Akun vaihto

Piit

Voikohan mazda 6 2008 vaihtaa itse akun, ilman että menee mikään sähköjuttu vatuilleen?

8

5381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtanut

      kyllä voi

    • Nasda

      radiosta häviää asetukset ja ajotietokone nollautuu ainakin

    • kusipääostaamadeinusa

      No hei se on japanialainen ja tekniikaltaan vanhanaikainen, vertaa nyt vaikka volkkari, ford, opel audeista bemareista nyt puhumattakaan niin onhan se toyotankin tekniikka niin jäljessä saksalaista mutta jenkit vasta onkin eli suojatullia vaan trumppi ettei niitä mitään paskoja tuoda eurooppaan.

    • atkerkki

      Muhahahahshshshshssssss. Mitä sinä akkua irroittamaan. Vie autosi huoltoon. Pyllyyn hymyä, ei hajua. Muhahahahshshshshsssssss.

    • Vaihdoin akun vuosimallin 2002 kuutoseen, kävi näin:

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/5101135/mazda-6-radion-resetointi

      Vuoden 2008 kutosessa on jo _kuulemma_ eri "atenza dealer code" kuin vuoden 2002 versiossa. Eli jos meinaat itse autoosi akun yhä vaihtaa niin kysy tuo resetointikoodi liikkeestä.

      Huom. jos vaihdat autoosi akun ja et koodia tiedä niin osa auton toiminnoista katoaa - mutta autolla voi silti ajaa!

    • Kylläonmahdollista

      Pienellä riskillä voit vaihtaa akun melkein mistä tahansa autosta ilman että mitkään auton järjestelmän nollaantuvat. Tällainen tapa on hankkia sellainen OBD johtosarja joka akun vaihdon ajaksi liitetään OBD porttiin, johtojen toinen puoli jossa on yleensä hauenleuat liitetään esim. pieneen 12voltin akkuun tai apukäynnistimeen. Toinen tapa on hankkia sellainen johtosarja joka laitetaan kiinni suoraan akun kaapeleihin ja ylläpito virta annetaan auton järjestelmille 9voltin pariston avulla. Tällaisia markkinoidaan yleensä nimellä muistinsäästäjä/memory saver.

      Siinä 2 esimerkkiä.
      https://www.youtube.com/watch?v=9HREVVZAqNI
      https://www.youtube.com/watch?v=CWQXGPp7i0E

      Riippumatta siitä että kumman näistä johtosarjoista valitsee. Molempiin sisältyy se riski että ainakin auton akun plus kaapelissa kulkee sähkövirta silloinkin kun plus kaapeli on irroitettu auton akusta. Tällöin erityisesti akun plus johto ei saa päästä maadoittumaan/oikosulkuun, ettei auton kallis tietokonejärjestelmä vaurioidu vaihtokuntoon. Tältä voi välttyä laittamalla akun plus kaapeli akun vaihdon ajaksi vaikka paksun sähköä johtamattoman käsineen tai useamman pussin sisälle.

    • Simppeli_konsti

      Minulla oli aikanaan vuosimallin 1996 ranskis. Kun sen akku oli kerran puolisen tuntia irrotettuna erään korjaustoimenpiteen yhteydessä. hävisi matkamittarin lukemasta parituhatta kilsaa – ei siis nollautunut kokonaan! Muita ihmeitä en havainnut. Sen jälkeen älysin joka tapauksessa puskuroida varmuuden vuoksi akkua vaihtaessani (tai vastaavissa tilanteissa) akkuvirtapiirin kytkemällä irrotettavan akun rinnalle apukäynnistysjohdoilla irtoakun siten että kaikkien elektroniikkalaitteiden katkoton sähkönsaanti on turvattu koko sen ajan kuin varsinainen akku on pois pelistä.

    • Sky-D

      GH? Voi vaihtaa. Järjestelmässä säilyy radion asetukset ym kunhan et tupeksi yli minuuttia virrattomana. Sitten häviää radioasemat. Hauskoja nuo edelliset...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe