Miten saisin itsetuntoni takaisin

ItsetunnonMenettänyt

Olen menettänyt itsetuntoni pienenä ja sen takia olen ujo. Sisimmässäni olen hyvän itsetunnon omaava ihminen, mutta kun pitäisi alkaa puhumaan, niin asiat alkavat tökkimään. Se on kuin sellaisella ihmisellä, jolla on ramppikuume, minulla vain on sellainen olo koko ajan. Hyvä esimerkki siitä on se, kun päätin puhua eräälle pitämälleni miehelle. Mietin aluksi iskulauseen ja ajattelin, että nyt vain kävelen hänen luokseen ja sanon sen. Kesti kuitenkin kauan, että uskalsin mennä hänen lähelleen. Asiaa hankaloitti vielä se, että paikalla oli muita ihmisiä. Aina kun pääsin puhe-etäisyydelle, niin siihen tuli joku muu ihminen väliin niin käännyin takaisin. Kun sitten viimein sain kiinnitettyä hänen huomionsa, niin kaikki sanat unohtuivat mielestäni. Sain kuitein änkytettyä jotain. Asia kuitenkin päättyi hyvin, sillä nyt olen kyseisen miehen kanssa naimisissa. Se on aina sama juttu, vaikka olen treenannut sanoja pääni sisällä vaikka kuinka monta kertaa, niin silti ne aina katoavat, kun on minun vuoro aukaista suuni. Minun on myös hirveän hankala aloittaa keskustelu, mietin aina, että sanonko vahingossa jotain tyhmää, jota joku muu alkaa ihmettelemään, tai että sopiiko joku aihe johonkin tiettyyn väliin. Olisiko tähän ongelmaan tiedossa jotain järkevää ratkaisua?

2

288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsetuntoilija

Hyvä itsetunto itsekseen, ja sitten toisten seurassa tulee hankaluus puhua. Kuulostaa häpeään liittyvältä. Häpeä liittyy sosiaalisiin suhteisiin. Oman kokemuksen mukaan itsetunto kohenee sillä, että alkaa käsitellä tuota sisällään olevaa häpeää, kiinnittää ensin huomiota tuohon tuntemukseen mikä itsellä noissa tilanteissa herää. Antaa luvan sille. Välttämättä sitä ei tunnista häpeäksi, koska se saattaa olla niin laajasti osa itseä. Keskusteluapu voi olla hyvä lisätuki, koska häpeä liittyy juuri sosiaalisiin tilanteisiin, niin voisi olla hyvä jonkun aiheesta tietävän luotettavan henkilön kanssa käydä läpi tuota aihetta ja samalla harjoitella turvallisesti kohtaamaan tuota piirrettä itsessä.

• Frost

Itsetunto ja itsevarmuus syntyy siitä mitä ajatuksia pääsi lävitse menee silloin kun kohtaat erilaisia tilanteita. Jonkun vanhan epäonnistumisen muisto voi aiheuttaa huonoa itsevarmuutta sellaisessa tilanteessa. Se on kaikki kuitenkin aivan tavallista. Ajatusten virtaan voi laittaa sekaan positiivisia ajatuksia, esim. kuuntelemalla maailmanlaajuisesti kuuluisan Louise Hay:n videoita youtubessa. Niissä on positiivisia ja parantavia ajatuksia. On etu jos ymmärtää että näinkin voisi ajatella.

Jotkut sanovat että positiivisuus on per***stä yms. Mutta mietipä kumpi onnistuu todennäköisemmin jossakin vaikelta tuntuvassa hankkeessa: Pete joka ajattelee että ei kannata edes yrittää, vai Jake joka ajattelee että minä kyllä luotan omiin kykyihini? Pete ei ala edes toimiin tai lopettaa äkkiä, mutta Jake alkaa luultavasti tomerasti toimeen ja uskoo löytävänsä hyviä ratkaisuja ongelmiin. Pete ajatutuu huonoon seuraan ja pysyy köyhänä, mutta Jake elää kiinnostavaa ja palkitsevaa elämää.

Positiiviseen ajatteluun myös kuuluu että elämästä pitää nauttia, mutta muistakaa aina että enimmäkseen elämä on kärsimystä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      182
      7720
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      92
      3816
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      67
      2589
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      73
      1630
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      386
      1564
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      64
      1447
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      20
      1436
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1111
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1050
    10. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1048
    Aihe