Moi.
Pidän käytetyn tavaran kauppaa jossa on sekä uutta että käytettyä tavaraa myynnissä.
Molemmat alv eritellään kirjanpidossa uudet tavarat joissa alv 24% ja käytetyt tavarat joissa alv 0% niissä käytetään marginaliverotusta.
Mut kun alkuvuodesta 2019 ilmoitetaan arvolisäverot,ohjeessa on marginaalivero käytetyn tavaran kaupassa ilmoitetaan kohdassa alv 24%.eli samassa kohtaan ku normi alv 24%.
Eli meneeköhä oikein että kaikki alvit ilmoitan sit aikanaan samassa paikassa?
Jos oon oikein ymmärtäny marginaaliverotus ja 24%alv ei saa keskenään sotkea vaan on eriteltävä tokiha sit verotoimisto laskee sit niistä erotuksen.
Verottajan ohjeessa lukee myös marginaaliveron käyttö on vapaaehtoista.
Eli voinko myydä kaikki tavarat 24%alv?
Vai mitäköhä tarkoittaa?
Ostelen myös yksityisihmisiltä tavaraa ja kuitin saaminen on välillä hankalaa etenkin alle 100e kaupoissa.
Saako kuitin tehdä itse?
Kiitos.
Marginaaliverotus/24%
8
269
Vastaukset
- romukauppias_myös
Ota nyt ihmeessä itsellesi marginaaliveromenettelyn osaava kirjanpitäjä, ennen kuin sotket asiasi vielä pahemmin. Suoli23-palstan neuvoilla et pitkälle pääse ja verotarkastus oikein rakastaa kaltaisiasi romukauppiaita, jotka eivät ymmärrä talousasioista hölkäsen pölkäystä.
- Ihan-normijuttua
Marginaaliveron tilittäminen on ihan samanlaista ja yhtä johdonmukaista hommaa kuin muidenkin ALV-tilitysten tekeminen ja laskeminen.
Marginaaliveron(kin) asia on jo neuvottu tälläkin palstalla ties miten moneen kertaan, joten ei huvita alkaa taas naputtelemaan alkuperäiselle samoja asioita.
Ettiköön itse vähän aikaa niitä Marginaaliveron vastauksia netistä, kyllä ne sieltä helpohkosti löytää.
- Kaufmann
Lyhyesti periaate on seuraava:
Jos ostat romua hintaan A ja myyt sen voitolla hintaan B niin ALV kyseistä tapahtumasta on
(B-A) x 0.24. Kyseistä ALV-menettylyä ei voida soveltaa, jos esim teet romusta aivan uuden tuotteen esim. puristat vanhan auton briketiksi ja myyt sen metallina, jolloin maksat ALVin koko metallin myyntihinnasta.- Kaufmann
Korjaan ed. laskukaavan joka meni väärin:
ALV = B - A - (B-A)/1,24
Eli jos ostat 100€:lla ja myyt 150€:lla ALViksi tulee 9,68€ - Pienimarginaalivero
Vähennettäväksi veroksi ei ilmoiteta mitään ! vaan tuo 9,68 ilmoitetaan myynnin verona.
Jos käytetyn tavaran kuukauden alvi on negatiivinen, se siirtyy seuraavaan kuukauteen
- Tarkkaaa
Laskukaavat on selkeitä mut ihmettelin ku kaikki alv ilmoitetaan samassa paikassa.
Oon vaa nii tarkka että kaikki menee varmasti oikein.- Kaufmann
24%, 14% tai 10%:n Alvillinen myynti ilmoitetaan siltä osin, kun ovat toteutuneet. Ilmoitat siellä vain sen osan myynnistä, josta maksetaan alv.
- Myyntimiäs
Marginaaliverotus tarkoittaa sitä että siitä käytetyn tavaran esim. auton voitosta maksetaan arvonlisävero. Ainakin meikäläisellä tilitoimisto hoitaa korjanpidon, niin ei tarvitse itse ko. asioita pohtia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257057Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451315Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291148- 75921
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49895Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96856Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38811Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14786- 43763