Talvisotamme ja Kuuden päivän sota 1967 Israelissa

mikkelinmies7

Suomen merkittävin ja sankarillisin sota on käsitykseni mukaan 30.11.1939-13.3.1940 Talvisota. 105 kunnianpäivää puolustussotaa jättiläistä vastaan 40 asteen pakkasissa. Loputon määrä dokumentteja ja aiheesta. Kristittyjen piirissä on paljon puhuttu Israelin vuoden 1967 "Kuuden päivän sodasta" kesäkuun kuumina päivinä. Legendaarinen. Pakanain ajat täyttyivät. Jeesus tulee takaisin hetkellä, millä hyvänsä. ...

TV7 teki palveluksen ja näytti CBN:n tuottaman Sodan, joka jäi historiaan 17.3.2018. Istuin hievahtamatta ja seurasin kuinka urheat laskuvarjomiehet pala palalta henkensä uhraten pääsivät Temppelivuorelle ja Länsimuurille=Itkumuurille. "Täältä emme lähde" sanoi sillappu kenraali Moshe D. Kaatuneita, haavoittuneita molemmilla puolilla. Mieleeni tuli, että tässä on kaksi toisiinsa verrattavaa sotaa. Molemmat maat Suomi ja Israel puolustivat jättiläisiä vastaan ja säilyivät. Itse molemmissa sodissa oli Jumalan sormi mukana? Katsokaa hyvät ihmiset.

21

258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RauhanPuolesta

      On muistettava, että Suomea vastassa oli vieläkin suurempi "Jättiläinen" kuin asiasta yleensä muistutetaan: ei yksin Neuvostoliitto vaan kaikki nk. Liittoutuneet, Allied.

      Liittoutuneita olivat mm. Britannia, Ranska, Kiina, USA, Kanada, Australia, Uusi Seelanti ja Neuvostoliitto. Jatkosodan meille julisti Iso Britannia, eikä rauhansopimusta brittien kanssa tiettävästi ole vieläkään allekirjoitettu.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Liittoutuneet

      Mutta Suomeapa puolusti Marski ja Herr Hitler!

      En vertaisi Suomen ja Israelin sotia toisiinsa vaikkakin molemmilla tietysti vastassa melkoinen ylivalta. Talvisota on myös hiukan eri tapahtumasarja kuin sitä seurannut Jatkosota.

      Ne kuuluisat, muutama juutalaista, jotka nk. luovutettiin Saksaan olivat euroopasta Suomeen tulleita Liittoutuneiden kiinnisaatuja agentteja. Liittoutuneiden agentteja oli kaikkiaan n. 1000 ja nämä juutalaiset kuuluivat osana kiinnisaatuihin, eli muitakin palautettiin. Nuo 8 juutalaista on osin perättömiin väittämiin romantisoitu erityisiksi marttyyreiksi. Itseasiassa agentteja oli muist. 2 ja heidän mukaansa vapaaehtoisesti lähti heidän vaimonsa parin lapsensa kanssa, heitä ei oltu luovuttamassa.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_juutalaisluovutukset

      Meille on valehdeltu ja valehdellaan paljon.

      Suomi-Kaunotar - Prinimaj nas Suomi Krasavitsa (Igorin lemmenkutsu):
      https://www.youtube.com/watch?v=XB2A0jgldSM

      Korsuorkesteri - Raatteentie:
      https://www.youtube.com/watch?v=2nPIeoeWmKk

      Neuvostoliitto vastaan Saksa: Call of Duty - World at War -Soviet March:
      https://www.youtube.com/watch?v=rq8okeLzkhs

      Yritetään me tehdä kaikkemme rauhan puolesta.
      .

      • trtydty

        Talvisodassa Saksa ei tainnut olla Suomen puolella. Molotov–Ribbentrop-sopimuksessa 23.8.1939 jaettiin etupiirit kesken.


      • mikkelinmies7
        trtydty kirjoitti:

        Talvisodassa Saksa ei tainnut olla Suomen puolella. Molotov–Ribbentrop-sopimuksessa 23.8.1939 jaettiin etupiirit kesken.

        Heti kommentti "trtydty" Mainitsemasi sopimus ei liittynyt mitenkään Talvisotaan. Saksa ja Neuvostoliitto jakoivat. Jumala katseli meitä, suomalaisia.


    • ErkonSotaJatkuu
      • Kristus-oli-ja-on-vastau

        Ei todellakaan suomen sotia voi verrata Israelin sotiin. Mutta Herra Jeesus auttoi meitäkin hädän päivinämme ja Siitä kuuluu antaa suunnattoman suuri kiitos Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin Jumalalle, joka päivä ja hetki!

        Jes 43:1 Mutta nyt,
        näin sanoo Herra,
        joka loi sinut,
        Jaakob,
        joka valmisti sinut,
        Israel:
        Älä pelkää,
        sillä minä olen lunastanut sinut,
        minä olen sinut nimeltä kutsunut;
        sinä olet minun.
        Jos vetten läpi kuljet,
        olen minä sinun kanssasi,
        jos virtojen läpi,
        eivät ne sinua upota;
        jos tulen läpi käyt,
        et sinä kärvenny,
        eikä liekki sinua polta.
        Sillä minä olen Herra,
        sinun Jumalasi,
        Israelin Pyhä,
        sinun vapahtajasi: minä annan sinun lunnaiksi Egyptin,
        sinun sijastasi Etiopian
        ja Seban.
        Koska sinä olet minun silmissäni kallis
        ja suuriarvoinen
        ja koska minä sinua rakastan,
        annan minä ihmisiä sinun sijastasi
        ja kansakuntia sinun hengestäsi.

        Älä pelkää,
        sillä minä olen sinun kanssasi;
        minä tuon sinun siemenesi päivänkoiton ääriltä,
        päivän laskemilta minä sinut kokoan.
        Minä sanon pohjoiselle:
        Anna tänne!
        ja etelälle:
        Älä pidätä!
        Tuo minun poikani kaukaa
        ja minun tyttäreni hamasta maan äärestä -
        kaikki,
        jotka ovat otetut minun nimiini
        ja jotka minä olen kunniakseni luonut,
        jotka minä olen valmistanut
        ja tehnyt.


    • LaupiasSamaria

      Ei ole sopivaa uskovaisen elämöidä sota-asioista. Sotiminen on tappamista, siinä ei ole mitään sankarillista.

      • SodanÄänet

        Sotiminen on tappamista. Mutta se on paljon muutakin.

        Ennen sotaa sodasta elämöiminen voi estää sodan ja tappamisen, ainakin työntää sitä muutaman metrin kauemmas tulevaisuuteen. Tunnin, viikon, kaksi viikkoa rauhaa!

        Oletko nuori, tyhmä, aseistakieltäytyjä vai muuten vain tekopyhä? Sodittu, vapaa Suomi sinulle kyllä kelpaa. Joidenkin täytyi tappaa ja kuolla jotta sinä saisit elää. Joidenkin pitää elämöidä jotta toiset saisivat sanoa: "Ei hätää mitään. Tuollaista sotavouhotusta!" Nyt halveksit heitä / meitä, pidät itseäsi tappajia parempina koska et ole itse saanut verta käsiisi, vaan kyyhötellyt pöydän alla, silloin kun muut sotivat.

        Me olemme maapallolla elävä, langennut ihmiskunta. Sinä olet langennut ja minä olen langennut, eikä tämä tosiasia muutu miksikään vaikka kuinka yrittäisit muuta valehdella. Olemme Perkeleen kanssa syntiliitossa.

        Keitä me oikein olemme?

        Jumala armostaan Itse sovitti meidän syntimme, mutta se ei tehnyt meistä synnittömiä vaikka syntiemme tuomio sovitettiinkin.

        Jos meihin on uskon kautta tullut rahtunen jumalallista hyvää, se ei muuta tosiasiaa siitä mitä maailma on ja mitä me jokainen pohjimmiltamme olemme. Meidän sisällämme, lihassamme asuu helvetti, vaikka henki olisi taivaassa ja huutaisi Jumalalta apua.

        On hyvä katsoa tosiasioita suoraan silmiin. Suoraan sotakuvia. Jospa edes se aikaan saisi jonkinlaista pyrkimystä rauhan jatkuvuuteen. 70 vuotta on mennyt edellisestä suuresta sodasta ja pahalta näyttää, että uusi on tulossa. Sitä ei estetä sillä, että kielletään tosiasiat itsestä ja muista. Haihattelemalla sillä mitä uskovaisen muka sopii tehdä ja mitä ei.

        Me emme ole samassa uskossa, pidä sinä omasi, minä pidän omani. Minun uskooni kuuluu katsoa sotaa suoraan silmiin ja tehdä omalta osaltani kaikkeni, että seuraavan sodan saisi työnnettyä edes muutamilla päivillä tuonnemmas. Sillä sodassa jokainen rauhan minuutti on kuin maanpäällisessä taivaassa olisi. Puhumattakaan yhdestä rauhan päivästä!

        Mutta mitäpä sinä siitä ymmärtäisit. Minä olen nähnyt myös sotaa ja sen kauhu ja ääni on edelleen selkäytimessäni.

        https://www.youtube.com/watch?v=84UT_UtUhaE
        .


      • jkpok

        Arthur Kukkula oli nuori mies ja nuori uskova, kun sota syttyi. Hän valitsi aseettoman palveluksen, vaikka joutuikin rintamalle muihin hommiin. Erään kerran kun joku upseeri tivasi hänen vakaumustaan ja kysyi kuinka kävisi, jos kaikki suomalaiset kieltäytyisivät aseesta. Silloin Arthur sai ylhäältä viisautta sanoa, että jos Sodomassa olisi ollut vain kymmenen vanhurskasta, olisi Jumala säästänyt sen. Samoin jos Suomessa olisi tarpeeksi vanhurskaita, säästäisi Jumala Suomen.


      • mikkelinmies7

        Eikö Isänmaan puolustaminen oikeuta tarttumaan aseeseen, LaupiasSamarialainen? Sinäkään et kirjoittelisi vapaasti mitä haluat ellei Suomi ja uskovaiset tarttuneet aseisiin 30.11.1939. Lue edes vähän Jerikon valloituksesta. Olisit baltiamaiden alistettua kansaa, joka vasta alkaa oivaltaa mitä on vapaus.. Isämme, hellarit ym körtit kamppailivat lähteäkkö vai mennä linnaan kommunistien kanssa. Luulisin että suurin osa lähti kommunistien kanssa. Niinkuin sodan jälkeisinä vuosikymmeninä olimme taas suomalaisen kansakoulun alinta luokkaa. Olin isän puolella, joka ei kuulunut kirkkoon.


      • mikkelinmies7
        jkpok kirjoitti:

        Arthur Kukkula oli nuori mies ja nuori uskova, kun sota syttyi. Hän valitsi aseettoman palveluksen, vaikka joutuikin rintamalle muihin hommiin. Erään kerran kun joku upseeri tivasi hänen vakaumustaan ja kysyi kuinka kävisi, jos kaikki suomalaiset kieltäytyisivät aseesta. Silloin Arthur sai ylhäältä viisautta sanoa, että jos Sodomassa olisi ollut vain kymmenen vanhurskasta, olisi Jumala säästänyt sen. Samoin jos Suomessa olisi tarpeeksi vanhurskaita, säästäisi Jumala Suomen.

        Artturi teki omantunnon mukaan, mutta palveli Isänmaataan, kun ei kieltäytynyt. Kunnia hänelle, edesmenneelle veljellemme.


      • capiche
        SodanÄänet kirjoitti:

        Sotiminen on tappamista. Mutta se on paljon muutakin.

        Ennen sotaa sodasta elämöiminen voi estää sodan ja tappamisen, ainakin työntää sitä muutaman metrin kauemmas tulevaisuuteen. Tunnin, viikon, kaksi viikkoa rauhaa!

        Oletko nuori, tyhmä, aseistakieltäytyjä vai muuten vain tekopyhä? Sodittu, vapaa Suomi sinulle kyllä kelpaa. Joidenkin täytyi tappaa ja kuolla jotta sinä saisit elää. Joidenkin pitää elämöidä jotta toiset saisivat sanoa: "Ei hätää mitään. Tuollaista sotavouhotusta!" Nyt halveksit heitä / meitä, pidät itseäsi tappajia parempina koska et ole itse saanut verta käsiisi, vaan kyyhötellyt pöydän alla, silloin kun muut sotivat.

        Me olemme maapallolla elävä, langennut ihmiskunta. Sinä olet langennut ja minä olen langennut, eikä tämä tosiasia muutu miksikään vaikka kuinka yrittäisit muuta valehdella. Olemme Perkeleen kanssa syntiliitossa.

        Keitä me oikein olemme?

        Jumala armostaan Itse sovitti meidän syntimme, mutta se ei tehnyt meistä synnittömiä vaikka syntiemme tuomio sovitettiinkin.

        Jos meihin on uskon kautta tullut rahtunen jumalallista hyvää, se ei muuta tosiasiaa siitä mitä maailma on ja mitä me jokainen pohjimmiltamme olemme. Meidän sisällämme, lihassamme asuu helvetti, vaikka henki olisi taivaassa ja huutaisi Jumalalta apua.

        On hyvä katsoa tosiasioita suoraan silmiin. Suoraan sotakuvia. Jospa edes se aikaan saisi jonkinlaista pyrkimystä rauhan jatkuvuuteen. 70 vuotta on mennyt edellisestä suuresta sodasta ja pahalta näyttää, että uusi on tulossa. Sitä ei estetä sillä, että kielletään tosiasiat itsestä ja muista. Haihattelemalla sillä mitä uskovaisen muka sopii tehdä ja mitä ei.

        Me emme ole samassa uskossa, pidä sinä omasi, minä pidän omani. Minun uskooni kuuluu katsoa sotaa suoraan silmiin ja tehdä omalta osaltani kaikkeni, että seuraavan sodan saisi työnnettyä edes muutamilla päivillä tuonnemmas. Sillä sodassa jokainen rauhan minuutti on kuin maanpäällisessä taivaassa olisi. Puhumattakaan yhdestä rauhan päivästä!

        Mutta mitäpä sinä siitä ymmärtäisit. Minä olen nähnyt myös sotaa ja sen kauhu ja ääni on edelleen selkäytimessäni.

        https://www.youtube.com/watch?v=84UT_UtUhaE
        .

        "Ennen sotaa sodasta elämöiminen voi estää sodan ja tappamisen, ainakin työntää sitä muutaman metrin kauemmas tulevaisuuteen. Tunnin, viikon, kaksi viikkoa rauhaa!"

        Tuli tuossa 46 vuotta pikkuisen rauhaa edistettyä. Mutta sitä kylläkään tehty sodalla elämöimällä. Vaan pitämällä yllä dialogia ja ajoittaisista haasteista huolimatta hyviä suhteita. Sekä osallistumalla tietenkin aktiivisesti kansainväliseen yhteistyöhön. Sillä joukossa on enemmän voimaa kuin yksin.

        Sota on hyvä muistaa. Mutta vieläkin tärkeämpää on muistaa ne historialliset tapahtumat, jotka johtivat sotaan. Jos ne katoavat kansakunnan muistista niin historia toistaa helposti itseään. Kaikilla sodilla on yksi yhteinen piirre, ne alkavat ääriajattelulla ja viholliskuvien lietsomisella.

        Ei sota kivaa ole. Sen verran läheltä on minuakin maailmalla liipannut. Tottunut elämään evakuointisuunnitelmia kirjoitellen, kaasunaamari aina mukana ja hermokaasun vasta-aineet jääkaapissa.


    • vähänennensateita

      Aina on sopivaa kirjoittaa ihmisille tärkeistä kahdesta herrasta. Kuningaskunnan tuulet käy.

    • capiche

      Kaukaa haettua yhdistää toisiinsa 6. päivä sota ja talvisota.

      Ja vaikka lopputuloksesta saa olla kiitollinen, niin epäilen vahvasti, että Jumala olisi ollut talvisodassa erityisesti Suomen kansan puolella. Onhan se kaunis ajatus, mutta Jumalalla on vain yksi kansa. Eikä se ole Suomen kansa.

      Sodissa rukoillaan usein kummallakin puolella Jumalaa avuksi. Kummalle puolelle Jumalan pitäisi asettua, kun kummallakin rukoillaan. Ja sodat ovat lähes poikkeuksetta ihmisen pahuuden ja kovasydämisyyden tulosta.

      Talvisodan alkamiselle oli historialliset syynsä, myös Suomen puolella. Neuvostoliiton reaktioon johtivat Suomessa tapahtuva äärioikeistolainen ja saksalaismielinen liikehdintä, kommunistien vainot sekä suur-Suomi haaveilu. Ei täälläkään niin puhtoisia poikia oltu, että olisi ansaittu oikein Jumalan siunaus.

    • LaupiasSamaria

      Kova sotavouhotus oli päällänsä vuonna 1941. Siinä oli mukana myös innokkaasti helluntailailainen Eino Manninen. Sama Manninen, joka myöhemmin vaikutti taustalla Vilho Soinisen erottamiseen helluntailiikkeestä, väärien ilmiantojen perusteella, Einokin oli siis vähän sitä mieltä, että nyt pitää mennä reippaasti kohti itää, Silloin oli sitä kovaa sotavouhotusta, sellaista mistä tosi uskovaiset pysyvät erillään, Jokainen sotavouhottaja uskovainen tutkikoon sisimpänsä, josko sieltä löytyisi poispantavaa. Samaan sydämeen ei sovi sotavouhotus ja lähimmäisenrakkaus.

      • mikkelinmies7

        Pidän, LaupiasSamaria, että nostat esiin selkeitä nimiä. Eino I. Manninen ja Vilho Soininen, joihin voi jokainen tarttua. Suomen merkittävimpiä historien hellareita. En pidä kuitenkaan sanastasi "sotavouhotus". Sotaa ei aloittanut Suomi vaan NL 1939. Oli pakko tehdä ratkaisuja.


      • Rauhan.vouhottaja

        Mitä "vääriä ilmiantoja"?


    • mikkelinmies7

      Ei mielestäni, Capiche, Molempia, siis Israel ja Suomi, johti itse Herra Jumala. Neuvostoliitolla ei ollut mitään JUmalaa, jos ei lueta Josef Staliniaa sellaiseksi. Suomen kirkon oppineita oli jo alkanut kiinnostaaa Hitlerin valheellinen kieli ja jumalaiset sanat ja Luther, johon hän vetosi. Joku meni pimeeksi alkavan, tulevan piispan Aimo Nikolaisen ja rovasti Sormusen ajttelussa. Kiitos Herralle, että oli näitä uskoontulleita helluntalaisia ja muitten vapaitten suuntien sankareita. En tiedä mitä tämä vapaitten suuntien suuri sankari sodan jälkeen tohtori Osmo Tiililä ajatteli tuolloin, sillä hän erosi myöhemmin kirkosta.

    • LaupiasSamaria

      Patmos-radiosta tulee aika uskovaista ohjelmaa, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Se Ahvio on viimeajat eläytynyt Vapaussotaan. Tulee sellainen mielikuva, että Vapaussota oli hänen mielestään Jumalasta ja muut edustivat vihervasemmistoa ja jumalattomuutta. Todellisuudessa tavallisessa kansassa oli paljon hurskaita kristittyjä, jotka olivat sodanvastustajia. Myös se helluntaissa häiritsee, että hyväksytään vain puolueiston oikeistosiipi. Tätä samaa edusti vuonna 1918 maan papisto pääasiassa.

      • yrueu

        Jokisen veljekset julistivat evankeliumia sisällissodassa niin punaisille, kuin valkoisillekin. Eihän Jeesus lähettänyt meitä politiikkaan, vaan julistamaan evankeliumia. On vain kaksi leiriä: Uudestisyntyneet uskovat ja ne muut. Varmasti on kuitekin hyvä rukoilla esivallan puolesta, kuten Raamattu kehottaa. Se onkin paras ase siinä asiassa, että politikot toimisivat mahdollisimman oikein.


      • mikkelinmies7
        yrueu kirjoitti:

        Jokisen veljekset julistivat evankeliumia sisällissodassa niin punaisille, kuin valkoisillekin. Eihän Jeesus lähettänyt meitä politiikkaan, vaan julistamaan evankeliumia. On vain kaksi leiriä: Uudestisyntyneet uskovat ja ne muut. Varmasti on kuitekin hyvä rukoilla esivallan puolesta, kuten Raamattu kehottaa. Se onkin paras ase siinä asiassa, että politikot toimisivat mahdollisimman oikein.

        On ilmeistä että tämänpäivän hellarit eivät tiedä mitään eskatologiasta mitään, puhumattakaan siihen liittyvästä historiasta, jota aloittaja pyrki nostamaan esiin. Puuhastellaan hellluntaikirkon valtarakenteissa. Minusta tulee kenties piispa ja aivan ensimmäinen. Saan kaavun ja hiipan ja paimenkepin. Kuka se meistä on?


    • mikkelinmies7

      "Yrueu" ja "vähänennesateita" Kuuden päivän sota ja Talvisota mahdollistivat molempien maiden itsenäisyyden. JUmala on antanut kullekin kansalle oman maan ja rajat "kaikki kansat asumaan eri puolilla maan päällä, hän on säätänyt niille määräajat ja asuma-alueiden rajat" (Ap.17:26). Hellarit alkoivat käydä äänestyskopilla kun tuli Kristillinen liitto. Hyvä edes näin. Nythän tämä nuori polvi on innokkaimpia poliittisia ja ase käteen armeijassa. Eino I. Manninen oli tässäkin edellä. Jokisten veljekset ovat parasta mitä Vapaakirkon taholta on tullut. Tuli vain nyt mieleeni, että Vapareita ei näy koskaan eikä missään. Missähän he luuraavat? Ovatko vielä olemassa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      32
      7261
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      78
      4314
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      56
      2640
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2136
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1679
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1657
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      342
      1410
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      13
      1232
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      56
      1077
    10. Viikonloppua

      Oikein ihania huomenia. Pysytään positiivisina. ☕🍂🌅🧡🌞☺️❤️
      Ikävä
      76
      1030
    Aihe