Muotomenot vai kristityn vapaus?

valtionvirallinenkirkko

Luterilaisuus hajaantunut kymmeneen eri suuntaan. Lestadiolaisluterilaisiakin on neljä eri suuntaa.
Mistä tämä kertoo?

25

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikkautta

      Se kertoo siitä, että kristinuskolla on erilaisia painotuksian koska ihmisiäkin on niin kovin erilaisia.
      Erilaiset painotukset tavoittavat erilaisia ihmisiä ja se on rikautta ja eduksi kristinuskolle. Ydin on kuitenkin sama, Raamattu ja sanoma Jeesuksesta.

      • Kyllä, Paavali vastaa hyvin Korinttilaisille

        1 Paavali, Kristuksen Jeesuksen kutsuttu apostoli Jumalan tahdosta, ja veli Soostenes
        2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.
        3 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
        4 Minä kiitän Jumalaani aina teidän tähtenne siitä Jumalan armosta, joka on annettu teille Kristuksessa Jeesuksessa,
        5 että kaikessa olette rikastuneet hänessä, kaikessa puheessa ja kaikessa tiedossa,
        6 sen mukaan kuin todistus Kristuksesta on teissä vahvistettu,
        7 niin ettei teiltä mitään puutu missään armolahjassa, teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestystä.
        8 Hän on myös vahvistava teitä loppuun asti, niin että te olette nuhteettomat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen päivänä.
        9 Jumala on uskollinen, hän, jonka kautta te olette kutsutut hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme yhteyteen.
        10 Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.
        11 Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
        12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen."
        13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
        14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
        15 niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
        16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
        17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
        18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
        19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."
        20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
        21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
        22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
        23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
        24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
        25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
        26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
        27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
        28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
        29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
        30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
        31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra."


    • ex-luteri

      Ev.luterilaisuus poikkeaa kovin paljon apstolisesta (Raamatullisesta) seurakuntamallista.
      Miksi luterilaisissa on niin vähän uudestisyntyneitä?

      • Koska luterilainen kirkko on kansankirko eikä uskovien yhteys.
        Papeiksi valitaan yliopisto-opintojen perusteella ja jäseniksi kelpaa kaikki.


    • Miriam.lut

      Kristinuskon ainoa oppi on evankeliumi. Kirkkoinstituutioita erityisine oppirakennelmineen ja säännöstöineen tulee ja menee. Evankeliumin totuus, joka on Raamatun kirkas ydin, on ja pysyy.

      Raamatun äärellä minulle on käynyt ilmi, että evankeliumin totuus on Jeesus itse; kaikki (oppi) sisältyy Häneen, Jumalan Sanaan. Hän on sama eilen tänään ja iankaikkisesti. Jeesukseen sisältyy luominen (Jumala loi meidät Sanallaan, joka Raamatun mukaan on Jeesus), syntiinlankeemuksen tunnustaminen (meidän syntimme laitettiin Jeesuksen kannettavaksi ja Hän sovitti syntimme ristinkuolemallaan) ja ristin kautta lunastus iankaikkiseen elämään (Jeesus voitti kuoleman ristillä ja nousi kuolleista).

      Todellinen kirkko on Jeesukseen uskovien yhteys, ja siihen kuuluu uskovat kaikista kansoista ja historian ajoista. Paikallisseurakunnat ovat uskovien yhteyttä varten tässä ajassa. Niistä mikään ei ymmärtääkseni ole vailla ongemia, vaan kaikki joutuvat koko ajan puhdistamaan opetustaan koettelemalla sitä Jumalan Sanalla.

      Evankelisluterilaisen kansankirkkomme ongelmia on paljon. Yksi niistä on kirkkokurin puuttuminen. Niitä, jotka eivät pitäydy Jumalan Sanassa (oikeassa opissa), ei ole pelkkinä kansankirkon jäseninä sinänsä, vaan myös opettamassa! Hajaannus on nähtävissä ja kuultavissa.

      Tiivistetysti, näin olen ymmärtänyt.

      • Kyllä, evl kirkkoa ohjaa nykyään yleinen mielipide eli maailma, eikä Jumalan sana Raamattu🤓


      • Miriam.lut
        usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä, evl kirkkoa ohjaa nykyään yleinen mielipide eli maailma, eikä Jumalan sana Raamattu🤓

        Valitettavasti näin on, vaikka Raamattussa pitäytyviäkin (ja myös Raamatun mukaista opetusta) evl-kirkosta vielä löytyy.


      • Miriam.lut kirjoitti:

        Valitettavasti näin on, vaikka Raamattussa pitäytyviäkin (ja myös Raamatun mukaista opetusta) evl-kirkosta vielä löytyy.

        Se on todella valitettavaa, että evl.kirkko on luopunut Jumalan sanasta. Eroluvut kertovat, että uskovat lähtevät koko ajan pois. Sääliksi nä niitä vanhoja ihmisiä jotka eivät ymmärrä mistä on kysymys ja ovat tuon ristiriitojen repimän kirkon varassa hengellisessä elämässään..... 😏


      • usko.vainen kirjoitti:

        Se on todella valitettavaa, että evl.kirkko on luopunut Jumalan sanasta. Eroluvut kertovat, että uskovat lähtevät koko ajan pois. Sääliksi nä niitä vanhoja ihmisiä jotka eivät ymmärrä mistä on kysymys ja ovat tuon ristiriitojen repimän kirkon varassa hengellisessä elämässään..... 😏

        Erolukujen suurin syy on pääkaupunkiseudun maallistuminen ja nuoret ihmiset joilla on taloudellisesti tiukkaa.

        Raamattuun "pitäytyviä," mitä he ovat? Kukaan ei pitäydy kirjaimelliseen Raamattuun. Muut kuin teeskentelijät.


      • sage8 kirjoitti:

        Erolukujen suurin syy on pääkaupunkiseudun maallistuminen ja nuoret ihmiset joilla on taloudellisesti tiukkaa.

        Raamattuun "pitäytyviä," mitä he ovat? Kukaan ei pitäydy kirjaimelliseen Raamattuun. Muut kuin teeskentelijät.

        Erolukujen syynä on se, että uskovat lähtevät evl.kirkosta muihin kirkkoihin ja yhteisöihin ja se, että liberaalien mielestä kirkossa on liikaa vielä uskovia.

        Raamattu on erehtymätön Jumalan sana. Se, että me syntiset ja vajavaiset ihmiset emme pysty pitäytymään aina Raamatussa ei tarkoita sitä, etteikö se olisi korkein auktoriteettimme ja vilpitön tahtomme ei olisi siinä pitäytyä.
        Se on lihan ja hengen taistelua jota jatkuu niin kauan kuin täällä lihassa vaellamme 🤓


      • sage8 kirjoitti:

        Erolukujen suurin syy on pääkaupunkiseudun maallistuminen ja nuoret ihmiset joilla on taloudellisesti tiukkaa.

        Raamattuun "pitäytyviä," mitä he ovat? Kukaan ei pitäydy kirjaimelliseen Raamattuun. Muut kuin teeskentelijät.

        Tässä maassa on uskonnonvapaus siinä missä mielipiteenvapauskin; jälkimmäiseen liittyy oleellisena osana oikeus kyseealaistamiseen ilman että raahataan roviolle.

        On aivan luonnollista, että tällaisessa yhteiskunnassa erotaan ns. valtionkirkosta, syystä tai toisesta. Tällöin myös kirkko joutuu harjoittamaan itsetutkiskelua ja kyseenalaistamista - tai oikeastaan saa mahdollisuuden tehdä niin!


      • usko.vainen kirjoitti:

        Erolukujen syynä on se, että uskovat lähtevät evl.kirkosta muihin kirkkoihin ja yhteisöihin ja se, että liberaalien mielestä kirkossa on liikaa vielä uskovia.

        Raamattu on erehtymätön Jumalan sana. Se, että me syntiset ja vajavaiset ihmiset emme pysty pitäytymään aina Raamatussa ei tarkoita sitä, etteikö se olisi korkein auktoriteettimme ja vilpitön tahtomme ei olisi siinä pitäytyä.
        Se on lihan ja hengen taistelua jota jatkuu niin kauan kuin täällä lihassa vaellamme 🤓

        Sinä valehtelet tapasi mukaan. Laitat mutuja todellisuuden tilalle.


      • sage8 kirjoitti:

        Sinä valehtelet tapasi mukaan. Laitat mutuja todellisuuden tilalle.

        Aha, no sinä varmaan haluat "taas" osoittaa sen valheen ja oikein perustellakin 🤗❓


      • jjeeves kirjoitti:

        Tässä maassa on uskonnonvapaus siinä missä mielipiteenvapauskin; jälkimmäiseen liittyy oleellisena osana oikeus kyseealaistamiseen ilman että raahataan roviolle.

        On aivan luonnollista, että tällaisessa yhteiskunnassa erotaan ns. valtionkirkosta, syystä tai toisesta. Tällöin myös kirkko joutuu harjoittamaan itsetutkiskelua ja kyseenalaistamista - tai oikeastaan saa mahdollisuuden tehdä niin!

        Eipä tässä kukaan ole ketään roviolle raahaamassa. Eikä uskonnon vapautta viemässä.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Aha, no sinä varmaan haluat "taas" osoittaa sen valheen ja oikein perustellakin 🤗❓

        "Liberaalien mielestä kirkossa on liikaa uskovia." Kuka ja missä näin on sanottu? Vaikkapa kaksi liberaalia näin sanonutta.


      • sage8 kirjoitti:

        "Liberaalien mielestä kirkossa on liikaa uskovia." Kuka ja missä näin on sanottu? Vaikkapa kaksi liberaalia näin sanonutta.

        Liberaalit syyttävät koko ajan uskovia siitä, että homoliitoka ei hyväksytä eikä kirkkoa muuteta ihan kokonaan yhteiskunnan ehdoilla tomivaksi😏

        Nytkö kerrot ne valheet joista minua edellä syytit 😳❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Liberaalit syyttävät koko ajan uskovia siitä, että homoliitoka ei hyväksytä eikä kirkkoa muuteta ihan kokonaan yhteiskunnan ehdoilla tomivaksi😏

        Nytkö kerrot ne valheet joista minua edellä syytit 😳❓

        Kerroin jo missä valehtelit.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Liberaalit syyttävät koko ajan uskovia siitä, että homoliitoka ei hyväksytä eikä kirkkoa muuteta ihan kokonaan yhteiskunnan ehdoilla tomivaksi😏

        Nytkö kerrot ne valheet joista minua edellä syytit 😳❓

        Kirkko saa järjestää toimintamuotonsa ja opetuksensa oman mielensä mukaan ja siunata ketä haluaa - kunhan nyt ei sentään kiroamaan ryhdy.

        Maallinen valta hoitakoon maallisen järjestyksen. Avioliiton solmiminen on maallinen sopimus. Jos yhteiskunta päättää tietynlaiset avioliitot mahdollisiksi, niin se on yhteiskunnan asia.

        Kirkon ei tarvitsisi ahdistua yhdentekevistä asioista.


      • sage8 kirjoitti:

        Kerroin jo missä valehtelit.

        Älä ala taas kiemurrella 🤗 et sinä mitään kerronut vaan heitit syytöksesi ilman perusteita.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Älä ala taas kiemurrella 🤗 et sinä mitään kerronut vaan heitit syytöksesi ilman perusteita.

        Kukahan kiemurtelee valheen koukussa?


      • jjeeves kirjoitti:

        Kirkko saa järjestää toimintamuotonsa ja opetuksensa oman mielensä mukaan ja siunata ketä haluaa - kunhan nyt ei sentään kiroamaan ryhdy.

        Maallinen valta hoitakoon maallisen järjestyksen. Avioliiton solmiminen on maallinen sopimus. Jos yhteiskunta päättää tietynlaiset avioliitot mahdollisiksi, niin se on yhteiskunnan asia.

        Kirkon ei tarvitsisi ahdistua yhdentekevistä asioista.

        Kirkon olisi hyvä pitää omista tunnustuksistaan ja opeistaan ja Raamatusta kiinni jos aikovat edellenkin profiloitua kristilliseksi kirkoksi ja luterilaiseksi sellaiseksi 🤗
        Muuten siltä menee loppukin uskottavuus.


    • tietoa-lahkoista

      Otsikko ja aloitusviesti eivät näytä vastaavan toisiaan. Lahkosuunnissa puhutaan paljon muotomenoista, ikäänkuin järjestäytyneet ulkonaiset menot tai paremminkin niiden puute takaisi "hengen vapauden". Mm. tästä syystä onkin paljon lahkosaarnaajia jotka kehuskelevat sillä etteivät koskaan suunnittele saarnojaan etukäteen vaan ovat puhuvinaan muka "suorassa Hengen johdatuksessa".

      Tämmöinen "suorassa johdatuksessa" oleminen on tietenkin vain mielikuvituksen tuotetta jolla hurmahenkiset saarnaajat eksyttävät epäileväisiä sieluparkoja jotka ovat aina valmiit kuulemaan "jotain uutta". Jumala on antanut kirkolleen sanan ja sakramentit joiden kautta Hän puhuu ja opettaa meitä. Tällaiset "suoraan omaan päähänsä" ilmoituksia saavat henkilöt ovat Raamatun kannalta katsoen siis vääriä, eksyttäväisiä profeettoja" joita valvovaisten kristittyjen tulee karttaa.

      Lahkoissa ymmärretään huonosti Raamattua koska siellä ei käsitetä mikä on kristityn vapaus.

    • totean

      Eiköhän se loppukin uskottavuus ole jo mennyt luterilaiselta kansankirkoltamme, kun vakavissaan alettiin keskustella koko avioliittokäsityksen muuttamisesta. Tässä homo- ja lesbojen kirkkovihkimisen sallimisessa otettaisiin vain se vihonviimeinen askel Jumalan Sanasta luopumisessa.

    • Kertonee ihmisten vapaudesta ajatella asioita.

      • nähty.on.ei.kirj

        Ihan kuten tässäkin ketjussa jopa uskovainen nickki postailee ihan pokkana valmista tavaraa Raamatusta mutta kokeileppas heittää tuolle nickille jokin vertaus , niin heti ilmestystyy, "et mikä kohta"

        Täällä siis lähinä olevinaan ojentelee ihmisiä vaikkei ole edes Raamattua lukenut :D

        Kopioida siis osaa mutta lukeakko ei ? Onneksi suomi on lähtenyt liikkeelle sillä , että kaikkien pitää osata lukea, eli omasta sosiaalitoimistosta voi pyytää apua.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      169
      3907
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      35
      3538
    3. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      222
      2799
    4. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      151
      1229
    5. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      59
      1098
    6. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      145
      1028
    7. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      971
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      900
    9. Niinhän se on nainen että me

      Kaikki vanhetaan ja muututaan toisenlaisiksi, lainatakseni vapaasti yhden vanhan kappaleen sanoitusta
      Ikävä
      42
      764
    10. Olihan sinun

      Kanssa nainen olemassa omanlainen vetovoima ja tietynlainen yhteenkuuluvuuden tunne. Se on helppoa myöntää.
      Ikävä
      40
      757
    Aihe