Muistihäiriöiden ja kordinointikykyjen heiketessä ikääntyvä nopean veneen kuljettaja asettaa tahtomattaan matkustajat hengenvaaraan. Jos ajatellaan nopeita matkaveneitä, joiden omistajat lähes poikkeuksetta ovat elämän ehtoopuolella olevia 65- ikäisiä niin tulisiko alkaa pohtia jonkinlaista yläikärajaa ? Nopea painava vene hidasreagointisen ihmisen kuljettamana muuttuu oikeaksi ohjukseksi myös muille vesíllä liikkuville, mikä tekee siitä myös kaikkien muiden ongelman.
Varoittava esimerkkivideopätkä siitä miten käy, kun keskittyminen herpaantuu löytyy oheisesta clipistä
https://www.youtube.com/watch?v=hOzhaiKv_Zg
yläikäraja veneen kuljettamiselle
23
390
Vastaukset
- Tyrnäväntorpedo
Yläikäraja ei ole perusteltu tai sitten sen pitäisi olla niin korkea ettei sillä ole merkitystä.
Joku voi olla rapakunnossa 50-vuotiaana ja toinen täysin skarppi 100 vuotiaana.
Havaintovirheet ovat vain pieni riski, paljon suurempi riski on sairauskohtauksissa, jotka johtuvat usein sydän- ja verisuonitaudeista. Myös muut taudit kuten diabetes, tai epilepsia lisäävät riskiä.
Ajokorttivaatimuksia voisi soveltaa myös vesille. Oikeuden toimia kipparina rekeisteröidyssä veneessä voisi ihan hyvin sitoa ajokortin vaatimuksiin. Onhan vesillä liikkuminen hankalissa olosuhteissa paljon vaativampaa kuin autolla.
Piittaamattomuus säännöistä tai alkoholismi ovat myös hyviä syitä kieltää veneily. On turha tehdä tuplajärjestelmää, kun on yksi ihan toimiva. Siten on ne, joilla ei ole ajokorttia ollutkaan, Heidän pitäisi läpäistä sama terveystarkastus kuin autoilijoiden. Heidän osaltaan en pidä tarpeellisena rikosrekisterin läpikäymistä.
Kaikenkaikkiaan ongelmat ovat hyvin pienet eikä niidne takia kannata ryhtyä mitään tekemään. Jos kuitenkin näytttää siltä, että onnettomuuksien määrä kasvaa ja etenkin, jos niihin pystytään vaikuttamaan jollain tavalla, asia kannataa ottaa esiin.- yläikäraja
Tuossa ehdotuksessa on itseasiassa vinha perä, eli samat säännöt kuin auton ajokortissakin ja koskien myös eritoten näkökykyä. Sairaskohtaukset ja epilepsia on juuri sellaisia jotka iän myötä tulee riskiksi iäkkäillä yhdistettynä nopeaan veneeseen.
- Jononekana
Yllättävän harvoin vanhukset syyllistyvät riskikäyttäytymiseen. Nuoret miehet mielestäni holtittomimpia ja niissäkin aktiivisesti turvallisuusorientoituneet ovat enemmistöä ja kaaharit tosipienii vähemmistö.
- Landstorm
Ei tuossa luultavasti iästä kyse ollut, jos ei sitten automaattiohjauksen iästä, mutta sekään ei tuota aiheuttanut, vaan se ettei seurata ympäristöä. Siihen syyllistyvät kaikenikäiset, joten se raas siitä älykääpiöiden venekorttiin veivaamisesta. Mitään välinettä ei ajeta kortilla. Kortillinen ja kortiton voivat olla tasan yhtä huolimattomia, ja se taas on asennevamma, joka ei krtilla poistu.
Kallistuisin samalle kannalle, veneen ajokortti ei asennevammoija poista, ja olisi kielenkiintoista, millä helvetillä nuo "venekrtin" taakse piiloutuvat hoitaisivat valvonnan supistuvilla resursseilla. On se merkillistä, että muutamat huutavat kaikkea "valvonnan" alle. Idiootteihin toimii palsjon paremmin asenteen korjaukseen, klassinen "turpaan veto" töppien poistuessa.
- yläikäraja
Sea_Ray kirjoitti:
Kallistuisin samalle kannalle, veneen ajokortti ei asennevammoija poista, ja olisi kielenkiintoista, millä helvetillä nuo "venekrtin" taakse piiloutuvat hoitaisivat valvonnan supistuvilla resursseilla. On se merkillistä, että muutamat huutavat kaikkea "valvonnan" alle. Idiootteihin toimii palsjon paremmin asenteen korjaukseen, klassinen "turpaan veto" töppien poistuessa.
Älkää nyt vaan luulko että kannatin veneajokorttia vaikka ehdotinkin että samat säännöt kun ajokortinkin suhteen. Nuo on kaksi eri asiaa mielestäni, ja veneajokortti-idea on hullu jo alun alkaenkin.
Mutta kyllä näitä merten iäkkäitä täytyisi jotenkin voida ennakkoon seuloa veneturvallisuuden nimissä ettei ihan kuka vain pelkän täysi-ikäisyyden turvin voi veneillä.
Ehdotan visiittiä vanhainkoteihin ja pohtikaa, mitä jos joku heistä saisi päähänsä ostaa 5000 kilon plaanaavan veneen iltapäiväkahvilla. Tämä nousee akuutiksi aiheeksi lähivuosina kun suuret ikäluokat ovat siinä iässä ja vielä sangen vaurasta sukupolvea. Vain taivas on rajana mitä he voivat päättää haluta ja vielä toteuttaa, kun kaikki muu on jo nähty, koettu ja tehty.
Yläikäraja olisi yksinkertainen ja tasapuolinen. Lisäksi se voisi tuoda työmahdollisuuksia sitä kautta, että pilotin paikkoja alkaisi avautua, ja joku nuorempi astuisi ruorin taa. - hohhoijjaaa
yläikäraja kirjoitti:
Älkää nyt vaan luulko että kannatin veneajokorttia vaikka ehdotinkin että samat säännöt kun ajokortinkin suhteen. Nuo on kaksi eri asiaa mielestäni, ja veneajokortti-idea on hullu jo alun alkaenkin.
Mutta kyllä näitä merten iäkkäitä täytyisi jotenkin voida ennakkoon seuloa veneturvallisuuden nimissä ettei ihan kuka vain pelkän täysi-ikäisyyden turvin voi veneillä.
Ehdotan visiittiä vanhainkoteihin ja pohtikaa, mitä jos joku heistä saisi päähänsä ostaa 5000 kilon plaanaavan veneen iltapäiväkahvilla. Tämä nousee akuutiksi aiheeksi lähivuosina kun suuret ikäluokat ovat siinä iässä ja vielä sangen vaurasta sukupolvea. Vain taivas on rajana mitä he voivat päättää haluta ja vielä toteuttaa, kun kaikki muu on jo nähty, koettu ja tehty.
Yläikäraja olisi yksinkertainen ja tasapuolinen. Lisäksi se voisi tuoda työmahdollisuuksia sitä kautta, että pilotin paikkoja alkaisi avautua, ja joku nuorempi astuisi ruorin taa.Sinulta on realismi kateissa, mieti nyt vähän mitä kirjoittelet. Käy siellä vanhainkodissa ja sen jälkeen kuvittele ne vanhukset laskemassa vesille 5000 kg plaanaavaa venettä, ajamaan sitä laituriin, huoltamaan, kantamaan sinne tavaroitaan ja kiipeilemässä kiinnitysköysien kanssa märällä kannella...
Todellisuus on enemmän sitä, että vanhemmat ihmiset luopuu veneistään, kun näkevät sen liian vaivalloiseksi harrastukseksi ja tajuavat fysiikkansa heikentyneen, kun ihmiselle tulee ikää, se haluaa tehdä ihan jotakin muuta, kun ajaa veneellä helvetinmoista nopeutta.
- PieniPiruVasempaan
Asennevammoja on vaikea mitata. Terveyttä sen sijaan voi.
En rajaisi terveysvaatimuksia pelkästään nopeisiin veneisiin koska hidaskin vene voi mennä karille sairauskohtauksen takia ja siinä olijat ovat yhtä arvokkaita ihmisiä kuin muutkin.
Mitä isompi ja nopeamoi vene on, sitä enemmän sillä on tietenkin potentiaalia aiheuttaa vahinkoa muille.
Vesillä saa kuitenkin olla enimmäkseen aika omissa oloissa ja muutamaa poikeusta lukuunottamatta kohdattavan veneen näkee usen minuutin ajan. Poikkeavaan tai huolestuttavaan käytökseen voi siis varautua hyvissä ajoin.
En muista yhtään tapausta, jossa nopean veneen kippari olisi esimerkiksi kääntänyt kaikki vasempaan ja törmännyt toiseen veneeseen huonon näkökyvyn tai hitaan ajattelun seurauksena. Toki, jos sellaisia onnettomuuksia alkaa tulemaan, niin pitää pohtia miten ne estetään. Eihän kukaan halua törmätä muihin tai edes ajaa karille. Tämä riippumatta veneen koosta tai nopeudesta.
Terveystarkastus ei olisi huono asia vaatimuksena reksiteröityjen veneiden kipareille. En kuitenkaan pidä järkevänä luoda uutta veneluokkaa tai vaatimusta nykyisten lisäksi koska meillä on selkeä venerekisteri ja meillä on olemassa ajokorttivaatimukset. Olemassa olevan käyttäminen on kustannustehokasta ainakin siihen asti, kunnes tulee tarve johonkin muuhun.
Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kuitenkin järvellä pienellä veneellä. Vaatimusten lisäämisellä isoille veneille ei niihin päästä edellenkään puuttumaan. Rekka-autojen nopeuden laskeminen ei vähennä henkilöautojen ojaanajoa. Myös väärät mielipiteet ja virheellinen maailmankuva on syy evätä veneilyoikeus. Etunenässä vihervasemmistolaisuus erityisen vahingollisena ja taantumuksellisena aatteena.
- yläikäraja
Kerrankin ollaan jostain samaa mieltä, ainakin vihervasemmistolaisuuden osalta
Tuon esimerkin valossa veneilyn kieltäminen ikääntyneiltä on väähän sama kuin yleisten kulkuvälineiden kieltäminen ruskeasilmäisiltä. Piittaamattomuus ja välinpitämättömyys ovat ne asiat jotka tulisi voida kieltää.
Tämä ikunen ajokorttiasia tois varmuuden siitä, että jokainen veneilijä ainakin tietäisi, että vahdinpito ja törmäysten ehkäisy ovat välttämättömyys mutta kun se ei kaikkia kiinnosta. Ainakin Suomenlahdella on ongelmatilanteita kun ajellaan isukin ostamalla huikealla veneellä todella lujaa ja sillä kabiinissa loikoilevalla Nodjanalla on jotain kivaa tarjottavaa, niin klikataan se autopilot päälle ja menoksi. Jos olisi jonkinmoinen ajokortti, niin ei auttaisi selittely, että "emmä tienny ettei autopilottia muka saa käyttää".
Poliisilla on jo tulkkipalvelu puhelimen avulla. Pysäyttävät hölmön ja tulkin avulla saavat selitettyä asiansa.
Kannatan jonkinmoista veneilykorttia. Vaadin ehdottomasti, että mökkiläisten peruuttamaton oikeus lähteä pienellä veneellään ongelle, katiskan tai verkon laskuun jne. puuhat pysyvät avoimena kansalaisoikeutena kuten tähänkin asti. Mihin se raja vedetään on vissiin hieman hankalaa?
P.S. Tuosta ikääntyneiden syyllistämisestä tuli mieleen asiaa sivuava tilasto. Espanjassa kolarien aiheuttajista suurin osa on 18-25 vuotiaita miehiä. Heillä kulttuuri aiheuttaa nuorille miehille todella ison näyttämisen tarpeen. Sitten kun alle saadaan auto, niin näyttäminen alkaa. Tämän voi todeta lähes missä tahansa kaupungissa omin silmin katsomalla iltaliikennettä. Tulisiko siis aloittajan kaavaa soveltaen kieltää alle 30v latinomiehiltä autoilu kokonaan? Sillä saataisiin huomattava likenneturvallisuuden paraneminen.- yläikäraja
En vastaa espanjan liikennelainsäädännöstä mutta ilman muuta hyvä idea. Kortti pois ja auto pakkolunastukseen, yhtälailla kun käy suomessa uusiville rattijuopoillekin
- Outoja.avautumisia
yläikäraja kirjoitti:
En vastaa espanjan liikennelainsäädännöstä mutta ilman muuta hyvä idea. Kortti pois ja auto pakkolunastukseen, yhtälailla kun käy suomessa uusiville rattijuopoillekin
Se vähentäisi uusiutuvaa rattijuoppoutta, miten ?
- yläikäraja
Outoja.avautumisia kirjoitti:
Se vähentäisi uusiutuvaa rattijuoppoutta, miten ?
seuraava rangaistus voisi olla linnareissu. Kyllä siellä pehmenee paatuneinkin alkoholisti, ja ensi kerralla ehkä muistaa mitä seuraa että auto olisi otettu pois.
- Järvisuomesta
Viimevuosina ainoat törkeät vaarantamiset mitä on vesillä näkynyt, on poliisin järjetön kaahaaminen vesiskootterilla kapeikossa mutkia oikoen, venepoliisien promillemittarien puhallutukset virtapaikassa, missä vilkas veneliikenne ja eräs nuorehko isä vaaransi alle 10 vuotiaan tyttärensä hengen, lapsen istuessa moottoriveneen keulassa, jalat roikkuen yli reunojen, vene mutkitteli kovassa vauhdissa. Holtittomasti kaahaavia vanhuksia ei ole vastaan tullut.
- JärkeäKaahaajille
Kyllä näitä järjettömiä kaahaajia on merelläkin. Muutama vuosi sitten Hangon sataman edustalla
kaksi nuoren näköistä (n.20v) hurjasteli n. 10 metrisellä Rib veneellä varustettuna kahdella suurella perämoottorilla ajaen purjeveneeni ohi oikealta alle 2metrin etäisyydeltä ja nopeus oli
arviolta 50---60 solmua. Kysyessäni heiltä sitten sataman laiturissa että miksi piti ajaa lähes kylkeen, oli vastaus että he ei huomanneet ??
- Tyrnäväntorpedo
Nuorten ja vanhojen ongelmat ovat erilaisia, mutta molemmat olemassa.
Nuoret ovat kokemattomia ja erityisesti nuoret miehet näyttämishaluisia. Iäkkäillä puolestaan riski sairauskohtauksesta on suurempi ja havainnointikyky ja reaktioajat pitempiä.
Olen huomannut, että luonteenpiirteet pelkistyvät iäkkäillä ja ihminen, joka on nuorena paskiainen on sitä myös vanhana. - yliamiraali
Turha kysymys. Veneen kuljettaminen on joka tapauksessa kielletty laissa henkilöiltä joilla ei ole siihen vaadittavaa kykyä.
- yläikäraja
On, mutta sitä tulisi valvoa huolellisemmin, etenkin isojen ja nopeiden veneiden kuljettajien osalta.
- Seniilitsyrjään
Ehdottomasti on saatava nämä veneidensä kanssa päättömästi kaahailevat vanhukset kuriin. Tätä ei voi enää suvaita kun kohta autojakaan ei saa itse ajaa.
He muodostavat suurimman yksittäisen riskin veneliikenteeseen. Heidän kykynsä hahmottaa liikenneympäristöä on vakavasti alikehittynyttä ja heidän asenteensa kanssaihmisten hyvinvoitia kohtaan edesvastuutonta.
Muutokset on saatava mandollisimman nopeasti voimaan, jotta ne olisivat täysin toimeenpantavissa kun ketjun aloittaja on saavuttanut kypsän iän - oletettavasti hän on tällä hetkellä ns. ”parhaassa” iässä, jossa vähänkin hitaammat tyrkätään sivuun.- yläikäraja
eipäs suututa siellä ;)
- Mulkkujen.paratiisi
Outoa sakkia, kerjäävät valvontaa ja rajoituksia, ja miksi - vittumainen luonne taitaa olla se suurin syy. Muut ovat vaarallisia liikenteessä, tällä se on vanhempi sukupolvi, mikä ryhmä huomenna.
- Tyrnäväntorpedo
Tuo on taivaan tosi :D
Ikäraja ei ratkaise hukkumisongelmaa, jos sekään on mikään oikea ongelma.
Yhtä hyvin voisi ehdottaa jäätelönsyöntikieltoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 803639
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t302404Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä852060Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191590- 281431
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261429Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71384Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671337Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101237Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531085