Mihin kreationismi johtaa?

NoMitenOn

Mitä tapahtuisi jos kreationistit nousisivat valtaan kaikkialla?

Uskonnollinen fanaattisuus nousisi uusiin ääriin. Siitä seuraa suvaitsemattomuutta eriuskoisia ja toisinajattelijoita kohtaan. Myös ihmisoikeudet menettävät merkityksensä ja erityisesti lasten ja naisten oikeuksia poljettaisiin jokapäiväisenä käytäntönä. Oikeuslaitos ei olisi riippumaton ja rangaistukset eivät olisi missään suhteessa tekoihin. Uskonnollinen eliitti olisi kaiken oikeudenkäytön yläpuolella.

Ehkäisy ja perhesuunnittelu olisi kiellettyä. Pitkällä juoksulla se johtaa liikakansoitukseen ja siten sotiin sekä nälänhätään.

Kreationistien tiedevastaisuus johtaisi elintason laskuun kaikkialla. Uuden kehittäminen olisi kiellettyä tai ainakin erittäin rajoitettua. Kiinnostus tiedettä kohtaan laskisi eikä osaajia riittäisi tarpeeksi edes nykyisen tekniikan huoltoon ja ylläpitoon. Kaikilla aloilla tapahtuisi taantumista mutta pahiten se iskisi ihmisiin kun lääketieteen ja ruuantuotannon osaamistaso laskisi. Vain uskonnollinen eliitti saisi edes lähelle nykyisen tasoista terveydenhoitoa ja puhdasta ruokaa. Ihmisten eliniät lyhenisivät ja sekin vietettäisin entistä sairaampina.

Panostukset ympäristönsuojeluun lakkautettaisiin koska tiedeymmärryksen kadottamisen myötä menetetään myös kyky ymmärtää miten luonnossa ja ympäristössä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Entisaikojen tyylinen luonnon ja ympäristön raiskaaminen jatkuisi entistä kovempana kun liikakansoitetulle populaatiolle tarvitaan lisää resursseja. Lukuisia ihmisten toimeentulon kannalta tärkeitäkin eliölajeja ajettaisiin sukupuuttoon pelkkää ymmärtämättömyyttään.

40

522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Talibanin ja siitä erkaantuneen ISIS:n hallinnot ovat hyviä esimerkkejä siitä, mihin kreationismi johtaisi.

      • Historiaopettaa

        Niiiinn, ja sitten hyviä esimerkkejä ovat myös suomalaiset punikkiateistit ja valkoiset näennäiskristityt vuosina 1917-1918 teurastaessaaan toisiaan rikollisen laivastaisesti sen kun kerkesivät. Ei mitään eroa isisläisten ja Venäläisten sairaalapommittaja-Putineihin ja Trumppeihin verrattuna.

        Vai kuvitteleeko nykyatte olevansa jotenkin isoisäänsä parempimoraalinen? Heheh!


      • FixxuKretiini
        Historiaopettaa kirjoitti:

        Niiiinn, ja sitten hyviä esimerkkejä ovat myös suomalaiset punikkiateistit ja valkoiset näennäiskristityt vuosina 1917-1918 teurastaessaaan toisiaan rikollisen laivastaisesti sen kun kerkesivät. Ei mitään eroa isisläisten ja Venäläisten sairaalapommittaja-Putineihin ja Trumppeihin verrattuna.

        Vai kuvitteleeko nykyatte olevansa jotenkin isoisäänsä parempimoraalinen? Heheh!

        Onneksi Saksassa nousi sitten valtaan tosikreationisti.


      • FixxuKretiini kirjoitti:

        Onneksi Saksassa nousi sitten valtaan tosikreationisti.

        Gott mitt uns / Meine ehre heisst Treue.. tai jotain tuommoista.


    • Mistänäitäriittää

      Tässähän se on kerrottu:
      Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;
      18 vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan.
      19 Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä.
      20 Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.
      21 He rakentavat taloja ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät;
      22 he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä; sillä niinkuin puitten päivät ovat, niin ovat elinpäivät minun kansassani. Minun valittuni kuluttavat itse kättensä työn.
      23 He eivät tee työtä turhaan eivätkä lapsia synnytä äkkikuoleman omiksi, sillä he ovat Herran siunattujen siemen, ja heidän vesansa ovat heidän tykönänsä.
      24 Ennenkuin he huutavat, minä vastaan, heidän vielä puhuessaan minä kuulen.
      25 Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella, ja leijona syö rehua niinkuin raavas, ja käärmeen ruokana on maan tomu; ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sanoo Herra.


      Mitäs huonoa evo tästäkin aivopieraisee? No, tiedän kyllä, evo laittaa silmäsä kiinni ja huutaa että: "Eipäs ooooooooo!!!!!"

      • gfgfgfd

        Sitaattisontimisesi ei muuta aloituksessa mainittuja asioita, Juuri niin kuin siinä on kerrottu tulisi tapahtumaan.


      • Ollitaas

        Tuhatvuotinen valtakunta ei tosiaan ole tieteen tämänhetkinen ennustus. Se on kuitenkin yhtä mahdollinen tieteellisesti kuin sekin, että maapallo vaan jatkaa tämmöisenä tai että se tuhoutuu jossakin katastrofissa. Monenlaiset katastrofithan ovat nyt hyvinkin ennustettavissa tieteellisesti.

        Aivan sama on menneisyydessä. Ei tiede vielä siinä näe Jumalan sormenjälkeä ja ihmeitä, vaikka uskovina tiedämme että siellä ne ovat. Mutta emme tosiaan tiedä missä kohtaan, milloin ja millä tavalla.

        Tuo on hyvä muistaa: ero ennusteissa tulevaisuudessa, ja näin ymmärrämme sen paremmin menneisyydessäkin.

        Kreationistit ja fasistit tosiaan löytävät toisensa. Nyt on jo liitto oikeistopopulismissa menossa. Jotkut vielä Venäjän suurvaltashovinismin kelkkaan menossa.

        Sitä se tieteenvastaisuus tosiaan tekee. Se on turhaa suvaitsemattomuutta, tiede ei kiellä Jumalaa eikä Jumalan luomistöitä. Tiede on suvaitsevainen kaikkiin ajatuksiin, kunnes toisin todistetaan. Vain naturalistisen, tieteellisen ja ateistisen maailmankatsomuksen pohjalta yritetään tehdä uskon vastaisia johtopäätöksiä. Tiede ei kuitenkaan ole maailmankatsomus, eikä sillä ole yhtenäistä maailmankuvaa. On vain erilaisia käsityksiä.

        Kreationistit yrittävät kaapata itselleen Jumalan sanan, ja nyt vielä tieteenkin. Ei onnistu yliopistoissa eikä seurakunnissa. Ihmettelevät kun eivät kaikkiin seurakuntiin pääse. Mutta eiväthän kaikki seurakunnat ole kreationistisia. Onneksi.

        Kreationismi ainoana oikeana Raamatun tulkintana kumoutuu yksinkertaisesti galaksien ikään. Niiden iän tiedetään olevan vähintään yli 10 miljardia vuotta. Eikä ole yhtään mahdotonta, että niitä ja räjähdyksiä on ollut ikuisesti. Mutta kummassakin tapauksessa kreationismi, fundamentalistinen sellainen, kumoutuu aivan varmasti.


      • >Mitäs huonoa evo tästäkin aivopieraisee?

        Eipä mittään. Kyllä noilla opeilla köyhä kansa kurissa pysyy, kun se saa mahtavia palkintoja sitten joskus, vaikka yläluokka saakin niitä jo nyt. Sehän tämän tuuban idea tietysti oli.


    • Kreationismin_pimeys

      Hyvä aloitus! Nuo ovat huolestuttavia visioita, mutta kaikkia lueteltuja skenaarin kohtia kohtaan nyökkäilin, että noinhan se olisi. Hyvä huomio myös Munuaistutkijalta, että mehän käytännössä näemme tuollaisen järjestelmän vaikutuksia. Boko Haram on kolmas vastaava esimerkki.

      Kun itse aloin seurata tätä kreationismikeskustelua vuosia sitten, olin vain utelias ja halusin selvittää, että mistä ihmeestä on kyse. Myöhemmin kun kaikki tämä kreationistinen paskanjauhannan toisto alkoi kyllästyttää, olin jo heittämässä pyyhkeen kehään, että ihan sama, että ei tuollaisella roskalla kannata päätään vaivata. Oli kuitenkin asia mitä en varsinaisesti ollut ymmärtänyt vielä silloin.

      Tulin vähän toisiin aatoksiin kun minulle selvisi mitä motiiveja yhdysvaltalaisen kiilastrategiakreationismin takana olikaan. Aloituksen dystooppiset kuvaelmat kävisivät toteen, jos nuo jenkkiläiset hörhöt saisivat haluamansa. On sanomattakin selvää, että sellaista täytyy vastustaa. On huolestuttavaa, että tieteen ykkösmaassa Yhdysvalloissa puolet porukasta uskoo nuoren Maan kreationismin kaltaiseen hulluuteen! Kiilastrategia olisi voinut onnistuakin.

      • >On huolestuttavaa, että tieteen ykkösmaassa Yhdysvalloissa puolet porukasta uskoo nuoren Maan kreationismin kaltaiseen hulluuteen!

        Ei enää sentään kai niin moni? Sikäläinen nuoriso on paljon enemmän kallellaan sosialismiin kuin kreationismiin, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.


      • gualaämbäri
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >On huolestuttavaa, että tieteen ykkösmaassa Yhdysvalloissa puolet porukasta uskoo nuoren Maan kreationismin kaltaiseen hulluuteen!

        Ei enää sentään kai niin moni? Sikäläinen nuoriso on paljon enemmän kallellaan sosialismiin kuin kreationismiin, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.

        Kreationismi on sukua litteän maan uskojiin. Näillä eri opeilla on pelkästään tarkoitus johtaa ihmiset kiistelemään olemattomista aiheista. Sillä ei ole väliä mikä saa ihmiset päivästä toiseen haastelemaan humpuukia. Evokkien ja kretujen vastakkainasettelu toimii niinkuin on suunniteltukin. Hajoita ja hallitse systeemi voi hyvin.
        Samoin on lukuisien eri salaliittoteoriodenkin kanssa.
        Kun on paljon materiaalia liikkeellä se voi ihan turvallisesti sisältää kaikkea tosiasiat mukaanlukien. Tapahtumien ketjutus kuitenkin toimii niin että eri näkökantojen edustajat pysyvät kannassaan psykolgisista syistä. Eikä tosiasiat pääse näinollen haittaamaan suunnittelijoiden agendoja.


    • 12____13

      "Uskonnollinen fanaattisuus nousisi uusiin ääriin. Siitä seuraa suvaitsemattomuutta eriuskoisia ja toisinajattelijoita kohtaan"

      Aika järjetön väite. Nykyinen suvaitsevaisuus perustuu nimenomaan siihen, että kreationistit ovat sallineet ihmisten ajatella vapaasti, jonka seurauksena on sitten päässyt esiin ajatuksia, kuten ateismi, joka sitten pyrkii itse tuhoamaan kristinuskon, joka käytännössä antoi vapauden ateismiin.

      • Älä viitsi valehdella. Suvaitsevaisuus, ajatuksen sekä ajattelun vapaus eivät todellakaan ole mikään kreationistien juttu, päinvastoin. Ateismi ja tieteet ovat kehittyneet kreationisteista huolimatta, ei kreationismin ansiosta.

        Kreationismien suvaitsevaisuus näkyy kyllä selkeästi esim. heidän suhtautumisessaan naispappeuteen tai homoseksuaalisuuteen. Tai oman lahkonsa ulkopuolisiin kristittyihin.


      • "kreationistit ovat sallineet ihmisten ajatella vapaasti"

        Giordano Bruno saattaisi olla kanssasi eri mieltä. Varmaan moni muukin.


    • kretuhirviöt

      Ei kretuilla ole mitään mikä edistäisi ihmiskunnan hyvinvointia. Kretujen valheista ei kasva kuin paskaa.

    • "Mitä tapahtuisi jos kreationistit nousisivat valtaan kaikkialla?"

      Kreationistit tulevatkin nousemaan valtaan tulevassa 1000-vuotisessa valtakunnassa, josta profeetta Jesaja ennusti noin 700 vuotta ennen Kristusta. Kyseisen profetian perusteella tiedämme millaista silloin tulee olemaan:

      "Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.
      He rakentavat taloja ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät; he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä, sillä niin kuin puitten päivät ovat, niin ovat elinpäivät minun kansassani. Minun valittuni kuluttavat itse kättensä työn.

      He eivät tee työtä turhaan eivätkä lapsia synnytä äkkikuoleman omiksi, sillä he ovat Herran siunattujen siemen, ja heidän vesansa ovat heidän tykönänsä.
      Ennen kuin he huutavat, minä vastaan, heidän vielä puhuessaan minä kuulen.
      Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella, ja leijona syö rehua niin kuin raavas, ja käärmeen ruokana on maan tomu; ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sanoo Herra" (Jes.65:20-25)

      Edellä olevasta johtuen, ei kenenkään kannata olla ateisti eikä evolutionisti, vaan kristitty uskova ja kreationisti.

      • "Kreationistit tulevatkin nousemaan valtaan tulevassa 1000-vuotisessa valtakunnassa, josta profeetta Jesaja ennusti noin 700 vuotta ennen Kristusta."

        No periaatteessa esim. globaali ydinsota voi kyllä saattaa maailman tuollaiseen kammottavaan tilaan. Onneksi profetioihin ei ole uskominen, joten tuommoinen voidaan välttääkin... joskaan ei varmasti voida välttää jos teikäläiset pysyvät vallankahvassa kautta maailman. Ihmisestä riippumattomat luonnonkatastrofit voivat toki myös saada aikaan samanlaisen tilanteen.

        "Edellä olevasta johtuen, ei kenenkään kannata olla ateisti eikä evolutionisti, vaan kristitty uskova ja kreationisti."

        Kreationismi on varmasti kannattavaa niille, jotka käärivät sillä fyrkkaa. Kaikille muille siitä on lähinnä haittaa. Se on ilmeinen järjenkäytön häiriö, este tai hidaste useimmille, joten en usko, että pelkkä lohtu ja toivo mitä se joillekin ehkä tarjoaa, olisi kelvolliset ainekset moiseen kompromissiin. Kyse on kuitenkin pitkälti kognitiivisista vinoumista, eikä noin killissä kukaan halua olla kunhan vain hiffaa mistä on kyse.


      • räyhräyh

        Ahaa! Jehovantodistaja, Jyrbän uskonvelihän se siinä! Tuhatvuotinen valtakuntahan on juuri jehovapellejen ääliöoppia ja jehovien utopiamaailmassahan ne lampaat ja leijona käyskentelee laitumella leijonan myhäillessä lampaille ääliömäisesti, kuten Herätkää-lehden kansikuvassa.


      • räyhräyh kirjoitti:

        Ahaa! Jehovantodistaja, Jyrbän uskonvelihän se siinä! Tuhatvuotinen valtakuntahan on juuri jehovapellejen ääliöoppia ja jehovien utopiamaailmassahan ne lampaat ja leijona käyskentelee laitumella leijonan myhäillessä lampaille ääliömäisesti, kuten Herätkää-lehden kansikuvassa.

        Tuhatvuotinen valtakunta löytyy kyllä ihan kirkkoraamatustakin.

        "1 Minä näin, kuinka taivaasta tuli alas enkeli, jolla oli kädessään syvyyden avain ja isot kahleet. 2 Hän otti kiinni lohikäärmeen, tuon muinaisaikojen käärmeen, jonka nimet ovat Paholainen ja Saatana, ja pani sen kahleisiin tuhanneksi vuodeksi, 3 syöksi sen syvyyteen ja lukitsi ja sinetöi sen jäljestä syvyyden oven. Enää ei käärme saa johtaa kansoja harhaan, ennen kuin tuhat vuotta on tullut täyteen. Sitten se on päästettävä irti vähäksi aikaa.

        4 Minä näin valtaistuimia, ja niille, jotka asettuivat istuimille, annettiin tuomiovalta. Minä näin niiden sielut, jotka oli mestattu Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eivätkä sen kuvaa eivätkä olleet ottaneet sen merkkiä otsaansa eivätkä käteensä. He heräsivät eloon ja hallitsivat yhdessä Kristuksen kanssa tuhat vuotta. 5 Muut kuolleet eivät heränneet eloon, ennen kuin tuhat vuotta oli täyttynyt.

        Tämä on ensimmäinen ylösnousemus. 6 Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta." (ilmestyskirja 20:1-6)


      • räyhräyh
        Tipale kirjoitti:

        Tuhatvuotinen valtakunta löytyy kyllä ihan kirkkoraamatustakin.

        "1 Minä näin, kuinka taivaasta tuli alas enkeli, jolla oli kädessään syvyyden avain ja isot kahleet. 2 Hän otti kiinni lohikäärmeen, tuon muinaisaikojen käärmeen, jonka nimet ovat Paholainen ja Saatana, ja pani sen kahleisiin tuhanneksi vuodeksi, 3 syöksi sen syvyyteen ja lukitsi ja sinetöi sen jäljestä syvyyden oven. Enää ei käärme saa johtaa kansoja harhaan, ennen kuin tuhat vuotta on tullut täyteen. Sitten se on päästettävä irti vähäksi aikaa.

        4 Minä näin valtaistuimia, ja niille, jotka asettuivat istuimille, annettiin tuomiovalta. Minä näin niiden sielut, jotka oli mestattu Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eivätkä sen kuvaa eivätkä olleet ottaneet sen merkkiä otsaansa eivätkä käteensä. He heräsivät eloon ja hallitsivat yhdessä Kristuksen kanssa tuhat vuotta. 5 Muut kuolleet eivät heränneet eloon, ennen kuin tuhat vuotta oli täyttynyt.

        Tämä on ensimmäinen ylösnousemus. 6 Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta." (ilmestyskirja 20:1-6)

        Näitä kohtia ei yleisesti kristillisyydessä tulkita niin, että syntyisi maan päälle tuhanneksi vuodeksi konkreettinen valtakunta, jossa leijona ei syö lammasta ja kaikki elävät onnellisina. Se on jehovien tulkinta. Tästäkin näkee, miten Raamattua tulkitaan miten lystätään ja jokainen tulkinta on uskojansa mielestä se ainoa oikea.


      • räyhräyh kirjoitti:

        Näitä kohtia ei yleisesti kristillisyydessä tulkita niin, että syntyisi maan päälle tuhanneksi vuodeksi konkreettinen valtakunta, jossa leijona ei syö lammasta ja kaikki elävät onnellisina. Se on jehovien tulkinta. Tästäkin näkee, miten Raamattua tulkitaan miten lystätään ja jokainen tulkinta on uskojansa mielestä se ainoa oikea.

        On se esim. vapaakirkonkin näkemys. Varsin selväntuntuisestihan se tuossa sanotaan ja kovasti joutuu tulkintoja keksimään, kun tuolle kohdalle (ja samoin Jesaja 65:17-25) jotain vertauskuvallista merkitystä etsii. Mutta tuskin sillä pelastuksen kannalta merkitystä on, miten tuon ajattelee olevan. Aikanaanhan tuon sitten näkee. :)


      • Kretut ovat kunnon uskovaisia ja haluavat että ihmiset tulisivat uskoon ja uskoisivat Raamattuun. Kuitenkin he tekevät karhunpalveluksen tälle asialle kun lukevat Raamattua ihan väärin ja puolustavat siitä aivan vääriä asioita aivan väärällä tavalla.

        Mitä siitä, että aineesta voi kehittyä elämä? Mitä siitä jos alkeellisista soluista voi kehittyä rikas eläinkunta?

        Ei se poista sitä, että Jumala on tämän maailman luonut juuri niinkuin Raamatussa sanotaan. Siellä vaan ei ollenkaan sanota niitä asioita kuin kretut väittävät. Se on ihan ymmärrettävä kertomus kun ajatellaan tapahtumat tsivaankannella ja sen alla maapallolla.


    • Taikauskonnoton

      Olen joskus miettinyt (ja tänne aloituksenkin siitä laittanut), millainen olisi "kristillis"kreationistinen valtio, jos he sellaisen perustaisivat.
      Saattaisi muistuttaa erehdyttävästi nykyisiä kreationistisia (eli ääri-islamilaisia) valtioita. Eihän islamisteilla ja "kristillis"kreationisteilla oikeastaan juuri näkemyseroa edes ole. (Tuo kristillinen lainausmerkeissä siksi, etteivät kreationistit suinkaan ole kristittyjä; eiväthän he noudata Kristuksen oppeja vaan tukeutuvat mieluummin Mooseksen käskyihin. Tosin vain silloin kun se heille sopii.)

      • Eiköhän Eurooppa ollut keskiajalla melko vahvasti kreationistien johtama. Toki eliitti saattoi olla enemmän tai vähemmän maallistunutta, mutta uskonto saneli hyvin vahvasti yhteiskunnan moraalia.
        Fundamentalistisimmat islamilaiset maat ovat uskoakseni yhteiskunnalliselta- ja henkiseltä kehitykseltään lähellä Euroopan keskiaikaa. Jos Saudi Arabian yliopiston uskonopin opettaja sanoo, ettei Maa pyöri, tulee pimein keskiaika hakematta mieleen.
        Kuten keskiajalla Euroopassa, niin nyt eräissä islamilaisissa valtioissa uskonto on myös vallankäytön väline. Ihmisiä hallitaan uskonnollisilla säädöksillä, on niissä järkeä tai ei. Hallitusta vastaan voi kapinoida, vaan ei Allahia.


      • Taikauskonnoton
        agnoskepo kirjoitti:

        Eiköhän Eurooppa ollut keskiajalla melko vahvasti kreationistien johtama. Toki eliitti saattoi olla enemmän tai vähemmän maallistunutta, mutta uskonto saneli hyvin vahvasti yhteiskunnan moraalia.
        Fundamentalistisimmat islamilaiset maat ovat uskoakseni yhteiskunnalliselta- ja henkiseltä kehitykseltään lähellä Euroopan keskiaikaa. Jos Saudi Arabian yliopiston uskonopin opettaja sanoo, ettei Maa pyöri, tulee pimein keskiaika hakematta mieleen.
        Kuten keskiajalla Euroopassa, niin nyt eräissä islamilaisissa valtioissa uskonto on myös vallankäytön väline. Ihmisiä hallitaan uskonnollisilla säädöksillä, on niissä järkeä tai ei. Hallitusta vastaan voi kapinoida, vaan ei Allahia.

        "Fundamentalistisimmat islamilaiset maat ovat uskoakseni yhteiskunnalliselta- ja henkiseltä kehitykseltään lähellä Euroopan keskiaikaa."


        Ja katsoppas mitä vuotta nämä Lähi-Idän kreationistit elävät: 1439.

        Hassua.


    • kaikkeataas

      Miten tuo eroaa siitä faktasta että elämme tällä hetkellä evoluution tuottamassa tilassa jossa maapallon ja ihmiskunnan kohtalosta voi päättää yksi ihminen yksinkertaisesti herättyään joku päivä päättäen alkaa viskomaan ydinohjuksia pitkin maailmaa jos hän kokee mielessään sen oikeudenmukaiseksi?

      • En ihan usko, että yksi ihminen voisi päättää. USA:ssa ydinaseiden laukaisukoodi on aina pressan ulottuvilla, mutta noudattaisiko käskytysketju esimerkiksi Trumpin määräystä laukaista ydiaseita Venajälle tai Kiinaan, ei ole niinkään varmaa. Samanlaisia varmistuksia on takuuvarmasti laadittu kaikissa ydinasevaltioissa Pohjois-Koreaa ehkä lukuun ottamatta.


      • HeitäToivosi
        agnoskepo kirjoitti:

        En ihan usko, että yksi ihminen voisi päättää. USA:ssa ydinaseiden laukaisukoodi on aina pressan ulottuvilla, mutta noudattaisiko käskytysketju esimerkiksi Trumpin määräystä laukaista ydiaseita Venajälle tai Kiinaan, ei ole niinkään varmaa. Samanlaisia varmistuksia on takuuvarmasti laadittu kaikissa ydinasevaltioissa Pohjois-Koreaa ehkä lukuun ottamatta.

        Valitettavasti mahdolliset varmistusketjut ovat lyhyitä ja heikkoja, koska ydinaseita on oltava valmis käyttämään nopeasti. On melkein ihme että täysimittainen ydinsota ei ole vielä alkanut, mutta se on tietysti vain ajan kysymys.

        Ihminen on epäonnistunut laji joka suurella todennäköisyydellä tulee tappamaan itsensä ja suurimman osan muusta elämästä maapallolla. Ja jos ihminen ei sitä itse tee viisaat arvelevat että sen tekee ihmisen kehittämä tekoäly.

        Jumala suhtautuu ihmisen kohtaloon kuten jumalilla on tapana. Sillä on kaikille jumalille yhteinen, ylhäinen käytös.

        Jos se kuulee, on se kuitenkin vaiti.


      • HeitäToivosi kirjoitti:

        Valitettavasti mahdolliset varmistusketjut ovat lyhyitä ja heikkoja, koska ydinaseita on oltava valmis käyttämään nopeasti. On melkein ihme että täysimittainen ydinsota ei ole vielä alkanut, mutta se on tietysti vain ajan kysymys.

        Ihminen on epäonnistunut laji joka suurella todennäköisyydellä tulee tappamaan itsensä ja suurimman osan muusta elämästä maapallolla. Ja jos ihminen ei sitä itse tee viisaat arvelevat että sen tekee ihmisen kehittämä tekoäly.

        Jumala suhtautuu ihmisen kohtaloon kuten jumalilla on tapana. Sillä on kaikille jumalille yhteinen, ylhäinen käytös.

        Jos se kuulee, on se kuitenkin vaiti.

        >Valitettavasti mahdolliset varmistusketjut ovat lyhyitä ja heikkoja, koska ydinaseita on oltava valmis käyttämään nopeasti.

        Juu, mutta silti. Ainakaan Trumppi ei yksin pysty laukaisemaan ainuttakaan ydinohjusta.


    • Ajatella, että jotkut aikuiset ihmiset tänä päivänä ovat yhtä pihalla tosiasioista kuin kaikki ihmiset olivat tuhansia vuosia sitten. Muinaisihmisiä ei voi tilanteestaan syyttää, koska he tekivät parhaansa niillä keinoilla mitä heillä oli käytettävissään. Noita muutamia nykyisiä kyllä voi syyttää, koska tiedon aikakautena tietämättömyys on valinta.

    • Epiphaniuseikirj

      Määritelmien kanssa kannattaa olla tarkkana.
      Reilusti suurin osa kreationisteista ei ole fundamentalisti kreationisteja.
      Ja fundamentalisti kreationisteista vain pieni vähemmistö on ääriainesta.

      Siitä olen samaa mieltä että jos tämä pieni ääriaines pääsisi valtaan, niin meininki voisi olla jotain aloituksen kuvailun kaltaista.

    • Tuhatvuotisessa valtakunnassa kretuille kärsivällisesti opeteaan Jumalan sanaa ja tieteellisen ajattelun perusteita ja he tekevät parannuksen säkissä ja tuhkassa hölmöilyistään.

      • Kretuvalepukit

        Kuoleman jälkeen kretujen opettaminen jatkuu kadotuksessa sillä sinne he valehtelijoina päätyvät yhtä kaikki.


    • k.o.rona

      Kaksi kristittyä vaikuttajaa, vaikuttivat suuresti orjuuden lakkauttamiseen. William Wilberforce ja Abraham Lincoln olivat ilmeisesti aitoja kristittyä eikä pelkästään kristinuskon tunnustajia, joita nimikristityt ovat. He toimivat uuden testamentin mukaisesti, kun taistelivat hirveää orjuutta vastaan. Myös tosikristitty lääkäri David Livingstone vihasi arabien harjoittamaa orjakauppaa sydämensä pohjasta. Nämä ovat kristillisiä arvoja suhteessa orjuuteen.

      Raamattu listaakin orjuuden muiden paheiden joukkoon selkeästi: "(Me) tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, i h m i s k a u p p i a i l l e, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan" (1 Timoteus 1:9-10).

      Jeesus tuli kuitenkin ennen kaikkea vapauttamaan sisäisestä synnin orjuudesta. Häntä sanotaankin Vapahtajaksi. Ei kukaan - Muhammed, Konfutse, Buddha, Mao jne. - ole koskaan puhunut, niin kuin Jeesus puhui kun hän sanoi nämä sanat: "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä" (Matteus 11:28-30).

      • Raamattu hyväksyy orjuuden sekä VT:n että UT:n puolella.


      • agnoskepo kirjoitti:

        Raamattu hyväksyy orjuuden sekä VT:n että UT:n puolella.

        Vasta 1700-luvulla alettiin laajemmin etsiä Raamatusta perusteita sillekin ettei orjia pidettäisi. Tietysti niitäkin löytyi – mitäpä sieltä ei löytyisi kun hakemalla haetaan.


      • jotainrotia
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Vasta 1700-luvulla alettiin laajemmin etsiä Raamatusta perusteita sillekin ettei orjia pidettäisi. Tietysti niitäkin löytyi – mitäpä sieltä ei löytyisi kun hakemalla haetaan.

        Elämme eri talousjärjestelmässä.
        Nykyajan orjia ovat työntekijät jotka tekevät työtä muiden hyväksi saaden siitä vain elantonsa joka on ihan yhtäsuuri kuin orjallakin olisi.
        Yhteiskunnassa jossa kaikki on säädeltyä lailla olisi orjuuskin säädelty lailla, joten kyseessä on ero vain nimityksestä. Onhan kanahäkin koko ja olosuhteetkin laissa säädelty.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Vasta 1700-luvulla alettiin laajemmin etsiä Raamatusta perusteita sillekin ettei orjia pidettäisi. Tietysti niitäkin löytyi – mitäpä sieltä ei löytyisi kun hakemalla haetaan.

        Juuri näin. "Pysyvät kristilliset arvot" muuttuvat ja mukautuvat yhteiskunnan kehittyessä. Yleensä vain pahasti jälkijunassa.

        Olen ennustanut (profetoinut?) että muutaman vuosikymmenen kuluttua joku kristitty väittää, että tasa-arvoinen avioliittolakikin oli kristittyjen ansiota. Nythän saa lukea väitteitä siitä, miten demokratia ja yleinen äänioikeus on jotenkin kristinuskon ansiota, vaikka kirkko ja papit vastustivat viimeiseen asti erityisesti naisten äänioikeutta.


      • Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        Juuri näin. "Pysyvät kristilliset arvot" muuttuvat ja mukautuvat yhteiskunnan kehittyessä. Yleensä vain pahasti jälkijunassa.

        Olen ennustanut (profetoinut?) että muutaman vuosikymmenen kuluttua joku kristitty väittää, että tasa-arvoinen avioliittolakikin oli kristittyjen ansiota. Nythän saa lukea väitteitä siitä, miten demokratia ja yleinen äänioikeus on jotenkin kristinuskon ansiota, vaikka kirkko ja papit vastustivat viimeiseen asti erityisesti naisten äänioikeutta.

        Ennustan, että profetiasi osuu kohdalleen. Historiassa oli mikä muutos tahansa, anestesia, avioero, sukunimi tai vaikka tasa-arvoinen avioliitto, niin argumentit vastaan ovat järjestään pohjautuneet uskontoon.


      • marathustra kirjoitti:

        Ennustan, että profetiasi osuu kohdalleen. Historiassa oli mikä muutos tahansa, anestesia, avioero, sukunimi tai vaikka tasa-arvoinen avioliitto, niin argumentit vastaan ovat järjestään pohjautuneet uskontoon.

        Niin määki. 😉


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      29
      2894
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      105
      1547
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      85
      1411
    4. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      87
      1173
    5. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      376
      1128
    6. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      103
      1021
    7. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      1020
    8. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      978
    9. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      79
      972
    10. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      178
      960
    Aihe