Uudehko 1.6 i-dtec Honda, johon ohjekirjan mukaan kuuluu 0W30 C2/C3 öljy. Olisiko täällä asiallista, tietoon/kokemukseen perustuvaa, mielipidettä siihen minkä alla olevista kannattaisi valita? Tarkoitus on vaihtaa öljyt max. 10tkm välein, eli tiheämmin, kuin huolto-ohjelmassa.
-Hondan oma 0W30 on kallein, 5L noin 70€.
-Castrol Edge Professional H C2 0W-30, Castrolin purkki, jossa Honda-tarra. 65€
-Mobil1:n suositus 0W30 ESP, tätäkään ei Suomessa saa kaupasta. Verkossa n. 55€
-Shell Helix Ultra ect C2/C3 0W-30, 5L noin 50€ ja melko hyvä saatavuus.
Shellin (kuten muidenkin) kuvaukset ovat luonnollisesti erittäin lupaavat. GTL, suojaa, puhdistaa, säästää yms yms. Onko kellään tästä kokemuksia uudemmissa Hondissa; esim. käyntiääni, öljynkulutus jne?
Kiitoksia asiallisista vastauksista!
IX 1.6 i-dtec Hondaan C2/C3 öljyä, minkä valita?
35
4468
Vastaukset
- bensakoneessa
Veho käyttää Shell öljyjä. Kestänyt vaihdonvälin!
- honda__IX
Kiitos.
Honda autoissa ja Shell Helix Ultra ect C2/C3 0W-30, ymmärsinkö oikein?
Onko kellään Hondan omistajalla ollut kyseistä Shellin öljyä käytössä? - Mielummin5wjotain
0 öljyt liian ohutta ja kuluttaa moottoria. Toki polttoainetta voi kulua vähän vähemmän, kun notkea öljy ei vastusta, mutta kuluminen on nopeampaa.
- Juspees
Mielummin5wjotain kirjoitti:
0 öljyt liian ohutta ja kuluttaa moottoria. Toki polttoainetta voi kulua vähän vähemmän, kun notkea öljy ei vastusta, mutta kuluminen on nopeampaa.
Ei se nolla öljy moottoria kuluta.
- mustaaukkoo
Tehtaan suosittelemaa koneeseen, yleensä tarra öljykorkissa kertoo oikean viskositeetin!
- honda__IX
Viskositeetti ja luokitus on tiedossa, kuten aiemmista viesteistäkin näkee.
Kysyin (ja kysyn edelleen): onko kellään Hondan omistajalla ollut kyseistä Shellin (Helix Ultra ect C2/C3 0W-30) öljyä käytössä? - Anonyymi
honda__IX kirjoitti:
Viskositeetti ja luokitus on tiedossa, kuten aiemmista viesteistäkin näkee.
Kysyin (ja kysyn edelleen): onko kellään Hondan omistajalla ollut kyseistä Shellin (Helix Ultra ect C2/C3 0W-30) öljyä käytössä?Yksi vaihtoväli ajettu tuolla Shellinkin öljyllä. Kulutus oli nolla koko vaihtovälille. Nyt n. 100 km omia ajoja useilla eri öljymerkeillä, ml. nuo listaamasi. Kertaakaan ei ole tarvinnut vaihtovälillä lisätä öljyä, eikä pinta ole myöskään laskenut öljytikussa. Meinaa, että jos tuo pikkudiesel on kunnossa, se ei syö öljyä lainkaan. Joku tuossa väitti, että 0W söisi konetta. 0W:n tarkoitus ei ole pelkästään säästää polttoainetta, vaan lähteä AINA liukkaasti kiertoon ja nostaa öljynpaineet startin jälkeen. Asia korostuu Start-Stop moottoreissa kautta linjan. Joku 10W on kylmillä keleillä suorastaan myrkkyä, kun kampilaakerit kalkattaa paineetta ilman voitelua hetkenkään./startti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi vaihtoväli ajettu tuolla Shellinkin öljyllä. Kulutus oli nolla koko vaihtovälille. Nyt n. 100 km omia ajoja useilla eri öljymerkeillä, ml. nuo listaamasi. Kertaakaan ei ole tarvinnut vaihtovälillä lisätä öljyä, eikä pinta ole myöskään laskenut öljytikussa. Meinaa, että jos tuo pikkudiesel on kunnossa, se ei syö öljyä lainkaan. Joku tuossa väitti, että 0W söisi konetta. 0W:n tarkoitus ei ole pelkästään säästää polttoainetta, vaan lähteä AINA liukkaasti kiertoon ja nostaa öljynpaineet startin jälkeen. Asia korostuu Start-Stop moottoreissa kautta linjan. Joku 10W on kylmillä keleillä suorastaan myrkkyä, kun kampilaakerit kalkattaa paineetta ilman voitelua hetkenkään./startti.
Minä ajoin DTEC Accordilla yli 50 tkm Shell 0W30 öljyllä. 0W30 on Hondan suositus. Hondan dieselit ei kuluta öljyä. 0W on notkeampaa kylmänä, koneen lämmittyä sillä ei ole merkitystä. Tosin nykyään Hondassa on 0W-20 öljyt.
- jo3vuotta
Minun bensahondaan Veholla lätkitty Shell Helix ultra 5- 40. Ei tarvinut vaihdon välillä lisäillä.
- Käyjakukkuu
Täällä myös ja vaihdot 10tkm välein.
- honda__IX
Kiitos. Kysyin kuitenkin dieselmoottorista ja aivan eri luokituksen öljystä: Shellin Helix Ultra ect C2/C3 0W-30
- eivaju
Käyjakukkuu kirjoitti:
Täällä myös ja vaihdot 10tkm välein.
Huoltoilmaisin vaatii öljynvaihtoa 12-13 thkm.paikkeilla.
- Anonyymi
eivaju kirjoitti:
Huoltoilmaisin vaatii öljynvaihtoa 12-13 thkm.paikkeilla.
Vähän ajaessa jo alle 6th.
- Kone.hyvin.tehty
Kylmänä talvena 0W30 saattaa olla ok mutta kesäkäytössä melkeinpä liian ohutta.
- Anonyymi
Höpö höpö. Uskomukset, että kesällä pitää olla jotain 20W-50 on siltä ajalta kun moottoreiden öljykanavatkin olivat kuin vesijohtoja, eli jostain 80-luvulta. Nykymoottoreissa öljyn pitää lähteä liikkeelle heti ja pumpattavuuden pitää olla vastaavasti hyvä, jottei Start-Stop -koneet hajoa käsiin. Pumpattavuus on jo 10W:llä keskinkertainen 0W-hen verrattuna.
- honda2013
Mobil 1 moottoriöljy ESP Formula 5-30, 4 litraa alle kolmekymppiä. Tällä ollaan menty kohta 200 000 ja vaihdot 20 000 välein. Ei juurikaan ole tarvinnut lisäillä. Auto 1.6 crv.
Ps. Kannattaako pilkkuja viilailla?- olluthuijaus20thkm
20000km lian pitkä. Alle 15000km oikea. Paljastu,kun tuli huoltoilmasimet...
- kyläJokaAmispoikaTietää
Oi mitä suuria tietäjiä ja guruja täällä pesii? Kertoiko Honda ihan itse, että 0-30 on hänelle liian ohutta?
Aina kannattaa olla hieman eri mieltä kuin mitä tehdas esittää, eikö vaan?- Nousevaaurinko
Honda kestää, millä öljyillä tahansa, mutta 5w öljyt on parempia, kun 0w. Amis on oikeassa. 0w öljyillä haetaan pienempää polttoaineen kulutusta,ei muuta.
- srftyuiopåpoyt
Nousevaaurinko kirjoitti:
Honda kestää, millä öljyillä tahansa, mutta 5w öljyt on parempia, kun 0w. Amis on oikeassa. 0w öljyillä haetaan pienempää polttoaineen kulutusta,ei muuta.
haloo tollo..... 0W kertoo öljyn notkeuden kylmänä (Winter) se jälkimmäinen 0W-30 kertoo notkeuden ajossa ja sillä vaikutetaan polttoaineen kulutukseen.
- Hyvinpelittää
Castrol Magnatec 5-40w, Accord vm.2008 240tkm noilla menty. 120tkm asti 20tkm välein vaihdettu. Ei hävikkiä. Nyt 10tkm välein, ei hävikkiä.
- Anonyymi
2008 Accordin kone on ihan eri vuosikymmeneltä kuin tuo 1.6D-Tec. Accoon kävisi varmaan vaikka perus mineraaliöljyt, joilla tuon pikkudieselin tuhoaisi ajamalla korttelin kerran ympäri.
- Anonyymi
Itsellä tuo shell käytössä. Ajan paljon joten huollan 3 tai 4 kertaa vuodessa ja välit venähtää sinne 25tkm 30tkm paikkeille. Nyt menty 190tkm. Ei mitää vikaa ei syö öljyä. Motaria painan kesät talvet noin 300km päivä. Välillä vapaaajalla kiskon pientä tonnin painosta vaunuakin. Kyllä noilla nyky öljyillä ajaa enwmmän kun 10tkm. Varsinki jos käyttää huoltoliikkeeassä niin noilla vaihtoväleillä olisi jo ostanut uuden auton noilla extra huoltokukuilla. Ja tosissaan onko eka numero 5 vai 0 ei vakuta mitenkään öljyn toimintaan lämpimänä pelkästään notkeuteen kylmänä.
- Anonyymi
Shelliä myös täällä käytössä., 2.2 Dtec. Suosittelen oman kokemuksen pohjalta 0w-30. Huomaa korvakuulolla eron, käy nätimmin.
- Anonyymi
Miksi Mobil 1 0W-30 ESP - oljyä ei ole myynnissä Suomessa normaaleissa autotarvikeliikkeissä. Onko itse tehty öljynvaihto kielletty Suomessa ? Vai perustuuko tuo johonkin kartelliin ja öljynvaihto pakotetaan näin teetättämään autohuoltoliikkeissä tai merkkihuollossa.
- Anonyymi
Tuota itsekin olen ihmetellyt. Löytyy kyllä Mobilin www-sivuilta muttei kaupasta. ESP 5W-30 käytin Corollan pikku dieselissä vuosia. Hajuton, väritön ja mauton tuote käytössä. Merkkikorjaamo osaa kyllä veloittaa tuosta aineesta tuplahinnan tarvikeliikkeeseen verrattuna.
- Anonyymi
Osta jotain muuta kun kerta niitä on tarjolla. Mobilin murhe jos ei laita öljyjään saataville.
- Anonyymi
Fuchs:lla näytti olevan 0W-30 C2 öljy samaan hintaa mitä Shell 0W-30 C2/C3. Vieläpä 5l 1l astiat niin saa sopivasti 2.2 DTEC koneeseen sopivan määrän.
- Anonyymi
Itse olen muutaman kerran vienyt autoni öljynvaihtoon eri puolilla Suomea, useimmiten ns. merkkihuoltamoketjun (Fixus jne.) huoltamoon. Koska odotan huolloilta jonkun tason laatua ja luotettavuutta.
Eräällä kerralla ryssivät oikein huolella kun täyttivät liikaa ja koneella imiessään ylimääräisiä pois öljyä olikin sitten kaikkialla muualla paitsi siellä öljyimurin säiliössä.
Eräällä toisella kerralla katselin vierestä, kun vanhan papan autoon vaihdettiin öljyä. Kun pappa huomasi ettei huoltomies ollutkaan laittanut hänen tuomaansa öljyä, vaan jotain liikkeen omaa, niin oli aika meteli päällä... Huoltomies vaan totesi että tätä me laitetaan yleensä autoihin.
Kolmannella kerralla kk takaperin oma auto taas kyseessä ja tunnettu huoltamoketjuliike, niin kuitissa kyllä luki että samaa öljyä laitettu kuin mitä aiemmillakin kerroilla. Mutta jostain kumman syystä tai toisesta auton moottorissa venttiilit tms. alkoivat ääntää selvästi. Ja kun aiemmin tätä oiretta ei ollut, niin toki taas mietityttää mitä öljyä sinne oikeasti on mahdettu laittaa...
Nykyään vaihdan taas itse öljyt ja suodattimen, niin tietää varmasti mitä öljyä sinne on laitettu... Ja pikkuisen lie säästänkin rahassa.- Anonyymi
Joo, sama vika, vaihdan itse öljyt tai vaihtanut olen jo vuosia. Aina oli ylitäytöllä öljy huollon jäljiltä. Monesti laittoivat mitä lista näyttää öljyntilavuudeksi, tikkuun koskematta..
- Anonyymi
5-30 hondaan eikä mitään shellin litkuja
- Anonyymi
Voit ostaa minkä merkkistä tahansa, kunhan se on Hondan dieseliin 0W30 ja ACEA C2/C3
- Anonyymi
Minkä tahansa tunnetun valmistajan öljy ok kunhan muistaa pitää huolen että siinä myös C2 eikä pelkkä C3. Vaikka pelkkä C3 riittäisi konetta suojaamaan, se kuitenkin nostaa polttoainekulutusta C2 verrattuna joka on erityisen vähäkitkainen öljy.
Ja viskositeetti tietenkin 0w30. Jos se on suositus niin kyllää se koneessa pysyy kunhan kone ehjä. Kulumissuojastakaan viskositeetti ei kerro paljon mitään, 30 öljyllä voi lisäaineistuksen ansiosta olla jopa parempi kulumissuoja kuin 40 öljyllä. Ja 0w tietenkin nopeaan voiteluun heti käynnistyksessä, turha kuluttaa konetta käynnistyksissä millään 5w öljyllä. - Anonyymi
Jos joku tätä ketjua vielä lukee niin nyt olisi kokemusperäistä tietoa. Olen ajanut nyt tuolla 1.6 diiseleillä 400tkm ja huoltanut 20tkm välein. Käyttänyt mobil 0w30 öljyä ja vuoroin tarvike ja alkuperäis suodatinta mitä nyt motonetissä milloinkin ollut. Kone ei kuluta ollenkaa öljyä ja yhtää osaa ei ole koneeseen vaihdettu. Paras auto ikinä. 9 vuotta palvellut nyt ilman yhtää vikaa. Huolto ohjelma näytti että laatikko öljyt pitäisi vaihtaa. Itse vedän paljon kärryä mutta laatikko pelaa ihan hyvin vaikka en koskaa ole öljyjä vaihtanut. Auto todellakin maksanut itsensä. Jokainen nivel ja anturi alkuperäiset vielä ja just sain taas leiman ilman huomautuksia. 👍
- Anonyymi
Mulla 2.0 crv bensa öljyt vaihdatan 20000km välein , ei tarvii lisätä Mobil 10w 30. eka auto jossa ei tarvii lisäillä ajettu 240000km
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841