Protestanttiset pyhät / pyhimykset

yksi_usko__

Onko protestanttinen usko yleisesti tai luterilainen erityisesti -- onko tällainen usko tuottanut yhtään pyhää ihmistä? Ymmärrän kyllä, että pyhien kunnioittaminen on poissuljettua protestanttisuuden piirissä, mutta ei sen pitäisi olla este pyhittymiselle. Jos on, niin kuka, missä, milloin? Jos ei ole, niin miksi ei?

Onhan niinkin, että ymmärtääkseni protestanttisuuden piirissä kaikkia uskovaisia pidetään pyhinä, mutta on myös erikseen mainittuja vanhoja pyhimyksiä, joita kunnioiteitaan heidän saamansa armon tähden. Esimerkkeinä vaikkapa marianpäivä, mikkelinpäivä, pyhäinpäivä, tapaninpäivä ja juhannus ja nimipäiväperinne ylimalkaan on jäänne pyhien muistamisesta.

Ilmeisesti on kuitenkin niin, ettei protestanttinen usko ole tuottanut yhtään muistamisen arvoista ihmistä?

21

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitenmäärittelet

      Mitähän jos ihan ensimmäiseksi määrittelisit pyhimyksen, olisi helpompi pohtia vastausta.

      • yksi_usko__

        No niinno, se taitaa olla ongelma tässä kanssa, kun luterilaisilla ei ole käsitystä pyhistä ihmisistä tai pyhittymisestä. Kansallispyhämme on silti piispa Henrik, joten hänestä voi vaikka ottaa mallia; armoitettu saarnamies joka koki marttyyrikuoleman. Usko ja hyvät teot ovat määritelmän keskiössä. Vaikka Luther kielsikin esirukouksien pyytämisen pyhiltä, hän ei tainnut kuitenkaan kiistää pyhien ihmisten olemassoloa. Augsburgin tunnustuksessa "pyhien palvonnan" otsikon alla lukee näin:

        "Pyhien palvonnasta seurakuntamme opettavat, että me voimme julkisesti muistaa pyhiä, jotta oppisimme kukin kutsumuksemme mukaisesti seuraamaan heidän uskoaan ja hyviä tekojaan. Niinpä keisari voi ottaa Daavidin esikuvakseen, kun hän käy sotaa karkottaakseen turkkilaiset pois isänmaasta, sillä molemmat ovat kuninkaita. Mutta Raamattu ei neuvo kääntymään pyhien puoleen ja pyytämään heiltä apua, (1 Tim. 2:5) sillä se asettaa yksin Kristuksen meidän eteemme välittäjäksi, sovituksen välineeksi, ylimmäiseksi papiksi ja esirukoilijaksi. Häntä tulee huutaa avuksi, ja hän on luvannut kuulla meidän rukouksemme. Tämä palvonta on hänelle mieleen erityisesti silloin, kun hänen puoleensa käännytään kaikissa ahdistuksissa: "Jos joku syntiä tekee, niin meillä on puolustaja Isän tykönä jne." (1 Joh. 2:1)."

        Daavidin tai muiden patriarkkojen kaltaisia pyhiä ei ole luterilaisuuden piiristä koskaan noussut? Edes piispa Henrikin kaltaisia?


      • mitenmäärittelet
        yksi_usko__ kirjoitti:

        No niinno, se taitaa olla ongelma tässä kanssa, kun luterilaisilla ei ole käsitystä pyhistä ihmisistä tai pyhittymisestä. Kansallispyhämme on silti piispa Henrik, joten hänestä voi vaikka ottaa mallia; armoitettu saarnamies joka koki marttyyrikuoleman. Usko ja hyvät teot ovat määritelmän keskiössä. Vaikka Luther kielsikin esirukouksien pyytämisen pyhiltä, hän ei tainnut kuitenkaan kiistää pyhien ihmisten olemassoloa. Augsburgin tunnustuksessa "pyhien palvonnan" otsikon alla lukee näin:

        "Pyhien palvonnasta seurakuntamme opettavat, että me voimme julkisesti muistaa pyhiä, jotta oppisimme kukin kutsumuksemme mukaisesti seuraamaan heidän uskoaan ja hyviä tekojaan. Niinpä keisari voi ottaa Daavidin esikuvakseen, kun hän käy sotaa karkottaakseen turkkilaiset pois isänmaasta, sillä molemmat ovat kuninkaita. Mutta Raamattu ei neuvo kääntymään pyhien puoleen ja pyytämään heiltä apua, (1 Tim. 2:5) sillä se asettaa yksin Kristuksen meidän eteemme välittäjäksi, sovituksen välineeksi, ylimmäiseksi papiksi ja esirukoilijaksi. Häntä tulee huutaa avuksi, ja hän on luvannut kuulla meidän rukouksemme. Tämä palvonta on hänelle mieleen erityisesti silloin, kun hänen puoleensa käännytään kaikissa ahdistuksissa: "Jos joku syntiä tekee, niin meillä on puolustaja Isän tykönä jne." (1 Joh. 2:1)."

        Daavidin tai muiden patriarkkojen kaltaisia pyhiä ei ole luterilaisuuden piiristä koskaan noussut? Edes piispa Henrikin kaltaisia?

        "Usko ja hyvät teot ovat määritelmän keskiössä."

        No jos tuo on pyhimyksen määritelmä, niin tiedän monia pyhimyksiä. Yks Tytti niminen nainen (mutta hän on yhä elossa, vanhempani törmäsivät häneen Prismassa joulun alla) ja sitten yks Annikki (hän on jo nukkunut pois), yks Billy (hänkin jo nukkunut pois).

        Voisin jatkaa luettelemista, kun alkoi tulla monia pyhimyksiä mieleen. Ei tulisi mieleenkään heitä rukoilla.


      • yksi_usko__
        mitenmäärittelet kirjoitti:

        "Usko ja hyvät teot ovat määritelmän keskiössä."

        No jos tuo on pyhimyksen määritelmä, niin tiedän monia pyhimyksiä. Yks Tytti niminen nainen (mutta hän on yhä elossa, vanhempani törmäsivät häneen Prismassa joulun alla) ja sitten yks Annikki (hän on jo nukkunut pois), yks Billy (hänkin jo nukkunut pois).

        Voisin jatkaa luettelemista, kun alkoi tulla monia pyhimyksiä mieleen. Ei tulisi mieleenkään heitä rukoilla.

        Niinpä niin, noin kai se menee, että kuka tahansa ja miltei kaikki ovat sitten pyhiä. Enempi pyhimys-tittelillä korostetaan sitä, että henkilö on esimerkillinen kaikille eikä vain läheisilleen. Lukemattomia tuntemattomia pyhiä toki on olemassa, ei siinä.


      • mitenmäärittelet
        yksi_usko__ kirjoitti:

        Niinpä niin, noin kai se menee, että kuka tahansa ja miltei kaikki ovat sitten pyhiä. Enempi pyhimys-tittelillä korostetaan sitä, että henkilö on esimerkillinen kaikille eikä vain läheisilleen. Lukemattomia tuntemattomia pyhiä toki on olemassa, ei siinä.

        Tämä yks Billy, jonka mainitsin, ei ole mikään tuntematon. Billy Graham... kyllähä siekii häet tiiät?


      • yksi_usko__
        mitenmäärittelet kirjoitti:

        Tämä yks Billy, jonka mainitsin, ei ole mikään tuntematon. Billy Graham... kyllähä siekii häet tiiät?

        Aa, ok, noita Billyjä kuitenkin on aika monta. Tästä kaverista olen kuullutkin. Muistatko häntä pyhimyksenä?


      • mitenmäärittelet
        yksi_usko__ kirjoitti:

        Aa, ok, noita Billyjä kuitenkin on aika monta. Tästä kaverista olen kuullutkin. Muistatko häntä pyhimyksenä?

        En muista häntä pyhimyksenä. Mainitsin hänet vain tuon "usko ja hyvät teot" -määritelmän täyttäjänä.


    • fgdfsdg

      Ei ole. Luther poisti kaiken pyhimysten palvonnan.

      • Tämä on yleinen virhe kun puhutaan esim. ortodoksisen kirkon suhteesta niin pyhiin kuin vaikkapa Mariaan. Heitä ei palvota, vaan kunnioitetaan.


      • cxzvxvzcx
        pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        Tämä on yleinen virhe kun puhutaan esim. ortodoksisen kirkon suhteesta niin pyhiin kuin vaikkapa Mariaan. Heitä ei palvota, vaan kunnioitetaan.

        mistäs sinä sen tiedät? vapaa-ajattelijan ei luulisi kuuluvan ainakaan vatikaanin kirkkoon tai jompaan kumpaan ortodoksikirkoista?


      • kuuminta.hottia
        cxzvxvzcx kirjoitti:

        mistäs sinä sen tiedät? vapaa-ajattelijan ei luulisi kuuluvan ainakaan vatikaanin kirkkoon tai jompaan kumpaan ortodoksikirkoista?

        Palstan liberaalit fanittavat ortodoksikirkkoa ja katolista kirkkoa.


      • cxzvxvzcx kirjoitti:

        mistäs sinä sen tiedät? vapaa-ajattelijan ei luulisi kuuluvan ainakaan vatikaanin kirkkoon tai jompaan kumpaan ortodoksikirkoista?

        Osaan englantia, muuta en ole englantilainen. Pidän pitsasta, mutta en ole italialainen, tiedän jotakin kosmoksestamme, mutta en ole kosmologi...


      • niimmuuten
        kuuminta.hottia kirjoitti:

        Palstan liberaalit fanittavat ortodoksikirkkoa ja katolista kirkkoa.

        kumma juttu miksiköhän?


    • No enpä oikein tiedä missä on aukko sinulla, etkö ole ollut historian tunnilla hereillä vai , oletko kirkkoon kuulumattomia. No mutta, luterilaisillahan ei ole tälläistä kulttuuria jossa joku ihminen muuttuisi pyhäksi tai nostettaisiin , että palvoisimme into pinkeänä jotakin pyhimystä . Ja myöskin tuo on harhaluuloa, että luterilaiset pitäisivät uskovavia ihmisiä ikään kuin pyhinä. Sinänsä tuo jo absurdia koska jokainen luterilainen on oppinut senkin, että kukaan ihminen ei ole kyvykäs arvoimaan toisen uskoa, eli miten joku ihminen voisi olla pyhä ?

      • yksi_usko__

        Ai, olen ymmärtänyt sen väärin, että luterilaiset lukisivat Raamattua kuten se on kirjoitettu:

        Ensimmäinen Pietarin kirje 1:16. Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".

        2:9. Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; 10. te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut".

        Kirje efesolaisille 2:19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, 20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, 21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; 22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.


      • yksi_usko__ kirjoitti:

        Ai, olen ymmärtänyt sen väärin, että luterilaiset lukisivat Raamattua kuten se on kirjoitettu:

        Ensimmäinen Pietarin kirje 1:16. Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".

        2:9. Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; 10. te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut".

        Kirje efesolaisille 2:19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, 20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, 21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; 22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

        Ei tuota kohtaa, mutta vai tuota kohtaa, mielellään lainaavat uudeeleen kastetut ja samassa vetoavat pyhyyteen.


    • Kuolleiden ihmisten rukoileminen on protestanttiselle uskovalle täysin käsittämätön oppi.

      • yksi_usko__

        Entä muistaminen, josta Lutherkin kirjoitti: "Pyhien palvonnasta seurakuntamme opettavat, että me voimme julkisesti muistaa pyhiä, jotta oppisimme kukin kutsumuksemme mukaisesti seuraamaan heidän uskoaan ja hyviä tekojaan" ? Tämäkään ei ole enää sallittua?

        Kun kerta Lutherkin tunnustaa pyhien olemassaolon, niin voisi kuvitella että näitä pyhiä sitten silloin tällöin jostain tupsahtelisi, mutta ilmeisesti näin ei ole protestanttisuuden piirissä. Hedelmistään puu tunnetaan, jne?


      • yksi_usko__ kirjoitti:

        Entä muistaminen, josta Lutherkin kirjoitti: "Pyhien palvonnasta seurakuntamme opettavat, että me voimme julkisesti muistaa pyhiä, jotta oppisimme kukin kutsumuksemme mukaisesti seuraamaan heidän uskoaan ja hyviä tekojaan" ? Tämäkään ei ole enää sallittua?

        Kun kerta Lutherkin tunnustaa pyhien olemassaolon, niin voisi kuvitella että näitä pyhiä sitten silloin tällöin jostain tupsahtelisi, mutta ilmeisesti näin ei ole protestanttisuuden piirissä. Hedelmistään puu tunnetaan, jne?

        Tottakai monin tavoin esimerkillisiä ihmisiä on ollut paljonkin, niin elävissä kuin kuolleissakin. Tietysti voi kertoa heidän hienoista teoistaan, esimerkiksi siitä, miten Italian kansallissankari, syvästi uskovainen suurpyöräilijä Gino Bartali pelasti toisen maailmansodan aikana satoja juutalaisia salakuljettamalla henkensä uhalla henkilöllisyyspapereita pyöräänsä kätkettynä, eikä kertonut teoistaan edes vaimolleen. Silti tällaisen pyöräilyfani Tipaleen mieleenkään ei tulisi alkaa kumarrella Bartalin suuntaan.


    • Raamatustaluen

      Ei saa luotuja palvoa.

    • Søren Kierkegaard. Palvon häntä estoitta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      186
      1837
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      894
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      707
    5. 52
      684
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      27
      515
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      194
      471
    Aihe