikein tue nykyihmisen egosentristä, erityistä kuvaa omasta itsestä jonakin ainutlaatuisena huomion keskipisteenä. Huomattavasti helpompaa älyllisesti ja turvallisempaa henkisesti on antaa tunteenomaisen valinnan ohjata omaa ajatteluaan, jos silloin enä ajattelusta voi puhua. Tunteenomainen tiedon torjunta kuuluu samaan kastiin, ja tästä onvat esimerkkinä palstalla lisineet evoluutiokriittiset näkemykset. Uskon ja toivon että enimmäkseen ne ovat pelkkää trollausta, mutta sellaisenaankin ne toisaalta osoittavat miten vähän nuo kirjoittajat tietävät. Tuo tiedon vähäisyys on kummastuttavaa, koska jo peruskoulun oppimäärän sisäistäneen ( ja itselläni ei ole tämän enempää koulutusta) luulisi tietävät vaikkapa mainitusta evoluutiosta siinä määrin enemmän, että jo trollaus olisi monipuolisempaa ja älykkäämpää.

Onko siis pelättävä että lopunajat koittavat ihmiskunnan väsyessä käyttämään järkeään. Jos palstan "uskova" olisi joku vertailukohta, niin kaksi skenaariota tulisi mieleen. Siinä missä sanotaan, että aurinkomyrsky voisi palauttaa teknologian 1800-luvulle, ihminen oman ajattelunsa rappiolla voi siirtää itsensä takaisin antiikkiin.

88

1192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pudis55

      Hyvä kirjoitus mutta älä huoli, kyllä me atet viemme kehitystä eteenpäin edelleenkin ja kehityksen saavutuksista pääsee nauttimaan myös hihhulit vaikka haikailevatkin mennyttä hyvää aikaa jolloin kukaan, ei ainakaan julkisesti epäillyt jumalan kaikkivoipaisuutta.

    • Puhut asiaa.

      Minua on hämmentänyt jo pitkään se, että Suomi24:n kaltainen paikka tuntuu kaiken lisäksi houkuttelevan paikalle ihmisiä, joilla ei ole oikein mitään sanottavaa. Kai elämästä jotakin puuttuu ja siksi on tänne purettava omaa kitkerää mieltä ja katkeruutta? Lisäksi ovat ne ressukat, jotka kuvittelevat häiriköimällä osoittavansa oman älyllisen ylivoimansa.

      Kansan tyhmeneminen on realiteetti. Koulussa työskennellessään sen huomaa nopeasti, kun näkee sen, mitä yhä useammin onkin neuvottava vanhempia eri asioissa! Joillekin ihmisille tuntuu olevan outo esim. ajatus siitä, että lasten elämässä on oikeasti oltava rajatkin.

      • " Kai elämästä jotakin puuttuu "

        Joku kanava kai sitä meillä kaikilla täällä viihtyvillä puuttuu. Kuitenkin, kun kerran täällä olemme, voisimme kai vähän panostaa sanottavaamme...


      • aloita
        pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        " Kai elämästä jotakin puuttuu "

        Joku kanava kai sitä meillä kaikilla täällä viihtyvillä puuttuu. Kuitenkin, kun kerran täällä olemme, voisimme kai vähän panostaa sanottavaamme...

        panosta ole hyvä näytä esi merkkiä.


      • aloita kirjoitti:

        panosta ole hyvä näytä esi merkkiä.

        Tässä hyvä esimerkki tyhmästä ihmisestä


      • torre12 kirjoitti:

        Tässä hyvä esimerkki tyhmästä ihmisestä

        Niin. Yksi kirjoittaa pitkän ja perustellun asiatekstin, jonka toinen kuvittelee dissaavansa äärimmäisen surkealla suomen kielellä kirjoitetun möläytyksen voimin. 😁


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Niin. Yksi kirjoittaa pitkän ja perustellun asiatekstin, jonka toinen kuvittelee dissaavansa äärimmäisen surkealla suomen kielellä kirjoitetun möläytyksen voimin. 😁

        Kuulostaa tutulta.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Kuulostaa tutulta.

        Räyhis ei kirjoita aivan noin surkeasti sentään. 😃


    • TyhjääJumalatontaLässyty

      Helvetti odottaa saatanan lapsia kita ammollaan. Sinne helvettiin joutuvat vaikka kuinka hakevat toisistaan turvaa kuin nurkkaan ajettu rottalauma varma tuho heitä seuraten.Parannuksia ihmiset tekee.Kuka parannuksen Jeesuksessa tekee on tiellä pelastukseen. Parannuksen tekemättömyys on varoitusmerkki helvettiin joutumisesta tyhmänä neitsyenä.Tyhmästä neitsyestä sanottaneen : " katso, tuo tyhmä neitsyt on kerran pelastunut, hän on aina pelastunut vaikkei häntä odota oikeasti muu kuin hammastenkiristyksen paikka.

      • Sanahelinää. Kaivataan konkretiaa.


      • Suotraan sanottuna et kuuosta ihan terveeltä.


    • Mitä kristinusko on opettanut maailmalle, sen kuuli eräästä Hamasin entisen virkamiehen suusta, joka oli kertonut palestiinalasille, että juutalaiset leipovat juhliinsa Matza leipää johon he käyttävät ei-juutalaisten verta , yleensä poikalapsen. Oli jopa mielenosoituksia, joissa syytettiin juutalaisia kaiken pahan lähteeksi, ja kuinka eurooppalaiset eivät pitäneet juutalaisista juuri tuosta uhriveren sekoittamisesta leipään.

      Tämä on joku keskiaikainen eurooppalainen juutalaisvainoihin johtanut huhu. Kun joku kristitty lapsi katosi, siitä syytettiin juutalaisia ja väite oli tuo yllämainittu.

      Juutalaisilta on kielletty kaikenlainen veren syönti, sensijaan kristityt itse juovat ehtoollisella juutalaisen pojan verta ja syövät jopa hänen lihaansa.

      Minä väitän, että kristinusko on myrkyttänyt maailman mielen juutalaisvihaan , lisäksi se on sokea sille mitä se itse tekee.

      • "Minä väitän, että kristinusko on myrkyttänyt maailman mielen juutalaisvihaan"

        UT:lla on perusteltu juutalaisvihaa. On totta että UT sisältää kohtia joilla me ymmärtämättömät pakanat olemme perustelleet juutalaisvihaa. Jeesus kuitenkin oli juutalainen, ja juutalaisista koostui vielä hänen kuolemansa jälkeen häneen uskovien joukkokin, eli ns. kristityt. UT:n tekstit ovat juutalaisten juutalaisille kirjoittamia. Evankeliumit on kirjoitettu, ainakin myöhäisimmät niistä, siinä vaiheessa kun juutalaissodan jälkimaininkien kansallinen kiihko nosti päätään ja kristityt erotettiin synagogayhteydestä. Jeesukseen uskovien juutalaisten (eli kristittyjen) ei ollut missään vaiheessa tarkoitus irtautua juutalaisuudesta, ja tämä pesäeron trauma näkyy evankeliumeissa. Kun ymmärtämättömät pakanakristityt (eli me) alkoivat vasta paljon myöhemmin muokata kristillistä ajattelua tulkittiin nuo kohtalokkaat jakeetkin ilman mitään ymmärrystä alkuperäisestä kontekstista. Ja seuraukset ovat olleet kamalat.


      • Tarkennuksia

        "Juutalaisilta on kielletty kaikenlainen veren syönti, "

        UT:n puolella sama verensyöntikielto annettiin myös pakanuudesta kääntyneille Jeesukseen uskoville Apt 15: 19-20 Siksi olen sitä mieltä, ettei pidä rasittaa niitä, jotka pakanakansoista kääntyvät Jumalan puoleen. Heille on kuitenkin kirjoitettava, että heidän tulee karttaa sellaista, mikä on saastunut epäjumalista, ja haureutta ja lihaa, josta veri on laskematta, sekä verta.

        "sensijaan kristityt itse juovat ehtoollisella juutalaisen pojan verta ja syövät jopa hänen lihaansa. "

        Tuo ei koske kristittyjä vaan luterilaisia. Krisityillä on viini ehtoollisjuomana, joka ei muutu vereksi, niinkuin ei muuttunut viini vereksi silloinkaan kun Jeesus ehtoollisen asetti.


      • Tarkennuksia kirjoitti:

        "Juutalaisilta on kielletty kaikenlainen veren syönti, "

        UT:n puolella sama verensyöntikielto annettiin myös pakanuudesta kääntyneille Jeesukseen uskoville Apt 15: 19-20 Siksi olen sitä mieltä, ettei pidä rasittaa niitä, jotka pakanakansoista kääntyvät Jumalan puoleen. Heille on kuitenkin kirjoitettava, että heidän tulee karttaa sellaista, mikä on saastunut epäjumalista, ja haureutta ja lihaa, josta veri on laskematta, sekä verta.

        "sensijaan kristityt itse juovat ehtoollisella juutalaisen pojan verta ja syövät jopa hänen lihaansa. "

        Tuo ei koske kristittyjä vaan luterilaisia. Krisityillä on viini ehtoollisjuomana, joka ei muutu vereksi, niinkuin ei muuttunut viini vereksi silloinkaan kun Jeesus ehtoollisen asetti.

        Aivan. Kristitty juo viiniä. Eikä syö verilättyjä. Mutta parantaa sairaat.

        Hyvin mielenkiintoisia ihmisiä.


      • Ja juoko kristitty viiniä ja parantaa sairaat, mutta ei syö verilättyjä?


      • pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        "Minä väitän, että kristinusko on myrkyttänyt maailman mielen juutalaisvihaan"

        UT:lla on perusteltu juutalaisvihaa. On totta että UT sisältää kohtia joilla me ymmärtämättömät pakanat olemme perustelleet juutalaisvihaa. Jeesus kuitenkin oli juutalainen, ja juutalaisista koostui vielä hänen kuolemansa jälkeen häneen uskovien joukkokin, eli ns. kristityt. UT:n tekstit ovat juutalaisten juutalaisille kirjoittamia. Evankeliumit on kirjoitettu, ainakin myöhäisimmät niistä, siinä vaiheessa kun juutalaissodan jälkimaininkien kansallinen kiihko nosti päätään ja kristityt erotettiin synagogayhteydestä. Jeesukseen uskovien juutalaisten (eli kristittyjen) ei ollut missään vaiheessa tarkoitus irtautua juutalaisuudesta, ja tämä pesäeron trauma näkyy evankeliumeissa. Kun ymmärtämättömät pakanakristityt (eli me) alkoivat vasta paljon myöhemmin muokata kristillistä ajattelua tulkittiin nuo kohtalokkaat jakeetkin ilman mitään ymmärrystä alkuperäisestä kontekstista. Ja seuraukset ovat olleet kamalat.

        Kun vielä teet muutaman kiemuran tuohon, niin pääset varmaan asiaan - miten älykkyys sekä lukutaito ovat muuttuneet kehnompaan suuntaan suomalaisilla?


      • pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        "Minä väitän, että kristinusko on myrkyttänyt maailman mielen juutalaisvihaan"

        UT:lla on perusteltu juutalaisvihaa. On totta että UT sisältää kohtia joilla me ymmärtämättömät pakanat olemme perustelleet juutalaisvihaa. Jeesus kuitenkin oli juutalainen, ja juutalaisista koostui vielä hänen kuolemansa jälkeen häneen uskovien joukkokin, eli ns. kristityt. UT:n tekstit ovat juutalaisten juutalaisille kirjoittamia. Evankeliumit on kirjoitettu, ainakin myöhäisimmät niistä, siinä vaiheessa kun juutalaissodan jälkimaininkien kansallinen kiihko nosti päätään ja kristityt erotettiin synagogayhteydestä. Jeesukseen uskovien juutalaisten (eli kristittyjen) ei ollut missään vaiheessa tarkoitus irtautua juutalaisuudesta, ja tämä pesäeron trauma näkyy evankeliumeissa. Kun ymmärtämättömät pakanakristityt (eli me) alkoivat vasta paljon myöhemmin muokata kristillistä ajattelua tulkittiin nuo kohtalokkaat jakeetkin ilman mitään ymmärrystä alkuperäisestä kontekstista. Ja seuraukset ovat olleet kamalat.

        "kristityt erotettiin synagogayhteydestä"

        Tätä minäkin olen yrittänyt paukuttaa ääliöille päähän täällä.


    • Uusi piispa sanoi haastattelussa, että kaipaisi sellaista foorumia jossa voisi keskustella kirkon kanssa erimielisten kanssa. Sitä minäkin toivon, olisi paljon sanottavaa ja kysyttävää.
      Hänen mielestään kirkon perussanoma pysyy samana, joten juutalaisten nimitteleminen perkeleen lapsiksi ja saatanan sunagogaksi, kristuksen kavaltajiksi ja murhaajiksi ei ilmeisesti tule muuttumaan. Se on minulle vastenmielistä, se on epätasa-arvoista, se sotii ihmisoikeuksia vastaan, se on rikollista ja rasistista toimintaa.

      Minun on vaikea ymmärtää, että maailmalle olisi laaditty sellainen käsikirjoitus, että yhtä pientä kansaa saa syyttää kaikesta pahasta ja omista teoista ja se olisi ikuista.

      Kristinuskossa puhutaan 'lopun ajasta' , ja minä toivon sille mahdollisimman pikaista loppua, että maailma pääsee parantumaan. Se vaatii tietysti heräämistä ja omien tekojen näkemistä.

      • Kaikki piispat tänne vaan keskustelemaan. Täällä me olemme kaikki osattomat, vajavaiset ja eksyneet. Täällä ovat myös synnittömät ja raamattuvirtuoosit. Täällä ovat kirkosta eronneet ja uskonnollisia vastauksia etsivät.

        Piispan lauma on parin klikkauksen takana.


    • "UT:lla on perusteltu juutalaisvihaa. On totta että UT sisältää kohtia joilla me ymmärtämättömät pakanat olemme perustelleet juutalaisvihaa. "

      Niin ja kirkkoisät ja maallikkosaarnaajat ovat ansiokkaasti säestäneet ja lisänneet vihanlietsontaa aina uudelleen ja uudelleen ja niin vainot ovat aina puhjenneet uudelleen ja uudelleen. Ja perimmäinen syy on käännytyksen epäonnistuminen.

      Jos juutalaiset eivät ole palvoneet keisaria, niin miksi heidän pitäisi palvoa omaa kuollutta kansalaistaan ja vielä jumalana. Jokainen järkevä sen nyt ymmrtää, että se olisi enemmän kuin naurettavaa.

    • "Tuo ei koske kristittyjä vaan luterilaisia. Krisityillä on viini ehtoollisjuomana, joka ei muutu vereksi, niinkuin ei muuttunut viini vereksi silloinkaan kun Jeesus ehtoollisen asetti. "

      Kyllä se on Jeesuksen oma käsky; ' juokaa minun vereni ja syökää minun ruumiini, se on totinen ruoka. '

      Jos Viisaus ( sofia ) puhuu kuin persoona ja käskee syömään ja juomaan itseään, se on ymmärrettävää, koska se tarkoittaa viisauden nauttimista ja viisauden janoamista yhä lisää. Se ei tarkoita, että syödään Sofia nimeisen naisen lihaa ja verta.

      Jos Salomosta muistamme, että hän pyysi viisautta ja sai sitä.

    • Teidän pitää haastaa piispat tänne keskustelemaan kansan kanssa.

      Mutta vakuutan, että he eivät uskalla tulla. Jos uskaltaa, niin olen valmis keskustelemaan omalla nimelläni, jos hän myös.

      • Tokkopa tuo on uskalluksesta kiinni jos piispat eivät vietä aikaansa suomi24-palstalla :D


      • pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        Tokkopa tuo on uskalluksesta kiinni jos piispat eivät vietä aikaansa suomi24-palstalla :D

        On se uskalluksesta kiinni, he voivat loukkaantuua jos heidän kanssaan on erimieltä.

        Mutta onhan totuudesta sanottu, että se on kaksiteräinen miekkä, se lyö ja parantaa.

        Täällä se kansa on ja kirkko sanoo olevansa Kansankirkko.


      • fari.g kirjoitti:

        On se uskalluksesta kiinni, he voivat loukkaantuua jos heidän kanssaan on erimieltä.

        Mutta onhan totuudesta sanottu, että se on kaksiteräinen miekkä, se lyö ja parantaa.

        Täällä se kansa on ja kirkko sanoo olevansa Kansankirkko.

        Kirkossahan tilanne ei ole vuorovaikutteinen, eli kansalla ei ole oikeus sanoa mitään, kysyä mitään, se katsotaan uskonrauhan rikkomiseksi jos jotain sanoisi.
        Moni ei uskalla edes yskäistä.


      • fari.g kirjoitti:

        Kirkossahan tilanne ei ole vuorovaikutteinen, eli kansalla ei ole oikeus sanoa mitään, kysyä mitään, se katsotaan uskonrauhan rikkomiseksi jos jotain sanoisi.
        Moni ei uskalla edes yskäistä.

        ?? Yllättävää kyllä, en tuollaisia juttuja ole vielä tavannut. Missähän kirkossa olet sitten ollut?


    • planeetta_ei.kirj

      Tai sitten olet vaan vanha käpy, kuten minäkin, kun et ymmärrä nuorempien ajatuksia.

      Mietelause: Jos et ymmärrä mistä ongelmat johtuvat, olet todennäköisimmin itse se ongelma.

      • Oliko tuo kommentti minulle, jos oli, niin sanon, että ongelma on se, että kansa ei ole koskaan saanut puhua, koska uskomisen edellytys, usko syntyy kuulemisesta. Ja usko on pakko muuten joutuu helvettiin.


    • Pappihan voi saarnastuolista vaikka kirota, isästä perkeleestä ja saatanan synagogasta ja fariseukset sitä ja tätä.

      Jos minä huutaisin penkistä, että mitä vittua sinä aina niistä fariseuksista ja juutalaisista kiroamaan ja meidän hallituksia ja kirkonmiehiä siunaamaan, ole nyt helvetissä vähän tasapuolisempi ja oikeudenmukaisempi, on sitä vikaa teissäkin.

      Lähtö tulisi kirkosta ja syyte uskonrauhan rikkomisesta.

    • Tämä oli ihan hyvä aloitus, mutta ei kiinnostant kansankirkkoa.

      • Harvemmin meikäläisen aloituset on kiinnostaneet. Siihen tottuu että valtaosan kiinnostus on vähän eri kantilla. Otsikoksi olisi pitänyt laittaa joku lopunajat ja homous tms.


      • tääontätät

        ei pvv:een kirjoitukset ketään kiinnosta koska näitä mukaviisaita itseoppineita horisijoita on pilvinpimein ja yrittävät käännyttää uskovia siinä onnistumatta koska eivät edes tiedä mistä puhuvat


      • pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        Harvemmin meikäläisen aloituset on kiinnostaneet. Siihen tottuu että valtaosan kiinnostus on vähän eri kantilla. Otsikoksi olisi pitänyt laittaa joku lopunajat ja homous tms.

        Aloituksesi oli sen verran hyvä, että tähän paneudun pala palalta. Palailen asiaan...


      • älävaivaudusuotta
        mummomuori kirjoitti:

        Aloituksesi oli sen verran hyvä, että tähän paneudun pala palalta. Palailen asiaan...

        älä tuhlaa aikaasi pvv:eehen kun palstalla on asiaakin vaikkapa oksastettuoksan:n ttk:oon ja mikko a:aan kirjoitukset


      • älävaivaudusuotta kirjoitti:

        älä tuhlaa aikaasi pvv:eehen kun palstalla on asiaakin vaikkapa oksastettuoksan:n ttk:oon ja mikko a:aan kirjoitukset

        Olen minä noillekin kommentoinut silloin, kun heillä on asiaa.


    • Maailma on todella muuttunut viimeisen 20 vuoden aikana niin paljon, ettei enää pärjää pelkästään vanhoilla taidoilla.

      ”Voisi ajatella että kun yhteiskunta, teknologia, kieli ym. ovat jatkuvassa muutoksessa on myös ihmisen älykkyys "ajassa mukana" siten, että ne älyn lajit korostuvat jotka ovat relevantteja…”

      Muutoksiin sopeutuminen vaatii toisiaan aivan toisenlaisia taitoja kuin ominaisuuksia. Tässä suhteessa olemme todella erilaisia mm. perittyjen ominaisuuksien suhteen. Kun ennen ns. käytännön ihmiset pärjäsivät hyvin, nyt pitäisi oppia kaikkea muuta kuin konkreettisia asioita.

      Ei ole mitenkään väärin puhua eri älykkyyksien lajeista. Abstraktien asioiden käsittäminen ja ymmärtäminen on aivan toista kuin konkreettinen maailman. Silti emme voi sanoa jota kuta tyhmäksi, jos hän ei kykene hahmottamaan juuri tietyllä tavalla.

      ”Tieto pirstaloituu yhä kapeampii erityisaloihin niiden osaajineen ja heidän tiedon jakamisen vaikuttimineen.”
      ”Medialukutaito, lähdekritiikki yms. ovat koko ajan tärkeämpiä ja tärkeämpiä.”

      Oikeasti lukutaito on kimppu erilaisia taitoja. Siihen tarvitaan kirjaintuntemus ja kirjain-äännevastaavuuden oppiminen, fonologinen tietoisuus, nopea nimeäminen (nopea kielellisten nimikkeiden hakeminen muistista) ja kielellisitä muistia. Jos lapsena on jotain häikkää näissä, lukutaito ei kehity riittävästi.

      Lukutaitoa on :”…digitaalinen lukutaito, informaatiolukutaito, interventiolukutaito, intertekstuaalinen lukutaito, kulttuurinen lukutaito, medialukutaito, monilukutaito, televisuaalinen lukutaito, teknologialukutaito, tietokonelukutaito, verkkolukutaito, visuaalinen lukutaito ja ympäristölukutaito.”


      Ns. Piaac tutkimuksissa on hyvin eritelty lukutaidon tasot 1 - 5. 3:s taso on se, millä pärjää, mutta keskimäärin sen saavuttaa noin 60% ihmisistä.

      ”Tutkimusraportissa suoritustasot neljä ja viisi on yhdistetty, koska tasolle 5 ylsi vain harva vastaaja. Tasolla neljä vastaajan edellytetään muun muassa osaavan yhdistää ja tulkita tietoa monimutkaisista ja pitkistä teksteistä, jotka voivat sisältää runsaasti myös harhaanjohtavaa tietoa. ”
      ”Tason 5 saavuttamiseksi vastaajalta edellytetään tätäkin suurempaa taitoa; hänen on esimerkiksi kyettävä arvioimaan tekstin luotettavuutta ja ymmärtämään tekstin vivahteita sekä löytämään oikea tieto useista samanlaisista tai kilpailevista ajatuksista.”
      Tilastokeskus 8.12.2014 ”Lapsuudenkodin kirjat vaikuttavat aikuisiän lukutaitoon”

      ”Pirstaleisen tiedon asettaminen kontekstiinsa vaatii myös laajaa yleissivistystä, joka sekin käsitteenä toki elää, laajenee ja muuttuu ajan mukana.”

      Ja tämä on jo aika vaativaa toimintaa. Sen oppii, mutta se pitää opetella.

      • lainaa.vain

        Ja se kopsaussivusto oli tämä, joka pitäisi olla, kun lainaa toiselta sivustolta. Pelkät lainausmerkit ei riitä. Taisit olla ateistien vanavedessä mollaamassa Laura Huhtasaarta, jonka kirjoitus- ja lainausmerkintätaitoa kovasti mollattiin. Ei ole omatkaan taidot korrekteja.
        https://www.stat.fi/artikkelit/2014/art_2014-09-29_006.html?s=0


    • Minä en tiedä ihmisten älykkyyden tasosta yleisellä tasolla mitään mutta maailman johtajien tasolla se on mielestäni ainakin Venäjän, USA:n, Pohjois-Korean, Kiinan ja Syyrian kohdalla laskenut huolestuttavan alas.

      • Riippuen tietysti, mitä älyykkyyttä tarkoitetaan? :D

        Ehkä he ovat älykkäitä, koska kykenevät muokkaamaan massoja, ja jotka pitävät heidän valtaansa yllä?


      • mummomuori kirjoitti:

        Riippuen tietysti, mitä älyykkyyttä tarkoitetaan? :D

        Ehkä he ovat älykkäitä, koska kykenevät muokkaamaan massoja, ja jotka pitävät heidän valtaansa yllä?

        Minusta se, että he kaikki panostavat hyökkäysaseisiinsa ja yleensä asevoimiin ympäristönsuojelun ja maailman köyhien kustannuksella on pitkässä juoksussa tyhmyyttä.


      • sage8 kirjoitti:

        Minusta se, että he kaikki panostavat hyökkäysaseisiinsa ja yleensä asevoimiin ympäristönsuojelun ja maailman köyhien kustannuksella on pitkässä juoksussa tyhmyyttä.

        Ihmistä ohjaavat monenmoiset pyrkimykset. Lajimme kehittyi elämään pienissä yhteisöissä ja toiset ryhmät nähtiin lähinnä vihollisina. Nyt elämme globaalia aikaa, mutta sama heimomentaliteetti siellä taustalla jyllää. Aina ei tiedä itkisikö vaiko nauraisi ihmiselle, vai hakkaisiko päätä seinään. Siis omaa kupolian, ei muiden kun se on kiellettyä.

        Joku pyrkii aina hyötymään, se on selvää. Meitä ohjaillaa aina jostakin suunnasta. Meitä manipulodaan, asenne ja mielipidemuokataan. Joka tuutista ja useammalta taholta kuin koskaan aikaisemmin. Reaaliajassa, interaktiivisesti, mediaseksikkäästi...mitä näitä nyt on...

        Ihminen on tehnyt jotakin oikeinkin. Kaiken kaikkiaan planeettamme ei ole tainnut koskaan olla näin turvallinen kuin tällä hetkellä. Uhkakuvamme ovat myöskin massiiviset. Meillä on mahdollisuus toimia planeettamme ja lajimme pelastamiseksi, mutta aika loppuu. Valitettavasti näin arvelen käyvän. Ihmisen ahneus ja tyhmyys johtaa tuhoon. Mahtavat hyötyvät ja vievät massoja kuin pässiä narussa lyhytnäköisellä ahneudellaan. Tilanne on todella vakava muutenkin, saati jos todella on niin, että massojen kognitiiviset taidot, ainakin medialukutaito, kriittinen ajattelu ja ongelmanratkaisukyky ovat ennemminkin heikkenemään kuin paranemaan päin.

        Ei aina hyvin mene lähdekritiikin kanssa pilkkuviivaviivallakaan. Ostin tuossa juureksia alennuksesta ja aloin katselemaan reseptejä miten valmistaisin punajuuria evääkseni kun niitä tuli hankittua iso säkki. Kokeilin jo innoissani kahta löytämääni ohjetta, tein sekä raakaa punajuurta käyttäen smoothien toissapäivänä ja eilen raasteen. Ja illalla löysin artikkelin jossa sanotaan, että punajuurta saisi syödä vain kun se on kunnolla kypsennettyä. Mikä on totta, kuka kusettaa? Vedän johtopäätökseni: rajat kiinni, Kärpät rulettaa, turkis on murha ja hakkaan naapurini...


      • pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        Ihmistä ohjaavat monenmoiset pyrkimykset. Lajimme kehittyi elämään pienissä yhteisöissä ja toiset ryhmät nähtiin lähinnä vihollisina. Nyt elämme globaalia aikaa, mutta sama heimomentaliteetti siellä taustalla jyllää. Aina ei tiedä itkisikö vaiko nauraisi ihmiselle, vai hakkaisiko päätä seinään. Siis omaa kupolian, ei muiden kun se on kiellettyä.

        Joku pyrkii aina hyötymään, se on selvää. Meitä ohjaillaa aina jostakin suunnasta. Meitä manipulodaan, asenne ja mielipidemuokataan. Joka tuutista ja useammalta taholta kuin koskaan aikaisemmin. Reaaliajassa, interaktiivisesti, mediaseksikkäästi...mitä näitä nyt on...

        Ihminen on tehnyt jotakin oikeinkin. Kaiken kaikkiaan planeettamme ei ole tainnut koskaan olla näin turvallinen kuin tällä hetkellä. Uhkakuvamme ovat myöskin massiiviset. Meillä on mahdollisuus toimia planeettamme ja lajimme pelastamiseksi, mutta aika loppuu. Valitettavasti näin arvelen käyvän. Ihmisen ahneus ja tyhmyys johtaa tuhoon. Mahtavat hyötyvät ja vievät massoja kuin pässiä narussa lyhytnäköisellä ahneudellaan. Tilanne on todella vakava muutenkin, saati jos todella on niin, että massojen kognitiiviset taidot, ainakin medialukutaito, kriittinen ajattelu ja ongelmanratkaisukyky ovat ennemminkin heikkenemään kuin paranemaan päin.

        Ei aina hyvin mene lähdekritiikin kanssa pilkkuviivaviivallakaan. Ostin tuossa juureksia alennuksesta ja aloin katselemaan reseptejä miten valmistaisin punajuuria evääkseni kun niitä tuli hankittua iso säkki. Kokeilin jo innoissani kahta löytämääni ohjetta, tein sekä raakaa punajuurta käyttäen smoothien toissapäivänä ja eilen raasteen. Ja illalla löysin artikkelin jossa sanotaan, että punajuurta saisi syödä vain kun se on kunnolla kypsennettyä. Mikä on totta, kuka kusettaa? Vedän johtopäätökseni: rajat kiinni, Kärpät rulettaa, turkis on murha ja hakkaan naapurini...

        Täsmälleen näin eli samaa mieltä tuohon ruokaongelmien kanssa painimiseen asti jonka minä olen ratkaissut omalla tavalla kun aamupäivällä ruokaa laitan: ensin mikroon pakaste peruna-sipuli seosta yhdessä kasviksien kanssa, sitten paistinpannu kuumaksi ja siihen kasviöljyä ja hienoksi jauhettua härkäpapurouhetta ja yleensä valmiiksi paistettuja kanaa ja kaikki sekaisin keskenään.

        "Jälkiruuaksi" kaurapuuroa johon sekoitan banaaninpaloja, marjoja tai hedelmänpaloja ja päälle mansikka- tai omenahilloa. Maitoa sitten lisäksi jos siltä tuntuu.


      • sage8 kirjoitti:

        Täsmälleen näin eli samaa mieltä tuohon ruokaongelmien kanssa painimiseen asti jonka minä olen ratkaissut omalla tavalla kun aamupäivällä ruokaa laitan: ensin mikroon pakaste peruna-sipuli seosta yhdessä kasviksien kanssa, sitten paistinpannu kuumaksi ja siihen kasviöljyä ja hienoksi jauhettua härkäpapurouhetta ja yleensä valmiiksi paistettuja kanaa ja kaikki sekaisin keskenään.

        "Jälkiruuaksi" kaurapuuroa johon sekoitan banaaninpaloja, marjoja tai hedelmänpaloja ja päälle mansikka- tai omenahilloa. Maitoa sitten lisäksi jos siltä tuntuu.

        Kaurapuurosta tulee hyvää kun murskaa sekaan banaanin, laittaa pari kananmunaa ja sitten keittää ja hauduttelee sen 10 minuuttia.


      • pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        Kaurapuurosta tulee hyvää kun murskaa sekaan banaanin, laittaa pari kananmunaa ja sitten keittää ja hauduttelee sen 10 minuuttia.

        Täytyypä kokeilla seuraavalla kerralla.


      • sage8 kirjoitti:

        Täytyypä kokeilla seuraavalla kerralla.

        Hyviä ohjeita. Kiitos! On tästä sittenkin hyötyä!


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Hyviä ohjeita. Kiitos! On tästä sittenkin hyötyä!

        Juu, luterilaisuudesta on moneksi :D


      • sage8 kirjoitti:

        Minusta se, että he kaikki panostavat hyökkäysaseisiinsa ja yleensä asevoimiin ympäristönsuojelun ja maailman köyhien kustannuksella on pitkässä juoksussa tyhmyyttä.

        Yksilön kannalta tuo on älyykkyyttä mutta yhteisön kannalta ei. Siis kyse on siitä, mitä tuloksia tarkastellaan ja kenen kannalta.


      • mummomuori kirjoitti:

        Yksilön kannalta tuo on älyykkyyttä mutta yhteisön kannalta ei. Siis kyse on siitä, mitä tuloksia tarkastellaan ja kenen kannalta.

        Minä en laske älykkyydeksi sitä jos joku kerää esim. rahaa tai valtaa itselleen kansan kärsiessä siitä vaan lasken sen vääryydeksi.


      • sage8 kirjoitti:

        Minä en laske älykkyydeksi sitä jos joku kerää esim. rahaa tai valtaa itselleen kansan kärsiessä siitä vaan lasken sen vääryydeksi.

        Älykkyys on älykkyyttä mutta moraali on toinen juttu. Yleensä älykkäillä on kyky myös oikedenmukaisuuteen ja muuhun moraalisiin näkemyksiin, mutta on persoonia, joilla siihen ei ole kykyä - silti he saattavat olla todella älykkäitä.


    • HankiViisautta

      Todellinen ja kestävää sorttia oleva viisaus tulee Herralta, joka on tehnyt taivaan ja maan, niinkuin meidät ihmisetkin. Snl 9:10 Herran pelko on viisauden alku, Pyhimmän tunteminen on ymmärrystä.

      Tuosta edelläkerrotusta seuraa, että jolla ei ole Herran pelkoa, toisinsanoen ei kunnioita häntä kaiken luojana ja ylläpitäjänä, sellainen ei ole päässyt viisaudessa edes alkuun. Sellainen on sokea ja tyhmä ja loppu on sen mukainen, eli iankaikkinen tuho.

      • " Herran pelko on viisauden alku, Pyhimmän tunteminen on ymmärrystä."

        Niin, miksi tällaisia ohjeita on ihmisten pyhissä pitämissä kirjoituksissa? Olisiko kätevää saada kansa sisäistämään Herran pelko ja sitten noudattamaan "jumalan sanaa", jonka tietenkin on laatinut ihminen itse, ja noinkohan ihan ilman omaa agendaa...


      • Onko sananlaskut aina totta?

        Jos katsoo uskovia niin Herran pelko ei ole antanut yhtään viisautta.


    • Tässä on jo tullut esim. mummomuorilta ansiokasta ajatelmaa älyn ja lukutaidon eri lajeista ja älyn ja sen mittaamisen haasteellisuudesta. Kysymys älystä ja sen mittamisesta on todella monitahoinen ja haastava. Yritän kuitenkin joitakin näkökulmia tuoda vielä aiheeseen yrittäen pysyä erilläni älyn eri osa-alueista, yrittäen ainakin pysytellä jollakin ”älyn perustasolla”. Ehkäpä voisi ajatella älyä tässä tapauksena käyttäen analogiana lihasvoimaa. Lihasvoimassahan on kyse lihassolujen kyvystä supistua. Voidaan puhua että onpa vahva kaveri kun rauta liikkuu. Tarkempi analyysi sitten erottelee onko kaverilla hyvä maksivoima, perusvoima vai kenties kestovoima. Ulkonäkö kertoo onko kaverilla suuri lihasmassa ja siitä seurauksena voimaa, vai toimiiko hänen hermostonsa tehokkaasti rekrytoiden suuren määrän motorisia yksiköitä jne. Yritän tarkastella älyä samankaltaisen ominaisuutena, joka kansanomaisesti voisi saada ilmaisun ”kaverilla leikkaa”. Tarkempi analyysi vasta erottelisi mahdolliset kielelliset, matemaattiset, avaruudelliset jne osa-alueet.

      Mitenköhän älyn määrittelisi? Aika lähelle tässä tarvittavaa määritelmää luullakseni päästään, jos sanotaan älyn olevan kykyä oppia, sopeutua ja ratkoa ongelmia. Tässä yhteydessä voisi perustella tämänkin kirjoitukseni luterilaisuus-palstalla sillä, että koko aloitukseni lähti liikkeelle havainnosta palstan evoluutio-aiheisista aloituksista. Evoluutio perustuu populaatiossa tapahtuviin mutaatioihin, muunnoksiin ja vaihteluihin, joista sitten luonnonvalinnan ankaran seulan sopivimmat jatkavat porskuttelua, näin erittäin yksinkertaistetusti. Lajien välillä ja lajin sisällä lopulta ratkaisevat ne ominaisuudet jotka edesauttavat lajin geeniperimän siirtämistä eteen päin, eli kyse on hengissä pysymisestä ja lisääntymisestä. Ihmisen menestyksen ”salaisuus” on äly, ilman sitä olisimme aika heikoilla. No, joku on sanonut että kämmentä vasten taipuva peukalokin on ihan jees, enkä halua olla eri mieltä, mutta se ei liity aiheeseen.

      Ihmisen äly on ihmisen voima, ja aivot tuon älyn lähde. Aivot ovat ihmisen voima ja ase, mutta toisaalta voisi kai ajatella myös heikkous. Ihmisen on synnyttävä avuttomana koska aivojen on saatava kasvaa vielä paljon, niin paljon että ei onnistuisi synnytys jos ihminen olisi kävelemistä vaille valmis kuten muut nisäkkäät. Aivot kuluttavat paljon energiaa, oliko se nyt viidennes ihmisen energiankulutuksesta joka menee pelkästään aivojen toimintoihin. Aivot ja sitä myötä äly ovat arvokkaita, energiasyöppöjä.

      Käsittääkseni vasta viime aikoina on alettu ymmärtämään kuinka muovautuvat ja jopa uudistumiskykyiset aivot ovat. Siinä missä aiemmin luultiin että meille annetaan x määrä aivosoluja ja se on siinä, yritä pärjätä. Aivosoluja ja sitä myötä synapseja, dendriittejä, aksoneita ja mitä ne osaset olivatkaan voi syntyä lisää, aivot voivat uudistua. Se missä yhteydessä minä olen kuullut näin tapahtuvan on liittynyt ihmisen kalorin saannin rajoittamiseen (muistaakseni myös fyysisellä aktiivisuudella on osansa). Evoluution kannalta tämä on ymmärrettävää. Lajimme on kehittynyt olosuhteissa joissa ravintoa ei ole ollut jatkuvasti saatavilla. Ihmisen on oltava älykkäimmillään, siis aivojen toimittava parhaiten silloin, kun ravintoa on vaikeasti saatavilla, ei yltäkylläisyyden keskellä.

      Toinen tilanne on ollut tilanteen kerta kaikkinen toivottomuus, vaikkapa erittäin ankara talvi, jolloin ravintoa ei kerta kaikkiaan ole niin että edes vilkkaasti toimivista, älykkäistä aivoista olisi käytännössä hyötyä. Kun ei ole niin ei ole. Tässä tilanteessa on ollut ainoa toivo nykyään kai lähinnä masennuksena tuntemamme tila. Ihminen vaipuu säästöliekille, kaikki ravinto mitä suinkin saa sisäänsä varastoidaan rasvaksi, lihasmassaa ei kasvateta, aivot tyhjäkäynnille, apatiaa, masennusta, odotetaan josko eläisi kevääseen asti…

      • jatkoa:

        Maailman terveysjärjestö on ennustanut, että vuonna 2020 masennus on maailman toiseksi yleisin työkyvyttömyyden aiheuttaja. Syitä tähän on varmasti monia, sosiaalisia, kulttuurisia, yhteiskunnallisa..kyseessä on valtava, traaginen ja kallis vyyhti, jonka monimuotoisuutta en halua missään tapauksessa kieltää enkä väheksyä. Aiheeseemme liittyen, älykkyyteen ja sen mahdolliseen hiipumiseen liittyen uskallan kuitenkin jonkin näkökohdan nostaa esille.

        Kuten sanottu, aivot ja siten äly ovat ihmisen selviytymiskeinoista se oleellisin. Ne ovat myös kalliit ylläpitää. Kun luolamies ja nainen joutuivat tilanteeseen ettei ollut mitään järkeä lähteä etsimään evästä, kun ei ole niin ei ole, he jäivät kotiluolaan murjottamaan. He ”masentuivat”. Ei ollut mitään syytä lähteä liikkeelle tuhlaamaan niitä vähäisiä energianrippeitä joita kehoosa oli. Oli laitettava keho ja mieli säästöliekille ja odotettava kevättä (tai kuolemaa). Liikkumattomuus on länsimaissa jo epidemia. Liike, lihastyö jne. on aivojemme primitiivisimmille osille viesti siitä, että ravintoa on saatavilla. Nyt kannattaa lähteä liikkeelle, nyt kannattaa olla fiksu ja ovela. Energiaa käytetään kasvattamaan kehoon lihasta ja verisuonta, aivoihin soluja ja kytköksiä. Nyt lähdetään hakemaan sapuskaa, nyt kannattaa ”investoida” kehoon ja mieleen.

        Entä nykyään? Täällä länsimaissa elämme yltäkylläisyydessä. Energiaa on ihan riittämiin, useimmiten aivan liikaa. Jos kaiken mättämämme sapuskan jälkeen vielä hiipii epäilys ettei energia riitä, onneksi on energiajuomat, protskupatukat jne. Tähän kun yhdistää ei-fyysisen työn, liikkumattomuuden vapaa-aikana ja nykymaailman henkisen kuormituksen aiheuttaman stressin niin mitenköhän evoluution muokkaama kehomme tilanteen tulkitsee? Käsittääkseni aivot jossakin syvimmällä tasollaan tulkitsevat tilanteen siten, että olemme kohta mahdollisesti kuolemassa nälkään. Keho ei liiku, ja ainoa aivoille järkevä syy siihen on, ettei ravintoa kerta kaikkiaa ole, ei siis ole järkeä lähteä sitä etsimään, eli siis liikkumaan ja käyttämään lihaksiaan ponnisteluun. Kaikki energia varastoon (ja sitähän siis riittää) ja muuten kroppa ja mieli säästöliekille.

        Tämän pienen pohdintani pointti siis on, jos tästä nyt lopulta sellainen on löydettävissä, että usein nykyisessä elämäntavassamme käy niin, että evoluution muokkaama keho-mielemme tulkitsee olosuhteet väärin. Elämme yltäkylläisyydessä mutta fyysisesti passiivinen elämämme saa aivomme tulkitsemaan tilanteen toivottomaksi. Kalliisiin kognitiivisiin toimintoihin ei siis ole syytä hirveästi panostaa. Kuitenkin samaan aikaan ympäristömme pommittaa meitä informaatiolla yhä kiihtyvään tahtiin. Yritä siinä sitten selvitä. Voisiko siis ajatella, että me todella olemme ”tyhmempiä” kuin joskus ennen?


      • pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        jatkoa:

        Maailman terveysjärjestö on ennustanut, että vuonna 2020 masennus on maailman toiseksi yleisin työkyvyttömyyden aiheuttaja. Syitä tähän on varmasti monia, sosiaalisia, kulttuurisia, yhteiskunnallisa..kyseessä on valtava, traaginen ja kallis vyyhti, jonka monimuotoisuutta en halua missään tapauksessa kieltää enkä väheksyä. Aiheeseemme liittyen, älykkyyteen ja sen mahdolliseen hiipumiseen liittyen uskallan kuitenkin jonkin näkökohdan nostaa esille.

        Kuten sanottu, aivot ja siten äly ovat ihmisen selviytymiskeinoista se oleellisin. Ne ovat myös kalliit ylläpitää. Kun luolamies ja nainen joutuivat tilanteeseen ettei ollut mitään järkeä lähteä etsimään evästä, kun ei ole niin ei ole, he jäivät kotiluolaan murjottamaan. He ”masentuivat”. Ei ollut mitään syytä lähteä liikkeelle tuhlaamaan niitä vähäisiä energianrippeitä joita kehoosa oli. Oli laitettava keho ja mieli säästöliekille ja odotettava kevättä (tai kuolemaa). Liikkumattomuus on länsimaissa jo epidemia. Liike, lihastyö jne. on aivojemme primitiivisimmille osille viesti siitä, että ravintoa on saatavilla. Nyt kannattaa lähteä liikkeelle, nyt kannattaa olla fiksu ja ovela. Energiaa käytetään kasvattamaan kehoon lihasta ja verisuonta, aivoihin soluja ja kytköksiä. Nyt lähdetään hakemaan sapuskaa, nyt kannattaa ”investoida” kehoon ja mieleen.

        Entä nykyään? Täällä länsimaissa elämme yltäkylläisyydessä. Energiaa on ihan riittämiin, useimmiten aivan liikaa. Jos kaiken mättämämme sapuskan jälkeen vielä hiipii epäilys ettei energia riitä, onneksi on energiajuomat, protskupatukat jne. Tähän kun yhdistää ei-fyysisen työn, liikkumattomuuden vapaa-aikana ja nykymaailman henkisen kuormituksen aiheuttaman stressin niin mitenköhän evoluution muokkaama kehomme tilanteen tulkitsee? Käsittääkseni aivot jossakin syvimmällä tasollaan tulkitsevat tilanteen siten, että olemme kohta mahdollisesti kuolemassa nälkään. Keho ei liiku, ja ainoa aivoille järkevä syy siihen on, ettei ravintoa kerta kaikkiaa ole, ei siis ole järkeä lähteä sitä etsimään, eli siis liikkumaan ja käyttämään lihaksiaan ponnisteluun. Kaikki energia varastoon (ja sitähän siis riittää) ja muuten kroppa ja mieli säästöliekille.

        Tämän pienen pohdintani pointti siis on, jos tästä nyt lopulta sellainen on löydettävissä, että usein nykyisessä elämäntavassamme käy niin, että evoluution muokkaama keho-mielemme tulkitsee olosuhteet väärin. Elämme yltäkylläisyydessä mutta fyysisesti passiivinen elämämme saa aivomme tulkitsemaan tilanteen toivottomaksi. Kalliisiin kognitiivisiin toimintoihin ei siis ole syytä hirveästi panostaa. Kuitenkin samaan aikaan ympäristömme pommittaa meitä informaatiolla yhä kiihtyvään tahtiin. Yritä siinä sitten selvitä. Voisiko siis ajatella, että me todella olemme ”tyhmempiä” kuin joskus ennen?

        Hyvä. Varmaan on niin, että perimät ja siihen kuuluva menneisyys vaikuttaa meidän tekemisiimme.

        Helpollahan leipä nykyään irtoaa, joten meidän aivotoiminta on ehkä tyystin erilainen kuin menneen ajan ihmisillä.


      • pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        jatkoa:

        Maailman terveysjärjestö on ennustanut, että vuonna 2020 masennus on maailman toiseksi yleisin työkyvyttömyyden aiheuttaja. Syitä tähän on varmasti monia, sosiaalisia, kulttuurisia, yhteiskunnallisa..kyseessä on valtava, traaginen ja kallis vyyhti, jonka monimuotoisuutta en halua missään tapauksessa kieltää enkä väheksyä. Aiheeseemme liittyen, älykkyyteen ja sen mahdolliseen hiipumiseen liittyen uskallan kuitenkin jonkin näkökohdan nostaa esille.

        Kuten sanottu, aivot ja siten äly ovat ihmisen selviytymiskeinoista se oleellisin. Ne ovat myös kalliit ylläpitää. Kun luolamies ja nainen joutuivat tilanteeseen ettei ollut mitään järkeä lähteä etsimään evästä, kun ei ole niin ei ole, he jäivät kotiluolaan murjottamaan. He ”masentuivat”. Ei ollut mitään syytä lähteä liikkeelle tuhlaamaan niitä vähäisiä energianrippeitä joita kehoosa oli. Oli laitettava keho ja mieli säästöliekille ja odotettava kevättä (tai kuolemaa). Liikkumattomuus on länsimaissa jo epidemia. Liike, lihastyö jne. on aivojemme primitiivisimmille osille viesti siitä, että ravintoa on saatavilla. Nyt kannattaa lähteä liikkeelle, nyt kannattaa olla fiksu ja ovela. Energiaa käytetään kasvattamaan kehoon lihasta ja verisuonta, aivoihin soluja ja kytköksiä. Nyt lähdetään hakemaan sapuskaa, nyt kannattaa ”investoida” kehoon ja mieleen.

        Entä nykyään? Täällä länsimaissa elämme yltäkylläisyydessä. Energiaa on ihan riittämiin, useimmiten aivan liikaa. Jos kaiken mättämämme sapuskan jälkeen vielä hiipii epäilys ettei energia riitä, onneksi on energiajuomat, protskupatukat jne. Tähän kun yhdistää ei-fyysisen työn, liikkumattomuuden vapaa-aikana ja nykymaailman henkisen kuormituksen aiheuttaman stressin niin mitenköhän evoluution muokkaama kehomme tilanteen tulkitsee? Käsittääkseni aivot jossakin syvimmällä tasollaan tulkitsevat tilanteen siten, että olemme kohta mahdollisesti kuolemassa nälkään. Keho ei liiku, ja ainoa aivoille järkevä syy siihen on, ettei ravintoa kerta kaikkiaa ole, ei siis ole järkeä lähteä sitä etsimään, eli siis liikkumaan ja käyttämään lihaksiaan ponnisteluun. Kaikki energia varastoon (ja sitähän siis riittää) ja muuten kroppa ja mieli säästöliekille.

        Tämän pienen pohdintani pointti siis on, jos tästä nyt lopulta sellainen on löydettävissä, että usein nykyisessä elämäntavassamme käy niin, että evoluution muokkaama keho-mielemme tulkitsee olosuhteet väärin. Elämme yltäkylläisyydessä mutta fyysisesti passiivinen elämämme saa aivomme tulkitsemaan tilanteen toivottomaksi. Kalliisiin kognitiivisiin toimintoihin ei siis ole syytä hirveästi panostaa. Kuitenkin samaan aikaan ympäristömme pommittaa meitä informaatiolla yhä kiihtyvään tahtiin. Yritä siinä sitten selvitä. Voisiko siis ajatella, että me todella olemme ”tyhmempiä” kuin joskus ennen?

        ”Aika lähelle tässä tarvittavaa määritelmää luullakseni päästään, jos sanotaan älyn olevan kykyä oppia, sopeutua ja ratkoa ongelmia.”

        Tuo on sellainen hyvä arkiajattelun kautta tehty määritelmä.

        ”Ihmisen on oltava älykkäimmillään, siis aivojen toimittava parhaiten silloin, kun ravintoa on vaikeasti saatavilla, ei yltäkylläisyyden keskellä.”

        ”Täällä länsimaissa elämme yltäkylläisyydessä. Energiaa on ihan riittämiin, useimmiten aivan liikaa…2

        Tuot varsin ajattelua herättävän näkökulman. Vähän samoja on tullut pohdiskeltua.

        Jotenkin ihmistä ei ole luotu (tämän osan voit toki korvata jollain itsellesi sopivammalla termillä, mutta ajatus on tässä se olennainen) elämään tällaisen ruokamäärän ja yltäkylläisyyden keskelle.

        Ihminen on edelleen varustautunut elämään niukoissa olosuhteissa. Meillä ei ole tai evoluutio on vielä jäljessä, niitä ominaisuuksia jotka toimisivat näissä muuttuneissa olosuhteissa. Voi olla, että näitä sopeutumia on jo olemassa tai niitä kehittyy lisää.

        ”Tähän kun yhdistää ei-fyysisen työn, liikkumattomuuden vapaa-aikana ja nykymaailman henkisen kuormituksen aiheuttaman stressin niin mitenköhän evoluution muokkaama kehomme tilanteen tulkitsee?”

        Nuo ovat niitä todella nopeasti tapahtuneita muutostekijöitä. Tosin lisäisin erilaiset ympäristön aineet, kuten muovi, lääkkeet, myrkyt jne. tuohon listaan. Emme vielä edes tiedä, mihin kaikkeen nämä vaikuttavat ja miten.

        ”Käsittääkseni aivot jossakin syvimmällä tasollaan tulkitsevat tilanteen siten, että olemme kohta mahdollisesti kuolemassa nälkään.”
        ”…että evoluution muokkaama keho-mielemme tulkitsee olosuhteet väärin.”

        Olen hiukan eri mieltä tuosta. Meillä on liian ”vanha” eräänlainen koodijärjestelmä, joka ei ole tuottanut kuin vähän soputumia. Ehkä joidenkin tärkeiden ravintoaineisen puute voi todella antaa hälytysjärjestelmälle merkkejä, mutta tuskin se on nälkäsignaali?

        Ehkä tässä käy nyt sitä luonnonvalintaa, jossa epäkelvot häviävät hiljalleen jatkamasta geenejään? Sillä kaikesta huolimatta on henkilöitä, joille noiden tekijöiden vaikutus ei olekaan huonontava, vaan heillä tuntuu olevan siihen ominaisuuksia, joilla sopeutumaa voi tehdä?

        ” Elämme yltäkylläisyydessä mutta fyysisesti passiivinen elämämme saa aivomme tulkitsemaan tilanteen toivottomaksi.”

        Tässä kohtaan ei voi olla ottamatta huomioon sitä seikka, miten hienovarainen ihmisen aivokemia on. Siihen vaikuttaa todella moni tekijä. Niin se, mitä sisäisesti työnnämme itseemme kuin mitä ulkonaisesti meitä kohtaa.

        Aiheena oikeasti mielenkiintoista!


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Aika lähelle tässä tarvittavaa määritelmää luullakseni päästään, jos sanotaan älyn olevan kykyä oppia, sopeutua ja ratkoa ongelmia.”

        Tuo on sellainen hyvä arkiajattelun kautta tehty määritelmä.

        ”Ihmisen on oltava älykkäimmillään, siis aivojen toimittava parhaiten silloin, kun ravintoa on vaikeasti saatavilla, ei yltäkylläisyyden keskellä.”

        ”Täällä länsimaissa elämme yltäkylläisyydessä. Energiaa on ihan riittämiin, useimmiten aivan liikaa…2

        Tuot varsin ajattelua herättävän näkökulman. Vähän samoja on tullut pohdiskeltua.

        Jotenkin ihmistä ei ole luotu (tämän osan voit toki korvata jollain itsellesi sopivammalla termillä, mutta ajatus on tässä se olennainen) elämään tällaisen ruokamäärän ja yltäkylläisyyden keskelle.

        Ihminen on edelleen varustautunut elämään niukoissa olosuhteissa. Meillä ei ole tai evoluutio on vielä jäljessä, niitä ominaisuuksia jotka toimisivat näissä muuttuneissa olosuhteissa. Voi olla, että näitä sopeutumia on jo olemassa tai niitä kehittyy lisää.

        ”Tähän kun yhdistää ei-fyysisen työn, liikkumattomuuden vapaa-aikana ja nykymaailman henkisen kuormituksen aiheuttaman stressin niin mitenköhän evoluution muokkaama kehomme tilanteen tulkitsee?”

        Nuo ovat niitä todella nopeasti tapahtuneita muutostekijöitä. Tosin lisäisin erilaiset ympäristön aineet, kuten muovi, lääkkeet, myrkyt jne. tuohon listaan. Emme vielä edes tiedä, mihin kaikkeen nämä vaikuttavat ja miten.

        ”Käsittääkseni aivot jossakin syvimmällä tasollaan tulkitsevat tilanteen siten, että olemme kohta mahdollisesti kuolemassa nälkään.”
        ”…että evoluution muokkaama keho-mielemme tulkitsee olosuhteet väärin.”

        Olen hiukan eri mieltä tuosta. Meillä on liian ”vanha” eräänlainen koodijärjestelmä, joka ei ole tuottanut kuin vähän soputumia. Ehkä joidenkin tärkeiden ravintoaineisen puute voi todella antaa hälytysjärjestelmälle merkkejä, mutta tuskin se on nälkäsignaali?

        Ehkä tässä käy nyt sitä luonnonvalintaa, jossa epäkelvot häviävät hiljalleen jatkamasta geenejään? Sillä kaikesta huolimatta on henkilöitä, joille noiden tekijöiden vaikutus ei olekaan huonontava, vaan heillä tuntuu olevan siihen ominaisuuksia, joilla sopeutumaa voi tehdä?

        ” Elämme yltäkylläisyydessä mutta fyysisesti passiivinen elämämme saa aivomme tulkitsemaan tilanteen toivottomaksi.”

        Tässä kohtaan ei voi olla ottamatta huomioon sitä seikka, miten hienovarainen ihmisen aivokemia on. Siihen vaikuttaa todella moni tekijä. Niin se, mitä sisäisesti työnnämme itseemme kuin mitä ulkonaisesti meitä kohtaa.

        Aiheena oikeasti mielenkiintoista!

        "mutta tuskin se on nälkäsignaali?"

        Ei niin, vaan liikkumattomuus, vähäinen fyysinen aktiivisuus niin työssä kuin vapaa-aikana. Lajimme kehittyessä fyysisen aktiivisuuden puute saattoi tarkoittaa vain sitä, että tilanne oli todella paha, kunnon ydintalvi tulossa eikä ravintoa mailla halmeilla, ei kannattanut edes lähteä liikkeelle sitä etsimään. Tuolloin aivot löivät kehon säästöliekille ja mielen "masennukseen".


      • pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        "mutta tuskin se on nälkäsignaali?"

        Ei niin, vaan liikkumattomuus, vähäinen fyysinen aktiivisuus niin työssä kuin vapaa-aikana. Lajimme kehittyessä fyysisen aktiivisuuden puute saattoi tarkoittaa vain sitä, että tilanne oli todella paha, kunnon ydintalvi tulossa eikä ravintoa mailla halmeilla, ei kannattanut edes lähteä liikkeelle sitä etsimään. Tuolloin aivot löivät kehon säästöliekille ja mielen "masennukseen".

        Tai että kun maha on täynnä ja on saanut levätä, elimistö varustautuu uutta nälkä ja energiakuuria varten? Kun sitä ei tule, kaikki jotenkin menee häiriöön.

        Elimistön säästökuuri ei oikeastaan johda masennukseen. Se taitaa olla aika lailla moderni sairaus. Siinä aviojen kemia alkaa toimia väärin, ja tätä tutkitaan, miten paljon nyky-ympäristön eri tekijät siihen vaikuttaa. Kemikaalit ja keinohormonit jne.


      • mummomuori kirjoitti:

        Tai että kun maha on täynnä ja on saanut levätä, elimistö varustautuu uutta nälkä ja energiakuuria varten? Kun sitä ei tule, kaikki jotenkin menee häiriöön.

        Elimistön säästökuuri ei oikeastaan johda masennukseen. Se taitaa olla aika lailla moderni sairaus. Siinä aviojen kemia alkaa toimia väärin, ja tätä tutkitaan, miten paljon nyky-ympäristön eri tekijät siihen vaikuttaa. Kemikaalit ja keinohormonit jne.

        Nälkä ei ole ollenkaan huono signaali älyn kannalta, kuten jo yritin argumentoida tuolla jossakin. Päin vastoin. Masennus toki on moderni sairaus varsinkin siinä mielessä missä se meillä länsimaissa esiintyy. Mutta lajimme kaukaisessa historiassa tietynlainen masennus on ollut selviytymiskeino, se vihonviimeinen kun tilanne on toivoton siinä mielessä että ravintoa ei ole, ei kannata edes lähteä etsimään. Tämä on eri tilanne kuin tämä meidän nykyinen, monessa tapauksessa krooninen masennus. Masentunut luolamies möllötti pitkän talven "masentuneena", maa jäässä ja riista siirtynyt kauas, kauas pois. Jos hengissä selvisi kevääseen asti, lähti taas liikkeelle ja se oli signaali myös aivoille, on kevät, nyt saa sapuskaa ja kannattaa taas panostaa voimien ja aivojen hermoston kuntoon. Mutta kuten sanottua, elämme nykyään lajillemme epätyypillisissä olosuhteissa niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, ja masennuksemmekin on tänä päivänä hieman eri juttu, kuten aivan oikein kirjoitit.


      • pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        Nälkä ei ole ollenkaan huono signaali älyn kannalta, kuten jo yritin argumentoida tuolla jossakin. Päin vastoin. Masennus toki on moderni sairaus varsinkin siinä mielessä missä se meillä länsimaissa esiintyy. Mutta lajimme kaukaisessa historiassa tietynlainen masennus on ollut selviytymiskeino, se vihonviimeinen kun tilanne on toivoton siinä mielessä että ravintoa ei ole, ei kannata edes lähteä etsimään. Tämä on eri tilanne kuin tämä meidän nykyinen, monessa tapauksessa krooninen masennus. Masentunut luolamies möllötti pitkän talven "masentuneena", maa jäässä ja riista siirtynyt kauas, kauas pois. Jos hengissä selvisi kevääseen asti, lähti taas liikkeelle ja se oli signaali myös aivoille, on kevät, nyt saa sapuskaa ja kannattaa taas panostaa voimien ja aivojen hermoston kuntoon. Mutta kuten sanottua, elämme nykyään lajillemme epätyypillisissä olosuhteissa niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, ja masennuksemmekin on tänä päivänä hieman eri juttu, kuten aivan oikein kirjoitit.

        "Mutta lajimme kaukaisessa historiassa tietynlainen masennus on ollut selviytymiskeino, se vihonviimeinen kun tilanne on toivoton siinä mielessä että ravintoa ei ole, ei kannata edes lähteä etsimään."

        Jotenkin en vain kykene kytkemään tähän masennusta. On ihan eri asia olla passiivinen, säästää energiaa jne. kuin menettää elämänhalunsa kokonaan.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Mutta lajimme kaukaisessa historiassa tietynlainen masennus on ollut selviytymiskeino, se vihonviimeinen kun tilanne on toivoton siinä mielessä että ravintoa ei ole, ei kannata edes lähteä etsimään."

        Jotenkin en vain kykene kytkemään tähän masennusta. On ihan eri asia olla passiivinen, säästää energiaa jne. kuin menettää elämänhalunsa kokonaan.

        Jospa masennus terminä liittyy ajattelussamme tähän nykytilanteeseen niin kiinteästi, että on hieman hankala mieltää sitä vihonviimeisenä selviytymiskeinona äärimmäisen ankarissa luonnon olosuhteissa.


      • pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        Jospa masennus terminä liittyy ajattelussamme tähän nykytilanteeseen niin kiinteästi, että on hieman hankala mieltää sitä vihonviimeisenä selviytymiskeinona äärimmäisen ankarissa luonnon olosuhteissa.

        Niin, ajattelen tätä kahdelta taholta.

        Kun esim. Frankl perehtyi siihen, miksi jotkut selviytyivät keskitysleireiltä ja jotkut luovuttivat, niin taustalla tavallaan kai voidaan sanoa olevan masennus. Eli ne, joilla oli tavoite, jotka löysivät merkityksen elämälleen, pysyivät todennäköisesti elossa. Vaikka olosuhteet olivat äärimmäisen huonot, kaikki eivät siis masentuneet. Selviytyjät pääsivät siis ”jatkamaan geenejään” huomattavasti paremmin.

        Kun sitten mietitään metsästäjä- keräilijä kulttuuria, niin tokihan osattiin varata ravintoa niiksi kausiksi, kun sitä oli hankalaa saada. Sopeutuminen tähän ravinnon saannin vaihteluun on se olennainen juttu. Siksi me lihomme, koska tuolloin vararasva oli se pelastus. Helpoiten lihavoituvat selvisivät parhaiten hengissä ja saivat ”jatkaa geenejään”. Tilanne joka on nyt kääntynyt päinvastaiseksi. Meillä ei siis vielä evoluutio ole vaikuttanut tähän kuin hyvin vähän – se on hyvin hidas.

        Masennus on toivottomuutta. Ihminen lakkaa taistelemasta. Se ei siis oikein toimi suojamekanismina. Päinvastoin, ne jotka taistelevat äärimmäisissäkin olosuhteissa, selviävät. Ne, jotka olivat neuvokkaita, lähtivät liikkeelle etsimään parempia olosuhteita tai osasivat hankkia ja varastoida ravintoa, olivat selviäjiä.


      • mummomuori kirjoitti:

        Niin, ajattelen tätä kahdelta taholta.

        Kun esim. Frankl perehtyi siihen, miksi jotkut selviytyivät keskitysleireiltä ja jotkut luovuttivat, niin taustalla tavallaan kai voidaan sanoa olevan masennus. Eli ne, joilla oli tavoite, jotka löysivät merkityksen elämälleen, pysyivät todennäköisesti elossa. Vaikka olosuhteet olivat äärimmäisen huonot, kaikki eivät siis masentuneet. Selviytyjät pääsivät siis ”jatkamaan geenejään” huomattavasti paremmin.

        Kun sitten mietitään metsästäjä- keräilijä kulttuuria, niin tokihan osattiin varata ravintoa niiksi kausiksi, kun sitä oli hankalaa saada. Sopeutuminen tähän ravinnon saannin vaihteluun on se olennainen juttu. Siksi me lihomme, koska tuolloin vararasva oli se pelastus. Helpoiten lihavoituvat selvisivät parhaiten hengissä ja saivat ”jatkaa geenejään”. Tilanne joka on nyt kääntynyt päinvastaiseksi. Meillä ei siis vielä evoluutio ole vaikuttanut tähän kuin hyvin vähän – se on hyvin hidas.

        Masennus on toivottomuutta. Ihminen lakkaa taistelemasta. Se ei siis oikein toimi suojamekanismina. Päinvastoin, ne jotka taistelevat äärimmäisissäkin olosuhteissa, selviävät. Ne, jotka olivat neuvokkaita, lähtivät liikkeelle etsimään parempia olosuhteita tai osasivat hankkia ja varastoida ravintoa, olivat selviäjiä.

        Nyt jää vaikutelma että puhumme edelleen hieman eri asioista. Esi-isillämme fyysinen ja psyykkinen stressi vaihtelivat luonnollisesti, ja tämä on ihmiselle normaali tila ja hyväksi. Tuo masennuksen omainen tilakin mistä on ollut puhe, ei koskaan voinut olla krooninen tila kuten nykyisin on asian laita.


      • pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        Nyt jää vaikutelma että puhumme edelleen hieman eri asioista. Esi-isillämme fyysinen ja psyykkinen stressi vaihtelivat luonnollisesti, ja tämä on ihmiselle normaali tila ja hyväksi. Tuo masennuksen omainen tilakin mistä on ollut puhe, ei koskaan voinut olla krooninen tila kuten nykyisin on asian laita.

        "Tuo masennuksen omainen tilakin mistä on ollut puhe..."

        Eli tässä sinulla on mielessä joku muu kuin varsinainen masennus? Ehkä avaat tuota enemmän?


      • mummomuori kirjoitti:

        "Tuo masennuksen omainen tilakin mistä on ollut puhe..."

        Eli tässä sinulla on mielessä joku muu kuin varsinainen masennus? Ehkä avaat tuota enemmän?

        "Ehkä avaat tuota enemmän? "

        Ei riitä tutkinnot kovin pitkälle avaamaan masennuksen diagnostiikkaa. Mikä on varsinainen masennus? Missä kulkee raja arkikielemme ja diagnostiikan kielen välillä?

        Tässä on keskusteltu lähinnä älystä. Siinä missä nälkä on vahva signaali pistää aivoihin potkua, luoda uusia hermosoluja ja kytköksiä ja lähteä etsimään sapuskaa. Tuffa tider-tilanteessa kun sitä sapuskaa ei kerta kaikkiaan ole ollut, raviinon puute on johtanut kehon lopulta tilaan, jonka kaltaista vaikkapa laihduttajat pelkäävät, että keho menee "säästöliekille". Nykyihminen pelkää tuota tilaa ja meille onmarkkinoitu ajatus että laihtuakseen pitää puputtaa evästä parin tunnin välein ettei vaan lipsahda kroppa "säästöliekille". Todellisuudessa keho ei niin helposti säästöliekille mene ravinnon puutteesta. Mutta kun tilanne jatkuu pitkään, kehon rasvavarastot on kulutettu, tilanne on jatkunut, en tiedä, pitkään, ehkä pari kuukautta, alkaa tuo säästöliekki joka vaikuttaa myös aivoihin, vieväthän ne huomattavan osan kehon kokonaisenergiasta. Seuraa masennuksen kaltainen olotila.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Tuo masennuksen omainen tilakin mistä on ollut puhe..."

        Eli tässä sinulla on mielessä joku muu kuin varsinainen masennus? Ehkä avaat tuota enemmän?

        Minulla ei todellakaan koulutus riitä diagnostiikkaan eikä perustelemaan tuota masennus-termin käyttöä tässä yhteydessä. Etsin kuitenkin tässä aamupirteydessäni lähteeni, josta aikoinaan aiheesta opin. Seuraava teksti on lääkäriltä, ehkä tämä avaaa asiaa enemmän kuin duunarin mietteet:



        "Sinun täytyy ymmärtää paradoksi, jonka mukaan loputon määrä kaloreita yhdistettynä liikunnan puutteeseen merkitsee elimistöllesi sitä, että tulossa on nälkäkausi, josta et ehkä selviä hengissä. Silloin ruumiisi ja aivosi suojautuvat vajoamalla lievään masennukseen. Ironista tässä on se, että luonnossa masennus on normaali tila ja elintärkeä eloonjäämisstrategia- - - talvi saapu tundralle. Pimeys laskeutuu ja lämpötila laskee pakkasen puolelle- - - kinokset kasautuvat kolmimetrisiksi ja hautaavat alleen kaiken ruoan, saaliseläimet piiloutuvat koloihinsa; liikkuminen käy mahdottomaksi. Suurin osa vähäisestä ravinnosta kuluu siihen, että hytiset henkesi pitimiksi. Talven pitkä nälkäkausi on aluillaan.- - - Joudut pelaamaan aikaa kuolemaa vastaan odotellessasi kevään saapumista. Nykyään meidän on vaikea ymmärtää, että kaikki tämä oli osa normaalia ihmiselämää, ja että masennus viimeisenä puolustuskeinonan on meihin syvälle juurtunut. Ihmiset käyttivät sitä joka talvi ja aina kuivuuden tai nälänhädän yllättäessä. He selvisivät hengissä masennuksen avulla. Eivät he kliinisesti masentuneet tai niin että olisivat tarvinneet mielialalääkkeitä, mutta siten että selviytyivät hengissä, koska aineenvaihdunta hidastui, rasvavarastot kasvoivat, he vetäytyivät, olivat omissa oloissaan, talvehtivat ja säätivät kaikki elintoiminnot säästöliekille. He sulkeutuivat itseensä ja selviytyivät elävien kirjoihin sallimalla muiden paitsi kaikkein tärkeimpien elintoimintojen näivettyä ja rapistua.- - -Nyt vain sattuu olemaan niin, että tähän nimenomaiseen tilaan johtavat signaalit ovat pitkälti samat kuin länsimaisen eläkeläisen elämäntavat: liikunnan lopettaminen, sosiaalisista tilanteista vetäytyminen ja kaiken mahdollisen ahmiminen. Nämä ovat nälänhädän ja talven tärkeimmät merkit, joihin ruumiisi vastaa tilanteen mukaisesti"

        (Dr. Henry S. Lodge, Younger next year, 2004, suomentanut Aino Konkka, Nana Smulovitz & Jelena Vallenius)


      • pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        Minulla ei todellakaan koulutus riitä diagnostiikkaan eikä perustelemaan tuota masennus-termin käyttöä tässä yhteydessä. Etsin kuitenkin tässä aamupirteydessäni lähteeni, josta aikoinaan aiheesta opin. Seuraava teksti on lääkäriltä, ehkä tämä avaaa asiaa enemmän kuin duunarin mietteet:



        "Sinun täytyy ymmärtää paradoksi, jonka mukaan loputon määrä kaloreita yhdistettynä liikunnan puutteeseen merkitsee elimistöllesi sitä, että tulossa on nälkäkausi, josta et ehkä selviä hengissä. Silloin ruumiisi ja aivosi suojautuvat vajoamalla lievään masennukseen. Ironista tässä on se, että luonnossa masennus on normaali tila ja elintärkeä eloonjäämisstrategia- - - talvi saapu tundralle. Pimeys laskeutuu ja lämpötila laskee pakkasen puolelle- - - kinokset kasautuvat kolmimetrisiksi ja hautaavat alleen kaiken ruoan, saaliseläimet piiloutuvat koloihinsa; liikkuminen käy mahdottomaksi. Suurin osa vähäisestä ravinnosta kuluu siihen, että hytiset henkesi pitimiksi. Talven pitkä nälkäkausi on aluillaan.- - - Joudut pelaamaan aikaa kuolemaa vastaan odotellessasi kevään saapumista. Nykyään meidän on vaikea ymmärtää, että kaikki tämä oli osa normaalia ihmiselämää, ja että masennus viimeisenä puolustuskeinonan on meihin syvälle juurtunut. Ihmiset käyttivät sitä joka talvi ja aina kuivuuden tai nälänhädän yllättäessä. He selvisivät hengissä masennuksen avulla. Eivät he kliinisesti masentuneet tai niin että olisivat tarvinneet mielialalääkkeitä, mutta siten että selviytyivät hengissä, koska aineenvaihdunta hidastui, rasvavarastot kasvoivat, he vetäytyivät, olivat omissa oloissaan, talvehtivat ja säätivät kaikki elintoiminnot säästöliekille. He sulkeutuivat itseensä ja selviytyivät elävien kirjoihin sallimalla muiden paitsi kaikkein tärkeimpien elintoimintojen näivettyä ja rapistua.- - -Nyt vain sattuu olemaan niin, että tähän nimenomaiseen tilaan johtavat signaalit ovat pitkälti samat kuin länsimaisen eläkeläisen elämäntavat: liikunnan lopettaminen, sosiaalisista tilanteista vetäytyminen ja kaiken mahdollisen ahmiminen. Nämä ovat nälänhädän ja talven tärkeimmät merkit, joihin ruumiisi vastaa tilanteen mukaisesti"

        (Dr. Henry S. Lodge, Younger next year, 2004, suomentanut Aino Konkka, Nana Smulovitz & Jelena Vallenius)

        ”Eivät he kliinisesti masentuneet tai niin että olisivat tarvinneet mielialalääkkeitä, mutta siten että selviytyivät hengissä, koska aineenvaihdunta hidastui, rasvavarastot kasvoivat, he vetäytyivät, olivat omissa oloissaan, talvehtivat ja säätivät kaikki elintoiminnot säästöliekille.”

        Jotain tällaista arvelinkin olevan taustalla, eli ei oikeasti voida puhua masennuksesta. Itse käytän tuosta sanontaa ”elää sinisellä liekillä”. Energiaa ei tuhlata kuin tärkeimpään.

        Jos asiaa tarkastelee, vaikka eläinten suhteen, niin nekin tekevät näin. Ei esim. talvihorroksesta tai unesta käytetä termiä ”masennus”. Eikä edes siitä, että eläimet liikkuvat talvella vähän.

        Tässä oikeasti pitäisi perehtyä enemmän siihen fysiologiaan, mitä kehossa tapahtuu. Moni laihduttaja on kokenut sen, että jossain vaiheessa laihtuminen loppuu. Elimistö sopeutuu niukkaan ravintoon ja - yllätys – alkaa kerätä vararasvaa. Siksi dieetit eivät saa olla liian tiukkoja ja välillä pitää olla taukoja .

        ”…tähän nimenomaiseen tilaan johtavat signaalit ovat pitkälti samat kuin länsimaisen eläkeläisen elämäntavat: liikunnan lopettaminen, sosiaalisista tilanteista vetäytyminen ja kaiken mahdollisen ahmiminen.”

        Tämä sen sijaan oli aika outo päätelmä? Eläkeläiset elävät nykyaikana huomattavasti aktiivisempaa elämää kuin koskaan. Kun ihminen on kliinisesti masentunut, niin silloin hän käyttäytyy noin, eikä siis päinvastoin.

        Mielestäni elinympäristömme on muuttunut niin paljon kemikaalien osalta, ettei niiden vaikutusta pidä ohittaa. Esimerkkeinä vaikka muovit:
        ”Muovituotteiden pehmentimien, kuten ftalaattien, terveyshaitat tunnetaan parhaiten. Ftalaatteja löytyy muun muassa lääketableteista, liimoista, elektroniikasta, rakennusmateriaaleista, hygieniatarvikkeista, saippuoista, pakkausmateriaaleista, leluista, maaleista, painomusteesta, ruoka-aineista ja tekstiileistä.”

        ”Polykarbonaatti- ja epoksihartsimuovien rakennusaine on suurina annoksina haitallista munuaisille ja maksalle sekä mahdollisesti maitorauhaselle.”
        ”On myös mahdollista, että BPA vaikuttaa haitallisesti lisääntymiseen, immuunijärjestelmään, verenkiertojärjestelmään ja edesauttaa syövän muodostumista.”

        Näitä on niin paljon ja joista ei tiedetä riittävästi. Se tiedetään, että ne vaikuttavat ihmisen hormonijärjestelmään.

        ”Mikro- ja nanomuovien mahdolliset terveyshaitat voisivat olla tulehdustyyppisiä reaktioita, jos muovihiukkanen pääsee suoliston seinämän solukosta läpi. Sitä ei vielä tiedetä, kuinka todennäköisiä tällaiset ovat.”
        YLE 15.3.2018 ”Onko muovi haitallista terveydelle? Voiko muovi mennä ihmisen solujen sisään? Asiantuntijat vastaavat”

        Koska masennukseen liittyy erilaisten hormonien ja välittäjäaineiden muutoksia, aivan varmaan nuo vaikuttavat myös mielenterveyteen.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Eivät he kliinisesti masentuneet tai niin että olisivat tarvinneet mielialalääkkeitä, mutta siten että selviytyivät hengissä, koska aineenvaihdunta hidastui, rasvavarastot kasvoivat, he vetäytyivät, olivat omissa oloissaan, talvehtivat ja säätivät kaikki elintoiminnot säästöliekille.”

        Jotain tällaista arvelinkin olevan taustalla, eli ei oikeasti voida puhua masennuksesta. Itse käytän tuosta sanontaa ”elää sinisellä liekillä”. Energiaa ei tuhlata kuin tärkeimpään.

        Jos asiaa tarkastelee, vaikka eläinten suhteen, niin nekin tekevät näin. Ei esim. talvihorroksesta tai unesta käytetä termiä ”masennus”. Eikä edes siitä, että eläimet liikkuvat talvella vähän.

        Tässä oikeasti pitäisi perehtyä enemmän siihen fysiologiaan, mitä kehossa tapahtuu. Moni laihduttaja on kokenut sen, että jossain vaiheessa laihtuminen loppuu. Elimistö sopeutuu niukkaan ravintoon ja - yllätys – alkaa kerätä vararasvaa. Siksi dieetit eivät saa olla liian tiukkoja ja välillä pitää olla taukoja .

        ”…tähän nimenomaiseen tilaan johtavat signaalit ovat pitkälti samat kuin länsimaisen eläkeläisen elämäntavat: liikunnan lopettaminen, sosiaalisista tilanteista vetäytyminen ja kaiken mahdollisen ahmiminen.”

        Tämä sen sijaan oli aika outo päätelmä? Eläkeläiset elävät nykyaikana huomattavasti aktiivisempaa elämää kuin koskaan. Kun ihminen on kliinisesti masentunut, niin silloin hän käyttäytyy noin, eikä siis päinvastoin.

        Mielestäni elinympäristömme on muuttunut niin paljon kemikaalien osalta, ettei niiden vaikutusta pidä ohittaa. Esimerkkeinä vaikka muovit:
        ”Muovituotteiden pehmentimien, kuten ftalaattien, terveyshaitat tunnetaan parhaiten. Ftalaatteja löytyy muun muassa lääketableteista, liimoista, elektroniikasta, rakennusmateriaaleista, hygieniatarvikkeista, saippuoista, pakkausmateriaaleista, leluista, maaleista, painomusteesta, ruoka-aineista ja tekstiileistä.”

        ”Polykarbonaatti- ja epoksihartsimuovien rakennusaine on suurina annoksina haitallista munuaisille ja maksalle sekä mahdollisesti maitorauhaselle.”
        ”On myös mahdollista, että BPA vaikuttaa haitallisesti lisääntymiseen, immuunijärjestelmään, verenkiertojärjestelmään ja edesauttaa syövän muodostumista.”

        Näitä on niin paljon ja joista ei tiedetä riittävästi. Se tiedetään, että ne vaikuttavat ihmisen hormonijärjestelmään.

        ”Mikro- ja nanomuovien mahdolliset terveyshaitat voisivat olla tulehdustyyppisiä reaktioita, jos muovihiukkanen pääsee suoliston seinämän solukosta läpi. Sitä ei vielä tiedetä, kuinka todennäköisiä tällaiset ovat.”
        YLE 15.3.2018 ”Onko muovi haitallista terveydelle? Voiko muovi mennä ihmisen solujen sisään? Asiantuntijat vastaavat”

        Koska masennukseen liittyy erilaisten hormonien ja välittäjäaineiden muutoksia, aivan varmaan nuo vaikuttavat myös mielenterveyteen.

        "Tämä sen sijaan oli aika outo päätelmä? Eläkeläiset elävät nykyaikana huomattavasti aktiivisempaa elämää kuin koskaan. Kun ihminen on kliinisesti masentunut, niin silloin hän käyttäytyy noin, eikä siis päinvastoin"

        No, kuten lähdetietoihini laitoin, kyseinen teksti on vuodelta 2004 ja lisäksi tuolta Amerikan mantereelta. Henry S. Lodge oli tointan harjoittava lääkäri, joten voisi olettaa että hänellä jonkinlainen käsitys oli maansa ikäväestön elämäntavasta. Olen samaa mieltä että eläkeväestömme näyttäytyy varsin aktiivisena ja pirteänä. Toisaalta tämä on se kolikon toinen puoli. Uutisoinnit vanhusväestön yksinäisyydestä ja vaikkapa kasvavasta päihdeongelmasta on se toinen.

        Tämä masennus-pohdinta vie kuitenkin nyt huomiota varsinaisesta aiheesta. Tutkimukset osoittavat suomalaisten ÄO:n laskeneen, ja syytä ei tiedetä. Mainitsemasi kemikaalikuormitus vaikuttaa meihin enenvässä määrin ja senkään merkitystä meidän ei tule aliarvioida. Eikä meidän tule poissulkea nyky-yhteiskunnan muuttuneita vaatimuksia, ja toisaalta sen aiheuttamaa psyykkistä kuormitusta. Koska aiheena olevan tutkimuksen suhteen ei vielä tiedetä aiheuttajaa, voimme tässä pohtia tilannetta.

        Mutta kuten Lodge kirjoitti: "liikunnan lopettaminen, sosiaalisista tilanteista vetäytyminen ja kaiken mahdollisen ahmiminen. Nämä ovat nälänhädän ja talven tärkeimmät merkit, joihin ruumiisi vastaa tilanteen mukaisesti" Eli näiden käyttäytymismallien vallitessa keho varastoi energiaa ja rappeuttaa muita paitsi elämälle välttämättömiä toimintoja. Olipa mainittujen käyttäytymismallien kausaalisuhde masennuksen kanssa kummati päin tahansa nyky-yhteiskunnassamme, se on periaatteessa tämän pohdinnan kannalta epäolennaista. Sekä liikkumattomuus että kliininen masennus ovat yhteiskunnassamme suuria ja lisääntyviä ongelmia.

        Suuri osa ihmisistä liikkuu aivan liian vähän, ja viettää aivan liikaa aikaa istuen. On tutkimuksia joissa on todettu että edes salitreeni istuen vietetyn päivän päätteeksi ei ole tarpeeksi. Lasten ja nuorten ja vaikkapa varusmiesikäisten suunnalta tulevat uutiset eivät ole kovin lupaavia. Koska liikkumattomuus on signaali kehollemme ennemmin rapistua kuin kasvaa tai edes ylläpitää kuin välttämättömiä toimintoja, voisiko siis ajatella että mysö älyn, kognitiivisten toimintojen taantuminen olisi suoraa seurausta liikkumattoman elämänttavan yleistymisestä?

        Toki suuri joukko ihmisiä liikkuu riittävästi, mutta heistähän me emme nyt tässä yhteydessä huolta kannakaan. Toisaalta, nykymaailma fitness-buumeineen tuottaa myös toisen ääripään. On myös asiantuntijalausuntoja, joiden mukaan monet kuntoilijat liikkuvat aivan liian paljon ja/tai kovaa. Monet kuntoilijat harjoittelevat kuntotasoon suhteutettuna kovempaa kuin kilpaurheilljat, ja tämä osaltaa myös ajaa kehon ja mielen ylirasitukseen. Tässäpä meillä on vyyhti. ÄO:n lasku on kuitenkin mitattu tosiasia, olkoonkin että toistaiseksi se on aika vähäistä. Lisäksi tulee sitten lisääntyvä eriarvoisuus koulutuksessa, niin kyllä meillä tulevaisuudessa haasteita piisaa, mutta onko fiksuja aivoja niitä haasteita ratkomaan?


      • pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        "Tämä sen sijaan oli aika outo päätelmä? Eläkeläiset elävät nykyaikana huomattavasti aktiivisempaa elämää kuin koskaan. Kun ihminen on kliinisesti masentunut, niin silloin hän käyttäytyy noin, eikä siis päinvastoin"

        No, kuten lähdetietoihini laitoin, kyseinen teksti on vuodelta 2004 ja lisäksi tuolta Amerikan mantereelta. Henry S. Lodge oli tointan harjoittava lääkäri, joten voisi olettaa että hänellä jonkinlainen käsitys oli maansa ikäväestön elämäntavasta. Olen samaa mieltä että eläkeväestömme näyttäytyy varsin aktiivisena ja pirteänä. Toisaalta tämä on se kolikon toinen puoli. Uutisoinnit vanhusväestön yksinäisyydestä ja vaikkapa kasvavasta päihdeongelmasta on se toinen.

        Tämä masennus-pohdinta vie kuitenkin nyt huomiota varsinaisesta aiheesta. Tutkimukset osoittavat suomalaisten ÄO:n laskeneen, ja syytä ei tiedetä. Mainitsemasi kemikaalikuormitus vaikuttaa meihin enenvässä määrin ja senkään merkitystä meidän ei tule aliarvioida. Eikä meidän tule poissulkea nyky-yhteiskunnan muuttuneita vaatimuksia, ja toisaalta sen aiheuttamaa psyykkistä kuormitusta. Koska aiheena olevan tutkimuksen suhteen ei vielä tiedetä aiheuttajaa, voimme tässä pohtia tilannetta.

        Mutta kuten Lodge kirjoitti: "liikunnan lopettaminen, sosiaalisista tilanteista vetäytyminen ja kaiken mahdollisen ahmiminen. Nämä ovat nälänhädän ja talven tärkeimmät merkit, joihin ruumiisi vastaa tilanteen mukaisesti" Eli näiden käyttäytymismallien vallitessa keho varastoi energiaa ja rappeuttaa muita paitsi elämälle välttämättömiä toimintoja. Olipa mainittujen käyttäytymismallien kausaalisuhde masennuksen kanssa kummati päin tahansa nyky-yhteiskunnassamme, se on periaatteessa tämän pohdinnan kannalta epäolennaista. Sekä liikkumattomuus että kliininen masennus ovat yhteiskunnassamme suuria ja lisääntyviä ongelmia.

        Suuri osa ihmisistä liikkuu aivan liian vähän, ja viettää aivan liikaa aikaa istuen. On tutkimuksia joissa on todettu että edes salitreeni istuen vietetyn päivän päätteeksi ei ole tarpeeksi. Lasten ja nuorten ja vaikkapa varusmiesikäisten suunnalta tulevat uutiset eivät ole kovin lupaavia. Koska liikkumattomuus on signaali kehollemme ennemmin rapistua kuin kasvaa tai edes ylläpitää kuin välttämättömiä toimintoja, voisiko siis ajatella että mysö älyn, kognitiivisten toimintojen taantuminen olisi suoraa seurausta liikkumattoman elämänttavan yleistymisestä?

        Toki suuri joukko ihmisiä liikkuu riittävästi, mutta heistähän me emme nyt tässä yhteydessä huolta kannakaan. Toisaalta, nykymaailma fitness-buumeineen tuottaa myös toisen ääripään. On myös asiantuntijalausuntoja, joiden mukaan monet kuntoilijat liikkuvat aivan liian paljon ja/tai kovaa. Monet kuntoilijat harjoittelevat kuntotasoon suhteutettuna kovempaa kuin kilpaurheilljat, ja tämä osaltaa myös ajaa kehon ja mielen ylirasitukseen. Tässäpä meillä on vyyhti. ÄO:n lasku on kuitenkin mitattu tosiasia, olkoonkin että toistaiseksi se on aika vähäistä. Lisäksi tulee sitten lisääntyvä eriarvoisuus koulutuksessa, niin kyllä meillä tulevaisuudessa haasteita piisaa, mutta onko fiksuja aivoja niitä haasteita ratkomaan?

        Totta, tulevaisuudessa haasteita riittää.

        "Sekä liikkumattomuus että kliininen masennus ovat yhteiskunnassamme suuria ja lisääntyviä ongelmia. "

        Nämäkin on syytä ottaa huomioon. Katson, että syitä on monia, nämä mukaan lukien.

        Enemmän kai pitäisi kiinnittää huomiota, millaista älykkyyttä tulevaisuudessa tarvitaan?


    • Saatat olla jäljillä tässä . Kyllähän sellainen normaali järki tuntuu monelta kadonneen tyystin ja myöskin esimerkiksi tietyt selviytymisentaidot jotka jo lapsena iskostettiin mieleen. Maailmanlopun skenaarioksi käy juurikin se, että tulee jokin iso luuta joka lakaisee ja kaikkihan vanhoja kansanviisauksia tuntevat tietävät, että tyhmien eväät syödään ekaksi.

      • Ne selvityimistaidot, joita tarvittiin maataloudessa, eivät ehkä enää toimi?

        Tuli mieleen omat vanhemmat, jotka olivat sota-ajan lapsia, niin heidän taitojaa saattaa tulla tarvisemaan kun köyhyys ja puute lisääntyy?


    • ”Kosmologia, biologia, psykologia ovat tylsiä, koska ne vaativat isojen asiakokonaisuuksien ymmärtämistä, pitkien ajanjaksojen hahmottamista…”

      Ennen kaikkea pitää omata valtava sanavarasto, koska erityissanaston ymmärtäminen vie aikaa. Tähän aika harvaa jaksaa ryhtyä, eikä se aina ole kovin mielekästäkään.

      Mutta sillä jo pääsee pitkälle kun osaa poimia olennaisen sekä opettelee koko ajan termien sisältöjä keskeisissä ilmaisuissa.

      ”Huomattavasti helpompaa älyllisesti ja turvallisempaa henkisesti on antaa tunteenomaisen valinnan ohjata omaa ajatteluaan…”

      Kyllä, eivät kaikki edes halua (tai kykene) syventyä niin tarkoin. Silloin mieluiten omii valmiin, yksinkertaisen kuuloisen sekä valmiiksi pureskellun ”palan”. Populismin kannatus perustuu juuri tähän ilmiöön. Sopii siinäkin mielessä nykyaikaan, jossa halutaan kaikki nopeasti, helposti ja vaivaa näkemättä.


      ”Tunteenomainen tiedon torjunta kuuluu samaan kastiin, ja tästä onvat esimerkkinä palstalla lisineet evoluutiokriittiset näkemykset.”

      Monimutkaisuus, eri vaihtoehdot, tiedon muokkaus jne. voivat oikeasti ahdistaa. Kun ei ole olemassa niitä tarvittavia ”työkaluja”, jolla käsitellä tietoa, ymmärrän vallan mainiosti tuon ahdistuksen.

      Tuo evoluutiokriittisyys on yksi ilmiö, mutta mm. sen hahmottamine, miten yhteiskunta toimii, on aivan vastaavaa.

      ”… mutta sellaisenaankin ne toisaalta osoittavat miten vähän nuo kirjoittajat tietävät.”

      Tätä uuslukutaidottomuutta tai pikemminkin huonoa lukutaitoa käytetään hyväksi monessa suhteessa. Ikävä kyllä kun se kytketään uskonnollisiin käsitteisiin, siitä saada väline, jolla voidaan jopa manipuloida.

      Esim. Raamattu tarvitsee aika hyvää lukutaitoa, melkein tuon 4 tason omaamista, jotta sen voi ylipäätään kokonaisuutena hahmottaa. Se tuntuu paljon helpommalta, kun se palastellaan pieneen, valmiiksi selitettyihin osiin. Vältetään ottamasta mukaan mitään, mikä luo liikaa ristiriitaa.


      mediassa kerrottiin tutkimuksesta, jonka mukaan suomalaiset ovat tyhmentyneet jo vuosikymmeniä.

      Verbaalisten kykyjen heikkenemiseen vaikuttaa varmasti se, että lukeminen on vähentynyt. Kirjojen lukeminen. Porukka ei pidä pitkiä tekstejä enää niin relevantteina, ja keskusteluja käydään vähillä merkkimäärillä Twitterissä.


      Tilallis-kuvallisen testin tulokset eivät putoa samalla tavalla kuin kielellisen ja matemaattisen, joissa vaikutusta on matemaattisella harjaantuneisuudella ja lukutottumuksilla, jotka vaikuttavat sanavaraston kehittymiseen.
      IS 26.1. 018 ”Kuva kertoo tylyä kieltä: Suomalaiset nuoret miehet ovat tyhmentyneet jo kymmenen vuotta”


      ”Väestön keskimääräisen älykkyysosamäärän lasku on havaittu esimerkiksi useimmissa Pohjoismaissa, Australiassa, Iso-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Hollannissa…”

      ”Jos katsotaan 30 vuotta taaksepäin nuorison terveydentilan kehitystä, esimerkiksi metabolisia riskitekijöitä, niin nyt on menty heikompaan suuntaan, Jokela sanoo.”
      ”Entä voisiko ilmiöön vaikuttaa internetajan sirpaleinen tietotulva, joka aiheuttaa monelle infoähkyä?
      – Se on hyvä ja kiistelty kysymys. ”

    • >> Ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä ei edes käy näitä keskusteluja <<

      Totta. Tämä on pienen vähemmistön harrastus ja suuri osa elää omalla sometilillään tavoitellen jakoja ja peukkuja.

      >> Tässä vasta äskettäin mediassa kerrottiin tutkimuksesta, jonka mukaan suomalaiset ovat tyhmentyneet jo vuosikymmeniä. <<

      Näin on, älykkyyden keskiarvo on laskenut, mutta se on alentunut niin vähän, muutamia prosentteja, ettei sitä käytännössä huomaa kuin tilastollisesta keskiarvosta.
      Ja alentumisen syykään ei taida olla ihan selvillä.

      • saviseutulainen

        ...

        Kieltämättä on myös merkillistä, että käärme herätti ihmisessä tiedonhalun, joka erikoisesti vaikutti siihen suureen kauheaan lankeemukseen. Luther sanoo: »Se onkin perkeleen myrkkyä, kun ihminen tahtoo olla viisaampi kuin mitä Jumala on säätänyt».

        Ei mikään ole tehnyt ihmisiä niin mielettömiksi hengellisissä asioissa ja vihamielisiksi Jumalaa ja hänen teitänsä kohtaan kuin tuo luuloteltu suuri viisaus. Vaikka heillä olisikin suuri tietomäärä, niin, koska he pitävät itseänsä viisaina, tulevat he mielettömiksi.

        Apostoli sanoo, että tieto paisuttaa. Suuri määrä ymmärrystä ja laajat tiedot houkuttelevat ihmistä itsejumaloimiseen ja itsekyllyyteen, jolloin ei Jumalan viisaus hänelle kelpaa.

        Jumala on ylpeitä vastaan ja kätkee valonsa viisailta ja toimellisilta. Mutta ihminen on silloin hukassa, kun Jumala on häntä vastaan. Silloin lankeaa hän hulluudesta toiseen.

        Luther sanoo, että ihminen silloin saa semmoisen viisauden, että hän pitää syntiä vanhurskautena ja suurimman hulluuden korkeimpana viisautena. Sillä perkele sotkee ihmisen ymmärryksen niin, että jota kauemmaksi hän joutuu Jumalan sanasta, sitä viisaampana ja oppineempana hän itseänsä pitää.

        ( C.O.Rosenius )


      • saviseutulainen kirjoitti:

        ...

        Kieltämättä on myös merkillistä, että käärme herätti ihmisessä tiedonhalun, joka erikoisesti vaikutti siihen suureen kauheaan lankeemukseen. Luther sanoo: »Se onkin perkeleen myrkkyä, kun ihminen tahtoo olla viisaampi kuin mitä Jumala on säätänyt».

        Ei mikään ole tehnyt ihmisiä niin mielettömiksi hengellisissä asioissa ja vihamielisiksi Jumalaa ja hänen teitänsä kohtaan kuin tuo luuloteltu suuri viisaus. Vaikka heillä olisikin suuri tietomäärä, niin, koska he pitävät itseänsä viisaina, tulevat he mielettömiksi.

        Apostoli sanoo, että tieto paisuttaa. Suuri määrä ymmärrystä ja laajat tiedot houkuttelevat ihmistä itsejumaloimiseen ja itsekyllyyteen, jolloin ei Jumalan viisaus hänelle kelpaa.

        Jumala on ylpeitä vastaan ja kätkee valonsa viisailta ja toimellisilta. Mutta ihminen on silloin hukassa, kun Jumala on häntä vastaan. Silloin lankeaa hän hulluudesta toiseen.

        Luther sanoo, että ihminen silloin saa semmoisen viisauden, että hän pitää syntiä vanhurskautena ja suurimman hulluuden korkeimpana viisautena. Sillä perkele sotkee ihmisen ymmärryksen niin, että jota kauemmaksi hän joutuu Jumalan sanasta, sitä viisaampana ja oppineempana hän itseänsä pitää.

        ( C.O.Rosenius )

        Suuri ja kauhea lankeemus, joopa joo...Tuollaisen lankeemuksen historiallinen mahdottomuus on jo niin moneen kertaan käsitelty ettei enää tässä yhteydessä siitä enempää. Pari sanaa kuitenkin suhtautumisesta itse kertomukseen "syntiinlankeemuksesta". Tarinan ottaminen kirjaimellisesti on kristillinen harhaoppi, alkuperäisen tarinan turmelemista. Varhaiset juutalaiset eivät tätä myyttiään lukiessaan koskaan olisi ottaneet sitä kirjaimellisesti eivätkä liittäneet siihen tällaista moralisoivaa aspektia kuin kristityt väärinymmärtäjät. Kyse on ollut yksinkertaisesti myyttisestä tarinasta, jossa ihmissuku kasvaa itsetietoisuuteen oppien samalla erottamaan hyvän pahasta. Samalla se on kertomus kasvamisesta aikuisuuteen, vastuullisuuteen ja maailman realiteettien kohtaamiseen. Se on tarina siitä, miten ihmiskunta kasvaa ottamaan itse vastuuta elämästään ja lakkaa olemasta lapsenomaisessa riippuvuussuhteessa taivaalliseen isähahmoon. Kristityt raiskasivat tämän tervehenkisen, järkevän ja vastuullisen näkemyksen ottamalla mytologian kirjaimellisesti ja alkamalla väärän tulkinnan tuloksella moralisoinnin.


      • saviseutulainen
        pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        Suuri ja kauhea lankeemus, joopa joo...Tuollaisen lankeemuksen historiallinen mahdottomuus on jo niin moneen kertaan käsitelty ettei enää tässä yhteydessä siitä enempää. Pari sanaa kuitenkin suhtautumisesta itse kertomukseen "syntiinlankeemuksesta". Tarinan ottaminen kirjaimellisesti on kristillinen harhaoppi, alkuperäisen tarinan turmelemista. Varhaiset juutalaiset eivät tätä myyttiään lukiessaan koskaan olisi ottaneet sitä kirjaimellisesti eivätkä liittäneet siihen tällaista moralisoivaa aspektia kuin kristityt väärinymmärtäjät. Kyse on ollut yksinkertaisesti myyttisestä tarinasta, jossa ihmissuku kasvaa itsetietoisuuteen oppien samalla erottamaan hyvän pahasta. Samalla se on kertomus kasvamisesta aikuisuuteen, vastuullisuuteen ja maailman realiteettien kohtaamiseen. Se on tarina siitä, miten ihmiskunta kasvaa ottamaan itse vastuuta elämästään ja lakkaa olemasta lapsenomaisessa riippuvuussuhteessa taivaalliseen isähahmoon. Kristityt raiskasivat tämän tervehenkisen, järkevän ja vastuullisen näkemyksen ottamalla mytologian kirjaimellisesti ja alkamalla väärän tulkinnan tuloksella moralisoinnin.

        >>Se on tarina siitä, miten ihmiskunta kasvaa ottamaan itse vastuuta elämästään ja lakkaa olemasta lapsenomaisessa riippuvuussuhteessa taivaalliseen isähahmoon.<<

        Se on totisesti nähty, että ihmiskunta "on kasvanut ottamaan itse vastuuta elämästään" ja lakannut olemasta lapsenomaisessa riippuvuussuhteessa taivaalliseen isähahmoon - JUMALAAN.

        Eipä paljonkaan ihmiskunnan historian tuntemusta tarvita - eikä paljon uutisia tänä päivänä lukea/katsella, sen paremmin maailmalta kuin kotimaastamme, ja katsoa ympärilleen missä eleleekin, niin johan näkyy ja kuuluu tämä ihmisen "vastuun kantaminen".
        Itse asiassa koko rakas telluksemme asujaimineen huutaa tuskasta tämän ihmiskunnan "vastuunkantamisen" tähden.
        Ja nimeenomaan siksi, että on lakattu olemasta lapsenomaisessa riippuvuussuhteessa JUMALAAN.


      • "Älykkyyden keskiarvo on laskenut, mutta se on alentunut niin vähän, muutamia prosentteja, ettei sitä käytännössä huomaa kuin tilastollisesta keskiarvosta. "

        Näin se realistisesti menee. Mitään arkielämään vaikuttavaa laskua ei ole tapahtunut ja toisekseen, älyykkyyden "laatu" on nyt erilaista, mitä yhteiskunnassa selviytytmiseen tarvitaan.


    • evita-ei.kirj

      Niin älykkyyden keskiarvo on madaltanut samalla kun yhteiskunta on sekularisoitunut.
      Kumpaakohan tästä älykyyden laskusta siten on syyttäminen ??
      Toisaalta usein usein myös tieteen saralla on kunnostautuneet myös uskovat ihmiset ja eikö se Suomenkin lukutaito saanut silloinalkunsa silloin kun ensimmäinen Raamattu painettiin Suomen kielelle.
      Ettei sitä nyt kaikkea kunniaa tieteen edistymisestä kannattaisi nyt ihan laittaa ateistien ansioksi.
      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Luettelo_kristityistä_ajattelijoista_tieteen_piirissä

      • "Vuonna 2013 tehdyn tutkimuksen mukaan Suomessa keskimääräisen älykkyysosamäärän nousu tyssäsi vuoteen 1997."
        "Suomen, Norjan ja Tanskan väestön älykkyysosamäärä on laskenut 90-luvun puolivälin jälkeen 0,23 pistettä vuodessa."

        Suomalasten älykkyyden keskiarvo olisi siis laskenut vuodesta 1997 hieman alle 5 pistettä. Kansan ÄO:n keskiarvo siis olisi nyt 95 verrattuna vuoden 1997 lukemaan 100.
        (mitattuna 15 pisteen keskihajonnalla)

        Syitä laskulle on pohdittu, mutta mitään yleistä selitystä asialle ei ole löydetty. Opiskelun väheneminen (läksyjä vähemmän), vaatimustason lasku esim. matematiikan suhteen, ajankäytön muuttuminen jne.

        http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3786346/Suomalaisten alykkyysosamaara on kaantynyt selvaan laskuun kertoo tuore tutkimus

        https://yle.fi/uutiset/3-7790833


      • valitettavasti

        Se että nuorten ei tarvitse tehdä itse mitään sellaista, mikä voisi kasvattaa ja opettaa, on syynä että nuorten älykkyys ja muutkin taidot putoaa vauhdilla. Suomessa on nyt noin 600000 ihmistä joilla on peruskoulutus ja osalla heistä ei sitäkään. He eivät ole kyvykkäitä oppimaan mitään.

        Älykkyyden lasku on eräs mittari, mutta lukutaidon katoaminen ja osalta nuorista myös puhetaidon katoaminen on hälyttävää. Viranomaiset eivät tiedä mistä tämä johtuu ja siksi keskittyvät enää asian peittelyyn.


      • valitettavasti kirjoitti:

        Se että nuorten ei tarvitse tehdä itse mitään sellaista, mikä voisi kasvattaa ja opettaa, on syynä että nuorten älykkyys ja muutkin taidot putoaa vauhdilla. Suomessa on nyt noin 600000 ihmistä joilla on peruskoulutus ja osalla heistä ei sitäkään. He eivät ole kyvykkäitä oppimaan mitään.

        Älykkyyden lasku on eräs mittari, mutta lukutaidon katoaminen ja osalta nuorista myös puhetaidon katoaminen on hälyttävää. Viranomaiset eivät tiedä mistä tämä johtuu ja siksi keskittyvät enää asian peittelyyn.

        "...nuorten ei tarvitse tehdä itse mitään sellaista, mikä voisi kasvattaa ja opettaa..."

        Nuorten pitää nykyään tehdä hyvin paljon tuollaista ja enemmän kuin aiemmat sukupolvet.


      • valitettavasti kirjoitti:

        Se että nuorten ei tarvitse tehdä itse mitään sellaista, mikä voisi kasvattaa ja opettaa, on syynä että nuorten älykkyys ja muutkin taidot putoaa vauhdilla. Suomessa on nyt noin 600000 ihmistä joilla on peruskoulutus ja osalla heistä ei sitäkään. He eivät ole kyvykkäitä oppimaan mitään.

        Älykkyyden lasku on eräs mittari, mutta lukutaidon katoaminen ja osalta nuorista myös puhetaidon katoaminen on hälyttävää. Viranomaiset eivät tiedä mistä tämä johtuu ja siksi keskittyvät enää asian peittelyyn.

        Mistä sinä nuo katastrofaaliset tietosi olet löytänyt.
        Ja tuo asioiden salaaminen, mielenkiintoinen väite. Näin nettiaikaan, kun Valkoisen Talon Ovaalihuonekin vuotaa salaisuutensa ihan reaaliajassa, niin Suomen viranomaisten keskinäinen salaliitto se vain pitää.

        Rehelliset suomalaiset viranomaiset pitäisivät ehkä salauspäätöksestä kiinni, mutta toisaalta rehelliset suomalaiset viranomaiset eivät moiseen salaukseen suostuisi. Kun ne on rehellisiä.
        Sen sijaan jos he olisivat epärehellisiä, niin ne möisi tietonsa vaikka Seiskalle.

        Vai ihanko itse päättelit iltapäivälehtien lööpeistä ;-)


      • qwertyilija kirjoitti:

        Mistä sinä nuo katastrofaaliset tietosi olet löytänyt.
        Ja tuo asioiden salaaminen, mielenkiintoinen väite. Näin nettiaikaan, kun Valkoisen Talon Ovaalihuonekin vuotaa salaisuutensa ihan reaaliajassa, niin Suomen viranomaisten keskinäinen salaliitto se vain pitää.

        Rehelliset suomalaiset viranomaiset pitäisivät ehkä salauspäätöksestä kiinni, mutta toisaalta rehelliset suomalaiset viranomaiset eivät moiseen salaukseen suostuisi. Kun ne on rehellisiä.
        Sen sijaan jos he olisivat epärehellisiä, niin ne möisi tietonsa vaikka Seiskalle.

        Vai ihanko itse päättelit iltapäivälehtien lööpeistä ;-)

        "...kun Valkoisen Talon Ovaalihuonekin vuotaa salaisuutensa ihan reaaliajassa, niin Suomen viranomaisten keskinäinen salaliitto se vain pitää."

        Puhumattakaa noista muista salaliitoista! :D


      • mummomuori kirjoitti:

        "...kun Valkoisen Talon Ovaalihuonekin vuotaa salaisuutensa ihan reaaliajassa, niin Suomen viranomaisten keskinäinen salaliitto se vain pitää."

        Puhumattakaa noista muista salaliitoista! :D

        Totta. Kuten maailmanlaajuinen kulttuurimarksistinen salaliitto.

        Se on jo sen verran epäuskottava, että siihen uskominen vaatii lehmän hermot, pässin päättäväisyyden ja aasin aivot.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Totta. Kuten maailmanlaajuinen kulttuurimarksistinen salaliitto.

        Se on jo sen verran epäuskottava, että siihen uskominen vaatii lehmän hermot, pässin päättäväisyyden ja aasin aivot.

        :D Juu, ja runsaasi mielikuvistusta.


      • mummomuori kirjoitti:

        :D Juu, ja runsaasi mielikuvistusta.

        Mielikuvitusta ja ikijäässä olevat ajatukset.

        Pehmennän sen verran, että jokaisella ihmisellä on taito selittää itselle epämiellyttävät tai käsittämättömät asiat hieman mielikuvituksellisesti, mutta joillakin tuo taito on jo taidetta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      170
      3920
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      35
      3538
    3. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      223
      2819
    4. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      151
      1229
    5. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      59
      1098
    6. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      145
      1038
    7. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      971
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      900
    9. Niinhän se on nainen että me

      Kaikki vanhetaan ja muututaan toisenlaisiksi, lainatakseni vapaasti yhden vanhan kappaleen sanoitusta
      Ikävä
      42
      764
    10. Olihan sinun

      Kanssa nainen olemassa omanlainen vetovoima ja tietynlainen yhteenkuuluvuuden tunne. Se on helppoa myöntää.
      Ikävä
      40
      757
    Aihe