100 euroa kolmeksi viikoksi

Kuisny

Miten pärjään 100eurolla lähes kolme vkoa? Kaikki ruok, paperit ym. tästä summasta..en polta ja vähemmän juon..

85

3296

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SamassaJamassa

      En osaa auttaa, mutta kohta tässä on joku kirkumassa, että on mahdottoman suuri summa ja liikaakin ja siitä jää vielä säästönkin.

      • Jotenkinmenee

        No ei tod jää säästöön xD Mutta ite pärjättävä viikko 17€.


    • tähän.kansa.on.ajettu

      No minä sanon että pärjäät kitkuttelemalla. Ei siitä jää säästöön eikä ole suuri summa.
      Joskus vaan on tilanteita joista on selvittävä.
      Ostaa vaan muutaman ruoka-aineen, kaivaa ruokakaappinsa tyhjäksi, ei mitään pesuaineita eikä saippuoita.
      Vessapapereita saa ison säkin tokmannista, 5,90 tällä viikolla.
      Tuollaisessa tilanteessa on kyse selviytymisestä, ei hifistelystä. Syödään tosiaan vain puuroja ja perunakeittoja. Esim. perunavelli on hyvää, ja se on oikeastaan löysää muusia aineksiltaan.
      Ja sitä parjattua makaronia, jauhelihan kanssa siitä saa muutamia aterioita.
      Et osta ainuttakaan tomaattia, kurkkua, leikkelettä. Vain perunat, leivät, halvinta maitoa, teetä, harkitusti jauhelihaa.
      Eikä todellakaan mitään pikavippiä, siitä seuraa vain ongelmia.

    • elikän5eur

      Elikä noin 5 eur päivä niin mun ehdotus ensin että tee soppa joko jauhelihasta tai makkarasta.

    • köyhtynyt

      Osta ohrasuurimoita, kaali, sipulia, jauhelihaa ja tee kaalilaatikkoa. Lihaliemi ja yksi kananmuna riittää isoon satsiin.
      Kypsytä 2,5 tuntia 125-150 asteessa.
      Sitten juureksia ja nakkeja, tee nakkikeittoa.
      Nyt kannattaa laittaa persiljan siemenet itämään, seuraavana rahapäivänä ovat jo itäneet.

    • älä.hukkaa

      Selvästi olet "hukannut" lompakon jossa rahasi olivat? Nyt poliisille tekeen ilmotus "kadonneesta" lompakostta Sitten reippaastti kunnan sosiaalihuoltoon ja ne antaa 287€ et selviit seuraavat 3 viikkoa (todennäköisestti ohjeistavat että oltava jatkossa tarkempi)
      Jos olet jo aikaisemmin (jopa useita kertoja) "kadottanut" lompakkosi saat todennäköisestti vain maksusitoumuksen ruokakauppaan ja sillä kuten tiedät ei voi ostaa tupakkii taikka kaljaa eikä se kelpaa edes alkoon.

    • eitee-edestiukkaa

      100€ pärjäät loistavasti kolme viikkoa.
      Ruokaan riittää ihan hyvin 1€ päivässä = n. 21€ kolmessa viikossa, jos tuplaat summan, jolloin syöt todella hyvin = 42€ kolmessa viikossa.
      Talous- ja wc-paperit ostat tarjouksesta 20€ saat melkoisesti kumpaakin, riittää pidempäänkin.
      Pesuaineet 10€ ostat laadukkaat suihkusaippuan ja shamppoon
      Pyykinpesuun ostat esim. Iisi pyykinpesuaineen 5€ 5kg paketin https://www.tokmanni.fi/joulu/pyykinpesuaineet/3165/dg?openGroup=3165

      Rahaa jääkin vielä käyttää muuhunkin, vaikkapa pre paid puheaikaan, taikka puhelinlaskuun ym. Etkä edes ehdi käyttämään kaikkia talous- ja wc papereita kolmessa viikossa, samoin pesuaineet riittää pidempään.

    • Mitesny

      Onnex on riisiä, kaurahiutaleita, näkkäriä..pakkasessa juureksia, pin.keitto, kanaa, pyttipannua..

      • Dönerinkaipuu

        Fiksuruoka,ilmaiset toimi kulut koko maaliskuun ja minimitilaus 20€. 5kg munapastaa 3,90€ ja sillei. Kannattaa,mutta jos ei kelpaa,ni eiei.


    • uggeli67

      On pitänyt minun pärjätä jopa vähemmälläkin. Miten? Ennakoimalla. Silloin kun rahaa sattuu olemaan, ostan tarjouksista. Niin kauan kun sähkölaskun jaksan maksaa, toimii pakastin. Siihen valmiita tekemiäni keittoja, alennusleipää jne. Puhelimella en soittele muuten kuin hätätapauksessa. Vaatii itsekuria kyllä.

    • joongelmat

      No jo on ongelmat että 3 viikossa nyt peseytymiseen ja muuhun nyt kauheesti rahoja, pyllyn voi vaikka pestä jos sikseen tulee.
      Ni elikä 5 eur ja kauppaan että päivän syömiset ni sieltähän saa vaikka mitä.

    • kitkuttelua

      Ei ihan helppoa. Joudut kitkuttelemaan sen 3 viikkoa. Miten se neljäs viikko. Muuttuuko tilanteesi. Paljonko saat tilillesi? Paljonko jää silloin ns. käteen.

    • viinatja.tupakat.piiloon

      Kaalilaatikkoa ja hernesoppaa,osa pakkaseen,,jauhoista leipee.

      Hieman sivuun toiselle tilille rahulii niin vuoden kuluttua on jo satoja euroja tosi tarpeeseen.

      aika alkaa ..än yy tee NYT!

    • NyhjääTyhjästä

      Itse tehdyt sämpylät on pop. Niiden kanssa itse tehtyä levitettä: halvinta margariinia, yrttimaustetta, ripaus suolaa, vaikka valkosipulia jos ei haju haittaa, chiliä jos tykkää ja mistä nyt sattuu tykkäämään ja mitä löytyy kaapista. Munavoi on myös kelpo päällyste leivälle.

      Muuten tässä ketjussa onkin jo mainittu monta hyvää säästövinkkiä.

    • nuukuuskunniaan

      Inventoi ensin pakastimesi ja ruokakaappisi sekä saippua- ja vessapaperivarastosi. Nyt onkin hyvä hetki käyttää pakastimesta pois viime satokauden tuotteet. Muutenkin on hyvä tyhjentää pakastinta ja sulattaa se.
      Tutki tarjoukset kynä kourassa merkiten osuvimmat, ja tee kerran tai kaksi kertaa viikossa keskitetty kauppareissu. Älä sorru impulssiostoksiin. Älä osta mitään normaalihinnalla, vaan suunnittele ateriasi tarjousten perusteella.
      Leivo leipäsi itse.
      Jätä pois valmisruoat, einekset, kahvi ja herkut. Jälkiruoaksi tarjoushedelmiä. Saatat yllättyä siitä, kuinka vointisi paranee rahan säästymisen ohella.
      Jos paikkakunnallasi on ilmaisia ruoanjakeluita, niin käytä niitä hyväksesi.
      Älä heitä ruokaa pois, vaan opettele hyödyntämään tähteitä. Paistettu puuro ja paistetut perunat, perunaohukaiset, pyttipannu, munakkaat, keitot ja padat ruokalistalle.
      Ilahdu jokaisesta säästyneestä sentistä. Jo ihan senkin takia kannattaa pitää kirjaa ostoksistaan.
      Puuro- ja perunalinjalla joudut menemään, mutta hengissä pysyt. Kuntosi saattaa jopa nousta.

      • höpöhöpöx

        Höpö höpö mukamas jättää kahvikin pois, tee jauhelihakastike ja perunoita ja seuraavana päivänä paistat


      • urheilijatar

        Nykytiedon mukaan kahvi on todellinen terveysjuoma, joten jos se ei vatsaasi ärsytä, juo sitä ehdottomasti ainakin pari kupillista päivässä! Sen sijaan vältä paistettua ruokaa (syöpäriski on) sekä punaista lihaa. Valmista ruokasi uunissa, keittämällä tai hauduttamalla, monet kasvisateriat on parhaimmillaan raakaravintona.


      • köyhtynyt

        Kahvista en luovu vaikka rahat miten vähissä, eri mieltä kuin palstan äitee.
        Pyykin voi jättää kahdeksi viikoksi pesemättä ja ostaa rahapäivänä pesuaineita.


      • Loppuiltaleväten

        Xtra kahvi 1,50€ on hyvää!! Tekisin keittoja. Makkarakeitto ei monta euroa vie ja syö 2-3 päivää. Seuraa myös annetaan palstoja lähelläsi. Ihmiset lahjoittaa elintarvikkeitakin.


      • Nauraaaaaa
        höpöhöpöx kirjoitti:

        Höpö höpö mukamas jättää kahvikin pois, tee jauhelihakastike ja perunoita ja seuraavana päivänä paistat

        Leena jättää mustan makkaran pois.


    • Työ.vapauttaa

      Kun minä olin nuorempana rahapulassa, menin duuniin. Nykyään taitaa olla eri systeemit.

      • heräätodellisuuteenn

        Niimpä hyvinkin sinun kannattaisi herätä todellisuuteen mutta mitä vielä elät alennetulla toimeentulotuella kun mikään ei oikeen kiinnosta.


      • rahapula_vai_köyhyys

        Rahapula on eri asia kuin köyhyys.


    • Pärskis71

      THAIMAAN, SIELLÄ 500 EUR K ELÄ JO HYVIN.

      • Pluskolkytkasi

        Sähän tulit just sieltä. 2€ yö olin itte bungalowissa.


    • VironmaliSuomeen

      Kyllä on ihmettelemistä, että miten pärjää 100€ kolme viikkoa, sillä pärjää pidempäänkin, jos yhteiskunta maksaa asunnon ja toimeentulot ym. Kyllä on kitinää. Menkää vaikka Viroon katsomaan, että miten siellä pärjätään pienemmillä rahoilla ja ruoka kuitenkin samoissa hinnoissa ja jopa kalliimpaakin, kuin Suomessa. Työttömyysturva siellä 120€ kuukaudessa!

      https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/314847-nelja-euroa-paivassa-tyottomalle-tallainen-olisi-viron-malli

      • Mitesny

        Rahoissa kierisin jos kuluni joku maksaisi..sulle kai maksetaan vuokrat ym. kun noin ajattelet..


      • VironmaliSuomeen
        Mitesny kirjoitti:

        Rahoissa kierisin jos kuluni joku maksaisi..sulle kai maksetaan vuokrat ym. kun noin ajattelet..

        Tuolla jossain aiemmassa viestiketjussa joku yh-äityli esitti oikein laskelmankin, että miten yhteiskunta maksoi 700€ vuokran joka kuukausi, rahaa jäi vielä käyttöönkin yli 1000€ kuukaudessa niistä yhteiskunnan rahoista (13188€ vuodessa!!) , joten eikö sillä osta ruokaa ja pyyhepapereita.

        Minulle ei kukaan maksa asumisesta, itse olen rahani hankkinut asuntoni maksamiseen, enkä saa asumistukea. Lapsilisät tulee vielä kahdesta alaikäisestä lapsesta, siinä ainut raha mikä tulee tilille. Verovähennykset on sitten erikseen, mitä saadaan verotuksessa vähentää vähistä ansiotuloistamme.


      • Tarkistavähänälyäs
        VironmaliSuomeen kirjoitti:

        Tuolla jossain aiemmassa viestiketjussa joku yh-äityli esitti oikein laskelmankin, että miten yhteiskunta maksoi 700€ vuokran joka kuukausi, rahaa jäi vielä käyttöönkin yli 1000€ kuukaudessa niistä yhteiskunnan rahoista (13188€ vuodessa!!) , joten eikö sillä osta ruokaa ja pyyhepapereita.

        Minulle ei kukaan maksa asumisesta, itse olen rahani hankkinut asuntoni maksamiseen, enkä saa asumistukea. Lapsilisät tulee vielä kahdesta alaikäisestä lapsesta, siinä ainut raha mikä tulee tilille. Verovähennykset on sitten erikseen, mitä saadaan verotuksessa vähentää vähistä ansiotuloistamme.

        Kuules,Virossa kaikki maksaa neljäsosan siitä mitä Suomessa. Salaatit iso loota tuorepisteestä alle 2€'


      • Virossajopakalliimpaa
        Tarkistavähänälyäs kirjoitti:

        Kuules,Virossa kaikki maksaa neljäsosan siitä mitä Suomessa. Salaatit iso loota tuorepisteestä alle 2€'

        Olen sattunut asumaan Virossa aika monta vuotta ja tuttavia aika paljon Virossa, joten tietoa on hintatasosta.
        Virossa ruoka jopa kalliimpaa, kuin Suomessa!!!!
        http://www.iltalehti.fi/talous/201708172200334098_ta.shtml


    • kikkelis.kokkeliss

      EIkä todellakaan mitään pikavippiä eikä mitään lainaa, ainiin ei niitä edes saa, voi voi.

    • pikkasenonjotain

      en mäkään koskaan laita kauppaan ku 40 viikossa ja mä syön hyvin ja herkuttelenkin ja saunasiiderit ostan.et jos et kerran polta ja olet juomatta ton ajan etkä osta mitään ylimääräistä ja teet tosiaan ite niitä perusruokia,keittoja ja laatikoita vaikka niin riittää kyllä. Mulle on tulossa paha kuukausi kun kuukaudeksi ruokaan jää 60 euroa.vakuutusyhtiö muutti maksujaan kerralla maksettaviksi varoittamatta.

    • kannustaja

      mahdottoman suuri summa ja liikaakin ja siitä jää vielä säästönkin.

    • Siisihanmuotiilmiö

      Sokeus ja kuurous ovat yhtäkaikki sydämen kovettamista.

    • Jagrannihansaa

      Grannilla voi pian olla oma kastiluokka opeteltavana.

    • mitä.teet.sen.jälkeen

      Syö ensimmäisellä viikolla todella niukasti ja yksipuolisesti. Toisella viikolla teet samoin, paitsi ostat vähän ylimääräistä ruokaa. Kolmannella viikolla olet niin nälkiintynyt, että kaikki kelpaa, eli sitten puuroa reilusti, keitettyjä perunoita, makaronia, jotain keittoa.
      Ei siitä vielä keripukki tule jos 3 viikkoa syö yksipuolista ruokaa.
      Eikä itsensä pesemiseen tarvi kuin tippa jotain pesunestettä tai saippuaa.
      Vessakäynneissäkin voi paperissa säästää kun käyttää bideetä, jos sellainen on.

      • alle_eurollapäivä

        Tuolla systeemillä pärjää 20€ sen kolmeviikkoa, eikä tee edes tiukkaa!
        Esim.
        Kaurapuuro maksaa 0,02€ lautasellinen.
        Soijamakaronilaatikko annos n. 0,10 - 0,15€
        Hernekeitto n. 0,20€ lautasellinen
        Porkkanaa 0,5kg n. 0,50€

        Rahaa säästyy, jos hakee ruokatarpeet EU-ruoka-apuna.


      • kotikokkaaaja
        alle_eurollapäivä kirjoitti:

        Tuolla systeemillä pärjää 20€ sen kolmeviikkoa, eikä tee edes tiukkaa!
        Esim.
        Kaurapuuro maksaa 0,02€ lautasellinen.
        Soijamakaronilaatikko annos n. 0,10 - 0,15€
        Hernekeitto n. 0,20€ lautasellinen
        Porkkanaa 0,5kg n. 0,50€

        Rahaa säästyy, jos hakee ruokatarpeet EU-ruoka-apuna.

        Onpas kallista hernaria. Ostin tarjouksesta hernepussin ison sellaisen kuivattuja. Paljon halvemmaksi tulee. Onko uusavuttomuutta kun ei keittoja itse viitsitä tehdä ? ‼


      • alle_eurollapäivä
        kotikokkaaaja kirjoitti:

        Onpas kallista hernaria. Ostin tarjouksesta hernepussin ison sellaisen kuivattuja. Paljon halvemmaksi tulee. Onko uusavuttomuutta kun ei keittoja itse viitsitä tehdä ? ‼

        Jos ostaa herneet kuivattuina ja keittelee niistä itse hernarit, niin silloin lautasellinen maksaa todellakin vähemmän, kuin tuon 0,20€.
        Muutenkin itse tehdyillä keitoilla saa edullista ruokaa ja otin tuon laskelman nyt TAAS VAIN esimerkiksi.
        Kokkaan itse ruokaa ja edullisista ruoka-aineksista tulee todella hyvää ja edullista kotiruokaa. Siihenhän perustuu, että maahanmuuttajilla riittää rahat todella hyvin, kun he osaavat tehdä itse ruokaa. Lähisukulaiseni jopa kirjoitti keittokirjankin maahanmuuttajille aikoinaan, että miten he voivat käyttää suomalaisia raaka-aineita hyväkseen ruoanlaitossa.


    • Jokapäivävähän

      Mämmissä on pitkä parasta ennen-aika.

    • sghghsg

      Äsken täräytin vessan pönttöön selaset mämmit että lähtee

      • lötkö

        Mämmisi kertoo sulle mitä paskaa syöt...liisteriperse..yhhh....


    • työtönmies42

      Lihamakaroonilaatikon tekeminen maksaa 3,5 euroa. Siitä syö kaksi päivää kun syö kahdesti päivässä. Itse pitää säästää rahaa ja työn seuraavat 2 kuukautta just sitä.

      • alle_eurollapäivässä

        Soijamakaronilaatikko tulee alle eurolla iso satsi, siitä syö hyvin ainakin pari päivää. Aamulla tekee kaurapuurot mikrossa suoraan lautasella. Porkkanoita voi raastaa ja syödä salaattina, ei iske keripukki!


    • pökälökä

      Rahasta en puhu mitään. Kokemus on kahdesta viikosta jotka elin 1 kg kauraryyniä siitä keitin notkeaa puuroa. 1 kg hienoa sokeria siitä otin energia. Kaksi vuoro työ ja 48 viiko työtuntia työmatka 7km suuntaansa oli käveltävä. koska ainoa vahto ehtoni. Painoa putosi 8,5 kg ja nälkä oli. Kaiken muun ajan makasin sängyssä peittojen alla etten kuluttaisi energiaa. Kirjastosta hain kirjoja lainaksi oli sopivasti työmatkalla ei tarvinut tehdä ylimääräistä lenkkiä.

    • parifaktaa

      Pese perseesi käsisuihkulla, juo vettä ja syö vain makaroonia. Jää säästöönkin.

    • 780kaikkineen

      Jos kuppi maistaa, pika kilju auttaa pahimman yli.

      Jos häppä ei vangitse, ruoka Liitelistä kerralla, löytyy apuja: ryynejä, makaroonija ,jauhelihaa -30% poistoja , ja hyvää on.

      Kela yms tuet haettavissa sähköisesti, myös pikana - tänään jaetussa apteekkilehdessäkin lääketukeen ohjeet.
      <Viimeinen keino mykkänä paperittomana lukutaidottomana, mielellään nuorena neitona, vaikka olisit 2m karju Spr hoiveisiin?
      Tsemppiä

    • eiuewjfh8

      Istu kynttilänvalossa ja jätä ostamatta kaikenlaiset hygieniatuotteet, kodin siivoustuotteet ja muut tälläiset mitä köyhä ei tarvitse. Tiskata ei voi koska siinä kuluu vettä eli syö suoraan kattilasta kun teet ne makaroonit. Eiköhän siinä ole jo tarpeeksi tälläiseen yltiöhyvinvointiyhteiskuntaan. Tasa-arvoiseen yhteiskuntaan. Muistithan kuitenkin ensin myydä kaiken omaisuutesi pyörää myöten kuten kela käskee?

    • TakaisinLuontoon

      Katso Lidlin tarjoukset. Heillä on nyt sunnuntaihin asti myös tarjous, että kassalla saa lisäksi vähintään 25 euron ostoksista 10% alennuksen, kun vain näyttää jotain korttia (vaikka Mustaa Pekkaa).

      Itse kävin jo valtavan määrän kasviksia tankkaamassa, ja huomenaamulla olisi tarkoitus mennä hankkimaan kanaa, lihaa ja kalaa enimmäkseen.

    • Näin_pärjäät

      En nyt halua sanoa että on mahdottoman iso summa ja että jää säästöönkin, mutta ihan oikeasti, mulla menee normaalisti korkeintaan 20 e viikossa ruokiin ja muihin kauppatarvikkeisiin, mukana siis tiskiaineet, samppoot ja vessapaperit. Jos ei mitään isompaa tarvitse ostaa, niin yleensä n. 16 euroa riittää viikoksi. Voin kyllä kertoa, mitä yleensä ostan ja mitä syön, jos tämä auttaa?

      Aamulla 1 muki kahvia, maitoa, 1 dl jugurttia, päälle marjoja ja kaurahiutaleita. Kolmena aamuna viikossa kananmuna. Ostan kahvia, maitoa, maustamatonta jugurttia litran purkeissa, munia, kaurahiutaleita ja pakastemustikoita. Maksaa viikossa keskimäärin 4 euroa.

      Lounaaksi lautasellinen keittoa ja 1-2 voileipää. Ostan halpoja pussikeittoja, joita höystän kasviksilla, yhdestä pussikeitosta tulee 4 annosta. Kattilaan lisukkeeksi 1 porkkana tai peruna kuutioituna ja lusikallinen soijarouhetta, tai mitä nyt kotona on, vaikka muutama makaroni, niin keitosta tulee ruokaisampi. Lisäksi Reissumiestä, margariinia ja juustoa. Maksaa viikossa keskimäärin 4,5 euroa.

      Välipalaksi hedelmä. Ostan omenoita, päärynöitä, mandariineja ja appelsiineja - mitä on tarjouksessa. Viikossa 7 hedelmää maksaa keskimäärin 2 euroa.

      Päivälliseksi kunnon ruokaa tarjousten mukaan. Viimeksi ostin lähikaupasta tarjouksesta Pangasius-fileitä. Yhdestä fileestä saa kaksi ateriaa. Lisukkeeksi perunoita, salaattia, tilliä ja sitruunaa. Maidosta ja jauhoista pyöräyttää noihin vielä maitokastikkeen. Välillä toki voi tehdä kaalilaatikkoa tai makaronilaatikkoa soijaruoheesta. Päivälliset maksaa viikossa yhteensä keskimäärin 5 euroa.

      Iltapalaksi keitän teetä ja syön keksin tai voileivän. Maksaa keskimäärin 0,5 euroa.

      Halvemmallakin voi päästä. Jos kerää itse marjoja kesällä, niin aamupaloihin riittää n. 2 euroa. Jos onkii kaloja tai kerää sieniä, joista voi valmistaa päivällisen, niin säästää tosi paljon lisää.

      • kotikokkaaaja

        Pussikeitot pois lisäaineineen! Itse tehtyä kasvissosekeittoa ja halvaksi tulee. Kaikki ruoat teen ihan ite, alusta loppuun.


      • saispatöitä

        Jos olis sauvasekoitin ja kuorimaveitsi. Ei ole, huoh.


    • 4.75eurpv

      Aloitukseen sen verran että jos 100eur kolmeksi viikoksi niin käyttää päivässä 4.75eur ni riittää

    • riittäähyvin

      50€ elät hyvin kolme viikkoa, joten siitä satasesta jää säästöönkin 50€! Ei tarvitse olla nälässä, eikä paskaisena, ei edes perse, saat senkin pyyhittyä!

      • kylläinenn

        50€ kolme vkoa...paskapuhetta...syöt paskaruokaa ja perseesi suoltaa liisteriä..yhhh...


      • riittäähyvin
        kylläinenn kirjoitti:

        50€ kolme vkoa...paskapuhetta...syöt paskaruokaa ja perseesi suoltaa liisteriä..yhhh...

        50€ saa niin paljon ihan oikeaa ruokaa kaupastakin, että kaikkea ei saa edes syötyä kolmessa viikossa.
        Esim. 5kg perunaa maksaa 2€, lantut porkkanat maksaa kaupasta riippuen 0,50€-1€/kg, jauhe- ja karjalanpaistilihoja ihan yleisesti n. 4€-5€/kg. Paljon parjatut makaronit 400g pussi 0,15€ - 0,20€ , kaurahiutaleet 0,80€/kg. Tarjouksista halvemmalla.

        Jos 50€ ruokkii 4h perheen viikon, niin ei kait yhden henkilön ruokkimiseen mene kolmessa viikossa wc-paperieneen yhtään enempää!

        Teen ruokaa päivittäin perheellemme!


      • jutocyt

        Mites perheesi ruokit vkon 50llä.... Laske mukaan kaikki ateriat...riittäähän tuo jos lounaat syödään töissä/ koulussa..


      • riittäähyvin
        jutocyt kirjoitti:

        Mites perheesi ruokit vkon 50llä.... Laske mukaan kaikki ateriat...riittäähän tuo jos lounaat syödään töissä/ koulussa..

        Ei kun syödään kaikki kotona! Ruoanlaitto ei ole mitään rakettitiedettä.

        Näitä ohjeita on ihan julkisestikin jaossa!

        https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000000643528.html

        Meillä syödään hyvin ja terveellisesti!


    • perunamakarooni

      400g jauhelihaa siitä jauhelihakastike ja perunoita . Perunat kun loppuu niin keitetään makaroonia... Pitäähän ruokavaliossa olla vaihtelua...

      • päiväbudjettiii

        Kyllä hyvin riittää päiväbudjetti tuohon jauhelihakastiikeeseen ja perunoihin niin sitten lisäks makaronia.


      • parempibudjetti

        Ei kannata ostaa lihaa, jos rahat on vähissä. Tumma soijarouhe ja silputtu sipuli ajaa saman asian ja tulee monin verroin halvemmaksi. Riittää sitten rahat myös aamupalaan, välipalaan ja iltapalaan, ettei tarvitse pelkkää jauhelihakastiketta syödä.


      • lisäkstietys

        Tuon jauhelihakastikkeen ja perunoiden lisäks tietysti lisäksi jotain 2 eurolla vai meinaakko Toope että pelkkää kastiketta.


      • olenko.toope
        lisäkstietys kirjoitti:

        Tuon jauhelihakastikkeen ja perunoiden lisäks tietysti lisäksi jotain 2 eurolla vai meinaakko Toope että pelkkää kastiketta.

        Kyllä minä olen tehnyt perunoiden kanssa pelkkää kastikettakin. Sipulia reilummin, niin se korvaa lihan.
        Joskus vaan on pakko tehdä sellaistakin.


      • segesrg

        Joskus on syötävä vaikka buuroakin.


    • KovaaAjoa

      Itse pärjään ihan hyvin 100 eurolla päivässä.

    • TakaisinLuontoon

      Mitään geenimanipuloitua soijasössöä en edes lyhyeksi ajaksi valitsisi ruokavaliooni. Mutta sen sijaan tuossa kolmessa viikossa ehtii hyvin vaikka versottaa auringonkukan siemeniä. Eli osta vaikka Tokmannilta siemenet, kylvä parin sentin multakerrokseen, muutaman päivän jälkeen leikkaa sato!

      • sunfloweria

        Miten voit olla varma niiden auringonkukansiemenien jäämistä!!! Auringonkukansiemenien joukossa on ollut myös erittäin myrkyllisten risiinin siemeniä.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Risiini_(myrkky)

        Ei millään pahalla, mutta olin viljelemässä auringonkukkaa (kanadalainen hybridi) isommassa mitassa n. 20 vuotta sitten, niin tuolloin törmäsin aika erikoiseen asiaan, kun etsin Suomessa hyväksyttyjä torjunta-aineita auringonkukalle, niin niitä ei löytynyt. Vaan yllätys yllätys, muualla maailmassa sai käyttää auringonkukan viljelyssä todella hurjaa kamaa rikkakasvien torjunnassa. Osa oli niin hurjaa myrkkyä, että maassa ei voinnut viljellä moneen vuoteen tiettyjä kasveja lainkaan jäämien vuoksi. Suomessa kyseiset myrkyt oli kielletty jo 70-luvulla!!

        Joten en olisi niin kauhean huolestunut niistä soijamössöistä, ne sentään on tarkoitettu ihmisille ravinnoksi...


      • nuukuuskunniaan

        Miksi kotimainen hernerouhe ei kelpaa? Se on ainakin ihmisravintoa.


    • uusavuttomiako

      Siis onko uus'avuttomuus vallannut kaikki köyhät nykyään, että ei enään osata tulla toimeen vähillä rahoilla , eikä osata tehdä itse edullista ruokaa!!!!
      Jukoliste, jos ei 100€ selviä kolmea viikkoa, niin suosittelen luonnon valintaa, että luonto hoitaa tälläiset, eikä yhteiskunta.
      Ennen köyhät kalasti, kasvatti perunaa jne. Nykyään on jokaisella paikkakunnalla vielä jaossa ilmaista ruokaa EU-ruoka-apuna ja silti ei mukamas ole ruokaa!!!
      Ilmaisen ruuan jakamisen voisi lopettaa, takaisin systeemi, että köyhät myydään vähiten maksaville, jos ei omalla työllä pysty elämään. Sakot ja elatusmaksurästit suoritetaan työlaitoksissa, taikka aitoa kakkua jaetaan (mm. ennen Konunsuo, Pelso, Sukeva), ei mitään ehdlollisia tuomioita.
      Omassa nuoruudessani, rattijuopot kävi 3kk reissun kuokkimassa työsiirtolassa, yksi reissu riitti useimmat raikastumaan halon taikka sepelin hakkuussa. Maksamattomat lapsenruokot piti käydä työlaitoksessa lusimassa, varva sinnekään tarvitsi kahta keikkaa, kun alkoi ruokkojen maksu kiinnostamaan. Työttömyystöinä rakennettiin siltoja ja teitä, yksi talvi lapiohommissa tietyömaalla antoi monelle ajatuksiin selkeyttä ja tuli joko lukuhaluja parempaan ammattiin taikka kelpasi menolippu Australiaan tai Ruotsiin.

      Lukekaapa oheinen kirja ajalta, kun jaettiin niitä menolippuja Ruotsiin, hyvä kuvaus tuosta ajasta!
      https://www.adlibris.com/fi/kirja/tangopojat-9789511306955
      http://kulttuurikukoistaa.blogspot.fi/2017/01/antti-tuuri-tangopojat.html

      • PaskanMöivät

        Sen verran sinulle huutolaisjärjestelmää kaipaavalle:

        Nykytyöläiset on ahdettu kerrostalojen kanakoppeihin, joista he selkä vääränä maksavat liian pienestä palkastaan elämänsä loppuun asti lainaa jo muutenkin liian korkeasta hinnasta.

        Poliitikkomme ovat jo kaiken valtion omaisuuden ylikansallisille yrityksille "yksityistäneet" (itselleen edullisilla diileillä), joten siltäkään suunnalta ei ole apua tiedossa.


      • PaskanMöivät
        PaskanMöivät kirjoitti:

        Sen verran sinulle huutolaisjärjestelmää kaipaavalle:

        Nykytyöläiset on ahdettu kerrostalojen kanakoppeihin, joista he selkä vääränä maksavat liian pienestä palkastaan elämänsä loppuun asti lainaa jo muutenkin liian korkeasta hinnasta.

        Poliitikkomme ovat jo kaiken valtion omaisuuden ylikansallisille yrityksille "yksityistäneet" (itselleen edullisilla diileillä), joten siltäkään suunnalta ei ole apua tiedossa.

        Ja vielä voin tähän jatkaa, että esim. vähintään 57-vuotiaille tarkoitetut LAKISÄÄTEISET velvoitetyöpaikat (= laki velvoittaa kuntia ja kaupunkeja työllistämään) ovat kiven takana jo nyt, koska kunnat ja kaupungit ovat "yksityistäneet" ja yhtiöittäneet omia laitoksiaan jo niin paljon, ettei niillä ole juurikaan mahdollisuuksia työllistää omiin yksiköihinsä edes näitä lain velvoittamia ikääntyviä työllistettäviä.

        Ja kun vanhoja muistelemaan läksit, niin mahdatko muistaa vielä sen ajan, kun arvonlisävero oli vain 15% ? Ja kaikki oli muutenkin paremmin? ...


      • uusavuttomiako
        PaskanMöivät kirjoitti:

        Ja vielä voin tähän jatkaa, että esim. vähintään 57-vuotiaille tarkoitetut LAKISÄÄTEISET velvoitetyöpaikat (= laki velvoittaa kuntia ja kaupunkeja työllistämään) ovat kiven takana jo nyt, koska kunnat ja kaupungit ovat "yksityistäneet" ja yhtiöittäneet omia laitoksiaan jo niin paljon, ettei niillä ole juurikaan mahdollisuuksia työllistää omiin yksiköihinsä edes näitä lain velvoittamia ikääntyviä työllistettäviä.

        Ja kun vanhoja muistelemaan läksit, niin mahdatko muistaa vielä sen ajan, kun arvonlisävero oli vain 15% ? Ja kaikki oli muutenkin paremmin? ...

        Arvonlisävero ei ole koskaan ollut yleisesti 15%! Liikevaihtovero on voinnut ollakin joskus aikoinaan, kun se tuli mukaan kuvioihin. Olen ollut itse liikevaihtoverovelvollinen ja maksanut sitä melkoisen tuhdin summan, sekä tilittänyt asiakkiden maksamaa liikevaihtoveroa vieläkin suuremman summan, koska siitä on maksettu minulle jopa liikevaihtoveron kantopalkkiotakin!

        Arvonlisäverossa on nyt lisäksi useitakin verokantoja ja niitä on korotettu. Ruoka on nyt 14% arvonlisäverolla, kulutustavarat 24%


      • PaskanMöivät

        Niin ei Suomessa, mutta muualla kyllä! Ja meillähän on melkein kaikkiin tuotteisiin sama arvonlisävero.

        Aika paljon tuli säästettyä aikoinaan, kun esim. Britanniassa ei lastenvaatteita eikä kirjoja arvonlisäverolla alkuunkaan kuritettu.


      • uusavuttomiako
        PaskanMöivät kirjoitti:

        Niin ei Suomessa, mutta muualla kyllä! Ja meillähän on melkein kaikkiin tuotteisiin sama arvonlisävero.

        Aika paljon tuli säästettyä aikoinaan, kun esim. Britanniassa ei lastenvaatteita eikä kirjoja arvonlisäverolla alkuunkaan kuritettu.

        Ei Suomessakaan kirjoja kuriteta arvonlisäverolla, niiden verokanta on 10% ja sama on myös lehdet 10% verokanta. Osa on vapautettu kokonaan arvonlisäverosta, kuten postimaksut.
        Ruoka on meillä 14% arvonlisäverolla, eli ei voi sanoa, että melkein sama.

        Ja sitä paitsi EU:ssa on muutamassa maassa vielä korkeampi arvonlisävero, mitä täällä Suomessa. Ja ruoan arvonlisävero myös! https://www.yrittajat.fi/yrittajan-abc/verotus/arvonlisaverotus/arvonlisaverokannat-eu-maissa-320875

        Tuossa arvonlisäverossa pystyy suomalainenkin säästämään, jos maksaa arvonlisäveron täällä Suomessa esim. Tanskasta ostetuista tuotteista, kun siellä verokanta yleisesti 25% arvonlisäverossa.


    • KöyhänäTyössä

      Kuivatut linssit ja pavut ovat hyvää proteiinia halvalla. Teet vaikkapa porkkanasta, perunasta, sipulista ja linsseistä keiton, jota syöt 3-4 päivää. Sitten tomaattipurkki, sipulia, porkkanaa ja satsi liotettuja, keitettyjä papuja ja riisiä/ makaronia ja loppuviikon ruoat on hoidettu. Itse syön lisäksi kahvia, maitoa, leipää, juustoa, salaattia ja munia, sekä marjapiirakoita pakastemarjoista. Ruokaan ja hygieniatarvikkeisiin menee 20-30 e/ viikko, käyn vain kerran viikossa kaupassa. Leivät ja sämpylät leivon itse, paitsi ruisleivän.

      Auton huolto ja hihnanvaihto nyt tulossa n. 850 e, joten tiedossa on papuviikkoja ainakin kolme kuukautta, ehkä sitten hajoaa jotain muuta taas... Kiinteistöverot nyt erääntyy syyskuussa ainakin.

      • pruuuu

        Ei pysty, pavut ja sipuli pierettää vitusti, ja maito...


    • Kalle_H_

      Hyvin sillä 100€ pärjäisi.Ainakin täällä.Useassa paikassa jaetaan ilmaista ruoka-apua.
      Monesta paikasta voi hakea avustuspussin.
      Lähes joka arkipäivä on jossakin ruokajakoa.

    • TakaisinLuontoon

      Eipä se elämä ole aina niin yksinkertaista. Esimerkiksi meillä kaksi kolmesta ei voi kotimaisia viljoja tai tavallisia maitotuotteita käyttää.

      Missään jonoissa ei olla seisottu, mutta ei myöskään mitään tukia saatu. Itse vain, pystyssä pysyen.

    • hhkljöjölkköl

      Jokaiselle pitää jäädä enemmän elämiseen kuin 100 euroa kuukaudeksi. Mene hakemaan toimeentulotukea.

      • sdxfdxf

        Olen saanut sitä työssä käyvänäkin joskus. Jos sitä ei haluta hakea niin olisko vika itsessä.


      • niinpäniinniin

        Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Kysyvät viimeisen 3 kk:n tiliotteet. Jos rahaa on ollut käytettävissä enemmän kuin minimimäärät, niin sanovat, että olisi pitänyt säästää.

        Tai jos on jo saanut toimeentulotuet, mutta on käyttänyt ne muuhun kuin ruokaan ...

        Satunnaisen 3 viikkoa pärjää satasella ihan hyvin, jos ei tarvitse ostaa kuin ruokaa ja vessapaperia. Jatkuvasti se ei riitä, koska pitää olla rahaa myös muihin menoihin, kuten vaikka vaatteisiin, kodin tekstiileihin ja astioihin.


      • dtydjhgc

        Ei noista kukaan mitään säästä, aina joku on sitä täällä kirkumassa. Nyt kun homma on kelassa tiliotetta kysytään puolen vuoden välein ja saa pidempiä päätöksiä. Pitkäaikais työttömän tilanne kun on eri.


      • alle_eurollapäivässä
        niinpäniinniin kirjoitti:

        Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Kysyvät viimeisen 3 kk:n tiliotteet. Jos rahaa on ollut käytettävissä enemmän kuin minimimäärät, niin sanovat, että olisi pitänyt säästää.

        Tai jos on jo saanut toimeentulotuet, mutta on käyttänyt ne muuhun kuin ruokaan ...

        Satunnaisen 3 viikkoa pärjää satasella ihan hyvin, jos ei tarvitse ostaa kuin ruokaa ja vessapaperia. Jatkuvasti se ei riitä, koska pitää olla rahaa myös muihin menoihin, kuten vaikka vaatteisiin, kodin tekstiileihin ja astioihin.

        Siis ihan oikeesti...
        "Jatkuvasti se ei riitä, koska pitää olla rahaa myös muihin menoihin, kuten vaikka vaatteisiin, kodin tekstiileihin ja astioihin"

        En minä ainakaan vaatteita, kodintekstiilejä ja astioita ostele mahdottomasti. Lakanat ostin 30v. sitten Anttilasta postimyynnistä ja niillä on menty, vaikka on ahkerasti pesty. Pyyhkeitä ja pöytäliinoja ostin jostain marketista myös aikoinaan, niitäkin on pesty usein ja välistä 90° ohjelmalla. Astioita ostin kerralla Anttilasta 30v. sitten kerralla 12h kattauksen, maksoi siihen aikaan 297markkaa, niillä on menty tähän asti, mutta ostin tilalle Iittalan myynnistä II-laatuista Teema-astiastoa. Kattilat ja uunivuokia ostin Tattarisuon Köyhien Stockalta muutamalla markalla 80-luvun lopulla. Lidlistä ostan uuden paistinpannun joka toinen vuosi n. 16€
        No, vaatteita ostan vuodessa muuttamat uudet kalsarit ja työsukat, sekä jonkun T-paidan, 20€ riittää niihin. Viimeksi ostin 6v. sitten pitkät suorat housut, sekä shortsit, maksoivat yhteensä 20€. Kenkiä ostin 10v. sitten alennusmyynnistä, sai muovikassillisen kenkiä 40€, tuli aika monet parit, niillä mennään vielä monta vuotta. Vaatteet kestää hyvin pitkään, ei niitä aina tarvitse ostella. Jotain olen ostanut armeijan ylijäämää vuosien varrella.

        Joten eipä sitä rahaa nyt niin hirveästi mene tuollaisiin hankintoihin. Ja ruokaan menee alle euro päivässä.


    • hölmöjäriittää

      Taidetaan vaan kavereille maksella jotain vippailu velkoja niin vain ainoastaan hölmö lähtee tuollaiseen kun ei sellaisista tyypeistä pääse koskaan eroon. Sitten työnnetään rahapeleihin rahaa niin siinähän ne menikin.

    • fghghj

      Kruunalla kotiin klaavalla esson baariin, kruuna esson baariin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe