Protestanttiset pyhät / pyhimykset

yksi_usko__

Onko protestanttinen usko yleisesti tai luterilainen erityisesti -- onko tällainen usko tuottanut yhtään pyhää ihmistä? Ymmärrän kyllä, että pyhien kunnioittaminen on poissuljettua protestanttisuuden piirissä, mutta ei sen pitäisi olla este pyhittymiselle. Jos on, niin kuka, missä, milloin? Jos ei ole, niin miksi ei?

Onhan niinkin, että ymmärtääkseni protestanttisuuden piirissä kaikkia uskovaisia pidetään pyhinä, mutta on myös erikseen mainittuja vanhoja pyhimyksiä, joita kunnioiteitaan heidän saamansa armon tähden. Esimerkkeinä vaikkapa marianpäivä, mikkelinpäivä, pyhäinpäivä, tapaninpäivä ja juhannus ja nimipäiväperinne ylimalkaan on jäänne pyhien muistamisesta.

Ilmeisesti on kuitenkin niin, ettei protestanttinen usko ole tuottanut yhtään muistamisen arvoista ihmistä?

21

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitenmäärittelet

      Mitähän jos ihan ensimmäiseksi määrittelisit pyhimyksen, olisi helpompi pohtia vastausta.

      • yksi_usko__

        No niinno, se taitaa olla ongelma tässä kanssa, kun luterilaisilla ei ole käsitystä pyhistä ihmisistä tai pyhittymisestä. Kansallispyhämme on silti piispa Henrik, joten hänestä voi vaikka ottaa mallia; armoitettu saarnamies joka koki marttyyrikuoleman. Usko ja hyvät teot ovat määritelmän keskiössä. Vaikka Luther kielsikin esirukouksien pyytämisen pyhiltä, hän ei tainnut kuitenkaan kiistää pyhien ihmisten olemassoloa. Augsburgin tunnustuksessa "pyhien palvonnan" otsikon alla lukee näin:

        "Pyhien palvonnasta seurakuntamme opettavat, että me voimme julkisesti muistaa pyhiä, jotta oppisimme kukin kutsumuksemme mukaisesti seuraamaan heidän uskoaan ja hyviä tekojaan. Niinpä keisari voi ottaa Daavidin esikuvakseen, kun hän käy sotaa karkottaakseen turkkilaiset pois isänmaasta, sillä molemmat ovat kuninkaita. Mutta Raamattu ei neuvo kääntymään pyhien puoleen ja pyytämään heiltä apua, (1 Tim. 2:5) sillä se asettaa yksin Kristuksen meidän eteemme välittäjäksi, sovituksen välineeksi, ylimmäiseksi papiksi ja esirukoilijaksi. Häntä tulee huutaa avuksi, ja hän on luvannut kuulla meidän rukouksemme. Tämä palvonta on hänelle mieleen erityisesti silloin, kun hänen puoleensa käännytään kaikissa ahdistuksissa: "Jos joku syntiä tekee, niin meillä on puolustaja Isän tykönä jne." (1 Joh. 2:1)."

        Daavidin tai muiden patriarkkojen kaltaisia pyhiä ei ole luterilaisuuden piiristä koskaan noussut? Edes piispa Henrikin kaltaisia?


      • mitenmäärittelet
        yksi_usko__ kirjoitti:

        No niinno, se taitaa olla ongelma tässä kanssa, kun luterilaisilla ei ole käsitystä pyhistä ihmisistä tai pyhittymisestä. Kansallispyhämme on silti piispa Henrik, joten hänestä voi vaikka ottaa mallia; armoitettu saarnamies joka koki marttyyrikuoleman. Usko ja hyvät teot ovat määritelmän keskiössä. Vaikka Luther kielsikin esirukouksien pyytämisen pyhiltä, hän ei tainnut kuitenkaan kiistää pyhien ihmisten olemassoloa. Augsburgin tunnustuksessa "pyhien palvonnan" otsikon alla lukee näin:

        "Pyhien palvonnasta seurakuntamme opettavat, että me voimme julkisesti muistaa pyhiä, jotta oppisimme kukin kutsumuksemme mukaisesti seuraamaan heidän uskoaan ja hyviä tekojaan. Niinpä keisari voi ottaa Daavidin esikuvakseen, kun hän käy sotaa karkottaakseen turkkilaiset pois isänmaasta, sillä molemmat ovat kuninkaita. Mutta Raamattu ei neuvo kääntymään pyhien puoleen ja pyytämään heiltä apua, (1 Tim. 2:5) sillä se asettaa yksin Kristuksen meidän eteemme välittäjäksi, sovituksen välineeksi, ylimmäiseksi papiksi ja esirukoilijaksi. Häntä tulee huutaa avuksi, ja hän on luvannut kuulla meidän rukouksemme. Tämä palvonta on hänelle mieleen erityisesti silloin, kun hänen puoleensa käännytään kaikissa ahdistuksissa: "Jos joku syntiä tekee, niin meillä on puolustaja Isän tykönä jne." (1 Joh. 2:1)."

        Daavidin tai muiden patriarkkojen kaltaisia pyhiä ei ole luterilaisuuden piiristä koskaan noussut? Edes piispa Henrikin kaltaisia?

        "Usko ja hyvät teot ovat määritelmän keskiössä."

        No jos tuo on pyhimyksen määritelmä, niin tiedän monia pyhimyksiä. Yks Tytti niminen nainen (mutta hän on yhä elossa, vanhempani törmäsivät häneen Prismassa joulun alla) ja sitten yks Annikki (hän on jo nukkunut pois), yks Billy (hänkin jo nukkunut pois).

        Voisin jatkaa luettelemista, kun alkoi tulla monia pyhimyksiä mieleen. Ei tulisi mieleenkään heitä rukoilla.


      • yksi_usko__
        mitenmäärittelet kirjoitti:

        "Usko ja hyvät teot ovat määritelmän keskiössä."

        No jos tuo on pyhimyksen määritelmä, niin tiedän monia pyhimyksiä. Yks Tytti niminen nainen (mutta hän on yhä elossa, vanhempani törmäsivät häneen Prismassa joulun alla) ja sitten yks Annikki (hän on jo nukkunut pois), yks Billy (hänkin jo nukkunut pois).

        Voisin jatkaa luettelemista, kun alkoi tulla monia pyhimyksiä mieleen. Ei tulisi mieleenkään heitä rukoilla.

        Niinpä niin, noin kai se menee, että kuka tahansa ja miltei kaikki ovat sitten pyhiä. Enempi pyhimys-tittelillä korostetaan sitä, että henkilö on esimerkillinen kaikille eikä vain läheisilleen. Lukemattomia tuntemattomia pyhiä toki on olemassa, ei siinä.


      • mitenmäärittelet
        yksi_usko__ kirjoitti:

        Niinpä niin, noin kai se menee, että kuka tahansa ja miltei kaikki ovat sitten pyhiä. Enempi pyhimys-tittelillä korostetaan sitä, että henkilö on esimerkillinen kaikille eikä vain läheisilleen. Lukemattomia tuntemattomia pyhiä toki on olemassa, ei siinä.

        Tämä yks Billy, jonka mainitsin, ei ole mikään tuntematon. Billy Graham... kyllähä siekii häet tiiät?


      • yksi_usko__
        mitenmäärittelet kirjoitti:

        Tämä yks Billy, jonka mainitsin, ei ole mikään tuntematon. Billy Graham... kyllähä siekii häet tiiät?

        Aa, ok, noita Billyjä kuitenkin on aika monta. Tästä kaverista olen kuullutkin. Muistatko häntä pyhimyksenä?


      • mitenmäärittelet
        yksi_usko__ kirjoitti:

        Aa, ok, noita Billyjä kuitenkin on aika monta. Tästä kaverista olen kuullutkin. Muistatko häntä pyhimyksenä?

        En muista häntä pyhimyksenä. Mainitsin hänet vain tuon "usko ja hyvät teot" -määritelmän täyttäjänä.


    • fgdfsdg

      Ei ole. Luther poisti kaiken pyhimysten palvonnan.

      • Tämä on yleinen virhe kun puhutaan esim. ortodoksisen kirkon suhteesta niin pyhiin kuin vaikkapa Mariaan. Heitä ei palvota, vaan kunnioitetaan.


      • cxzvxvzcx
        pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        Tämä on yleinen virhe kun puhutaan esim. ortodoksisen kirkon suhteesta niin pyhiin kuin vaikkapa Mariaan. Heitä ei palvota, vaan kunnioitetaan.

        mistäs sinä sen tiedät? vapaa-ajattelijan ei luulisi kuuluvan ainakaan vatikaanin kirkkoon tai jompaan kumpaan ortodoksikirkoista?


      • kuuminta.hottia
        cxzvxvzcx kirjoitti:

        mistäs sinä sen tiedät? vapaa-ajattelijan ei luulisi kuuluvan ainakaan vatikaanin kirkkoon tai jompaan kumpaan ortodoksikirkoista?

        Palstan liberaalit fanittavat ortodoksikirkkoa ja katolista kirkkoa.


      • cxzvxvzcx kirjoitti:

        mistäs sinä sen tiedät? vapaa-ajattelijan ei luulisi kuuluvan ainakaan vatikaanin kirkkoon tai jompaan kumpaan ortodoksikirkoista?

        Osaan englantia, muuta en ole englantilainen. Pidän pitsasta, mutta en ole italialainen, tiedän jotakin kosmoksestamme, mutta en ole kosmologi...


      • niimmuuten
        kuuminta.hottia kirjoitti:

        Palstan liberaalit fanittavat ortodoksikirkkoa ja katolista kirkkoa.

        kumma juttu miksiköhän?


    • No enpä oikein tiedä missä on aukko sinulla, etkö ole ollut historian tunnilla hereillä vai , oletko kirkkoon kuulumattomia. No mutta, luterilaisillahan ei ole tälläistä kulttuuria jossa joku ihminen muuttuisi pyhäksi tai nostettaisiin , että palvoisimme into pinkeänä jotakin pyhimystä . Ja myöskin tuo on harhaluuloa, että luterilaiset pitäisivät uskovavia ihmisiä ikään kuin pyhinä. Sinänsä tuo jo absurdia koska jokainen luterilainen on oppinut senkin, että kukaan ihminen ei ole kyvykäs arvoimaan toisen uskoa, eli miten joku ihminen voisi olla pyhä ?

      • yksi_usko__

        Ai, olen ymmärtänyt sen väärin, että luterilaiset lukisivat Raamattua kuten se on kirjoitettu:

        Ensimmäinen Pietarin kirje 1:16. Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".

        2:9. Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; 10. te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut".

        Kirje efesolaisille 2:19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, 20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, 21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; 22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.


      • yksi_usko__ kirjoitti:

        Ai, olen ymmärtänyt sen väärin, että luterilaiset lukisivat Raamattua kuten se on kirjoitettu:

        Ensimmäinen Pietarin kirje 1:16. Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".

        2:9. Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; 10. te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut".

        Kirje efesolaisille 2:19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, 20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, 21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; 22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

        Ei tuota kohtaa, mutta vai tuota kohtaa, mielellään lainaavat uudeeleen kastetut ja samassa vetoavat pyhyyteen.


    • Kuolleiden ihmisten rukoileminen on protestanttiselle uskovalle täysin käsittämätön oppi.

      • yksi_usko__

        Entä muistaminen, josta Lutherkin kirjoitti: "Pyhien palvonnasta seurakuntamme opettavat, että me voimme julkisesti muistaa pyhiä, jotta oppisimme kukin kutsumuksemme mukaisesti seuraamaan heidän uskoaan ja hyviä tekojaan" ? Tämäkään ei ole enää sallittua?

        Kun kerta Lutherkin tunnustaa pyhien olemassaolon, niin voisi kuvitella että näitä pyhiä sitten silloin tällöin jostain tupsahtelisi, mutta ilmeisesti näin ei ole protestanttisuuden piirissä. Hedelmistään puu tunnetaan, jne?


      • yksi_usko__ kirjoitti:

        Entä muistaminen, josta Lutherkin kirjoitti: "Pyhien palvonnasta seurakuntamme opettavat, että me voimme julkisesti muistaa pyhiä, jotta oppisimme kukin kutsumuksemme mukaisesti seuraamaan heidän uskoaan ja hyviä tekojaan" ? Tämäkään ei ole enää sallittua?

        Kun kerta Lutherkin tunnustaa pyhien olemassaolon, niin voisi kuvitella että näitä pyhiä sitten silloin tällöin jostain tupsahtelisi, mutta ilmeisesti näin ei ole protestanttisuuden piirissä. Hedelmistään puu tunnetaan, jne?

        Tottakai monin tavoin esimerkillisiä ihmisiä on ollut paljonkin, niin elävissä kuin kuolleissakin. Tietysti voi kertoa heidän hienoista teoistaan, esimerkiksi siitä, miten Italian kansallissankari, syvästi uskovainen suurpyöräilijä Gino Bartali pelasti toisen maailmansodan aikana satoja juutalaisia salakuljettamalla henkensä uhalla henkilöllisyyspapereita pyöräänsä kätkettynä, eikä kertonut teoistaan edes vaimolleen. Silti tällaisen pyöräilyfani Tipaleen mieleenkään ei tulisi alkaa kumarrella Bartalin suuntaan.


    • Raamatustaluen

      Ei saa luotuja palvoa.

    • Søren Kierkegaard. Palvon häntä estoitta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4433
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      3108
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      39
      2864
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      116
      2645
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2509
    6. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      43
      2357
    7. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2255
    8. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      13
      2244
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2015
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1717
    Aihe