mitä nyt koistaan Vapaudentien jatkoako?

Asko751t

Minne se jatko tai uusi tiet tulisi, ketä se haittaisi?

19

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enttaksari

      eikö nuo turhat menot jo riitä,Ohiitustieki olis saatu murto-osalla tuota rahaa mitä meni.

    • 675830

      nuo vastustajat on haudassa ennenkuin tuo tie tehdään

    • 40Romua

      Kipeämmin tarvittais kunnon sisääntulotie. Vapaudentienjatkeesta sitä ei tule, koska sitä ei tehdä Itäväylälle asti, vaan se loppuu kokoojatiehen T-risteykseen.

      Tarttis jättää ne Rengonharjun sykkyrät omaan arvoonsa, ja tehdä loivaramppinen liittymä kilometri pohjoisempaa, siitä ässämutkan kohdalta Hamarintielle. Siinä olisi varsin hyvä sisääntulotie.

      Toki on hyvä että Itäväylältä on monta sisääntulotietä, rekoille teollisuusalueelle. Mutta tarttis olla yksi kunnollinen, mistä pääsis oikeasti Seinäjoen keskustaan, eikä minnekään teollisuusalueelle tai asuntoalueelle.

    • Päätetty.jo

      Ainoa oikea sisääntulo uuden kärjen läpi 4 kaistaisena ja vapaudentien jatkeelle. Puhua voi mitä huvittaa mutta tämä tullaan tekemään.

      • KatsoKarttaa

        Miksi sitten suunnitelmissa se vapaudentien jatke loppuu T-risteykseen, kokoojatiehen?

        Ei ole kovin hyvä sisääntulotie, jos sinne pitää kääntyä ensin Törnäväntieltä 90-astetta oikealle, ajaa kilometrin verran kokoojatietä, kunnes kääntyä 90-astetta vasemmalle ja vasta sitten nokka on kohti kaupunkia.


    • rappariveljet

      Törnävän läpi kulkee valmis reitti ohikulkutielle.
      Sen vain 4-kaistaiseksi niin on hyvä sisääntuloväylä jota jo nyt käytetään.

      Kokoomuksella ja vapaamuurareilla vain on joku ihmesuunnitelma jossa tarkoitus sulkea koko Törnävä liikenteeltä ja tehdä siitä kymmenillä miljoonilla joku ihmeen puisto jossa kai palvotaan Kokoomusta ja Vapaamuurareita.

    • hempppavvn

      en ny aivan tierä missä uusi tie menisi. kuhan että tule meirän iryllistä katua häirittemähän friskinlammen läheellä.

      • Törskin..Rauhoitus

        Ensivaiheessa ainakin Pesälle asti uusi ohari.
        Vapari on niin tukkoinen Törskillä.
        Kirkkotien kuuset ovat lahoja.


      • vaihtoehdot
        Törskin..Rauhoitus kirjoitti:

        Ensivaiheessa ainakin Pesälle asti uusi ohari.
        Vapari on niin tukkoinen Törskillä.
        Kirkkotien kuuset ovat lahoja.

        siis tehäänkö uutta tietä suunnitelmis mistä mihin asti?


      • TartteeMiettiä
        vaihtoehdot kirjoitti:

        siis tehäänkö uutta tietä suunnitelmis mistä mihin asti?

        Moni puhuu Vapaudentien jatkeesta, vaikkei edes ymmärrä mihin se on suunniteltu.

        Vapaudentien jatke on suunniteltu, ja sille on jopa kaavoituksessa (aikapäiviä sitten) varattu maastokäytävä Törnävän metsäalueen läpi, yhtyen Jäniskallion jälkeen Ruukintiehen. Suunnitelman mukaan myös Hamarintie jatketaan nykyisestä liikennevaloristeyksestä sinne metsään päin ammattikoulun vierestä noin 250m, jossa se yhtyy Vapaudentien jatkeeseen joko T-risteyksenä tai liikenneympyrän muodossa. Samalla nykyinen Törnävän liikennevaloristeys poistuu ja etuajo-oikeus muuttuu Hamarintien suuntaiseksi.

        Varsinainen Vapaudentienjatke kulkee loppumatkan nykyistä Ruukintietä, ja päättyy T-risteykseen noin 400m ennen Itäväylää. Siihen tulee sitten Itäväylän suuntainen kokoojatie, joka yhdistää Rautatiekadun ja Törnäväntien. Näin ollen Vapaudentien jatkeesta ei ole edes suuniteltu sisääntuloväylää, vaan se palvelee Kärjen alueen lisärakentamisen tuomaa sisäistä liikennettä. Nykyinen Ruukintie ei kestä lisärakentamisen aiheuttamaa liikennettä.

        Itäväylän myötä Seinäjoelle on useita sisääntuloväyliä, eikä näin ollen mitään yhtä ja erityistä sisäänajoväylää aleta tekemään. Keskustaan suuntautuva liikenne tulee etelästä Hamarintietä, tai halutessaan Törnäväntietä. Vapaudentien jatketta pitkin tämä liikenne kulkisi reilu kilometrin verran, tuosta Sorsanpesän kohdalta uutta reittiä metsän takaa siis. Sitten kaupungin itäpuolelle pääsee kahtakin eri reittiä, Rekkaväylää ja Kuortaneentietä. Liikenne siis hajautuu moneen eri liittymään, eikä mitään yksittäistä pääreittiä enää ole olemassakaan.

        Se on kuitenkin selvää, että Itäväylälle ei uusia eritasoliittymiä sisäänajotie-mielessä tule.

        Loppupeleissä Vapaudentien jatke perustuu siihen oletukseen, että Kärjen laajennusalueelle tulee noin 20 000 uutta asukasta. Tuleeko? Tuntuu aika utopialta. Kuitenkin samaan aikaan Kasperin, Katajalaakson, yms asuntoalueilta väki ikääntyy ja asuntoja vapautuu. Tarttis saada se 20 000 asukasta ulkopuolelta, eli kasvuna, pelkällä sisäisellä asuinpaikan vaihtamisella osa vanhoista alueista jäisi tyhjiksi ja tuntuisi typerältä rakentaa yhä vain kauemmas keskustasta.


      • ymmärtämättömien-keskus

        >>>Moni puhuu Vapaudentien jatkeesta, vaikkei edes ymmärrä mihin se on suunniteltu. <<<

        Yllähän on ymmärtämöttömille valistusta, oiskos oikein korkialta tasolta !


      • kärkisisääntulo

        Uusi kärki - vapaudentien jatke - keskusta haiskahtaa kumminkin siltä tieltä missä itäväylällä tullessa ainoana lukee SEINÄJOKI - KESKUSTA


      • huuhaaata

        Seinäjoki on uus Tampere...päättäjien mielikuvissa.


    • TartteeMiettijälle

      Vapaudentien jatkeen valmistumisen seuraavaksi vaiheeksi on suunniteltu joko koko Törnävän sulkemista kokonaan liikenteeltä ja luultavimmin sen muuttamisen pyörätieksi ja Törnävän alueesta on tarkoitus tehdä kymmenillä miljoonilla suunnaton puistoalue.

      Todellisuudessä Vapaudentien jatketta ei aiota tehdä lisääntyvän liikenteen vuoksi vaan siksi että Törnävä saataisiin tukittua liikenteeltä ja liikenne siirrettäisiin Vapaudentien jatkeelle joka kiemurrellen mutta 4-kaistaisena (4-kaistaisuus suunnitelmat löytyy marraskuisista valtuuston ja hallituksen pöytäkirjoista) jatkuisi ohikulkutielle saakka.

      Siis täysin järjetön suunnitelma siirtää liikenne toisaalle ja polttaa ensin ainakin
      20 miljoonaa tien siirtoon ja toinen samanverran Törnävän tukkimiseen ja puiston suunnitteluun.

      • TartteeMiettiä

        Juu, Törnävän "vanha tie" on tosiaan tarkoitus sulkea liikenteeltä, ja muuttaa ns puistotieksi jossa ei ole autoja.

        Mutta tuohon, että Vapaudentien jatke jatkuisi "kiemurrellen" Itäväylälle saakka, ei pidä paikkaansa. Vapaudentien jatke loppuu kokoojatiehen, T-risteykseen. Kokoojatietä pitkin pääsee Törnäväntielle, jossa jälleen T-risteys. Sellainen on suunnitelma, pääsee siitä kahden T-risteyksen kautta toki Vapaudentien jatkeelle, mutta mitään sisääntuloväylää siitä ei synny. Eikä sisääntuloliikennettä muutenkaan haluta kierrättää kahden T-risteyksen kautta.

        Vapaudentien jatke toimisi sisääntulotienä ainoastaan siinä tapauksessa, jos sille tehtäisiin Itäväylälle oma eritasoliittymä. Kuitenkin suunnitelmissa tuo kokoojatien varsi on jo kaavoitettu täyteen, eikä "reikää" Itäväylälle ole edes olemassa. Lisäksi Vapaudentien jatkeen nopeusrajoitus tulee olemaan max 50km/h, aivan perälle saakka. Vrt Hamarintietä saa ajaa 80 km/h melkein Sorsanpesään saakka, kilometriä ennen täytyy hidastaa.


      • Korvatulpat_ostoon
        TartteeMiettiä kirjoitti:

        Juu, Törnävän "vanha tie" on tosiaan tarkoitus sulkea liikenteeltä, ja muuttaa ns puistotieksi jossa ei ole autoja.

        Mutta tuohon, että Vapaudentien jatke jatkuisi "kiemurrellen" Itäväylälle saakka, ei pidä paikkaansa. Vapaudentien jatke loppuu kokoojatiehen, T-risteykseen. Kokoojatietä pitkin pääsee Törnäväntielle, jossa jälleen T-risteys. Sellainen on suunnitelma, pääsee siitä kahden T-risteyksen kautta toki Vapaudentien jatkeelle, mutta mitään sisääntuloväylää siitä ei synny. Eikä sisääntuloliikennettä muutenkaan haluta kierrättää kahden T-risteyksen kautta.

        Vapaudentien jatke toimisi sisääntulotienä ainoastaan siinä tapauksessa, jos sille tehtäisiin Itäväylälle oma eritasoliittymä. Kuitenkin suunnitelmissa tuo kokoojatien varsi on jo kaavoitettu täyteen, eikä "reikää" Itäväylälle ole edes olemassa. Lisäksi Vapaudentien jatkeen nopeusrajoitus tulee olemaan max 50km/h, aivan perälle saakka. Vrt Hamarintietä saa ajaa 80 km/h melkein Sorsanpesään saakka, kilometriä ennen täytyy hidastaa.

        Täällä on oikein kuvat siitä, mistä tie menee.
        https://www.seinajoki.fi/material/attachments/seinajokifi/asuminenjaymparisto/kaavoitus/asemakaavat/15karki/NY2leJ4zb/Vapaudentien_jatke_alustavayleissuunnitelma_18112016_2.pdf

        Aika monta liikenneympyrää on luvassa ja tie ei tosiaan mene suoraan itäväylälle, vaan tekee mutkan takaisin Törnäväntielle, josta sitten pääsy ohitustielle.

        Aika mielenkiintoisia myös nuo liikenne-ennusteet vuoteen 2050. Vapaudentien jatkeella ja Ruukintiellä, läpi Pajuluoman ja Kärjen asuntoalueiden liikkuisi 11000-12000 autoa vuorokaudessa. Siellä on syytä totutella rengas- ja moottorimeluun, kun melkein joka viides sekunti menee auto, jos oletetaan että liikenne jakautuu 18 tunnille.


    • poisaltatäältätullaan

      Eihän noissa hankkeissa ole mitään järkeä. Ainoa järkevä ratkaisu olisi rakentaa 4-kaistainen suora moottoritie ohikulkutieltä Törnäväntietä pitkin ja Törnävän läpi kohden keskustaa. Törnävän kivinavetta ja muut rakennukset saisi räjäyttää pois moottoritien alta.

      • yksinkertaisuus-tompelit

        Ei suomessa ymmäretä kuin teitä rakentaa ja siltei teillämme saapi kulkea henkensä kaupappa.

        Tämä ei ole mitään humoria, miettikääpäs ja silti mielemme on köyhä ja lähdetään kaaoksiin lomille.


      • onko.järkee.vai.ei

        Ei ole järkeä ja sitten on järkeä? Missä tämä järki nyt sitten on? sinun päässäsikö ja muilla ei?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      2177
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      2175
    4. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      2175
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      2174
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      2174
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      2173
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      2173
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      2173
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      2173
    Aihe