Henkinen kehitys ?????

Oiambrosius

Kuuntelin ortodoksia televisiosta, hän oli entinen pappismunkki , piispa ja ties mikä.
Hän puhui kokoajan henkisestä kehityksestä, tarkoitetaankohan tällä henkisellä kehityksellä samaa kuin esim, joogassa joka on myös uskonto , jossa pitää kokoajan kehittyä jotta kelpais Jumalalle.
Kristinusko eroaa kaikista maailman uskonnoista siten että Jumala on jo tehnyt kaiken meidän ihmisten puolesta, niin ettei meidän tarvitse mitenkään ponnistella että tulisimme Jumalalle kelpaaviksi. Jumala odottaa vain että otamme Hänet uskossa vastaan ja uskomme häneen ja uskomme syntimme anteeksi Kristuksessa Jeesuksessa.
Jumala on tehnyt meidät kelpaaviksi Kristuksessa , usko Häneen riittää pelastumiseen.

Kaikissa muissa maailman uskonnoissa ihmisen pitää ponnistella ja kehittyä että olisi Jumalalle kelpaava, Onko sama henkisen kehityksen harha myös ortodoksisessa kirkossa.

29

1021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katalanainenmies

      henkisen kehityksen tarkoitus ei ole "kelvata Jumalalle", vaan päästä ymmärtämään asioita syvemmin: on muutakin kuin "Jumalalle kelpaaminen"...

      • Ihminen ei kelpaa omin edellytyksin Jumalan edessä, jos aro ei kelpaa on turhaa etsiä muita keinoja Jumalan yhteen,vain Jeesusesen kautta on tie Jumalan tykö.


    • roomalaisia

      Pelastuksen lautoja myrskyjen riepottelemille

      Yksinkertaisena ja selvänä pelastuksen ”reseptinä” pyhittäjä Paisios kehotti kaikkia työtä tekeväisiä ja raskautettuja etsimään pelastuksen mahdollistavia lautoja, joilla selvitä Jumalan luo. Tällaisia ovat hänen mukaansa mm. seuraavat:

      Rajoittakaa aineelliset tarpeenne, sillä ne luovat valtavia taakkoja ja ahdistuksia.
      Älkää kadehtiko ihmisiä, joilla on rahaa, mukavuuksia, kunniaa ja voimaa, vaan niitä, jotka elävät hyveellisesti, ymmärtäväisesti ja hartaasti.
      Älkää pyytäkö Jumalalta asioita, jotka ovat tueksi vain teidän ruumiillenne, vaan ennen kaikkea sitä, mikä on hyödyllistä sielullenne.
      Muuttakaa elämänne, löytäkää elämän tarkoitus, voittakaa takaisin aika, jonka olette menettäneet tähänastisella vaelluksellanne maan päällä.
      Älkää luottako maailmanmielisten ihmisten ajatteluun.
      Parantukaa sellaisten ihmisten elämää hallitsevista sairauksista, jotka eivät ole oppineet paastoamaan, pidättäytymään, rukoilemaan, toivomaan.
      Älkää olko epätoivoisia. Jumala on kaikkialla ja rakastaa ihmistä.
      Katkaiskaa kaikki siteet pahaan, eläkää vapaasti, Herran tahdon mukaan.
      Osoittakaa uskonne myös lähimmäiseen kohdistuvin rakkauden teoin.
      Päättäkää, kumpaa tahdotte enemmän: kaihotako maailmaa vai palata lähelle Jumalaa.

      Kirjasta Neljä tuntia isä Paisioksen kanssa
      Kääntänyt kreikasta Hannu Pöyhönen

      • iremiitti

        Kiitos tästä. :)
        Huomaan, että neljäs kohta on se, joka minulla vielä tökkii, tai eniten tökkii.
        "Muuttakaa elämänne, löytäkää elämän tarkoitus". Tuo on mahdotonta ilman Jumalan ohjausta kädestäpitäen. Olen 60v, enkä vieläkään tiedä,mitä tuo konkreettisesti toteutettuna tarkoittaa omalla kohdallani. Voiko elämäni olla hyvää, otollista Jumalalle, ilman että itse tiedostan sitä?
        "Voittakaa takaisin aika, jonka olette menettäneet tähänastisella vaelluksellanne maan päällä."
        Hmm.... mennyt aika ei palaa, valinnat on tehty, niitä ei voi perua, vaikka joskus onkin mahdollista valita uudelleen. Menneisyyden taakat, miten ne käännetään siunauksiksi? Tähän ei ihminen kykene.
        Vain Jumalan avulla, armosta, voi päästä uuteen alkuun.


    • jvjawvo

      Varmaan tuo henkinen/hengellinen kehitys ei pahitteeksikaan ole. Toinen laita on sitten se, että luullaan voivansa elää miten vain, "kun Jumala on kuitenkin pelastanut". Ja toisaalta: aivan kuin asioita pitäisi tehdä tai jättää tekemättä taivaan toivossa tai helvetin pelossa- ei välttämättä- niitä pitää tehdä niiden itsensä tähden, vaikka ei ikinä palkintoa saisikaan. Emmehän me kuitenkaan viime kädessä voi tietää, kuka pelastuu...

      • VeliHerrassa

        Tästä on n. 65 vuotta kun minut on kastettu ortodoksikirkossa, tosin minulta ei sitä kysytty. Mark 16 luvun lopussa opetetaan, että ensiksi usko ja sitten kaste. Erosin kirkosta heti koulunkäynnin jälkeen ja silloin tuo syy oli, että minua erään ordotoksidikaonin , oli opettajana siinä kylässä missä asuin,taholta koulunumeroissa kohdeltiin väärin ja vuosia jälkeenpäin hän sen itse sitten kertoi, että pudotti numeroita kun en kirkossa käynyt.
        Tie kulki karjalaispojan askelissa sinne tänne ja vaellus ei aina ollut kovin kristillistä ja tyhjyys täytti mielen ja ajatuksen.
        Pidimme Helsingin keskustassa kauppaa tuossa 1980 luvun alkupuolella ja liikemiehen askeleet vei iltaisin lähiökapakkaan ja sieltä hokkarit horjuen palattiin kämpälle jne. Mutta noilla matkoilla löysin uuden harrastuksen ja se oli se, että kävin kiistelemässä Jumalan olemassaolosta erään vaapaansuunnan väen kanssa ja en silloin ymmärtänyt, että Jumala kutsui ja kosketti. Maaliskuu 23 päivä 1983 Jumala otti kiinni ja minä sain kokea Pyhän Hengen kosketuksen ja rupesn uusin kielin kiittämään Jumalaa
        Jumala laski Pyän Hengen kautta pelastusvarmuuden sydämeen ja silloin seurasin Jeesuksen esimerkkiä ja annoin kastatttaa itseni Jeesuksen ruumiin jäseneksi. Kirkko ei pelasta, hekilökohtainen usko Jeesukseen Kristukseen ja Hänen seuraaminen vie perille.


      • pyytämättä.ja.yllättäen

        Niin on minutkin lapsena kysymättä kastettu luterilaisessa kirkossa. Aikuisena on sitten kastettu ortodoksiksi, ei kuitenkaan Suomessa. Kaikella kunnioituksella luterilaisuutta kohtaan: lapsuuden pyhäkoulusta ja muista kirkon opetuksista välittyi ylitsepursuva rakkaus. Saatanasta ei varoiteltu, eikä saatanan vallassa olevista ihmisistä. Riitti kun harjoittaa tätä ylitsepursuavaa rakkautta lähimmäisiänsä kohtaan. Minua se ei kuitenkaan elämän realiteettien edessä auttanut. Lisäksi protestanttien mainostama "pelastusvarmuus" tuntui naivilta ja ihmistä korottavalta. Ei ihminen voi asettua Jumalan asemaan ja julistaa olevansa varma pelastuksestaan. Tuohon pelastusasiaan voin vain todeta, että viimeinen tuomio on yläkerran Herran. Ja mitä tulee tuohon henkiseen kehitykseen/kilvoitteluun, niin oli vähällä ettei minusta tullut buddhalaista. Ei kuitenkaan tullut, koska TIEDÄN joidenkin asioiden olevan totta. Ei silti, etteikö buddhalaisilla olisi hienoja opetuksia. Tuohon kirkko vs. henkilökohtainen usko voi sanoa, että jokaisella meillä on henkilökohtainen TIE. Tuosta tiestä ei välttämättä missään kirkossa tai kenenkään papin kyseessä ollen löydy ymmärrystä. Yksin Jumala sen näkee ja itse yrittää löytää häivähdyksiä, olenko minä juuri sillä tiellä, joka on juuri minulle tarkoitettu.


      • Paluu
        VeliHerrassa kirjoitti:

        Tästä on n. 65 vuotta kun minut on kastettu ortodoksikirkossa, tosin minulta ei sitä kysytty. Mark 16 luvun lopussa opetetaan, että ensiksi usko ja sitten kaste. Erosin kirkosta heti koulunkäynnin jälkeen ja silloin tuo syy oli, että minua erään ordotoksidikaonin , oli opettajana siinä kylässä missä asuin,taholta koulunumeroissa kohdeltiin väärin ja vuosia jälkeenpäin hän sen itse sitten kertoi, että pudotti numeroita kun en kirkossa käynyt.
        Tie kulki karjalaispojan askelissa sinne tänne ja vaellus ei aina ollut kovin kristillistä ja tyhjyys täytti mielen ja ajatuksen.
        Pidimme Helsingin keskustassa kauppaa tuossa 1980 luvun alkupuolella ja liikemiehen askeleet vei iltaisin lähiökapakkaan ja sieltä hokkarit horjuen palattiin kämpälle jne. Mutta noilla matkoilla löysin uuden harrastuksen ja se oli se, että kävin kiistelemässä Jumalan olemassaolosta erään vaapaansuunnan väen kanssa ja en silloin ymmärtänyt, että Jumala kutsui ja kosketti. Maaliskuu 23 päivä 1983 Jumala otti kiinni ja minä sain kokea Pyhän Hengen kosketuksen ja rupesn uusin kielin kiittämään Jumalaa
        Jumala laski Pyän Hengen kautta pelastusvarmuuden sydämeen ja silloin seurasin Jeesuksen esimerkkiä ja annoin kastatttaa itseni Jeesuksen ruumiin jäseneksi. Kirkko ei pelasta, hekilökohtainen usko Jeesukseen Kristukseen ja Hänen seuraaminen vie perille.

        Arvoisa VeliHerrassa:
        Ihan hyvä juttu mutta olet keksinyt koko tarinan.
        Jos sinut oli lapsena kastettu ja siten liitetty ort. kirkkoon ja sen jälkeen erosit kirkosta, ei uudelleen liittymisessa tarvittu enää kastamista.


      • uskoontullutt

        No eihän veli herrassa liittynyt mihinkään ortodoksikirkkoon, uskoontullut liittyy uskovien seurakuntaan ja ottaa kasteen Jeesuksen nimeen.


      • Anonyymi
        Paluu kirjoitti:

        Arvoisa VeliHerrassa:
        Ihan hyvä juttu mutta olet keksinyt koko tarinan.
        Jos sinut oli lapsena kastettu ja siten liitetty ort. kirkkoon ja sen jälkeen erosit kirkosta, ei uudelleen liittymisessa tarvittu enää kastamista.

        Taitaa kuulua tähän veljestöön, joka käy Kreikassa uudelleenkastautumassa.


      • Anonyymi

        Tämä on minulle tosi raskas ja haastava asia hyväksyä . Että se että rakastaa Jeesusta ja kaipaa Hänen luokseen, mutta se ei riitäkään. Pitää rukoilla "hyvää vastausta Kristuksen peljättävän tuomioistuimen edessä".


    • perunaminä

      Siunausta kilvoitukseen veli!

      Muista että pelastusvarmuus ei pelasta ketään. Varmuudentunne on monilla jotka menevät helvettiin, Matt 25. Ortodoksisuuden mukaan Kristuksen armo pelastaa, ei ihmisen tunteet, ei ihmeet, ei kokemukset.

    • eimuitaparempi

      Pelastusvarmuus ei ole ihmisen tekemää eikä luuloa olevansa jotenkin muita parempi.
      Minusta se on täysin Jumalan teko, ja PyhänHengen antamaa , voi pieni ihminen kokea että Jumala on hänet armahtanut, tuon pelastusvarmuuden voi myös menettää jos elää Jumalan tahtoa vastaan , silloin tulee rauhaton olo sieluun , se on myös hyvä merkki siitä että on palattava Jumalan luo ja tehtävä parannusta ja tunnustettava syntinsä , niin Jumala antaa taas rauhan sydämmeen.

    • KALERVOTUOMARI

      Ei ihminen tule täydelliseksi missään asiassa nykyaikana. Se aika tulee vasta pitkän ajan kuluttua, jos sittenkään.

    • yhdyn_tähän

      Arkkimandriitta Georgios Kapsianis
      Jumaloituminen ihmiselämän tarkoituksena
      (Kaikkien Athosvuoren Pyhien Perintösäätiön julkaisema ilmainen lehdykkä, joka löytynee sinunkin seurakunnastasi)

      ""
      Jumala varusti ihmisen lahjoilla "kuvan mukaan", jotta tämä olisi kykenevä nousemaan hyvin korkealle, jotta tämä voisi saavuttaa niiden avulla Jumalansa ja Luojansa kaltaisuuden - saadakseen, ei ulkonaista moraalista suhdetta Häneen, vaan persoonakohtaisen yhteyden Luojaansa.

      On kenties hyvin julkeata edes sanoa tai ajatella, että elämämme tarkoitus on tulla jumaliksi Armosta. Pyhä Raamattu ja Kirkon isät eivät kuitenkaan kätkeneet tätä meiltä.

      Valitettavasti monet Kirkon ulkopuolella olevat ihmiset, kuten myös jotkut sen sisällä, ovat tietämättömiä tästä. He luulevat, että elämämme tarkoitus on parhaimmillaankin vain moraalista kehittymistä, tulemista paremmiksi ihmisiksi. Sen mukaan, mitä meille ovat välittäneet Evankeliumi, Kirkon Traditio ja pyhät isät, elämämme tarkoitus ei kuitenkaan ole tämä. Ihmisen ei tule ainoastaan tehdä itseään paremmaksi, tulla moraalisemmaksi, oikeudenmukaisemmaksi, pidättyväisemmäksi ja huomaavaisemmaksi. Kaiken tämän täytyy tietenkin toteutua, mutta se ei ole kaikkein tärkein tarkoitus, se ei ole se lopullinen tarkoitus, jota varten Luojamme ja Tekijämme loi ihmisen. Mikä tämä tarkoitus on? Se on jumaloituminen. Se on ihmisen liittyminen Jumalan yhteyteen, ei ulkokohtaisesti tai emotionaalisesti, vaan ontologisesti - todellisesti.

      Näin korkealle ortodoksinen ihmiskäsitys asettaa ihmisen. Jos vertaamme sitä kaikkien filosofisten, yhteiskunnalisten ja psykologisten järjestelmien ihmiskäsityksiin, huomaamme hyvin helposti kuinka köyhiä ne ovat, kuinka ne eivät vastaa ihmisen suureen kaipaukseen kohti jotain todella suurta ja todellista hänen elämässään.

      Jos ihminen, joka kerran on "kutsuttu jumalaksi" eli luotu tulemaan jumalaksi, ei tästä huolimatta ole jumaloitumiseen johtavalla tiellä, hän kokee itsessään tyhjyyden, hän kokee, että jotakin on pielessä. Hän ei iloitse edes silloin, kun hän yrittää kätkeä tyhjyyden erilaisilla askareilla. Hän saattaa turruttaa itsensä, luoda fantasiamaailman, mutta olla samanaikaisesti tyhjä, pieni ja rajoittunut. Tässä fantasiamaailmassa ihminen orjuuttaa ja kahlitsee itsensä. Hän voi järjestää elämänsä niin, että hänellä ei juuri milloinkaan ole rauhaa olla yksin itsensä kanssa. Keskellä melua, hännitystä, televisiota, radiota ja lähes kaiken kattavaa informaatiota hän saattaa - kuten jotkut huumeiden avulla - yrittää unohtaa ja olla ajattelematta, yrittää unohtaa olla levoton ja olla muistamatta, että hän on väärällä tiellä, että hän on harhautunut kauaksi omasta tarkoitusperästään.
      ""

      Varsinkin tuo kolmas kappale tuossa liittyy tähän keskusteluun. Henkinen kehittyminen on enemmän sivutuote kuin varsinainen päämäärä. Sen tavoittelu itsessään on turhuutta, mutta sen tapahtuminen on osoitus siitä, että oikealla tiellä ollaan.

      • Oiambrosius

        Raamatun mukaan; ihminen luotiin Jumalan yhteyteen ja Jumalan kuvaksi, ihmisellä oli suora yhteys Jumalaan , tämä käy ilmi raamatusta koska ihminen keskusteli Jumalan kanssa.
        Ihmiselle sanottiin että viljele ja varjele maata ja hallitse sitä .

        Tuo yhteys Jumalaan katkesi syntiin lankeemuksen takia, ja synnin takia tuli ihmiselle pelko ym, kielteisiä juttuja, ja ihmisestä tuli kuolevainen, vaikkakin hengeltään kuitenkin iankaikkisuusolento.

        Jumalalla oli kuitenkin suunnitelma ihmisen uudelleen yhteyteen ottamiseksi, Jeesuksen sovitustyön kautta.
        Jeesuksen sovitustyöstä on jo ensimmäinen profetia raamatun alkulehdillä; (ihmisen siemen on rikkipolkeva sinun pääsi, eli saatanan)

        Ihminen ei koskaan saavuta asemaa Jumalan yhteydessä, minkään itsetehdyn henkisen tai hengellisen kehityksen myötä.

        Jumalan suunnitelma ottaa ihminen yhteyteensä on; Jeesus Kristus ja hänen kertakainninen ja täydellinen uhrinsa Golgatalla.

        Jeesus sanoo: Joka elää ja uskoo minuun ei ikinä kuole.
        Tässä tarkoitetaan hengellistä kuolemaa joka on ikuinen ero Jumalasta.


      • antiprotestantti

        Näitä juttuja kun lukee, niin ymmärtää kyllä hyvin, miksi suurimmassa osassa protestanttisia maita on tapahtunut massiivinen joukkopako ulos kirkosta, vaikka paljon todella hyvääkin protestanttisissa kirkoissa löytyy. Kun perusoppi on kuitenkin edellä olevan kaltaista ja täysin muuta kuin Kristuksen omat opetukset, niin vaikea ainakaan Lutherin ja Calvinin puljuja on pelastaa; ne kun ovat täydessä kapinassa itseään Kristusta vastaan.


      • voivoijavoi

        Voi voi kun joku puhdistaisi ortodoksikirkon turhien tarujen maailmasta , ja opettaisi Raamattua.


      • YksiUsko
        voivoijavoi kirjoitti:

        Voi voi kun joku puhdistaisi ortodoksikirkon turhien tarujen maailmasta , ja opettaisi Raamattua.

        Kun kerran koet oikeudekses sanella miten asioiden kuuluis olla, niin ihan piirun verran voisit antaa myöden ja pysähtyä kans perehtymään, että miksi asiat ovat kuten ovat. Ortodoksikirkko ei elä tarumaailmassa ja opettaa juurikin sitä, mitä Raamatussa on.

        Itselleni kävi niin hyvin, että onnistuin käymään miltei kaikissa pääsiäistä edeltävän suuren viikon palveluksissa, ja vaikka en muiden kirkkokuntien toimituksista olekaan kovin hyvin perillä, niin veikkaan että harvassa ovat ne paikat, joissa käydään pääsiäinen ja sitä edeltävät tapahtumat niin täsmällisesti läpi, kuin mitä ne käydään ortodoksisessa kirkossa. Suosittelen kokeilemaan vaikka ensi vuonna, jos Jumala sallii, että elät niin kauan.

        On ilmeistä, että et tiedä ortodoksisuudesta, kun väität tuollaista. Alentava kirjoitussävy vain korostaa tietämättömyyttäsi.


      • ystävyydellätotuutta

        Mitä hyötyä on pelkästä pääntiedosta, Jeesuksen ajan kirjanoppineet ja fariseukset tiesivät ja tuntivat hyvin tarkkaan senajan Jumalan sanan.
        Kuitenkin Jeesus sanoi heille että ovat taivastenvaltakunnan ulkopulolella. Ihminen voi tietää kaiken ja olla hyvinkin viisas ,mutta ulkopuolella pelastuksesta.
        Jeesus sanoi että ihmisen täytyy syntyä uudesti ylhäältä, (eli tulla uskoon) kun Jumalan sanaa julistetaan PyhässäHengessä niinkuin on raamattuun kirjoitettu, silloin voi tulla ihminen uskoon. Siis voi syntyä vedestä ja hengestä, tämä on hengellinen syntyminen Jumalan lapseksi.
        Vesi kuvaa Jumalan sanaa ja Henki PyhääHenkeä.
        Raamattu sanoo että usko tulee kuulemisesta, mutta joka julistaa sanaa hänen täytyy olla Hengellinen eli uskovainen jotta voi kuulija tulla uskoon kun julistuksessa vaikuttaa PyhäHenki.

        Valitettavasti vaikka oli kuinka viisas virkapappi joka ei itse ole uudestisyntynyt , sellaisen julistus ei synnytä uskoa kuulijoissa, korkeintaan jotai lyhytaikaista tunteita.


      • fiuuhh
        ystävyydellätotuutta kirjoitti:

        Mitä hyötyä on pelkästä pääntiedosta, Jeesuksen ajan kirjanoppineet ja fariseukset tiesivät ja tuntivat hyvin tarkkaan senajan Jumalan sanan.
        Kuitenkin Jeesus sanoi heille että ovat taivastenvaltakunnan ulkopulolella. Ihminen voi tietää kaiken ja olla hyvinkin viisas ,mutta ulkopuolella pelastuksesta.
        Jeesus sanoi että ihmisen täytyy syntyä uudesti ylhäältä, (eli tulla uskoon) kun Jumalan sanaa julistetaan PyhässäHengessä niinkuin on raamattuun kirjoitettu, silloin voi tulla ihminen uskoon. Siis voi syntyä vedestä ja hengestä, tämä on hengellinen syntyminen Jumalan lapseksi.
        Vesi kuvaa Jumalan sanaa ja Henki PyhääHenkeä.
        Raamattu sanoo että usko tulee kuulemisesta, mutta joka julistaa sanaa hänen täytyy olla Hengellinen eli uskovainen jotta voi kuulija tulla uskoon kun julistuksessa vaikuttaa PyhäHenki.

        Valitettavasti vaikka oli kuinka viisas virkapappi joka ei itse ole uudestisyntynyt , sellaisen julistus ei synnytä uskoa kuulijoissa, korkeintaan jotai lyhytaikaista tunteita.

        Mutta mitä koetat sanoa? Ei tuossa kai kenellekään mitään uutta ollut.

        Jos yrität väittää, että kirkossa poiketaan Raamatun opetuksesta, niin tiedä, että sellaista palvelusta ei kirkossa olekaan, jossa ei Raamattua luettaisi ja sitä opetettaisi.

        Jos yrität väittää, että kirkkomme papit ovat järjestyksessä kaikki soimaamasi kaltaisia virkapappeja, niin tiedä, että olet väärässä.

        Jos yrität väittää, että sinä tiedät miten Jumala toimii ihmisten kautta ihmisille, niin tiedä, että et voi tietää.

        Hyvin heikoissa kantimissa vaikuttaa kritiikkisi kirkkoa ja kristittyjä kohtaan olevan.


      • Anonyymi
        ystävyydellätotuutta kirjoitti:

        Mitä hyötyä on pelkästä pääntiedosta, Jeesuksen ajan kirjanoppineet ja fariseukset tiesivät ja tuntivat hyvin tarkkaan senajan Jumalan sanan.
        Kuitenkin Jeesus sanoi heille että ovat taivastenvaltakunnan ulkopulolella. Ihminen voi tietää kaiken ja olla hyvinkin viisas ,mutta ulkopuolella pelastuksesta.
        Jeesus sanoi että ihmisen täytyy syntyä uudesti ylhäältä, (eli tulla uskoon) kun Jumalan sanaa julistetaan PyhässäHengessä niinkuin on raamattuun kirjoitettu, silloin voi tulla ihminen uskoon. Siis voi syntyä vedestä ja hengestä, tämä on hengellinen syntyminen Jumalan lapseksi.
        Vesi kuvaa Jumalan sanaa ja Henki PyhääHenkeä.
        Raamattu sanoo että usko tulee kuulemisesta, mutta joka julistaa sanaa hänen täytyy olla Hengellinen eli uskovainen jotta voi kuulija tulla uskoon kun julistuksessa vaikuttaa PyhäHenki.

        Valitettavasti vaikka oli kuinka viisas virkapappi joka ei itse ole uudestisyntynyt , sellaisen julistus ei synnytä uskoa kuulijoissa, korkeintaan jotai lyhytaikaista tunteita.

        Jumala käyttää välineenään ketä haluaa. Vaikkapa viisasta virkapappia, jota sinä et kelpuuta. Pappi ei horise omiaan, vaan kirkon opettamaa. Ei papin henkilö ole ratkaisevaa. Synninpäästön sanoissa pappi itsekin aina myöntää olevansa kelvoton. Ennen muuta pappi tietenkin jakaa ehtoollista, eikä sen pätevyyteen vaikuta mitenkään se, millainen pappi henkilönä on. Kirkko on yhtä pappia suurempi.


    • antiprotestantti

      Oiambriuksen kirjoituksessa käy hyvin selväksi kuinka kauas protestanttinen kristinusko on harhautunut Kristuksen opetuksista. Jeesus Nasaretilainen korosti koko ajan opetuksissaan sitä, että todellinen usko johtaa oikeaan ja parempaan elämään ja hengen hedelmiin. "Hedelmistä te puun tunnette." oli yksi hänen keskeisimmistä opetuksistaan. Tunnettuja ovat myös esim. hänen kylväjä ja leiviskä vertauksensa, ja hän sanoi jopa:"Olkaa täydelliset kuten teidän taivaallinen Isännekin täydellinen on".

      Protestanttinen uskonto toi varmaan monia hyviäkin asioita mukanaan, mutta kuten tässäkin yhteydessä käy hyvin selville, kristinuskon keskeisimmissä asioissa se johti pahaan rappioon, josta on kärsitty vuosisatoja; toivottavasti ei tarvitsisi enää kärsiä vuosisatoja tulevaisuudessa.

      • Anonyymi

        Juuri näin, luterilainen, "ihminen itsessään on kaiken mitta"-usko rappioittaa luterilaisuutta ajan mittaan vielä enemmän. Nykymuotoinen liberaali luterilaisuus tullee varmuudella katoamaan ajan mittaan.


    • hehehehehehhehe

      Tässä tapauksessa tarkoitti homoaktia. Eipä oikeastaan muuta. Muu oli tekopyhää hölöä, vailla järkeä.

    • pap9pap9

      Minä olen ev.lut, jätti tyhjäksi jollain lailla.Ortodoksien ajatukset on hyviä mutta muuten vierastan.Ymmärtää tätä "maailmaa" vähän paremmin.

      Yksin voi uskoa ja omat virheet kaduttaa.Henkisesti sitä kehittyy kun kohtaa samoja ajatuksia mitä ortodokseilla on.Musiikki ihan ok, Uspenskin pääsiäismusiikki...ei oikein kiinnostanut.Pieni tosiaan ort.kirkko täällä Suomessa.

    • Anonyymi

      Ei kyse ole siitä, että pitäisi kelvata Jumalalle. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, että aito ja elävä usko ilmenee myös ulkoisesti ja tekoina.

    • Anonyymi

      Hyvin teoreettista, mutta sellaistahan filosofia on. Huomaa usko perustuu uskonnonfilosofiaan.

    • Anonyymi

      Ponnisteleminen olisi paljon helpompaa kuin uskossa vastaan ottaminen. Pelkkä vastaan ottaminen vielä onnistuisi sekin, mutta uskoa jotakin mitä ei usko, se on kaikkein vaikein teko suoritettavaksi. Uskontosi tuomitsee minut kadotukseen, enkä voi sille mitään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe