Olen maksanut YELiä jo monta vuotta, mutta nyt yritystoiminnasta ei enää tulee juurikaan mitään tuloja (varmaan 1000 euroa / vuosi ;)), niin pitääkö tota YEL-maksua nyt enää sitten maksaa ollenkaan kun en viitsisi yritystoimintaa ihan kokonaan lopettaakaan, jos tämän nyt joskus saisi uudelleen nousuun... Vai miten tää menee?
Kysymys YEL-maksusta
11
398
Vastaukset
- Josolet
Terve aikuinen eikä ole odotettavissa mitään leikkauksia tai muuta operaatiota niin eihän sitä kannata maksella.
Jos taasen on todennäköinen mahdollisuus että tarvitset sairaupäivärahaa niin silloin kannattaa maksaa, tietekin riippuu minkä kokoisena olet maksanut.
Minimillä ei oikein saa mitään etuja.- kysyjänro1029
No en tarvitse mitään sairauspäivärahaa koskaan, kun tämä on sellasta hommaa... Minimiä olen aina maksanut. Kysyin tätä asiaa kirjanpitäjältäkin, ja se sanoi että maksa vaan sitä minimiä nyt ainakin ettei tule mitään ongelmia... Aika epäselvää on.
- VähänKyynikko
kysyjänro1029 kirjoitti:
No en tarvitse mitään sairauspäivärahaa koskaan, kun tämä on sellasta hommaa... Minimiä olen aina maksanut. Kysyin tätä asiaa kirjanpitäjältäkin, ja se sanoi että maksa vaan sitä minimiä nyt ainakin ettei tule mitään ongelmia... Aika epäselvää on.
Miniminkin maksaminen on kyseenalaista, sillä sen tuomalla turvalla ei ole juurikaan mitään merkitystä pienuutensa vuoksi, ei eläkkeenä eikä sairaseläkkeenä eikä tietysti sairauspäivärahanakaan. Miksi et lopetraisi sitä kokonaan ja pistä yritystäsi ’huolaamaan’.
Hieno homma, kun tiedät, ettet koskaan sairastu, joten kaikenlainen vakuutusturva itsesi osalta on tietysti turhia. - voitsiiisus
kysyjänro1029 kirjoitti:
On sinulla idiootti kirjanpitäjä, niiden neuvot ovat usein yrittäjän kannalta vahingollisia, joillakin jopa sellainen piirre, että on halu saada yrittäjälle mahdollisimman paljon veroja ja sen luontaisia maksuja. Lienee syynä jonkinlainen vasemmisto-demarihenkisyys.
Suoraan sanottuna hakkaat rahasi paskaan, maksaessasi minimi yelliä, jos haet esim. työttömyyspäivärahaa, katsotaan ettet ole ollut yrittäjä, sairaspäivärahaankaan sinulla ei ole oikeutta, eli et saa mitään. Jos tulot ovat vuodessa 1000€ luokkaa, millä sinä edes niitä yellejä ja kirjanpitoa maksat?
Minimi yelliä maksavalla, kuin myös mitään maksamattomalla yrittäjällä on yhtäläinen oikeus kelan asumistukeen, se on niitä harvoja tukia, mitä voi saada.
- kysyjänro1029
Taisin kirjoittaa vähän sekavasti. Tarkoitin siis että tästä yritystoiminnasta jää nykyään ehkä vähän voittoa kulujen jälkeen nykyään. Minulla on kyllä muitakin tuloja ihan tavallisena palkansaajana toisen yrityksen palveluksessa. Ei tässä rahallisesti ainakaan nyt ole mitään huolta, mietin vaan pitäisikö tämä yritystoiminta sitten lopettaa kokonaan vai ei. Tai voisiko tätä yritystoimintaa jatkaa niin, ettei mitään YEL-maksuja tarvitsisi maksaa.
- Tietotaitokohillaa
Ei sinun tietenkään tarvitse yel maksua maksaa, mikäli teet firmallasi vain sivutoimisena töitä, ja jos kyseisen työpanoksesi määrä olisi palkatullakin henkilöllä teetettynä alle 7400€ (en muista tarkkaa summaa) tätä nyt tuskin kukaan alkaa tarkistamaan, kun ilmeisesti saat raahaa myös palkkatyöstä.
Ja yelin puolustelijoille tiedoksi, joudutte maksamaan sitä n.1000€/kk mikäli aiotte saada edes perus duunarin eläkkeen.- 9un0e9wewf
Eipä taida tällä maalla olla varaa maksaa täysimääräisiä eläkkeitä joskus 20-30 vuoden päästä niin kuin ennen. Toisekseen, ei ole mitään järkeä maksaa 1000 euroa/kk jotain YELiä, koska jos maksaa vain sitä minimiä ja vaikka sijoittaa ne YEListä säästyneet varat fiksusti (esim. 10 ke/v), niin se on huomattavasti järkevämpää toimintaa. Ja vaikka vain säästäisi sen 10000 euroa/vuosi, niin sehän tekisi jo aika paljon rahaa esim. 25 vuodessa.
- Pötypuheita
Ei aivan kaikkea "luuloa" kannata kirjoittaa totena.
Työntekijän eläkemakuprosentti on 25%
Yrittäjän yel prosentti on 25%
Kumpikin karttuma kartuttaa eläkettä tasan yhtä paljon.
Jos taasen vertaat palkansaajana sitä summaa mikä näkyy tilinauhassa, niin voin kertoa että työnantajasi maksaa loput.
Itse maksan niin työntekijöiden tyellin kuin oman yellinkin.
Jos oikein ajatellaan niin oikeastaan firmani maksaa yellini 100% ja minä en henkilökohtaisesti maksa mitään.
Eli saan 1900€ eläkkeen enkä maksa eläkemaksuja.
Mutta puhutaanpa oikeista asioista, ihan sama kuka maksaa ja mitä niin palkansaajan ja yrittäjän karttuma on sama samoista tuloista.
Yrittäjällä on kuitenkin mahdollista pelata yellinsä kanssa, onko tuo pelaaminen järkevää niin niin sen voi jokainen itse päättää.
- vääristelyynkyllästynyt
hei!
hae yelit takaisin koko yrittäjyysajaltasi niiltä "vuosilta miltä tulo pienempi kuin yel-alaraja".
tuo on se taikalause.
tämä ei vaikuta eläkkeessesi mitenkään, koska noin pienet maksut eivät nosta eläkettäsi senttiäkään. (n 1000e maksu /kk alkaa jo nostaa eläkettä..)
soita etk:n palveluun, heidän tulee neuvoa sinua.
olen itse tehnyt tämän kahdesti aiemmmin, ja nyt kolmas kerta tulossa keväällä. ottaa 2-8kk saada omat rahat pois.
etk ja eläkeyhtiöt eivät tästä tykkää, koska ovat tottuneet varastamaan yrittäjältä. eli napisevat vastaan, mutta antavat (korottomasti) rahasi takaisin, kun selvität että firman vuositulo jäänyt alle yel-työtulon.
sitäpaitsi kun pienyrittäjää aina potkitaan saa yrittäjä nyt potkia kerrankin oikein isoja yhtiöitä ja nauraa iloisesti päälle, kun rahat tulee tilille !
ja hae nyt se asumistuki takautuvana 3kk ajalta, voit saada jopa 900e yhteensä. tulot ei vaikuta lainkaan, vain yel työtulo. uskomatonta mutta totta! en uskonut joten hain kelasta kirjallisen vastauksen että ei rikosta jos tulot 1miljoona/v ja hakee ja saa as.tuen koko vuodeksi. tätä kannattaa käyttää ennenkuin muuttaavat lakia.
ja sitten.
et tietenkään maksa yeliä jos olet jo TYELin piirissä. hae siinä tapauksessa kaikki koskaan maksamasi yelit takaisin.- rottonenromu
Tämä oli ketjun ainut kommentti, josta oli jotain apua. En tiennyt, että turhaan makseltuja turhismaksuja voi vaatia (anoa) takaisin. Hyvä tietää.
Siltä varalta, että 'aikoo' jäädä työttömäksi, on hyvä olla pyörittänyt sivutoimista yritystä vähintään kuusi kuukautta palkkatyön ohessa (palkkatyö ei saa olla samalta alalta kuin oma työ), koska käytännössä vain siten voi olla edes jotenkin mahdollista, että osa-aikaisen yrittämisensä ohessa voi saada työttömyysturvaa. Jos on maksanut 'vain' minimi-YEL:ttä, ei tule saamaan mitään yrittäjän työttömyysturvaa, mutta ei saa Kelaltakaan mitään, ellei romuta pikku yritystään täysin ja vielä todistettavasti, ja työttömyystoimiston mielestä uskottavasti.
Oma suunnitelmani olisi nostaa itseni vähitellen täyden työttömyyden suosta alkamalla tehdä omaa työtä niin osa-aikaisesti tai kokoaikaisesti kuin markkinat mahdollistavat. Todennäköisesti tulot jäisivät muutamaan tonniin vuodessa. Ongelma on kuitenkin se, että vaikka työttömyystoimisto salli minun kohta kuusikymppisen (entisen yrittäjän) käydä lyhyen yrittäjäkurssin ja vaikka se luultavasti tilee yrittämään tuuppia minua yrittäjäksi, en käytännössä voi muuta kuin olla täysin aloittamatta mitään omaa työtä. Koska sillä en eläisi. Ja kuitenkin menisi heti tuet alta.
Olisi paljon järkevämpää sallia yritteliäiden tehdä omaa työtä osa-aikaisesti vaikka eläkkeelle asti ja saada sen täydennykseksi työttömyysturvaa ja etsiä koko ajan siihen oheen kokoaikatyötä (jota tosin ei ole mutta). Tätä työnestotoimisto ei kuitenkaan yleensä salli. Kertokaa, jos teillä on erilaista kokemusta käytännössä.
- Huitaise
se yellimaksu kurkusta alas, niin ainakin saat nauttia omistasi ja tiedät minne raha katosi. Tonnin tuloilla et kesää tee eläkekertymääsi, eikä kirjanpitän elättäminenkään ole ilmeisesti yritystoimintasi ydintä. Koska yritystulosi ei täytä edes minimiä, olikohan vajaa 8 tonnia, niin saat anoa maksamasi yellit takaisin. Turhaa paperinpyörittelyä ja byrokratiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11556Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras911468Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221041Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva194916- 116810
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2777Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42741Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29730- 7704
- 60683