Marginaaliverotus/24%

Alv24

Moi.
Pidän käytetyn tavaran kauppaa jossa on sekä uutta että käytettyä tavaraa myynnissä.

Molemmat alv eritellään kirjanpidossa uudet tavarat joissa alv 24% ja käytetyt tavarat joissa alv 0% niissä käytetään marginaliverotusta.

Mut kun alkuvuodesta 2019 ilmoitetaan arvolisäverot,ohjeessa on marginaalivero käytetyn tavaran kaupassa ilmoitetaan kohdassa alv 24%.eli samassa kohtaan ku normi alv 24%.
Eli meneeköhä oikein että kaikki alvit ilmoitan sit aikanaan samassa paikassa?
Jos oon oikein ymmärtäny marginaaliverotus ja 24%alv ei saa keskenään sotkea vaan on eriteltävä tokiha sit verotoimisto laskee sit niistä erotuksen.

Verottajan ohjeessa lukee myös marginaaliveron käyttö on vapaaehtoista.
Eli voinko myydä kaikki tavarat 24%alv?
Vai mitäköhä tarkoittaa?

Ostelen myös yksityisihmisiltä tavaraa ja kuitin saaminen on välillä hankalaa etenkin alle 100e kaupoissa.
Saako kuitin tehdä itse?
Kiitos.

8

269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • romukauppias_myös

Ota nyt ihmeessä itsellesi marginaaliveromenettelyn osaava kirjanpitäjä, ennen kuin sotket asiasi vielä pahemmin. Suoli23-palstan neuvoilla et pitkälle pääse ja verotarkastus oikein rakastaa kaltaisiasi romukauppiaita, jotka eivät ymmärrä talousasioista hölkäsen pölkäystä.

• Ihan-normijuttua

Marginaaliveron tilittäminen on ihan samanlaista ja yhtä johdonmukaista hommaa kuin muidenkin ALV-tilitysten tekeminen ja laskeminen.

Marginaaliveron(kin) asia on jo neuvottu tälläkin palstalla ties miten moneen kertaan, joten ei huvita alkaa taas naputtelemaan alkuperäiselle samoja asioita.
        Ettiköön itse vähän aikaa niitä Marginaaliveron vastauksia netistä, kyllä ne sieltä helpohkosti löytää.

• Kaufmann

Lyhyesti periaate on seuraava:
      Jos ostat romua hintaan A ja myyt sen voitolla hintaan B niin ALV kyseistä tapahtumasta on
      (B-A) x 0.24. Kyseistä ALV-menettylyä ei voida soveltaa, jos esim teet romusta aivan uuden tuotteen esim. puristat vanhan auton briketiksi ja myyt sen metallina, jolloin maksat ALVin koko metallin myyntihinnasta.

• Kaufmann

Korjaan ed. laskukaavan joka meni väärin:

ALV = B - A - (B-A)/1,24

Eli jos ostat 100€:lla ja myyt 150€:lla ALViksi tulee 9,68€

• Pienimarginaalivero

Vähennettäväksi veroksi ei ilmoiteta mitään ! vaan tuo 9,68 ilmoitetaan myynnin verona.
        Jos käytetyn tavaran kuukauden alvi on negatiivinen, se siirtyy seuraavaan kuukauteen

• Tarkkaaa

Laskukaavat on selkeitä mut ihmettelin ku kaikki alv ilmoitetaan samassa paikassa.
      Oon vaa nii tarkka että kaikki menee varmasti oikein.

• Kaufmann

24%, 14% tai 10%:n Alvillinen myynti ilmoitetaan siltä osin, kun ovat toteutuneet. Ilmoitat siellä vain sen osan myynnistä, josta maksetaan alv.

• Myyntimiäs

Marginaaliverotus tarkoittaa sitä että siitä käytetyn tavaran esim. auton voitosta maksetaan arvonlisävero. Ainakin meikäläisellä tilitoimisto hoitaa korjanpidon, niin ei tarvitse itse ko. asioita pohtia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7057
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1315
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      1148
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      921
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      895
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      877
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      856
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      811
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      786
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      763
    Aihe