materialistisen maailmankäsityksen perusteista

Partacus

Mitä materia on? Entä henkinen, onko sitä olemassa. Voiko maailmaa tiedostaa ja jos voi niin millainen se on. Tajunta ja materia ja sen keskinäiset suhteet.
Tiedostaminen tapahtuu tyvestä latvaan. Tiedostus etenee alemmasta yksinkertaisemmasta yhä syvemmälle todellisuuden sisuksiin.
Materia - luotuko vai itsestään kenenkään luomatta olemassaoleva.
Kysymyksiä voi esittää tuhansia aivan perusasioista.
Mitä on materia ja kuinka se toimii. Sitä pyritään tämän aloituksen alla selvittämään.

Ensiksi.
Kun tarkastellaan ympärillämme olevaa maailmaa niin voidaan havaita, että todellisuuden esineet ja ilmiöt ovat joko materiaalisia tai ideaalisia,
Materiaalisiin olioihin kuuluu se mikä on olemassa objektiivisesti ts. ihmisen tajunnan ulkopuolella ja siitä riippumatta. Näitä olioita ovat esineet, prosessit, atomit, eläimet, planeetat, galaksit jne..
Ideaalisen puoleen kuuluu se, mikä on olemassa ihmistajunnassa, muualla toisenmuotoisen olion tajunnassa, jos sellaisia on ja todennäköisesti niitä on universumissa.
Kysymys kuuluukin synnyttääkö materiaalinen henkisen vai päinvastoin.

Materialismin filosofia vastaa, että materiaalinen synnyttää ideaalisen ts. henkisen. Materia voi olla olemassa ilman että on henkistä mutta henkistä ei voi olla ilman materiaalista kuosia.
Materia on siis ensijainen.
Tämän kysymyksen pohjalta filosofia on jakaantunut kahteen pääsuuntaan, materialismiin ja idealismin filosofiaan. Idealismi liputtaa enemmän tai vähemmän henkisen ensisijaisuutta. Idealismin mukaan tajuntaa voisi olla olemassa itsenäisenä oliona ilman materiaa.

Materialismi: Ihmiselle syntyy henkiset ominaisuudet vasta hänen synnyttyään. Ne kehittyvät ja kasvavat lapsen kasvamisen yhteydessä. Geeniperimä materiaalisena antaa tietyt lähtökohdat havainnoida ympäristöä ja sopeutua siihen.
Henkiset toiminnot ovat siis olemassa mutta ne ovat riippuvaisia materian olemisesta.

47

464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Partacus

      Vielä filosofian peruskysymyksestä, ajattelun suhteesta olemiseen. Vastauksesta riippuu miten voidaan ratkaista kaikki muut filosofiset ongelmat: Maailman ykseydestä, sen kehityslakien luonteesta, maailman tiedostamisen olemuksesta ja keinoista ja monesta muusta.
      Koska maailmassa (alias todellisuudessa, alias aika-avaruudessa) ei ole mitään muuta kuin materiaalinen ja henkinen niin filosofinen oppijärjestelmä on mahdoton hahmottaa ratkaisematta peruskysymystä.
      Aloituksessa todettiin, että materia on ensisijainen ja sen perustalle rakentuu tajunta ja henkiset ominaisuudet. Toisena puolena seikassa on, kykeneekö ihmisen tajunta tunkeutumaan luonnon "salaisuuksiin" ja selvittämään sen kehityslakeja. Vastaus tähän on, että kykenee. Luonnon tutkimus, luonnontieteet ovat ottaneet pitkiä harppauksia tajunnan ulkopuolisen maailman tutkimuksessa. Ajattelu ei ajattele eikä tutki yhtään mitään. Materiaalinen ihminen tutkii tajunnan avulla itseään ja muuta ympäristöä. "Materia ajattelee ja tutkii itseään."

      Käsittääkseni tässä on esitetty materialismin ja idealismin filosofian välinen päällimmäinen perustavaa laatua oleva ero. Objektiivinen maailma on olemassa ja sitä voidaan tutkia. Henkistä, ajattelua, erillisenä oliona ei ole olemassa ilman materiaalista oliota.

      Materiaalinen ihminen on alkukantaisen kehityksen tasolla kuvitellut yläpuolelleen materiasta riippumattomia henkiolentoja, jotka vaikuttaisivat olemiseen ja jotka tykkäisivät että heitä palvotaan joko henkisillä anomuksilla tai aineellisilla lahjuksilla ja jos heitä ei palvottaisi niin henkiolennot estäisivät saaaliinsaannin pyyntiretkellä tai asettaisivat julmiin olosuhteisiin kuoleman jälkeen ja muuta: ikävää tai myönteistä.
      Nämä esiintyvät yleensä uskonnoissa ja ovat osa idealismin filosofian vinoutuneisuutta; henkinen määräisi olemisen ja siitä syystä maailman tiedostus lähtee harhapoluille.
      Se että materiaalinen on ensisijainen, ei poista henkisten toimintojen arvoa. Henkisten ominaisuuksien arvo ihmiselämässä on mitä merkityksellisin. Mitä olisimme ilman nykyaikaista koulutusta, ilman luku- ja laskutaitoa. Emme juuri eroaisi muista eläimistä.
      Tuotannollista toimintaa olisi mahdoton kehittää ilman henkistä.
      Oleminen heijastuu aivoihin, muokkautuu siellä ja palaa takaisin luontoon sitä muokaten.

    • ajan_virta

      Filosofit, joiden mielestä materia on ensisijaista ja tajunta toissijaista, materiasta syntynyttä, edustavat materialismia.. Materialistisen käsityksen mukaan materia on ollut olemassa ikuisesti. Kukaan ei ole sitä luonut eikä sillä ole ajallista alkua. Mitään yliluonnollisia, tuonpuoleisia voimia ei maailmassa esiinny. Maailmassa esiintyy paljon sellaista jonka olemisen syitä ei esiintymishetkellä tunneta. Kaikkien ilmöiden alkuperusta on kuitenkin materiasta lähtöisin.
      Tajunta puolestaan on materian historiallisen kehityksen tuote, monimutkaisen materiaalisen muodosteen -ihmisaivojen- ominaisuus.
      Materialistit väittävät, että tajunnan ulkopuolella oleva maailma on tiedostettavissa. Ihmisen tiedot maailmasta ovat luotettavia, vaikka joskus tehdäänkin vääriä analyysejä, Ihmisjärki kykenee tunketumaan olioiden sisälle, yhä syvemmälle niiden luonteeseen ja selvittämään niiden olemuksen.
      Tieteiden kehitys vahvistaa näkemyksen.

    • Partacus

      Todellisuuden tiedostettavuudesta.

      Materialismi on riippuvainen tieteiden tuloksista. Ei mistään muusta.
      Idealismi on ristiriidassa tieteiden kanssa ja on vahvasti sidoksissa uskontoon. Se vääristää todellisuutta sieltä ja täältä tekemällä maailman (=aika-avaruus) ja sen kehistystrendin kuvitteelliseksi.
      Idealismin ehkä suurin rappiotila: Uskonnossa idealismi saarnaa kansanjoukoille alistuvuutta ja haudanjälkeisen "elämän" autuutta. Se vieroittaa nimenomaan rahvasta yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisesta, on tehnyt sitä olemassaolonsa ajan, ja vaatii tyytymään olemaan yhteiskunnassa objektina kun ihmisen täytyisi olla yhteiskuntaan nähden subjekti.

      Tiedostuksessa ulkoinen maailma heijastuu ihmisen aivoihin aistien välityksellä mielteinä ja kuvina ja muodostaa todellisuudesta päähän subjektiivisen kuvan.
      Teoreettiinen ja käytännöllinen ympäristömme tutkimus voi perusta vain todellisiin saavutettuihin tietoihin. Esimerkiksi lujuuslaskelmissa ei voida rakennelmaan asettaa kuviteluja vahvuuksia. Ilmiön olemus täytyy tuntea ja todeta riippuvuussuhteiden vaikutukset. Katot eivät voi romahtaa lumikuorman alla mikäli noudatetaan rakenteiden lujuusvaatimuksia tietyn varmuuskertoimen lisäksi. Prosessi vaatii todellisuuden tuntemista.

      Ajattelu omaa myös suhteellista itsenäisyyttä. Asioita voidaan ilmaista ja niin tehdäänkin ilman tieteellisiä kaavoja. Todellisuutta heijastetaan romaanien, musiikin yms. avulla ja joilla ei näennäisesti ole yhteyttä objektiiviseen maailmaan. Henkinen kulttuuri kumpuaa kuitenkin todellisuuden lähtökohdista, onhan sen luojakin materiaalinen ihminen.

    • Partacus

      Mitä on materia?
      Materian on ensinnäkin ainetta ja energiaa. Kaikkea sitä mitkä ovat todellisuuden fyysisiä rakennuspalikoita. Ihminen itse on materiaalinen olento ja hänellä on muihin eläimiin nähden erikoinen ominaisuus, tajunta. Tajuntaa luonnehditaan korkeasti järjestyneen materian ominaisuudeksi.

      Aivojen ulkopuolisessa maailmassa havaitaan sekä sännönmukaisuutta että kaoottisuutta. Säänbönmukaisuus esiintyy samalla tavalla toistuvina ilmiöinä. Erilaisten ilmiöiden takaa on löydettävissä niitä tuottavat materiaaliset järjestelmät kuten aurinkokunnat, galaksijärjestelmät, purot ja joet yms.. Atomien yhtyminen uudenlaisiksi muodostumiksi tai muodostumien hajoaminen.
      Mikään yksittäinen materiaalinen järjestelmä ei ole ikuinen. Ne syntyvät kuoleutuvat ja materiaalisessa todellisuudessa käy kaiken aikaa liikemuotojen kuhina.
      Tajunnan ulkopuolella on siten todellinen materiaalinen maailma. Se muodostuu rajallista ja ajallisista materiaolioista. Materiaolioksi ei käsitetä ainoastaan yksittäisiä olioita vaan monimutkaiset järjestelmät. Tällä perustalla todellinen olevainen on materiaalinen todellisuus ja materialla on kyky järjestyä siten, että se synnyttää tajunnan tietyissä olosuhteissa.
      Synnyttääkseen tajunnan ja henkisiä ominaisuuksia materia ei tarvitse siihen ulkopuolisia henkiolentoja.
      Materian olemassaolon ehdoton vaatimus on sen objektiivuus. Se on olemassa ajattelusta riippumatta. Materia on ensisijaista. Sitä ei voi luoda eikä hävittää.

    • luojaton_maailma

      Rajaton ja ajaton avaruus sisältää pelkkää materiaa. Tietyissä olosuhteissa materia synnyttää ajattelevan olion. Ajatteleva materiaolio omaa tajunnan sekä sen mukana henkisiä ominaisuuksia.
      Materia on pysyvä ja aina kaikkialla. Se on ensisijainen.
      Henkiset toiminnot ovat satunnaisia, syntyviä ja katoavia. Tajunta on lähtökohta henkiselle kulttuurille ja tajunta on materian ominaisuus.

    • Partacus

      Mitä materia on?
      Henkilökohtainen kokemus ja tieteet osoittavat että materian lajeja ja muotoja on monenlaisia. Se merkitsee tajunnan ulkopuolisen todellisuuden moninaisuuden ykseyttä.
      Materiaalisessa maailmassa mitään ei voi syntyä tyhjästä tai hävitä jäljettömiin. Toisen esineen häviäminen merkitsee toisen syntymistä. Kaikkien materiaolioiden katoaminen ja uusien syntyminen on loputon ketju.
      Varhaiset materialistit yhdistivät materian atomeiksi ja jotka olisivat aineen perusyksikkö. Materian filosofinen ja luonnontieteellinen määritelmä ei ole täsmälleen sama. Tiede tutkii materiaolioita yksityiskohtaisesti kun filosofisesti materia ymmärretään kaikeksi siksi mitä on olemassa tajunnan ulkopuolella ja siitä riippumatta. Tiede tutkii materiaa yksityiskohtaisesti ja löytää siitä yhä uusia ominaisuuksia ja puolia.

      Materia voi esiintyä kiinteänä aineena, energiana, nesteenä, kaasuna, plasmana, gravitaatio- ja sähkömagneettisena kenttänä, alkuaineina tai niiden yhdistelminä jne..
      Näiden olioiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa on löydettävissä tiettyjä lainalaisuuksia ja materialismissa niitä kutsutaan käsitteiksi alias kategorioiksi. Dialektiikan laeiksi ja kategorioiksi. Esimerkiksi "yleinen ja yksityinen" käsitepari kuvaa paitsi määrää myös laatua ja vastakohtaisuutta ja vastakohtien muuttumista toisikseen. Mikään yksittäinen käsite ei kerro koko totuutta siksi, että kukin olio on monenlaisissa vuorovaikutussuhteissa ympäristöönsä.

      Materian yleiskäsityksenä voidaan pitää objektiivista todellisuutta. Tajunnan ulkopuolella on siitä riippumaton materiaalinen maailma elottomine ja elollisine olioineen.
      Voidaan olettaa maapallon esimerkin mukaisesti, että vastavaankaltaisissa olosuhteissa universumissa on mahdollista olla, todennäköisesti on, elollista elämää mutta sen ei tarvitse olla identtisesti maan olioiden kaltaista. Maapallon kokemus osoittaa materian tuottama elämä on mahdollista hyvin monekaltaisissa olosuhteissa. Jotkut eliölajit elävät vain sellaisessa tilanteessa, jossa muut kuolisivat nopeaan.
      Tiede on kutakuinkin selvittänyt kuinka maapallolla elollinen sai alkunsa materian itseliikunnan toimesta ilman kuvitteellisia ulkopuolisia ns. henkiolioita. Lajien synty, sopeutuminen ja kehityshistoria tunnetaan niin hyvin, ettei yhtälöihin tarvitse sijoittaa henkiluojalolentoja.

    • uskosta_luopunut

      Materian tiedostettavuus.
      Idealistinen filosofia ja varsinkin sen uskonnollinen muoto vetoaa mielellään tiedon rajan tuolle puolelle. On totta että tieteillä on suuria ongelmia ja ongelmien ratkaisemisen jälkeen tulee uusia ongelmia.
      Hiukkasfysiikka on hyvä esimerkki. Se tunnetaan ja paljon tiedetään mutta paljon on aukkoja. Se mitä oli ajassa ennen universumin alkupaukkua sekin on hämärän peitossa.
      Kirkonmiehet julistavat tieteen kykenemättömäksi voittamaan esiintulevat ongelmat. Käytännössä pappisfilosofit ovat toistaneet samaa temppua kauan ja esittävät aina tukeutumaan "korkeimman tiedon haltijaan" ja luopumaan maallisesta tieteenharjoittamisesta. Kiihkeimpien pappisfilosofien mielestä ihmiselle riittää rukoilu, anelu ja alistuminen - täydellistä tyhmyyden ylistystä.

    • Partacus

      Liike on materian olomuoto.
      Tähän mennessä on tullut ilmi, että maailma on materiaalinen. Kaikki olevainen on erimuotoista ja -lajista materiaa. Se ei kuitenkaaan ole jähmettynyttä paikallaanolevaa.
      Materia on jatkuvassa liiketilassa aivan kuin puuropata kattilassa. Liike tapahtuu avaruudessa ja ajassa. Käsitettä sanotaan materialismin filosofiassa materian itseliikunnaksi.
      Liike, avaruus ja aika ovat materian perusolomuotoja. Materia on olemassa vain liikemuodossa ja liikkeen kautta se ilmentää itseään. Jokapäiväinen elämä sekä tieteen ja käytännön kehityshistoria antavat seikasta todisteet.
      Elollinen, joka on materian synnyttämä ja myös materiaa, on sopeutunut olemassa olevan materian ja sen liikemuotojen ehtoihin.
      Ei ole ainoatakaan materiaalisen maailman osasta joka ei olisi liikkeessä ts. muutostilassa.
      Jotkut erilliset oliot säilyttävät muotonsa pitkään, toiset lyhyemmän ajan.

      • Ja entä sitten s.p?

        Miten olet ajatellut todistaa jotta materia on kaikki kaikessa eikä mitään muuta ole?


      • Extyökkäri kirjoitti:

        Ja entä sitten s.p?

        Miten olet ajatellut todistaa jotta materia on kaikki kaikessa eikä mitään muuta ole?

        Et sitten vastannut? Menikö kysymys ylki ymmärryksen vai eikä Marxkaan tiennyt? Taidat s.p olla pelkkää komutrollausta koko henkilö eli ei mies eikä nainen vaan se! Onhan nyt jo ajokorttiakin haettaessa vaihtoehtoina mies, nainen ja muu eli Mansikki, nupopää suomenkarjaa.!

        Miten siis todistat sen ettei ole muuta kuin se roju jota voi vasaralla kopauttaa?


    • Partacus

      "Miten olet ajatellut todistaa jotta materia on kaikki kaikessa eikä mitään muuta ole? "

      Materialismi ei aseta kysymystä noin. Henkiset toiminnot ovat olemassa mutta eivät ole materiaa. Sitten vastaukseen.

      Kivi ei ajattele. Atomi ei myöskään. Aurinko yhtä vähän. Kasvit eivät omaa tajuntaa kuten eivät eläimetkään ihmistä lukuunottamatta. Niillä on tietyt vuorovaikutussuhteet ympäristöönsä mutta ihmisen kaltainen tajunta puuttuu.
      Tajunnan omaavaa oliota ei kertakaikkiaan ole ilman materiaalista kaapua. Ihmisen aivot ovat monimutkainen fysiologinen biologinen "tietokone". Kun siihen vaikuttaa jokin syysuhde, "virtapiirit" muokkaavat syystä aivoihin tietyn mielteen tai kuvan.
      Tyhjä on kertakaikkiaan tyhjä eikä ole mitään kaikkein vähiten kykenee ajattelemaan. Jotta olisi tajunta, täytyy ensin olla tietynlainen materiaalinen olio.

      Jos nyt olisi jumala, siis minkä uskonnon tahansa mutta olkoon yleisesti jumala joka olisi triljoonia kertoja ihmistä kyvykkäämpi, sen täytyisi olla materiaalinen olento. Sillä täytyisi olla virtapiirit aivoissaan. Tällainenkin olio olisi materian sisäisten liikelakien armoilla, syntyväinen ja kuolevainen. Se kyvykäs olio, jumala, olisi samaa materiaa kuin mikä on olemassa. Sen ruumiissa olisi ihmisen aivoja vastaava mutta tehokkampi tietokone.
      Tämä yliviisas olio, voisiko se olla niin tyhmä että pelottelisi ihmisiä helvetillä. Miten sellainen olio voisi kuvitellakaan kuin ihmisten kiusaamista.
      Voimme varmuudella todeta aihetodisteilla ja todennäköisyydellä ettei ihmisten keksimää heitä kiusaavaa yli-ihmistä voi olla mutta universumissa toki voi olla paljon ihmisen tietoisuutta korkeammalla tasolla oleva ajattellun kykenevä laji.
      Ja sitten vielä. Maapallon kokemus osoittaa, että tajunta tulee kuvioon vasta sitten kun siihen on tietyt materiaaliset mahdollisuudet. Koko tämä universum muodostuu samoista alkuaineista ja universumia ohjaa yhtäläisesti tietyt materiaaliset luonnonvakiot.

      Tajunta, henkiset ominaisuudet ovat materian ominaisuuksia mutta eivät itse materiaa. Materiaa ja tajuntaa ei saa samaistaa. "Materia ajattelee tajunnan avulla itseään". Kömpelö siteeraus mutta kuvannee todellisuutta.

    • Hegelin_ansiot

      Kreationismi on suosittu uskovaisten tieteilijöiden parissa. Se lähentelee Hegelin objektiivista idealismia.
      Reaalinen, todellinen, aineellinen maailma tunnustetaan. Tieteilijän tutkiessaan sen ilmiöitä on pakko liittää tulokset materiaolioiden itseliikuntaan siten että ilmiöiden takana on tietyt materiaaliset syyt.
      Hegel löysi näin dialektikaan käsitteet. Hän toi pienen lisän idealismin filosofiaan ja se muuttui lähes materialismiksi. 1800 alun saksalaisessa aatteellisesti tunkkaisessa ilmapiirissä hän ei uskaltanut edetä pidemmälle vaan asetti kaiken yläpuolelle maailmanhengen, ajattelun joka ajattelee itseään ilman materiaalista kaapua. Maailmanhenki olisi luonut luonnonlait, jättänyt homman sikseen ja että ihmisten tulisi tutkia millaiset yleiset yhteydet maailmanhenki loi.

      Hegelin oppilasta yliopistossa, Karl Marxia, sykähdytti materian yleiset liikelait. Hän jatkoi tutkimusta ja toi oman lisän. Marx jätti Hegelin teoriasta pois maailmanhengen, koska dialektiikan käsitteet ovat juuri niitä syitä, jotka toimivat luonnossa ja synnyttävät materian itseliikunnan ja suotuisissa olosuhteissa myös ajattelevan olion. Luonnossa itsessään on ilman henkiä syysuhde. Luonnossa vallitsee yleinen ja yksityinen, vastakohdat ja niiden muutos, kieltämisen kieltäminen (mm. lajiominaisuus) ja monet muut ja ne ovat materiaalisen kehitystrendin syy. Kukaan ei niitä ole asettanut, mikään ei voi niitä poistaa.

      Kreationistit toimivat kuitenkin tiedon hämärtämisen puolesta, tahtomattaankin. Esittää materian liikkeiden perussyyksi maailmanhenkiä se johtaa vääjäämättä tiedostusta osittain harhapolulle. Syväuskonnollinen idealismi käyttää kreationismia vihamieliseen suhtautumiseen tiedettä vastaan ja usein työväenliikettä vastaan.

      • Hallaahon.äänestäjä44

        Partacus vaihtoi nimeä "Hegelin oppilasta yliopistossa"

        Marx leikki puupyssyllä kotona kun Hegel oli kuolemankielissä, eri vuosisatojen edustajia

        diletanteilla, kuten Partacus, on väärä luulo että tiedemiehet ovat vanhoja, kuten vanha Einstiein tai nobelistit joille uskalletaan jakaa palkintoja vasta kuolemankielissä etteivät anna lausuntoja

        mutta itse tiede tehdään siinä 30 iässä eli oleellisesti Hegel ja Marx ova ERI VUOSISADAN TUTKIJOITA ja Partacus maallikkohömppääjä

        Marxin opiskelut menivät metsään koska hän liittyi kaupunkinsa ryyppykerhoon Landsmannschaft der Treveraner ja sen jälkeen alamäki jatkui koska alkoi juosta naisissa ja erityisesti aristokraattisissa. Ennen Marxin opiskelun aloittamista ryyppäämisen ja naisten jälkeen Hegel ehti jo kuolla. Marxilla on paljon hyötyä Lontoossa tästä, koska siellä saattoi jatkaa ryypiskelyä ja naisia Engelsin antaman viikkorahan turvin eikä työtä tarvinnut tehdä
        eikä työnarvoa


      • makkonen77

        "Hegelin oppilasta yliopistossa, Karl Marxia, sykähdytti materian yleiset liikelait. Hän jatkoi tutkimusta ja toi oman lisän. Marx jätti Hegelin teoriasta pois maailmanhengen, koska dialektiikan käsitteet ovat juuri niitä syitä, jotka toimivat luonnossa ja synnyttävät materian itseliikunnan ja suotuisissa olosuhteissa myös ajattelevan olion. Luonnossa itsessään on ilman henkiä syysuhde. Luonnossa vallitsee yleinen ja yksityinen, vastakohdat ja niiden muutos, kieltämisen kieltäminen (mm. lajiominaisuus) ja monet muut ja ne ovat materiaalisen kehitystrendin syy. Kukaan ei niitä ole asettanut, mikään ei voi niitä poistaa."

        Marx ei käsitellyt luontoa dialektisesti. Pääomassa, sen alkuluvuissa, hän mahdollisesti käytti dialektiikkaa arvomuodon kehittelyssä tavaramuodoksi ja rahamuodoksi. Muutenkin Marx ei ollut luonnonfilosofi vaan yhteiskuntafilosofi. Marxin "materaalisuus" oli yhteiskunnan taloudellinen toiminta (tarpeet, intressit). Taustalla on tietysti luonnonresurssit ja tekniikka mutta ne on ainoastaan tuotantovälineitä. Tietty pragmatismi suhteessa luontoon eikä mikään luonnon ontologia. Materiasta yleensä puhuminen on täysin epämarxilaista. Marx itseasiassa suhtautui melko kielteisesti yleensä filosofiaan tai mihinkään materiallistiseen metafysiikkaan. Marx piti itseään tietynlaisen taloustieteen kriitikkona. Hän kritisoi poliittista taloustiedettä tietystä politiikasta. Ei taida olla sattumaa, että ns. marxisti-leninistien lipuissa E n g e l s on keskellä? Engels on keskiössä "välittämässä" Marxia ja Leniniä. Luodaan joku jatkumo Marx->Engels->Lenin. Engelsiä ei nähdä yhtenä tiettynä tulkintana "marxilaisuudesta". Miksi Marxia ei ole asetettu lipun keskelle? Nähdään, että Engels on jopa tietyssä mielessä ylittänyt Marxin ja noussut keskeiseksi teoreettiseksi hahmoksi. Siis ei pidetä mahdollisena, että Marxin ja Engelsin välillä olisi tietty tasoero M a r x i n hyväksi. Että Engels ja hänen näkemyksensä voitaisiin jopa pikemminkin unohtaa (suhteessa Marxiin). (Mitenkään väheksymättä Engelsiä sinänsä joka oli kaikinpuolin sivistynyt ja fiksu henkilö.)


    • Hallaahon.äänestäjä44

      partacus-hömppä jatkuu, ihan hyvää puppugenerointia, aivan järjetöntä

      valvoja poisti arviot partacuksen persoonallisuus-addiktiosta yllä,
      joten antaa olla, mutta vinksahtaneilla on usein esiintymishaluna olla keskipisteenä
      puuropatoineen

      "Materia on jatkuvassa liiketilassa aivan kuin puuropata kattilassa"

    • Partacus

      Liike on materian olomuoto.

      Materian liike on ikuista. Sitä ei voi luoda eikä hävittää siksi koska materiaa ei voida luoda eikä hävittää. Luonnontieteissä se ilmasita energian säilymisen ja muuttumisen lakina. Liike enempää kuin materiakaan ei häviä eikä synny uudelleen.
      Liikkeen vastakohta lepotila esiintyy suhteellisena hetkellisenä tasapainona. Olio syntyy liikkeessä ja lepotila ikäänkuin varmistaa liikkeen tuloksen, jossa olio pysyy jonkin aikaa tiettynä oliona eikä minään muuna.
      Siten liiketila on ikuista, absoluuttista, kun taas lepotila suhteellista.

      Materian liikemuodoista.
      Jo muinaiset ajattelijat kysymyksen liikkeen yleisyydestä. "Kaikki virtaa, mikään ei pysy ennallaan, aika kuluu."
      Dialektinen materialismi ei pysähdy pelkän mekaanisen liikkeen havaitsemiseen.

      Liike voidaan ilmaista laajassa kirjossa perusmuodoissaan seuraavasti ja se on Friedrich Engelsin hahmottama:
      1. Mekaaninen liike (mm. paikanvaihdos)
      2. Fysikaalinen liike
      3. Kemiallinen liike
      4. Biologinen liike
      5. Yhteiskunnallinen liike
      Tähän voitaneen lisätä hiukkasmaailman liikemuodot, jotka poikkeavat atomaarisen maailman liikemuodoista.

      Liike ilmentää siten kehitystä, muutosta. Ilman liikettä olioiden välillä ei olisi vuorovaikutusta ja kaikki pysyisi ennallaan.
      Elollisen synty ja kehitys kuuluu biologisen liikkeen sisälle. On huomioitava että korkeammat liikemuodot sisältävät aina alempia liikemuotoja. Biologinen liike alias luonnonvalinta mahdollistaa elollisen syntymisen elottomasta materiasta, missä sille on suotuisat ehdot. Maan kokemus osoittaa että elämää voi esiintyä mitä moninaisimmissa olosuhteissa.

      Teoriat henkiolentojen synnyttämästä elollisesta ovat alhaisen tietotason näkemyksiä halusta tietää "miksi olemme olemassa ja kuka meidät on luonut" mutta rahkeet eivät riittäneet ennen 1 800 lukua oikeisiin vastauksiin. Tuolloin biologian tutkimus oli riittävän pitkällä toteamaan lajien kehityksen luonnonehtojen mukaisesti. Luonnonvalinta antoi epäsuorasti tuolloin oikean vastauksen. Eloton materia loi elolliset oliot. Elottoman materian osasten keskinäinen vuorovaikutus johti kemiallisten yhdisteiden sellaiseen kehityskaareen, josta lopulta putkahti maailmaan Homo Sapiens ihmislaji.

      On kai itsestään selvää ettei materiaa ja liikettä voi erottaa toisistaan. Molemmat on todella olemassa. Kiistattomasti.

    • Hallaahon.äänestäjä44

      "Liikkeen vastakohta lepotila esiintyy suhteellisena hetkellisenä tasapainona"

      Vastaus: Lepotila ei ole sama kuin tasapainotila
      Tasapainossa ei vaikuta voimia. Liukas saippua jäällä liikkuu lujaa ei ole levossa mutta on tasapainossa

      "Liike voidaan ilmaista laajassa kirjossa perusmuodoissaan seuraavasti ja se on Friedrich Engelsin hahmottama:
      1. Mekaaninen liike (mm. paikanvaihdos)
      Tähän voitaneen lisätä hiukkasmaailman liikemuodot, jotka poikkeavat atomaarisen maailman liikemuodoista."

      Vastaus: Tähän voitaneen lisätä marxilaisuus joka poikkeea liikkemuodoista siten, että se on seisova lätäkkö, Partacusin hahmottelemana

    • Partacus

      Tähän mennessä selostetusta voidaan havaita että useiden maailmassa ilmenevien yleisten yhteyksien liikelakeja, jotka heijastuvat ilmiöinä ajassa ja avaruudessa.
      Todellisuutta voidaan toki kuvata idealismin uskonnollisessa muodossa; Jeesusjumala ohjaa kaikkea, ihmisen ei tarvitse murehtia maallisista ja piste.
      Käytännöllisessä elämässä todellisuuden tunteminen on välttämätöntä. Ihminen luonnon tuotteena on sopeutunut siihen millainen tajunnan ulkopuolinen maailma. Tieteellinen työ on mahdotonta mikäli antaudutaan uskonnollisen teologian kahleisiin. Ihminen ei antaudukaan. Luonnonvalinta on luonut kyvyn tutkia ja nuuskia kaikkea ja sitä ihminen tekee tahdostaan riippumatta.
      Edes perussuomalaiset eivät kykene vastustamaan luontaista uteliaisuutta. Tämä siksi, koska palstalla eräs persu yrittää kumota reaalisen maailmanja sen tiedostamisen olemassaolon. Ihminen ei ole niin typerä hyppäisi nuotioon rukoilun jälkeen ja olettaisi ettei palovammoja tule.

      Esiin on tullut syysuhde, joka vaikuttaa kaikkialla ja kaikkeen. Syysuhde ja ristiriita ilmentää vastaista kehitystä tapahtuupa se elollisessa että elottomassa luonnossa.
      Yleisesti vaikuttavina lakeina dialektiikassa pidetään ja jotka esiintyvät luonnossa.
      1. Vastakohtien ykseys ja taistelun laki.
      2. Määrällisten muutosten laadullisiksi muuttumisen laki.
      3. Kieltämisen kieltämisen laki.

      Yleisimpinä käsitteinä (kategoriat) esitetään.
      1. Yksityinen (erikoinen) ja yleinen.
      2. Sisältö ja muoto
      3. Olemus ja ilmiö
      4. Syy ja vaikutus
      5. Välttämättömyys ja sattuma
      6. Mahdollisuus ja todellisuus

      Nämä dialektiikan peruskäsitteet heijastavat vastaista kehitystä, sitä miten tajunnan ulkopuolinen todellisuus toimii (ilman maailmanhenkiä) materian itsensä ristiriitaisuudesta lähtien.
      Materialistisesta kirjallisuudesta voi tsekata tarkemmin käsitteiden sisällön kuvausta vaikka jo nimet antavat näköalan käsitteiden ilmaisemiin vuorovaikutusuhteisiin.

    • Partacus

      Materia ja liike kuuluvat ehdottomasti yhteen.
      Kumpaakaan ei voi olla olemassa erikseen.

      Lähinnä uskonnollisen kreatinionismin kannattajat haluavat erottaa liikkeen ja materian. Liike olisi itsenäinen ja riipumaton materiasta. Väite on luonnollisesti hölynpölyä mutta sillä yritetään puolustaa materian ulkopuolella olevaa maailmanhenkeä. Teorian mukaan tajuntakin olisi itsenäinen ja vailla sidoksia materiaan. Kaikkitietävä tajunta materiattomassa taivaassa ja joka järjestäisi maailmanlopun. Useissa uskonnoissa esiintyy tämä taantumuksellinen idealismin filosofian käsite.
      Kreationistiset tieteiljät yrittävät kampittaa liikkeen jatkuvuuden. Ennen pitkää tulisi maailmankaikkeudessa lämpökuolema. Tähdet sammuisivat ja tietty pakkasraja kaikkialla ja liike lakkaisi eli tulisi raamatullinen maailmanloppu. Jäljelle jäisi pelkkää lämpöenergiaa ja joka ei voisi muuttua enää miksikään. Tiede vastaa näkemykseen energian säilymisen ja muuttumisen lailla.

      Materia, liike ja aika kuuluvat ehdottomasti yhteen. Olkoonkin että ne ovat kolmiyhteisessä aviossa, se on totuus siltikin. Liike merkitsee muutosta, kehitystä eikä ainaostaan määrällistä sellaista vaan myös laadullista muutosta eli kehitystrendiä.

      • TUTKIMUSPALVELUMESTARIT

        HEI! Arvoisa Toveri Don Spartacus me voimme kai todeta, että AINE-MATERIA(MASSA) ja LIIKE kuuluvat yhteen, mutta on kuitenkin hyvä huomata se, että pitää olettaa myös sellainen tilanne, että LIIKE loppuu kokonaan, joten Liikemäärä tälläisessä kuviossa on NOLLA. Nyt me voimme kysyä sitä asiaa, että milloin LIIKE eli Liikemäärä on NOLLA. Me voimme vastata ainakin siten, että sellaisessa tilanteessa on LIIKE ja samalla Liikemäärä NOLLA, jossa ei ole AINE-MATERIA(MASSA) rs yhtään siis vallitsee Absoluuttinen eli Ehdoton TYHJIÖ.

        PS Nyt kysyisin vielä sitä asiaa, että Miten Materialistinen Historiakäsitys ja Filosofia LD rs:ään sopii todella Suhteellisuusteoria ja AIKA-AVARUUS sekä Professori Zöllnerin Neliulotteinen Geometria.

        PS Voisitteko Te Toveri Don Spartacus jotenkin perustella sitä asiaa, että MIKSI Teidän mielestänne aina Luontokuvio rs:ään pitää sovittaa Materia, Liike ja Aika sekä erikoisesti vielä sellainen asia kuin AIKA-AVARUUS?

        PS Toivoisin nyt vielä sitä, että Te Toveri Don Spartacus perustelisitte sitä asiaa todella tarkkaan, että MIKSI myös Materialistinen Filosofia rs:n pitää perustua Suhteellisuusteoria, AIKA-AVARUUS ja Neliulotteinen Geometria rs:ään varsinkin, kun meillä on käytössämme sellainen asia kuin FE Luonnon Dialektiikka LD ja myös LD rs:n lausepuun peruslause A)AINE-MATERIA(MASSA) sekä B)Kolmiulotteinen Luontoavaruus eli GEOMETRIA ja siis vielä Euklidinen Geometria, Kolmiulotteinen Analyyttinen Taso- ja Avaruusgeometria sekä VIIVA, PINTA-ALA, TILAVUUS.

        PS Nyt korostan erikoisesti sitä, että olisi hyvä nyt Teidän Toveri Don Spartacus rs:n suorittaa tarvittavat perustelut ja todistelut jotain muuta kautta kuin vain pelkästään Perustuen MarxilaisLeniniläisen Filosofian Perusteet -Kirjaan.


      • Et ole selvillä Raamatullisesta maailmanlopusta. Siinähän maailmankaikkeus säilyy ja sen kansoittavat oikeaoppiset uskovaiset ja hallinnasta vastaajat Jumala ja apupojat enkelit. Tuota on ehkä vaikeaa sinun ymmärtää ja sitä on vaikeaa pystyä todistamaan joten se on uskon asia kuten kommunismikin. Eihän kommunismissakaan ole mitään mitä voisi todeksi todistaa muutoin kuin sen aina luoma kurjuus uskovilleen.

        Materiassa ja muussa hömpässä johon pyrit tätä päivää pakenemaan on tärkeintä lihapullat ja perunamuusi sekä hieman puolukkahilloa ja salaattia siihen särpimeksi ja maitoa juomaksi. Siinä on tämän päivän ihmiselle hyvää materiaa ja henkikin virkistyy noiden nauttimisesta.


    • Partacus

      "Materiassa ja muussa hömpässä johon pyrit tätä päivää pakenemaan on tärkeintä lihapullat ja perunamuusi sekä hieman puolukkahilloa ja salaattia siihen särpimeksi ja maitoa juomaksi. Siinä on tämän päivän ihmiselle hyvää materiaa ja henkikin virkistyy noiden nauttimisesta. "

      Totisinta totta. Tavallinen rahvas on luontojaan, oman elämänsä kokemuksesta, materialisti. Täytyy syödä, jotta eläisi. Pyhä Henki ei elätä. Elämä asettaa tämän kysymyksen ympärille suuren kirjon toimista joita ihmisten täytyy tehdä pysyäkseen hengissä ja laji jatkuisi. Mitään muuta ei tarvita. Pyhä Henki tai rukoilu ei auta tippaakaan. Ihmisen täytyy tehdä työtä saadakseen ravintoa, asuinsijan ja vaatteita. Senkin eteen hän joutuu tutkimaan luontoa ja ottamaan sieltä todellisia tietoja luuloteltujen sijaan.
      Siteeraus on mielestäni mitä parhain materialismin käytännöllinen puolustuspuheenvuoro. Se ei tietenkään kerro tietoteorista mitään mutta välillisesti se osoittaa tiedon kulkevan luonnosta aivoihin ja sieltä takaisin luontoon. Välissä on kulttuuria, suvunjatkamista, työtä, lasten kasvattamista, rilluttelua ja kaikenlaista.

      MESTARILLE
      Ole kiltti, äläkä tuo tänne ikivanhoja vääriä väitteitäsi.
      Tai, no mitäpä siitä. Haluatte kumota materialistisen filosofian perusteet hölynpölyn avulla.
      Ehkä tarkoituksenne onkin syöttää lukijoille materialismista väärä kuva. Se ei tietenkään ole keskustelupalstalla kielletty. Huomaan että liputatte maailmanloppua lämpökuoleman teorian avulla. Tehkää siitä oma aloitus ja perustelkaa. Tulen kumoamaan perustelunne. Tai se on perustelu jo tässäkin viestiketjussa. Extyökkäri kumosi sen viimeksi.

    • Hallaahon.äänestäjä44

      Lämpökuolemalla perustelu kertoo että Parta Cus ajattelee ensimmäisen lajin ikiliikkuja
      mutta vaikeammin vääräksi osoitettavat ikiliikut ovat toisen lajin
      ja kolmannen lajin ikiliikkua

      iltalehtilukija kuten Parta Cus ei enää pysty kuvailemaan

      Parta Cus on pudonnut marxilaisen dialektiikan ikiliikkuun joka liikkuu synteesistä teesiin
      mutta pysähtyy kommunismiin kuin stalinilaiseen seinään ja liike lakkaa

      eli kuten vanha kansa sanoo

      kuin paska junttilan tuvan seinään eli plastisesti

    • olette-tollo

      Halla.aholainen persu tekisi viisaasti, jos pysyisi persupalstan yksinkertaisuuksissa ja parjaamisissa kun muuhun ei kykene.

    • Partacus

      Avaruus ja aika.
      Avaruuden ja ajan filosofinen käsite.
      Reaalisen olemisen olemuksesta.

      Kun tarkastellaan ympärillamme olevia olioita, havaitsemme niillä olevan ulottuvuuden, tietyt mittasuhteet ja ne ovat myös liikkeessä. Lisäksi luonnon olioilla on tietty etäisyys toisiinsa nähden. Toiset kauempana, toiset lähempänä, toiset ylhäällä tai alhaalla, vasemmalla tai oikealla.
      Materiaalisella kappaleilla on ulottuvuus, tietty paikka ja sijainti toisiinsa nähden.

      Kappaleet, oliot, eivät ainoastaan ole avaruudessa. Ne seuraavat toinen toistaan tietyssä peräkkäisjärjestyksessä. Yhdet oliot vaihtuvat toisiin, nämä kolmansiin jne.. Aikaisemmin on tuotu esille erillisten materiaolioiden ajallisuus, niiden syntyminen tietty elinkaari ja kuoleutuminen muun materian sekaan ja syntyminen uusina olioina.
      Kaikilla olioilla on tietty kesto ts. alku ja loppu. Avaruus on tiettyä olioiden ilmestymisen ja lakkaamisen sekasortoiselta näyttävää sinfoniaa.
      Olioiden kiertokulkua vastaavaa kehitysvaihetta ilmaistaan filosofisella käsitteellä "aika".

      Avaruus ja aika ovat materian yleisiä olomuotoja. Materiaosasia ei voi erottaa liikkeestä eikä liikettä ajasta ja avaruudesta.
      V.I.Lenin: "Maailmassa ei ole muuta kuin ajassa ja avaruudessa liikkuvaa materiaa, ja liikkuva materia ei voi liikkua muuten kuin avaruudessa ja ajassa."
      Marx ja Engels käsittivät ennen Leniniä asian samalla tavalla. Materia on jatkuvassa liiketilassa ja liikkeen kestoa merkitään aikakäsitteellä. Materiaa, liikettä ja aikaa ei voi erottaa toisistaan.

      Filosofisen idealismin useissa suunnissa pyritään estämään ajan olemassaolo ja että se olisi ihmisjärjen keksintö. Materiaa on jo tunnetusti ollut olemassa yli 13.8 mrd vuotta. Siis kauan ennen aurinkokuntaa. Aika ei luonnollisestikaan ole materiaolio vaan materian ominaisuus. Nykyaikainen kosmologia vahvistaa, että aika on todellinen materian ominaisuus

      Materialismin ikuisuus ja äärettömyys määräävät ajan ikuisuuden ja avaruuden äärettömyyden. Se merkitsee ettei avaruudella ja ajalla ole alkua eikä loppua. Täysin päinvastoin kuin idealismissa, jonka erilaiset muunnokset asettavat alun ja lopun ja josta seuraa ajan ja materian ulkopuolella olevan maailmanhengen luomisteoriat. On selvää, ettei luomisteorioissa logiikkaa näy mailla eikä halmeilla.

    • Jyrynkylänpoika

      Jurvan kommunistinen puolue on kiireestä kantapäähän, henkeen ja vereen, historiallista materialismia. Tämä ei ole ihmemaa. Tääläkin tarvitaan ruokaa, juomaa, asunto ja vaatteet, jotta voidaan tehdä tiedettä, taidetta, politiikkaa. Eli hyvä Marx, hyvä Engels. Teitä ei voi kukaan kumota.

    • Hallaahon.äänestäjä44

      Kuten Lenin on todennut
      Partacuksen päässä ei ole materiaa
      joten siellä ei voi liikkua juuri mikään paitsi neste
      ja jätän sanomat mikä neste

      Muuten, Partacus käyttää kommunistikieltä, koska ei ymmärrä asioita
      eli
      tällainen sana on
      materia
      ja
      työnarvo
      jne.

      Kommunistikieli on juuri sen takia hömppää, että ne käyttävät käsitteitä, jotka eivät ole hyvin määriteltyjä ja pyörittelevät niitä

      Ideansa partacus-tyypit ottavat iltalehdistä, siellä kerrotaan jotain länsimaista esim. Usasta Englannista ja Australiasta, nämä maat ovat tyyppiesimerkkejä erittäin vapaista maista joissa myös kielteiset uutset kaivetaan heti esiin toisin kuin Saksasssa Ranskassa Suomessa puhumattkaa diktatuuri-Venäjästä

      Sitten nämä ottavat iltalehtien painotukset ja kertoat päälle että jo Lenin kertoi että materia liikkuu ajassa proletariaatin käsien kautta työnarvoksi josta kapitalisti riistää lisäarvon ja syntyy teesin antiteesi ja synteesissä uusi kommunsitinen yhteiskunta

      jossa dialektinen liike ja aika lakkaa kuin Stalinin seinään mutta ei siitä liikkeen lopusta sen enempää kun kertoja ei sen loppumista osaa selittää

      PARTACUS PUHUU MATERIASTA JUURI SEN TAKIA ETTÄ HÄN ESIMERKIKSI EI PYSTY KERTOMAAN MIKÄ ON MÄÄRITELMÄLLINEN ERO NESTEELLÄ KAASULLA JA KIINTEÄLLÄ AINEELLA kun ei materiasta mitään tiedä

    • Partacus

      Perussuomalainen tietoteoria näyttää olevan sangen yksinkertainen. Taivaallinen Jeesus lähettäsi kaikki ajatukset ensin luojaprofeettaratar Laura Huhtasaaren päähän. Laura jakaa ajatukset maailman ihmisten päihin sekunnin murto-osassa. Kaikkialla ihmiset saisivat Jeesuksen antaman maailmankuvan. Näin syntyisi persut, materialistit, idealistit, porvarit ja kommunistit, ihmiset ja huulenheittäjät, ateistit ja uskonnottomat, erilaiset kielet ja ihmisten ulkonäöt. Sanalla sanoen aivot loisivat joka hetki kaiken mitä on olemassa. Mitä siitä opimme? Emme mitään.
      Siirrtytäänpä asiaan.

      Materia ja aika.
      V.I.Lenin: "Maailmassa ei ole muuta kuin ajassa ja avaruudessa liikkuvaa materiaa, ja liikkuva materia ei voi liikkua muuten kuin avaruudessa ja ajassa."
      Tajunta on materian ominaisuus. Tajuntaa ei voi olla itsenäisenä oliona olemassa. Tajunta on aivoissa tapahtuva kemiallis-fyysinen monimutkainen prosessi. Ulkoa tuleva informaatio siirtyy biologisiin aivoihin ja synnyttää kuvia ja mielteitä ja jota sanotaan kansanomaisesti tiedoksi. Prosessi toimii ilman jeesuksia ja allaheita. Mainittuja persoonia ei oikeasti ole olemassa. Ne ovat kulttuuri-ihmisen mielikuvituksen tuotteita.

      Aika on siis materian ominaisuus. Kaikki tapahtumat avaruudessa tapahtuvat peräkkäisessä järjestyksessä ja kulkevat yhteen suuntaan, menneisyydestä tulevaisuuteen. Kolmiulotteisessa avaruudessa oliot liikkuvat ja synnyttävät ilmiötä peräkkäisessä järjestyksessä. Syysuhde on materiassa itsessään eikä suinkaan Laura Huhtasaaressa tai hänen Jeesuksessaan.
      Ihmiskunnan historia toimii samalla tavalla. Sitä luodaan ihmisten toimesta joka hetki. Jokaisen hetken tapahtuma on ollut todellinen (hyvä tai huono) ja sitä seuraa uudet "kujeet".

      Tieto tajunnan ulkopuolisesta maailmasta ja avaruudesta karttuu kaiken aikaa (ilman Laura Huhtasaaren oletettua kykyä saada tietämys suoraan ammoin kuolleelta Jeesukselta).

      Aikaisempi tiede tunnusti avaruuden ja ajan objektiivisuuden mutta erotti sen materiasta. Se piti materiaalista avaruutta annettuna ja muuttumattomana. Vielä 200 -300 vuotta sitten materialismin edustajat haksahtivat samaan näkemykseen. Suuri tiedemies Isaac Newton, painovoiman keksijä, loi avaruudesta kuvan ikuisesti samalla tavalla toimivana "kellona". Nykyinen tiede toteaa universumin historian kokemuksesta aika-avaruuden tunnetun osan olevan jatkuvassa muutoksen tilassa.
      Mikä oli ajattelussa pielessä! Ei ymmärretty liittää materiaa, liikettä ja aikaa yhdeksi kokonaisuudeksi. Kunnes Kant hieman ja Hegel reippaammin näkivät ajan ja liikkeen syy-yhteyden ja kaiken olevan muutoksen tilassa. Siitä lähti kehittymään näkemys aika-avaruuden toimintojen ykseydestä moninaisuudessaan monimutkaisessa keskinäisessä vuorovaikutuksessa.

      Kuka tahansa, joka on vähänkin silmäillyt kosmologista kirjallisuutta, voi havaita tietyt säännmukaisuudet ja muutoksen eli vastaisen kehitystrendin.

    • Hallaahon.äänestäjä44

      Hörhö Partacus jatkaa Huhtasaari-sotaansa Leninin ja Hegelin ja milloin Marxin ja Engelsin
      viitoittamaa tietä olioineen "Kolmiulotteisessa avaruudessa oliot liikkuvat ja synnyttävät ilmiötä peräkkäisessä järjestyksessä"

      luullen että tällaiset triviaalit lässyt jotain asiaa kun niissä vilahtaa sana ulotteinen ja olio

      Partacus on listan pahin häirikkö joka suoltaa pohjatonta
      Tekstit voidaan helposti luoda myös puppugeneraattorilla syöttämällä sanoja materia oli puuropata porisee ... lähtösanoiksi

      Partacusin täyttäessä p-huuseja Huhtasaari löi Satakunnassa vuosikymmeniä valtaapitäneen
      sosdempuolueen entinen kokoomuksen puoluelehtikin myöntää
      https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/aanikuningatar-huhtasaari-vaalitulos-sataa-halla-ahon-laariin-14132684/

    • Partacus

      Materia, avaruus, aika, liike ja suhteellisuusteoria.
      Einsteineille sattui kunnia havaita mm. ajan ja liikkeen paradokseja ja jotka ovat todellisia mutta sotivat arkikäsityksiä vastaan. Einstein esitti teorialla ettei kaikki arkikäsitykset päde todellisessa maailmassa. Muun muassa maapallon pyöreys oli vuosituhansia pannassa ja pannukakun muotoinen maa totena. Harha perustui siihen, ettei pallon alapuolella mikään pysyisi vaan putoaisi. Kristillinen kirkko teki teoriasta jopa dogmin. Syynä oli se, ettei tunnettu painovoimalakia, jonka puolestaan löysi kristinuskoa tukeva fyysikko Isaac Newton.

      Epäeuklidinen geometria kumosi jo lain kolmion kulmien asteluvusta 180 astetta. Se ei päde kaikkialla avaruudessa. Kuperassa ja koverassa pinnassa suoraviivainen kolmio voi olla yli tai alle 180 astetta. Materia, aika ja liike eivät siitä katoa.
      Olioiden avaruudelliset mittasuhteet tai ominaisuudet voivat vaihdella avaruuden eri osissa tai olioiden ja ilmiöiden suhteet toisiinsa toimivat omituisesti. Havainnoijan suhde ilmiöön näyttäytyy toisin kuin toisen havaitsema.
      Einsteinin tärkein sanoma on tarkkailla aikaa, avaruutta, materiaa ja liikettä suhteessa toisiin. Avaruus ja aika eivät muutu toisistaan riippumatta vaan ovat erottamattomassa yhteydessä toisiinsa. Aika muuttuu ikäänkuin neljänneksi ulottuvuudeksi.
      Suhteellisuusteorian mukaan ajan kulku voi hidastua tai massa kasvaa liikkeen nopeutuessa. Avaruus ikäänkuin kaareutuu suurten kappaleiden ympärillä jne. jne.
      Suhteellisuusteoria tuottaa tulosta kosmologiassa ja muussakin. Ilman sitä aika-avarutta ei kyetä täysin hahmottamaan tai tieto on ainakin eduksi luonnontieteille.

      Einsteinin suhteellisuusteoria ja Engelsin "Luonnon Dialektiikka" yhtyvät pääasiassa.
      Tietty vaikutus jossakin on poissa jostain muusta. Tietylle voimavaikutukselle on aina vastavoima.
      Einstein ei ollut filosofi mutta suhteellisuusteoria tukee materialismin filosofian peruskäsitteitä. Ensinnäkin jo siinä, että absoluuttinen tyhjyys ei voi tuottaa mitään ilmiöitä eikä sellaista ole olemassakaan. Einstein tutki olemassa olevan materian käyttäytymistä ja löysi siitä uusia puolia.

      Suhteellisteoriasta hyvä kansantajuinen esitys.
      http://tieku.fi/fysiikka/teoriat/suhteellisuusteoria/albert-einstein-ja-suhteellisuusteoria-aloittelijoille

    • Hallaahon.äänestäjä44

      STALIN KEKSI MORSEN AAKKOSET JA SAI STAHANOVIN TYÖSKENTELEMÄÄN VUOROKAUDESSA ENEMMÄN KUIN SIINÄ ON TUNTEJA -teoria

      Hyvä suhteellisuusteoria runoilijoille-tason opettaja Partacus

      Miksi toimitte opettajana kun ette tiedä mitään?

      Onko teillä jokin addiktio esiintyä?

      Onko teorioissanne mahdollisesti selitetty tunnettu hörhö-Partacuksen materia ja työnarvo

      Pysytytteko määrittelemään edes kiinteän aineen kaasun ja nesteen eron tieteellisesti?

      Työntäisitte nyt ne kolmion kulmanne ensin sinne puuropataan joka porisee kuin olio peräkkäisissä toimissaan ajan kulkiessa pahvilaatikossa kissojen ja karhujen (hyväksyttekö myös koirat ja hamsterit entä marsut?) joukossa

      ja vetäen lopussa yhteenvedon

      Marx Engels Lenin Stalin Mao Castro ...

      osoittivat kaiken kaikesta

      ja sitten aloittakaa taas tältä pohjalta uusi kierros hörhönoppienne suoltamisen kanssa

      HYVÄ KEKSINTÖ ETTÄ PANETTE SANAT JNE. JNE. PERÄÄN KUN ETTE SEURAAVASTA LAUSEESTAKAAN MITÄÄN YMMÄRRÄ ettekä osaa sitä selittää kunhan kirjoitatte sotkujanne jne. jne.

      "Avaruus ikäänkuin kaareutuu suurten kappaleiden ympärillä jne. jne"

    • Hallaahon.äänestäjä44
    • Hallaahon.äänestäjä44
    • Partacus

      Tiedostuksen merkityksestä.
      Materialistinen, marxilainen filosofia tarjoaa tieteellisen selityksen luonnon ja yhteiskunnan toiminnoista. Jälkimmäinen esiintyy historiallisen materialismin puolella.
      Työläiset tarvitsevat todellisen kuvan maailman olemuksesta ja sen kehitystrendeistä.
      Siksi jokaisen työtäkevän tulisi tutustua siihen ainakin peruskysymysten osalta.

      Ihminen on kymmeniä tuhansia vuosia ollut kiinnostunut siitä; mitä olemme, mistä olemme tulleet ja kuinka maailma toimii. Varhainen kokemusperäinen ajattelu todellisten käytännön tehtävien rinnlla synnytti väistämättä syysuhteeksi ideaalisen käsitteen "henget". Kaiken takana syysuhteena olisivat olleet henget. Sen jälkeen aurinko monella tapaa elämisen ehtona teki siitä palvottavan henkijumaluuden. Vuosituhansien jälkeen aurinko pääjumalana korvautui jeesuskristuksilla ja allaheilla ja edelleen maailman ilmiöiden syysuhteena pidettiin henkiä.
      Vastavoimat olivat kuitenkin jo liikkeellä Maanviljelys ja alkeellinen teollisuus pakotti todelliseen työhön ja tietämykseen, miten erilaiset materiaalit saadaan työkaluiksi tai miten pelto tuotti yhä paremmin satoa. Todellinen tieto tuli henkiuskomusten rinnalle. Syysuhdetta jouduttiin yhä enemmän etsimään luonnosta.
      Teollinen vallankumous toi lopun utopioille aineellisen maailman ulkopuolisista hengistä maailman kohtaloissa. Niin teollisuuden kehitys kuin sodan ja tappamisen muuttuminen teolliseksi toiminnaksi avasivat ihmisten silmiä. Samalla tieteestä kehittyi osa tuotantovoimia. Tiede saapui tuotantoon välttämättömäksi kumppaniksi. Ja edelleen pääkysymyksenä seisoi miten maailma toimii, mikä olemisen perussyy.
      Tiede ei sinänsä taistele uskontoa tai mitään filosofiaa vastaan. Se löytää yhä uusia syysuhteita kaikenlaisista seikoista ja jotka todennetaan monen tutkijaryhmän voimin. Tiede tuottaa tutkimustensa ohella todellista tietoa materiasta ja sen liikelaeista sekä ominaisuuksista ja syrjäyttää tahattomasti idealismin utopioita. Maailmalla se näkyy

      Suomen lisäksi maailman ihmisten tietoisuus kasvaa joukkoirtisanoutumisena uskonnollisten järjestöjen jäsenyydestä. Todellisen tietämyksen lisääntymisen aikakautena on edelleen päänäyttämön keskellä syysuhde. Nyt se korkeamman tietämyksen aikana johtaa idealismin ja uskontojen vararikkoon. Kiihkokansallisten pelko Euroopan islamisoitumisesta on joutava. Se ja kristinusko tekevät aatteellista kuolemaa. Tiedostus muuttuu mututuntumasta todellisen olemisen tuntumaan. Uskonnot kuitenkin jossain määrin jatkunevat pitkäänkin marginaaliryhminä. Vuosikymmenien sukupolvien saatossa se jatkaa pienenevänä tottumuksen voimalla, perinteen voimalla ja se tuottaa tiettyä yhteisöllisyyttä vaikka teoreettiset näkemykset sortuvatkin.

    • makkonen77

      Kyllä tuolla tajunnalla on tärkeä ja aktiivinen rooli tässä. Jos se pelkästään heijastelisi ulkomaailmaa niin ulkomaailmaan ei syntyisi mitään uusia asioita, ilmiöitä ja prosesseja. Ihminen produsoi kaikenlaista ulkomaailmaan objekteiksi ja näiden kautta meihin vaikuttaa myös subjektiiviset tajunnat. Esim. maailmassa ei ole ollut olemassa tiettyä kirjaa sisältöineen ennenkuin jokin tajunta sen sinne loi ja sen jälkeen se vaikuttaa eri tavoin eri tajuntoihin. Tai maailmassa ei ollut yhtään lentokonetta, joka olisi voinut heijastua tajuntaan lentokoneena, ennenkuin jokin tajunta mielessään konstruoi lentokoneen ja sitten myös realisoi sen oliona maailmaan. Monet ulkomaailman oliot ja prosessit tulee ilmi vasta erilaisten teknisten järjestelyjen ja apukeinojen kautta ja näitä tekniikoita ei siis ole havaittavissa missään tajunnasta täysin riippumattomassa todellisuudessa. Eihän luonnossa ole mitään kertolaskuakaan havaittavissa. "Pinta-ala" on jo käsite jota ei luonnossa ole. Havainnoissa ei ole "pinta-alaa", joka kausaalisesti synnyttäisi aivoissa "pinta-alan" ajatuksen.

      • Hallaahon.äänestäjä44

        Onko kiva höpöttää niitä näitä?

        Kun n-ri astuu santaan Afrikassa
        hän
        ei tajua,
        että voisi siitä rakentaa kännykän

        Kännykkä perustuu - pitkän päättelyketjun kautta - santaan

        mutta ei höpötykseen


    • Partacus

      Hallaahon.äänestäjä:
      "Partcus ei ole kiinnostunut siitä mitä olemme, mistä olemme tulleet ja kuinka maailma toimii"

      Aloituksesta lähtien on tätä perusteemaa käsitelty. Hallaahon.ääänestäjä toimii kuten MESTARI eli viestittää paria prosyyripohjaa sitä muunnellen ja ensimmäkseen asian vierestä. ja siinäkin valehtelee sumeilematta muita asioita. Näyttää siltä, ettei hän edes ymmärrä mistä on kysymys.
      MESTARI on mieltynyt Zöllnerin spiritismiin tieteen ja Haallaahon äänestäjä Laura Huhtasaareen uusprofeettana, joka on keksinyt neitseellisen jumalsynnytyksen ja taivaalliseen luomiskertomukseen.
      Kummankin näkemys on luonnollisesti vastoin tosiasioita, materian itseliikuntaa vastaan. Luonto toimii miten se toimiikin ja ihmisen tajunta tiedostaa sieltä yhtä ja toista, muuntaa aivoissaan mielteiksi ja kuviksi eli tiedoksi ja palauttaa ne takaisin luontoon työtoiminnon avulla luontoa muokaten. Eläimet toimivat täsmälleen samoin mutta niillä aivojen kapasitetti on alkeellisempi.

      Hallaahon.äänestäjä höpöttää siis pääasiassa asian vierestä. Materialismi on vastakkainen hänen esinaisensa Huhtasaaren ideologiaan nähden. Hän toimii tiedostusprosessin esittelemisessä puolueellisesti. Perussuomalaisten ideologia perustuu Jeesus-jumalan kaikkivoipaisuuteen ja sitä Huhtasaaren/Halla-ahon alaisten tulee propagoida.
      Filosofia on kuin onkin puolueellinen. Idealismi sopii rahaporvarille hyvin, materialismi ei lainkaan. Idealismille riittää, kun ihminen ajattelee, että kaikki hänen näkemyksensä olisivat Jeesus-jumalan sinne tunkemia ja istuminen jumalankuvan edessä selkä kumarassa riittäisi.

      Teemana on ollut alusta lähtien. Mitä tajuntamme ulkopuolella on ja siitä riippumatta, miten tajunnan ulkopuolinen todellisuus toimii ja voidaanko sitä tiedostaa ja jos voidaan niin löytyykö todellisuudesta säännönmukaisuutta ts tiettyjä syysuhteita.
      Materialismi vastaa jokaiseen kohtaan myönteisesti.
      Ihmisen aivoissa tajunassa materia ajattelee itseään. Materian ulkopuolisia henkiä ei tarvita tiedostuksessa eikä niitä ole.

    • Hallaahon.äänestäjä44

      "Aloituksesta lähtien on tätä perusteemaa käsitelty"

      Ei aivan pidä paikkaansa Partacus esittää stalinismia eli Engels-oppia jonka jopa marxilaiset hylkäsivät 1927

      Partacuksen esitys on totaalihuuhaata eikä hän itse ymmärrä mitä kopioi esimerkki

      panee symbolit jne. jne. loppuun hämäykseksi ikään kuin hänellä - täysin pihalla olevalla - olisi jotain lisättävää lauseeseen, jonka aloitustakaan kaareutuvuudesta hän ei ymmärrä

      "Avaruus ikäänkuin kaareutuu suurten kappaleiden ympärillä jne. jne" (Partacus)

      Hörhöilyn kukkanen Partacukselta, ei tiedä EDES tiedehistoriaa eikä tietenkään
      ymmärrä tieteestä mitään:

      "Einsteinin suhteellisuusteoria ja Engelsin "Luonnon Dialektiikka" yhtyvät pääasiassa" (Partacus)

      Einsteiin tuomitsi Engelsin Luonnon dialektiikan huuhaaksi 1924 ja kuvaukseksi Engelsin omasta persoonasta eikä tieteestä ja sanoi, että käsikirjoitus ei tuo mitään tieteeseen EIKÄ EDES TIEDEHISTORIAAN (kun sen on tieteestä täysin irraallaaan oleva ilman koulutusta kirjoittanut maallikko - eräänlainen rikas ikiliikunkeksijä (dialektiikka) Engels jolla oli aikaa osakkeenomistajana)

      ELI JOPA MARXILAISET JO 1927 TIESIVÄT ETTÄ Engelsin teoria on huuhaata eivätkä liittäneet sitä marxilaiseen tieteeseen ja vasta diktaattori Stalin 1939 kanonisoi Engelsin tiedemieheksi

      ja tällaista stalinistista roskaa Partacus jankkaa täällä - ilman edes sitä että kun hänen huuhaansa paljastetaan, Partacus pistää lisää tuutista aivohämäräänsä esitysaddiktiossaan

      Marxilaiset hylkäsivät Engels-opin tieteenä 1927
      mutta Stalin kanonisoi sen Leninin hömppämaterialismin rinnalle NKP(b):n (kompuolueen) historiassa 1939 (b) = bolshevikit

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15239827/engels-onko-tiedetta-vai-oppineisuutta
      Einstein tyrmäsi kirjan heti: Engelsin käsikirjoitus ei tuo mitään tieteeseen, ei ole edes 1900-luvun tiedehistorian mukainen ... Tämän jälkeen puntariin joutui kirjan päätoimittaja David Rjasanov. Hän teki nahkapäätöksen. Engelsin teosta ei liitetä sosialistitieteeseen, suoraan, ei kirjaan, vaan ajoittain julkaistavaan vihkoseen, jossa on vähemmän tärkeitä marxilaisia kirjoituksia (Moskovan Marx-Engels-instituutin julkaisuja, painettu Frankfurtissa 1927, osa 2)

    • Partacus

      Hallaaho toistaa aloitukseen liittymätöntä prosyyria täällä mutta myös Perussuomalaisten palstalla, sielläkin aivan muihin asioihin liitettynä.
      Persupalstalla tarvittaisiin todellisesti monta aloitusta siitä miten maailma ja tiedostusprosessi toimii.

      Tässä ja yleensäkin Hallaahon prosyyreissa on asian sisällä voittopuolisesti pelkkää sontaa. Tiettyyn aiheeseen sama prosuuri monesti hieman muunneltuna ja valhetta enemmistö niin että niiden oikaisu on mahdotonta. Extyökkärillä tyyli.
      Lukija voi katsoa tämän viestiketjun ja todeta, ettei Hallaaho ole kirjoittanut varsinaisesta aiheesta mitään. Pelkkää soopaa sitäkin enemmän.
      Normaalia persutyyliä. Paljon sanoja sisältöä ei lainkaan. Usein veisteihin liitettään ulkomaalaisviha. Miksi? Käskeneekö itse Jussi vai Huhtasaari niin tekemään!! Extyökkäri liittää viesteihinsä työläisvihan ja persumaisen rotuopin työläisistä alempana rotuna.

      • Olette halla-ahon kanssa kuin veljeksiä. Molemmat suoltavat pelkkää sontaa kuvitellen jonkun uskovan teihin ja jaarituksiinne. Mestarin voi pistää smaan laatikkoon kanssanne sillä ei sieltäkään tule kuin unia neljässä ulottuvuudessa.

        Ay mafia sitä työläisvihaa harrastaa, se on johdattanut satoja tuhansia työläisiä laitumelle muiden ristiksi eikä itse hoida virheittensä tuloksia. Minä pyrin auttamaan työläisten ajattelukaailmaa kohdalleen. Kun niihin paneutuu vakavuudella pääsee eroon mafiasta ja voi alkaa työnsä puhtaalta pöydältä mutta miten nyt komuloinen Partacus voisi muuta ymmärtää kuin omaa pravdaansa!

        Jo siitä näkee hänen käsityskykynsä rajat jos hän minua liittää persuihinsa koska heistä olen yhtä kaukana kuin siitä muutaman komuloisen laumasta jonne hän katsoo itse kuuluvansa. Minä olen ja olen aina ollut, vapaa demokraatti eli kommunistin eniten vihaama ajattelija!


    • makkonen77

      Marxin materialismi on historiallista materialismia. Materiaalisuus käsittää myös tietyn historiallisen tarpeita tyydyttävän tuotantomodon. Tajunta määräytyy asemasta tuotannossa. Voi olla kuitenkin väärää tietoisuutta, tietyn ideologian muokkaamaa tietoisuutta. Eikö tämä tarkoita, että tajuntaa voi muuttaa tajunnalla, tietyllä ideologialla? Toisaalta oikea tietoisuus ilmaistaan tietyn teorian avulla. Näin historiallinen materialismi olisi teoria- tai viitekehysvälitteistä, kulttuurisesti välittynyttä. Kapitalistinen oleminen on tietty kulttuurimuoto, jossa oleminen pyrkii redusoitumaan taloudellis-tuotannolliseksi olemiseksi. Oleminen eli tajunta ja konkreettinen elämisen tapa pyrkii redusoitumaan sellaiseksi, jossa elämä on yhtä kuin asema tuotannossa ja sille paralleeli tajunta.

      • Humpuukia! Elämä ei ole tuotantoa vaan tuotanto on vain osa elämää. Tuotantoa tarvitaan elämän olosuhteiden ylläpitoon hallirusti mutta se ei silti korvaa elämää sinänsä, paitsi jos olet täys puupää mulkero!


    • Hallaahon.äänestäjä44

      SKP:n kannattaa vaihtaa levyä ja luopua pakkoruotsin kannattamisesta,
      saa ääniä EIKÄ MAKSA PALJON https://keskustelu.suomi24.fi/t/15239827/pakkoruotsin-vastustaja-on-kingi-vaaleissa#comment-93383962

      Engelsiä kannattamalla joutuu vain naurunalaiseksi ja tulee leimatuksi stalinistiksi
      kuten Partacus - hän ei tosin ymmärrä siitä mitään, mitä julistaa addiktiossaan
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15239827/ei-kannata-leimautua-stalinistiksi


      SKP:llä ei ole paljon varoja käydä vaaleja enää ja niitä tulee lisää kuten maakuntavaalit,
      siksi levynvaihto voisi olla kannattavaa ja tuloksellista

    • Partacus

      Tiedostusprosessin historiallisesta kehityksestä.

      Aistinvarainen ympäristön havannointi johti ensin henkiuskomuksiin ja sitten jumaluskomuksiin ja jotka ovat taantumuksellisinta idealismin filosofiaa.

      Elämisen välttämättömät tarpeet sanelivat käytännön toimet. Nälkä pakotti hankkimaan ruokaa ja vilu vaatetusta ja asumuksia. Alkuaan ihmiskunta kulki välittömästi ympäristön ehtojen mukaisesti. Työkalujen monimutkaistuminen ja sittemmin teollisuuden kehitys muokkasi ihmistä yhä enemmän kulttuuri-ihmiseksi. Teollisuus loi tuhansia uusia tarpeita ja ihminen muokkasi päässään yhä kekseliäämpiä koneita.
      Yhteiskunnallisen tajunnan perusta on olemisessa mutta on väärin kuvitella että rata olisi yksisuuntainen. Tietoisuuden lisääntyminen edistää etenevän tuotannon ja muun kuluttuurin kehittymistä. Tiedostus kulkee siis kahteen suuntaan.

      Idealismin vararikon alku on ehkä eniten kosmologiassa.
      Aurinko näytti litteältä kiekolta ja kiertävän litteätä maata. Jo antiikissa esitettiin pyöreän maapallon teoria mutta se kumottiin sillä etteihän ihminen pysy pallon pinnalla pää alaspäin.
      Kristillinen kirkko loi dogmin litteästä maasta Jeesuksen sanomana.

      Suuret tieteilijät Kopernicus, Galileo, Keppler, Tyko Brahe ja Newton, kaikki hartaita kristittyjä, kehittivät avaruuden tuntemusta ja siitä alkoi nykyaikaisen fysiikan kehityskulku alkaen 1500 luvulta.
      Löydettiin maan pyörimisliike akselinsa ympäri ja muodostui ajatus pallon muotoisesta maasta litteän pannukakun sijasta. Syntyi oletus maan kiertämisestä auringon ympäri. Löydettiin kaukoputkella muita planeettoja ja niiden kuita. Syntyi oletus öisen avaruuden pilkuista aurinkoina. Newton todisti painovoimalain avulla aurinkokunnan liikemuodot.
      Toki teorioissa oli heikkouksia mutta suunta kohti tiedettä oli selvä.
      Vanha maailmankuva sortui rytinällä.

      Ehkä seuraava vaihe esiintyy kasvi- ja eläintieteiden puolella. Luonnonvalintateoria teki tuloaan ja se oli toinen murskaava voitto uskonnollisesta idealismista.
      Pikkuhiljaa alkoi hahmottua kasveille eläimille lähisukulaisuutta ja heimoutta ja ajatus kulki kohti menneisyyttä niiden yhteiseen esilajiin. Teoria kerralla valmiiksi syntyneestä elollisesta luonnosta kumoutui. 1800 luvulla nousi esiin luojajumalan sijasta luonnonvalinta elävässä luonnossa. Eloton materia voi synnyttää soveliaissa olosuhteissa elollista.
      Luojajumaluudet saivat kyytiä.

      Yhteiskunnallinen tajunta kulki jälkijunassa. Uskonnon ote oli valtava. Kirkot käyttivät dogmejaan tieteiden tukahduttamiseksi mutta turhaan. Nykyään kirkot, vaikka vetoavat raamattuihin, antavat tieteen olla rauhassa.
      Ateismi alkoi levitä ensin sivistyneistön parissa. Rahvas oli munaskuita myöten kirkkokuntien armoilla. Vasta noin sata vuotta sitten maailman valtioissa uskonto pakollisena alkoi lakata uskonnonvapauslakien myötä.
      Viimeisen 50 vuoden aikana rahvas on alkanut kiihtyvästi irtaantua uskomusten kaheleista tieteiden kannalle. Prosessi on väistämätön eikä paluuta ole.
      Olemisen muuttuessa muuttuu myös yhteiskunnallinen tajunta. Aiheen tapauksessa syntyy ateismia edistäviä järjestöjä ja jotka henkisten toimintojen avulla pyrkivät levittämään väestölle tieteellistä maailmankuvaa.

      Eroakirkosta.fi palstalla eroilmoitukset kalkkavat yötä päivää. Muualla maailmalla on sama trendi riippumatta siitä mitä uskontoa kussakin valtiossa on perinteisesti harjoitettu.

    • Hallaahon.äänestäjä44

      Partacuksen älykääpiötuutti pukkaa sekundatietoa joka hänelle oppimattomalle on uutta siten, ettei osaa kirjoittaa edes klassisten tiedemiesten nimiä
      osoittaa vain hömppänsä tason siinäkiin

      Engelsiä kannattamalla joutuu vain naurunalaiseksi ja tulee leimatuksi stalinistiksi
      kuten Partacus - hän ei tosin ymmärrä siitä mitään, mitä julistaa addiktiossaan oli se sitten engelsejä tai newtoneita kunhan pölöttää https://keskustelu.suomi24.fi/t/15239827/ei-kannata-leimautua-stalinistiksi

      • Jos nyt hiemankin mietit niin jos kommunisti ymmärtäisi hän ei edes olisi kommunisti! Senhän täällä helposti oppii!


    • Partacus

      Vastaväittäjiltä ei mitään kommenttia varsinaiseen asiaan, yhteiskunnallisen tajunnan kehitystrendiin.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      93
      1788
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1367
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1178
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1147
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      53
      1007
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      966
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      964
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      67
      901
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe