Psykoottisten kokemuksien merkitys

jjj12345

Haluaisin kuuulla mielipiteitä siitä onko kaikille psykoottisille ajatuksille, kuvitelmille tai harhoille teidän mielestä joku looginen selitys? Sen lisäksi siis että psykoosisairaudet ovat aivojen sairauksia eli johtuu aivojen epätasapainotilasta kuten dopamiinin toiminnan häiriöistä, joita hoidetaan lääkkein. Kumpuavatko harhat jostain "konkreettisista" asioista tai tapahtumista vai ilmeneekö niitä vain siksi että aivot eivät toimi tasapainoisesti? Itse olen jonkin verran pohtinut asiaa ja ihmetellyt psykoosin kokeneena että onko kaikilla harhoilla jokin merkitys, mistä osa oudoista kokemuksista ovat lähtöisin jne. Osa kokemuksistani on sellaisia että mikäli jotain syytä tai merkityksiä niille pitäisi löytää, niin selitykset johtavat joko monenlaisiin epätieteellisiin ja uskonnollisiin selityksiin tai vaihtoehtoisesti yksinkertaisesti aivojen epätasapainotilaan, joka johtuu puolestaan monenlaisista tekijöistä elämän eri alueiden stressitekijöihin kytkeytyen. Miksi psykoosioireiden teemat ovat yleisesti niin usein uskonnollisia?

4

389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siili69

      Mulla noi oireet tai kuvitelmat liittyi niihin ajatuksiin ja asioihin, joita olin pohtinut kiivaasti, ennen sekoamista jo usemman vuoden ajan. Pohdin mm. Sanoma-konsernin ja Helsingin sanomien vaikuttamista ja "rivien välissä" viestimistä, yhteyksiä ja organisaatiorakennetta. Sitten kuvittelin niiden vakoilevan ja seuraavan minua ja viestivän mediassaan ja netissä ynnä muuta.
      Toiset harhat liitty venäläisten vainoamiseen. Olin sitäkin ennen pohtinut kauheasti Venäjää, Ukrainaa, Putinia ja erinäisiä asioita näihin liittyen useamman vuoden ajan. Ja sit tosiaan ajattelin, että nekin seuraa mua yms.
      Eli ne asiat, mihin oli vajonnut syvälle tutkimaan, niin muodostui sitten niiksi harhoiksi. Kuvittelin, että pystyn intuitiollani ja mystisellä aistimuksellani aavistamaan ja näkemään salattuja asioita. Monet sattumukset vahvisti tätä tuntemusta. Esim. mietin jotain, että venäläiset vois yrittää kaapata lentokoneeseensa jonkun. Ja sitten parin päivän päästä uutisissa oli, kuinka joku suomalainen meinattiin kaapata lentokoneeseen ja viedä takaisin Venäjälle; sen passi jo takavarikoitiin. Ajattelin myös jotain, että ne vois perustaa jonkun systeemin, että voisivat viestiä suomalaisille, sit ne yritti hommata tv-kanavan ja sai radion. Niinku luulin, että tajusin jotain mystisesti niiden toiminnasta ja olemuksesta. Se oli vähän pelottavaa, kun luulin, että ne on mun perässäni.
      Ainahan mä oon kokenu näkeväni asioista ja ihmisistä jotain syvällisempää. Ja sitten kun näkee pelottavia asioita. Tai en tiedä sit olenko ollut aina vaan hullu.
      Ehkä sitä vaan uppos noihin ajatuksiin ja asioihin niin syvälle, että kaikki mielikuvat ja kuvitelmat tuntu todellisilta. Jotenki kuvittelin, ett kaikki mielikuvituksen tuotteet oli totta. Ei pystyny erottamaan mielikuvitusta todellisuudesta.

      • heikki456

        mulla vähän samanlaisia salaliittoteorioita mietinnässä, ilman näitä kaappaamisia. sitten myös sattumat vahvistavat näitä juttuja, mukavaa puuhaa kuhan pysyisi aisoissa.. jännittävää


    • UnohdaKokoJuttu

      Psykoosin pyrkimys on pilata kaikki.
      Psykoosin pyrkimys on pilata kaikki mitä on ollut ja mennyt.
      Psykoosin pyrkimys on pilata kaikki mitä on nyt.
      Psykoosin pyrkimys on pilata koko tulevaisuus.

      Psykoosi pitää unohtaa. Jättää pohtimatta.
      Ei ole mitään suurta totuutta ja viisautta. Ei ole mitään opetusta. Luota vain itseesi.

      Psykoosi on ekoistinen isopaska, mikä haluaa kaiken aikasi ja huomiosi. Psykoosi haluaa pilta ja mitätöidä sinut, kaiken mitä olet ja olet ollut.

      Tämä on psykoosin suuri viisaus: jätä se huomiotta. Jatka itse omaa elämääsi.

    • Toivottavasti tulevaisuudessa skitsofreniasta tulee tarttuva tauti. Yksinäiset naimattomat sinkku miehet jotka eivät ikinä ole saaneet naista käyttävät tätä mahdollisuutta hyväkseen. Tartuttavat nämä miehet joilla ei ole ongelmia naisten saannissa. Yksinäiset naimattomat sinkku miehet joihin ei lueta esimerkiksi naisista eronneita miehiä. Tulevaisuudessa ”psyykkisesti” ”henkisesti” terve mies on harvinaisuus. Skitsofreniaa on poliisissa ja poliisi metsästää nämä psykiatrien mielestä niin sanotut terveet miehet ja tartuttaa heihin skitsofrenian. Lopulta syntyvyys laskee. Ihmiskunta kuolee sukupuuttoon. Oikeus on tapahtunut. Tämä tulevaisuus on pelkästään hyvä asia. Nyt kaikki miehet joutuvat olemaan ilman naista. Niin pitääkin olla. Eikä nainen vaan saa olla tietyillä miehillä oleva etuoikeus. Naiset eivät tässä tulevaisuudessa voi valita miestä jolla on oikeus lisääntyä ja täyttää maa. Hallitukset ja parlamentit eri maissa kriminalisoisivat heti alkujaan tartuttamisen, mutta yksinäiset naimattomat sinkku miehet jotka eivät ikinä ole saaneet naista nakkaavat paskaakaan noista toimista, sillä näillä miehillä on unelma ja se unelma on: nyt kaikki miehet joutuvat olemaan ilman naista. Niin pitääkin olla. Eikä nainen saa vaan olla tietyillä miehillä oleva etuoikeus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5584
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      61
      2383
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2322
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1059
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1044
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      950
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      877
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      793
    9. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      773
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      771
    Aihe