Kärsimyksen ongelma

Jumala loi kärsimyksen rangaistukseksi syntiin, jonka oli itse tehnyt. Naisten huono kohtelu ja raiskaus ja kidutus oli Jumalan oman luonnon kaltaisten suorittamaa. Heitä Jumala ei kyennyt rankaisemaan, vaan valitsi viattomat sijaiskärsijöiksi.

Naisen huonon kohtelun takia kärsimys luotiin. Syylliset pääsivät kuin koira veräjästä. Viattomat joutuvat kärsimään.
Jumala on siinä mielessä pelottava ja ankara ja harhainen.

22

342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Edellämainitut seikat voi päätellä eräästä Hare Krishna liikkeen kirjasta. Jumala ei koskaan syytä itseään tekemästään synnistä, vaan etsii sijaiskärsijöitä. Siksi maailma on moraalin kannalta hullunkurinen paikka.

    • Kohteensiirto on defenssimekanismi psykologiassa, joka on raskas. Yleensä kohde on heikoin mahdollinen ja viattomin mahdollinen. Esim. Äiti saattaa syyttää 4 vuotiasta lasta, joka on täysin viaton.

      Maailman moraalinen nurinkurisuus on ehkä psykologian keinoin ymmärrettävissä.

    • Maailma on mielisairas.
      Maailmassa vastoinkäymiset nähdään aina kaverin aiheuttamaksi
      Kärsimyksestä aina lopulta syytetään Jumalaa

      Kristinuskon tärkein määräys kehitettiin taloudellisista syistä
      -uskoteltiin että ihminen elää vain yhden elämän yhdessä ainoassa rumissaan koska epäiltiin että rikas odottaa seuraavaa elämää ja antaa seurakunnalle vasta sitten myöhemmin almunsa. Samalla kuviteltiin että anteeksianto tarkoittaa että joltakin puuttuu jotakin vaikka Raamattu opettaa että kaikki luotiin täydelliseksi. Sen sijaan että annettaisiin anteeksi se mistä häntä syytän, eli hyväksyttäisiin ihmisyys (se minkä Jumala loi) ihmisen virheestä huolimatta.

      Jeesus antoi esimerkin kehon merkityksettömyydestä. Tietoisuus - elämä jatkui heti (3vrk.) hänen ruumiinsa kuoleman jälkeen.
      Elämä jatku meillä jokaisella ruumiin kuoleman jälkeen.

      Asiasta kolmanteen. Kun luterilainen siunataan haudan lepoon hän on tiedottomassa ikuisuudessa kunnes ylösnousemus tapahtuu.
      Kuka teistä on ollut tajuttomana ja toipunut, mitä merkitystä on onko ollut minuutin tai viisi minuuttia tiedoton. Siis mitä merkitystä on jos olen haudan levossa vuoden tai miljoona vuotta kun mitään ei tapahdu enkä tiedä mistään mitään?? Kun nousen ylös kaikki jatkuu niin kuin pitääkin?? Mitä merkitystä on jos joku aurinko on kiertänyt jollain linnunradalla satoja kierroksia, mitä pelättävää voi olla muuta kuin pelko

      maailma on mielisairas

      • Jumala ei luonut kärsimystä. Aatami aloitti kärsimään itse oman pelkonsa vuoksi, hän keksi pelon, se ei ole Jumalan luoma
        Kuinka monta kertaa Raamatussa kielletään pelko
        Älä pelkää sillä Minä olen sinun kanssasi. Eikö tämä ole täysin selvä ja ehdoton??
        On hyvinkin paitsi heille jotka pelkäävät.=Mielisairaat


      • MorningStar_
        enkelipallo kirjoitti:

        Jumala ei luonut kärsimystä. Aatami aloitti kärsimään itse oman pelkonsa vuoksi, hän keksi pelon, se ei ole Jumalan luoma
        Kuinka monta kertaa Raamatussa kielletään pelko
        Älä pelkää sillä Minä olen sinun kanssasi. Eikö tämä ole täysin selvä ja ehdoton??
        On hyvinkin paitsi heille jotka pelkäävät.=Mielisairaat

        Jumala loi kaiken. Paitsi rakkauden, hyvyyden jne. myös kärsimyksen, valheen, petoksen, hulluuden, kierouden, egoismin, sairaudet... Sellaisen vitsauksen Hän luomakuntansa päälle laittoi.


    • Voidaan sanoa myös niin, että Jumala ei luonut kärsimystä sillä jumalia on monta:
      Korkein Jumala Krishna
      Korkein Herra Allah
      Kaikkivaltias Jehova
      Herra Kristus
      Ensimmäinen elävä olento Brahma
      Pyhä Henki Siva
      Visnu
      Taivaan Kuningas Indra eli Herra Zebaoth
      jne.

      He toimivat usein toisistaan välittämättä ja toisiaan vastaan sotien ja tapellen. Yksi heistä loi maailman ja ylläpitää sitä ja hän loi maailman kärsimyspaikaksi ja sellaiseksi, jossa osittain Karman laki vaikuttaa. Tämä tapahtui sen takia, että kaaoksessa ennen maailman luomista tapahtui anteeksiantamattomia rikoksia naisia vastaan.

      Se, että langennut enkeli Perkele tai Lucifer ja muut langenneet enkelit hänen kanssaan vaikuttavat pahaa ja kärsimystä lisäävästi ei kumoa tuota alkuperäistä sapluunaa. Alunperin kärsimys ja Karman laki luotiin erään Jumalan toimesta, mutta enkelien lankeaminen yhä tuota kärsimystä lisää ja enentää.

      • "Voidaan sanoa myös niin, että...."

        Jokaiselle tapahtuu hänen uskonsa mukaan joten sinä sanot kuten ymmärrät.
        Itse sanon että Alkulähde Luoja on Yksi eikä muita ole koska Alku sisältää kaiken mitä on.

        Totuus ei voi olla monta, on vain yksi totuus, lähinnä sanoiksi lausuttuna se yksi on Rakkaus sanan laajimmassa merkityksessä
        Myös hyvä ajatus on; Minä olen se joka minä on. Se sama on jokaisessa.

        Kun ajatellaan että on monta pitää nähdä jotakin poikkeavaa, erilaista jotta se toinen=useampi erottuisi. Jotta eroa löytyy pitää osoittaa erilaisuutensa = sota

        Kun totus on oltava yksi ollakseen totuus se ei voi käydä sotaa itseän vastaan.
        Raamatussa sama ilmaistaan; ihmisellä on taivasten valtakunta sisäisesti eli ykseys on ihmismielelle lahja Luojaltaan.


    • Epäileväinen

      No, Aatamiko sen helvetin keksi?

      • Pelko keksi kammottavan pelon. Ja ahneus alkoi hyödyntämään sitä.
        Täytyy muistaa että silloin oli jo Aatami nukutettu, Joten se on Aatamin painajainen.
        Paranet kun lopetat pelkäämisen, näet parannetun maailman.
        Älä epäile Luota
        Kristitytkin todistavat että kaikki on jo sovitettu. Hyväksy se ja luovu kärsimyksestä.


    • Hah-hah-haaa

      Työ että näköjään kukkaan tiijä mitä se kärsiminen on. Se on sitä kun possut pussaa.

      • Ennakoin vain tulevaa. Kun kerran olen elänyt ilman kärsimyksiä niin kuin rikas mies Lasaruksen nokan edessä ja kun tohtori Luther on ollut huomaavinaan: Tie helvettiin kulkee hyvinvoinnista ja Tie taivaaseen kulkee kärsimyksestä. Niin päättelen että hyvinvointini nyt johtaa myöhemmin kärsimykseen.

        Kysymys on tosiaan itselleni teoreettinen. Mutta niin voi päätellä, että Jumalalla on tapana etsiä syntipukkeja ja sijaisuhreja. Ja myös perimmäinen syy kärsimykseen on selvä.

        Osoita sinä sitten minulle, että syntiä seuraa välitön rangaistus jos pystyt? Eikö aina ole niin, etttä viatttomat joutuvat kärsimään muiden töppäysten vuoksi. Onhan sanonta: Isät söivät raakoja rypäleitä ja lasten hampaita alkoi vihloa.


      • alfa123om kirjoitti:

        Ennakoin vain tulevaa. Kun kerran olen elänyt ilman kärsimyksiä niin kuin rikas mies Lasaruksen nokan edessä ja kun tohtori Luther on ollut huomaavinaan: Tie helvettiin kulkee hyvinvoinnista ja Tie taivaaseen kulkee kärsimyksestä. Niin päättelen että hyvinvointini nyt johtaa myöhemmin kärsimykseen.

        Kysymys on tosiaan itselleni teoreettinen. Mutta niin voi päätellä, että Jumalalla on tapana etsiä syntipukkeja ja sijaisuhreja. Ja myös perimmäinen syy kärsimykseen on selvä.

        Osoita sinä sitten minulle, että syntiä seuraa välitön rangaistus jos pystyt? Eikö aina ole niin, etttä viatttomat joutuvat kärsimään muiden töppäysten vuoksi. Onhan sanonta: Isät söivät raakoja rypäleitä ja lasten hampaita alkoi vihloa.

        Kun ennakoit tulevaa sitoudut kärsimykseen koska tuleva ei ole sitä miten ennakoit?

        Myös voi ajatella että kaikki on aina tästä eteenpäin parempaa, nyt ollaan pohjalla ja kaikki on vain ylöspäin. Kun nyt näytän epäonnistuvan se on vain pieni pysähdys välttyäkseni joltain suuremalta vahingolta. Enhän millään voi tietää KOKO totuutta
        Takaisku on näennäinen koska olin ennakoinut että minun elämäni on oltava pelkkää nautintoa ja yletöntä hyvinvointia. Jotta voisin näin ajatella pitää näköpiirissäni olla runsaasti epäonnistuneita ja kärsiviä, muutoinhan olisin itse se joka kärsii. Kysymys on silloin vain siitä mihin verrataan.
        Jumala ei vertaile, ihminen luo uskomuksen että tämä on kaverin syytä kaikki.

        Kuka on viaton. Olin siinä muinaisessa piispainkokouksessa mukana jossa päätettiin että Raamattuun ei hyväksytä ajatusta ikuisesta elämästä vaan ihmisellä on vain yksi elämä. Perustelin sitä sillon että rikas ei anna seurakunnalle almua nyt vaan odottaa seuraavaa elämää jossa siten antaa jos antaa. Sitten sovittiin että kun maksaa heti myös sielu menee taivaaseen varmasti. Runsaat almut varmistivat toiminnan, varmistui seurakunnan mahdollisuus senaikaiseen köyhäinhoitoon ja sillä taas varmistettiin seurakunnalle kuuliaiset jäsenet ja työntekijät.

        Luther sitten hiukan myöhemmin kyseenalaisti kaiken muun mutta jätti käsityksen reinkarnaatiosta korjaamatta


      • enkelipallo kirjoitti:

        Kun ennakoit tulevaa sitoudut kärsimykseen koska tuleva ei ole sitä miten ennakoit?

        Myös voi ajatella että kaikki on aina tästä eteenpäin parempaa, nyt ollaan pohjalla ja kaikki on vain ylöspäin. Kun nyt näytän epäonnistuvan se on vain pieni pysähdys välttyäkseni joltain suuremalta vahingolta. Enhän millään voi tietää KOKO totuutta
        Takaisku on näennäinen koska olin ennakoinut että minun elämäni on oltava pelkkää nautintoa ja yletöntä hyvinvointia. Jotta voisin näin ajatella pitää näköpiirissäni olla runsaasti epäonnistuneita ja kärsiviä, muutoinhan olisin itse se joka kärsii. Kysymys on silloin vain siitä mihin verrataan.
        Jumala ei vertaile, ihminen luo uskomuksen että tämä on kaverin syytä kaikki.

        Kuka on viaton. Olin siinä muinaisessa piispainkokouksessa mukana jossa päätettiin että Raamattuun ei hyväksytä ajatusta ikuisesta elämästä vaan ihmisellä on vain yksi elämä. Perustelin sitä sillon että rikas ei anna seurakunnalle almua nyt vaan odottaa seuraavaa elämää jossa siten antaa jos antaa. Sitten sovittiin että kun maksaa heti myös sielu menee taivaaseen varmasti. Runsaat almut varmistivat toiminnan, varmistui seurakunnan mahdollisuus senaikaiseen köyhäinhoitoon ja sillä taas varmistettiin seurakunnalle kuuliaiset jäsenet ja työntekijät.

        Luther sitten hiukan myöhemmin kyseenalaisti kaiken muun mutta jätti käsityksen reinkarnaatiosta korjaamatta

        Kun hyväksyn että elän tätä elämää vain siksi että edellisessä kehossani olen muutamissa kohdin erehtynyt kuten yllä kirjoitin, olen nyt oikaisemassa niitä erehdyksiäni, en kärsimässä.
        Keho ja lähimmäisen kohtaaminen lopulta kertoo milloin olen erehtynyt. Sille on lääketieteellinen termi Stressi
        Stressi on itse aiheutettu eli virheellinen käsitys että olisin riittämätön. Olen täysin riittävä elääkseni tämän elämän kiitollisena siitä että kaikki on niin kuin on. Kaikki on jo sovitettu, minun tehtäväni on vain hyväksyä se.


    • Jaa, sinulla on karman laista käsitys vielä, että syntisen teon tekijä joutuu rankaistavaksi. Minun mielestäni se ei mene niin. Se joka kärsimään laitetaan on aina viaton. Tämähän on jo juutalaisuuden ja kristinuskon ydintotuus. Juutalaisuudessa viaton eläin sovitti synnin kuolemallaan. Ja isien pahat teot laitettiin viattomien lasten kärsittäväksi. Kristinuskossa Jeesus tuli taas viemään syntisiä ja pahoja autuuteen.

      Hindulaisuudessa ei kai niin paljoa puhuta synnistä, vaan jumalten ja enkelten teoista. Sekä tietäjien ja ruhtinaiden välisistä keskusteluista. En ole vielä paljoa tutustunut hindulaisuuteen. 400 000 vuotta kestävä pahojen Kali aikakausi on täysin pahan moraalin ja etiikan mukainen eikä hyvä paljoa hyödy mistään.

      Aika hurja käsitys tuo on, että syntinen teko saisi rangaistuksen todellisuuden ja uskontojen kannalta. Ei niin tosielämässä käy eikä myöskään uskonnot tue tuota käsitystä. Kukahan on tuollaisen harhaopin tuonut maailmaan. Simpan lakikin sanoo: Paha SAA AINA palkkansa. Paha teko ei jää palkkaa vaille, vaan hyvät teot jäävät.

    • Eikiitosjeesus

      Kristittyjen jumala on sadistinen narsisti.
      Ei jatkoon.

    • kirjoitat:
      "Jaa, sinulla on karman laista käsitys vielä, että syntisen teon tekijä joutuu rankaistavaksi. Minun mielestäni se ei mene niin. Se joka kärsimään laitetaan on aina viaton"

      Olen jonkinverran tullut väärin ymärretyksi minkä annan anteeksi itselleni. Sanojen merkitykset ovat niin pinnallisia ja moniselitteisä että se siitä

      "Kukahan on tuollaisen harhaopin tuonut maailmaan. Simpan lakikin sanoo: Paha SAA AINA palkkansa. Paha teko ei jää palkkaa vaille, vaan hyvät teot jäävät."

      Tuo kyllä on nähtävissä, mutta myös hyvät teot jäävät? Kannatan ajatusta että vimeinen tuomio on tuomio Rakkauteen. Sillon matkaaja on ymmärtänyt hyväksyä sovituksen kohdalleen ja antanut karmansa anteksi itselleen.
      Jos kärsimys eli karma koetaan todelliseksi, miksi tai missä on anteeksianto.
      Vain sitä voi niittää minkä on kylvänyt.

    • "Sillon matkaaja on ymmärtänyt hyväksyä sovituksen kohdalleen ja antanut karmansa anteksi itselleen."

      Niin kai tuo sovituskin on välttämätön elämän leikissä. Leikki menee näin, että lapsi syntyy synnitönnä ja sitten hänet syyllistetään ja saatetaan synnintuntoon. Sitten suositellaan sovitustapaa synteihin ja sovittajaa. Hänet viedään lammastarhaan muiden syntisten joukkoon toivo sydämessä.

      Lopulta kuitenkin päämäärä on, että tulee Vapahtaja, joka avaa lammastarhan oven, päästää lampaan ulos laitumelle ja kertoo kaiken olleen vain leikkiä ja kertoo kaiken totuuden. Silloin hän ymmärtää antaa kaiken anteeksi itselleen. Ja on vapaa kulkemaan laitumella vailla valheita ja leikkiasioita.

      Uskonnot perustuvat kehittyneisiin leikkeihin, joissa käytetään lapsen sielua ja henkeä ja mieltä leikkivälineinä. Lapsi pitää syyllistää, sovittaa ja Vapahtaa. Luterilaisessa ja muissa kirkoissa tuo toimi on jo pitkälle automatisoitu niin, että sen voisi jopa robotti hoitaa.

    • # Lapsi pitää syyllistää, sovittaa ja Vapahtaa#

      Noinhan se menee. Kuitenkin vanhempi on se joka näkee lapsen syyllisenä, itsekkäänä, pelokkaana.
      Vanhempi siis heijastaa eli luo lapsesta sen mikä lapsi sitten tuntee olevansa. Vanhemman perisynti on tuo syylisyyden osoittamisen tarve, sen sijaan että opettaisi myötätuntoa, arvostusta, rakkautta.
      Se verhoillaan lauseeseen "tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni?" Tai vielä tuntuvammin; "Jumala antoi ainoan poikansa minun syntieni tähden!"
      Vieläkö joku pistää pahemaksi. Siinä itse pirukinkalpenee. Tunnistakaamme se rakkauden idea jota Jeesus opetti

      Vapahtaja näytti esimerkillään kehon merkityksettömäksi ja ilmaantui täysissä hengen voimissa pikimmiten kehon tuhoamisen jälkeen. Siinä on Jeesuksen sovituksen eli anteeksiannon voima ja merkitys. Anteeksiannon esimerkki.
      Selviö on että tällainen ajatus on vielä liian radikaali. Pelottelu helvetillä viehättää vielä niin monia.
      Annan Jeesukselle anteeksi että olen niin väärin käsittänyt hänen työnsä. Itse hän sen tiesi "Ette vielä ymmärrä kaikkea mutta tulee aika jolloin ymmärrätte" (ulkomuistista) Minun pitää hyväksyä että kaikki on jo annettu anteeksi.

    • alfa123om

      Kaikkea ei voi antaa anteeksi, vaikka kuinka tahtoisi. On sellaistakin syntiä, josta en kehota laittamaan kättä pään päälle. Profeetta Sakarjan kirjassa kerrotaan lisäksi, että Armon liitto kaikkien kansojen kanssa kumoutuu ja myöhemmin vielä Sovun tai Sovinnon liittokin murskataan.

      Tänä päivänä ei oikein voi tukeutua mihinkään kun leikki on siinä pisteessä, että se on muuttunut liian todelliseksi tms. Tietenkin voi olla sinisilmäinen ja omassa uskossaan. Mutta onneksi ollaan jo niin isoja poikia että tullaan toimeen sillä mitä Jumala ehti antaa ennen kuin lähti vieraille maille.

      En mä viitsi enää valittaa näistä samoista asioista. Sain tarpeeksi eväitä Jumalalta ja oman laitumen, jolla laiduntaa. Tarkoitin avauksellani vain, että kaikki menneet, nykyiset ja tulevat maailmat ovat luodut kärsimysnäytelmää varten. Näin on jos Krishna tietoisuuden kirjoihin on luottamista. Ei tarkoitus ollut filosofisoida, vaan kertoa tietolähde josta löytyy ABSOLUUTTINEN TOTUUS. Kärsimys on ikuista eikä se milloinkaan lopu. Syy kaikkien luomakuntien luomiseen on tarve järjestää kärsimyspaikka. Tämä on ABSOLUUTTINEN TOTUUS.

      • Asenneratkaiseee

        Se on sinun "absoluuttinen totuutesi", ei kenenkään muun. Sinä ajattelet ja näet tavallasi, johon ajattelutapasi ja asenteesi sinua ohjaavat. Luojalle kiitos siitä, että oma ajatteluni ohjaa aivan jonnekin muualle; mahdollisimman paljon pois kärsimyksistä.


    • Muutavuosituhatta

      Vanhoissa Katekismuksissa sanottiin: kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat. Se oli entisaikain mentaliteetti johon kirkon miehet antoivat auliin suostumuksensa jotta kansa pysyi nöyränä. Nykyisissä ko. kirjoissa niin ei enää sanota ja mainita koska kärsimys ei todellakaan jalosta ketään. Jouduin tarkistamaan jutun kun edesmenneen isäni kanssa aiheesta tuli pienoinen sanallinen 'sota' joskus aikoja sitten.

    • Siihen asti on kärsimystä kunnes kaikki on annettu anteeksi.
      alfa123om on löytänyt Krishnan opetuksista polkunsa. Menestys saatelkoon sinua edelleen.

      Itse opetan itselleni anteeksiantoa Ihmeiden Oppikurssin ajattelutavalla. Se ei ole aivan yhdellä lauseella sekään ilmaistu. Kurssi itse opettaa että polkuja on monta eikä sen osoittama polku ole kaikille, siis jokaisen mielen mukainen.

      Jos ja kun näet ja koet kärsimystä olet nähnyt virheen (raamattu käyttää sanaa synti) itsessäsi tai kaverissasi. Katso mistä kenkä puristaa ja "näe" oma ajattelutapasi. Voit valita onko näkemäsi siunaukseksi vai tuomioksi. Onko ajatuksesi pelon ja syyllisyyden, tuomitsemisen- vai rakkauden ja myötäelämisen ajatus.
      Kurssi ei pidä jälleensyntymää pakollisena, vain se joka epäonnistuu valinnoissaan tässä maailmassa nyt, pääsee valitsemaan uudelleen "jälleensyntyy"
      Elämä on ainutkertainen ja ikuinen, kehot ovat (elämän) käyttövälineitä joiden avulla opitaan ykseys. Erillisyydestä on opittava pois siellä missä siihen on erehdytty eli maailmassa

      Anteeksianto itselle ja kanssakulkijalle on ykseyden avain. Elämä maailmassa kehona jää pois kun annan anteeksi.
      Tämä itselle anteeksiantaminen hyppää tunnollisen Luterilaisen silmille omavanhurskautena jne...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2784
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2624
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1749
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1262
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      76
      1086
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe