Tuomiokapituli hylkäsi Sadinmaan oikaisuvaatimukse

Kotimaa 24: "Kapituli päätti asiasta keskiviikkona 21.3. Päätös syntyi äänin 4–3, ja kolme kapitulin jäsentä jätti siitä eriävän mielipiteen.

Pohjaesityksenä oli syyskuussa, että Kai Sadinmaalle annetaan kirjallinen varoitus. Istunnossa tehtiin kaksi vastaesitystä. Maallikkojäsen Jaakko Weuron esityksen mukaan rangaistukselle ei ollut perusteluja. Tuolloin vielä pappisasessorin roolissa ollut Teemu Laajasalo esitti, että Sadinmaalle annettaisiin kirjallisen varoituksen sijaan vakava moite.

Muissa tuomiokapituleissa, joissa on käsitelty samaa sukupuolta olevien parien vihkimisiä ja siunaamisia, papeille on annettu kirjallisia varoituksia.

Sadinmaa ilmoitti keskiviikkona julkisessa Facebook-päivityksessään kantelevansa tapauksesta hallinto-oikeuteen."

Joten vuosi hierotaan hallinto-oikeudessa turhanaikaisen asian takia.

73

762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköhän Sadinmaalle ole huomio ja itsestään uhrin tekeminen tärkeintä tässäkin jutussa 😏

      • Ja onhan se kaameaa, kun vihkii homoparin. Asialla ei ole vain se puoli, jonka sinä esität muka "varmana".


      • kirkko.onliianlepsu

        Eiköhän Sadinmaan kannattaisi lukeatyösopparinsa! Ja , jos se on hänen "arvojensa " vastainen EROTA !
        En usko, että sekulaariammateisssakaan pitkään katsottais työntekijää, kuka tekee mitä haluaa,ei sitä mikä kuuluu hänen työhönsä.


      • kirkko.onliianlepsu kirjoitti:

        Eiköhän Sadinmaan kannattaisi lukeatyösopparinsa! Ja , jos se on hänen "arvojensa " vastainen EROTA !
        En usko, että sekulaariammateisssakaan pitkään katsottais työntekijää, kuka tekee mitä haluaa,ei sitä mikä kuuluu hänen työhönsä.

        Oikeus vihkimiseen annetaan papeille Avioliittolaissa. Ei työsopimuksessa.


      • kirkko.onliianlepsu kirjoitti:

        Eiköhän Sadinmaan kannattaisi lukeatyösopparinsa! Ja , jos se on hänen "arvojensa " vastainen EROTA !
        En usko, että sekulaariammateisssakaan pitkään katsottais työntekijää, kuka tekee mitä haluaa,ei sitä mikä kuuluu hänen työhönsä.

        Työsopparissa tuskin lukee mitään vihkimisistä.

        Piispat ovat ottaneet kannan, että vain mies ja nainen vihitään. Kirkon oma säännös avioliitosta estää vain sellaisen vihkimisen, jos kumpikaan ei ole luterilaisen kirkon jäsen.


    • "Joten vuosi hierotaan hallinto-oikeudessa turhanaikaisen asian takia."

      Miksi tämä asia on aloittajan mielestä turhanaikainen?

      • Jos hallinto-oikeuden muutenkin ruuhkautunutta työmäärää vielä lisätään sillä, että tällaisia
        "so so tuhmapoika" tyyppisiä nuhteluita halutaan kumota oikein oikeuden päätöksellä, niin kyllä silloin on yhteiskunnan arvot sanonko mistä.

        Oikeus tulee pyytämään selityksiä ja vastaselityksiä. Asiaa käsitellään kuukausia, todennäköisesti noin vuosi. Asian valmisteluun ja käsittelyyn menee aikaa ja rahaa. Hallinto-oikeuksissa olisi käsiteltävänä ihan oikeitakin asioita. Esimerkiksi irtisanomisvalituksia.

        On syytä muistaa, että kirkon uudistetuissa säännöissä kirjallinen varoituskin on pelkästään työnohjausta, ei enää rangaistus. Siitä ei tule enää merkintää nimikirjaankaan. Vakavaa moitetta ei tunne kirkkolakikaan, eli se on käytännössä pelkkä nuhtelu. Onko edessä aika, jolloin oikeuksissa käsitellään sitä, että kirkkoherra katsoi suntion mielestä pahasti?


      • Aberkios kirjoitti:

        Jos hallinto-oikeuden muutenkin ruuhkautunutta työmäärää vielä lisätään sillä, että tällaisia
        "so so tuhmapoika" tyyppisiä nuhteluita halutaan kumota oikein oikeuden päätöksellä, niin kyllä silloin on yhteiskunnan arvot sanonko mistä.

        Oikeus tulee pyytämään selityksiä ja vastaselityksiä. Asiaa käsitellään kuukausia, todennäköisesti noin vuosi. Asian valmisteluun ja käsittelyyn menee aikaa ja rahaa. Hallinto-oikeuksissa olisi käsiteltävänä ihan oikeitakin asioita. Esimerkiksi irtisanomisvalituksia.

        On syytä muistaa, että kirkon uudistetuissa säännöissä kirjallinen varoituskin on pelkästään työnohjausta, ei enää rangaistus. Siitä ei tule enää merkintää nimikirjaankaan. Vakavaa moitetta ei tunne kirkkolakikaan, eli se on käytännössä pelkkä nuhtelu. Onko edessä aika, jolloin oikeuksissa käsitellään sitä, että kirkkoherra katsoi suntion mielestä pahasti?

        "Jos hallinto-oikeuden muutenkin ruuhkautunutta työmäärää vielä lisätään sillä, että tällaisia
        "so so tuhmapoika" tyyppisiä nuhteluita halutaan kumota oikein oikeuden päätöksellä, niin kyllä silloin on yhteiskunnan arvot sanonko mistä."

        Katsotko siis että jos laki sallii sen että asia voidaan viedä hallinto-oikeuden käsittelyyn niin sitä ei tulisi viedä sinne koska sinä olet tuota mieltä?

        Vai mikä pointtisi oli?

        Saanko esim. minä siis päättää muiden puolesta sen mikä kuuluu hallinto-oikeudelle vietäviin asioihin ja mikä ei?

        "Oikeus tulee pyytämään selityksiä ja vastaselityksiä. Asiaa käsitellään kuukausia, todennäköisesti noin vuosi. Asian valmisteluun ja käsittelyyn menee aikaa ja rahaa."

        Ja eikö siis tähän ole oikeus sillä joka kokee että asia tulee tuolla hallinto-oikeudessa käsitellä?

        Vai katsotko että esim. minä saan päättää mikä asia on sellainen mikä kuuluu hallinto-oikeudelle ja mikä ei?

        "Hallinto-oikeuksissa olisi käsiteltävänä ihan oikeitakin asioita. Esimerkiksi irtisanomisvalituksia."

        Eli jos minun mielestäni jokin irtisanomisvalitus on turhanaikainen niin katsot että minulla tulisi olla oikeus estää sen käsittely hallinto-oikeudessa?

        "Onko edessä aika, jolloin oikeuksissa käsitellään sitä, että kirkkoherra katsoi suntion mielestä pahasti? "

        Jos tuo asia on Suomen lain mukaan sellainen että se voidaan viedkä hallintoi-oikeuteen niin miksi ei?

        Voidaanko?


      • Aberkios kirjoitti:

        Jos hallinto-oikeuden muutenkin ruuhkautunutta työmäärää vielä lisätään sillä, että tällaisia
        "so so tuhmapoika" tyyppisiä nuhteluita halutaan kumota oikein oikeuden päätöksellä, niin kyllä silloin on yhteiskunnan arvot sanonko mistä.

        Oikeus tulee pyytämään selityksiä ja vastaselityksiä. Asiaa käsitellään kuukausia, todennäköisesti noin vuosi. Asian valmisteluun ja käsittelyyn menee aikaa ja rahaa. Hallinto-oikeuksissa olisi käsiteltävänä ihan oikeitakin asioita. Esimerkiksi irtisanomisvalituksia.

        On syytä muistaa, että kirkon uudistetuissa säännöissä kirjallinen varoituskin on pelkästään työnohjausta, ei enää rangaistus. Siitä ei tule enää merkintää nimikirjaankaan. Vakavaa moitetta ei tunne kirkkolakikaan, eli se on käytännössä pelkkä nuhtelu. Onko edessä aika, jolloin oikeuksissa käsitellään sitä, että kirkkoherra katsoi suntion mielestä pahasti?

        Eikö kirkossa ole tullut yhtään meetoo-kohua 🤔❓


      • persuihinmeni
        usko.vainen kirjoitti:

        Eikö kirkossa ole tullut yhtään meetoo-kohua 🤔❓

        kirkosta en tiedä mutta persujen meri ainakin yritti saada kohun kunnes videot todistivat toista.


      • persuihinmeni kirjoitti:

        kirkosta en tiedä mutta persujen meri ainakin yritti saada kohun kunnes videot todistivat toista.

        Eikös olekin merkillistä jos niitä ei kirkossa olisi 🤗❓
        Kirkkohan on yksi riitaisimpia työyhteisöjä.


      • onkonäin
        usko.vainen kirjoitti:

        Eikös olekin merkillistä jos niitä ei kirkossa olisi 🤗❓
        Kirkkohan on yksi riitaisimpia työyhteisöjä.

        onko? missä näin todettu?


      • onkonäin kirjoitti:

        onko? missä näin todettu?

        Ihan valtamedia on kertonut, että kirkossa on keskimäärin tyytymättömämpää porukkaa töissä. Voit googlata jos kinnostaa 🤗


      • onkonäin
        usko.vainen kirjoitti:

        Ihan valtamedia on kertonut, että kirkossa on keskimäärin tyytymättömämpää porukkaa töissä. Voit googlata jos kinnostaa 🤗

        googlaa sinä ja laita tänne tieto.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ihan valtamedia on kertonut, että kirkossa on keskimäärin tyytymättömämpää porukkaa töissä. Voit googlata jos kinnostaa 🤗

        Olen kuullut tästä ja niin monesta muunkin työyhteisön surkeudesta.


      • Olen todennut ainoastaan, että tällaisten asioiden käsitteleminen oikeudessa on turhanaikaista. Se on minun mieipiteeni. Kai minulla sentään mielipide saa olla? Vai oletko senkin kieltämässä?

        En ole missään maininnut, että mielestäni asiaa ei saisi viedä oikeuteen, saati ollut sitä tyystin kieltämässä. Vai olenko?

        Jos ihan oikeasti vertaat ikään kuin saman arvoisina irtisanomista ja nuhtelua, niin kovasti ihmettelen, ja myös epäilen suhteellisuudentajuasi.

        Olen asian aiemmassa palstakeskustelussa esittänyt arvionani, että hallinto-oikeus ei ota asiaa käsiteltäväkseen. Peruste voisi olla 1) on kyse kirkon sisäisestä työnohjauksesta, 2) kirkkolaki ei tunne käsitettä "vakava moite"..

        Ei muuten tunne myöskään "rangaistusta" "so so tuhma poika"!


      • Aberkios kirjoitti:

        Olen todennut ainoastaan, että tällaisten asioiden käsitteleminen oikeudessa on turhanaikaista. Se on minun mieipiteeni. Kai minulla sentään mielipide saa olla? Vai oletko senkin kieltämässä?

        En ole missään maininnut, että mielestäni asiaa ei saisi viedä oikeuteen, saati ollut sitä tyystin kieltämässä. Vai olenko?

        Jos ihan oikeasti vertaat ikään kuin saman arvoisina irtisanomista ja nuhtelua, niin kovasti ihmettelen, ja myös epäilen suhteellisuudentajuasi.

        Olen asian aiemmassa palstakeskustelussa esittänyt arvionani, että hallinto-oikeus ei ota asiaa käsiteltäväkseen. Peruste voisi olla 1) on kyse kirkon sisäisestä työnohjauksesta, 2) kirkkolaki ei tunne käsitettä "vakava moite"..

        Ei muuten tunne myöskään "rangaistusta" "so so tuhma poika"!

        Niin. Ei ole rikottu Suomen lakia.


      • torre12 kirjoitti:

        Niin. Ei ole rikottu Suomen lakia.

        Ääliö, eihön asiaa silloin tutkisi tuomiokapituli vaan poliisi.


      • Aberkios kirjoitti:

        Olen todennut ainoastaan, että tällaisten asioiden käsitteleminen oikeudessa on turhanaikaista. Se on minun mieipiteeni. Kai minulla sentään mielipide saa olla? Vai oletko senkin kieltämässä?

        En ole missään maininnut, että mielestäni asiaa ei saisi viedä oikeuteen, saati ollut sitä tyystin kieltämässä. Vai olenko?

        Jos ihan oikeasti vertaat ikään kuin saman arvoisina irtisanomista ja nuhtelua, niin kovasti ihmettelen, ja myös epäilen suhteellisuudentajuasi.

        Olen asian aiemmassa palstakeskustelussa esittänyt arvionani, että hallinto-oikeus ei ota asiaa käsiteltäväkseen. Peruste voisi olla 1) on kyse kirkon sisäisestä työnohjauksesta, 2) kirkkolaki ei tunne käsitettä "vakava moite"..

        Ei muuten tunne myöskään "rangaistusta" "so so tuhma poika"!

        " Olen todennut ainoastaan, että tällaisten asioiden käsitteleminen oikeudessa on turhanaikaista. "

        Eli sinun mielestäsi siis Sadinmaa saa aivan vapaasti viedä asian hallinto-oikeuteen ja se on hänen oikeutensa?

        Aivan kuten sinulla on oikeus mieliiteeseesi?


      • Aberkios kirjoitti:

        Olen todennut ainoastaan, että tällaisten asioiden käsitteleminen oikeudessa on turhanaikaista. Se on minun mieipiteeni. Kai minulla sentään mielipide saa olla? Vai oletko senkin kieltämässä?

        En ole missään maininnut, että mielestäni asiaa ei saisi viedä oikeuteen, saati ollut sitä tyystin kieltämässä. Vai olenko?

        Jos ihan oikeasti vertaat ikään kuin saman arvoisina irtisanomista ja nuhtelua, niin kovasti ihmettelen, ja myös epäilen suhteellisuudentajuasi.

        Olen asian aiemmassa palstakeskustelussa esittänyt arvionani, että hallinto-oikeus ei ota asiaa käsiteltäväkseen. Peruste voisi olla 1) on kyse kirkon sisäisestä työnohjauksesta, 2) kirkkolaki ei tunne käsitettä "vakava moite"..

        Ei muuten tunne myöskään "rangaistusta" "so so tuhma poika"!

        >> tällaisten asioiden käsitteleminen oikeudessa on turhanaikaista. Se on minun mielipiteeni <<

        Niin mutta kun tämä tapaus voisi toimia jonain suunnannäyttäjänä eli jos ja kun kirkko alkaisi jakaa potkuja sateenkaaripapeille, niin olisipa ainakin jokin ennakkotapaus, jonka pohjalta hallinto-oikeus tai korkein hallinto-oikeus toimii.

        >> Olen asian aiemmassa palstakeskustelussa esittänyt arvionani, että hallinto-oikeus ei ota asiaa käsiteltäväkseen. Peruste voisi olla 1) on kyse kirkon sisäisestä työnohjauksesta <<

        Uskoakseni olet väärässä. No tuohan me nähdään, jahka hallinto-oikeus kertoo kantansa.


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        " Olen todennut ainoastaan, että tällaisten asioiden käsitteleminen oikeudessa on turhanaikaista. "

        Eli sinun mielestäsi siis Sadinmaa saa aivan vapaasti viedä asian hallinto-oikeuteen ja se on hänen oikeutensa?

        Aivan kuten sinulla on oikeus mieliiteeseesi?

        Miksei saisi? Arvelen tosin, ettei se kantelu siellä hallinto-oikeudessa kauan vanhene.

        Kyllä minä olen elämäni varrella tavannut ihmisiä, jotka ovat menneet ensiapuun kun on mennyt tikku sormeen tai tullut sormeen pikku vekki. Eli ei niin välttämätön juttu.


      • Aberkios kirjoitti:

        Miksei saisi? Arvelen tosin, ettei se kantelu siellä hallinto-oikeudessa kauan vanhene.

        Kyllä minä olen elämäni varrella tavannut ihmisiä, jotka ovat menneet ensiapuun kun on mennyt tikku sormeen tai tullut sormeen pikku vekki. Eli ei niin välttämätön juttu.

        Eli koko valituksesi asiasta on siis täysin turhanaikiasta ajanhaaskausta.


      • qwertyilija kirjoitti:

        >> tällaisten asioiden käsitteleminen oikeudessa on turhanaikaista. Se on minun mielipiteeni <<

        Niin mutta kun tämä tapaus voisi toimia jonain suunnannäyttäjänä eli jos ja kun kirkko alkaisi jakaa potkuja sateenkaaripapeille, niin olisipa ainakin jokin ennakkotapaus, jonka pohjalta hallinto-oikeus tai korkein hallinto-oikeus toimii.

        >> Olen asian aiemmassa palstakeskustelussa esittänyt arvionani, että hallinto-oikeus ei ota asiaa käsiteltäväkseen. Peruste voisi olla 1) on kyse kirkon sisäisestä työnohjauksesta <<

        Uskoakseni olet väärässä. No tuohan me nähdään, jahka hallinto-oikeus kertoo kantansa.

        qwertyilija: "Niin mutta kun tämä tapaus voisi toimia jonain suunnannäyttäjänä eli jos ja kun kirkko alkaisi jakaa potkuja sateenkaaripapeille, niin olisipa ainakin jokin ennakkotapaus, jonka pohjalta hallinto-oikeus tai korkein hallinto-oikeus toimii."<

        Ennakkotapauksena pidetään oikeustapausta, joka on ratkaistu korkeimmassa oikeusasteessa (KKO tai KHO). Tällöin tapausta voidaan pitää lainsäädäntöä täydentävänä, ja siten käyttää myöhemmissä oikeustapauksissa ohjeellisena ennakkotapauksena.

        Vertailumielessä mahdollinen kirjallisen varoituksen saaneen papin valitus olisi huomattavasti nuhtelua parempi, vaikka varoitus onkin poistunut kirkon rangaistus-kategoriasta. Näin siksi, että varoitus edelleenkin edellytetään ennen irtisanomisen käynnistämistä. Se myös tunnetaan myös kirkkolaissa.

        Hallinto-oikeudesta bumerangina tulleella valituksella tuskin on positiivista vaikutusta.


      • Aberkios kirjoitti:

        qwertyilija: "Niin mutta kun tämä tapaus voisi toimia jonain suunnannäyttäjänä eli jos ja kun kirkko alkaisi jakaa potkuja sateenkaaripapeille, niin olisipa ainakin jokin ennakkotapaus, jonka pohjalta hallinto-oikeus tai korkein hallinto-oikeus toimii."<

        Ennakkotapauksena pidetään oikeustapausta, joka on ratkaistu korkeimmassa oikeusasteessa (KKO tai KHO). Tällöin tapausta voidaan pitää lainsäädäntöä täydentävänä, ja siten käyttää myöhemmissä oikeustapauksissa ohjeellisena ennakkotapauksena.

        Vertailumielessä mahdollinen kirjallisen varoituksen saaneen papin valitus olisi huomattavasti nuhtelua parempi, vaikka varoitus onkin poistunut kirkon rangaistus-kategoriasta. Näin siksi, että varoitus edelleenkin edellytetään ennen irtisanomisen käynnistämistä. Se myös tunnetaan myös kirkkolaissa.

        Hallinto-oikeudesta bumerangina tulleella valituksella tuskin on positiivista vaikutusta.

        "Ennakkotapauksena pidetään oikeustapausta, joka on ratkaistu korkeimmassa oikeusasteessa (KKO tai KHO). Tällöin tapausta voidaan pitää lainsäädäntöä täydentävänä, ja siten käyttää myöhemmissä oikeustapauksissa ohjeellisena ennakkotapauksena."

        Ja miten ko. tapaus tuonne pääsisi jos sitä ei käsitellä hallinto-oikeudessa ensin?

        Kerrohan.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ääliö, eihön asiaa silloin tutkisi tuomiokapituli vaan poliisi.

        No ei silti ole rikottu lakia. Ei siis menisi läpi.

        Kirkon kaavassa ei ole kielletty vihkimistä homoparejakin. Asetus koskee vain kirkkokuntiiin liittymistä.


      • JarmoPieto
        torre12 kirjoitti:

        No ei silti ole rikottu lakia. Ei siis menisi läpi.

        Kirkon kaavassa ei ole kielletty vihkimistä homoparejakin. Asetus koskee vain kirkkokuntiiin liittymistä.

        Eläinsuojelulakiakaan ei ole rikottu.


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Eli koko valituksesi asiasta on siis täysin turhanaikiasta ajanhaaskausta.

        Mikä valitus?


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        "Ennakkotapauksena pidetään oikeustapausta, joka on ratkaistu korkeimmassa oikeusasteessa (KKO tai KHO). Tällöin tapausta voidaan pitää lainsäädäntöä täydentävänä, ja siten käyttää myöhemmissä oikeustapauksissa ohjeellisena ennakkotapauksena."

        Ja miten ko. tapaus tuonne pääsisi jos sitä ei käsitellä hallinto-oikeudessa ensin?

        Kerrohan.

        Luutetko sinä siis, että Sadinmaan valitus "vakavasta moitteesta" joskus päätyisi korkeimpaan hallinto-oikeuteen, ja siten ennakkotapaukseksi? Oletko sinä ihan tosissasi? Missä todellisuudessa sinä oikein elät??

        Vahvasti epäilen, ettei pääse käsittelyyn edes alimmassa asteessa.


      • Aberkios kirjoitti:

        Luutetko sinä siis, että Sadinmaan valitus "vakavasta moitteesta" joskus päätyisi korkeimpaan hallinto-oikeuteen, ja siten ennakkotapaukseksi? Oletko sinä ihan tosissasi? Missä todellisuudessa sinä oikein elät??

        Vahvasti epäilen, ettei pääse käsittelyyn edes alimmassa asteessa.

        Ja miksihän ei pääsisi? Jos ja kun suuri joukko pappeja vihkii samaa sukupuolta olevia ja kirkko jakaa siitä sanktioita niin asia ei koske enää yhtä henkilöä ja ilman muuta asia menee KHO:n saakka. Tarvitaan ennakkopäätös.

        Naispappeuskiistassa kävi näin, viimeiset niitit annettiin KHO:ssa ja KKO:ssa. Vaikka asiat eivät ole suoraan vertailukelpoisia on yhteiskunnan intressi saada tälle vihkikysymyksellekin ratkaisu ja se tulee tuomioistuimen kautta koska kirkko sitä ei kykene itse ratkaisemaan kuten ei kyennyt ratkaisemaan naispappeuteen liityviä syrjiviä käytäntöjäkään. Oikeuslaitos tavallaan sitten puhalsi pelin poikki vaikka ei kiistely siihen kuitenkaan loppunut.

        Onhan tämä selvä, että KHO:n asia menee ellei kirkko taivu ennen sitä.


      • Aberkios kirjoitti:

        Luutetko sinä siis, että Sadinmaan valitus "vakavasta moitteesta" joskus päätyisi korkeimpaan hallinto-oikeuteen, ja siten ennakkotapaukseksi? Oletko sinä ihan tosissasi? Missä todellisuudessa sinä oikein elät??

        Vahvasti epäilen, ettei pääse käsittelyyn edes alimmassa asteessa.

        "Vahvasti epäilen, ettei pääse käsittelyyn edes alimmassa asteessa. "

        Saat ihan vapaasti epäillä asiaa ei sitä sinulta kukaan kiellä.

        Mutta outoa että asia ottaa sinulle niin koville että et edes haluaisi suoda Sadinmaalle hänelle kuuluvia mahdollisuuksia katsoa miten asia oikeuden mielestä on vaan valitat että kyse on turhanaikaisuudesta.

        Aika paljon aikaa sinäkin näköhään käytät tästä sinun itsesi mukaan turhanaikaisen asian kommentoimiseen täällä, asia ei taidakaan olla sinulla lainkaan turhanaikainen vai mitä?


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        "Vahvasti epäilen, ettei pääse käsittelyyn edes alimmassa asteessa. "

        Saat ihan vapaasti epäillä asiaa ei sitä sinulta kukaan kiellä.

        Mutta outoa että asia ottaa sinulle niin koville että et edes haluaisi suoda Sadinmaalle hänelle kuuluvia mahdollisuuksia katsoa miten asia oikeuden mielestä on vaan valitat että kyse on turhanaikaisuudesta.

        Aika paljon aikaa sinäkin näköhään käytät tästä sinun itsesi mukaan turhanaikaisen asian kommentoimiseen täällä, asia ei taidakaan olla sinulla lainkaan turhanaikainen vai mitä?

        Käsitykseni perustuu pitkäaikaiseen kokemukseeni eri päätösviranomaisten esittelijänä. Olen siinä tehtävässä nähnyt mitkä valitukset menevät läpi, mitkä eivät. Olen vahvasti sitä mieltä, että tämä ei mene. Eivät oikeudet halua käyttää aikaansa nuhteluiden käsittelyyn. Mutta, mikäs siinä, valittakoon Sadinmaan, jos kerran valitushaluja löytyy.


      • a-teisti kirjoitti:

        Ja miksihän ei pääsisi? Jos ja kun suuri joukko pappeja vihkii samaa sukupuolta olevia ja kirkko jakaa siitä sanktioita niin asia ei koske enää yhtä henkilöä ja ilman muuta asia menee KHO:n saakka. Tarvitaan ennakkopäätös.

        Naispappeuskiistassa kävi näin, viimeiset niitit annettiin KHO:ssa ja KKO:ssa. Vaikka asiat eivät ole suoraan vertailukelpoisia on yhteiskunnan intressi saada tälle vihkikysymyksellekin ratkaisu ja se tulee tuomioistuimen kautta koska kirkko sitä ei kykene itse ratkaisemaan kuten ei kyennyt ratkaisemaan naispappeuteen liityviä syrjiviä käytäntöjäkään. Oikeuslaitos tavallaan sitten puhalsi pelin poikki vaikka ei kiistely siihen kuitenkaan loppunut.

        Onhan tämä selvä, että KHO:n asia menee ellei kirkko taivu ennen sitä.

        a-teisti:"Onhan tämä selvä, että KHO:n asia menee ellei kirkko taivu ennen sitä."<

        Ei mene. Vaikka vastoin odotuksia hallinto-oikeus ottaisikin asian käsiteltäväkseen, niin se on varmaa, ettei tämä keissi KHO:n kynnyksen yli mene. Eli "vakava moite" ei tule koskaan saamaan mitään ennakkopäätöksen statusta. Ei tule saamaan edes kirjallinen varoitus. Jos tässä asiassa ennakkopäätös haetaan, niin se on sateenkaaripapin irtisanominen, tai pappisoikeuksien peruuttaminen. Kyllä sitä pitää joku tolkku olla haaveilemisessakin!


      • Aberkios kirjoitti:

        Käsitykseni perustuu pitkäaikaiseen kokemukseeni eri päätösviranomaisten esittelijänä. Olen siinä tehtävässä nähnyt mitkä valitukset menevät läpi, mitkä eivät. Olen vahvasti sitä mieltä, että tämä ei mene. Eivät oikeudet halua käyttää aikaansa nuhteluiden käsittelyyn. Mutta, mikäs siinä, valittakoon Sadinmaan, jos kerran valitushaluja löytyy.

        TEkeekö esittelijä siis päätöksen ilman että on tutustunut asiaan perusteellisesti pelkästään sen perusteella että hänen omasta mielestään kyse on "turhanpäiväisestä" asiasta?

        Herää kysymys pystytkö sinä hoitamaan ammattiasi sen vaatimalla tavalla jos sinulla on jo ennakkökäsitys asioihin ilman että olet niihin oikeasti tutustunut.

        :-)


      • Aberkios kirjoitti:

        a-teisti:"Onhan tämä selvä, että KHO:n asia menee ellei kirkko taivu ennen sitä."<

        Ei mene. Vaikka vastoin odotuksia hallinto-oikeus ottaisikin asian käsiteltäväkseen, niin se on varmaa, ettei tämä keissi KHO:n kynnyksen yli mene. Eli "vakava moite" ei tule koskaan saamaan mitään ennakkopäätöksen statusta. Ei tule saamaan edes kirjallinen varoitus. Jos tässä asiassa ennakkopäätös haetaan, niin se on sateenkaaripapin irtisanominen, tai pappisoikeuksien peruuttaminen. Kyllä sitä pitää joku tolkku olla haaveilemisessakin!

        "Kyllä sitä pitää joku tolkku olla haaveilemisessakin! "

        Onko tämä siis oikeusistuimissa toimimien esittelijöiden normaali tapa toimia ilman että ko. asiaan on oikeasti tutustuttu? Kuitataan asia haaveluksi ja turhanpäiväisyydeksi?

        Vaikuttaa siltä että kansalaisten oikeusturva on vaarassa jos esittelijöiden ammattitaito on tuolla tasolla.


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        "Kyllä sitä pitää joku tolkku olla haaveilemisessakin! "

        Onko tämä siis oikeusistuimissa toimimien esittelijöiden normaali tapa toimia ilman että ko. asiaan on oikeasti tutustuttu? Kuitataan asia haaveluksi ja turhanpäiväisyydeksi?

        Vaikuttaa siltä että kansalaisten oikeusturva on vaarassa jos esittelijöiden ammattitaito on tuolla tasolla.

        "Onko tämä siis oikeusistuimissa toimimien esittelijöiden normaali tapa toimia..."<

        En ole toiminut oikeusistuimissa, vaan esittelijänä julkishallinnon eri päätöselimissä. Sekä kansalaisten oikeuksiin liittyvissä asiantuntijatehtävissä.

        >"Vaikuttaa siltä että kansalaisten oikeusturva on vaarassa jos esittelijöiden ammattitaito on tuolla tasolla."<

        Niinhän sitä tottumaton luulisi, mutta se, että oikeuslaitos torppaisi (sehän nyt ei ole varma asia) nuhteita koskevan valituksen, ei vaaranna kansalaisten oikeusturvaa tipan vertaa. Päin vastoin. Se, että kaikki pilipalijutut käsiteltäisiin oikeudessa, se vaarantaisi oikeusturvan. Tai sitten pitäisi kolminkertaistaa oikeuslaitosten kapasiteetti. Tähän ei yksinkertaisesti ole varaa eikä mahdollisuuksia.

        Jo ennen turvapaikkavalitusten hyökyaaltoa hallinto-oikeudet ja KHO työskentelivät äärirajoilla. Jo silloin jopa kiireellisten asioiden käsittelyajat venyivät yli vuoden mittaisiksi. Silloin ollaan kaukana kiireellisen asian käsittelyaikatavoitteesta. Haluaisin nähdä KHO:n virkamiehen naaman, kun posti toisi 200 uutta turvapaikkavalitusta, 60 hallintovalitusta ja sen päälle vaatimuksen nuhtelu"tuomion" kumoamiseksi! :D


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        TEkeekö esittelijä siis päätöksen ilman että on tutustunut asiaan perusteellisesti pelkästään sen perusteella että hänen omasta mielestään kyse on "turhanpäiväisestä" asiasta?

        Herää kysymys pystytkö sinä hoitamaan ammattiasi sen vaatimalla tavalla jos sinulla on jo ennakkökäsitys asioihin ilman että olet niihin oikeasti tutustunut.

        :-)

        Kun hallinto-oikeudessa nähdään, että valituksen aihe on vaatimus nuhtelu"tuomion" kumoamiseksi, niin se on kyllä riittävä informaatio siitä keissistä.


      • JarmoPieto kirjoitti:

        Eläinsuojelulakiakaan ei ole rikottu.

        Tollo. Tässä käsitellään avioliittolakia.


      • Aberkios kirjoitti:

        "Onko tämä siis oikeusistuimissa toimimien esittelijöiden normaali tapa toimia..."<

        En ole toiminut oikeusistuimissa, vaan esittelijänä julkishallinnon eri päätöselimissä. Sekä kansalaisten oikeuksiin liittyvissä asiantuntijatehtävissä.

        >"Vaikuttaa siltä että kansalaisten oikeusturva on vaarassa jos esittelijöiden ammattitaito on tuolla tasolla."<

        Niinhän sitä tottumaton luulisi, mutta se, että oikeuslaitos torppaisi (sehän nyt ei ole varma asia) nuhteita koskevan valituksen, ei vaaranna kansalaisten oikeusturvaa tipan vertaa. Päin vastoin. Se, että kaikki pilipalijutut käsiteltäisiin oikeudessa, se vaarantaisi oikeusturvan. Tai sitten pitäisi kolminkertaistaa oikeuslaitosten kapasiteetti. Tähän ei yksinkertaisesti ole varaa eikä mahdollisuuksia.

        Jo ennen turvapaikkavalitusten hyökyaaltoa hallinto-oikeudet ja KHO työskentelivät äärirajoilla. Jo silloin jopa kiireellisten asioiden käsittelyajat venyivät yli vuoden mittaisiksi. Silloin ollaan kaukana kiireellisen asian käsittelyaikatavoitteesta. Haluaisin nähdä KHO:n virkamiehen naaman, kun posti toisi 200 uutta turvapaikkavalitusta, 60 hallintovalitusta ja sen päälle vaatimuksen nuhtelu"tuomion" kumoamiseksi! :D

        "Niinhän sitä tottumaton luulisi, mutta se, että oikeuslaitos torppaisi (sehän nyt ei ole varma asia) nuhteita koskevan valituksen, ei vaaranna kansalaisten oikeusturvaa tipan vertaa."

        Kyllä vaarantaa jos se torppaus tapahtuu ihan sellaisen mutun "tämä on turhanpäiväistä" pohjalta.


      • Aberkios kirjoitti:

        Kun hallinto-oikeudessa nähdään, että valituksen aihe on vaatimus nuhtelu"tuomion" kumoamiseksi, niin se on kyllä riittävä informaatio siitä keissistä.

        "Kun hallinto-oikeudessa nähdään, että valituksen aihe on vaatimus nuhtelu"tuomion" kumoamiseksi, niin se on kyllä riittävä informaatio siitä keissistä. "

        Sinun mielestäsi siis näin. Mutta asiahan olikin sinusta turhanpäiväinen.


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        "Kun hallinto-oikeudessa nähdään, että valituksen aihe on vaatimus nuhtelu"tuomion" kumoamiseksi, niin se on kyllä riittävä informaatio siitä keissistä. "

        Sinun mielestäsi siis näin. Mutta asiahan olikin sinusta turhanpäiväinen.

        Kun niitä käsiteltäviä juttuja kuitenkin joudutaan karsimaan, niin tuo turhanpäiväisyys (kauniimmin sanottuna vähämerkityksisyys) on yksi karsintaperuste, totta kai.


      • Aberkios kirjoitti:

        Kun niitä käsiteltäviä juttuja kuitenkin joudutaan karsimaan, niin tuo turhanpäiväisyys (kauniimmin sanottuna vähämerkityksisyys) on yksi karsintaperuste, totta kai.

        Ihan siihen omaan mutuun perustuva turhanpäiväisyys siis?

        Jos kyse on vain mutusta, niin silloin kyllä vaarantuu kansalaisten oikeusturva.


      • Aberkios kirjoitti:

        a-teisti:"Onhan tämä selvä, että KHO:n asia menee ellei kirkko taivu ennen sitä."<

        Ei mene. Vaikka vastoin odotuksia hallinto-oikeus ottaisikin asian käsiteltäväkseen, niin se on varmaa, ettei tämä keissi KHO:n kynnyksen yli mene. Eli "vakava moite" ei tule koskaan saamaan mitään ennakkopäätöksen statusta. Ei tule saamaan edes kirjallinen varoitus. Jos tässä asiassa ennakkopäätös haetaan, niin se on sateenkaaripapin irtisanominen, tai pappisoikeuksien peruuttaminen. Kyllä sitä pitää joku tolkku olla haaveilemisessakin!

        Menee menee. Oikeusvaltion perusperiaatteita on oikeus valittaa ja se, että ne valitukset käsitellään. KHO on käsitellyt parkkisakkojakin niin miksei tätä kun kyseessä on asia jolla on laajempi yhteiskunnallinen ulottuvuus.


      • a-teisti kirjoitti:

        Menee menee. Oikeusvaltion perusperiaatteita on oikeus valittaa ja se, että ne valitukset käsitellään. KHO on käsitellyt parkkisakkojakin niin miksei tätä kun kyseessä on asia jolla on laajempi yhteiskunnallinen ulottuvuus.

        Ei työnohjaukseen kuuluvalla moitteella ole "laajempaa yhteiskunnallista ulottuvuutta". Hallinto-oikeudet eivät yleensä ota tämän tasoisia asioita käsittelyyn. Eivät ole ottaneet ennen, joten tuskin ottavat nyt, kun jutturuuhkat ovat merkittävästi jumiuttaneet hallinto-oikeuksien toimintaa.

        Voi olla jopa niin, että kirjallisen varoituksen statuksen muututtua hallinto-oikeudet eivät ota käsittelyyn edes niitä. Nekin ovat nykyään kirkon sisäistä työnohjausta, eivät rangaistuksia siinä merkityksessä kuin ennen. Aiemmin varoituksesta tuli aina merkintä nimikirjaan, enää ei tule. Varoitus tulee kuitenkin olla "alla" ennen kuin irtisanomismenettely voidaan käynnistää.


      • Aberkios kirjoitti:

        Ei työnohjaukseen kuuluvalla moitteella ole "laajempaa yhteiskunnallista ulottuvuutta". Hallinto-oikeudet eivät yleensä ota tämän tasoisia asioita käsittelyyn. Eivät ole ottaneet ennen, joten tuskin ottavat nyt, kun jutturuuhkat ovat merkittävästi jumiuttaneet hallinto-oikeuksien toimintaa.

        Voi olla jopa niin, että kirjallisen varoituksen statuksen muututtua hallinto-oikeudet eivät ota käsittelyyn edes niitä. Nekin ovat nykyään kirkon sisäistä työnohjausta, eivät rangaistuksia siinä merkityksessä kuin ennen. Aiemmin varoituksesta tuli aina merkintä nimikirjaan, enää ei tule. Varoitus tulee kuitenkin olla "alla" ennen kuin irtisanomismenettely voidaan käynnistää.

        Aha, Sadinmaa ei saanutkaan varoitusta vaan lievemmän sanktion. Varoituksia saaneet papit kuitenkin vievät näitä hallinto-oikeuksiin (oikaisuvaatimusten käsittelyn jälkeen) ja on varmaa, että niitä niissä myös käsitellään.

        Asialla on yhteiskunnallinen ulottuvuus, papithan näet toimivat aivan lain mukaisesti. Kirkollislainkin siinä mielessä ettei se erityisesti kiellä vihkimästä samaa sukupuolta olevia.

        Helsingin yliopiston siviilioikeuden professori Urpo Kangas on todennut tulevasta:

        "Pappi käyttää julkista valtaa vihkiessään pariskunnan avioliittoon. Tämä valta ei perustu kirkkolakiin tai -järjestykseen, vaan yksinomaan avioliittolakiin ja lainsäätäjän ratkaisuun."


      • a-teisti kirjoitti:

        Aha, Sadinmaa ei saanutkaan varoitusta vaan lievemmän sanktion. Varoituksia saaneet papit kuitenkin vievät näitä hallinto-oikeuksiin (oikaisuvaatimusten käsittelyn jälkeen) ja on varmaa, että niitä niissä myös käsitellään.

        Asialla on yhteiskunnallinen ulottuvuus, papithan näet toimivat aivan lain mukaisesti. Kirkollislainkin siinä mielessä ettei se erityisesti kiellä vihkimästä samaa sukupuolta olevia.

        Helsingin yliopiston siviilioikeuden professori Urpo Kangas on todennut tulevasta:

        "Pappi käyttää julkista valtaa vihkiessään pariskunnan avioliittoon. Tämä valta ei perustu kirkkolakiin tai -järjestykseen, vaan yksinomaan avioliittolakiin ja lainsäätäjän ratkaisuun."

        Ja jos viitsit hiukan googlailla niin oikeusoppineiden näkemykset ovat yhteneviä: hallinto-oikeuteen tapaukset päätyvät ja kantajat voittavat juttunsa.


    • Nuo on ihan Suomen lakiin perustuvia asioita.

      Et sinä yksittäisenä palstatrollina niistä voi päättää.

      • Pe.ku kukaan ei olekaan tällä palstalla niistä päättämässä sen enempää kuin sinäkään Aito avioliiton asioista 🤗


    • >>Joten vuosi hierotaan hallinto-oikeudessa turhanaikaisen asian takia. <<

      Mielestäni kyse ei suinkaan ole turhanaikaisesta asiasta, vaan ihan tärkeästä.

      Katsotaan nyt ensin, että mitä hallinto-oikeus päättää.

    • Ei.juopolle.papille

      Sadinmaa on koko ajan päissään. Alkoholiongelma räjähtää kohta silmille.

      • media-vaikenee

        Aktiivimallia vastustavat olivat kuulemma kännissä Senaatintorilla mielenilmauksessaan.
        Juhana Vartiainen kertoi Päivärinnassa.


      • media-vaikenee kirjoitti:

        Aktiivimallia vastustavat olivat kuulemma kännissä Senaatintorilla mielenilmauksessaan.
        Juhana Vartiainen kertoi Päivärinnassa.

        Siellä oli myös Ville Niinistö, joka ei nähnyt humalaisia normaalia enempää.


    • Kun oikeusoppineet spekuloivat aikoinaan näistä sateenkaaripappien mahdollisista tulevista rangaistuksista, niin siellä annettiin ymmärtää, että Hallinto-oikeus toimii vain maallisen lain perusteella.
      Ja koska saman sukupuolisia pareja vihkivät sateenkaaripapit eivät riko maallista lakia, niin he saisivat aina vapauttavan päätöksen.

      Tämä jää nähtäväksi.

      ps A:lla on näemmä muitakin mielenkiinnon kohteita kuin Johanna Korhonen.
      Tyyli on myös sama.

      • "A:lla on näemmä muitakin mielenkiinnon kohteita kuin Johanna Korhonen.
        Tyyli on myös sama."<

        Ja sekös sitten kalvaa qwertyilijan napaa, ettei sanotuksi saa! :D


    • mieti.sitä

      Hylkäsi joo, eikä päätöksestä voi valittaa.
      Tämä selviää tuomiokapitulin ratkaisusta.

      Ehkä siitä suivaantuneena Saidinmaa ilmiantoi itsensä uudesta samansukupuolisen parin vihkimisestä:
      https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2107948155887768&set=p.2107948155887768&type=3&theater

      Huomiota ja marttyyrinviittaa hakiessaan päivitti jutun invisiosta, vaikka itse toimii vastoin kirkkolakia johon on sitoutunut pappisvalassaan.
      https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2109178795764704&set=a.666211276728137.1073741826.100000178130661&type=3&theater

      Tuomikapituli odottaa Saidimaan vastinetta, sitten taitaa seurata hyllytys määräajaksi ja sitähän Saidinmaa hakee.

      • mieti.sitä

        piti olla inkvisiosta.. sorry.


      • Sadinmaa suorittaa saman sukupuolisten vihkimisiä ja ilmoittaa ne tuomiokapitulille.

        Sadinmaa haluaa, että tuomiokapitulit joutuvat ottamaan kantaa, puoleen tai toiseen, eikä nykyinen epäselvä tilanne enää jatku. Sadinmaa toimii esitaistelijana ja auraa tietä edellään muiden kulkea.

        Voi olla, että kirkolliskokous taipuu, osin Sadinmaan pakottamana, jonkinlaiseen pappien omantunnonvapaus-vaihtoehtoon. Syystä että kirkko haluaa aivan varmasti estää sateenkaaripappien irtisanomisten aiheuttaman eroaallon.


      • mieti.sitä
        qwertyilija kirjoitti:

        Sadinmaa suorittaa saman sukupuolisten vihkimisiä ja ilmoittaa ne tuomiokapitulille.

        Sadinmaa haluaa, että tuomiokapitulit joutuvat ottamaan kantaa, puoleen tai toiseen, eikä nykyinen epäselvä tilanne enää jatku. Sadinmaa toimii esitaistelijana ja auraa tietä edellään muiden kulkea.

        Voi olla, että kirkolliskokous taipuu, osin Sadinmaan pakottamana, jonkinlaiseen pappien omantunnonvapaus-vaihtoehtoon. Syystä että kirkko haluaa aivan varmasti estää sateenkaaripappien irtisanomisten aiheuttaman eroaallon.

        Tuomiokapitulit ovat ottaneet kantaa jo monella paikkakunnalla, seurauksena varoituksia.
        Varoituksesta seuraava on määräajaksi hyllyttäminen ja siihen Saidinmaa pyrkii, eli marttyyriksi ennen kirkollisvaaleja.

        Saidinmaa kuuluu Helsinginhiippakunnan alaisuuteen, joten Teemu Laajasalolla on valta pidättää Saidinmaa pappisvirasta jo ennen tuomiokapitulin päätöstä jos niin haluaa/ näkee tarpeelliseksi.
        Eihän tällä pellellä ole muu, kuin julkisuuden haku näillä tempuillaan.
        Kaivaa varmaan jalkapuun naftalista ja menee istumaan kapitulin ulkopuolelle päätöstä odottelemaan, saathan nähdä.


      • mieti.sitä

    • Katoppas vaan, Helsingin hiippakunnassa kuulemisia hoidetaan joskus jopa ihan laillisella tavalla. Ei oltu "delegoitu" hommaa Korhoselle. :D

    • mieti.sitä kirjoitti: "Hylkäsi joo, eikä päätöksestä voi valittaa. Tämä selviää tuomiokapitulin ratkaisusta."<

      Minä en löydä tuota "päätöksestä ei voi valittaa"-osiota mistään. En edes noista linkeistä. Sadinmaahan on kuulemma ilmoittanut valittavansa.

      Järkeväähän tuo olisi, että ei voisi valittaa työnohjausta koskevasta päätöksestä. Etenkin kun kirjallinen varoitus (varoituksia) on tulossa noista uusista vihkimisistä. Se moitetta koskeva valitushan palautuisi viimeistään silloin, kun oikeuteen saapuisi kirjallista varoitusta koskeva ensimmäinen valitus.

      • mieti.sitä

        Asia löytyy hiippapuntatiedotteesta:
        http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/hiippakunta/tiedotteet/piispan_tiedotteet/?x26971=3178389

        Tästä, lakimiesasessorin esittely;
        http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/@Bin/3178394/Vs. lakimiesasessorin esittely 10 §.pdf
        Tarkemmin tästä;

        Tuomiokapitulin päätöksen oikeudellinen sisältö ja esteellisyys
        Tuomiokapitulin antama seuraamus ei ole KL 5:3 §:n 2 momentissa mainittu
        varoitus, joka on oikeudellinen seuraamus ja jonka antamisesta on mahdollisuus
        hakea muutosta. Päätöstä ei merkitä nimikirjaan.
        Tuomiokapitulin tehtävänä on KJ 19:1 §:n mukaan valvoa papiston ja muiden
        seurakunnan viranhaltijoiden tehtävien hoitoa ja elämään. Tähän perustuu
        tuomiokapitulin toimivalta käsitellä kaikkien pappisvirassa toimivien pappien
        tehtävien hoitoa. Hallintolain 53 c §:n mukaan valvova viranomainen voi hallintokanteluasiassa
        antamassaan ratkaisussa antaa valvottavalle huomautuksen.
        Ratkaisun sanamuodot voivat vaihdella. Esimerkiksi poliisihallituksen
        19.2.2018 antamassa tiedotteessa on ilmaisu ”vakava kirjallinen huomautus”.
        Hallintolainlain 53 d §:n mukaan kantelun johdosta annettuun ratkaisuun ei
        saa hakea muutosta valittamalla.


      • mieti.sitä
        mieti.sitä kirjoitti:

        Asia löytyy hiippapuntatiedotteesta:
        http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/hiippakunta/tiedotteet/piispan_tiedotteet/?x26971=3178389

        Tästä, lakimiesasessorin esittely;
        http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/@Bin/3178394/Vs. lakimiesasessorin esittely 10 §.pdf
        Tarkemmin tästä;

        Tuomiokapitulin päätöksen oikeudellinen sisältö ja esteellisyys
        Tuomiokapitulin antama seuraamus ei ole KL 5:3 §:n 2 momentissa mainittu
        varoitus, joka on oikeudellinen seuraamus ja jonka antamisesta on mahdollisuus
        hakea muutosta. Päätöstä ei merkitä nimikirjaan.
        Tuomiokapitulin tehtävänä on KJ 19:1 §:n mukaan valvoa papiston ja muiden
        seurakunnan viranhaltijoiden tehtävien hoitoa ja elämään. Tähän perustuu
        tuomiokapitulin toimivalta käsitellä kaikkien pappisvirassa toimivien pappien
        tehtävien hoitoa. Hallintolain 53 c §:n mukaan valvova viranomainen voi hallintokanteluasiassa
        antamassaan ratkaisussa antaa valvottavalle huomautuksen.
        Ratkaisun sanamuodot voivat vaihdella. Esimerkiksi poliisihallituksen
        19.2.2018 antamassa tiedotteessa on ilmaisu ”vakava kirjallinen huomautus”.
        Hallintolainlain 53 d §:n mukaan kantelun johdosta annettuun ratkaisuun ei
        saa hakea muutosta valittamalla.

        Po. Asia löytyy hiippakuntatiedotteesta...


      • mieti.sitä

        Hiippakuntatiedotteen loppuosa;

        Esitys Tuomiokapituli poistaa 13.9.2017 ratkaisuun liitetyn oikaisuvaatimusohjeen,
        mutta antaa oikaisuvaatimuksen johdosta asiaratkaisun.
        Tuomiokapituli on tutkinut asian ja 13.9.2017 esitettyjen perustelujen sekä yllä
        olevien perustelujen nojalla pitää päätöksen edelleen voimassa.
        Päätös
        Toimenpiteet Asianomaistiedoksianto: Kai Sadinmaa.
        Muutoksenhaku Päätökseen ei saa hakea muutosta hallintolain 53d §:n nojalla.


      • mieti.sitä kirjoitti:

        Hiippakuntatiedotteen loppuosa;

        Esitys Tuomiokapituli poistaa 13.9.2017 ratkaisuun liitetyn oikaisuvaatimusohjeen,
        mutta antaa oikaisuvaatimuksen johdosta asiaratkaisun.
        Tuomiokapituli on tutkinut asian ja 13.9.2017 esitettyjen perustelujen sekä yllä
        olevien perustelujen nojalla pitää päätöksen edelleen voimassa.
        Päätös
        Toimenpiteet Asianomaistiedoksianto: Kai Sadinmaa.
        Muutoksenhaku Päätökseen ei saa hakea muutosta hallintolain 53d §:n nojalla.

        Kiitokset nimimerkille "mieti.sitä"!

        Olipahan aikamoista räpellystä. "Ei olisi pitänyt liittää oikaisuvaatimusohjeistusta", mutta kuitenkin: "tuomiokapitulin päätökseen haetaan oikaisua tuomiokapitulista".

        Ihmettelen sitä, että vs. lakimiesasessori ei ole hoksannut vedota siihen tosiasiaan, että kyseessä ei ole rangaistus vaan työnohjaus.

        Näkemykseni mukaan, tuon vakavan moitteen kanssa ei olisi kannattut enää ruveta nutturoimaan, vaan oikaisuvaatimus olisi pitänyt käsitellä sellaisenaan hallintoasiana. Tässä viimeisessä ratkaisussa olisi sitten todettu vakiolausekkeella: "tähän hallintoasiasta tehtyyn päätökseen ei voi hakea muutosta valittamalla".

        Tuomiokapitulin päätöksessä oli sentään osattu tehdä jako hallintoasian ja muutoksenhaun välillä. Pisteet siitä. Mutta johtopäätöksen teossa sitten sössittiinkin oikein kunnolla. Asian käsittelystä kirjoitusvirheineen sai väkisin sellaisen kuvan, että valmistelu ja päätösesityksen laatiminen olisi tehty kovalla kiireellä. Oikaisuvaatimus on kuitenkin jätetty lokakuun alussa, joten ei luulisi ainakaan kiireen olevan selittävä tekijä.

        Kirkon piirissäkin olisi syytä muistaa, että oikeat päätökset ovat tärkeä osa henkilön oikeusturvaa.

        http://www.arkkihiippakunta.fi/@Bin/121236/Kirkon virkamiesoikeudelliset säännökset 2013 -Laaja v2 Matleena.pdf


      • mieti.sitä
        Aberkios kirjoitti:

        Kiitokset nimimerkille "mieti.sitä"!

        Olipahan aikamoista räpellystä. "Ei olisi pitänyt liittää oikaisuvaatimusohjeistusta", mutta kuitenkin: "tuomiokapitulin päätökseen haetaan oikaisua tuomiokapitulista".

        Ihmettelen sitä, että vs. lakimiesasessori ei ole hoksannut vedota siihen tosiasiaan, että kyseessä ei ole rangaistus vaan työnohjaus.

        Näkemykseni mukaan, tuon vakavan moitteen kanssa ei olisi kannattut enää ruveta nutturoimaan, vaan oikaisuvaatimus olisi pitänyt käsitellä sellaisenaan hallintoasiana. Tässä viimeisessä ratkaisussa olisi sitten todettu vakiolausekkeella: "tähän hallintoasiasta tehtyyn päätökseen ei voi hakea muutosta valittamalla".

        Tuomiokapitulin päätöksessä oli sentään osattu tehdä jako hallintoasian ja muutoksenhaun välillä. Pisteet siitä. Mutta johtopäätöksen teossa sitten sössittiinkin oikein kunnolla. Asian käsittelystä kirjoitusvirheineen sai väkisin sellaisen kuvan, että valmistelu ja päätösesityksen laatiminen olisi tehty kovalla kiireellä. Oikaisuvaatimus on kuitenkin jätetty lokakuun alussa, joten ei luulisi ainakaan kiireen olevan selittävä tekijä.

        Kirkon piirissäkin olisi syytä muistaa, että oikeat päätökset ovat tärkeä osa henkilön oikeusturvaa.

        http://www.arkkihiippakunta.fi/@Bin/121236/Kirkon virkamiesoikeudelliset säännökset 2013 -Laaja v2 Matleena.pdf

        Räpellystä kyllä, mutta tärkein tuli esille, ainakin heille, jotka ylenpänä pitävät itsestään selvyytenä sitä, että asiasta voi valittaa Hallinto-oikeuteen, tässä tapauksessa ei voi.

        Muutenkin palstalla tuntuu olevan yhtä väärä käsitys yleisestä laista ja kirkkolaista, nimenomaan avioliitto-asiassa Saidinmaan tapaan.
        Tässä kuitenkin ote tuosta Tuomiokapitulin perusteluista:

        Tuomiokapitulin 13.9.2017 tekemässä päätöksessä esitetyn laajan perustelun
        lisäksi viitataan alla oleviin näkökohtiin.

        Paapislupauksen sisältö.

        Pappislupauksessa pappi yleisesti sitoutuu noudattamaan kirkon lakia ja järjestystä.
        Yleinen säännösten kirjoitustapa ei perustu yksityiskohtaiseen kaikkien
        mahdollisten soveltamistilanteiden kirjaamiseen. Kun asia on periaatteellinen
        – kuten pappislupaus – niin kirjoitustapa on väistämättä yleisluonteinen
        ja kuvaa asian pääperiaatteita. Säännösten kirjoitustapaan kuuluu säännöksen
        pääasiallisten soveltamistapausten kuvaus. Sen lisäksi usein mainitaan
        muita – tarkemmin yksilöimättömillä erityisperusteilla kysymykseen tulevia soveltamistilanteita.
        Tämä koskee myös pappislupauksen sanamuotoa.
        Pappislupauksen ilmaisu sisältää kirkkolain, kirkkojärjestyksen, kirkon vaalijärjestyksen
        ja kirkon säädöskokoelman. Kirkon järjestykseen kuuluvat myös
        raamatunkäännös, kristinoppi, virsikirja ja kirkkokäsikirja. Kirkon järjestykseen
        kuuluvat myös julkishallintoa koskeva lainsäädäntö, joka KL 25 luvussa sisällytetään
        osaksi kirkon lainsäädäntöä. Kirkolliskokous, kirkkohallitus ja piispainkokous
        antavat kirkkolaissa olevan valtuutuksen nojalla tarkempia mää-
        räyksiä kirkkolain ja kirkkojärjestyksen täytäntöönpanosta. Sekä lait ja että
        niitä alemmanasteiset säädökset ja määräykset kuuluvat osana kirkon järjestykseen.
        Näiden velvoittavuus perustuu siihen, että ne on annettu Suomen
        oikeusjärjestyksen mukaisesti.
        Perustuslain 2 §:n 3 mom. mukaan ”julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin.
        Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.” Perustuslain
        107 §:n mukaan viranomainen ei saa soveltaa lakia alemmanasteista
        säännöstä, jos se on vastoin perustuslakia tai muuta lakia.
        Avioliittoon vihkijänä pappi hoitaa julkista viranomaistehtävää. Tehtävä perustuu
        avioliittolakiin ja kirkkolainsäädäntöön. Avioliittolaissa annettu vihkimisoikeus
        on Suomessa evankelis-luterilaisen kirkon papeilla sekä useilla muilla
        Suomessa toimivien kirkkojen ja uskonnollisten yhteisöjen papeilla tai vastaaville
        työntekijöillä. Kaikilla uskonnollisilla yhteisöillä on oikeus päättää, millä
        edellytyksillä siinä yhteisössä sen työntekijät toimittavat avioliittoon vihkimisen.
        Riippumatta palvelussuhteen sisällöstä, niin avioliittoon vihkijä on tehtä-
        vässään julkinen viranomainen.

        Mielestäni millekään spekulaatiolle ei ole tilaa siitä, ketä kirkko vihkii.


      • mieti.sitä
        mieti.sitä kirjoitti:

        Räpellystä kyllä, mutta tärkein tuli esille, ainakin heille, jotka ylenpänä pitävät itsestään selvyytenä sitä, että asiasta voi valittaa Hallinto-oikeuteen, tässä tapauksessa ei voi.

        Muutenkin palstalla tuntuu olevan yhtä väärä käsitys yleisestä laista ja kirkkolaista, nimenomaan avioliitto-asiassa Saidinmaan tapaan.
        Tässä kuitenkin ote tuosta Tuomiokapitulin perusteluista:

        Tuomiokapitulin 13.9.2017 tekemässä päätöksessä esitetyn laajan perustelun
        lisäksi viitataan alla oleviin näkökohtiin.

        Paapislupauksen sisältö.

        Pappislupauksessa pappi yleisesti sitoutuu noudattamaan kirkon lakia ja järjestystä.
        Yleinen säännösten kirjoitustapa ei perustu yksityiskohtaiseen kaikkien
        mahdollisten soveltamistilanteiden kirjaamiseen. Kun asia on periaatteellinen
        – kuten pappislupaus – niin kirjoitustapa on väistämättä yleisluonteinen
        ja kuvaa asian pääperiaatteita. Säännösten kirjoitustapaan kuuluu säännöksen
        pääasiallisten soveltamistapausten kuvaus. Sen lisäksi usein mainitaan
        muita – tarkemmin yksilöimättömillä erityisperusteilla kysymykseen tulevia soveltamistilanteita.
        Tämä koskee myös pappislupauksen sanamuotoa.
        Pappislupauksen ilmaisu sisältää kirkkolain, kirkkojärjestyksen, kirkon vaalijärjestyksen
        ja kirkon säädöskokoelman. Kirkon järjestykseen kuuluvat myös
        raamatunkäännös, kristinoppi, virsikirja ja kirkkokäsikirja. Kirkon järjestykseen
        kuuluvat myös julkishallintoa koskeva lainsäädäntö, joka KL 25 luvussa sisällytetään
        osaksi kirkon lainsäädäntöä. Kirkolliskokous, kirkkohallitus ja piispainkokous
        antavat kirkkolaissa olevan valtuutuksen nojalla tarkempia mää-
        räyksiä kirkkolain ja kirkkojärjestyksen täytäntöönpanosta. Sekä lait ja että
        niitä alemmanasteiset säädökset ja määräykset kuuluvat osana kirkon järjestykseen.
        Näiden velvoittavuus perustuu siihen, että ne on annettu Suomen
        oikeusjärjestyksen mukaisesti.
        Perustuslain 2 §:n 3 mom. mukaan ”julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin.
        Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.” Perustuslain
        107 §:n mukaan viranomainen ei saa soveltaa lakia alemmanasteista
        säännöstä, jos se on vastoin perustuslakia tai muuta lakia.
        Avioliittoon vihkijänä pappi hoitaa julkista viranomaistehtävää. Tehtävä perustuu
        avioliittolakiin ja kirkkolainsäädäntöön. Avioliittolaissa annettu vihkimisoikeus
        on Suomessa evankelis-luterilaisen kirkon papeilla sekä useilla muilla
        Suomessa toimivien kirkkojen ja uskonnollisten yhteisöjen papeilla tai vastaaville
        työntekijöillä. Kaikilla uskonnollisilla yhteisöillä on oikeus päättää, millä
        edellytyksillä siinä yhteisössä sen työntekijät toimittavat avioliittoon vihkimisen.
        Riippumatta palvelussuhteen sisällöstä, niin avioliittoon vihkijä on tehtä-
        vässään julkinen viranomainen.

        Mielestäni millekään spekulaatiolle ei ole tilaa siitä, ketä kirkko vihkii.

        Vähän lisää;

        Kirkko tekee ratkaisunsa perustuslaissa säädetyn uskonnonvapauden ja kirkon
        itsehallinnon nojalla. Kirkko on tähän saakka tehnyt ja tekee jatkossakin
        oman järjestyksensä mukaisesti päätöksen kirkollisen vihkimisen edellytyksistä.
        Tilanteessa on tällä hetkellä samankaltaisia piirteitä kuin pitkässä keskustelussa
        yhteisestä pappisvirasta. Keskustelua ei käydä pelkästään oikeudellisin
        tai teologisin argumentein.
        Avioliittolain 16 §:n 1 momentin mukaan vihkimistä koskevan 15 §:n lisäksi
        kirkollisen vihkimisen muut ehdot ja muodot määrää se uskonnollinen yhdyskunta,
        jossa vihkiminen toimitetaan. Avioliittolain 17 §:n mukaan kirkollisen
        vihkimisen saa toimittaa evankelis-luterilaisessa ja ortodoksisessa kirkossa
        pappi sekä rekisteröidyssä uskonnollisessa yhdyskunnassa se, jolla on vihkimisoikeus.
        Avioliittolain 17 a §:n mukaan siviilivihkimisen on velvollinen toimittamaan
        pykälässä luetellut tuomarin virassa toimivat sekä muita viranhaltijoita.
        Avioliittolaki siis oikeuttaa toimittamaan kirkollisen vihkimisen, mutta ei
        velvoita siihen. Kun pappi on kirkon palveluksessa, niin hänen osaltaan voidaan
        tilanteita arvioida myös kirkkolainsäädäntöön kirjattujen virkavelvollisuuksien
        hoidon näkökulmasta.

        Kirkollista vihkimistä koskevien kirkkolain sanamuotojen kehityksestä voi todeta
        seuraavan. Vuoden 1963 kirkkolain 55 §:n sanamuodon mukaan kuulutuksen
        antoi sen seurakunnan kirkkoherra, missä nainen oli kirkonkirjoissa.
        Pykälän sanamuoto muuttui 3.6.1988/490 annetulla kirkkolain muutoksella.
        Kirkkohallituksen esityksessä kirkolliskokoukselle n:o 12/1987 todetaan muun
        muassa, että avioliittolain julkista kuuluttamista koskevat säännökset oli avioliittolaissa
        kumottu ja korvattu esteiden tutkinnalla. Tutkinnan suorittaa paikallinen
        väestörekisterinpitäjä, joita ovat evankelis-luterilaisen kirkon ja ortodoksisen
        kirkkokunnan sekä kihlakunnan rekisteritoimisto. ”Vihkiminen ei enää
        määräydy sen perusteella, onko avioliiton esteet tutkinut kirkollinen viranomainen
        vai siviiliviranomainen. Kihlakumppanit voivatkin valita avioliittolain 14 §:n
        mukaan joko kirkollisen vihkimisen tai siviilivihkimisen. AL 17 §:ssä mainittu
        viranomainen on velvollinen toimittamaan siviilivihkimisen riippumatta siitä,
        missä kihlakumppaneilla on kotipaikka tai missä väestörekisterissä he ovat.
        Kirkollinen viranomainen sen sijaan saa toimittaa kirkollisen vihkimisen, kun
        siihen on muut edellytykset. Evankelis-luterilainen kirkko tai muu uskonnollinen
        yhdyskunta voi siten itsenäisesti päättää, milloin vihkimiseen oikeutettu
        on velvollinen toimittamaan vihkimisen milloin ei. Kirkon asiana on itse ratkaista,
        milloin kirkollinen vihkiminen on mahdollinen.”
        Valmistelusta selviää, että sanojen nainen ja mies korvaaminen sanalla kihlakumppanit
        liittyi uusiin esteiden tutkintaa koskeviin avioliittolain säännöksiin.
        Esteiden tutkintaa ei enää sidottu naisen kotipaikkaan. Kirkolliskokouksen valmistelussa
        pohdittiin kirkkoon kuulumista kirkollisen vihkimisen edellytyksenä.
        Kirkon avioliittokäsityksen perusteita ei tuolloin asian yhteydessä käsitelty.
        Kirkkolain kokonaisuudistuksen yhteydessä avioliittoon vihkimistä koskevat
        säännökset siirrettiin kirkkolaista kirkkojärjestykseen. Kirkkolain uudistamiskomitean
        valmistelussa (sarja A 1988:2/2, s. 175-176 käsitellään avioliittolain
        1988 alusta tulleiden muutosten vaikutuksia kirkkolainsäädäntöön ja kirkollisen
        vihkimisen edellytyksiä sekä avioliiton siunaamisen edellytyksiä. Mietinnössä
        ei käsitellä kirkon avioliittokäsityksen perusteita

        Vaikka Suomen evankelis-luterilainen kirkko on julkisoikeudellinen yhteisö,
        niin julkishallintoa koskevat lakeja ei suoraan sovelleta kirkossa. Tämän
        vuoksi kirkkolain 25 luvussa on säännöksiä, joilla näiden lakien soveltamisesta
        kirkon hallinnossa säädetään. Kirkkolakiin on samalla kirjattu muutamia
        poikkeuksia tai täydennyksiä julkishallintoa koskeviin lakeihin. Esimerkkinä voi
        mainita julkisuuslainsäädännön, jota KL 25:8 §:n 1 momentin nojalla sovelletaan
        kirkossa. Samassa momentissa ovat kirkon omat erityissäännökset,
        jotka koskevat mm. rippisalaisuutta, sielunhoitoa ja diakoniatyötä. Kirkkolaissa
        on myös hallintolaista poikkeavia ja erityislainsäädäntönä sovellettavia poikkeavia
        säännöksiä. Kun yleinen laki koskee sekä viranomaisten että yksityisten
        yhteisöjen tai henkiköiden toimintaa, säännöksiä sovelletaan sellaisenaan
        kirkossa. Tästä on esimerkkinä henkilötietolaki. Uskonnonvapauden johdosta
        tasa-arvolain 2 §:ään on kirjattu yleisenä rajoituksena, että lakia ei sovelleta
        uskonnonharjoitukseen liittyvään toimintaan.


    • Tässä on se merkittävin ongelma. Lainsäätäjä myönsi de facto kirkoille ja uskonnollisille yhdyskunnille suvereniteetin, mitä tuli uuteen avioliittolakiin. Näin siksi, että uusi laki ei olisi mennyt läpi eduskunnassa, jos kaikki nämä uskonnolliset toimijat olisi "pakotettu" uuden avioliittolain taakse, Näillä oli siis perusteltu syy uskoa, että he saavat ja voivat jatkaa entiseen malliin.

      Jos tämäkin tapaus on perustuslakivaliokunnan moka, niin se ei tiedä hyvää. Hallitushan on tehnyt perustuslain vastaisia lakiehdotuksia ihan työkseen.

      Tuolloinhan oli ilmassa ajatus, että kirkko lopettaisi vihkimiset kokonaan, jos kyseinen pakko realisoituisi. Tätä vihkimisten lopettamista ei kannattanut kansan eikä eduskunnan enemmistö.

      Epäilemättä kirkolliskokous tulee aikaa myöten uuden avioliittolain taakse. Uusi arkkipiispahan on puolestaan luvannut toteuttaa kirkolliskokouksen tahtoa, jos näin kävisi.

      Nyt on ympäri maata jo useita kirjallisia varoituksia odottamassa hallinto-oikeuden ratkaisua. Siis edellyttäen tietenkin, että hallinto-oikeudet ottavat niitä käsiteltävikseen. On syytä muistaa, että ne ovat nykykäytännön mukaan työnohjausta, eivät rangaistuksia, Tästä nykyisestä työnohjausluonteestaan huolimatta sellainen on kuitenkin oltava, jotta virasta erottaminen voidaan käynnistää. Siinä merkityksessä varoituksella on konkreettista painoarvoa.

      Käsitykseni onkin, että hallinto-oikeuksia pidemmälle nämä valitukset eivät pääse, sillä KHO:n ennakkopäätöksen statusta työnohjausluonteiselle asialle ei ole mielekästä hakea. Ensinnäkin varoitus ei sinällään johda yhtään mihinkään. Ja toiseksi kirjallinen varoitus ei ole juridisesti merkittävämpi kuin suullinenkaan. Nämä seikat kuvaavat varoituksen oikeudellista painoarvoa.

      Kaikki tähänastiset sateenkaaripappi-keissit noudattavat samaa kaavaa, joten niistäkään eivät kaikki tule pääsemään korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti siinäkään tapauksessa, että papin toiminta johtaisi irtisanomiseen.

      Pekulle ja muille trollittelijoille totean, että tämä skenaario ei ole minun toivomukseni asioiden etenemisestä, vaan objektiivinen näkemys tapahtumien tulevasta kulusta.

    • Totuuseipalatulessa1

      Ramatun sanassa on pysyttävä.Irtisanominen jos on valansa rikkonut.Kirkon linja ei saa muuttua,koska kirkon elossapysymisen ehto on raamatunsanan kunnioittaminen.Saatanan
      kätyrit tulee kirkkoon ja tekee pahansa ja lopuksi syylliseksi väännetään koko kirkkokansa.
      Sama juttu näissä homo ja pedofiilia asioissa ,joissa pahuus pyrkii kirkon sisään ja ulkopuolella
      pahuuden apurit ,jo huutaa kaiken pahan kirkkokansan syyksi.Näyttäkää ovea pahuudelle ,siitä
      ei koskaan ole kirkon asioita ajamaan.!!

    • Anonyymi

      Eikös ole ihan normaalia, että työntekijä saa kenkää, jos hän toimii kilpailevan yrityksen konsulttina tai myy kilpailevan yrityksen (tässä tapauksessa paholaisen) myyntimiehenä? Eikös papin pitäisi yrittää pelastaa ihmisiä Helvettiin joutumiselta, eikä olla ajamassa heitä sinne yllyttämällä ihmisiä tahallisen synnyn harjoittamiseen (joka on ainoa synti, mitä ei voi saada anteeksi Matt 12:31-32, Hebr 10:29 )

      2.Pietarin kirje:
      3:3 Ja ennen kaikkea tietäkää se, että viimeisinä päivinä tulee pilkkapuheinensa pilkkaajia, jotka vaeltavat omien himojensa mukaan

      Juudaan kirje:
      1:18 sanoen teille: "Viimeisenä aikana tulee pilkkaajia, jotka vaeltavat jumalattomuutensa himojen mukaan."

      1. Kor.
      6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset (= arsenokoitai = homoseksuaalisuuden harjoittajat),
      6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
      6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

      • Anonyymi

        <<Eikös ole ihan normaalia, että työntekijä saa kenkää, jos hän toimii kilpailevan yrityksen konsulttina tai myy kilpailevan yrityksen (tässä tapauksessa paholaisen) myyntimiehenä?<<

        Todella, näin on ollut uskonnossa tapana - mutta totuus on kyllä toisin päin. Jeesuskin käski julistaa taivasten valtakunnan tulleen maanpäälle ja väitti, että Mooseksen laki oli voimassa vain Johannekseen asti, ja astui niin rajusti Saatanan varpaille, että lähti siitä oitis kidutuskuolemaan ristille ja on nyt uhrilahjana tälle tosi Jumalana ja teurastettuna lampaana kuin varoittavana esimerkkinä kristinuskossa. Ja nyt sitten saatana-Jahvella on taas kaikki valta.


      • Anonyymi

        <<Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? <<

        Ja kun Jumala onkin todellisuudessa näissä tarinoissa Saatana, niin - aivan kuten Paavali Raamatussa sanookin - niin teidän valtakuntanne on siellä helvetissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? <<

        Ja kun Jumala onkin todellisuudessa näissä tarinoissa Saatana, niin - aivan kuten Paavali Raamatussa sanookin - niin teidän valtakuntanne on siellä helvetissä.

        Ja kyllä tuota ristiinnaulitsemista käytetään ihan arkikielessä vieläkin. Kaksikin tapausta on jäänyt mieleen. Kun Portugalin Algarvesta etsittiin tätä kadonnutta pikkutyttö Madeleine McCannia ja lopulta pidätettiin tutkintoja johtanut järjestäytyneen rikollisuuden ja huumeiden salakuljetuksen tutkijapoliisipäällikkö, ja hän joutui käymään asemalla nakkaamassa virka-aseensa tiskiin, niin mainitsi, että hänet ristiinnaulittiin muidenkin puolesta. Toinen tilanne oli, kun Suomessa joitakin vuosia sitten kokoomusnuorten pj sanoi, että köyhiltä pitää ottaa lapsilisät pois, etteivät nämä lisäänny, ja tästä nousi kauhia haloo, niin kaveri sanoi, että hänet ristiinnaulittiin muidenkin puolesta. Joten kyllä sanonnalle vieläkin on käyttöä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      392
      1545
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1230
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1155
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      814
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      170
      709
    Aihe