"Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

JeesusVapahtaa

Toimitaanko näin enää kirkoissa? Missään?

9. Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa;
10. en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.
11. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
12. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13. Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."
1. Kor. 5

29

411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Useat fundamentalistit ovat ymmärtääkseni tajunneet poistua kirkosta ihan itse?

    • poismaanpäältätuommoi

      Joo Jeesuksen aikana fariseukset tahtoivat poistaa keskuudestaan sen joka oli ja on Hyvä!
      kirkko tekee samaa tänään eli us kollisia ovat todella.

    • Jeesus Nasaretilainen kuitenkin seurusteli huorintekijöiden kanssa ja käski rakastaa vihollistakin joten oli eri linjoilla kuin Paavali.

      • voihyväihminen

        Kun aina hoet tuota umpityperää mantraasi niin oletko koskaan lukenut, mitä ja mistä se Jeesus oikein niille huorintekijöille puhui? Sanoiko että kiva juttu, jatkakaa vaan synnintekemistä, hyvin teidän käy?


      • Sitäsaamitätil

        Luehan tarkemmin ja huolellisemmin tuo aloitus. Että ymmärtäisit sen Oikein. Ettet eksyisi enemmän, tuomioksesinäin julkisesti / vääristelemään / valehtelemaan.


    • hjghjgjhg

      Kyllä käsittääkseni helluntaiseurakunnista potkitaan ulos jos ei pysty elämään kunnolla niinkuin uskovan pitäisi.

      • ei.ole.potkuja.kuulunut

        Hakkaraisen Teuvo saa kuitenkin edelleen porskuttaa.


      • dfgsdfgsdfg
        ei.ole.potkuja.kuulunut kirjoitti:

        Hakkaraisen Teuvo saa kuitenkin edelleen porskuttaa.

        Niin no, pitää olla realistinen. Miksi Hakkaraista potkittais pois seurakunnasta kun tod näk lahjoittaa vuosittain aikamoisen summan seurakunnalleen?


      • Varsin valikoivaa taitaa erottamiset olla?


    • Niin tuossa on vaan se perimmäinen ongelma, että tavallaan jonkun ihmisen pitäisi alkaa sitten jakamaan "tuomioita" ja sehän ei sitten taas Raamatun mukaan sovi. Jos taas tuota ihan prikulleen sovellettaisiin niin tuskinpa kirkossa olisi juuri ketään, ei tosin olisi helluntai- seurakunnassakaan, eikä kait oikein yhtään missään.

      • äläpieksesuutasi

        Ainoa ongelma on sun päässäsi kun et ymmärrä mistä puhut. Ei tässä mistään "tuomioista" ole puhe vaan kirkkokurista jonka Herra Jeesus Hengellään on puhunut ja opettanut apostoliensa kautta. Oletko koskaan kuullut (tai ethän sä ole kun et lue koskaan Raamattua) että Jeesus sanoi apostoleistaan: "joka teitä kuulee, se kuulee minua, joka teidät torjuu, se torjuu minut!"

        Mutta turhahan se on teille epäuskoisille näitä yrittää selittää. Ei nämä asiat aukene kun uskon kautta ja kun se puuttuu niin kaikki järkeilysi on turhaa suunpieksäntää. Et käsitä mistä puhut.


      • Olet oikeassa "nähty.on," Raamatussahan selvästi Jeesuksen suulla varoitetaan toista ihmistä tumitsemasta toista ihmistä.


      • sage8 kirjoitti:

        Olet oikeassa "nähty.on," Raamatussahan selvästi Jeesuksen suulla varoitetaan toista ihmistä tumitsemasta toista ihmistä.

        Kerro toki miten täällä on tuomittu toisia ihmisiä 😳 Et kai tarkoita taas, että sen sanominen mitä Raamattu sanoo on tuomitsemista😳❓


      • VAIHDAlevyä
        sage8 kirjoitti:

        Olet oikeassa "nähty.on," Raamatussahan selvästi Jeesuksen suulla varoitetaan toista ihmistä tumitsemasta toista ihmistä.

        Kun aina hoet tuota umpityperää mantraasi niin oletko koskaan lukenut, mitä ja mistä se Jeesus oikein niille huorintekijöille puhui?


      • äläpieksesuutasi kirjoitti:

        Ainoa ongelma on sun päässäsi kun et ymmärrä mistä puhut. Ei tässä mistään "tuomioista" ole puhe vaan kirkkokurista jonka Herra Jeesus Hengellään on puhunut ja opettanut apostoliensa kautta. Oletko koskaan kuullut (tai ethän sä ole kun et lue koskaan Raamattua) että Jeesus sanoi apostoleistaan: "joka teitä kuulee, se kuulee minua, joka teidät torjuu, se torjuu minut!"

        Mutta turhahan se on teille epäuskoisille näitä yrittää selittää. Ei nämä asiat aukene kun uskon kautta ja kun se puuttuu niin kaikki järkeilysi on turhaa suunpieksäntää. Et käsitä mistä puhut.

        Näinpä mutta, onneksi olen sisäistänyt tuon tuomiosta puhuvan kohdan koska siitähän seuraa automaatinen helvettituomio, taitaakin olla , että aika niitä harvoja syntejä joista saunalauteet seuraa, siis Raamatun mukaan.


      • äläpieksesuutasi kirjoitti:

        Ainoa ongelma on sun päässäsi kun et ymmärrä mistä puhut. Ei tässä mistään "tuomioista" ole puhe vaan kirkkokurista jonka Herra Jeesus Hengellään on puhunut ja opettanut apostoliensa kautta. Oletko koskaan kuullut (tai ethän sä ole kun et lue koskaan Raamattua) että Jeesus sanoi apostoleistaan: "joka teitä kuulee, se kuulee minua, joka teidät torjuu, se torjuu minut!"

        Mutta turhahan se on teille epäuskoisille näitä yrittää selittää. Ei nämä asiat aukene kun uskon kautta ja kun se puuttuu niin kaikki järkeilysi on turhaa suunpieksäntää. Et käsitä mistä puhut.

        ”Ei tässä mistään "tuomioista" ole puhe vaan kirkkokurista…”

        Kyllä vain se on tuomio, jos joku karkotetaan siksi että on tehnyt jotain väärää.

        Eikä kirkkokurista puhutaan tässä yhteydessä. Kyse on tilanteesta, jossa on perustettu yhteisö ja jolle on laadittu omat säännöt. Koska ei eletty missään oikeusvaltiossa, niin kontrolli oli yhteisön sisäinen. Siellä sitten jotkut päättivät, mitä sanktioita kenellekin seuraa sääntöjen rikkomisesta.


    • Tiedustellen

      Mites sitten kun koko seurakunta paha. Raamatun UT opetusten ja ohjeiden vastaisesti elävä ja toimiva?!

    • Pudis55

      Lessuthan tätä harrasti laajastikin mutta sittemmin on ilmennyt katumusta mutta ei sentään nöyryyttä pyytää anteeksi.

    • JeesusVapahtaa

      15. Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.
      16. Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
      17. Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niinkuin olisi pakana ja publikaani. -Matt. 18

    • AnneE

      En halua mennä seurakuntaan, joka ei noudata kartta,iskäskyjä ja seurakunnasta syntihyväksyjien poistamista.Naispaimenen takia en myöskään käy missään ev.lut järjestämässä srk-tilaisuudessa.

      • JumalisuudenUlkokuori

        Joo, ollaan kuin ei kuultaisi eikä tiedettäisi naispaimenuuden kiellosta, sillä paimenen sukupuoleksi on määrätty mies.
        Raha ja helppo työ ovat syynä moneen asiaan.Lopulta jumalaton liberaali ryöstänee kirkon rahat kun tilaisuus tulee. Olen varmahko että atanannkätyrit suunnittelevat kuinka ryöstää kirkon rahat.


      • kivi.jalka
        JumalisuudenUlkokuori kirjoitti:

        Joo, ollaan kuin ei kuultaisi eikä tiedettäisi naispaimenuuden kiellosta, sillä paimenen sukupuoleksi on määrätty mies.
        Raha ja helppo työ ovat syynä moneen asiaan.Lopulta jumalaton liberaali ryöstänee kirkon rahat kun tilaisuus tulee. Olen varmahko että atanannkätyrit suunnittelevat kuinka ryöstää kirkon rahat.

        Missä Raamatunkohdassa ja miksi paimenen sukupuoleksi on määrätty mies?


      • nähty.on.ei.kirj
        JumalisuudenUlkokuori kirjoitti:

        Joo, ollaan kuin ei kuultaisi eikä tiedettäisi naispaimenuuden kiellosta, sillä paimenen sukupuoleksi on määrätty mies.
        Raha ja helppo työ ovat syynä moneen asiaan.Lopulta jumalaton liberaali ryöstänee kirkon rahat kun tilaisuus tulee. Olen varmahko että atanannkätyrit suunnittelevat kuinka ryöstää kirkon rahat.

        Vai, että jumalattomat liberaalit, kait nyt et olette sen vertaa sitä uskontonne historiaa lukeneet, että ilman "kirkkoa" teikäläisten seurakuntia edes tuskin olisi, ja jos taas vaikka olisi ollut uskonpuhdistuksen aikaan niin , no ei siellä mitkään muutkaan "suuntaukset" kauheen hyvin pärjäneet.

        Mitä sitten taas tulee naisiin, niin naiset on kyllä aivan yhtä päteviä ihan mihin tahansa, eli ei se, että on nainen jotenkin huononna sen ihmisen sanomaa tai asiaa. Yleensä tuollaiset jutut onkin elämässään itse epäonnistuneittein munattomien jätkien juttuja jotka ne sitten rusinataktiikalla poimii sieltä Raamatusta , tai yrittää (koska eihän sekään sitten oikeastaan käy) jotain ihme itsetuntoa tyyliin "on mulla sentään pallit"

        Asiaa voi karkeasti verrata siihen, että vaikka olisi ollut ihan kamala huijari,murhamies, varas jne. mut kunhan ei ole homostellut , niin , kas kaikki onkin ihan hyvin.


        Eikä tossa , ymmärrän, et jostakin se oman arvotunne pitää saada mut ihan tällasena tavallisena kirkkokansaksi kasvatettuna, elämänsä suuremmitta kupruitta hoitaneena ja vuosikymmeniä naimisissa olleena , niin mistä me sitten revittäisiin tuot arvoa ?


      • JumalisuudenUlkokuori
        kivi.jalka kirjoitti:

        Missä Raamatunkohdassa ja miksi paimenen sukupuoleksi on määrätty mies?

        En muista mutta koitan löytyykö. Taitaa olla muutamia paikkoja.

        No nyt löyty yx.

        http://raamattu.fi/1933,38/1Tim.3.html

        Tossa kanssa. Olen ollut koulukiusattu lapsena ja nuorena.Ruotsinkielen kokeiden keskiarvo oli lähes 10.Todistukseen naisopettaja lätki numeroa 7.

        En viihtynyt koulussa koulukiusattuna ja lintsasin paljon.Läsnäolemattomuudesta sakotettiin runsaasti.Mielestäni se on väärin. Luokallani oli eräs tyttö, jonka kanssa vertailtiin koepapereitamme ja muistan kun keskiarvomme kokeista oli hieman edukseni. Hän sai kympinnja minä sain seiskan.Hän istui oppitunneilla rauhassa minä olin kotona ja koulussa sisäisen levottomuuden vaivaama.

        http://www.kotipetripaavola.com/Nainen ja seurakunnan johtajuus.html


      • Eikä kukaan sinua sinne pakota. Voit tehdä vapaasti oman valintasi.


    • Kyse oli yhteisöstä, joka oikeastaan oli vasta muodostumassa. Siksi Paavali ohjaa tuota yhteisöä kirjeiden kautta.

      1.Korinttolaiskirje:
      5:1 Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa.
      5:2 Ja te olette paisuneet pöyhkeiksi! Eikö teidän pikemminkin olisi pitänyt tulla murheellisiksi, että se, joka on tuommoisen teon tehnyt, poistettaisiin teidän keskuudestanne?

      Kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota tähän ”…joku, jota kutsutaan veljeksi…”, eli yhteisössä oleva sortuu esimerkiksi noiden haureuksien sekä pöyhkeyden lisäksi johonkin näistä synneistä: ”…on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja…”, ei hänen kanssaan pitäisi olla kaveri.

      Miten nämä sitten poistetaan yhteisöstä? Tapoja lienee monia. Eniten on käytetty sosiaalista eristämistä. Ei olla enää kanssakäymisissä tai pyritään välttelemään ko. henkilöä. Sitten on astetta kovempi sanktio, estetään henkilön pääsy yhteisiin tilaisuuksiin. Tästä eteenpäin tulee sitten erilaiset erottamiset ja karttamiskäytännöt.

      Kirkkolaki ei tunne kirkosta erottamista. Vuonna 1686 Ruotsin kuningas sääti kirkkokurin ja se oli voimassa aina 1800 luvun loppupuolelle. Siinä säädettiin mm. se, että jokaisen alamaisen piti kuulua luterilaiseen kirkkoon.

      Laissa oli tarkat ohjeet mm. ”sapatin pyhittämisestä. Jokaisen oli osallistuttava säännöllisesti jumalanpalveluksiin, ja kaikkinainen työnteko oli pyhäpäivisin kielletty. Korttipelit ja erilaiset esitykset kuten näytelmät olivat sunnuntaisin kiellettyjä.”
      Rangaistuksina oli nuhtelu, varoitus, kirkolle tehtävä työ, sakko, jalkapuu, häpeäpenkki, julkirippi, ehtoolliselta pois sulkeminen ja seurakunnasta erottaminen.

      Nyt kun elämme uskonnonvapauden aikaa, niin kenenkään ei ole pakko kuulua kirkkoon. Tällöin sanktiot menettävät mielekkyyden, koska yhteisöstä erottaminen ei enää ole pelote. Nythän kirkon Jumalanpalveluksiin sekä eri tilaisuuksiin voi osallistua myös sellaiset, jotka eivät ole kirkon jäseniä. Ne ovat kaikille avoimia.

      Ortodoksinetistä löytyi yksi hyvä peruste:
      Ekklesiologia

      ”Kirkosta harhaopin johdosta erotetut tosin yleensä katsoivat olevansa oikeassa ja edustavansa erotettuinakin oikeaa ja aitoa uskoa. Näin syntyivät ensimmäiset kilpailevat ja rinnakkaiset kristilliset yhteisöt jo varsin varhain kristinuskon historiassa.”

      Niin, näin siis syntyivät uudet kristinuskon suuntaukset.

    • TriplaXX

      Jos luterilainen kirkko todella alkaisi erottamaan jäseniään jotka uskovat "väärällä tavalla" tai jotka uskovat "eri tavalla kuin kirkko opettaa" tai "mitä raamattu opettaa" niin se johtaisi kirkon jäsenmäärän rajuun laskuun, luterilainen kirkko tuskin sitä haluaisi. Se kun mielellään haluaisi olla kansankirkko ja haluaa että sillä on iso yhteiskunnallinen painoarvo. Sitä varten se tarvitsee mahdollisimman laajan kannattajakunnan. Se tarvitsee myös liberaalien kannatuksen, muutenkin luulen että nykyaikana jolloin keskimääräinen koulutustaso on korkea, kirkon ei kannata olla kovin tiukasti tukemassa mitään laitafundamentalismia.

      • Ainakin alkaisi hillitön valtataistelu. Kuka on kelvollinen erottamaan ja kenet? Körit? Lestadiolaiset - ja ketkä heistä? Vitoslaiset? Perinteiset konsevatiivit? Vai konservatiivisliberaalit, jotka ovat enemmistö? Liberaaliteologian kannattajat lienevät suurimmilta osin jo eronneet.


    • poismielestä

      Arpa on huono isäntä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      34
      3406
    2. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      134
      3172
    3. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      248
      2500
    4. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      170
      1997
    5. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      135
      1054
    6. Palauta kaivinkone varastamasi Kari Mannelin.

      Milloin aiot palauttaa sen lainaan ottamasi kaivinkoneen ,josta et ole maksanut mitään , myöskään , siten kuinka kävit s
      Kajaani
      29
      935
    7. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      7
      918
    8. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      45
      863
    9. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      52
      814
    10. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      131
      801
    Aihe