Mitro Revon sopimaton käytös

KirkonPyhyys

Parina viime päivänä on ainakin IS:ssa käsitelty ortodoksipappi Mitro Revon erottamiseen johtaneita syitä. Viimeisin kirjoitus on tältä päivältä:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005593076.html

En ole itse ortodoksi vaikkakin kunnioitan ortodoksisuutta ja olen käynyt monesti liturgioissa. Myös esim. Venäjällä vieraillessani osallistunut aina hetken aikaa meneillään oleviin palveluksiin.

Ortodoksinen kirkko herättää kunnioitusta juuri sillä mielikuvallaan, että siellä uskontoa harjoitetaan hartaudella ja kunnioituksella sekä Jumalaa että ihmisiä, jopa eläimiä kohtaan! Monet protestanttiset kirkot ovat menettäneet hengellisen uskottavuutensa juurikin eri tavoin sekoilevalla ja epäarvokkaalla toiminnallaan. Monissa protestanttisissa kirkoissa kävijä ei koe samaa pyhyyden ja turvallisuuden tunnetta kuin esim. voi protestanttikin kokea ortodoksisessa kirkossa käydessään.

Ainakin itselläni on tämä kokemus ja mielikuva ortodoksisuudesta.

Olen itse aikoinaan Uspenskissa saanut juuri Mitro Revon öljyllä otsaani tekemän pyhän ristinmerkin ja itselläni on ollut jotakuinkin hyvä käsitys Revosta.

Mitä tulee nyt esille tulleisiin asioihin, Mitro Revon itse vietyä erottamisensa selvittelyn oikeuteen, niin kuka tahansa median lukija voi ymmärtää, että hänen käytöksensä on ollut sopimatonta, niin yhteiskunnan mittapuun kuin kristinuskon että myös ortodoksisuuden itsensä näkökulmasta.

Ihmettelen hiukan, kuinka hän itse ei tunnu käsittävän omaa huonoa käytöstään. Tämä on kuitenkin hänen henkilökohtainen ongelmansa, hänen oma persoonansa. Mutta kirkon näkökulman kannalta katsoen kiinnitin huomiotani hänen vapaamieliseen käytökseensä itse kirkkoa ja sen perinteitä vastaan, kuten arkivaatteissa alttarilla seilaamiseen, viiniryypyt ottamiseen, sekä liturgian kaavasta poikkeavaan vapaamuotoisuuteen. Hän lienee saanut huonoja vaikutteita protestanteilta, vai onko hän muutoin vain lipsunut tavoissaan?

Jumalanpalvelusta toimittavan papin velvollisuus on tuoda esille Kristusta, ei omaa persoonaansa. Tätä samaa kristinusko odottaisi jokaiselta rivikristityltäkin, mutta erityisesti kirkon työntekijöiltä ja ainakin papeilta! Tässä on paljolti juuri ne syyt miksi monet protestantit ovat jättäneet omat kirkkonsa ja kääntyneet ortodoksisuuteen. Ortodoksisen kirkon kaikinpuolinen arvokkuus. (Ainakin monen protestantin mielikuva ort.kirkosta.)

Ilta Sanomat:
"Aluksi käräjillä kuultiin kahta seurakunnan pappia. Ensimmäisenä vuorossa oli Mitron lähiesimiehenä toiminut pappi.

Hän kertoi, että papilta odotetaan moitteetonta käytöstä ja korosti, että varsinkaan jumalanpalvelusta toimittaessa papin ei tule tuoda itseään esille.

– Pappi, varsinkin kun hän toimittaa jumalanpalveluksia, hän edustaa jotain paljon isompaa kuin itseään. Monet teologeistamme puhuvat siitä, että pappi on Kristuksen kuva. Hän edustaa Kristusta.

– Jumalanpalveluksen lähtökohta on se, että noudatetaan käsikirjaa. Sillä tavalla papilta ei vaadita paljoa. Sitten on myös niin, että meidän kirkossa kun on pitkiä palveluksia, on vakiintuneita tapoja vähän lyhennellä palveluksia. Se vaihtelee papilta toiseen. Esimerkiksi joitain pitkiä rukoussarjoja saatetaan jättää pois. Tästä pitää aina sopia kanttorin kanssa ja lukijan kanssa ennen palveluksen alkua, pappi selitti."

Lieneekö miesparka alkoholisti, narsisti vai muutoin vain uskonsa menettänyt? Mutta kaitpa joka kirkkokunnassa on omat ongelmansa, eikä Mitrokaan liene ollut ainoa ongelmahenkilö kirkon pitkässä historiassa.
*

71

2175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pokrovalainen

Käväisin lukemassa ja myötätuntoni on edelleen Mitron puolella. Toivon sydämestäni, että hän saa korvauksia. Ja toivon, että hän asettuu ehdolle eduskuntavaaleissa tai edes kirjoittaa muistelmansa. Hänellä on meille vielä paljon annettavaa!

• Joulupukkendaalius

Miksi tämä pappi ei ole koskaan vitsaillut vaikkapa itsestään? Tuollainen vitsailu ei kevennä papin työssä vaan jossain raksahommissa vaikka tai 30v sitten olisi toiminut.
      Jännämies kun on noin ärhäkkä vaikka olemus näyttää päinvastaiselta.

• moskovalainen

Törkeitä valheita ja panettelua pappia kohtaan. Tulee saamaan muhkeat korvaukset, joiden takia ortodoksien kirkollisvero tulee nousemaan muhkeasti. Tulevien vaalien ehdoton ääniharava, oli sitten minkä puolueen ehdokkaana tahansa, tuskin sentään kristillisten ehdokkaaksi sortuu.Tällaisia ehdokkaita lisää, niin Suomi pelastuu.

• Riidelkää
    • kuulopuheita

Iltalehdessä:

"Kanttori kertoi tapauksesta, jossa isä Mitro oli pannut jumalanpalveluksen kesken tervehtiäkseen paikalla ollutta munkkia.

- Hän sanoi munkille kesken jumalanpalvelukselle, että "terveisiä Valamoon". Se ei ole paikka, jossa noin sanotaan.

Valamon munkkiluostari on tunnettu ortodoksinen luostari Etelä-Savon Heinävedellä.

Kanttori kertoi, että munkki oli pöyristynyt."

Tässä kyllä tehdään tikusta asiaa. Naurettava ajojahti.

• HartauttaEtsiväKrisu

Juuri tuollaiset asiattomuudet vievät hartaalta liturgialta / messulta sen pyhyyden ilmapiirin jota moni, etenkin harvoin kirkossa käyvä sieltä etsii.

Itse olen hyvin herkkähipiäinen uskonnon suhteen. Kävin joskus omassa lähikirkossani (luterilainen) mutta se jäi viimeiseksi kerraksi papin kehoitettua kirkkoväkeä taputtamaan kirkkokuorolle. Myöskin virsien sijaan oli pappi valinnut pikemminkin vapaidensuuntien teologisesti arveluttavia laulelmia. Kirkon jumalanpalveluksessa ei taputeta millekään, ei edes tunnetulle esiintyjälle. Kirkko on kirkko jossa palvellaan ja lähestytään Jumalaa, eikä huonot, amerikkalaiset tavat kuulu eurooppalaiseen hengellisyyteen. Vapaatsuunnat läpyttävät joka asialle, esimerkkinä läheisemme hautajaiset jossa vapaidensuuntien vieraat (kahvitilaisuudessa) aloittivat läpytyksen kanttorin laululle. Luterilaiset sukulaiset tuijottivat loukkaantuneina ja hämmentyneinä eteensä.

Tällainen ei kuulu kristinuskoon, ei kristilliseen kirkkoon vaan konserttilavoille. ja helluntailaisten uskonnolliseen lavashowhun.

Jos Mitro on ajatellut, että hänen huikkaisunsa ("terveisiä Valamoon!") keventää tunnelmaa, niin se pikemminkin saa aikaan paon myös ortodoksisesta kirkosta. Uskonasioihin vakavasti suhtautuvat jättävät hengellisesti epäuskottavat kirkko- ja seurakunnat.

Eli, tässä asiassa ymmärrän hyvin seurakuntalaisten närkästyksen.

Ortodoksisuudessahan löytyy vaihtoehtona, asteen arvokkaampi, esim. Moskovan patriarkaatin kirkko Helsingissä. Siellä ei taatusti huikkailla terkkuja tai oteta kirkkoviinistä huikkia!

Olen kerran vierillut myös Kirkkonummen Pokrovan luostarissa, se oli mukava kokemus. Siellä oli pihamaalla jonkinlaiset, yleisölle vapaat kesäkekkerit meneillään. Myös Heinäveden Valamo ja Lintula tulivat aikoinaan tutuiksi.
        .

• ÄitiÄmmä

"Tässä kyllä tehdään tikusta asiaa. Naurettava ajojahti."

Jos se menikin niin että
        "isä Mitro oli pannut paikalla ollutta munkkia kesken jumalanpalveluksen".

• Mitroparka
    • Vanharumapuuma

Hmmmm eli jos haluaa kiihkeää selämää pitää naida pappi. Hhmmmm... en kyllä tätä huolisi joku faabio sen olla pitäisi.

• lasufanfaari

"Moskovan patriarkaatin kirkoissa ei taatusti oteta kirkkoviinistä huikkia"

Nyt on kyllä melko ruusuiset kuvat siitä mitä kaikkea venäjänmaan kirkoissa tapahtuu :D

• PyhäEukaristia

Hmmm. Voipi olla että myös siellä saattaa joskus olla kuritonta meno.

Ehtoollisaineista tiedän sen verran, kun muuankin sukulaiseni on (luterilainen) pappi, että ylijäänyttä, jo asetussanoilla siunattua viiniä ja leipää ei jätetä sakastin kaappiin seuraavaa kertaa varten, vaan papit syövät pois ylijääneen siunatun leivän, samaten juovat pois ylijääneen siunatun viinin. Näin Herran Pyhä Ehtoollinen / Eukaristia pidetään pyhänä.

Papin tulee arvioida ehtoolliselle tulevien määrä ja alttarille otetaan ehtoollisen asetussanoilla siunattavaksi vain sen verran kuin oletetaan niiden menekiksi, eli tarkoituksella ei siunata esim. liian suurta määrää viiniä.

Jopa Jeesus itse varoitti ehtoollisaineiden väärinkäytöstä, eli, joka nauttii niitä epäkunnioituksella, eli muussa kuin eukaristisessa tarkoituksessa, tekee sen omaksi tuomiokseen:

1.Kor.11: 23-31
        23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
        24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
        25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
        26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
        27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
        28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
        29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
        30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
        31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
        .

• sipuli_sipuli

Totta kai, mutta eihän tässä siitä ole kyse, vaan kirkkoviineistä, joita säilytetään alttarissa.

• haloohaloo

Joko tätä taas ruvetaan jauhamaan täällä?

Kaikki tiedetään, täällä olevat keskustelut ovat pelkkää juoruilua.

Keskitytään paremminkin Lähi-Idän kristittyjen auttamiseen!
      Sekin aika minkä käytätte heidän auttamiseen kuin että juoruilette täällä ja olette sensaatioitten perään.

• Vitseissälöytyy
    • milloinloppujuoruukoille

Ja ei kun juttu jatkuu vaan, te ootte ite pelkästään sensuurin perään.

Lopettakaa!
      Muitten ei tartte tuomita.
      Jumala pitää huolen siitä asiasta ja nyt oikeus myös.

Te muut olette juoru-ukkoja! Olen varma että jokainen ylläoleva on ukko!

On paasto-aika!
      Kun olette kerran ortodokseja, niin paastotkaa ja rukoilkaa ja käykää kirkossa!

Te jotka ette ole ortodokseja, - painukaa omille palstoillenne juoruamaan!

• RevonHäntäKainalossa

Kyllä kaikilla näillä foorumeilla saa kuka tahansa kirjoitella. Tämän foorumin aihe on käsitellä ortodoksisuutta, mutta ei olla yksistään ortodokseille tarkoitettu palsta. Kuka vain saa esittää mielipiteensä.

En ole täällä juurikaan käynyt ja kirjoitellut, mutta koska tämä asia eräällä tavoin koskettaa myös itseäni, tulin tästä kirjoittamaan.

Varmaankin olette, ortodoksit keskenänne tästä asiasta paljonkin juoruilleet. Tuo uutinen on nyt kuitenkin eilispäivältä ja käsittelee Revon itse tekemää tutkintapyyntöä ja oikeuskäsittelyä. Onhan Repo myös suomalainen poliitikko.
        .

• jovastattu
        RevonHäntäKainalossa kirjoitti:

Kyllä kaikilla näillä foorumeilla saa kuka tahansa kirjoitella. Tämän foorumin aihe on käsitellä ortodoksisuutta, mutta ei olla yksistään ortodokseille tarkoitettu palsta. Kuka vain saa esittää mielipiteensä.

En ole täällä juurikaan käynyt ja kirjoitellut, mutta koska tämä asia eräällä tavoin koskettaa myös itseäni, tulin tästä kirjoittamaan.

Varmaankin olette, ortodoksit keskenänne tästä asiasta paljonkin juoruilleet. Tuo uutinen on nyt kuitenkin eilispäivältä ja käsittelee Revon itse tekemää tutkintapyyntöä ja oikeuskäsittelyä. Onhan Repo myös suomalainen poliitikko.
        .

Jos ollaan tarkkoja, niin vastaus on tullut jo.
        Ortodoksisuudessa annetaan tuomion tekeminen Jumalalle ja kehotetaan että älkää muut tuomitko.
        Toisekseen ollaan paastoajassa ja varsinkin silloin ei keskustella toisten tekemisistä.
        Kolmannekseen tätä aihetta on jauhettu jo vaikka millä mitalla. Ainoastaan märehtivät juoru-ukot jaksavat, kun heillä ei ole mitään omaa elämää eikä muuta mielenkiintoa muuhun kuin juoruiluun. Luulisin että täällä "juoruilevat" ovat enimmäkseen olleet muunuskoisia. Ihmettelen kovasti että muut tulevat tänne käsittelemään ortodokseja koskevia asioita. Sanoisin mielipiteenäni että en minä ortodoksina ole milloinkaan mennyt esim luterilaisten palstalle neuvomaan ja vihjailemaan, vaan kunnioita luterilaisten mielipiteitä ja luotan että itse hoitavat asiansa.

Koska asia koskee sinua, niin ota yhteys oikeustoimeen ja selvitä siellä.

Neljänneksi ei ole kielletty vaan todettu että lopettakaa hyvät ukot jo juoruilu ja märehtiminen!
        Itse ortodoksit, ainakin he jotka noudattavat oppia että "ei pidä tuomita" ovat lopettaneet luullakseni.

• Suvisaari
        RevonHäntäKainalossa kirjoitti:

.

Käydään ennemmin kimpassa vaikka kahvilla,voin kertoa paljonkin mihinkä ihminen uskaltaa ja milloin ottaa pelkuruus vallan.

• sammakkomiäs

Kurnuti-kurnuti...

• Teille.kohteliaimmin

Haluatteko mennä Valamoon kurnuttamaan? Jospa sieltä löytyisi Teille sopiva mutalammikko, jonka pohjalla voitte talvehtia- noustaksenne jälleen taas keväällä horroksesta- kurnuttamaan.

• Expoks

Ortodoksinen papisto on harrastanut aina kaksimielisiä vitsejä, palauttakaapa mieliin, ken vielä muistaa, isä Juhani Härkinin jutut. Yhdessä niille naurettiin, papisto ja seurakuntalaiset. Minne on kadonnut hurtti huumori?

Varmasti Mitro on puhunut asiattomuuksia, mutta niin ovat muutkin. Ken on syytön, heittäköön ensimmäisen kiven,

Ainoa papiston jäsen (ja monen puoleen olen elämäni aikana kääntynyt), jolta olen saanut lämmintä ja asiallista hengellistä ohjausta, on isä Mitro.

Lienen sitten poikkeus.

• vitsit.vähissä

No on sitten aika ortodoksipapistonkin herätä nykyaikaan, jos härskit vitsit ovat olleet tapana. Nykynaiset eivät alistu seksismiin edes seurakunnassa. Sillähän aina ennen häirintää puolustettiin, että "ei ole tytöllä huumorintajua". Ei mene enää läpi.

Itseironia on siitä hyvä huumorilaji, että siinä kun nauretaan itselle, ei loukata muita. En ole Mitro Revolta kuullut itseen kohdistuvaa vitsailua.
        Onko muuten pakko ylipäätään vitsailla kirkollisissa toimituksissa, joissa pappi on seurakunnan palvelija, jonka pitäisi kirkastaa Kristusta eikä tuoda itseään esiin?
        Parhaat humoristit nauravat itselleen. Narsistit korostavat itseään ja nauravat muille.

• sepäsmukava

Niin, poikkeushan vahvistaa säännön.
      Hyvä että olet saanut apua. Sittenhän kaikki on kunnossa.

Keskitytään nyt paastoon ja ei puhuta ilkeyksiä kenestäkään.

• Uskonpudistaja

Hyvä Mitro, olet saanut homot ja käännynnäiset liikkeelle!
      Jätetään näille koko sotku ja perustetaan Uusi Uljas Kirkko!

• piiloryssä

Pilluton kalju tanhupallo on härski naisten vihaaja!

• Esitaistelija

Mitron erottaminen oli pienen ryhmän aikaansaannos, jolla ei ole yleistä hyväksymistä Helsingin seurakunnassa. Mitrosta pidetään ja häntä rakastetaan pappina. Tässä oikeudenkäynnissä törmää aito, iloinen, positiivinen, huumorilla höystetty ja ymmärtävä karjalais-ortodoksinen ajattelu- ja toimintatapa fundamentalistiseen, tiukkaan ja synkkään kirkkoon liittyneiden "diapam-ortodoksisuuteen". Tämä ei ole pelkästään helsinkiläisten ongelma, mutta on jättämässä pahat arvet kirkon henkiseen tilaan. Ihmiset kyllästyvät moiseen ja äänestävät jaloillaan.

Toisen yhtä vakavan ongelman muodostavat Helsingin seurakunnan muiden papiston jäsenten tekemiset ja tekemättä jättämiset. Myös ne tulisi tässä yhteydessä nostaa esille. Tätä selvitystyötä ja ryhtiliikettä toivoisi erityisesti hiippakunnan uudelta piispalta.

• ihan.oma.syy

Kirkolla ja seurakunnalla on oikeus ja velvollisuus vaatia papeilta asianmukaista käytöstä ja puolustaa seurakuntalaisiaan. Mitro Revon käytös herätti tyrmistystä ja pahaa mieltä jo meppiaikoina, tyyliin "patukkaa tarjolla" ja taputteluineen, eli ei varmasti ole pienen piirin vainosta eikä varsinkaan kateudesta kyse. Miksikähän ei pysty näkemään itseään toisten silmin?

• vaisto.hukassa

Niin, ehkä narsisti. Ei kestä häviötä eikä itseensä kohdistuvaa arvostelua.
      Hyvä joka tapauksessa, että seurakunta pitää jäsentensä puolia, erotti häirikön ja haluaa varmistaa että jumalanpalveluksissa arvokkuus säilyy. Vitsailun paikka on muualla kuin jumalanpalveluksissa ja hautajaisissa.
      Myötätunto niiden seurakuntalaisten puolella, joita on loukattu.

• Nytnaurattaaa

Koko kirkollisuus on yksi vitsi!

• AikaHyväOrtodoksiksi

Tässä ent. kirkkoherra Purmonen pitää Mitron puolta:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005595765.html

En minä ole Mitroa vastaan, jokainen ansaitsee oikeudenmukaisen arvostelun, niin loukatut seurakuntalaiset kuin isä Mitro itsekin.

Olen kerran Uspenskin kahvipöydässä istunut juttelemassa Purmosen kanssa. Purmonen kuunneltuaan jutusteluani sanoi minulle: "Kyllä sinusta voisi tulla ihan hyvä ortodoksi". Mielestäni tämä oli suuri kohteliaisuus.

• molemmatällöjääijiä

Härskit vitsit ovat ok kun niillä ei osoiteta henkilökohtaista mielenkiintoa seksiin kohteen jolle sitä kerrotaan kanssa tai sillä ei piiloviestitetä toisen sukupuolen halveksuntaa.

• tyus

Samaa mieltä, mutta siinä on se ongelma että kuulijat voivat tulkita väärin puhujan tarkoitusperät vaikka ne olisivatkin viattomat. Eivätkä härskit vitsit sovi papille ainakaan silloin, kun ollaan virantoimituksessa.
        Se, että mies leikkisästi vetää naista letistä ei ole itsessään iso asia, mutta pastorilta sekin on turhan vallatonta käytöstä.

• laamannikin
    • juoruukot

Juoru-ukot ne jaksaa vaan.

Kun ei oo mitään muuta elämässä kuin seurata muitten elämää.
      Säälittää.

• viehouehe

Nythän se kannattaa dokumentoida koko revohka ja lähettää avaruusluotaimen mukana ulkoavaruuteen. Kylläpä riittää vierailla sivilisaatioilla ihmeteltävää kun ja jos joskus moisen esimerkin Maan asukkaiden elämänmenosta löytävät.

• ulkopuolelta

"Näkökulma: Uspenskin kukkotappelu - ortodoksikirkon riidoissa on muutakin kyseenalaista kuin Mitro Repo
      Iltalehti 8.3.2018
      Jumalan kalossi heiluu ortodoksiseurakunnan työyhteisössä tiuhaan tahtiin, kirjoittaa toimittaja Solmu Salminen.
      Onko Uspenskin katedraalista tullut ortodoksipappien keskinäinen vallanväline?
      Mitro Repo valitsi pitkän tien ja kovan riskin.
      Irtisanottu ortodoksipappi halusi puhdistaa maineensa välivaikutuksista huolimatta ja asteli oikeuden eteen julkisena henkilönä, jonka toimintaa on jo valmiiksi ruodittu paljon laajemmin kuin yksittäisessä työsopimusriidassa.
      Oikeus käsitelköön sen, olivatko potkut laittomat. Hyvien tapojen osalta kuitenkin sopii sanoa, että Mitro Revon näkemys hyvästä käyttäytymisestä ei monessa kohdassa noudata tämän hetken yhteiskunnan normeja.
      Ryssistä puhuminen on rasismia. Naisen vetäminen letistä on seksismiä ja ahdistelua. Tässä ei voi olla mitään epäselvää.
      Revon puolustukseksi tulee silti sanoa, että hän on elänyt elämänsä ympäristössä, joka on yhtä lailla ajastaan jäljessä.
      Kirkko on näyttäytynyt oikeudessa kankeana herrakerhona.
      Sana "ortodoksi" tarkoittaa kreikasta vapaasti kääntäen "oikeamielistä", ja hyvin varma kirkko doktriinistaan onkin. Seurakunta on Repo-oikeudenkäynnissä kokenut, että ortodoksisissa jumalanpalveluksissa ei ole juuri ollenkaan tulkinnanvaraa. Pappien virat näyttävät jakaantuneen hyviin ja vähemmän hyviin - järjestyksessä kuin jenkkifutisjoukkueen kokoonpano.
      ///
      Varsinaiseksi Bysantin päätemppeliksi on osoittautunut keskeisessä Helsingissä sijaitseva Uspenskin katedraali. Sitä mieltä olivat Revon asianajajan Matti Penttisen tentissä niin Repo itse kuin useampi kirkon virassa toiminut todistaja.
      Uspenski on liki 150 vuotta vanha venäläisen kirkkorakennuksen taidonnäyte, yksi Euroopan merkittävimmistä ortodoksisista kirkkorakennuksista. Se tarkoittaa papeille paikkaa auringossa. He kokevat olevansa arvostettuja ja hierarkian yläpäässä. Yleisöä on enemmän, ja valot ovat kirkkaammat.
      Ympäryskunnista käytettiin oikeudessa ilmauksia "periferia" ja "sudeettialueet", suoraan lainaten.
      Kirkko heivasi Repon pois Uspenskin katedraalista, kun tämä palasi töihin europarlamenttipestinsä jälkeen. Ratkaisu vaikuttaa yhtä naiivilta kuin katedraalin hehkuttaminen papiston sisällä itsessään. Pastorit taistelevat saarnapaikoista sisäisessä rankingissa kuin lapset siitä, kuka pääsee ampumaan isoimmalla tykillä videopelissä.
      Ylin työnantaja tuskin määrittelee pääkirkkoja ja sivukirkkoja. Se on enemmänkin maallisen, heikkovointisen työyhteisön kyräilyä.
      ///
      Helsingin ortodoksiseurakunnan johdolla on historiaa työriidoista. Vuonna 2008 se painosti kirkkoherra Veikko Purmosen jäämään eläkkeelle potku-uhalla. Työsuojelussa asia katsottiin rikostutkinnan arvoiseksi. Poliisi tutki ja vei asian syyteharkintaan asti. Purmonen koki kohtelunsa "henkisenä väkivaltana", kuten hän kirjelmässään aikanaan totesi.
      Isä Mitron riita-asian ohella seurakunta on vääntänyt toisesta työsopimusjutusta lähes rinnakkain. Helsingin käräjäoikeus tuomitsi työnantajan yhteensä lähes 100 000 euron korvauksiin työsopimuslain ja yhdenvertaisuuslain rikkomisesta.
      Seurakunta on rikkonut lakia toistaiseksi yhdessä tapauksessa kolmesta. Se on siis suurin piirtein hoitanut viimeisen vastuunsa työnantajana. Kokonaan toinen asia on, vaivautuuko seurakunta olemaan työntekijöidensä mielestä aidosti hyvä työnantaja.
      Papiston vahvuus on vain kaksitoista miestä ynnä kirkkoherra. Vuosikymmenen aikana on tapahtunut kaksi irtisanomista ja yksi ohjattu irtisanoutuminen. Näin siitä huolimatta, että kyse on kutsumusammattien kutsumusammatista. On epätodennäköistä, että kirkko olisi vain mokannut rekrytoinnissa.
      Uspenskin katedraali näyttää yleisölle tällä hetkellä pappien keskinäiseltä taistelutantereelta. Toistuvia työsopimusriitoja setviessä jää äkkiä Jumala palvelematta. Helsingin ortodoksiseurakunta on jäsenilleen selityksen velkaa."

• naulankantaan

Tuossa näkökulmajutussa on sanottu oivaltavasti, että Helsingin seurakunnassa "papiston vahvuus on vain kaksitoista MIESTÄ ynnä kirkkoherra, siis Markku Salminen. Tämä toteamus osaltaan selittänee koko tuon kukkotappeluksi luonnehditun Uspenskin ongelman.

• HerraJosNytTälläKertaa

Markku Salminen kuuluu tai kuului yhteys-liikkeesen, johon kuuluu myös paljon vihreiden ja vihervasemmiston kannattajia, joiden toimintavavat voi kuvata sanoin "tarkoitus pyhittää keinot". Vihervasemmistolle eivät ole vieraita toimintatavat, jossa valheita. petoksia ja rikoksia käytetään keinoina ajaa omaa asiaansa. Kumpi on Markku Salmiselle tärkeämpää, noudattaa kirkon alkuajoista vuosituhansien ajan jatkunutta perinnettä ja Jeesuksen kirjattua Sanomaa vai yhteys-liikkeen sanomaa. Konstantinopolin patriarkka arkkipiispan lisäksi voisi puuttua Markku Salmisen toimintaan, kun se ei näytä muilta onnistuvan. Herra itsekin voisi tietysti puuttua asiaan Markku Salmisen yllätykseksi.

• kaikki.ne.valehtelee

Höpöhöpö, millä lailla vihervassarit olisivat alttiimpia valehtelemaan kuin oikeisto? Juuri on päivitelty kokoomuslaisen Suvi Lindenin edesottamuksia, ja ties kuinka monen sopeutumiseläkeläisen keplottelua eläke-etujen saamiseksi. Ja aika monesta puolueesta sekä olkealta että vasemmalta. Nykyhallituksen edustajat kunnostautuivat valehtelussa oikein komeasti, kun verrataan vaalilupauksia siihen, mitä sitten vaalien jälkeen on tehty.
      Poliitikot valehtelevat melkoisen yleisesti. Jos joukossa on joku rehellinen ja suorasanainen, niin joutuu melko nopeasti törmäyskurssille puolueenjohdon kanssa.
      Vanha suomalainen sanonta toteaa, että totuuden puhujalla ei ole yösijaa.
      - Ehkäpä voisi toivoa, että Herra itse vähän katsoisi Mitro Revonkin perään. Rahanahneus ja härskit puheet eivät kovin raamatuullista käytöstä ole.

• rtänytkysy

Se, että kokoomuslainen valehtelee ja sekaantuu murhaan, ei muuta sitä tosiasiaa, että vihervasemmisto puhuu kuin Ville Niinistö: propagandistisia puolitotuuksia tunteellisesti ja populistisesti ilman pyrkimystä hahmottaa asiaa kokonaisuutena. Tietty porukka lähtee aina perään kun on herravihaa ilmassa.

Tämä ei kuitenkaan liity Markku Salmiseen mitenkään. Hänhän on vetäytynyt Hankoon ja on muutenkin sellainen hissukka. Kuka sitä seurakuntaa oikeasti johtaa??

• XXL-kenkäinen
        rtänytkysy kirjoitti:

Se, että kokoomuslainen valehtelee ja sekaantuu murhaan, ei muuta sitä tosiasiaa, että vihervasemmisto puhuu kuin Ville Niinistö: propagandistisia puolitotuuksia tunteellisesti ja populistisesti ilman pyrkimystä hahmottaa asiaa kokonaisuutena. Tietty porukka lähtee aina perään kun on herravihaa ilmassa.

Tämä ei kuitenkaan liity Markku Salmiseen mitenkään. Hänhän on vetäytynyt Hankoon ja on muutenkin sellainen hissukka. Kuka sitä seurakuntaa oikeasti johtaa??

Tuo on todella hyvä kysymys: Kuka sitä seurakuntaa todella johtaa?? Epäilen, että se on ainakin osittain itse Suurmestari!

• kalanainen6

Häntä ei ole srk:n asiat kiinnostaneet missään vaiheessa lainkaan. Siitä on näitä ongelmia tullutkin...

• Nnuu955

Sama entisten stalinistien porukka on ollut erottamassa Veikkoa, Mitroa, igumenia ja Herra tietää keitä muita.

• sama.mies.asialla

Muistatteko YLE:n raportin eutoparlamentista: 13 parlamentissa työskentelevää naista raportoi Mitro Revon häiritsevästä käytöksestä: "kähmii niin paljon kuin kehtaa", kaksimieliset vihjailut, kommentoi äänekkäästi naisten ulkonäköä...
      Kyseessä on edelleen sama mies, eikä hän nytkään tunnista itseään raporteista kuten ei silloinkaan. Ei elä oikein nykyajassa tai sitten on paha hahmotushäiriö. Ei kykene näkemään itseään muiden näkökulmasta tai ei näe itsessään mitään vikaa. Narsisti. Aina niillekin jokunen hännystelijä ja puolustaja löytyy. Myötätunto seurakunnan ja ujojen kiusattujen puolella.

• Jumalan.tahto

Isä Mitro presidentiksi!

• kaltaistensa.seuraan

Joo no, sopisi hyvin muutamien muiden valtionpäämiesten ja poliitikkojen joukkoon: Trump, Berlusconi...

• sama.mies.asialla

Korjaan: Siis EUROparlamentissa...

• epäilyksenvarjo

Rumiluksia muka kähmitty... joopa joo.

Het kun joku kättelee vähän pidempään niin jee MeToo!! "Olen päässyt samaan joukkoon kauniiden julkkisnaisten kanssa vaikka olen vanha ja lihava"!

Tämmöistäkin on....

• hyvä.metoo

On se voinut kähmiä nättejäkin, niitä joilla olisi varaa valita. Ja jotka juuri siksi ärsyyntyvät lihapullan tuppautumisesta seuraan. Kähmiminen tuntuu muuten aina ikävältä, olit sitten ruma tai kaunis. Siitä kun puuttuu vapaaehtoisuus ja kunnioitus.

• kalatuenvarjo

Tuntuu ikävältä joo, mutta sitten tuntuu mahtavalta päästä someen raivoamaan!

Näin hullu on aika.

• Pyhähaisu

Outoa on, että ortodoksit töppäävät jatkuvasti perusjuridiikassa. Todistajaksi kutsutaan ihmisiä, jotka eivät itse ole nähneet tai kuulleet mitään, vaan puhuvat toisen käden tietoa. Ja millainen kantelukulttuuri seurakunnassa näköjään vallitseekaan. Jos sattuisin vahingossa pieraisemaan kirkon porstuassa, sekin tieto kipitettäisiin ilmeisesti kirkkoherralle.

• jaanospapu

Joo nuo kirkon todistajat oli tosi noloja. Käytety sanaa "makkarakauppias" - pahoitin mieleni, potkut vaan! Ja sitten todisteeksi juoruja, voi hyvänen aika. Eikö kirkon johto ymmärrä että ei tuommoiset perustelut ole Suomen laissa yhtään mitään.

Jos jokainen josta on juoruiltu tai joka on kertonut vitsejä, joita kaikki ei pidä hauskoina, erotettaisiin, niin kuka ylipäätään voisi enää olla työssä?

• mennikäisenrumpu

Tämä osaamattomuus tulee kalliiksi. Mistä toiminnasta nämä yli 200 000 e on pois??

(Siis 100 000 viime viikolla siinä toisessa jutussa ja Mitrolle menee oikeudenkäyntikuluineen vielä enemmän.)

Kantaako kukaaan VASTUUTA tästä sekoilusta. Seurakuntahan menee konkurssiin noiden pölvästien takia.

• JärkeäAsioidenHoitoon

Jos tämä sekoilu jatkuu, niin kirkosta eroaminen tulee mietintään yhdelle jos toisellekin ortodoksille.

• hpeahgpeigh

Ja Mitro sai seurakunnalta paketin margariinia korvaukseksi?

• ohrarieskanen

No onpahan jotain, mitä levittää leivän piälle. Ettei kieltänsä tarvitse siihen levittää. Nyt kun ei töissäkään ole.

• Valheellaonlyhyetjäljet

Purmosen tapaus maksoi Helsingin seurakunnalle 500 000 - 1 miljoona euroa riippuen laskentatavasta. Ahlbäckin tapaus maksaa seurakunnalle 200 000 - 300 000 euroa. Revon tapauksesta tulee seurakunnalle myös suuri lasku, jos isä Mitro voittaa oikeudenkäynnin. Tällaiset summat ovat käsittämättömiä pienessä kirkkokunnassa. Helsingin seurakunnan johtoryhmä on haalinut itselleen kaikki etuisuudet, vallan ja käyttää niitä julmasti. Milloin heidät saatetaan vastuuseen tekemisistään ja tekemättä jättämisistään?

Toinen mielenkiintoinen kysymys on hiippakunnan edellisen piispan toiminta kaikessa tässä. Hän on jättänyt sotkuisen perinnön. Ongelmia on ollut ja on Helsingin lisäksi Kotkassa, Lappeenrannassa, Turussa, Hämeenlinnassa ja Lahdessa. Taitaa vain Tampere ja Hamina olla jollakin tavalla kuivilla. Samalla, kun joukkoon lisää Sofian ja sen ongelmat, soppa on valmiiksi keitetty. Helsingin edellinen piispa on kävelevä katastrofi eikä häntä koskaan olisi piispaksi edes pitänyt vihkiä. Voi helposti ennustaa, että hyvin nopeassa ajassa Sofia ajautuu suuriin vaikeuksiin.

Myös nykyisellä arkkipiispalla on oma sotkunsa Iisalmessa, joka on maksanut kirkkokunnalle satojatuhansia euroja. Onko tässä mitään järkeä?

Tullaan siihen johtopäätökseen, että valta turmelee aina. On helppo tehdä toinenkin johtopäätös. Kirkosta eroamiset lisääntyvät räjähdysmäisesti ja työntekijöiden pahoinvointi lisääntyy.

• surullisena

Tuota minäkin ihmetellyt, että miksi ort srk:ssa niin paljon ongelmia.
        Yksi syy pienet kuviot ja menee tunkkaiseksi ja riitelyksi ja henkilökohtaisuuksiin.
        Toinen. Vähän pappeja-> joudutaan valitsemaan vähästä-> epäpätevät ym ongelmaiset pääsevät valtaan->sotkuja ja ongelmia. Piispatkin joudutaan valitsemaan hyvinkin pienestä joukosta.
        Kolmas. Kirkko jokseenkin ontto rituaalien alla. Pelkkä tradition ja tunteen ylläpitäminen ei riitä pitämään porukkaa yhtenäisenä.
        Nytkin uutisoitiin erään taitelijan liittymisestä ort. kirkkoon.
        https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005597917.html
        Suoraa lainaten:
        "XX ei pidä itseään uskonnollisena, eikä hengellisyys liity hänen tapauksessaan edes pelkästään kirkkoon."
        ”En osaa analysoida, mistä se johtuu. Ne palvelukset voitelevat minua. Koko se muoto ja visuaalisuus. Tuoksut ja laulu.”
        Tätä tunteen vuoksi kirkon valinnutta porukkaa löytyy ort. kirkosta niin jäsenistöstä kuin korkealtakin taholta. Ei ihme, että menee kiistelyksi.
        Aiemmin nähty nousu kanoneja vastaan itse asiassa hyvin vakava perusteita horjuttava asia ortodoksisessa kontekstissa. Tässäkin yksi ongelma. Kirkko sementoinnut itsensä.
        Toki joukossa ihania uskovia, jotka surullisia tästä kaikesta.

• nunnannännit
        surullisena kirjoitti:

Tuota minäkin ihmetellyt, että miksi ort srk:ssa niin paljon ongelmia.
        Yksi syy pienet kuviot ja menee tunkkaiseksi ja riitelyksi ja henkilökohtaisuuksiin.
        Toinen. Vähän pappeja-> joudutaan valitsemaan vähästä-> epäpätevät ym ongelmaiset pääsevät valtaan->sotkuja ja ongelmia. Piispatkin joudutaan valitsemaan hyvinkin pienestä joukosta.
        Kolmas. Kirkko jokseenkin ontto rituaalien alla. Pelkkä tradition ja tunteen ylläpitäminen ei riitä pitämään porukkaa yhtenäisenä.
        Nytkin uutisoitiin erään taitelijan liittymisestä ort. kirkkoon.
        https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005597917.html
        Suoraa lainaten:
        "XX ei pidä itseään uskonnollisena, eikä hengellisyys liity hänen tapauksessaan edes pelkästään kirkkoon."
        ”En osaa analysoida, mistä se johtuu. Ne palvelukset voitelevat minua. Koko se muoto ja visuaalisuus. Tuoksut ja laulu.”
        Tätä tunteen vuoksi kirkon valinnutta porukkaa löytyy ort. kirkosta niin jäsenistöstä kuin korkealtakin taholta. Ei ihme, että menee kiistelyksi.
        Aiemmin nähty nousu kanoneja vastaan itse asiassa hyvin vakava perusteita horjuttava asia ortodoksisessa kontekstissa. Tässäkin yksi ongelma. Kirkko sementoinnut itsensä.
        Toki joukossa ihania uskovia, jotka surullisia tästä kaikesta.

Eikö ole hyvä että ihminen löytää ortodoksisuuden ja tuntee tulleensa kotiin . Hyvä että pääsi viinan kiroista. Olkaamme iloisia hänen puolestaan.

• surullisena
        nunnannännit kirjoitti:

Eikö ole hyvä että ihminen löytää ortodoksisuuden ja tuntee tulleensa kotiin . Hyvä että pääsi viinan kiroista. Olkaamme iloisia hänen puolestaan.

Mitä ortodoksisuus on? Koreita vaatteita, tuoksuja, hienoja melodioita, ihania kuvia?
        Vai kristinuskoa, jossa asioita kuten Jumala, Kristus, Pyhyys, Pelastus jne. Sanotaan jopa että Kirkko on Kristuksen ruumis.
        Mitä hakee kirkosta ensisijaisesti?
        Mieluiten vaikenee ja jää surulliseksi. Ja voihan sitä alkaa vilkuilla toisaalle...
        Puhutaan yleisellä tasolla.

• surullisena

Tietysti ihana kun kurottaudutaan kohti Kirkkoa. Ei ole minun tehtävä tutkia.
        Hämmästyn kuitenkin usein, kun yritetään tuoda kirkkoon jotain, mitä siellä ei ole koskaan ollut, niin perustelu onkin jostain aivan muualta kuin Kirkon perusteista tai ne väännetään, kas kummaa, siihen yleiseen mielipiteeseen.

• elatuksenvarjo

Purmonen maksoi miljoonan? No melkoinen on laskentatapa. Onko näistä tietoa jossain nähtävissä?

• Nnuu955

Purmosen prosessin jälkiseurauksena kirkosta eroaminen räjähti todella korkealle. Jos saamatta jääneet veroeurot lasketaan mukaan, summa nousee huikeaksi. Tunnen kokonaisia hyvätuloisia sukuja, jotka erosivat protestina Purmosen kohtelulle, yksi toisensa jälkeen erosivat aikansa mielivaltaa ja kiusaamista katsottuaan.

• rutiköyh

No jos nyt ei ihan miljoonaa, niin joka tapauksessa useita satoja tuhansia euroja. Jo työturvallisuusrikoksista epäiltyjen luottamushenkilöiden poliisikuulusteluihin heidän yhteistyökumppaninsa Salmisen palkkaamien lakimiesavustajien ensimmäinen lasku oli yli 164.000,00 euroa ja sen jälkeen tuli vielä maksettavaksi lukuisia muita lakimiespalkkioita. Lisäksi tuli vielä mm. sijaisten palkkaamisen aiheuttaneet kustannukset.

Kaikesta tästä pitäisi järjestää ylimääräinen ulkopuolinen tilintarkastus, jossa selvitettäisiin perusteellisesti, mistä koko prosessissa on ollut kysymys ja ketkä kirkkoherran lisäksi ovat vastuussa seurakunnan verotulojen väärinkäytöstä.

• NeitsytMaria_kuulemeitä

" Pappi kääntää kasteelle saapuvan henkilön katsomaan kohti länttä vaatteitta ja jalkineitta kädet kohotettuina. Länsi on tässä pimeyden symboli, saatanan puoli. Katekumeeni voi olla saatanan kanssa kasvokkain, sillä eksorkismit ovat tehneet hänet vapaaksi luopumaan saatanasta, haastamaan ja hylkäämään hänet. Länteen kääntyminen on vapauden teko, saatanan orjuudesta vapautetun ihmisen ensimmäinen vapaa teko. Pappi jatkaa: "Luovutko saatanasta, hänen enkeleistään ja teoistaan..." Katekumeeni tai hänen kumminsa vastaa: "Luovun... " "

Surullista todeta, että tätä ei lopultakaan toteudu vaan jatkuu ihmisissä. Näin asian ymmärrän kun katselen sivusta ort.kirkon alennustilaa, tosin samassa tilassa ne muutkin kirkot ja ihmiskunta vaeltaa.

Pyhä Kyrillos Jerusalemilainen (k. 373) opettaa:

“Minä luovun sinusta, saatana, sinusta pahasta ja raa’asta hirmuvaltiasta; en enää pelkää sinun voimaasi. Kristus tuhosi sen, kun tuli osalliseksi minun verestäni ja lihastani ja kärsimystensä kautta teki kuolemallaan lopun kuolemasta, etten iankaikkisesti olisi orja. Minä luovun sinusta, kavalasta ja viekkaasta käärmeestä. Minä luovun sinusta, joka juonitellen ja ystävyyttä teeskennellen toteutat jokaisen rikoksen ja sait meidän esivanhempamme luopumaan kuuliaisuudesta. Minä luovun sinusta, saatana, kaiken pahuuden luojasta ja työtoverista.”

• fawfpuawpawhf

Muistan, kun aikoinani olin kovin vihainen huomatessani, millaista on meno ortodoksisessa kirkossa. Olin muualta tullut, enkä alunperin ortodoksi. Ambrosius kysyi, enkö löydä mitään hyvää-tai jälkikäteen syytä- miksi olin mennyt Valamoon talkoolaiseksi. En muista, mitä hänelle vastasin, mutta kyllähän se niin oli, että vasta sitten pääsin toden teolla eroon existäni, josta en millään meinannut eroon päästä. Ex oli koulukaverini, joka vaikutti "niin herttaiselta", mutta paljastui päihdeongelmaiseksi ja saatananpalvojaksi (löysin kirjoja ja hän suoritti tietynlaisia rituaaleja,ym. outoksia). Että silleen. Tajusin, että sinne (Valamoon) se ei ainakaan tule. Eikä mene muuten luterilaisellekaan kirkkomaalle kävelemään. Kyllä nämä erilaiset hienostelijat ja keskenään hierarkiassa kärhämöivät voisivat ottaa huomioon sen, että jotkut tulevat piireihin kirjaimellisesti "suden suusta"-ja olla valmiita auttamaan. Minua ei kukaan auttanut. En saanut edes sanotuksi todellista syytä.

• Epäpyhä

Nimimerkki KirkonPyhyys hurskastelee! Hän kirjoittaa Revon menetelleen moitittavasti ja sopimattomasti, kun on vienyt irtisanomisensa käräjäoikeuden käsittelyyn. Jos tämä katsotaan sopimattomaksi, moitteet on osoitettava kirkon suuntaan: irtisanomisesta ei ole voinut valittaa mihinkään muuhun instanssiin kuin käräjäoikeuteen. Sinne valitusosoitus on annettu. Ei papistoakaan voida jättää kokonaan oikeusturvan ulkopuolelle!

• sikanikki

no jos on vaat exät mielessä niin voi olla että ei dogma ja liturgiikka avaudu.

ja vaikeaa on kenenkään mennä väkisin auttamaan, jos ei kerro kenellekään mikä on ongelma.

mutta menestystä sinulle

• vanhapiikahu

Mitron pitäisi mennä naimisiin.

• männä.vuosina

Entisen työpaikan entinen työkaveri sanoi:" Vanha minä voin olla, mutta kenenkään piika minä EN ole!"

• Koomista

Mitrossa on rasittavaa se, että AINA pitää kommentoida naisten ulkonäköä.
        Minulle hän sanoi ystävättäreni häissä, että olen kyllä kauniimpi kuin morsian.
        Tuntui aika oudolta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8253
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4541
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4313
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3942
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3430
    6. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3423
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3338
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3113
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2851
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2614
    Aihe