Olen menettänyt itsetuntoni pienenä ja sen takia olen ujo. Sisimmässäni olen hyvän itsetunnon omaava ihminen, mutta kun pitäisi alkaa puhumaan, niin asiat alkavat tökkimään. Se on kuin sellaisella ihmisellä, jolla on ramppikuume, minulla vain on sellainen olo koko ajan. Hyvä esimerkki siitä on se, kun päätin puhua eräälle pitämälleni miehelle. Mietin aluksi iskulauseen ja ajattelin, että nyt vain kävelen hänen luokseen ja sanon sen. Kesti kuitenkin kauan, että uskalsin mennä hänen lähelleen. Asiaa hankaloitti vielä se, että paikalla oli muita ihmisiä. Aina kun pääsin puhe-etäisyydelle, niin siihen tuli joku muu ihminen väliin niin käännyin takaisin. Kun sitten viimein sain kiinnitettyä hänen huomionsa, niin kaikki sanat unohtuivat mielestäni. Sain kuitein änkytettyä jotain. Asia kuitenkin päättyi hyvin, sillä nyt olen kyseisen miehen kanssa naimisissa. Se on aina sama juttu, vaikka olen treenannut sanoja pääni sisällä vaikka kuinka monta kertaa, niin silti ne aina katoavat, kun on minun vuoro aukaista suuni. Minun on myös hirveän hankala aloittaa keskustelu, mietin aina, että sanonko vahingossa jotain tyhmää, jota joku muu alkaa ihmettelemään, tai että sopiiko joku aihe johonkin tiettyyn väliin. Olisiko tähän ongelmaan tiedossa jotain järkevää ratkaisua?
Miten saisin itsetuntoni takaisin
2
263
Vastaukset
- itsetuntoilija
Hyvä itsetunto itsekseen, ja sitten toisten seurassa tulee hankaluus puhua. Kuulostaa häpeään liittyvältä. Häpeä liittyy sosiaalisiin suhteisiin. Oman kokemuksen mukaan itsetunto kohenee sillä, että alkaa käsitellä tuota sisällään olevaa häpeää, kiinnittää ensin huomiota tuohon tuntemukseen mikä itsellä noissa tilanteissa herää. Antaa luvan sille. Välttämättä sitä ei tunnista häpeäksi, koska se saattaa olla niin laajasti osa itseä. Keskusteluapu voi olla hyvä lisätuki, koska häpeä liittyy juuri sosiaalisiin tilanteisiin, niin voisi olla hyvä jonkun aiheesta tietävän luotettavan henkilön kanssa käydä läpi tuota aihetta ja samalla harjoitella turvallisesti kohtaamaan tuota piirrettä itsessä.
- Frost
Itsetunto ja itsevarmuus syntyy siitä mitä ajatuksia pääsi lävitse menee silloin kun kohtaat erilaisia tilanteita. Jonkun vanhan epäonnistumisen muisto voi aiheuttaa huonoa itsevarmuutta sellaisessa tilanteessa. Se on kaikki kuitenkin aivan tavallista. Ajatusten virtaan voi laittaa sekaan positiivisia ajatuksia, esim. kuuntelemalla maailmanlaajuisesti kuuluisan Louise Hay:n videoita youtubessa. Niissä on positiivisia ja parantavia ajatuksia. On etu jos ymmärtää että näinkin voisi ajatella.
Jotkut sanovat että positiivisuus on per***stä yms. Mutta mietipä kumpi onnistuu todennäköisemmin jossakin vaikelta tuntuvassa hankkeessa: Pete joka ajattelee että ei kannata edes yrittää, vai Jake joka ajattelee että minä kyllä luotan omiin kykyihini? Pete ei ala edes toimiin tai lopettaa äkkiä, mutta Jake alkaa luultavasti tomerasti toimeen ja uskoo löytävänsä hyviä ratkaisuja ongelmiin. Pete ajatutuu huonoon seuraan ja pysyy köyhänä, mutta Jake elää kiinnostavaa ja palkitsevaa elämää.
Positiiviseen ajatteluun myös kuuluu että elämästä pitää nauttia, mutta muistakaa aina että enimmäkseen elämä on kärsimystä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123970MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822071Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5491647Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin861323Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671107Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331038Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt215909Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3828